Kuoliko varusmies turhaan?

Kuulan

Näistä armeijan maastomönkijöistä on varoiteltu puolustusvoimia moneen kertaan. Ongelma on siinä, että laite kaatuu helposti jättäen kuljettajan laitteen alle puristuksiin. Varoitukset ovat kaikuneet kuuroille korville ja nyt meillä kuolemaan johtanut tapaturma käsillä, jota ei olisi tarvinnut koskaan sattua. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005923063.html

52

610

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdgsfgfdgfgfgf

      Silloin kun harjoitellaan sotaa, on ihan väistämättä vaarallisia tilanteitakin ja ei tällaisille asioille valitettavasti vaan voi mitään. Koska mitään CE-merkittyä sodankäyntiä ei ole olemassakaan.

      • HienoSuomi

        Ja sitten kun tapahtuu jotain kuten lappeenrannassa kun pojat hukkuivat ...niin kapiainen rupeaa kiinteistövälittäjäksi ja viis veisaa kuolleista? Tälläinen armeija suomessa....


      • Kysynpä.vaan

        Jos mönkijä on niin epävakaa, että sen helposti kaataa vaikka luodit ei vingu eikä kranaatit räjähtele, niin MITÄ HELVETTIÄ TUOLLA HIMMELILLÄ TEKEE SODASSA?


      • tottaturiset

        "Silloin kun harjoitellaan sotaa, on ihan väistämättä vaarallisia tilanteitakin ja ei tällaisille asioille valitettavasti vaan voi mitään. Koska mitään CE-merkittyä sodankäyntiä ei ole olemassakaan."
        Joo, sotilaita on harjoituksissa tapettava enemmän, koska joka tapauksessa sodassa niitä kuolee. Esim miehistöteltan kaminaan voisi heittää pari käsikranaattia, jotta muut näkisivät millaista jälkeä tulee.


    • turvakaaret_pakollisiksi

      Kuoli turhaan. Armeijalla ilmeisesti tarkoitus käyttää varusmiehiä koekaniineina. Vasta sitten muutetaan ohjeita, ja turvavarusteita, kun joku kuolee.

      Aika halpa henkivakutuus olisi asentaa mönkijöihin turvakaaret. Kypärä auta hevon passkaaan, kun 200- 300 kg rautaa kaatuu päälle.

      • 59unmk

        Muuttuu vasta kun upseeri kuolee!


    • Voi tätäkin suru-uutista kotona omaisten kuulla.. Joulua ei tule. :(

    • vaaroja

      Armeijassa on paljon vaarallisia vehkeitä. Vaikka erilaisia pyssyjä.

      • protot---

        Ne sisu-prototkin on sellaisia himmeleitä ettei niitä edes kehdattaisi yrittää saada siviilipuolelle myyntiin


    • täysin-järjetöntä-

      Ne on yhtä vaarallisia kuin kopittomat traktorit. Olisi helppo vaatia valmistajalta turvakaaret mönkijöihin, mutta luotetaan vain tuuriin.

    • 1235t

      Ei ihme jos ei armeija kiinnosta, ketä kiinnostaa laittaa henkensä peliin moisiin sotaleikki järjettömyyksiin, taidetaan se sota jos sellainen tulisi käydä joillain muilla kuin mönkijöillä ja autoilla.

      • Kurikan_Kropsu

        Totta. Cyber- hybridi- ja muista ihmetaktiikoista puhutaan...mutta täällä vain möngitään.


      • Tuskin

        armeijan kiinnostus on siitä kiinni, että sinne mennään laittamaan "henkensä peliin" kuten hauskahkosti asiaa luonnehdit. Yleinen asevelvollisuus määrää, että miesoletettujen on suoritettava asevelvollisuus.
        Tapaturmia sattuu, haluttiin tai ei. Ihmisiä menehtyy ihan siviilioloissakin onnettomuuksissa, mönkijöilläkin. Ei kukaan lähde armeijaan ajatuksella, että menehtyy palveluksessa. Lähdetkö sinä aamulla töihisi, tai sossun luukulle, sillä ajatuksella, että on henki pelissä? Jaa-äänisellä vastauksella, onnentoivotukset.


      • sotaherra

        Sota ei yhtä miestä kaipaa!

        "Sota on julmaa ja ratsuväki raakaa!"


    • vaarallistamenoa

      Siellä armeija touhuissa on jo niin moni nuori hengensä menettänyt, ihmettelen,
      parempi olla sivarina.

      • Eipä

        taida armeija-aika olla sen riskialttiimpaa elon kannalta kuin mikään muukaan aika ihmisen elossa. Noutaja tulee, ennemmin tai myöhemmin ja kotiinkin on moni kuollut.


    • vcxz

      Maastomökkärin yhteydessä vaarallisuus johtuu siitä, että laite kaatuu helposti ja kuljettaja jää usein laitteen alle. On aivan sama kulkeeko tuo laite vain 20km/h vai seisooko. Kysymys on yksinkertaisesti siitä, että laite kaatuu helposti myös pysähtyessään. Ja kuljettaja jää usein laitteen alle. Tässä kohtaa puolustusvoimat on ottanut tietoisen riskin, sillä laitteen vaarallisuus ilman turvakaarta on yleisesti tiedossa myös puolustusvoimissa.

      Koska Puolustusvoimat on ottanut asiassa tietoisen riskin, tulee nyt vahingon tapahduttua asia käsitellä tuottamuksellisena palvelusrikoksena ja omaisille kuuluu vastaavasti korotettu vahingonkorvaus.

      • käteenteltassa

        ei ollu minun aikana tuommoisia kyllä, nykyää kokeilevat uusia innovaatioita

        golf kentälle tuommoiset kuuluu, ei sodankäyntiin tai varusmiesten metsäreissuille

        siellä ku huomioi varusmiespalveluksen eittämättä suorituskykyä yleisesti heikentävän vaikutuksen muutenkin, huomiokyky alempi, väsymys ym., viikkokausia siellä mälli painaa alavatsassa ja muuta .. onnettomuus altista


      • imgproc

        Yksikään upseeri ei ole syyllistynyt rikokseen!

        Tämä tuli selväksi Raaseporin junaonnettomuudessa jossa harjoituksen "vastuu" upseerit vapautettiin heti aluksi vastuusta ja varusmiehiä syytettiin omasta onnettomuudestaan.

        Upseerit ovat suojeltu eliölaji joihinka tavallisia kansalaisia varten laaditut lait eivät päde.


      • Raaseporin
        imgproc kirjoitti:

        Yksikään upseeri ei ole syyllistynyt rikokseen!

        Tämä tuli selväksi Raaseporin junaonnettomuudessa jossa harjoituksen "vastuu" upseerit vapautettiin heti aluksi vastuusta ja varusmiehiä syytettiin omasta onnettomuudestaan.

        Upseerit ovat suojeltu eliölaji joihinka tavallisia kansalaisia varten laaditut lait eivät päde.

        turmassa kuljettaja ei tainnut olla upseeri. Armeija hukkuisi upseereihin ja kansan kassa kuihtuisi jos joka härveliä kuljettamaan pitäisi olla palkattuna upseeri. Ajat liikenteessä kolarin ja syytät siitä tietysti maan hallitusta? Missä on ihmisten vastuu omista tekemisistään? Hukkunut ilmeisesti sosiaaliaatteen alle, että aina on joku vastaamassa virheistä.


      • Kurikan_Kropsu
        Raaseporin kirjoitti:

        turmassa kuljettaja ei tainnut olla upseeri. Armeija hukkuisi upseereihin ja kansan kassa kuihtuisi jos joka härveliä kuljettamaan pitäisi olla palkattuna upseeri. Ajat liikenteessä kolarin ja syytät siitä tietysti maan hallitusta? Missä on ihmisten vastuu omista tekemisistään? Hukkunut ilmeisesti sosiaaliaatteen alle, että aina on joku vastaamassa virheistä.

        Kirjoitat vähän "mutkat suoristaen"...miksei tuohon ehdottomaan turvakaari-asiaan ole puututtu, kun niin moni on kuollut sivarissakin.


      • KunhanKysyn
        Raaseporin kirjoitti:

        turmassa kuljettaja ei tainnut olla upseeri. Armeija hukkuisi upseereihin ja kansan kassa kuihtuisi jos joka härveliä kuljettamaan pitäisi olla palkattuna upseeri. Ajat liikenteessä kolarin ja syytät siitä tietysti maan hallitusta? Missä on ihmisten vastuu omista tekemisistään? Hukkunut ilmeisesti sosiaaliaatteen alle, että aina on joku vastaamassa virheistä.

        Vastuu upseeri on aina vastuussa alamaisistaan ja hänen täytyy tehdä kaikkensa jotta harjoitus ja siihen osallistuvat ovat turvassa. Samalla tavalla laivan kapteeni ja lentokapteeni on vastuussa alulsestaan ja sen miehistöstä ja matkustajista. Suuri palkka perustuu vastuun hyväksymiseen ja sen ottamiseen.

        Mutta ei näköjään suomessa!

        Täällä sanalla vastuu ei ole mitään merkitystä. Sen sijaan upseereille maksetaan korkeaa palkkaa juurikin tuosta vastuullisesta työstä. Mutta kun tulee aika ottaa se vastuu, niin heitä ei näy missään!


    • körködd

      helpostihan tuol armeijassa kuolee

      vaikka räjäytteen heittoa ku harjoitellaan kovilla, ni pidät sitä sekunnin pari ylimääräistä hyppysissä, niin katoat tästä maailmasta varmasti

      nykyään tiedä vaikka joku soittaa samalla hetkellä, vastaa puhelimeen, pum, unohtui heittää pois tuo räjähde

      • mötkäle

        Jos on ottamassa/lähettämässä selfietä just se räjähde kädessä, niin Samppako vai Apple vastaa (vahingoista)??


    • Tyhmä.kysymys

      Ai kuoliko turhaan?

      Kun varusmies kuolee rauhan aikana niin se on tasan tarkkaan turhaa joka kerta.

    • Runkkuupserit

      Kuka ottavastuun.
      Ottaako kukaanvastuuta jos ei onko kukaa johdossa ei .
      Kuka päättää.

      Kuka johtaa kun kukaann ei ota vastuuta kai joku on hyväksynyt nykykäytännön.

      Sama kun kysyy kaupungin ta valtion virka miehen vastuuta sitä ei ole kaikki pakenevat.
      Raukkoja palkkavasn kelpaa herroilke.

      Viimekädessä onnettomuudesta vastuu kuuluu ylipäälikölle.
      Joka on rullaluistelemassa vaipanvaihtoon eikä ota hänkäänhänelle kuuluva vastuuta

      • Vastuunkantoa

        Herääkö menehtynyt varusmies henkiin jos syytämme tapaturman aiheuttajaksi paavia tai Putinia? Mitä jos turma olikin varusmiehen ohjausvirheen tulosta tai ajoneuvon rikkoutumisesta johtunut tapaturma, viedäänkö paavi telkien taa?


      • Ei muuta kuin tutustumaan ihan maailmanlaajuisesti kyseisiin ajopeleihin ja siihen onko niitä varustettu oikeastiin missään päin maailmaan ns.turvakaarilla. Hyvin vähän niitä löytyy, siis kun puhutaan näistä yksipaikkaisista (taikka jos ovat kaksipaikkaisia, niin kuljettaja ja matkustaja ovat peräkkäin) maasto/tieliikennemönkijöistä.
        Pitää muistaa että turvakaaret eivät yksistään pelastaisi tilannetta. Turvakaarellisen(kin) mönkijän kaatuessa on erittäin todennäköinen tilanne että kuljettaja "lentää" paikaltaan pois ja saattaa silloinkin jäädä mönkijän alle, pelkät turvakaaret eivät tilannetta kokonaan parantaisi, vaan vaatisi myös toisenlaisen istuimen ja turvavyöt, taikka verkon turvakaariin, joka estäisi kuljettajan lentämisen pois.
        Nämä asiat taasen nostavat ajoneuvon painoa ja erityisesti sen painopistettä joka taasen johtaisi entistä helpompaan ajoneuvon kaatumiseen.

        Isompaa (kaksi rinnan istuttavia) kalustoa kyllä löytyy jotka ovat turvakaarellisia (ja niistä jopa isoin osa on niitä), mutta ovat ajoneuvona sekä käyttötarkoitukseen hyvin erilaisia ajopelejä.


      • K100RS
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ei muuta kuin tutustumaan ihan maailmanlaajuisesti kyseisiin ajopeleihin ja siihen onko niitä varustettu oikeastiin missään päin maailmaan ns.turvakaarilla. Hyvin vähän niitä löytyy, siis kun puhutaan näistä yksipaikkaisista (taikka jos ovat kaksipaikkaisia, niin kuljettaja ja matkustaja ovat peräkkäin) maasto/tieliikennemönkijöistä.
        Pitää muistaa että turvakaaret eivät yksistään pelastaisi tilannetta. Turvakaarellisen(kin) mönkijän kaatuessa on erittäin todennäköinen tilanne että kuljettaja "lentää" paikaltaan pois ja saattaa silloinkin jäädä mönkijän alle, pelkät turvakaaret eivät tilannetta kokonaan parantaisi, vaan vaatisi myös toisenlaisen istuimen ja turvavyöt, taikka verkon turvakaariin, joka estäisi kuljettajan lentämisen pois.
        Nämä asiat taasen nostavat ajoneuvon painoa ja erityisesti sen painopistettä joka taasen johtaisi entistä helpompaan ajoneuvon kaatumiseen.

        Isompaa (kaksi rinnan istuttavia) kalustoa kyllä löytyy jotka ovat turvakaarellisia (ja niistä jopa isoin osa on niitä), mutta ovat ajoneuvona sekä käyttötarkoitukseen hyvin erilaisia ajopelejä.

        Ei tuo elegantti perustelu silti poista aihetta asentaa huokea turvakaari, joka usein voisi pelastaa hengen tai lieventää loukkaantumisia.
        Jos sillä asenteella lähtee liikkeelle, että ei kannata , niin eipä kannata moni muukaan asia..

        Mutta onnea parhainpäin-selittely-urallesi :).


      • K100RS kirjoitti:

        Ei tuo elegantti perustelu silti poista aihetta asentaa huokea turvakaari, joka usein voisi pelastaa hengen tai lieventää loukkaantumisia.
        Jos sillä asenteella lähtee liikkeelle, että ei kannata , niin eipä kannata moni muukaan asia..

        Mutta onnea parhainpäin-selittely-urallesi :).

        Eli julkisuuteen tulleiden tietojen mukaan kyseinen kaatunut laite on ollut tuo puolustusvoimienkin käytössä oleva Polaris sportsman 800 6*6 "mönkijä" (eli kyseessähän on kolmi-akselinen ajoneuvo, oletko ajanut kyseisenlaisella menopelillä? Minä olen.
        Tuota malliahan käytetään sen erinomaisen maasto-ominaisuuksien ja kuorma-lavan takia ympäri maailman, erilaisissa maastossa tapahtuvissa työ- ja harrastetoiminnoissa. Suosittu ajoneuvo eri maiden armeijoiden lisäksi mm. metsänhoidossa, sähkölinjojen asennustöissä, riistanhoidossa, metsästyksessä yms.
        Voit kirjoittaa Googleen hakusanaksi "polaris sportsman 800 6*6" ja saat kuvia ympäri maailmaa kyseisestä ajoneuvosta, niin virka kuin siviilikäytössä ja kerrotko kuinka monesta ajoneuvosta löydät kaaret? Itse en löydä yhdestäkään kuvasta sellaista mallia (muutamassa on korotetut, metalliset lavanlaidat, jotka voisivat hieman suojata ympäriajossa). Osa kuvista on tuosta Polaris Ranger mallista joka on sitten ihan toinen ajoneuvo, vierekkäin istuttavalla ohjaamolla yms. ja käyttö sitten hieman erilainen.

        Eli mikään muukaan taho ei ajoneuvoon ole turvakaaria päätynyt laittamaan, niin kaikki käyttäjät ovat varmasti väärässä ja sinä oikeassa? Kuten jo alussa kysyin, oletko kyseisellä ajoneuvolla ikinä ajanut ja sitä maastossa käyttänyt, vai onko taas tyypillistä "huutelua" taholta jolla ei kuitenkaan mitään omakohtaista kokemusta asiasta ole.


    • KukaKuoleeHuomenna

      Kannattaa mennä armeijaan...saa kuolla vaikka ei olekkaan sotatilanne.Tämä jo kertoo armeijan tärkeyden...

      • Eli missään muualla ei tapahdu kuolemaanjohtavia onnettomuuksia? Lähes jokapäivä saamme lukea kuolemaanjohtavista liikenneonnettomuuksista, työtapaturmista yms. miten ne eroavat tuosta maastossa tapahtuneesta erittäin ikävästä tapauksesta, paitsi että kuollut oli varusmies.

        Kaikkeen liikkumiseen sisältyy aina jonkin asteinen vaaran mahdollisuus, vaikka mitä tehtäisisiin. Varusmies voisi vaikka marssilla liukastua, lyödä päänsä ja kuolla, se on erittäin ikävää ja valitettavaa, mutta sitä vain tapahtuu asiassa nimeltä elämä.


      • 4987
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eli missään muualla ei tapahdu kuolemaanjohtavia onnettomuuksia? Lähes jokapäivä saamme lukea kuolemaanjohtavista liikenneonnettomuuksista, työtapaturmista yms. miten ne eroavat tuosta maastossa tapahtuneesta erittäin ikävästä tapauksesta, paitsi että kuollut oli varusmies.

        Kaikkeen liikkumiseen sisältyy aina jonkin asteinen vaaran mahdollisuus, vaikka mitä tehtäisisiin. Varusmies voisi vaikka marssilla liukastua, lyödä päänsä ja kuolla, se on erittäin ikävää ja valitettavaa, mutta sitä vain tapahtuu asiassa nimeltä elämä.

        Työpaikalla sentään esimies ja/tai työnantaja joutuu vastuuseen onnettomuuksista!

        Pelkuri (valtion) upseerit päästetään (valtion) syyttäjän toimesta aina vapaaksi kaikesta vastuusta!


      • 4987 kirjoitti:

        Työpaikalla sentään esimies ja/tai työnantaja joutuu vastuuseen onnettomuuksista!

        Pelkuri (valtion) upseerit päästetään (valtion) syyttäjän toimesta aina vapaaksi kaikesta vastuusta!

        Tuota onnettomuutta voi verrata vaikka liikenteessä sattuvaan kuorma-auton ulos-ajoon tieltä, jossa kuljetta kuolee. Jos kuljetusliikkeen auto, renkaat yms. ovat säädösten mukaiset, kuljettajaa ei ole velvoitettu ottavan ylikuormaa, lepoaikoja on noudatettu (ja niiden noudattamista on valvottu) yms. niin mistä saat esimiehen/työnantajan vastuuseen kyseisenlaisesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta? Näyttätkö jonkinlaisia oikeuden päätöksiä niin että kaikki on ollut kunnossa ja silti työnantajaa/työnjohtajaa/esimiestä oltaisiin tuomittu?

        Sama tässäkin asiassa, jos varusmies on saanut asianmukaisen ajokoulutuksen ajoneuvoonsa, ajoneuvo ja kuljettajan varusteet ovat siinä kunnossa kuin kuuluukin sekä kuljettaja ei ole liian väsynyt ajoneuvon kuljettamiseen niin kerrotko mikä on peruste millä asiasta nostettaisiin syyte? Syytteeseen kun vaaditaan aina jotain laiminlyöntejä yms.
        Tietysti meillä ei ole vielä tarpeeksi tietoa tapahtuneesta ja siihen vaikuttaneista olosuhteista, mutta varmasti tyollainen kuolemaan johtanut onnettomuus tullaan tutkimaan tarkkaan ja siihen johtaneet syyt tulevat aikoinaan julkisuuteen.


      • enabler
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuota onnettomuutta voi verrata vaikka liikenteessä sattuvaan kuorma-auton ulos-ajoon tieltä, jossa kuljetta kuolee. Jos kuljetusliikkeen auto, renkaat yms. ovat säädösten mukaiset, kuljettajaa ei ole velvoitettu ottavan ylikuormaa, lepoaikoja on noudatettu (ja niiden noudattamista on valvottu) yms. niin mistä saat esimiehen/työnantajan vastuuseen kyseisenlaisesta kuolemaan johtaneesta onnettomuudesta? Näyttätkö jonkinlaisia oikeuden päätöksiä niin että kaikki on ollut kunnossa ja silti työnantajaa/työnjohtajaa/esimiestä oltaisiin tuomittu?

        Sama tässäkin asiassa, jos varusmies on saanut asianmukaisen ajokoulutuksen ajoneuvoonsa, ajoneuvo ja kuljettajan varusteet ovat siinä kunnossa kuin kuuluukin sekä kuljettaja ei ole liian väsynyt ajoneuvon kuljettamiseen niin kerrotko mikä on peruste millä asiasta nostettaisiin syyte? Syytteeseen kun vaaditaan aina jotain laiminlyöntejä yms.
        Tietysti meillä ei ole vielä tarpeeksi tietoa tapahtuneesta ja siihen vaikuttaneista olosuhteista, mutta varmasti tyollainen kuolemaan johtanut onnettomuus tullaan tutkimaan tarkkaan ja siihen johtaneet syyt tulevat aikoinaan julkisuuteen.

        Esimiehen tulee valvoa että onnettomuuksia ei satu. Vaaralliselta näyttävä ajotapa tai maasto vaatii erityistä huomiota ajokäskyn antaneelta upseerilta.

        Mutta vastuuta ei näköjään silti ole!

        Kaikki keinot näköjään käytetään jottaa upseerit pääsevät vastuustaan. Ja tälläkin palstalla on näitä "edesauttajia" tässä asiassa. Tekosyiden lista siitä miksi kukaan ei ole vastuussa on jo tälläkin palstalla pitkä ja sitä pidennetään jatkuvasti.

        Mutta ymmärtäähän sen! Kun tietää kuinka jokainen suomalainen mies on opetettu rangaistuksen uhalla puolustamaan armeijaa ja sen upseereita ja heitä pidetään kertausharjoituksilla, sekä kunniamitalleita ja ylennyksiä jakamalla uskollisina tuolle laitokselle. Kukaan ei halua saada huonoa mainetta sotilaslääninsä esikunnan silmissä ja jäädä ilman ylennystä tai halua saada ranagistuksena annettua ylimääräistä kertauskutsua. Ja näin se piiri pieni pyörii ja tällaisten tapahtumien "mahdollistajat" siinä pyörii.


    • Jhgjkkvcfhj

      Edellisetkin kirjoittelijat pakenevat vastuutaan.
      Kyllähän varusniehen esimies on vastuussa onnettomudesta ja joei hän hänen esimiehensä.

      Kuka ottaa vastuuta.
      Se joka on komentojärjestyksessä ylempänä.

      Suomeb armeijan johto täynnä pelkureita kaikki pakenevat vastuuta jo rauhan aikakana.

      Miten kay ssotatilassa.

      En aio olla katsomassa tätä vastuuttomien johtajien osaamattomuutta ja todellakin syvää isänmaan petteruutta

      • kaatumaan_suunniteltu

        Onko noiden mönkijöiden painopisteen alentamista pohdittu?
        Kauhulla katselen teinien kaartelua noilla korkeilla tötteröillä.


    • rauhaarakent

      tuntematonsotilas teemalla muistuttaa niin moni jäi sille reissulle.


      nyt on myyt kaikki aivan kaikki ja halvalla meni.

    • ikävätapaus

      Ei kylläkään ollut Suomessa ensinmäinen mönkijä onnettomuudessa kuollut ,nyt vaan sattui varusmiehelle.

      • mitä.sillä

        Mitä sillä mönkijällä edes tekee missään


    • Ponttila

      Näiden maastomönkkäreiden huono ominaisuus on juuri niiden taipumus kaatua rinteissä ja epätasaisessa maastossa. Nämä laitteet eivät todellakaan kuulu väsyneiden varusmiesten käsiin, sillä niissä on ympärimenon seurauksena aina kuljettajan henki kyseessä. Ja puolustusvoimat on kyllä ollut tietoinen tästä ongelmasta. Todisteet kyllä löytyy.

      • todettavaon

        Suomi käy omaa sotaa, vaikka maassa vallitsee rauha. Kyllä vastuu kaatuu voimakkaasti näistä tapauksista vastaaville tahoille. Ei ole mitään syytä tuollaisiin sotaharjoituksiin, joissa tulee kaatuneita,kuten oikeassa sodassa. Tämä kuollut ei hyötynyt tästä mitään, vaikka sai sitä kokemusta. Viisaus puuttuu,vai viedäänkö harjoitus ja vääränlaiset välineet tahallaan sellaiseen paikkaan, että kuoleman mahdollisuus on. Liukkailla rinteillä vääränlaisella vehkeellä leikinpäältä kipuaminen ei kuulu harjoitukseen, vaan näitten mönkijöiden rajoja ja maastokelpoisuutta pitää testata aivan muualla, kuin leikkimällä varusmiesten turvallisuudella. Tositilanteet, kuten sota, on sitten eri asia.
        En voi muuta kuin surulla ajatella tämän pojan vanhempia, jotka joutuvat tämän murheen kestämään.


    • Huono.valinta

      Jos nämä saa kuljettajalle kohtalokkaalla tavalla nurin jo harjoitusoloissa, niin onko näillä mitään virkaa sotaoloissa? Kun luodit vinkuu ja kranaatit räjähtelee ei ajolinjojen valintaa ehdi kiinnittää huomiota. Turvakaari auttaisi jotain, mutta kaatumisherkkyys tekee tästä käyttökelvottoman tositilanteessa vaikka ei kaatuminen kuljettajaa tappaisikaan.

      Omien vermeiden ei pitäisi olla tappavia. Sitä varten on vihollinen.

      • 3nbvt

        Kun halvalla saatiin!

        Turvallisuudella ei ole niin väliä.


      • ajeItu.on
        3nbvt kirjoitti:

        Kun halvalla saatiin!

        Turvallisuudella ei ole niin väliä.

        Vai halvalla? Kyseessä on yksi kalleimpia ja turvallisimpia maastomönkijöitä, toki aina löytyy se toho joka saa jopa tuollaisen nurin. Itse en saisi vaikka yrittäisin, erittäin tukeva peli.


      • Satu_Rassi
        ajeItu.on kirjoitti:

        Vai halvalla? Kyseessä on yksi kalleimpia ja turvallisimpia maastomönkijöitä, toki aina löytyy se toho joka saa jopa tuollaisen nurin. Itse en saisi vaikka yrittäisin, erittäin tukeva peli.

        Sinä saisit sen helposti kaadettua. Ajat vain laitteen sopivaan rinteeseen, niin se kaatuu aivan itsestään. Totta kai laite on tukevan tuntuinen tasaisella pinnalla. Valitettavasti varusmiehet komennetaan näillä laitteilla maastoon, jossa kaato saattaa tapahtua silmän räpäyksessä ja olet yhtäkkiä laitteen alla puristuksissa. Mieletöntä leikkimistä varusmiesten hengellä.


    • EU_sotiIas

      Menehtyi sankarillisesti EU:mme puolesta. Osanottoni

    • Kapitulanter

      Nuorukainen ei varmaankaan tiennyt millaisia riskejä hänen ohjaamaansa maastomönkijään liittyy rinteissä. Hän maksoi tietämättömyytensä hengellään.

      • Muinainen_masi

        Vai oliko tj-meininki jo päällä pari viikkoa ennen kotiuttamista? Tai se kukkopoikien vauhtivietti, joka pyyhkii kesäviikonloppuisin nuoria elävien kirjoista autollisen kerrallaan?

        Tutkitaanhan nyt sentään ennen kuin hutkitaan.


      • AS2018
        Muinainen_masi kirjoitti:

        Vai oliko tj-meininki jo päällä pari viikkoa ennen kotiuttamista? Tai se kukkopoikien vauhtivietti, joka pyyhkii kesäviikonloppuisin nuoria elävien kirjoista autollisen kerrallaan?

        Tutkitaanhan nyt sentään ennen kuin hutkitaan.

        Maastomönkkäreillä on aina henki vaarassa, jos joudut maastoon, jossa et laitetta hallitse. Rinteet ovat kaikkein vaarallisimpia. Maastomönkkärit tulee laittaa käyttökieltoon, kunnes niihin on saatu asianmukaiset turvakaaret.

        Olin itse varusmiehenä tällaisella laitteella liikkeellä ja käsky oli ajaa huolto, vaikka rinne oli jyrkkä ja laite oli kaatumaisillaan monessa kohtaa.


    • mönkkärin.omistaja

      "armeijan maastomönkijöistä"

      Ei ne ole sen kummempia kuin muutkaan mönkijät. Minulla on Polaris 570 eikä ole kaatunut vielä.

      • Maaninka

        Minulla on Canam500 enkä minäkään ole kaatunut vielä. Minulla on myös vanha Ferguson-trakstori ilman turvaohjaamoa. En ole silläkään kaatunut koskaan.

        Sen vuoksi tiedänkin, että molemmat vehkeet ovat maastossa erinomaisen vaarallisia laitteita juuri kaatumisriskin vuoksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5088
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3337
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1010
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe