Tukien riittäminen

valitettavaa

Aina välillä kuulee, että kaikkien pitäisi elää muutama kk tt-tuella, jotta tietäisi, mihin se riittää. Minusta asia ei ole noin yksinkertainen. Pitäisi elää vuosi, että voisi sanoa mitään.

Toimeentulotuki kyllä riittää, jos on terve ja jaksaa poimia marjoja ja sieniä, onkia kaloja, kerätä villivihanneksia ja laittaa ruokia alusta loppuun itse, Jos osaa itse korjata ja uudistaa vanhaa, jos on aikaa ja voimia kiertää kirpputoreja. Jos ei tupakoi eikä käytä päihteitä. Kyllähän tt-tuki silloin riittää ja jää sukan varteen rahaa matkustamikseenkin.

Mutta miksi köyhä on köyhä? Eikös syy ole usein sairaus, tai jokin muu syy, että ei ole voimia tai kykyä tehdä töitä? Ei silloin ole voimia lähteä lähiöstä bussimatkan päähän metsään, säilöä ja pakadtaa, laittaa työläitä ruokia tai kunnostaa kirpputorivaatteita ja huonekaluja.

Minusta tukirahan riittäminen ei ole pointti, vaan se, että mitä muuta tukea köyhä tarvitsee, jotta jaksaa olla virkeä ja nauttia elämästä. Toimeentulotuki ei tee elämästä helppoa, lisäksi pitää anoa asumistuki ja taiteilla TE-toimiston kanssa. Olisiko aika luopua kyykyttämisestä ja antaa köyhille edes rahaa ilman kiusaamista? Edes jouluna?

71

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karsjouluks

      Karenssia monelle pitäisi tulla ennen joulua sellaisille jotka velttoilevat huh huh ei jaksa lähteä johonki metsään niin miten prkl sillon sitten töihin pystyy meneen.

      Sairaus on sitten ihan eri asia erikseen ja jos syvä depressio niin asioiden hoito voi olla vaikeeta.
      Lääkäriin työttömänkin kannattaa mennä eikä kotona möllöttää. Voi voi kun tekee tiukkaa elää toimeentulotuella kun ei oikein riitä kaljaan,tupakkiin,huumeisiin.
      Uusavuttomuus lisääntynyt helkkaristi ihmisillä kun ei tehdä enään yksinkertaisia asioitakaan.

    • suomensipilätoimii

      Suomessa ei rahaa saa kuin ammattipoliitikot jotka osaavat kikkailla lain ja kelan kanssa, tietää minne voi piilottaa, ja miten vetää välistä ja tienata pimeesti. Sipilä on siinä taituri Poliitikkoja kun ei koske lain kirjaimet, eikä heidän tarvi välittää mistään, senkun sanoo sori siitä, en tiennyt, niin kaikki on kuitattu.
      Asuakkin voi, ei missään tai vuokrata vaikka venevajan niin jo tulee asumistukea. Taksilla voi suijata ees taas ilmaiseksi.

      Onneks on köyhiä joilta saa valehtelemalla ja uhkailemalla lisää rahaa.

      Köyhiä tekee myös nyky käytäntö että heikompi osaisia pakotetaan ilmaiseen työhön tai menee loputkin korvaukset.

    • hyvääjoulumieltä

      "Toimeentulotuki kyllä riittää, jos on terve ja jaksaa poimia marjoja ja sieniä, onkia kaloja, kerätä villivihanneksia ja laittaa ruokia alusta loppuun itse, Jos osaa itse korjata ja uudistaa vanhaa, jos on aikaa ja voimia kiertää kirpputoreja. Jos ei tupakoi eikä käytä päihteitä. Kyllähän tt-tuki silloin riittää ja jää sukan varteen rahaa matkustamikseenkin. "

      Kukaan ei varmaan ole niin erinomainen, että tekisi kaikkia noita luettelemisiasi asioita. Eikä tarvitsekaan. Toimeentulotuen rahat riittävät mainiosti, jos tekee vain osan noista. Tärkein on se, että opettelee tekemään ruuan perusaineksista. Ruuan raaka-aineet ovat halpoja (mm. peruna, juurekset, sipuli, kaalit, maustamattomat lihat, makeuttamattomat maitotuotteet, kaurahiutaleet jne.) ja niistä saa helposti ravitsevaa ruokaa.

      "Mutta miksi köyhä on köyhä? Eikös syy ole usein sairaus, tai jokin muu syy, että ei ole voimia tai kykyä tehdä töitä? Ei silloin ole voimia lähteä lähiöstä bussimatkan päähän metsään, säilöä ja pakadtaa, laittaa työläitä ruokia tai kunnostaa kirpputorivaatteita ja huonekaluja."

      Suomessa on pilvin pimein täysin terveitä ihmisiä työttöminä. Pieni osa työttömistä saattaa olla sairaitakin, mutta sittenhän sairautta pitää hoitaa ja/tai päästä eläkkeelle. Ei tälle palstalle kirjoittele oikeasti sairaat työttömät rahanpuutettaan valitellen, vaan valittajat ovat järjestään jotain kiäh-kiäh -huutelijoita, joiden köyhyyden syynä on yksinkertaisesti holtiton rahankäyttö ja/tai päihdeongelmat ja joskus myös kehitysvammaisuus.

      Ruuan laittaminen ei todellakaan ole työlästä, vaan helppoa ja antoisaa puuhaa. Yhden hengen taloudessa kannattaa laittaa aina vähän isompi satsi kerrallaan, jolloin yhdestä kokkauskerrasta syö heti kerran, yksi annos menee pakastimeen ja yksi jääkaappiin odottamaan seuraavaa päivää.

      Kirpputoreilta saa ehjiä ja siistejä vaatteita, ei ne mitään kunnostusta tarvitse. Ne vain täytyy varmuuden vuoksi pestä ennen käyttöönottoa. Huonekaluja ei normaali ihminen ja huusholli tarvitse ostaa jatkuvasti ja kun huonekalu pitää hankkia, se hankitaan tietenkin ehjänä ja käyttökelpoisena. Ellei sitten varta vasten halua harrastaa huonekalujen kunnostusta.

      "Minusta tukirahan riittäminen ei ole pointti, vaan se, että mitä muuta tukea köyhä tarvitsee, jotta jaksaa olla virkeä ja nauttia elämästä."

      Kaikenlaista viriketoimintaa on tarjolla ihan ilmaiseksi sekä kuntien, seurakuntien ja yhdistysten kautta. Suomessa on maailman paras ilmaiseksi käytössä oleva kirjastolaitos. Pienellä maksulla saa opiskella uusia taitoja kansalaisopistoissa.

      Tässä ihan vain esimerkkinä Tampereen työväenopiston kehonhuoltokurssi: Perjantaisin 11.1.2019 - 12.4.2019 klo 13-14 ja hinta on peräti 34 euroa. Onko kallista? No ei todellakaan ole!

      https://opistopalvelut.fi/tampere/course.php?l=fi&t=26234

      "Toimeentulotuki ei tee elämästä helppoa, lisäksi pitää anoa asumistuki ja taiteilla TE-toimiston kanssa. "

      Asumistuki anotaan vain kerran. Sen jälkeen sitä päivitetään tarvittaessa tulojen tai vuokran muuttuessa. Ei ole rasittavaa tai kohtuutonta. Jos tilanne ei mitenkään muutu, toimeentulotukea voi hakea harvemminkin kuin kerran kuukaudessa. Jos hakee kerran kuussa, niin mikä siinä muka on niin rasittavaa? Tositteet tuloista ja tositteet menoista ja hakemus. Mikä on vaikeaa? TE-toimiston kanssa pitää huolehtia työnhaun voimassaolosta ja hakea joitakin työpaikkoja silloin tällöin. Mikä siinä on taiteilua?

      "Olisiko aika luopua kyykyttämisestä ja antaa köyhille edes rahaa ilman kiusaamista? Edes jouluna?"

      Kyykyttämisestä ei ole kysymys, vaan varsin pienistä vaatimuksista sen eteen, että yhteiskunta kustantaa ihmisen koko elämisen. Työpanoksena puhutaan joistakin tunneista per kuukausi. On naurettavaa valittaa moisesta. Jouluna sosiaalitoimistot ja seurakunnat jakavat kaikenlaisia joulurahoja, mm. Hyvä joulumieli -lahjakortteja lapsiperheille ja aikuisille yksinelävillekin oli jotain tarjolla.

      https://hyvajoulumieli.fi/kuka-voi-saada-lahjakortin/

      • Mombasagambiadick

        Sinua leena vituttaa,kun muut saa😀niin siis lahjakortteja.


    • Nytmenimetsään

      Talvisaikaan marjastaminen ja sienestäminen tuppaa olemaan mahdotonta Suomen oloissa tulotasoon katsomatta.

      • Nainen5kymppinen

        Höpö, höpö!
        Nyt ei ole lunta, joten ei muuta kuin metsään keräämään suppilovahveroita!
        Itsekin kävin viikonloppuna keräämässä.


      • Terhojakranssiin

        Ostin kaksikiloisen lohen a 8€/kg. En tarvi mennä metsään ruoan hakuun


      • suomionkallismaa
        Terhojakranssiin kirjoitti:

        Ostin kaksikiloisen lohen a 8€/kg. En tarvi mennä metsään ruoan hakuun

        Mekin käytiin kaupassa, se on paljon helpompaa kuin kykkiä metässä tai palella kalassa, hyi, meillä on muutakin tärkeempää tekemistä kun metsästää sapuskaa. Kaupasta sitä saa.

        Tuet ovat riittämättömät, muuten ei työllisetkään olisi leipäjonossa. Se on surullista. Tukia pitäisi nostaa 500 e/tuki, jotta kansa ei kuole nälkään. Nyt pitää pihistää joka paikasta, yleensä se on ruoka josta säästetään. Nutta kun ostaa ulkolaista ruokaa, siinä säästää sievoiset summat.

        Kotimainen ruoka on niin kallista ettei työllisetkään sitä pysty ostamaan.


      • ruokaonhalpaa
        suomionkallismaa kirjoitti:

        Mekin käytiin kaupassa, se on paljon helpompaa kuin kykkiä metässä tai palella kalassa, hyi, meillä on muutakin tärkeempää tekemistä kun metsästää sapuskaa. Kaupasta sitä saa.

        Tuet ovat riittämättömät, muuten ei työllisetkään olisi leipäjonossa. Se on surullista. Tukia pitäisi nostaa 500 e/tuki, jotta kansa ei kuole nälkään. Nyt pitää pihistää joka paikasta, yleensä se on ruoka josta säästetään. Nutta kun ostaa ulkolaista ruokaa, siinä säästää sievoiset summat.

        Kotimainen ruoka on niin kallista ettei työllisetkään sitä pysty ostamaan.

        Suomessa on kuitenkin Pohjoismaiden halvin ruoka ihan virallisesti tutkittuna. Eli mihin perustat väitteesi?
        https://www.stat.fi/til/kvhv/2015/kvhv_2015_2016-06-15_tie_001_fi.html

        Työlliset ym. on hakemassa ilmasta EU-ruoka-apua, koska sitä jaetaan ilmaiseksi. Todellista tarvetta ei ole!! Niin mekin haetaan, kun sitä kerta ilmaiseksi sieltä saa.


    • Kysyypolpie

      Korvaushoito pois sellaisilta,jotka juo ja jatkaa mömmöjen parissa. Esim eräs sussu. Yhteiskunta maksaa jo hänen vanhemmille hänen lasten elättämisen ja sussu kiertää suurkaupungeissa kuluttamassa huumevieroitushoitoja,parantumatta kuitenkaan!! Ja samalla suku kehtaa olla olevinaan parempia ja haukkuvat muita. Eikö tuo ole mielisairautta.

      • justnoinsemenee

        Joo on sairautta. Tarvitsee hoitoa. Tunnetusti nuo riippuvuussairaudet on vaikeita hoitaa. Vain noin kolmasosa kuntoutuu.

        Samaa mieltä, että kallis korvaushoito pois sellaisilta, jotka jatkaa mömmöjen parissa. Eikös korvaushoito edellytä seulat kerran viikossa, niin että mömmöjen käyttö varmaan niissä näkyy. Voisivat olla tiukempia. Katkolle tai vieroitukseen tuollainen ja jos ei suostu niin ei sit mitään korvaushoitojakaan.


      • työtkorvvv

        On se prkl kun noille maksetaan jotain työttömyyspäivärahoja kun vetävät mömmöjä ni missäs se työkunto on.
        Jukoliste paljonko tulee maksaan päihdeongelmaisien hoito jotka sitten hönöttää nenään että pääsis hoitoon. Hoidossa vähän aikaa ja kun kuntoutunut niin vetään uudestaan mömmöjä.


      • vituttääks

        Ota enemmän mömmöjä kyllä niitä sillä 500 eur jonkun verran saa , minnekään sillä ei kukaan muuta niin alkaako vituttaa hohhohhohhehheh.


    • toimtu8eur

      Toimeentulotuessa yksinasuvalle on varatuu 8 eur ruokaan per päivä niin mikä nyt niin vaikeaa tuota on ymmärtää.
      Jotain kirjoituksia tällä palstalla että pelkkää makaronia joutuu syömään. Päihteisiin ne rahat menee ja muuhun holttimuuteen.
      Katsoin perjantai ohjelman missä oli Nigerian päihderiippuvaisia jopa niillä paremmat vaatteet kuin suomalaisilla junteilla.

    • hjkhjvkh

      Ja kaikki ne kiäh kiäh tyypit on sitä pappa betalast porukkaa. Ei oo taalasmaan porukkaa kaikilla ei.

    • lillukanvarreton

      en ois uskonu ku n.45 töissä ku ei kukaan tarvii enää.toimeentulotuki on varmaan tätä.mut en marise eläkettäni alle tonni mut jos NUORI hyvässä kunnossa oleva ihminen MARISEE.!!niin SANON.nyt HUS SIKA MEHTÄÄN VAAN.minunkin lapset veroja kantaa!nyt RYHTIÄ JA HETI.et ole minkäänarvonen sano äitini.JOS ET osaa edes TÖITÄ tehdä.ruokasi eteen.ja sanonutpa tän oon lapsillenikin.OK.hvässähengessä tietenkin.

    • ettänäin

      Kaikki kuolee kuitenkin vaikka mitä marisis. Se on varma jos mikää muu ei oo.

      • Totta turiset, kaikilla se edes, enemmin tai myöhemmin.


    • numerokirjain

      Mitä tukea köyhä tarvitsisi,

      tähän on vaike vastata, minun näkemykseni mukaan yksikään rakastavasta kodista ja hyvin kasvatettu ihminen ei putoa yhteiskunnan ulkopuolelle.

      Tarkoitus ei ole nyt leikata lyhyeksi, mutta näin se on minun mielestäni, että Kristus on vastaus kaikkiin näihin ongelmiin - Niin menestyvien, kuin köyhienkin.

      • samaamieltäää

        Samaa mieltä että kyllä toimeentulotuella pärjää eikä nyt niin huonosti tarvi lähteä menee. Hoitaa asiansa niin ei syrjäydy elikä pitää yhteyksiä.
        Liian monella jotka ollut parisuhteessa ja tullut työttömyyttä niin alkaa kalja maistuun. Avioeron jälkeen työtön osapuoli tulisilla hiilillä.
        Sitten alkaa uhoaminen kaikkia vastaan ja seuraukset tiedetään. Raittiina pysyminen tärkeää ja käy vaikka kirjastossa yms.


      • trsttst

        Sittehä se vasta huonosti menis jos ei olisi edes asuntoo, miksi vitussa ketään pitäs kuunnella yhtään mistään.


    • Kelakyykkyyn

      Kylläpä täältä löytyy päteviä tietäjiä toimeentulotuen riittävyydestä. Vanha sananlasku sanoo, että maalla on helppo olla viisas, kun merellä on hätä.

      Tietääköhän yksikään ketjun viisaista neuvojista edes 100€ tarkkuudella omat kuukausimenonsa esim. viimeisimmän 6kk ajalta? Ei tarvitse tukien varassa elää hankkiakseen tietoa niiden riittävyydestä, kun selvittää kunnolla omat menonsa ja alkaa sitten miettiä, mistä alkaisi karsia saadakseen ne toimeentulotuen tasolle tai vähän alle (viisaiden neuvojien mukaanhan pitää säästää pahan päivän varalle niin, että ei heti tarvitse tukia anoa).

      Viisaat neuvojat voisivat myös neuvoa, miten onnistuu sienestys, marjastus, metsästys (ja mitä nitä onkaan) pienen lapsen yksinhuoltajalta tai liikuntarajoitteiselta.

      Olen nähnyt sukulaistytön kamppailun Kelan kanssa. Kyllä se on todellakin aikamoista kyykyttämistä, kun hukkaavat sinne toimitetut asiakirjat ja vaativat niitä sitten uudelleen lähettämään, päätökset viipyvät ja viipyvät, jokaisen pienenkin muutoksen jälkeen uusi rumba jne.

      Kaiken huippuna se, että Kela vaati erään asiakirjan alkuperäiskappaleen, ei edes julkisen notaarin oikeaksi todistama jäljennös kelvannut. Kun laitoin sukulaiseni kohtelusta kimpaantuneena tästä palautetta, sain vastaukseksi vain, että Kela vaatii alkuperäisen asiakirjan koska Kela tarvitsee alkuperäisen asiakirjan. Lohduttivat kuitenkin, että palauttavat sen alkuperäisen asiakkaalle viimeistään 2 vuoden kuluttua!

      • yhäiti

        Kyllä mä olen käynyt kahden pienen lapsen kanssa metsässä poimimassa marjoja ja sieniä. Ainakin pääkaupunkiseudulla on Nuuksioon bussiyhteydet ja siellä pärjää vaunujen kanssa ihan hyvin kun on leveät polut. Bussissa ja paikallisjunissa pääsee vaunujen kanssa ilmaiseksi. Se oli hyvää aikaa, kun oli tosiaan paljon aikaa, vaikka rahaa oli vähän. Tietysti lasten ehdoilla mentiin, eväät oli aina mukana. Olin yksinhuoltaja ja köyhä mutta en ollut sairas, olin fyysisesti ja psyykkisesti hyvässä kunnossa, nuori ja terve.

        Kelan kanssa oli tosi vaikeaa. Yritin tehdä kesken jääneitä opintojani vanhempainvapaalla ja siitähän riemu repesi. Vanhempainvapaan rahakorvaus laski sen vuoksi, että olin käynyt yliopistolla kerran viikossa kaksi tuntia. Rinnastettiin työssäkäyntiin. Ei vaikuttanut mitään, että vain kaksi tuntia viikossa, eikä siitä saanut palkkaa enkä nostanut opintotukia. Jossain Kelalla oli sääntö että jos opiskelee tai käy töissä, niin korvaus laskee, Eihäälkn sitä etukäteen voinut tietää, mutta nyt jälkikäteen olen kuullut, että muillekin on käynyt samalla tavalla, jos ovast olleet niin ahkeria, että ovat vanhempainvapaalla ollessaan opiskelleet. Ei järjen häivää ollut tuossa Kelan touhussa, että vanhempainvapaata leikattiin ja toimeentulotukea sitten jouduin anomaan lisää. Se oli minulle tosi stressaavaa ja varmaan työllisti hyvin toimihenkilöitä. Vaikka siihen ei tosiaan Kelan taholta ainakaan kannustettu tai tuettu, niin onneksi kuitenkin sain tehtyä sen tutkinnon loppuun, niin että pääsin mammaloman jälkeen töihin. Oi jos silloin olisikin ollut mahdollisuus saada joku kansalaispalkka, niin ei olisi tarvinnut taistella Kelan kanssa.

        Metsäretkillä käydään edelleenkin viikonloppuisin ja lomilla. Talvella käydään pilkkiretkellä, kesällä ja syksyllä kerätään marjoja ja keväällä kerätään villiyrttejä ja nokkosia. Vaikka olen nykyään töissä ja rahatilanne on vähän aiempaa parempi, niin yksinhuoltajan ruokalaskussa itse kerätyillä metsän antimilla on merkitystä. Ihan varmaan Suomessa ei ole sellaista lähiöä, mistä ei bussilla pääse metsään jos haluaa. Useimmista lähiöistä löytyy jopa lähimetsää, jonne voi vain kävellä. Eli yksinhuoltaj ainakin tosiaan voi poimia marjat itse.

        Liikuntarajoitteisista en tiedä, mutta ainakin Nuuksiossa olen aina välillä nähnyt pyörätuolilla olevia ihmisiä, joilla on ollut avustaja mukana. Eikös vammaisilla yleensä ole oikeus saada avustaja?


      • Kopteriveikkaus

        Arvaappa mitä. On paljon helpompaa elää ilman ukkoa märisemässä. Itse en huoli. Enää. Sä taidat olla katkera kyllästynyt aviovaimo,😂😂👍👍


      • yhäiti

        Nimimerkille käyhing: Olen leski. Lapset saavat lapseneläkettä, mutta eihän se isää korvaa. Suomessa kaikista lapsista maksetaan myös lapsilisää. Onneksi olen töissä. Vaikka palkka on pieni, niin on hyvä kun ei tarvitse muita tukia. Kelan kanssa oli kamala asioida. Sinunlaisiasi negatiivisia olettajiakin riittää aivan tarpeeksi.

        Minkälaisissa piireissä olet elämäsi viettänyt kun sinusta on tullut noin ilkeä?


    • toimtukiii

      Toimeentulotuki yksinasuvalle on n, 500eur kk ja ruokaan varattu 8 eur päivä elikä viikossa 56eur.
      Ihan hyvin että kela kontrolloi asiakkaiden toimia että sinne toimitetaan prikulleen pyydetty vaikka esim, asiakirja.
      Jossei kiinnosta asioida niin menkää töihin.
      Mitä vähemmän tuloja on niin sen tarkempi oltava kuulkaa.

      • ghjjcjf

        Käy se kelassa istuminenkin työstä , ei siinä ehti enää töitä hakeakaan :-D


    • käytokiii

      Käy toki työstä kelassa istuminen ja mikäs siellä istuskella.

      • kahviajapullaa

        Kela vaatii lappuja. Ei ole aikaa etsiä töitä kun pakko istua päivät kelassa. :o)


    • hyysälätiukosidfar

      Kelassa pärjää vai kepulaiset vuoden työstä jumalaton korvaus, Aulis.

    • Kelakyykkyyn

      Kyllähän yhäiti voi lastensa kanssa käydä sieniä ja marjoja poimimassa ja eväsretkellä. Kun kuitenkin on lasten ehdoilla mentävä, ei sellaisella retkeilyllä ole merkitystä toimeentulon hankinnassa. Viisaat neuvojathan täällä kehottavat köyhiä sienestämään, marjastamaan, kalastamaan, metsästämään jne juuri siksi, että näin pystyisivät hankkimaan merkittävästi tuloja tai ruokaa pöytään.

      Nimimerkki "toimtukii" varmaan ilomielin antaisi tutkinto- ja työtodistustensa (jos hänellä sellaisia olisi) alkuperäiskappaleet Kelan hukattaviksi, jos joku virkanilkki niitä mielivaltaisin perustein prikulleen vaatisi.

      • yhäiti

        Hei, mitä tarkoitit, että ei ole retkeilyllä toimeentulon hankinnassa merkitystä? Ei tietysti lasten kanssa voi niin paljon kerätä, että siitä myyntiin riittäisi, mutta minusta tuolla retkeilyllä kyllä on ainakin meille silti ihan taloudellistakin merkitystä. Jos saamme lasten kanssa metsäretkellä yhteensä litran marjoja ja teemme marja-aikaan kymmenen retkeä, se tekee jo kymmenen litraa marjoja. Ei me siis aina saada litrakaan, mutta noin keskimäärin kyllä, ja voihan marjoja pakastaa pieninäkin erinä, usein pakastan 2 dl rasioihin.

        Yksi litra mustikoita riittää pellilliseen tosi marjaisaa ja mehevää mustikkapiirakkaa, josta tulee 24 palaa. Se tarkoittaa meidän 3 hengen taloudessa 8 päivän välipaloja! Ajattele, yli viikon välipalat. Pakastan osan niin saamme talvellakin välipalaksi mustikkapiirakkaa.

        Yksi litra mehukeittoa tulee 2 dl:sta mustikoita. Kaupassa yksi litra valmista mehukeittoa maksaa 2,30 euroa eikä ravintosisältö ole aivan yhtä hyvä kuin itse tehtynä. Itse poimituista marjoista tehtynä hinnaksi tulee 0,10 euroa. Yksi litra kestää meillä kaksi päivää. Litrasta mustikoita saa 5 litraa mehukeittoa, eli 20 päivän sopat. Tottakai sillä on jo aivan taloudellista merkitystä.

        Keväällä keräämme kotiin tuomisiksi korillisen nokkosia, joista tekee valtaisan määrän nokoslettuja. Sen lisäksi, että syömme nokkoslettuja keväällä, pakastan nokkoslettuja talveksi 10 rasiaa, joissa jokaisessa on meille kolmelle riittävä ateria. Ne ovat meillä eräänlaisia arjen pelastajia ja itse tehtyjä eineksiä, joita on helppo ottaa pakastimesta sellaisena päivänä, kun töistä pääsee lähtemään myöhään ja matkalla on ruuhkaa. Säästää siinä rahaakin, mutta säästää ennen kaikkea aikaa ja tulee hyvä mieli, kun tietää, että pakastimessa on itse tehtyjä nokkoslettuja odottamassa niin ei tarvitse käydä kaupassa vaan voi tulla päiväkodin kautta suoraan kotiin.

        Sieniaikaan poimimme tatteja, kantarelleja ja suppilovahveroita. Niistäkin saa monta ateriaa, joista tulee ihan selvää taloudellista säästöä.

        En siis yhtään kyykytä ketään, mutta minusta tosiaan kannattaa käydä metsässä virkistäytymässä ja hakemassa ilmaisia ruokatarpeita. Se on suomalaisten etuoikeus.


      • saate
        yhäiti kirjoitti:

        Hei, mitä tarkoitit, että ei ole retkeilyllä toimeentulon hankinnassa merkitystä? Ei tietysti lasten kanssa voi niin paljon kerätä, että siitä myyntiin riittäisi, mutta minusta tuolla retkeilyllä kyllä on ainakin meille silti ihan taloudellistakin merkitystä. Jos saamme lasten kanssa metsäretkellä yhteensä litran marjoja ja teemme marja-aikaan kymmenen retkeä, se tekee jo kymmenen litraa marjoja. Ei me siis aina saada litrakaan, mutta noin keskimäärin kyllä, ja voihan marjoja pakastaa pieninäkin erinä, usein pakastan 2 dl rasioihin.

        Yksi litra mustikoita riittää pellilliseen tosi marjaisaa ja mehevää mustikkapiirakkaa, josta tulee 24 palaa. Se tarkoittaa meidän 3 hengen taloudessa 8 päivän välipaloja! Ajattele, yli viikon välipalat. Pakastan osan niin saamme talvellakin välipalaksi mustikkapiirakkaa.

        Yksi litra mehukeittoa tulee 2 dl:sta mustikoita. Kaupassa yksi litra valmista mehukeittoa maksaa 2,30 euroa eikä ravintosisältö ole aivan yhtä hyvä kuin itse tehtynä. Itse poimituista marjoista tehtynä hinnaksi tulee 0,10 euroa. Yksi litra kestää meillä kaksi päivää. Litrasta mustikoita saa 5 litraa mehukeittoa, eli 20 päivän sopat. Tottakai sillä on jo aivan taloudellista merkitystä.

        Keväällä keräämme kotiin tuomisiksi korillisen nokkosia, joista tekee valtaisan määrän nokoslettuja. Sen lisäksi, että syömme nokkoslettuja keväällä, pakastan nokkoslettuja talveksi 10 rasiaa, joissa jokaisessa on meille kolmelle riittävä ateria. Ne ovat meillä eräänlaisia arjen pelastajia ja itse tehtyjä eineksiä, joita on helppo ottaa pakastimesta sellaisena päivänä, kun töistä pääsee lähtemään myöhään ja matkalla on ruuhkaa. Säästää siinä rahaakin, mutta säästää ennen kaikkea aikaa ja tulee hyvä mieli, kun tietää, että pakastimessa on itse tehtyjä nokkoslettuja odottamassa niin ei tarvitse käydä kaupassa vaan voi tulla päiväkodin kautta suoraan kotiin.

        Sieniaikaan poimimme tatteja, kantarelleja ja suppilovahveroita. Niistäkin saa monta ateriaa, joista tulee ihan selvää taloudellista säästöä.

        En siis yhtään kyykytä ketään, mutta minusta tosiaan kannattaa käydä metsässä virkistäytymässä ja hakemassa ilmaisia ruokatarpeita. Se on suomalaisten etuoikeus.

        Sulla on esimerkillinen asenne. Syksyisin saattaa saada raparperia, omenoita ja viinimarjoja poimimispalkalla.


      • 76534
        yhäiti kirjoitti:

        Hei, mitä tarkoitit, että ei ole retkeilyllä toimeentulon hankinnassa merkitystä? Ei tietysti lasten kanssa voi niin paljon kerätä, että siitä myyntiin riittäisi, mutta minusta tuolla retkeilyllä kyllä on ainakin meille silti ihan taloudellistakin merkitystä. Jos saamme lasten kanssa metsäretkellä yhteensä litran marjoja ja teemme marja-aikaan kymmenen retkeä, se tekee jo kymmenen litraa marjoja. Ei me siis aina saada litrakaan, mutta noin keskimäärin kyllä, ja voihan marjoja pakastaa pieninäkin erinä, usein pakastan 2 dl rasioihin.

        Yksi litra mustikoita riittää pellilliseen tosi marjaisaa ja mehevää mustikkapiirakkaa, josta tulee 24 palaa. Se tarkoittaa meidän 3 hengen taloudessa 8 päivän välipaloja! Ajattele, yli viikon välipalat. Pakastan osan niin saamme talvellakin välipalaksi mustikkapiirakkaa.

        Yksi litra mehukeittoa tulee 2 dl:sta mustikoita. Kaupassa yksi litra valmista mehukeittoa maksaa 2,30 euroa eikä ravintosisältö ole aivan yhtä hyvä kuin itse tehtynä. Itse poimituista marjoista tehtynä hinnaksi tulee 0,10 euroa. Yksi litra kestää meillä kaksi päivää. Litrasta mustikoita saa 5 litraa mehukeittoa, eli 20 päivän sopat. Tottakai sillä on jo aivan taloudellista merkitystä.

        Keväällä keräämme kotiin tuomisiksi korillisen nokkosia, joista tekee valtaisan määrän nokoslettuja. Sen lisäksi, että syömme nokkoslettuja keväällä, pakastan nokkoslettuja talveksi 10 rasiaa, joissa jokaisessa on meille kolmelle riittävä ateria. Ne ovat meillä eräänlaisia arjen pelastajia ja itse tehtyjä eineksiä, joita on helppo ottaa pakastimesta sellaisena päivänä, kun töistä pääsee lähtemään myöhään ja matkalla on ruuhkaa. Säästää siinä rahaakin, mutta säästää ennen kaikkea aikaa ja tulee hyvä mieli, kun tietää, että pakastimessa on itse tehtyjä nokkoslettuja odottamassa niin ei tarvitse käydä kaupassa vaan voi tulla päiväkodin kautta suoraan kotiin.

        Sieniaikaan poimimme tatteja, kantarelleja ja suppilovahveroita. Niistäkin saa monta ateriaa, joista tulee ihan selvää taloudellista säästöä.

        En siis yhtään kyykytä ketään, mutta minusta tosiaan kannattaa käydä metsässä virkistäytymässä ja hakemassa ilmaisia ruokatarpeita. Se on suomalaisten etuoikeus.

        Minäkin olen päässyt metsään rattaiden kanssa ja myös meillä lapset tykkäsivät marja-/sieniretkistä. Tuskin se heille oli edes marjastusreissu vaan eväsretki!
        En tosin ollut edes yksinhuoltaja, kuten sinä, mutta yksin siellä metsässä kävin lasten kanssa kun mies oli töissä.
        Hyöty, huvi ja ulkoilu samalla kertaa! Ja väkisin myös oppimistakin.

        Olen niiiin samaa mieltä kanssasi, että sillä marjalitrallakin pärjää jo pitkälle! Tietää myös, että mitä syö.
        Tietysti se kallis hillopurkki on helppo ostaa kaupasta, mutta kannattaisi myös katsoa, että mistä se on tehty. Halvimmissa, vaikka kalliita nekin, marjoja on vain nimeksi.

        Aamupuurokin jäähtyy nopeasti kun sinne kuuman, valmiin puuron sekaan kattilaan laittaa kourallisen mustikoita.


    • Kelakyykkyyn

      Eipä ole kukaan viisas neuvoja tarttunut haasteeseen tietää omat kuukausimenonsa edes satasen tarkkuudella. Minä olen monen vuoden ajan seurannut menojani tarkasti, enkä tosiaankaan tiedä, miten voisin tulla toimeen 500 eurolla kuussa. Auto, mökki ja vene olisivat pelkkää haavetta, samoin lomamatkat, kahvila- ja ravintolakäynnit, konsertit, elokuvat, kaikenlaiset heräteostokset jne jne.

      Kituuttaisin kotona, hankkisin ruoat tarjouksista, ostaisin vaatteet kirppareilta, huonekalut ja kodinkoneet käytettyinä, kirjat kirjastosta jne. Elelisihän sitä noinkin, mutta ei kenelläkään pitäisi olla syytä tuollaista näköalatonta päivästä päivään kitkuttamista kadehtia.

      Hyvähän se tietysti on, että Kela pyrkii välttämään tukien maksamista muille kuin tarvitseville. Kunpa vielä voisivat lopettaa nilkkimäisen kyykytyksen ja oppisivat kohtelemaan asiakkaitaan ihmisinä.

    • Elektroniikkaa_ollapitää

      Sosiaalitädit ovat taas tänäkin jouluksi masinoineet lahjakeräyksen köyhille ja heidän lapsosille. Tukea tulee ympäri Suomea, mitä vielä pitäisi saada?

      • gesrg

        Kotikäynti Sosiaalitädiltä.


      • Teevee_uutiset

        Ota yhteyttä oman alueesi sosiaalitoimistoon ja pyydä viranomaisen kotikäynti, jotta näkevät tilanteesi. Tai varaa aika sinne tilanteesi kartoittamiseksi.


    • kerrankyykytetty

      On meitä paljon sellaisia, jotka ei edes saada toimeentulotukea ja joudutaan pärjäämään joskus todella pienillä rahoilla. Moni ammatinharjoittaja on saannut verottajalta mätkyt, siis oikeat mätkyt, ei mitään jäännösveroja, vaan verottaja on arvioinnut tulot. Silloin on vitsit vähissä, ihan turhaa mennä Kelaan, koska on hurjat tulot. Rahaa ei ole silti tullut, kuin verottajan kuvitelmissa! Siinä vasta kyykytystä!!
      Joten jos kuukaudessa tulisi edes se 490€, niin olisi jo ruhtinaallista tuloa.

      • rsdhttr

        Kulutuksen kautta nekin menee kiertoon.


      • kiuyty

        Sama se on jos asunnossa on lämmitysmuotona sähkölämmitys, eivät usko että sähköllä on tosi kallis lämmittää, sanovat vaan että osta ilmalämpöpumppu , jos on omistusasunto.


    • Työ_vapauttaa

      Menkää töihin.

      • srhtstrh

        Heti huomenna menen, sopiiko.


    • eitarkoitettuuu

      Eihän alunperinkään toimeentulotukea niin tarkoitettu pitkäaikaiseksi vaan itse se muutos täytyy tehdä että talous kohenee esim, mennä harjoitteluun 20 päivää kuukaudessa niin tuokin jo 180eur nettona niin komeesti syö jo tuolla rahalla. Ei ei mitään tehdä kuin hoetaan että työstä täytyy saada palkkaa ja henkilö hokenut tuota samaa 10 vuotta kotona pyöritellen peukaloita.
      Järkeä saa myös käyttää ni se ei ole kiellettyä. Joutilaalle ei kuuluis mikään raha vaan määrättäis harjaan katuja ja ruokana puuroa. Syödä ja paskantaa.

    • drfthtrfftrhftdr

      Et sinäkään mitään 1000 vuokraa maksaisi saatana , lopettakaa ne ulinat jo kun ei siitä ole mitään apua mihinkään. Kukaan ei mene enää Helsinkiin. Tai tulkaa pakottaa !!!!!!!!!!!!!

      Ei ton tarkotus ole kun tehdä ihminen kodittomaks eikä mitää muuta.

      • mitäshelsinkiiii

        Mitä siellä helsingissä tekee 13 neliön kopista ja maksaa vuokraa 1000eur niin ei tosiaan mitään järkeä vaikka työpaikka tarjolla.


      • dyhjdj

        Mitäs niistä sitte sanotaan vai pitäskö muurata jonkun leipäläpi kiinni lopullisesti jos typeryyksiään suustansa päästelee.


    • 3vuottaaaa

      kaSekö sitten auttaa asiassa niinkuin yks kirjoittaja 3 vuotta pyöritellyt asiaa ettei helsinkiin nnata muuttaa.

    • jotensesiitä

      Minne edes kannattas ja sitä paitsi jos ei ole edes rahaa muuttaa mihinkään niin turha juttu. Pyöritelköön muut noita juttujaan vaikka mailman tappiin.

    • Rahaatekemään

      Menkää tukholmaan myymään persettä.

    • fyku

      "Elelisihän sitä noinkin, mutta ei kenelläkään pitäisi olla syytä tuollaista näköalatonta päivästä päivään kitkuttamista kadehtia."

      Näitä helvetin kateellisia kun vaan on jotka on sitä vaikka sulla olis edes asunto niin mistä helvetistä näitä tulee. Kateus on sairaus ja pahinta laatua. Asunto on oltava tai muuten ei ole mitään sanopa mikä apina mitä tahansa. Apina tuskin osaa muuta kun raapia persettään.

      Eihän nuo jotkut maksa edes vuokraa vaan tukirahat ryypätään ja sitte valitetaan. Aika aikuismaista joo : O

    • buaah

      En maksa en, en halua asuakaan missään : O

    • dhtrs

      Meneekö tunteisiin nuo MENE jutut, ehkä ei vain osata MENNÄ mihinkään, mitäs muuta apina nyt osaiskaan kun vain puhua :D

    • asioilletäyt

      Asioille täytyy tehdä jotain eikä vaan nyhjöttää kotona ja kirjoittaa välillä köyhyyspalstalle turhautuneita kirjoituksia. Elämä kyllästyttää.
      Niin nössö ettei pysty hoitaan asioitaan.

      • rttrshj

        Mene ite Helsinkiin runkkari. Mieti paljoko se maksaa, vai osaatko edes laskea.

        Ei niitä kukaan ala maksaa oli nössö tai ei.


      • srthts

        Niitä ei maksa papat eikä kukaan muukaan. Siinä teillen.


    • Ensivuonnataas

      Pitäkööt joululahjakarkkimiljoonansa ja olkoon tyytyväisiä. Lihottavat itsensä ja lompakkonsa, ahneet.

    • Köyhäjopitkään

      Olen aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Vuosi köyhäilyä meni suht kivuttomasti kun katsoi mihin rahansa käytti. Sitte alkoi ongelmat ja taistelu harkinnanvaraisesta ttt:sta.

    • dghjcbnm

      "Olen nähnyt sukulaistytön kamppailun Kelan kanssa. Kyllä se on todellakin aikamoista kyykyttämistä, kun hukkaavat sinne toimitetut asiakirjat ja vaativat niitä sitten uudelleen lähettämään, päätökset viipyvät ja viipyvät, jokaisen pienenkin muutoksen jälkeen uusi rumba jne.
      Kaiken huippuna se, että Kela vaati erään asiakirjan alkuperäiskappaleen, ei edes julkisen notaarin oikeaksi todistama jäljennös kelvannut. "

      Kelan toimistoissa on kopiointimahdollisuus. En todellakaan usko, että Kela vaatisi saada esim. tutkintotodistuksen alkuperäisen kappaleen tms. Tuon täytyy olla olla täyttää valetta. Sen sijaan uskon, että Kela haluaa nähdä alkuperäiset paperit, joista Kela ottaa saman tien asiakkaan odottaessa kopiot. Asiakas saa alkuperäiset paperit mukaansa ja Kela saa kopiot. Mikä tässä on vaikeaa?

      Kun Kelaan jättää hakemuksen ja liitteitä, merkitään aina hakemukseen, mitä liitteitä on samalla jätetty. Kelan virkailija ottaa nämä vastaan. Tämä vaatii yhden käynnin Kelan toimistossa kerran kuukaudessa. Mikä tässä on vaikeaa?

      • drhtdtrj

        Kela ei halua muuta kuin että on työtön työnhakija te toimistossa, jos siitäkään ei osaa todistusta esittää tai ilmottautua sinne soi olla jo aika tyhymä, töitä he eivät kyllä vain tarjoile.

        Joa edes noita räkä tukiaan ei osaa hakea miten osais mitään muutakaan ???? Eihän apinat osaa kuin puhua ja raapia persettään.


    • sanompahan_vain

      Jokaisen pitäisi elää 5 vuotta opintotuella. Sen rahallinen kokonaissumma on alle toimeentulotuen rahaosuuden. Ja TTT sentään maksaa asumisen sen päälle. Ja sitä opintotukea ei edes makseta jokaiselta kuukaudelta. Tuosta, kun selviää, niin toimeentulotuki tuntuu luksussummalta. Varsinkin yksi vaivainen vuosi.

      ...niin ja kun 5 vuotta elää opintotuella, siinä sivussa saattaisi vielä tarttua mukaan tutkinto, jonka jälkeen ei tartte sen liiemmin opintotuista kuin toimeentulotuistakaan välittää.

      • easeggr

        Ei todellakaan pitäisi .


    • saudimalli

      Kyllä tuo Kelan kanssa asiointi on hermoja raastavaa ihan näin normiälykkäälle korkeakouluopiskelijallekin, niin että mitähän se sitten on vaikkapa jollekin päihderiippuvuutta sairastavalle tai muusta syystä sairauspäivärahalle joutuneelle? Olen kansalaispalkan kannalla.

    • pakumies671

      Tukien tarkoitus on se että kukaan ei kuole nälkään eikä viluun silloin kun töitä ei ole. Ja siihen tuet riittää jos järki on päässä.
      Sitten voi elää vähän leveämmin kun on työn löytänyt.

      • elämäntilanteita

        "Tukien tarkoitus on se että kukaan ei kuole nälkään eikä viluun silloin kun töitä ei ole. Ja siihen tuet riittää jos järki on päässä. Sitten voi elää vähän leveämmin kun on työn löytänyt.",

        pakumies671, ei milään pahalla, mutta käsityksesi on hyvin yksioikoinen ja siitä näkee, että et ole paljon eri elämäntilanteissa joutunut olemaan.. Siis ensikikään, eihän kaikilla ihmisillä ole järki päässä, eikä vähäjärkisyys ole ihmisen oma valinta. Jos on lusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia. Lisäksi tuet on suunniteltu vanhaan yhteiskuntaan, jossa tilanteet olivat erilaisia kuin nykyään. Ennen opiskeltiin, mentiin töihin, perustettiin perhe, ehkä jouduttiin työuran aikana välissä lyhyeksi aikaa työttömiksi ja sitten päästiin uudelleen töihin. lopuksi jäätiin ansaitulle eläkkeelle. nykyään nämä elämänvaiheet limittyvät ja vuorottelevat elämän aikana aivan eri tavalla.

        Opintotuki lähtee silti edelleen ajatuksesta, että opiskelija menee nuorena opiskelemaan ja valmistuu muutaman vuoden kuluttua, sen jälkeen saa hyväpalkkaisen työn ja ihminen maksaa opintolainansa takaisin. Kaikki tietävät, että asia ei nykyään mene noin. Moni elämänvaihe limittyy aivan toisella tavalla. Toisen asteen tutkinnon suorittaneista vain noin puolet saa tutkinnollaan töitä. Korkeakouluihin ei mennä, vaan niihin pääsee murto-osa hakijoista, loput jäävät viettämään välivuosia, tekemään hanttihommia tai "lorvimaan" tukien varassa jopa usean vuoden ajaksi. Kaikki eivät voi olla kympin oppilaita, kun lusikalla on annettu jne. mutta kaikkien pitäisi kuitenkin pärjätäkseen saada kunnon koulutus, jolla saa töitä ja pääsee verojakin joskus maksamaan. Ihmisen biologiakin tulee vastaan, jos ei 30 vuoteen mennessä ole hankkinut lapsia, niin syylistetään ja aletaan vihjailla hedelmällisyyden laskemisesta ja siitä, että itsekkäät nuoret eivät halua perheitä. jos taas kesken opintojen erehtyy perhettä perustamaan, tai on vaikkapa vaan niin ahkera, että perhevapaan aikana alkaa opintoja aloittamaan, niin on takuuvarmoja vaikeuksia tiedossa Kelan kanssa.

        On liian monimutkaista, että joku ihminen vanhempain VAPAALLA ollessaan TEKEE jotain, esimerkiksi opiskelee, ja siitä seuraa tukien vähennys. Sekin on liian monimutkaista, että joku ihminen ei opiskeluaikanaan uskalla ottaa opintolainaa, koska ei ole varma, saako valmistuttuaan töitä ja voiko maksaa lainaa takaisin. On aloja, joiden opiskelu ei takaa töitä, ja tämä selviää opiskelijalle usein vasta siinä vaiheessa, kun on alaan opiskelujen kautta kunnolla tutustunut, usein vasta toisena tai kolmantena opiskeluvuonna, ja siinä vaiheessa on iso kysymys, että ottaako riskin ja opiskelee loppuun vai vaihtaako alaa, jolloin toiseen tutkintoon ei enää saa täysiä tukia. Vielä hirveämpiä ongelmia Kelan kanssa tulee siitä, jos opiskelija on alkuvuonna nostanut opintotukea ja saakin myöhemmin vuoden aikana töitä, esimerkiksi löytää hyväpalkkaisen kesätyön, jolloin vuoden tuloraja ylittyy ja Kela perii takaisin alkuvuonna maksetut tuet. Ihan kuin kesätöiden saamisen olisi voinut etukäten tietää, puhumattakaan siitä, että kesällä tienattuja rahoja olisi jotenkin etukäteen voinut käyttää tammikuun tai helmikuun vuokran ja ruoan maksuun.

        Olisi hyvä, jos kaikilla olisi kansalaispalkka, eikä tarvitsisi tällaisista asioista kantaa huolta. Voisi opiskella tai perustaa perhettä, voisi pitää välivuosia töistä ilman että tarvitsee anoa työnantajalta vuorotteluvapaita, ja voisi myös opiskella jatko-opintoja työuran aikana. On vain kansalaisia, me kaikki olemme kansalaisia, ja elämässä voi olla erilaisia tilanteita, joissa välillä tarvitaan tukea ja välillä ollaan töissä ja maksetaan veroja. Kansalaispalkan varassa eläessä toki joutuisi elämään niukasti, mutta ei tarvitsisi anoa mitään eikä perustella mitään eikä varsinkaan tarvitsisi pelätä, että joutuu maksamaan alkuvuonna maksettuja tukia takaisin, jos käykin niin onnellisesti, että saisi myöhemmin loppuvuoden aikana töitä.


      • pakumies671
        elämäntilanteita kirjoitti:

        "Tukien tarkoitus on se että kukaan ei kuole nälkään eikä viluun silloin kun töitä ei ole. Ja siihen tuet riittää jos järki on päässä. Sitten voi elää vähän leveämmin kun on työn löytänyt.",

        pakumies671, ei milään pahalla, mutta käsityksesi on hyvin yksioikoinen ja siitä näkee, että et ole paljon eri elämäntilanteissa joutunut olemaan.. Siis ensikikään, eihän kaikilla ihmisillä ole järki päässä, eikä vähäjärkisyys ole ihmisen oma valinta. Jos on lusikalla saanut, ei voi kauhalla vaatia. Lisäksi tuet on suunniteltu vanhaan yhteiskuntaan, jossa tilanteet olivat erilaisia kuin nykyään. Ennen opiskeltiin, mentiin töihin, perustettiin perhe, ehkä jouduttiin työuran aikana välissä lyhyeksi aikaa työttömiksi ja sitten päästiin uudelleen töihin. lopuksi jäätiin ansaitulle eläkkeelle. nykyään nämä elämänvaiheet limittyvät ja vuorottelevat elämän aikana aivan eri tavalla.

        Opintotuki lähtee silti edelleen ajatuksesta, että opiskelija menee nuorena opiskelemaan ja valmistuu muutaman vuoden kuluttua, sen jälkeen saa hyväpalkkaisen työn ja ihminen maksaa opintolainansa takaisin. Kaikki tietävät, että asia ei nykyään mene noin. Moni elämänvaihe limittyy aivan toisella tavalla. Toisen asteen tutkinnon suorittaneista vain noin puolet saa tutkinnollaan töitä. Korkeakouluihin ei mennä, vaan niihin pääsee murto-osa hakijoista, loput jäävät viettämään välivuosia, tekemään hanttihommia tai "lorvimaan" tukien varassa jopa usean vuoden ajaksi. Kaikki eivät voi olla kympin oppilaita, kun lusikalla on annettu jne. mutta kaikkien pitäisi kuitenkin pärjätäkseen saada kunnon koulutus, jolla saa töitä ja pääsee verojakin joskus maksamaan. Ihmisen biologiakin tulee vastaan, jos ei 30 vuoteen mennessä ole hankkinut lapsia, niin syylistetään ja aletaan vihjailla hedelmällisyyden laskemisesta ja siitä, että itsekkäät nuoret eivät halua perheitä. jos taas kesken opintojen erehtyy perhettä perustamaan, tai on vaikkapa vaan niin ahkera, että perhevapaan aikana alkaa opintoja aloittamaan, niin on takuuvarmoja vaikeuksia tiedossa Kelan kanssa.

        On liian monimutkaista, että joku ihminen vanhempain VAPAALLA ollessaan TEKEE jotain, esimerkiksi opiskelee, ja siitä seuraa tukien vähennys. Sekin on liian monimutkaista, että joku ihminen ei opiskeluaikanaan uskalla ottaa opintolainaa, koska ei ole varma, saako valmistuttuaan töitä ja voiko maksaa lainaa takaisin. On aloja, joiden opiskelu ei takaa töitä, ja tämä selviää opiskelijalle usein vasta siinä vaiheessa, kun on alaan opiskelujen kautta kunnolla tutustunut, usein vasta toisena tai kolmantena opiskeluvuonna, ja siinä vaiheessa on iso kysymys, että ottaako riskin ja opiskelee loppuun vai vaihtaako alaa, jolloin toiseen tutkintoon ei enää saa täysiä tukia. Vielä hirveämpiä ongelmia Kelan kanssa tulee siitä, jos opiskelija on alkuvuonna nostanut opintotukea ja saakin myöhemmin vuoden aikana töitä, esimerkiksi löytää hyväpalkkaisen kesätyön, jolloin vuoden tuloraja ylittyy ja Kela perii takaisin alkuvuonna maksetut tuet. Ihan kuin kesätöiden saamisen olisi voinut etukäten tietää, puhumattakaan siitä, että kesällä tienattuja rahoja olisi jotenkin etukäteen voinut käyttää tammikuun tai helmikuun vuokran ja ruoan maksuun.

        Olisi hyvä, jos kaikilla olisi kansalaispalkka, eikä tarvitsisi tällaisista asioista kantaa huolta. Voisi opiskella tai perustaa perhettä, voisi pitää välivuosia töistä ilman että tarvitsee anoa työnantajalta vuorotteluvapaita, ja voisi myös opiskella jatko-opintoja työuran aikana. On vain kansalaisia, me kaikki olemme kansalaisia, ja elämässä voi olla erilaisia tilanteita, joissa välillä tarvitaan tukea ja välillä ollaan töissä ja maksetaan veroja. Kansalaispalkan varassa eläessä toki joutuisi elämään niukasti, mutta ei tarvitsisi anoa mitään eikä perustella mitään eikä varsinkaan tarvitsisi pelätä, että joutuu maksamaan alkuvuonna maksettuja tukia takaisin, jos käykin niin onnellisesti, että saisi myöhemmin loppuvuoden aikana töitä.

        Tärkeintä on, että mahdollisimman monessa asiassa yksilöllä on vapaus valita mihin porukkaan haluaa kuulua ja mihin ei.

        Minustakin kansalaispalkka on hyvä idea niille jotka sitä haluaa ja jotka siihen uskoo.

        Nyt olisikin hyvä, että ei väiteltäisi puolesta tai vastaan, vaan annettaisiin ihmisten valita, kumpaan porukkaan haluaa kuulua.

        Kaikki voisi jatkua muuten ennallaan, paitsi että kaikille kansalaispalkkaporukoille maksettaisiin kansalaispalkkaa, ja siihen tietysti kerättäisiin varat heiltä itseltään ylimääräisinä veroina. Jostainhan se raha on tultava.

        Tosin, homma kaatuisi omaan mahdottomuuteensa koska työn vieroksunta ja ikuisuusopiskelu on nykyään kovin yleistä, varsinkin niiden keskuudessa jotka kansalaispalkkaa haluaa.

        Idea olisi voinutkin toimia silloin kun ihmisten moraali oli ottaa työ kuin työ vastaan mielummin kuin jäädä pummilla elämään, mutta ne ajat on ikävä kyllä ohi.


      • ajattelepas
        pakumies671 kirjoitti:

        Tärkeintä on, että mahdollisimman monessa asiassa yksilöllä on vapaus valita mihin porukkaan haluaa kuulua ja mihin ei.

        Minustakin kansalaispalkka on hyvä idea niille jotka sitä haluaa ja jotka siihen uskoo.

        Nyt olisikin hyvä, että ei väiteltäisi puolesta tai vastaan, vaan annettaisiin ihmisten valita, kumpaan porukkaan haluaa kuulua.

        Kaikki voisi jatkua muuten ennallaan, paitsi että kaikille kansalaispalkkaporukoille maksettaisiin kansalaispalkkaa, ja siihen tietysti kerättäisiin varat heiltä itseltään ylimääräisinä veroina. Jostainhan se raha on tultava.

        Tosin, homma kaatuisi omaan mahdottomuuteensa koska työn vieroksunta ja ikuisuusopiskelu on nykyään kovin yleistä, varsinkin niiden keskuudessa jotka kansalaispalkkaa haluaa.

        Idea olisi voinutkin toimia silloin kun ihmisten moraali oli ottaa työ kuin työ vastaan mielummin kuin jäädä pummilla elämään, mutta ne ajat on ikävä kyllä ohi.

        Työssä käyvä hyötyy kansalaispalkasta kahdella tavalla: ensiksikin työssäkäyvä saa kansalaispalkkaa ja toiseksi työssäkäyvän verotusta voidaan vähentää, koska kansalaispalkka tulee valtiolle puolta halvemmaksi kuin nykyinen sosiaaliturva.

        Kun kansalaispalkka tulee kaikille, niin ei tarvitse miettiä tuollaista, että joillekin maksetaan ja jotkut maksaa. Sinullekin maksetaan. Kansalaispalkka on vähän kuin lapsilisä, joka jatkuu 16 ikävuoden jälkeenkin, koko elämän ajan.

        Köyhän elämästä poistuu stressi, kun ei tarvitse miettiä, mihin tukiin on oikeutettu missäkin tilanteessa. Kelan kanssa ei tarvitse taistella eikä toimitella todistuksia ja kuitteja. Säästötilillä saa olla rahaa. Kansalaispalkat saa säästää ja ne voi käyttää sitten kun haluaa, ne saa vaikka sijoittaa, jos haluaa.

        Nelihenkinen perhe saa jokaiselle 600 euroa kansalaispalkkaa, yhteensä 2400 euroa kuukaudessa. Lisäksi saa käydä töissä tai olla käymättä töissä ja saa opiskellakin. Siltikin kansalaispalkka tulee valtiolle puolta halvemmaksi kuin nykyinen sosiaaliturva. Siis todella paljon halvemmaksi! Verotusta voidaan vähentää ja/tai säästö voidaan käyttää muihin kohteisiin, jotka koetaan tärkeämpinä.


    • ettäsilleenn

      Ei toimeentulotuki asiakkaalla ole enää mitään rahaa millä menisi yhtään minnekään, uskokaa jo.

      Ei toimeentulotuki maksa kalliimpia vuokriakaan niin miksi minäkään niitä maksaisin.

      Toimeentulotuki määrää halvempaan asuntoon. Pokkuroipa siinä sitten mitään.

      Muutenkin jos Helsingissä olis töitä miksi sielläkin on työttömiä pilvin pimein, uskokaa vaan siihen joo-o.

    • höpöhöpöhöp

      Nykyinen järjestelmä aivan hyvä kun lasketaan tulot ja menot. Työttömät laiskiaiset töihin prkl.

    • fjty

      Senkun menet, maksaa 0 eur.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe