Villit taksiyrittäjät puhuvat

YhtöPystyynNyt

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005926579.html

Pyrkivät mukaan olemassaoleviin taksivälityksiin. Miksi nykyisen välityskeskuksen pitäisi muka hyväksyä uudet ”kilpailevat” taksiautolijat mukaan jo olemassa oleviin välityskeskuksiin? Eikös uuden taksilain mukaan ollutkin edistää kilpailua taksien kesken ja saada aikaan näin myös hintakilpailua? Nämä 2000 uutta taksiautoilijaa voisivat perustaa ihan ikioman taksivälityksensä, näin monella luvanhaltijoilla saisi aikaan jo erittäin ison taksivälityksen, resursseja olisi tuhottomasti.

Uuden taksivälityksen myötä sitä kilpailua saataisiin todella aikaan ja uudella isolla välitysyhtiöllä olisi hyvät mahdollisuudet päästä mukaan esim. Kelakyytien kilpailutukseen.

45

1147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Youknowwhuu

      Ihan totta, että periaatteessa mahdollisuuksia olisi uuden välityksen perustamiseen. Se vaan on helpommin sanottu kuin tehty, porukka on sekalainen ammattitaidoton seurakunta.

      Ehkä joku start-up-touhuaja voisi keskuksen perustaa. Tavallaan nuo sovellukset sitä jo ovatkin, mutta aika kilpailukyvyttömiähän ne toistaiseksi ovat. Kalliita yrittäjille ja vähän asiakkaita. Niiden kalleus on mystistä, kun rakenteensa on lähinnä pätkä koodia. Miten Htd pystyy murto-osahintaan tarjoamaan sovelluksen lisäksi puhelintilaukset, tekstaritilaukset ja mainostamisen ja muun?

      Uber sentään oli se alan ensimmäinen tunnettu, ymmärrän, että ideasta pitää jotain maksaa, mutta sitten Taxify esimerkiksi on pelkkä kopio Uberista. Mikä kopiokoodissa maksaa 20% kyydistä?
      Villit voisivat aloittaa hankkimalla oman sovelluksen, vaikka 5% komissiolla. Ja sen ympärille sitten voisi alkaa rakentamaan muutakin palvelua, Kela- ja koulukilpailutusta jne..

      • taksinkesyttäjä

        Se vaan taitaa olla niin että nämä villit haluaisivat taksiksi taksin paikalle, eli isoihin välitysfirmoihin. Sitten seuraava valituksen aihe tuleekin olemaan, että "välittäjäyhtiöllä on liikaa autoja, yhyy ..keikkaa sataa vaan yks tunnissa. Surullista että tää uus porukka on osoittautunut ihan yhtä kädettömäksi kuin vanhatkin. Aikanaa kun itse sain luvan, Htd:n toimari totesi meille luvan saaneille että "nyt on Helsingin taksimaailmassa se historiallinen hetki, kun autoja on JUURI se oikea määrä" , ja se sama pikku piikki sopii näihin uusiinkin. Tuokaa nyt ne euron taksit ja ylivertaiset reititykset, ilmiset wifit, lehdet juomapullot jne markkinoille älkääkä kitiskö .
        Tuosta artikkelista sen verran, että jos "uudet yrittäjät ovat pääasiassa vanhoja kuljettajia" niin miksi ihmeessä nää eivät hakeneet sitä lupaa vaikka vuosi/pari sitten kun esim. Helsingissä käytännössä kaikka halukkaat sen sai. Nyt ois Htd vuokraosake ja auto välityksessä.


      • Juunouhuu
        taksinkesyttäjä kirjoitti:

        Se vaan taitaa olla niin että nämä villit haluaisivat taksiksi taksin paikalle, eli isoihin välitysfirmoihin. Sitten seuraava valituksen aihe tuleekin olemaan, että "välittäjäyhtiöllä on liikaa autoja, yhyy ..keikkaa sataa vaan yks tunnissa. Surullista että tää uus porukka on osoittautunut ihan yhtä kädettömäksi kuin vanhatkin. Aikanaa kun itse sain luvan, Htd:n toimari totesi meille luvan saaneille että "nyt on Helsingin taksimaailmassa se historiallinen hetki, kun autoja on JUURI se oikea määrä" , ja se sama pikku piikki sopii näihin uusiinkin. Tuokaa nyt ne euron taksit ja ylivertaiset reititykset, ilmiset wifit, lehdet juomapullot jne markkinoille älkääkä kitiskö .
        Tuosta artikkelista sen verran, että jos "uudet yrittäjät ovat pääasiassa vanhoja kuljettajia" niin miksi ihmeessä nää eivät hakeneet sitä lupaa vaikka vuosi/pari sitten kun esim. Helsingissä käytännössä kaikka halukkaat sen sai. Nyt ois Htd vuokraosake ja auto välityksessä.

        Sitä minäkin ihmettelen etenkin tuon jutun kuskin osalta. Ihmettelen itsenikin osalta, mutta minä sentään olin jättänyt taksimaailman pölyt taakseni, joten en ollut valppaana. Plus olin liiankin pessimisti.

        Silti eivät nuo uudet villit ole millään muotoa vanhoja keskuksiin päässeitä huonompia. Teillä vanhoilla jäärillä tuntuu olevan ylemmyydentuntoa ihan vain koska ehditte ajoissa mukaan. Ei se mitenkään teidän ansiotanne ollut.

        Lehdet, wifit sun muut ovat aika laiha lohtu tehokkaan välityksen rinnalla. Tietenkin valtaosa uusista on ”kädettömiä” pyöräyttämään tyhjästä vanhalle monopolille varteenotettavaa vaihtoehtoa. Siihen pystyäkseen täytyy olla nero ja saada rahoitusta miljoonia. Suurin osa, jos yksikään, uusista yrittäjistä ei ole kumpaakaan, nero tai rikas, vaan haluaa vain ajaa autoa elääkseen. Suuri osa, kuten jutun tyyppikään, ei ole kovin hyvin osannut arvioida alan kehitystä, vaikka hänellä oli jo vuosia kokemusta alalta. Hänenlaisiaan on helppo vanhan taksiläskin halveksua, vaikkei itse eroa hänestä muutoin kuin että haki lupia 20v sitten.

        Mutta kyllä se rikas nerokin vielä löytyy ja panee vanhat koville. Helsingin taksin ja Lähitaksin organisaatiot ovat hitaita reagoimaan ja asiantuntemattomia mitä tulee kovaan bisnesosaamiseen, teknologiaan ja tulevaisuuden näkemiseen.
        Nyt on jo kevyesti kermaa pinnalta raapivat Uber, Taxify, Menevä, Kajon ja Cabonline. Noiden tai jonkun uuden kautta muodostunee vielä todellinen uhka vanhoille monopoleille. Esimerkiksi Taxifyilla on asiallinen sovellus ja ammattitaitoinen porukka suunnittelemassa, mutteivat vielä ole yrittäneetkään kilpailla täysivaltaisesti alan valloittamiseksi. Taxifyn pohjalta voisi kuitenkin tehdä paljon enemmänkin vallatakseen markkinan. Nyt tyytyvät vain rahastamaan epätoivoisimpia villejä, mutta seuraava askel odottaa.

        Toisaalta esimerkiksi Waymo on tilannut jo kymmeniätuhansia autoja itsestäänkulkeviksi takseiksi. Samoin Uber. Sieltä se loppu tulee ihmisen ajamille takseille aika nopeasti. Kuoleva ala ihmistyön osalta.


      • Läskitaxi

        Juunouhuu v...n pelle kyl itse ajavat taxit tulee menee ainakin 20 vuotta siihen


      • Unouhuu
        Läskitaxi kirjoitti:

        Juunouhuu v...n pelle kyl itse ajavat taxit tulee menee ainakin 20 vuotta siihen

        Nojaa, kun katsoo ulosantiasi, niin jo C64 olisi osannut ajaa ja asiakaspalvelua sinua paremmin.


      • Juunopuhuu
        Läskitaxi kirjoitti:

        Juunouhuu v...n pelle kyl itse ajavat taxit tulee menee ainakin 20 vuotta siihen

        Kerrohan muuten, että mitä se Waymo aikoo 20 vuoden kuluttua tehdä tämän vuoden automalleillaan, joita se siis tilannut lähemmäs 100 000 kappaletta?


      • Läskitaxi

        Juunoupuhuu ymmärrätkö vaikka ois tilattu miljoona autoo niin ei ne toimi suomen tie verkos ja teiden kaapelointi maksaa miljardeja


      • Junopuhuu
        Läskitaxi kirjoitti:

        Juunoupuhuu ymmärrätkö vaikka ois tilattu miljoona autoo niin ei ne toimi suomen tie verkos ja teiden kaapelointi maksaa miljardeja

        Meinaatko plösö, että jossain muualla teitä on kaapeloitu jo nyt noille riittävästi?
        Oletko ihan varma, että kaapelointia tarvitaan ja mihin?


      • taksinkesyttäjä
        Juunouhuu kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen etenkin tuon jutun kuskin osalta. Ihmettelen itsenikin osalta, mutta minä sentään olin jättänyt taksimaailman pölyt taakseni, joten en ollut valppaana. Plus olin liiankin pessimisti.

        Silti eivät nuo uudet villit ole millään muotoa vanhoja keskuksiin päässeitä huonompia. Teillä vanhoilla jäärillä tuntuu olevan ylemmyydentuntoa ihan vain koska ehditte ajoissa mukaan. Ei se mitenkään teidän ansiotanne ollut.

        Lehdet, wifit sun muut ovat aika laiha lohtu tehokkaan välityksen rinnalla. Tietenkin valtaosa uusista on ”kädettömiä” pyöräyttämään tyhjästä vanhalle monopolille varteenotettavaa vaihtoehtoa. Siihen pystyäkseen täytyy olla nero ja saada rahoitusta miljoonia. Suurin osa, jos yksikään, uusista yrittäjistä ei ole kumpaakaan, nero tai rikas, vaan haluaa vain ajaa autoa elääkseen. Suuri osa, kuten jutun tyyppikään, ei ole kovin hyvin osannut arvioida alan kehitystä, vaikka hänellä oli jo vuosia kokemusta alalta. Hänenlaisiaan on helppo vanhan taksiläskin halveksua, vaikkei itse eroa hänestä muutoin kuin että haki lupia 20v sitten.

        Mutta kyllä se rikas nerokin vielä löytyy ja panee vanhat koville. Helsingin taksin ja Lähitaksin organisaatiot ovat hitaita reagoimaan ja asiantuntemattomia mitä tulee kovaan bisnesosaamiseen, teknologiaan ja tulevaisuuden näkemiseen.
        Nyt on jo kevyesti kermaa pinnalta raapivat Uber, Taxify, Menevä, Kajon ja Cabonline. Noiden tai jonkun uuden kautta muodostunee vielä todellinen uhka vanhoille monopoleille. Esimerkiksi Taxifyilla on asiallinen sovellus ja ammattitaitoinen porukka suunnittelemassa, mutteivat vielä ole yrittäneetkään kilpailla täysivaltaisesti alan valloittamiseksi. Taxifyn pohjalta voisi kuitenkin tehdä paljon enemmänkin vallatakseen markkinan. Nyt tyytyvät vain rahastamaan epätoivoisimpia villejä, mutta seuraava askel odottaa.

        Toisaalta esimerkiksi Waymo on tilannut jo kymmeniätuhansia autoja itsestäänkulkeviksi takseiksi. Samoin Uber. Sieltä se loppu tulee ihmisen ajamille takseille aika nopeasti. Kuoleva ala ihmistyön osalta.

        Toiveajattelua että Uberit ja Taxifyt rulettaisivat markkinoilla: Niitten taru kestää just niin kauan kuin sijoittajat uskoo niihin. Sillä hetkellä kun toiminnasta joutuu maksamaan samat kulut kuin me vahat jäärät (?) ,se kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Uudetkin yrittäjät tietää sen, ja siksi on kova hinku päästä isompaan välitykseen, tekemään riitävästi liikevaihtoa pystyäkseen selviytymään kaikista kulman takana odottevista kuluista. Siinä sivussahan sitten voisi ottaa Uber ym kyytejä ja syödä kaverin lautaselta? Se on markkinataloutta, samalla lailla kuin se, että jo olemassaolevat eivät haluaisi jakaa omaa asiakaskuntaansa uusien tulokkaiden kanssa.
        Ymmärrän että vitutus on kova kun näyttää siltä, että vahan liiton taksipalvelu on se kaikkein toimivin ja suosituin. Tästä kielii tuo monen asenne "kyllä teille ,vanhat läskit ,vielä näytetään, ...kele" mutta...karvaani kulkee ja koirat haukkuu :)


      • HHF01
        Juunouhuu kirjoitti:

        Sitä minäkin ihmettelen etenkin tuon jutun kuskin osalta. Ihmettelen itsenikin osalta, mutta minä sentään olin jättänyt taksimaailman pölyt taakseni, joten en ollut valppaana. Plus olin liiankin pessimisti.

        Silti eivät nuo uudet villit ole millään muotoa vanhoja keskuksiin päässeitä huonompia. Teillä vanhoilla jäärillä tuntuu olevan ylemmyydentuntoa ihan vain koska ehditte ajoissa mukaan. Ei se mitenkään teidän ansiotanne ollut.

        Lehdet, wifit sun muut ovat aika laiha lohtu tehokkaan välityksen rinnalla. Tietenkin valtaosa uusista on ”kädettömiä” pyöräyttämään tyhjästä vanhalle monopolille varteenotettavaa vaihtoehtoa. Siihen pystyäkseen täytyy olla nero ja saada rahoitusta miljoonia. Suurin osa, jos yksikään, uusista yrittäjistä ei ole kumpaakaan, nero tai rikas, vaan haluaa vain ajaa autoa elääkseen. Suuri osa, kuten jutun tyyppikään, ei ole kovin hyvin osannut arvioida alan kehitystä, vaikka hänellä oli jo vuosia kokemusta alalta. Hänenlaisiaan on helppo vanhan taksiläskin halveksua, vaikkei itse eroa hänestä muutoin kuin että haki lupia 20v sitten.

        Mutta kyllä se rikas nerokin vielä löytyy ja panee vanhat koville. Helsingin taksin ja Lähitaksin organisaatiot ovat hitaita reagoimaan ja asiantuntemattomia mitä tulee kovaan bisnesosaamiseen, teknologiaan ja tulevaisuuden näkemiseen.
        Nyt on jo kevyesti kermaa pinnalta raapivat Uber, Taxify, Menevä, Kajon ja Cabonline. Noiden tai jonkun uuden kautta muodostunee vielä todellinen uhka vanhoille monopoleille. Esimerkiksi Taxifyilla on asiallinen sovellus ja ammattitaitoinen porukka suunnittelemassa, mutteivat vielä ole yrittäneetkään kilpailla täysivaltaisesti alan valloittamiseksi. Taxifyn pohjalta voisi kuitenkin tehdä paljon enemmänkin vallatakseen markkinan. Nyt tyytyvät vain rahastamaan epätoivoisimpia villejä, mutta seuraava askel odottaa.

        Toisaalta esimerkiksi Waymo on tilannut jo kymmeniätuhansia autoja itsestäänkulkeviksi takseiksi. Samoin Uber. Sieltä se loppu tulee ihmisen ajamille takseille aika nopeasti. Kuoleva ala ihmistyön osalta.

        Jos löytyy rikas nero, niin 99,9 % todennäköisyydellä hän sijoittaa rahansa jonnekin aivan muualle kuin taksibisnekseen.


      • Juunohuu
        HHF01 kirjoitti:

        Jos löytyy rikas nero, niin 99,9 % todennäköisyydellä hän sijoittaa rahansa jonnekin aivan muualle kuin taksibisnekseen.

        Väärin, kuten näemme Uberista ja Taxifystakin. Nero näkee mahdollisuuksia kaikkialla. Taksialalla liikkuu maailmanlaajuisesti älyttömästi rahaa, mikä tarkoittaa, että alalla on myös liiketoimintamahdollisuuksia väkisinkin.


      • Ooooossssss
        taksinkesyttäjä kirjoitti:

        Toiveajattelua että Uberit ja Taxifyt rulettaisivat markkinoilla: Niitten taru kestää just niin kauan kuin sijoittajat uskoo niihin. Sillä hetkellä kun toiminnasta joutuu maksamaan samat kulut kuin me vahat jäärät (?) ,se kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Uudetkin yrittäjät tietää sen, ja siksi on kova hinku päästä isompaan välitykseen, tekemään riitävästi liikevaihtoa pystyäkseen selviytymään kaikista kulman takana odottevista kuluista. Siinä sivussahan sitten voisi ottaa Uber ym kyytejä ja syödä kaverin lautaselta? Se on markkinataloutta, samalla lailla kuin se, että jo olemassaolevat eivät haluaisi jakaa omaa asiakaskuntaansa uusien tulokkaiden kanssa.
        Ymmärrän että vitutus on kova kun näyttää siltä, että vahan liiton taksipalvelu on se kaikkein toimivin ja suosituin. Tästä kielii tuo monen asenne "kyllä teille ,vanhat läskit ,vielä näytetään, ...kele" mutta...karvaani kulkee ja koirat haukkuu :)

        Kyllä Uberin ja Taxifyn kautta pystyy ajamaan yrittäjänä taksia hengissä pysyen, itselleen jonkunlaisen palkan saaden ja kulut kattaen. Toki palkka jää surkeaksi huomioiden tehdyt tunnit ja yrittäjäriskin, mutta niin kauan kuin epätoivoisia tai ylitoiveikkaita löytyy, niin riittää kuskeja Uberille. Eli ikuisesti. Kehitysmaissa tietenkin vielä paremmin, kun ei ole sosiaaliturvaa.

        Ei tuo Uber-ajaminen siis varsinaisesta liiketoiminnasta käy siinä mielessä, että palkka ja tuottavuus olisivat riittäviä verrattuna oikeisiin töihin ja oikeisiin bisneksiin, mutta hengissä pysyy ja laskut maksaa. Vähän kuin Helsingin taksin renkinä. Tosin renki ei kanna yrittäjäriskiä, muttei toisaalta ole niin vapaakaan.

        Kova hinku on perinteisiin välityksiin, koska niissä tienaa enemmän. Se on selvä. Mutta jotenkin kitkuttelee villinäkin.

        Sehän on selvä, että vanhat taksipalvelut ovat vielä tällä hetkellä ylivoimaisia. Ei monopoli sentään kuukausissa murru. Jotain siellä on tietenkin osattu tehdä ja kehittää vuosikymmenien ajan. Mutta uudet toimijat vievät markkinaosuuksia. Yhä enemmän. Todennäköiseltä silti näyttää, että suuri osa vanhoista keskuksista jatkaa menestyksellä vielä vuosikausia, muttei mitenkään pois suljettua ole sekään, että joku uusi nappaa niiden asemat jossain vaiheessa /- 10v kuluttua. Viimeistään kymmeniä tuhansia robottiautoja ostavat jenkkifirmat.


      • kuljettajat2

        taxifyllahan nykyään laittanut sen komission järkeväksi, 5% nykyään!


      • Ooolssretf
        kuljettajat2 kirjoitti:

        taxifyllahan nykyään laittanut sen komission järkeväksi, 5% nykyään!

        En usko.


    • Supertaksi

      Youknowwhuu on Einstein! Ja vielä taksissa.

    • Monopolinvoimalla

      Monopoliasemassa hankittu asema , turha paukutella henkseleitä että olette itse luoneet yhtään mitään. Jos esim htd tai ltx joutuisivat aloittamaan toimintansa tälläisessä tilanteessa niin ei onnistuisi tuolta pelleporukalta😂😂😂

    • Taksikeisari

      Alkaa näköjään hahmottua, ettei sovellus vielä riitä. Kun vain pieni osa tilataan apilla, niin ei niistä leipä lohkea.

      Itse kuulun siihen väkeen, joka taksin ottaa terminaalista ja maksaa käteisellä. En koskaan kortilla. Se on toiminut hyvin. Meitä on paljon vielä. Samaten jos tilaan taksin, niin maksan tilausmaksun, että saan maksaa käteisellä. Edes kotikaupungissa en käytä appia, vaikka sellainen on ja voisi maksaa käteisellä. Se nyt ei niin paljoa maksa.

      Tosin mieluiten tankkaankin Shellin palvelussa ja maksan euron.

    • Veteraani

      Odottakaa vaan tammikuuta, sitten menee hermot kun ei tuu rahaa mutta laskuja tulee.

      • Juupajjuu

        Sinähän puhut, kuin minun suullani! Uberit, taxifyt ja mitä niitä onkaan, syövät tasan tarkkaan sen katteen, mitä taksista jää viivan alle, eli puhtaana käteen. Vaikka nämä heille isoja provikoita niille maksavat eivät sitä usko - vielä, tammikuu siitä kyllä muistuttaa. Tilinpäätökset on vielä ”villeillä” edessä.....

        Toisaalta, huomasivathan kateelliset kesällä taksiluvan saaneet, ettei se taksihomma ollutkaan mikään kultakaivos. Jos ei tähän vielä havahduttu, Tammikuussa totuus tulee esiin...

        Joku entinen renki visioi suuria suunnitelmia, kuinka laskujen mukaan homma saadaan kannattamaan. No, eikun suunnitelmia toteuttamaan sitten vaan, ei suuret sanat suuta halkaise, sanotaan...

        Iltasanomien kirjoittelusta saat päätellä, ettei homma mennytkään ihan niin hyvin....

        Joo.


    • taksinainen77

      Villeissä takseissa kato alkaa kun tammi-helmikuu koittaa:) kärvistelkää vaan tolpalla 10e/h jos intoa riittää ja on extra rahaa pitää auton kustannuksista kiinni kynsin hampain.
      Eiköhän työtönkin siinä vaiheessa ansaitse enemmän???

    • lauruli

      Otin valitettavasti villin taksin, pyysin kuittia ei kuulemma onnistu, sanoin, etten siinä tapauksessa suostu maksaan kuin puolet , sanoi: "täytyy maksaa" . Kerroin, että soitetaanpa poliisit paikalle, ääni kellossa muuttui ja hyväksyi puolet maksusta, saipahan hieman bensarahaa. Kuinkahan paljon näitä pimeän taksin pyörittäjiä liikkuu. Itse haluan aina kuitin, vaikken tässä tapauksessa saanutkaan.

      • Villikkökö

        Mitkä kaikki muuten sinä tai muutkaan laskette villeiksi? Että onko Taxifyn kautta tulevat villejä? Entä Menevän? Näiltähän kyllä saa kuitin varmasti, että sinänsä eivät ole villejä.
        Entä jos joku aivan uusi aloittaisi, oma sovellus, autoissa firman logot isolla uusissa autoissa, mittarit ja kuittiprintterit jne.., laskettaisiinko se villiksi vai auttaisiko ammattimainen ulkoasu ikään kuin nousemaan perinteisien tasolle?


      • TässäpäSe
        Villikkökö kirjoitti:

        Mitkä kaikki muuten sinä tai muutkaan laskette villeiksi? Että onko Taxifyn kautta tulevat villejä? Entä Menevän? Näiltähän kyllä saa kuitin varmasti, että sinänsä eivät ole villejä.
        Entä jos joku aivan uusi aloittaisi, oma sovellus, autoissa firman logot isolla uusissa autoissa, mittarit ja kuittiprintterit jne.., laskettaisiinko se villiksi vai auttaisiko ammattimainen ulkoasu ikään kuin nousemaan perinteisien tasolle?

        Järjestäymätön = villi


    • Pikkujoulujuhlissa

      Muija kaverin mies ystävä kehuskeli just että tekee taksikuskina 4,5k/kk tiliä stadissa. Vklp ei juuri koskaan. Kuulemma naama ratkasee paljon tienesteissä. Onko totta? Ainaki oli juhlissa boss merkkinen kauluspaita, Lewis farkut ja jotain hyvän tuoksuista hajuvettä oisko hilfigeriä.

      • Lisäälixaa

        Yrittäjäkuskina mahdollista, palkollisena ei mitenkään


    • OikeastiTIENAAJOSHALUAA

      Syy miksi Taksi alalla puhutaan huonosta Palkasta on nimenomaan KESKIPALKKA. On eri asia istua tebbarilla sumpilla ja pelata jokeripokeriin vimpatkin roposet kelakyydeistä ja kirota paskaa palkkaa kuin OIKEASTI tehdä töitä.
      Tähän kykenee n. 1% kuskeista ja nämä juuri vetävät merikapteenin liksoja erotuksella että pääsee aina perheen luokse kuin haluaa ja vapaapäiviäkin on varaa pitää
      Isäni oli tämmöinen. Lapsena saimme kunnon joululahjat ja arkenakin oli flooraa leivän päällä. Ei ikinä puhunut vaietuista taksikuskien salakikoista joita ei ole vielä tänäkään päivänä minulle paljastanut vaikka en edes aja taxia. jolla sitä tiliä sai kartuttaa niin isoksi kuin halusi.

      • Ounoussi

        Täyttä paskaa, ainakin jos siis palkkakuskeista puhutaan. Yrittäjillä voi olla eri asia ja hehän saavat myös tuloa kuskien töistä. Useinhan taksikuskista puhuttaessa puhutaan yrittäjistä.
        Lisäksi ajat olivat toiset silloin joskus 30-luvulla.

        Tuskin juuri ketään se Teboil niin houkuttaa, että mieluummin valitsisi minimipalkan ja Teboilin kuin huippuliksan.

        Teoreettinen maksimikaan ei taksissa oikeastaan ole työntekijälle 15e/h enempää. 45e autolle tunnissa tuo tuon ja tässä maassa on hyvin harvassa täysiaikaiset kuskit, jotka pääsevät 45e/h tasoon pidemmän päälle.
        15e/h taas tarkoittaa noin 2400e/kk palkkaa täysiaikaisesta työstä. On siinä vielä vähän gäppiä merikapteenin liksaan.

        Ne antiikkiset stoorisi tomuuntuneesta papastasi saat jo unohtaa.


    • Edelllisöys

      Tehdäänpä vielä laskelma jolla todistan väitteeni oikeaksi
      -renki 500ekk
      -vklp ajava 1500e
      -60-70h vk ajavat päivä, ilta, yö, vklp 2300e
      -oikeassa paikassa oikeaan aikaan 7-8000kk

      • Junioryrittäjä

        Tolla todistit ainoastaan yksinkertaisen ihmisen ajatuksia, joko omiasi tai joltain kaverilta kuultua.


      • Mulkeroinen

        Taksiala on täynnä noita huonoitsetuntoisia omista kassoistaan ja palkoistaan valehtelevia pönttöjä. Kun muutenkin jo ottaa heikon itsetunnon päälle olla taksinkuljettaja, niin sitä pitää kompensoida liioittelemalla omia ansioitaan lähipiirille ja kollegoillekin. 2000 €/kk on taksissa säännöllisellä työajalla jo ihan kohtuullisen hyvä suoritus, eikä onnistu joka pojalta ainakaan Helsingissä. Niin hyvää kristallipalloa ei ole kenelläkään että osaisi aina olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja saada juuri oikeat kyydit.


    • Fakiiri

      Isossa kuvassa Htd:n ja Ltx:n olisi pitänyt keinolla millä hyvänsä yhdistyä heti, kun tieto lupien vapauttamisesta 4/2017 tuli. Olisi ollut todella tuottoisa ratkaisu kaikille osapuolille.
      Valtava autokanta ja yhtenäinen hinnoittelu olisivat taanneet kivikovan markkina-aseman ilman minkäänlaista uhkaa muista husaajista.
      Erilaisia muutaman auton kehitelmiä olisi tullut ja mennyt kuten ennen vapauttamistakin, mutta jos tuonne nyt järjestäytyy muutaman sadan auton toimija, joka oikeanlaisella markkinoinnilla ja kepulihinnoittelulla ajaa itsensä isoon markkinaan, niin sitten on kusiset paikat ja tällainen tilanne on pääkaupunkiseudulla ilmassa.

      • Ent.taksari

        Pääkaunkiseudun taksi tulee olemaan jo muutaman viikon jälkeen iiiiiiisoissa vaikeuksissa, kun vuodenvaihteen jälkeen hiljenee, niin kuin se on ihan aina hiljennyt. Autokanta on nyt ihan liian suuri kysyntään nähden, pahimmassa asemassa tulevat olemaan juuri nämä tilauskeskuksettomat villit uudet autoilijat. Laskut erääntyy, niihin tarvitaan rahaa ja mistäpä taksit sitä rahaa muualta saavat, kuin kyyditeltäviltään. Jos nyt Joulun alla taistellaan kyydeistä, kun niitä vielä on, minkähänlainen taistelu on sitten, kun niitä ei riitä kaikille? Sopii kysyä, keitä tällainen taksiuudistus on hyödyttänyt?


      • Autsiets

        Tuskin olisi yhdistyminen mennyt läpi kilpailuviranomaisilta.

        Tammikuussa on edessä laihat ajat, mutta aina villi ne laskunsa saa maksettua, kun istuu vaan kuin tatti 16h päivässä autossaan. Tai vähempikin riittää laskuihin, mutta palkkahan alkaa sitten jäämään työttömyyskorvauksen tasolle ja alle. Vaikka jotkut noista kai saavat työttömyyskorvauksen alle joka tapauksessa?

        Siitä taksi on kuitenkin turvallinen ala yrittää, että kiinteät kulut ovat minimaaliset. Jos ylipäätään auton omistaa, niin melkein samoilla kuluilla sitten istuu siinä autossaan tolpalla kuin kotisohvalla.

        Suurimmat riskit on niillä yrittäjillä, joilla tuntipalkatut kuskit tolppa-ajossa ja useampia autoja. Vaan tällaisia yrittäjiä ei juuri liene, alan tapa kun on ollut ulkoistaa yrittäjäriski kuljettajille.


      • MatkaillaanTaas
        Autsiets kirjoitti:

        Tuskin olisi yhdistyminen mennyt läpi kilpailuviranomaisilta.

        Tammikuussa on edessä laihat ajat, mutta aina villi ne laskunsa saa maksettua, kun istuu vaan kuin tatti 16h päivässä autossaan. Tai vähempikin riittää laskuihin, mutta palkkahan alkaa sitten jäämään työttömyyskorvauksen tasolle ja alle. Vaikka jotkut noista kai saavat työttömyyskorvauksen alle joka tapauksessa?

        Siitä taksi on kuitenkin turvallinen ala yrittää, että kiinteät kulut ovat minimaaliset. Jos ylipäätään auton omistaa, niin melkein samoilla kuluilla sitten istuu siinä autossaan tolpalla kuin kotisohvalla.

        Suurimmat riskit on niillä yrittäjillä, joilla tuntipalkatut kuskit tolppa-ajossa ja useampia autoja. Vaan tällaisia yrittäjiä ei juuri liene, alan tapa kun on ollut ulkoistaa yrittäjäriski kuljettajille.

        16 tuntia päivässä, sehän on ihan normaalimtyöpäivä, eikö? Siitähän jää vielä 8 tuntia päivässä aikaa perheelle ja vapaa-ajan rientoihin. Nukkua voi sitten siellä tolpalla autossa. Salliikohan laki taksiksi matkailuauton? Sittenhän voisi asua siinä aina ja heittää siinä sivussa keikkaakin välillä, ei tarvirsis asuntoa ollenkaan. Kai laki sen sallii, eikun sellaista hankkimaan. 😂😂😂


      • Autsleits
        MatkaillaanTaas kirjoitti:

        16 tuntia päivässä, sehän on ihan normaalimtyöpäivä, eikö? Siitähän jää vielä 8 tuntia päivässä aikaa perheelle ja vapaa-ajan rientoihin. Nukkua voi sitten siellä tolpalla autossa. Salliikohan laki taksiksi matkailuauton? Sittenhän voisi asua siinä aina ja heittää siinä sivussa keikkaakin välillä, ei tarvirsis asuntoa ollenkaan. Kai laki sen sallii, eikun sellaista hankkimaan. 😂😂😂

        Eihän tässä siitä ollut kyse, että onko palkka hyvä? Ei se sitä ole rengeillä tammikuussa ollut monesti ennenkään. Alan palkoissa on aina ollut mukana aivan sairaasti ylitöitä, ilman ylityöprosentteja. Sellaista 12h päivää täälläkin mainostettu ihan normaaliksi. Siihen nyt muutama tunti päälle tiukkana aikana, ihan ymmärrettävää.

        Tosiaan silkkaa säästöä, jos muuttaa autoonsa. Säästää sen vuokran eli vähintään 500e/kk.


      • taksiasiakas94
        Ent.taksari kirjoitti:

        Pääkaunkiseudun taksi tulee olemaan jo muutaman viikon jälkeen iiiiiiisoissa vaikeuksissa, kun vuodenvaihteen jälkeen hiljenee, niin kuin se on ihan aina hiljennyt. Autokanta on nyt ihan liian suuri kysyntään nähden, pahimmassa asemassa tulevat olemaan juuri nämä tilauskeskuksettomat villit uudet autoilijat. Laskut erääntyy, niihin tarvitaan rahaa ja mistäpä taksit sitä rahaa muualta saavat, kuin kyyditeltäviltään. Jos nyt Joulun alla taistellaan kyydeistä, kun niitä vielä on, minkähänlainen taistelu on sitten, kun niitä ei riitä kaikille? Sopii kysyä, keitä tällainen taksiuudistus on hyödyttänyt?

        erottumalla kilpailijoistaan. Tuolla esimerkiksi pohdittu, kuinka yksittäinen villi taksi voi erottua muista autoista: https://kapedge.wordpress.com/2018/12/20/brandays-auttaa-villeja-taksiautoilijoita/


      • jarmo582

    • krauss

      Uber ja Taxify eivät ole taksifirmoja vaan sovelluksen käytön mahdollistavia toimijoita.

    • Rahantekijä

      Kyllä Taxilla tekee hyvin kassaa uudistuksen jälkeen kunhan vaan ajelee 1/10 kyydistä mittariin.
      50e kyydistä ottaa vitosen pois asiakkaan halutessa niin jätetään kuitti kirjoittamatta.
      100e sama juttu 10-15e alennuksella.
      Kukaan vielä heinäkuun jälkeen kieltäytynyt.

      • Jeisson

        Mitä hyötyä tuosta kuljettajalle on, jos summa on ajettu jo mittariin ? Yrittäjälle ei mitään ja kuljettajan kohdalla näyttää raportissa pahalta. Asiakkailla joskus outoja näkemyksiä, mikä kannattaa ja mikä ei.


    • Kysynvaan

      Miten verottaja suhtautuu sellaiseen taksiin jolla ajetaan 100000km vuodessa josta tuottavaa ajoa 10000km.

      • Taksikeisari

        Se tekee tilintarkastuksen tai maksattaa siitä 90 000 kilometristä tulona 22 senttiä kilometri, tai jos ilmoittaa itse sen 10 000€, niin saa vähentää kuluista 22 senttiä kilometri. Tämä ei vapauta YEL-maksusta, eikä veroista mutta persnetolle menee railakkaasti. Kahta peräkkäistä vuotta ei kannata koittaa onnea, tai aletaan kyselemään, että millä laskut on maksettu ja siihen loppuu satumaa.


    • asdfgöoihsgöh

      Eihän tammikuussa kannata lähteä ajoon ollenkaan. Marraskuu ja joulukuun alku ovat olleet niin tuottavia, että voi lähteä kaukoitään kuukaudeksi. Eikö Taksi Helsingin ja Lähitaksin autoissa tienaa tarpeeksi, että voisi lomailla? Jääkö Mersun maksut rästiin muuten? Velattomalla autolla on ihan kiva ajella ja 9000 € / kk liikevaihdolla elää myös ihan mukavasti. Ihan mukavaa harrastelua tämä taksilla ajo on. Ajattelen teitä lämmöllä kun koitatte änkeä kämpin tolpalle ja jonon pää on kaupungintalon kulmalla.

      • Taksikeisari

        Näin kannattaa tosiaan tehdä. Jos ajelet leppoisasti ja helposti 9000€ kuussa, niin siitä jää käteen jo melkein 3000€. 200 tuntia oikeasti tuhnutat penkkiin, niin easy money, easy money. Jokunen lasku tulee alkuvuodesta, mutta ne ehtii sitten kaukoidän kiertueen jälkeen taas tuhnutella, vai kuinka meinasit?


    • Maalaistaksi

      Uusille autoilijoille muistutus, käykää yrittäjäkurssi olis joku käsitys yritys toiminnasta. Autokuskin tiedot ei oikein tahdo muuten riittää näihin karkeloihin. Huonot esimerkit kuorma-auto ja linja-auto puolelta kun luvat vapautettiin, moni autoili pirttinsä. Taksi puolella käy samanlailla.
      Koulussa ollu matikka 4 ja uskonto 10.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe