Eräs kokemukseni

Samaatietä

Tekee mieli kertoa yksi kokemus. Seurakuntaan tuli amerikkalainen vieraileva evankelista.
Menin hänenkin rukoiltavaksi. Meitä seisoi siinä rivissä muutamia hyväuskoinen, kun tämä mies huitaisi ilmaa kädellään ja puhui amerikkaa. Siinä samassa porukka ympärilläni lakos kuin vilja myrskyssä.
Minä seisoin pystyssä ja hämmästelin. En tuntenut mitään. Lattialla olevat olevat nauroivat ja sätkivät. Evankelista tuli eteeni ja kysyi ameriikaksi, että huimaako Pyhä Henki, vastasin, että eipä tuo tunnu huimaavan. Mies rukoili lisää, enkä ymmärtänyt läheskään kaikkea. Kävelin siittä sitten penkkiin kun mies jäi hokemaan Holy spirittiä. Oon varmaan täysin turta ihminen, kun ei tuntunut missään. Oli ulkopuolinen olo ja hetken pällisteltyäni hipsin ovesta ulos kuin citymarketin ulko-ovesta.
En tullut ruokituksi.
Vieläkö kyseisenlaisia kokouksia järjestetään?

37

2267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JeesusMaailmanValkeus

      Jumalan varjelus toimi kohdallasi! Tuo on sitä 'vierasta tulta', josta Jeesus eli Jumalan Sana varoitti ja kehotti olla menemättä sen levittäjien piiriin!
      Toivottavasti ollet edea uskoSSA, uudestisyntynyt. Luopumuksen ajassa olemme, nyt on paras pysytellä Jeesusta lähellä, Hänen Sanaansa tutkien ja Hänen Totuuttansa Rakastaen, uskollisesti!(Rk 1933/38)

      • Samaatietä

        En tiennyt, enkä ymmärtänyt, vaan menin tyhmyyttäni ja hädässäni hakemaan apua sieltä edestä. Muutaman ruoilijan ja samantyyppisen rukoilijan luona kävin ennenkuin ymmärsin, ettei ole uskovaiselle sopivaa.
        Tuosta jo vuosia aikaa. Peräännyin, enkä ole käynyt vuosiin missään seurakunnassa. Olen tarpeeksi usein valitettavasti saanut kokea jotain sellaista eri seurakunnissa, että tunnen olevani väärässä paikassa. Ainoastaan kotikokoukset ovat sopineet minulle, joissa luetaan raamattua ja lauletaan, ehkä kesnustellaan ja pohditaan yhdessä raamatun kertomuksia ja joku avaa Jumalan sanaa.
        En sitä sano, etteikö seurakunnissa olisi tervettäkin oppia, en vain enää halua mennä enää mielelläni niihin, jos en ole varma mistä puhutaan. On se niin kamalaa nöhdä, mitä seurakunnissa tapahtuu niinkuin muutkin sen näkevät ja tietävät.
        Toisaalta aivan ihania ihmisiä tapaa seurakunnissa. Minut on aina otettu lämpimästi vastaan niin helluntaissa kuin lähetys ja vapaaseurakunnassa. Olen köynyt myös rauhanyhdistyksellö.. Jokaisessa paikassa ihmiset ovat olleet ihania siis seurakuntalaiset.
        Olen samaa mieltä, että olemme luopumuksen ajassa.
        Kasteella en ole käynyt, en näe sitä autuuskysymyksenä.
        Juu, täällä Jeesuksen helmoissa roikun löyhästi, mutta varmasti.


      • TuleJoHerraJeesus

        Kotikokouksissa ihmiset ehkä uskaltaa olla omaitsensä. KUn taas kokouksissa täytyy vetää jotain teennäisyysroolia. Sen herkempi vaistoaa ja kokee ulkopuolisuutta koska ei osaa tuota roolinvetoa.
        Joten älä murehdi vaan luota että Jeesus pitää sinusta huolen.


    • HuiHaiJaHumpsis

      Itselläni vastaava kokemus, mutta kyseessä suomalainen, luterilaisen kirkon pappi.
      Paikka: seurakuntasali.

      Seurakuntasali oli täynnä sensaatiohakuista mummoa ja ilmapiiri oli levoton. Istuin, kuten tapanani on, takana ja lähellä ovea. Kunhan pappi oli ulkona stumpannu tupakkansa, hän saapui pitämään innostavaa puhetta. Hän oli mm. käynyt Taivaassa ja kertoi siitä. Ihan hauska kertomus, oli nähnyt Jeesuksenkin ja uinut kristallimeressä. Hmmm. Paljon mahdollista. En yhtään epäile, maailmassa tapahtuu kummempaakin.

      Sitten hän aloitti rukouksen ja huitaisi kädellään, eturivin tätiseurue kaatui sivuuttain kuin keilapallot, taju kankaalla. Siinä ne makasivat silmät ristissä, kylki kylkeä vasten, ainakin 5-10 minuuttia. Rukous jatkui ja taas huitaisu, toinen rivi tätejä ja pari miestä, tillintallin penkeillä toistensa päällä, jokainen. Minua alkoi arveluttaa ja päätin, että minä en kyllä kaadu.

      No, huitelut jatkuivat ja uhka läheni. Edessäni kaatui ihmisiä kuin keilaa mutta minä ja pari muuta pidimme penkeistä kiinni, emmekä kaatuneet. Katsoihan pappi meitä vähän kummeksuen.

      Myöskään varsinaisessa rukoustilaisuudessa en kaatunut vaikka pappi tosissaan yritti.

      • Samaatietä

        Onko luterilaisillakin kokouksia? Oon luullut, että vain kirkonmenot. Ei taida olla enää yhtään seurakuntaa, jossa ei riehu pimeys.


      • AikaPäättymässä

        Olet kammottavan oikeassa. Jeesus sanoikin, että uskollisia on vain piskuinen lauma! Silti, löytäkäätte jostain edes pari Hengen ystävää. Hengen yhteys (ei ykseys) on äärettömän tärkeää säilyttää, tänä eksytysten ja -Totuudesta luopumisen aikana! Jeesus tulee PIAN, ja ylöstempaa ne jotka Häntä odottavat!
        Raamattu 33/38 on turvallinen Kalliopohja sydämen uskolle, pysykää siinä, väännös92 on jo sekottava eksytys, jonka takia ei juuri löydykkään seurakunnallista, turvallista yhteyTTÄ :(


      • Samaatietä
        AikaPäättymässä kirjoitti:

        Olet kammottavan oikeassa. Jeesus sanoikin, että uskollisia on vain piskuinen lauma! Silti, löytäkäätte jostain edes pari Hengen ystävää. Hengen yhteys (ei ykseys) on äärettömän tärkeää säilyttää, tänä eksytysten ja -Totuudesta luopumisen aikana! Jeesus tulee PIAN, ja ylöstempaa ne jotka Häntä odottavat!
        Raamattu 33/38 on turvallinen Kalliopohja sydämen uskolle, pysykää siinä, väännös92 on jo sekottava eksytys, jonka takia ei juuri löydykkään seurakunnallista, turvallista yhteyTTÄ :(

        En myöskään luota 92 käännökseen. Piskuinen lauma, mutta toisaalta, mikä on se piskuinen määrällisesti. Taivaassa on kuitenkin oleva paljon väkeä.
        Uskon myös, että Jumala pitää huolen omistaan.. Maanääristä Hän kokoaa heidät. Minulla on lampaita myös muista seurakunnista sanoi Jeesus.
        Onhan seurakunnissakin uskovia, ympäri maailmaa.. yhteys on yli rajojen. Jumalan lasten seurakunta.


      • Monenlaista.kaatajaa
        Samaatietä kirjoitti:

        Onko luterilaisillakin kokouksia? Oon luullut, että vain kirkonmenot. Ei taida olla enää yhtään seurakuntaa, jossa ei riehu pimeys.

        Onhan tällaisia myös luterilaisilla, esim. oli Pirkko Jalovaara, sitten se Hgin Alppilan kirkon parantajapappi jonka nimeä en nyt muista. Seppo Juntunen.

        Samankaltaisia kuin TV7:n ihmeidentekijät. Jotkut tervehenkisempiä kuin toiset.

        Tämän kaatajapapin "esirukoustilaisuuteen" minut neuvottiin, en muista kuka ehdotti. Jokin iso huoli minulla tuolloin oli, en enää muista mikä, liittyi kai tuolloisen läheisen alkoholismiin. Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten.

        Sanoisin, että vierailu tuossakin tilaisuudessa oli avartava, mutta muutoin kyllä en juurikaan ole ollut tekemisissä näiden uuskarismaatikkojen kanssa. Vanha helluntailaisuus oli huomattavasti vastuullisempaa ja terveempää kuin nyt meneillään oleva hullunmylly.


      • Samaatietä
        Monenlaista.kaatajaa kirjoitti:

        Onhan tällaisia myös luterilaisilla, esim. oli Pirkko Jalovaara, sitten se Hgin Alppilan kirkon parantajapappi jonka nimeä en nyt muista. Seppo Juntunen.

        Samankaltaisia kuin TV7:n ihmeidentekijät. Jotkut tervehenkisempiä kuin toiset.

        Tämän kaatajapapin "esirukoustilaisuuteen" minut neuvottiin, en muista kuka ehdotti. Jokin iso huoli minulla tuolloin oli, en enää muista mikä, liittyi kai tuolloisen läheisen alkoholismiin. Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten.

        Sanoisin, että vierailu tuossakin tilaisuudessa oli avartava, mutta muutoin kyllä en juurikaan ole ollut tekemisissä näiden uuskarismaatikkojen kanssa. Vanha helluntailaisuus oli huomattavasti vastuullisempaa ja terveempää kuin nyt meneillään oleva hullunmylly.

        Ai niin se JaloVaara, en muistanut enää häntä.
        En ole helluntailainenkaan. Uskon myös ja mitä olen ymmärtänyt, niin vanha helluntailaisuus oli terveempää. Kasteasiaan on minulla tosin se kanta,;ettei se tee autuaaksi, kuten tietääkseni helluntaissa uskotaan, paitsi eivät kaikki helluntaiseltkaan usko samalla lailla kastekysymyksessä.

        Näyttäisi, että usko yksinkertaistuu. Nöyttää, että sekin riisutaan. Tietenkään Jumalansanasta ei tule muuttumaan piirtoakaan, vaan lopulta jää vain Jeesus. En osaa selittää mitä tarkoitan.


      • tsot.tsot
        Monenlaista.kaatajaa kirjoitti:

        Onhan tällaisia myös luterilaisilla, esim. oli Pirkko Jalovaara, sitten se Hgin Alppilan kirkon parantajapappi jonka nimeä en nyt muista. Seppo Juntunen.

        Samankaltaisia kuin TV7:n ihmeidentekijät. Jotkut tervehenkisempiä kuin toiset.

        Tämän kaatajapapin "esirukoustilaisuuteen" minut neuvottiin, en muista kuka ehdotti. Jokin iso huoli minulla tuolloin oli, en enää muista mikä, liittyi kai tuolloisen läheisen alkoholismiin. Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten.

        Sanoisin, että vierailu tuossakin tilaisuudessa oli avartava, mutta muutoin kyllä en juurikaan ole ollut tekemisissä näiden uuskarismaatikkojen kanssa. Vanha helluntailaisuus oli huomattavasti vastuullisempaa ja terveempää kuin nyt meneillään oleva hullunmylly.

        "Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Ainakin Seppo Juntusen Rukouspalvelulla on ollut tänäänkin Elvis-aiheinen tilaisuus Alppilan kirkossa.

        "Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja." ...sanoi jo aikoinaan joku julkisuuden henkilö, jonka nimeä en nyt juuri muista. :)


      • Lue.kunnolla
        tsot.tsot kirjoitti:

        "Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Ainakin Seppo Juntusen Rukouspalvelulla on ollut tänäänkin Elvis-aiheinen tilaisuus Alppilan kirkossa.

        "Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja." ...sanoi jo aikoinaan joku julkisuuden henkilö, jonka nimeä en nyt juuri muista. :)

        En tarkoittanut kertomukseni papilla Juntusta. Mainitsin Juntusen yhtenä tällaisena esirukouksia pitävänä luterilaisena pappina. Tuo huitaisija-pappi oli ihan muu. Nyt jo kuollut henkilö.


      • Kaikkea.kokeiltu
        Lue.kunnolla kirjoitti:

        En tarkoittanut kertomukseni papilla Juntusta. Mainitsin Juntusen yhtenä tällaisena esirukouksia pitävänä luterilaisena pappina. Tuo huitaisija-pappi oli ihan muu. Nyt jo kuollut henkilö.

        Kyseessä oli (körtti-?) pappi Jussi Brummer. 🙂

        Hänestä löytyy netissä tietoa. Ilm. itse menin sinne (muiden asioiden lisäksi) myös polvivaivojeni vuoksi rukoiltavaksi.

        Polveni eivät parantuneet. Koska (epä-?) uskossani en halunnut kaatua, ainakaan suggestion voimasta?

        Jos Jeesus Itse olisi humpsauttanut nurin, tähän olin hengessäni valmis, muutoin en. Rukoilin ajatuksissani Jumalaa.


      • RauhanRuhtinastaOotellen

        Nimettömiä jumalia ja henkiä on iso liuta! Turvallisinta olisi käyttää Jumalasta sitä nimeä, jonka Hän itse käski Marian Hänelle antaa..
        "Hän on pelastava kansansa...."
        "Jokainen, joka huutaa avukseen Hänen Nimeään; PELASTUU"


      • Anonyymi
        tsot.tsot kirjoitti:

        "Tämä pappi muuten kuoli joitain vuosia sitten."

        Ketä mahdat tarkoittaa? Ainakin Seppo Juntusen Rukouspalvelulla on ollut tänäänkin Elvis-aiheinen tilaisuus Alppilan kirkossa.

        "Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja." ...sanoi jo aikoinaan joku julkisuuden henkilö, jonka nimeä en nyt juuri muista. :)

        Taisi olla Mark Twain joka sanoi; "Huhut kuolemastani ovat ennenaikaisia ja liioiteltuja",


    • Paetkaa

      Nuo huitojapapit ovat pahoinpitelijöitä. Huitovat mummut kumoon.

    • Steyr

      Minäkin olen joskus nuorempana ollut sellaisessa helluntailaisten kokouksessa, jossa seurakunnassa vieraileva suomalainen evankelista sai nuoremmat sekoamaan. Kun seurakuntalaiset istuivat seurakunnan penkissä ja evankelista istahti heidän viereensä käden erään henkilön olalle laskien, niin koko penkkirivi joutui ikäänkuin hurmoksiin. Kun evankelista istui minun viereeni ja en joutunut hurmoksiin eikä tuntunut muitakaan sydämen väristyksiä evankelista ei sanonut mitään, mutta katsoi kummastuneena, jotta mikä ettei hänen kosketuksensa tehoa. Sama jutska rukousjonossa. Porukat toinen toisensa perään kaatuivat, mutta mie seisoa jökötin vaan paikoillani. Ja taas tuo evankelista ihmetteli.

      • Samaatietä

        Meihin jääriin ei vissiin tehoa mikään. Paitsi oon nähnyt muutaman näyn, etten vissiin ihan umpiluuta ole, ehkä. Uskoontulonikin oli pitkään joopas eipäs hommaa, kunnes Jumala puhalsi sen pelleilyni poikki ja tärräytti kunnon pommin saadakseen minut kurriin.
        Vieläköhän noita tuontyyppisiä kokouksia järjestetään? En ole vuosiin käynyt kokouksissa.
        Kerran olin vapaaseurakunnassa, jossa soittivat jumputusta täysillä. Vielä se puhuja meinas, että Jumala ei ole hengellinen,. Jumala oli ilmestynyt hönelle ja kertonut, että maailmanmusiikki on ihan ok, eikä Jumala ole hengellinen vaan ihmiset ovat ylihengellisiä. Silloin mua vietiin ja lujaa. Hybä että sain sentää piettyäni suuni kiinni, vaan oli kuule pitelemistä huh huh.


      • Lahkolaisia.karta

        🤗 Hienoo.

        Itsekin monia outoja kuullut.

        Esim. yks joka ei ikinä minuun toivotulla tavalla vaikuttanut oli Veikko Hursti.

        Myös hänen evankeliuminsa oli outoa.


      • Samaatietä

        Lissäämpä vielä, että samainen puhuja kertoi lähtevänsä kevyenmussiikin keikalle muutaman pöuvän päästä ja puhui mikkiin siis huusi, että Jumala ei oo hengellinen Aamen ja osa seurakuntaa perässä huutaa amen. Seuraavana pöuvänä kysseine puhuja ajo kolari ja makas jalakapoikki sairaalassa. Siihe tyssäs seki suunniteltu kevyemussiiki keikka hällä. surullista.


      • YritänköOlla
        Samaatietä kirjoitti:

        Meihin jääriin ei vissiin tehoa mikään. Paitsi oon nähnyt muutaman näyn, etten vissiin ihan umpiluuta ole, ehkä. Uskoontulonikin oli pitkään joopas eipäs hommaa, kunnes Jumala puhalsi sen pelleilyni poikki ja tärräytti kunnon pommin saadakseen minut kurriin.
        Vieläköhän noita tuontyyppisiä kokouksia järjestetään? En ole vuosiin käynyt kokouksissa.
        Kerran olin vapaaseurakunnassa, jossa soittivat jumputusta täysillä. Vielä se puhuja meinas, että Jumala ei ole hengellinen,. Jumala oli ilmestynyt hönelle ja kertonut, että maailmanmusiikki on ihan ok, eikä Jumala ole hengellinen vaan ihmiset ovat ylihengellisiä. Silloin mua vietiin ja lujaa. Hybä että sain sentää piettyäni suuni kiinni, vaan oli kuule pitelemistä huh huh.

        Jos tuo on totta, teit oikein kun otit jalat alle ja lähdit paikalta.
        Olisit tehnyt paremmin jos olisit noussut lavalle ja ottanut sen
        puhujan mikrofonin ja sanonut mikrofooniin: "Väisty Saatana
        tältä lavalta Jeesuksen nimessä. Sinä et puhu täällä vaan Pyhä Henki."
        Sitten olisit sanonut puhujalle,ettei hän saa jatkaa puhettaan vaan
        hänen täytyy astua lavalta alas ja olla vaiti ja tehdä parannus.


      • Samaatietä
        YritänköOlla kirjoitti:

        Jos tuo on totta, teit oikein kun otit jalat alle ja lähdit paikalta.
        Olisit tehnyt paremmin jos olisit noussut lavalle ja ottanut sen
        puhujan mikrofonin ja sanonut mikrofooniin: "Väisty Saatana
        tältä lavalta Jeesuksen nimessä. Sinä et puhu täällä vaan Pyhä Henki."
        Sitten olisit sanonut puhujalle,ettei hän saa jatkaa puhettaan vaan
        hänen täytyy astua lavalta alas ja olla vaiti ja tehdä parannus.

        Tottakait tuo on totta. Meinasin tehdä sen, kävi siis mielessä, että nousen ja huudan, että minä en enää kuuntele tuota soopaa. Sain kuitenkin nieltyä sanani. En olisi kauaa pystynyt olemaan hiljaa. Pakenin paikalta, etten puhu töykeyksiä. Näytin varmaan suuttuneelta. Jos menee puuttumaan, pitää osata myös käyttäytyä asiallisemmin kuin minä osaan.
        Kerran suutuin eräälle miehelle, joka ahdisteli lapsia puhumalla heille kauhistavia asioita. En pystynyt sivusta kuuntelemaan, silloin huusin juuri noin, että Jeesuksen nimessä lopeta. Mies häipy mitään sanomatta paikalta. Vapisin kauttaaltani, olin niin raivona. Meinasin ihan revetä liitoksistani. Hyvä kun pysyin pystyssä. Pitäisi varmaan opoia hillitsemään tunteen purkauksiaan.


      • Steyr
        Samaatietä kirjoitti:

        Meihin jääriin ei vissiin tehoa mikään. Paitsi oon nähnyt muutaman näyn, etten vissiin ihan umpiluuta ole, ehkä. Uskoontulonikin oli pitkään joopas eipäs hommaa, kunnes Jumala puhalsi sen pelleilyni poikki ja tärräytti kunnon pommin saadakseen minut kurriin.
        Vieläköhän noita tuontyyppisiä kokouksia järjestetään? En ole vuosiin käynyt kokouksissa.
        Kerran olin vapaaseurakunnassa, jossa soittivat jumputusta täysillä. Vielä se puhuja meinas, että Jumala ei ole hengellinen,. Jumala oli ilmestynyt hönelle ja kertonut, että maailmanmusiikki on ihan ok, eikä Jumala ole hengellinen vaan ihmiset ovat ylihengellisiä. Silloin mua vietiin ja lujaa. Hybä että sain sentää piettyäni suuni kiinni, vaan oli kuule pitelemistä huh huh.

        Taputtiko ne vapaakirkolliset esitysten jälkeen räpylöitään, niinkuin stand-up koomikoille konsanaan?


      • Samaatietä
        Steyr kirjoitti:

        Taputtiko ne vapaakirkolliset esitysten jälkeen räpylöitään, niinkuin stand-up koomikoille konsanaan?

        Taputti. Olin oikeesti syvästi järkyttynyt ja kauhuissani. Tunnetilat vyöryivät päästä varpaisiin ja vapisin ihan. En meinannut pysyä penkillä. Kauhea reaktio. En lähde enää tuollaisiin, en kestä. Ihmisten vedätystä ja eksytystä. Olin vihainen. Hirveän vihainen. Tuntui että revin ne mikit ja soittopelit maahan ja kaiuttimet kumoon. Ihan kauheeta !!


      • HaluanVanhojaVirsiä
        Steyr kirjoitti:

        Taputtiko ne vapaakirkolliset esitysten jälkeen räpylöitään, niinkuin stand-up koomikoille konsanaan?

        Kaikkein kauheinta on "tapputtaa Jeesukselle". Kuin Julius Caesarille tai stand up -taikurille hienosti suoritetusta jalkojenpidennys-"illuusiosta"! Tapu, tapu, läpsyn, läpsyn. Vihelletään vielä! Hyvä, Krisse! Oot hei hyvä jätkä! Meille leipää ja sirkushuveja!

        Kun lut.kirkossani, miespapin kehoituksesta taputettiin kirkkokuorolle, se ennakoi minun lähtöäni. Myöskin samassa "jumalanpalveluksessa", ettei vain ollut peräti messu, amer. vapaidensuuntien hengellisesti pinnallinen laulu. Muistan penkissä pää painuksissa miettineeni oliko itse HPE:kaan nyt ollut oikea.

        Hellareista eronneena haluan klsssisessa kirkkokunnassa kokea klassisen kristinuskon ja sen vanhat, sivistyneet tavat. Muutoin myös kirkon jäsenyys on turha.

        Erosinkin jo aika pian, asiaan johtivat monet syyt. Kuten piispa... Olkoon.


      • VapahtajaOletSinä
        Samaatietä kirjoitti:

        Taputti. Olin oikeesti syvästi järkyttynyt ja kauhuissani. Tunnetilat vyöryivät päästä varpaisiin ja vapisin ihan. En meinannut pysyä penkillä. Kauhea reaktio. En lähde enää tuollaisiin, en kestä. Ihmisten vedätystä ja eksytystä. Olin vihainen. Hirveän vihainen. Tuntui että revin ne mikit ja soittopelit maahan ja kaiuttimet kumoon. Ihan kauheeta !!

        Hilluntaisaarnaajat ovat tämän päivän rahanvaihtjia.


    • inhibiittori

      Ihmisillä tosiaan saattaa olla monestakin syystä epäselvä olotila.
      Epäselvässä tilassa ollaan myös epätietoisia - ja saatetaan hakea apua paikoista, josta apu kuvitellaan ehkä saatavan.
      Ns. 'rukoiltavaksi ' meno on aina tahallinen valinta, mutta sen ratkaisun takeisuuden näkee Jumala.
      Joka menee noihin rukousjonoihin, hän jo siinä vaiheessa antautuu - melkeinpä kaikki - sellaiselle, mitä sieltä tuleman pitää.
      Lieneekö yhtään missään joukkokokouksessa, sellaisenrukouspalvelussa, tarjolla todellista Jumalan avun ja voiman välitystä?
      Pienissä ja kahdenkeskisissä piireissä tällaisen avun saaminen on todennäköisempää.
      Varminta on pysytellä kokonaan pois hengellisistä joukkokokouksista, joihin saattaa tulla sata tai satoja henkilöitä.

      • Steyr

        Jos seurakunnassa on esirukousalttari, niin yleensä Jeesus itse on läsnä alttarihetkessä. Ja vaikka seurakunnassa olisikin rukousjono, niin se ei aina ole hengellistä, jossa Jeesus kulkee vierellä, vaan se on useimmiten saarnaajan oman egon paisuttamaa kouhkaamista.


      • KunniaJumalalle
        Steyr kirjoitti:

        Jos seurakunnassa on esirukousalttari, niin yleensä Jeesus itse on läsnä alttarihetkessä. Ja vaikka seurakunnassa olisikin rukousjono, niin se ei aina ole hengellistä, jossa Jeesus kulkee vierellä, vaan se on useimmiten saarnaajan oman egon paisuttamaa kouhkaamista.

        "Yleensä Jeesus itse on mukana alttarihetkessä..." Riemastuttavaa nestoriolaisuutta.

        Itse en usko näihin alttarivierailuihin, vaan jos Jeesus yleensäkin on läsnä, on Hän läsnä omassa, Jumalan sanassaan, sakramentissa eli rukouksessa sairaan puolesta sekä Pyhän Henkensä läsnäolossa Hänen uskovissaan.

        Voi Hän tietysti siinä vierelläkin seistä. Olen ainakin yhden, ikimuistettavan kerran kokenut tämän, todella vaarallisessa tilanteessa. Yhtäkkiä Jeesus tuli vierelle ja neuvoi kuinka selviytyä. Sisäisesti kuulin Hänen, taivaallisten Sotajoukkojen Ylipäällikön - Herra Sebaot - äänen viereltäni. 🙂


    • VapahtajaOletSinä

      Herkkyydessä vaipua hypnoosiin on henkilökohtaisia erooja. Varmasti uskonnollisen painostuksen alaisuus ja tahtotila olla hyvä uskovainen vaikuttaa suoraan.

      • ErilaistenKäsienAlta

        Noin ehkä yksilöiden kohdalla. Mutta entä ryhmäsuggestio?

        Itse en ole luonteeltani ryhmäsidonnainen, joka kai näkyy kohdallani täälläkin?

        Sosiaalivietti on kuulemma ihmisen vahvin vietti. Menee ohi seksuaalivietinkin.

        Esim. seksuaalivähemmistöjen kaapeissa lymyämiset, kunnes oma, yhteinen sosiaalivietti vapautti heidät esim. esiintymästä "heterona".

        Jos siis jotkut hönöt haluavat olla yhtä, vallitsevan seurakunnan kanssa, niin kun "muutkin kaatuu, niin minäkin kaadun".

        Itse olen kahdesti kaatunut. Eka kerta N. Y-V:n telttakokouksessa Hgin Mäntymäellä ja se oli kyllä erikoinen kokemus. Toinen kerta, erään naisrukoilijan edessä oli väkivaltainen ja lentäessäni kaaressa lattialle, rääkäisin kuin tapettava. Muistan naisen vahingoniloisen ilmeen kun tuijotin häntä kauhuissani lattialta. Sanoisin, että eukossa oli tietäjähenki.


    • Anonyymi

      Herran henki ilmoitti minulle, että tuo oli noituuden aiheuttamaa. tuo kokemus,

    • Anonyymi

      Täällä on monenlaista trollia

      • Anonyymi

        Mm MM


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mm MM

        Mr Mf, joku ovi on jäänyt raolleen...


    • Anonyymi

      Kysehän on pelkästään joukkopsykoosista.
      Ja mielenhallintakeinoista.

      LS

    • Anonyymi

      Minulle yritti samaa eräs Anni Kuopion Eelimissä 80-luvulla. Olin nuori uskova, eräässä kokouksessa.
      hän tuli rukoilemaan puolestani, kysyen olenko jo täyttynyt Pyhällä hengellä, ja puhunko kielillä. . Vastasin etten ole. Tämä iäkäs rouva sanoi että nyt kun hän rukoilee, täytyt, alat vain kiittää ja ylistää. Välillä rouva tuskastuneena hoki, että muut ovat alkaneet jo tässä vaiheessa ylistää ja kiittää. Että anna vaan tulla.
      Koin tilanteen hirvittävän nolona ja nöyryyttävänä. Koin vain ahdistusta, en mitään muuta ja toivoin että mummo lopettaisi .
      Tilanne tuntui ällöttävältä pitkään jälkeenpäinkin, ja myöhemmin pidin huolta ettei ko. rouva päässyt lähellekään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe