Sähköauto muuttuu suosionsa myötä mahdottomaksi käyttää / latausaika

Sähköfafa

Kamalaa tekstiä tuolla kommenteissa:

”Basically: if you buy an I-Pace, expect to “hurry up and wait”.”

You have no idea how true that is. 50kW DCFC power is one thing, but far more likely is waiting for other free charging Leaf, i3, Maven Bolts. Just yesterday, I went to one site with 2 chargers and 4 cars (2 waiting), so I went to another and there were 2 chargers for 6 cars (4 waiting)! Might as well bite the bullet and wait (and wait and wait).

https://insideevs.com/jaguar-i-pace-range-just-234-miles/

Lisäksi tuolla tuodaan esiin kuinka monin paikoin ihan kotoakin sähköauton lataaminen tulee kalliimmaksi kuin diesel per kilometri.

Vaatii jo melkoista apassiluonnetta, että menee latausjonoon viettämään koko päivän ja sitten maksaa sähköstä enemmän kuin viiden minuutin tankkaus olisi maksanut. Voi juma. Ja auton hankintahinta selvästi kovempi, varsinkin autoverottomassa Amerikassa. No, siellä toisaalta saa valtion tukia.

Suomessahan vielä ainakin pks:n ulkopuolella latauspaikat ovat tyhjiä melkein aina, mutta mikä on tilanne muutaman vuoden kuluttua? Helsingissäkin jo nähty ruuhkia.

Niin ja latauspaikkoja pitää etsiä ties mistä kellareista ja kun löytää, niin hyvin usein latausasemat eivät toimi syystä tai toisesta. Ja niiden etsiminen ja käyttäminen vaatii läjää sovelluksia ja kortteja.

Tähän kun vielä yhdistetään se, ettei sähköauto ilmaisellakaan ja aina nopeasti saatavalla sähköllä olisi sen halvempi tai helpompi kuin polttomoottoriauto per kilometri.. Niin kaukana ollaan vielä noiden kannattavuudesta.

Plug-in hybridit sen sijaan voisivat jo ollakin nykyisessä veroympöristössä valmiita aitoon kustannuskilpailukykyyn sähköttömien autojen kanssa. Niitä kun ei ole pakko ladata, niin lataamisen epämiellyttävät puolet odotuksineen jäävät pois. Ja sähkö sopii erinomaisesti kaupunkiin, kun taas diesel maantielle. Ensi vuonnahan pitäisi tulla Mersulta plug-in diesel.

54

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaisjärki

      Sähköauto ladataan kotona. Piste.
      Jos ei ole kotona latauspistetä niin sähköautoa ei kannata ostaa. Julkiset latauspisteet ovat vain poikkeustapauksia varten.
      Suomessa sähkönhinta on paljon alhaisempi kuin esim. Jenkeissä. Täällä sähköauto on selkeästi halvin polttoainekuluiltaan.

      • mikämättää

        Minkä ihmeen takia sähköauto pitää ladata kotona? Eihän bensa-autoakaan tankata kotona vaan huoltoasemalla. Ihmettelen ettei nykyiset öljy - yhtiöt ole kiinnostuneita tarjoamaan pikalatausta asemillaan.


      • sammakko.suusta
        mikämättää kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia sähköauto pitää ladata kotona? Eihän bensa-autoakaan tankata kotona vaan huoltoasemalla. Ihmettelen ettei nykyiset öljy - yhtiöt ole kiinnostuneita tarjoamaan pikalatausta asemillaan.

        Aika ihmeellistä ihmettelyä. Tottakai bensa-asemista tulee sähköasemia, mutta silti ensisijainen latauspaikka on kotona.
        Kai tuo on ilmiselvää että auto ladataan siellä missä se on kaikkein helpointa ja edullisinta.
        Mitä sä oikein ajoit takaa tällaisella sammakolla?


      • Oooooollss

        Selvä sitten. Sähköauto siis sopii kapeamman käyttäjäkunnan tarpeisiin. Ihan hyvä pointti sinänsä.
        Toisaalta ostohinnaltaan kallis ja ”polttoainekuluiltaan” halpa auto sopisi paljon ajavalle ja paljon ajava taas ei välttämättä aina pääse kotiin asti lataamaan.

        Sen kotilataamisenkin hintaa nostavat latausinvestoinnit. Joskin ilmeisesti keskivertoautoilija pärjäisi ilmankin latauslaitteita? Paljon ajavan taas olisi pakko investoida nopeampaan lataamiseen, jotta yön aikana saa akun täyteen.

        Sähköauto siis sopii hyvin normaalia työmatka-ajoa ja harrastusajoja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ajavalle. Jos rangen sisällä saa päivän ajonsa hoidettua, niin ei ongelmia.
        Mutta jos nyt vaikka kuukausittainkin tulee maakuntamatkoja, niin kannattaa jo harkita toinenkin tovi.

        Toisaalta se vain lyhyehköä työmatkaa ajava ei kerrytä todennäköisesti lähellekään niin paljoa kilometrejä, että saisi korkeampaa hankintahintaa koskaan säästettyä.
        Kaikkein lähimmäs kannattavuutta pääsee päivittäin rangen lähes kokonaan käyttävä, mutta kuitenkin kotilatauksilla pärjäävä.
        No Ok, ehkä joku Zoe voisi pitkää työmatkaa ajavalle kannattaa? Jos työmatka päivittäin 100km suuntaansa, 200km yhteensä, vuodessa tulisi jopa 50000tkm, säästöä polttoaineista max 5e/100km, vuodessa siis 2500e, neljässä vuodessa kymppitonni. Kahdeksassa vuodessa 20 000e säästöä ja autolla mittarissa siinä vaiheessa 400tkm.
        Zoen hankintahinta 30000e, vastaavia pikkukinnereitä saa reilusti alle 20000e:lla.
        Tuolla ajomäärällä tarvitsee kunnollisen laturin, mihin jokunen tonni taitaa upota.
        Voisi tuosta ehkä vielä vähän jäädä säästöä kahdeksan vuoden ja 400tkm kilometrin jälkeen. Jos ei joudu sähikäisensä takia ottamaan pidemmille matkoille vuokra-autoa tai lentokonetta.
        Säästöä tulisi enemmän seuraavasta autosta, mikäli sama laturi kelpaisi.


      • pian.pitäisi.tulla
        Oooooollss kirjoitti:

        Selvä sitten. Sähköauto siis sopii kapeamman käyttäjäkunnan tarpeisiin. Ihan hyvä pointti sinänsä.
        Toisaalta ostohinnaltaan kallis ja ”polttoainekuluiltaan” halpa auto sopisi paljon ajavalle ja paljon ajava taas ei välttämättä aina pääse kotiin asti lataamaan.

        Sen kotilataamisenkin hintaa nostavat latausinvestoinnit. Joskin ilmeisesti keskivertoautoilija pärjäisi ilmankin latauslaitteita? Paljon ajavan taas olisi pakko investoida nopeampaan lataamiseen, jotta yön aikana saa akun täyteen.

        Sähköauto siis sopii hyvin normaalia työmatka-ajoa ja harrastusajoja esimerkiksi pääkaupunkiseudulla ajavalle. Jos rangen sisällä saa päivän ajonsa hoidettua, niin ei ongelmia.
        Mutta jos nyt vaikka kuukausittainkin tulee maakuntamatkoja, niin kannattaa jo harkita toinenkin tovi.

        Toisaalta se vain lyhyehköä työmatkaa ajava ei kerrytä todennäköisesti lähellekään niin paljoa kilometrejä, että saisi korkeampaa hankintahintaa koskaan säästettyä.
        Kaikkein lähimmäs kannattavuutta pääsee päivittäin rangen lähes kokonaan käyttävä, mutta kuitenkin kotilatauksilla pärjäävä.
        No Ok, ehkä joku Zoe voisi pitkää työmatkaa ajavalle kannattaa? Jos työmatka päivittäin 100km suuntaansa, 200km yhteensä, vuodessa tulisi jopa 50000tkm, säästöä polttoaineista max 5e/100km, vuodessa siis 2500e, neljässä vuodessa kymppitonni. Kahdeksassa vuodessa 20 000e säästöä ja autolla mittarissa siinä vaiheessa 400tkm.
        Zoen hankintahinta 30000e, vastaavia pikkukinnereitä saa reilusti alle 20000e:lla.
        Tuolla ajomäärällä tarvitsee kunnollisen laturin, mihin jokunen tonni taitaa upota.
        Voisi tuosta ehkä vielä vähän jäädä säästöä kahdeksan vuoden ja 400tkm kilometrin jälkeen. Jos ei joudu sähikäisensä takia ottamaan pidemmille matkoille vuokra-autoa tai lentokonetta.
        Säästöä tulisi enemmän seuraavasta autosta, mikäli sama laturi kelpaisi.

        Kuten rekisterröintitilastot kertovat niin sähköauto ei tällä hetkellä ole taloudellisesti kannattava hankinta. Tuohon suosituimpaan 25-30 k€ hintaluokkaan ei löydy c-segmentin perheautoa sähköisenä.
        Sitten kun sellainen tulee niin sähköautojen myynti hyppää kokonaan uudelle tasolle.

        https://www.express.co.uk/life-style/cars/1022460/VW-ID-electric-car-2019-300-miles-range-Volkswagen

        Tämän ID:n ilmestymistä VW:n Suomen hintalistoille odottelen. Tämä voi olla hyvinkin vuoden 2019 merkittävin autouutuus koko maailmassa.


      • Ttttttttttttttt
        pian.pitäisi.tulla kirjoitti:

        Kuten rekisterröintitilastot kertovat niin sähköauto ei tällä hetkellä ole taloudellisesti kannattava hankinta. Tuohon suosituimpaan 25-30 k€ hintaluokkaan ei löydy c-segmentin perheautoa sähköisenä.
        Sitten kun sellainen tulee niin sähköautojen myynti hyppää kokonaan uudelle tasolle.

        https://www.express.co.uk/life-style/cars/1022460/VW-ID-electric-car-2019-300-miles-range-Volkswagen

        Tämän ID:n ilmestymistä VW:n Suomen hintalistoille odottelen. Tämä voi olla hyvinkin vuoden 2019 merkittävin autouutuus koko maailmassa.

        Lupaavalta näyttää. Mutta lieneekö tuo sitten mitenkään erityinen verrattuna Tesla 3:een ja E-Niroon? Vähän halvempi ja pienempi kuin Tesla?
        Toki kilpailun lisääntyminen ja vaihtoehtojen tulo on aina hyväksi ja kasvattaa sähköautojen kokonaismarkkinaa.

        E-Nirossakin sähköversio ilmeisesti tulee maksamaan 15000e enemmän kuin halvin Niro, ”itselataava” hybridi, minkä hinta alk. 27000e. Paljon ajavalle tuo 15000e voi olla kannattavan rajoissa, mikäli saa lataukset hoidettua helposti ja halvalla.


      • saas.nähdä

        Katsotaan pitääkö VW:n lupaukset $22.000 hinnasta paikkaansa ja mikä hinta Suomessa tulee olemaan. Parhaassa tapauksessa Suomesta saa ensi vuonna Golfin kokoisen sähköauton alle 30.000€.
        Silloin markkinoilla on kokonaiskustannuksiltaan aidosti kilpailukykyinen sähköauto perheelliselle.


      • AjaBensalla
        sammakko.suusta kirjoitti:

        Aika ihmeellistä ihmettelyä. Tottakai bensa-asemista tulee sähköasemia, mutta silti ensisijainen latauspaikka on kotona.
        Kai tuo on ilmiselvää että auto ladataan siellä missä se on kaikkein helpointa ja edullisinta.
        Mitä sä oikein ajoit takaa tällaisella sammakolla?

        Sähkö- tai lataushybridiautoilija, joka asuu kaupungin keskustassa ja pysäköi autonsa kadun varteen asukaspysäköintitunnuksella on Suomessa varsin huonossa asemassa latauspisteiden suhteen. Yksikään suomen suurista kaupungeista ei ole panostanut mitenkään sähköautojen latauspisteiden infraan vaan tehtävä on jätetty kauppakeskuksille ja muille kaupallisille toimijoille kaupunkien laita-alueilla. Vaihtoehtona myös lataus parkkihalleissa, joissa lataushinnan lisäksi maksettavaksi tulee hallin pysäköintitaksa. Kallista touhua, joka ei ainakaan innosta hankkimaan kaupungissa sähköautoa, joka kuitenkin on olevinaan jonkinlainen ekoteko nykyisten käsitysten mukaan.


      • yksinkertaisuutta
        AjaBensalla kirjoitti:

        Sähkö- tai lataushybridiautoilija, joka asuu kaupungin keskustassa ja pysäköi autonsa kadun varteen asukaspysäköintitunnuksella on Suomessa varsin huonossa asemassa latauspisteiden suhteen. Yksikään suomen suurista kaupungeista ei ole panostanut mitenkään sähköautojen latauspisteiden infraan vaan tehtävä on jätetty kauppakeskuksille ja muille kaupallisille toimijoille kaupunkien laita-alueilla. Vaihtoehtona myös lataus parkkihalleissa, joissa lataushinnan lisäksi maksettavaksi tulee hallin pysäköintitaksa. Kallista touhua, joka ei ainakaan innosta hankkimaan kaupungissa sähköautoa, joka kuitenkin on olevinaan jonkinlainen ekoteko nykyisten käsitysten mukaan.

        Suomessa on monta kohderyhmää joille sähköauto ei sovi. Yksi on nämä "ajan-joka-päivä-500-km" ja toinen on "pysäköin-autoni-kadunvarteen".
        Molemmat ryhmät ovat todellisia ja heille sähköauto ei ole oikea ratkaisu. Tämä ei kuitenkaan poista mihinkään sitä tosiasiaa että Suomessa on satojtuhansia kaltaisiani kuluttajia joilla on mahdollisuus ladata auto kotona ja joille 200 km toimintasäde on enemmän kuin tarpeeksi.
        Ei sähköauton ominaisuudet ole este niiden yleistymiselle. Vain hinta on.


      • Vw-ei_koskaan_enää
        pian.pitäisi.tulla kirjoitti:

        Kuten rekisterröintitilastot kertovat niin sähköauto ei tällä hetkellä ole taloudellisesti kannattava hankinta. Tuohon suosituimpaan 25-30 k€ hintaluokkaan ei löydy c-segmentin perheautoa sähköisenä.
        Sitten kun sellainen tulee niin sähköautojen myynti hyppää kokonaan uudelle tasolle.

        https://www.express.co.uk/life-style/cars/1022460/VW-ID-electric-car-2019-300-miles-range-Volkswagen

        Tämän ID:n ilmestymistä VW:n Suomen hintalistoille odottelen. Tämä voi olla hyvinkin vuoden 2019 merkittävin autouutuus koko maailmassa.

        Tuollaista susirumaa ja jo etukäteen epäluotettavaksi tiedettyä Vw-huijauspaskaa ei kukaan omilla aivoillaan ajatteleva tarvitse. Kannattaa mielummin odottaa Toyotalta autoa joka on tehty valmiiksi jo tehtaassa eikä heittäytyä Volkkarin koekaniiniksi kuten moni tyhmä tähän saakka. Ei tyhmä opi mutta itsehän siitä kärsii.


    • jenkkihapatusta

      "waiting for other free charging Leaf, i3, Maven Bolts"

      Tässä kai puhutaan jenkkisysteemistä ilmaislatauksineen? Vähän eri kuviot siellä kuin Suomessa.

      • Oooooolllos

        Jaa niin, että syy jonolle olisi ilmaisten ämpärien jakaminen?

        Kuitenkin Helsingistäkin jo löytyy kauhutarinoita, esimerkiksi erään bloggaajan seikkailut Jumbossa. Siellä saa ajella ympäriinsä etsimässä lataamoa, jotka useimmiten varattuja.


      • ei.ilmaisia.lounaita
        Oooooolllos kirjoitti:

        Jaa niin, että syy jonolle olisi ilmaisten ämpärien jakaminen?

        Kuitenkin Helsingistäkin jo löytyy kauhutarinoita, esimerkiksi erään bloggaajan seikkailut Jumbossa. Siellä saa ajella ympäriinsä etsimässä lataamoa, jotka useimmiten varattuja.

        Juu. Autonsa lataamista ei voi laskea näiden ilmaispaikkojen varaan. Peruslataaminen tehdään kotona ja nuo Jumbon varaukset on sitten ilmaista plussaa jos sattuu paikka löytymään.

        Jenkeissähän homma toimii täysin eri tavalla. Siellä jotkut autovalmistajat tarjoavat asiakkailleen ilmaisen sähkön jakelupisteissään ja niistä jonoista tuossa artikkelissa on kyse. Suomessa tuollaista ei kai ole.


    • 989878

      Tuo ensimmäisen kommentin ongelma ratkeaa helposti sillä, että tehdään erihintaisia latauspaikkoja lataushybridiköyhäilijät eivät mene samoille latauspaikoille kuin I-Pacen omistajat. Onhan jo nyt erihintaisia paikkoja eriarvoisille ihmisille.

      • Oooooooooow

        Ratkeaa kun ratkeaa. Näemmä tuota ei ole vielä ainakaan Amerikassa osattu ratkaista.


      • kjhtyjhfghhh

        Ai sinun ihmisarvosi on se mikä sun autosi on? Enpä ole aiemmin ketään vastaavalla tavalla omaa arvonäkemystään itsestään kuullut tekevän.


      • iousadff
        kjhtyjhfghhh kirjoitti:

        Ai sinun ihmisarvosi on se mikä sun autosi on? Enpä ole aiemmin ketään vastaavalla tavalla omaa arvonäkemystään itsestään kuullut tekevän.

        Kommentissa ei ole mainintaa ihmisarvosta. Ihmisarvo on jakamaton, mikä tarkoittaa sitä, että se on niin pieni, että jaettaessa millä tahansa luvulla tulee niin pieni luku, että laskimessa ei riitä numerot.


    • Hybris

      Suomessa todellakin on monta käyttäjäryhmää, joille sähköauto ei sovi. Tämän tosiasian valossa on kummallista (joskin populistipolitiikoille ja sopulimedialle ominaista) kohkata polttomoottoriautojen myyntikiellosta.

      Paljon realistisempaa olisi antaa tekniikan kehittymisen sekä kysynnän ja tarjonnan hoitaa siirtymisen ekologieempaan henkilöautoiluun. Siirtymistä tietenkin voi jossain määrin tukea ja nopeuttaa, kunhan se ei tule veronmaksajille liian kalliiksi eikä nosta sähkön hintaa.

      Käsittääkseni realistisin vaihtoehto henkilöautoilun päästöjen vähentämiseen on lataushybridi, jossa on noin 20 kWh akku biokaasulla tai bensiinillä käyvä kohtuutehoinen polttomoottori. Ne, joilla on mahdollisuus yön aikana ladata akku, voivat sen tehdä tavallisesta lämmitystolpasta, josta otettu sähköenergia riittää keskimäärin seuraavan päivän ajoihin, ja jos ei riitä, on käytössä polttomoottori.

      Populistien, ymmärtämättömien sopulien ja viherhöpertäjien kohkaama sähköautopakko kasvattaisi säkönkulutusta 8-10 TWh vuodessa, vaatisi uutta tuotantokapasiteettia parin ydinvoimalan verran, edellyttäisi siirtoverkko vahvistamista etenkin "viimeisen kilometrin" osalta, vaatisi satojen tuhansien latauspaikkojen rakentamista katujen varsille ja pysäköintialueille, jne jne. Kohkaajat ovat autuaasti unohtaneet nämä ja muut tosiasiat.

      • insinöörisetä

        Aikaa noiden muutosten tekemiseen on vähintään 25 vuotta. Todennäköisesti pidempäänkin. Ei edes vaikea rasti tuossa aikataulussa.

        Nämä viimeisen kilometrin ihmiset paljonajavat jäävät todennäköisesti bio-polttoaineiden käyttäjiksi pysyvästi.


      • sähköautoilija

        "Käsittääkseni realistisin vaihtoehto henkilöautoilun päästöjen vähentämiseen on lataushybridi, jossa on noin 20 kWh akku biokaasulla tai bensiinillä käyvä kohtuutehoinen polttomoottori."

        Eli mielestäsi olisi edullista rakentaa yhden auton "sisään" kahden auton moottorit ja voimansiirto? Polttomoottori polttoainejärjestelmineen olisi suurimmalla osaa autoilijoista käyttämättömänä odottaen niitä muutamaa pidempää matkaa vuodessa, suuret vuosittaiset huoltokulut kuitenkin maksettavana. Kalliiksi tulisi mummolareissut.

        "Populistien, ymmärtämättömien sopulien ja viherhöpertäjien kohkaama sähköautopakko kasvattaisi säkönkulutusta 8-10 TWh vuodessa, vaatisi uutta tuotantokapasiteettia parin ydinvoimalan verran"
        Miksi suollat tuollaista sontaa? Ensiksikin sähköautot eivät valtaa suomea huomenna, toiseksi ei tarvittaisi kahta ydinvoimalaa, Fingridin mukaan ei yhtään, lisäksi rakenteilla on jo ydinvoimala. Sähköautot ladataan 90% yöllä jolloin suurin sähkönkäyttäjä teollisuus on suurelta osalta "pimeänä". Ydinvoimalahan puskee sähköä vaikka sitä ei kukaan kuluta..
        Haluatko käyttää täysin ulkomailta tuotua saastuttavaa energiaa vai kotimaista puhdasta energiaa?
        Terveisin populisti, ymmärtämätön sopuli ja viherpiipertäjä


      • Ooooosdddd
        sähköautoilija kirjoitti:

        "Käsittääkseni realistisin vaihtoehto henkilöautoilun päästöjen vähentämiseen on lataushybridi, jossa on noin 20 kWh akku biokaasulla tai bensiinillä käyvä kohtuutehoinen polttomoottori."

        Eli mielestäsi olisi edullista rakentaa yhden auton "sisään" kahden auton moottorit ja voimansiirto? Polttomoottori polttoainejärjestelmineen olisi suurimmalla osaa autoilijoista käyttämättömänä odottaen niitä muutamaa pidempää matkaa vuodessa, suuret vuosittaiset huoltokulut kuitenkin maksettavana. Kalliiksi tulisi mummolareissut.

        "Populistien, ymmärtämättömien sopulien ja viherhöpertäjien kohkaama sähköautopakko kasvattaisi säkönkulutusta 8-10 TWh vuodessa, vaatisi uutta tuotantokapasiteettia parin ydinvoimalan verran"
        Miksi suollat tuollaista sontaa? Ensiksikin sähköautot eivät valtaa suomea huomenna, toiseksi ei tarvittaisi kahta ydinvoimalaa, Fingridin mukaan ei yhtään, lisäksi rakenteilla on jo ydinvoimala. Sähköautot ladataan 90% yöllä jolloin suurin sähkönkäyttäjä teollisuus on suurelta osalta "pimeänä". Ydinvoimalahan puskee sähköä vaikka sitä ei kukaan kuluta..
        Haluatko käyttää täysin ulkomailta tuotua saastuttavaa energiaa vai kotimaista puhdasta energiaa?
        Terveisin populisti, ymmärtämätön sopuli ja viherpiipertäjä

        Eri ratkaisujen hinnathan ovat tiedossa. Lataushybridi on halvempi kuin täyssähköauto. Ei tarvitse siis jossitella ja teoretisoida.


      • sähköautoilija
        Ooooosdddd kirjoitti:

        Eri ratkaisujen hinnathan ovat tiedossa. Lataushybridi on halvempi kuin täyssähköauto. Ei tarvitse siis jossitella ja teoretisoida.

        20kWh akulla olisi kalliimpi kuin 40kWh täyssähkö, ja käytännössä vain kallis apu kantama-ja latauspelkoisille.


      • Uuuuuussshhooitt
        sähköautoilija kirjoitti:

        20kWh akulla olisi kalliimpi kuin 40kWh täyssähkö, ja käytännössä vain kallis apu kantama-ja latauspelkoisille.

        Ikään kuin pelko olisi aiheeton.

        40kwh akulla ei vielä tee juuri mitään. 20kwh akku yhdessä polttomoottorin kanssa taas pystyy mihin vain ja 90% ajoista yhtä sähköisesti kuin täyssähköautokin.


      • Sähköautoilija
        Uuuuuussshhooitt kirjoitti:

        Ikään kuin pelko olisi aiheeton.

        40kwh akulla ei vielä tee juuri mitään. 20kwh akku yhdessä polttomoottorin kanssa taas pystyy mihin vain ja 90% ajoista yhtä sähköisesti kuin täyssähköautokin.

        Lataus ja rangekammo on vain heillä joilla ei ole kokemusta sähköautoista.


      • Iiiiiiiiiiriiiiss
        Sähköautoilija kirjoitti:

        Lataus ja rangekammo on vain heillä joilla ei ole kokemusta sähköautoista.

        Kummasti tuota kammoa on myös autolehtien toimittajilla ja esimerkiksi norjalainen sähköauto-tubettaja, no en muista nimeä, puolikiinalainen, on melkein kaikilla videoillaan latauskammon vallassa. Tai kammo siitä ainakin itselleni tulisi, kun pakkasessa etsisi ties mitä teollisuusalueiden takapihoja toimivan laturin toivossa.

        Se, jos juuri sinulle ei tule latauskammoa, kun et aja muuta kuin 20km työmatkaasi, on sitten oma asiasi.


      • Iiiiissdddd
        Iiiiiiiiiiriiiiss kirjoitti:

        Kummasti tuota kammoa on myös autolehtien toimittajilla ja esimerkiksi norjalainen sähköauto-tubettaja, no en muista nimeä, puolikiinalainen, on melkein kaikilla videoillaan latauskammon vallassa. Tai kammo siitä ainakin itselleni tulisi, kun pakkasessa etsisi ties mitä teollisuusalueiden takapihoja toimivan laturin toivossa.

        Se, jos juuri sinulle ei tule latauskammoa, kun et aja muuta kuin 20km työmatkaasi, on sitten oma asiasi.

        Björn se tubettaja taitaa olla.


      • GS450h_rules
        Sähköautoilija kirjoitti:

        Lataus ja rangekammo on vain heillä joilla ei ole kokemusta sähköautoista.

        Minulla ei ole mitään kammoa vaan olen ratkaissut asian mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla näissä olosuhteissa. Voin toimia kuin normaalin auton käyttäjä, ajan ja tankkaan aina tarvittaessa. Autoni on hieno, luotettava ja tehokas luxusauto johon poikkeuksetta kaikki sitä kokeilleet ovat ainakin jossain määrin ihastuneet. En ole juuri joutunut korjaamaan parisataatuhatta ajettua autoani. Kulutusosista olen vaihtanut toisen etupyörän laakerin, jarrupalat ja takaiskunvaimentimet jotka vaimensivat vielä hyvin mutta kolahtivat kuopissa. Iskunvaimentimet olivatkin ainoa kallis osa, melkein 600€/pari. Akut vielä alkuperäiset eikä toistaiseksi mitään oireita niiden kulumisesta ole esiintynyt. Kulutus tehokkaasta voimalinjasta (345 hv) huolimatta 6.8-8.5 l/100km ajosta riippuen. Suosittelen kaikkia kokeilemaan joilla vaan on siihen mahdollisuus. Tähän saakka kaikki autoani kokeilleet ystäväni ovat hieman hämmästyneet auton eleettömyyttä, tehoa ja ajamisen yleistä vaivattomuutta. Auton huono puoli taitaa olla siinä että sen tilalle on vaikeaa löytää enää parempaa kuin samanlainen uudempi siinä vaiheessa kun haluaa siitä joskus luopua.


      • Sähköautoilija
        Iiiiiiiiiiriiiiss kirjoitti:

        Kummasti tuota kammoa on myös autolehtien toimittajilla ja esimerkiksi norjalainen sähköauto-tubettaja, no en muista nimeä, puolikiinalainen, on melkein kaikilla videoillaan latauskammon vallassa. Tai kammo siitä ainakin itselleni tulisi, kun pakkasessa etsisi ties mitä teollisuusalueiden takapihoja toimivan laturin toivossa.

        Se, jos juuri sinulle ei tule latauskammoa, kun et aja muuta kuin 20km työmatkaasi, on sitten oma asiasi.

        No jos testaat autoja ja niiden rangeja on akku ajettava vähiin, eihän tuollaiset tilanteet oikeassa elämässä eteen tule enempää kuin dieslkuskillakaan.


      • Sähköautoilija
        GS450h_rules kirjoitti:

        Minulla ei ole mitään kammoa vaan olen ratkaissut asian mielestäni parhaalla mahdollisella tavalla näissä olosuhteissa. Voin toimia kuin normaalin auton käyttäjä, ajan ja tankkaan aina tarvittaessa. Autoni on hieno, luotettava ja tehokas luxusauto johon poikkeuksetta kaikki sitä kokeilleet ovat ainakin jossain määrin ihastuneet. En ole juuri joutunut korjaamaan parisataatuhatta ajettua autoani. Kulutusosista olen vaihtanut toisen etupyörän laakerin, jarrupalat ja takaiskunvaimentimet jotka vaimensivat vielä hyvin mutta kolahtivat kuopissa. Iskunvaimentimet olivatkin ainoa kallis osa, melkein 600€/pari. Akut vielä alkuperäiset eikä toistaiseksi mitään oireita niiden kulumisesta ole esiintynyt. Kulutus tehokkaasta voimalinjasta (345 hv) huolimatta 6.8-8.5 l/100km ajosta riippuen. Suosittelen kaikkia kokeilemaan joilla vaan on siihen mahdollisuus. Tähän saakka kaikki autoani kokeilleet ystäväni ovat hieman hämmästyneet auton eleettömyyttä, tehoa ja ajamisen yleistä vaivattomuutta. Auton huono puoli taitaa olla siinä että sen tilalle on vaikeaa löytää enää parempaa kuin samanlainen uudempi siinä vaiheessa kun haluaa siitä joskus luopua.

        Pitäisikö minun jotenkin ottaa kantaa Sinun autovalinnastasi? Jotkut ajaa Fordilla, toiset Toyotalla, täysin jokaisen oma asia. Näkyy olevan vähän heikkotehoinen tuo valintasi...


      • Ooofffggggggg
        Sähköautoilija kirjoitti:

        No jos testaat autoja ja niiden rangeja on akku ajettava vähiin, eihän tuollaiset tilanteet oikeassa elämässä eteen tule enempää kuin dieslkuskillakaan.

        Kyllä minulta on dieselistä monesti meinannut löpö loppua. Johtuen tietenkin siitä, että on ollut sen verran kiire ja tehokkuuteen pyrkivä asenne, ettei halua ylimäärin pysähdellä. Sähköauton kanssa tämä on paljon suurempi ongelma, koska lataaminen kestää kauemmin, latausasemia harvemmassa ja usein epäkuntoisia ja lataamaan pitää pysähtyä useammin. Sähköautolla sama matka ajetaan siis paljon hitaammin ja epävarmemmin.

        Edelleen, jos 20km työmatkaa ajavalle ei koskaan tule eteen ongelmaa rangen kanssa, niin hyvä hänelle, mutta suurelle osalle autoilijoista ainakin joskus tulee range-kammo eteen. Joillekin jopa päivittäin.


      • sähköautoilija
        Ooofffggggggg kirjoitti:

        Kyllä minulta on dieselistä monesti meinannut löpö loppua. Johtuen tietenkin siitä, että on ollut sen verran kiire ja tehokkuuteen pyrkivä asenne, ettei halua ylimäärin pysähdellä. Sähköauton kanssa tämä on paljon suurempi ongelma, koska lataaminen kestää kauemmin, latausasemia harvemmassa ja usein epäkuntoisia ja lataamaan pitää pysähtyä useammin. Sähköautolla sama matka ajetaan siis paljon hitaammin ja epävarmemmin.

        Edelleen, jos 20km työmatkaa ajavalle ei koskaan tule eteen ongelmaa rangen kanssa, niin hyvä hänelle, mutta suurelle osalle autoilijoista ainakin joskus tulee range-kammo eteen. Joillekin jopa päivittäin.

        Autossani on tankki täysi joka aamu ja voin tehdä päivittäin noin 400km.n "työmatkan" mutta ei onneksi tarvitse, mitenkä siellä, monestiko viikossa patsastelet likainen ja haiseva letku kädessäsi? Toisaalta 300 km.n (4tunnin) jälkeen pidän enemmän kuin mielellään ruokailun mittaisen tauon, niin pitäisi sinunkin tehdä että liikenneturvallisuus teillämme säilyisi.
        Mutta joo, sähköautot sopii 90% autoilijoista, ehkä ei sinulle ja se on ihan ok.


      • Kkfkfkfkfkffkkf
        sähköautoilija kirjoitti:

        Autossani on tankki täysi joka aamu ja voin tehdä päivittäin noin 400km.n "työmatkan" mutta ei onneksi tarvitse, mitenkä siellä, monestiko viikossa patsastelet likainen ja haiseva letku kädessäsi? Toisaalta 300 km.n (4tunnin) jälkeen pidän enemmän kuin mielellään ruokailun mittaisen tauon, niin pitäisi sinunkin tehdä että liikenneturvallisuus teillämme säilyisi.
        Mutta joo, sähköautot sopii 90% autoilijoista, ehkä ei sinulle ja se on ihan ok.

        Ei vaan näytä sopivan.

        Se 300km välein pidettävä tauko on ihan ok. Jos sattuu pääsemään moottoritienopeuksia 300km. Harvalla pääsee ja lähinnä kesällä. Ja jos tauon kanssa sopivalle kohdalle osuu sopiva lataamo. Harvoin osuu. Ja jos lataamo on vapaana. No, aika usein kai on? Ja jos lataamo toimii? Aika usein toimii. Jos ei, niin pitäisi olla varmuuden vuoksi vielä joku 100km akkua, että pääsee seuraavalle. Tämä taas kutistaa käytännön rangea samalla satkulla.
        Ja jos pääsee sinne lataamoon asti, ja jos ei ole jonoa ja jos lataamo toimii, niin tuurilla samalta alueelta saa ruokaakin. Vaikka voihan sähkökuski pakata eväät laukkuun ja syödä kontissa. Ja samalla latausta odottaessaan ottaa parin tunnin tirsat.

        90% ihmisistä ehkä pärjäisi sähköllä, mutta ei tinkimättä mukavuudesta. Samoin kuin 90% pärjäisi ilman autoa.


      • sähköautoilija

        No mitä toivoit minun tuohon sepustukseesi vastaavan? Bensa-autolla pääset pidemmälle kuin sähköautolla, kerroitko uutisen? Jos olet tuohon tyytyväinen niin ok. Kannattaisi ehkä kokeilla tehokasta sähköautoa niin saattaisi mieli muuttua.


      • sähköautoilija
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        Ei vaan näytä sopivan.

        Se 300km välein pidettävä tauko on ihan ok. Jos sattuu pääsemään moottoritienopeuksia 300km. Harvalla pääsee ja lähinnä kesällä. Ja jos tauon kanssa sopivalle kohdalle osuu sopiva lataamo. Harvoin osuu. Ja jos lataamo on vapaana. No, aika usein kai on? Ja jos lataamo toimii? Aika usein toimii. Jos ei, niin pitäisi olla varmuuden vuoksi vielä joku 100km akkua, että pääsee seuraavalle. Tämä taas kutistaa käytännön rangea samalla satkulla.
        Ja jos pääsee sinne lataamoon asti, ja jos ei ole jonoa ja jos lataamo toimii, niin tuurilla samalta alueelta saa ruokaakin. Vaikka voihan sähkökuski pakata eväät laukkuun ja syödä kontissa. Ja samalla latausta odottaessaan ottaa parin tunnin tirsat.

        90% ihmisistä ehkä pärjäisi sähköllä, mutta ei tinkimättä mukavuudesta. Samoin kuin 90% pärjäisi ilman autoa.

        Mitenkähän tuntuu että "kaha" on vaihtanut vaihtuvaan nimimerkkiin... Jutut ainakin samaa olkiukkoilua.


      • Ooooooooooooooo
        sähköautoilija kirjoitti:

        No mitä toivoit minun tuohon sepustukseesi vastaavan? Bensa-autolla pääset pidemmälle kuin sähköautolla, kerroitko uutisen? Jos olet tuohon tyytyväinen niin ok. Kannattaisi ehkä kokeilla tehokasta sähköautoa niin saattaisi mieli muuttua.

        En tarvitse yhtään enempää tehoja kuin on 60hv vaparissa. Ei siinä, kyllä tehot kelpaavat, mutta eivät muiden ominaisuuksien tai hinnan kustannuksella. Sähköautoissa on sitten aikanaan tosiaan se hyvä puoli, että niissä tehoista ei tarvitse maksaa ylihintaa, kuten polttomoottoreissa on aina pitänyt. Mutta tällä hetkellä sähköauto ei ylipäätään ole kannattava vaihtoehto. Ellei sitten juuri vertaa 0-100 alle viidessä sekunnissa kiihtyvien kesken. Vaan valtaenemmistö ei kaipaa autoltaan urheiluauton ominaisuuksia, vaan edullista kilometrihintaa ja helppokäyttöisyyttä.

        Olkinukeista puhuva uskonlahkolainen. Kaikkea sitä näkee :)


    • pitkä.jono

      VW muuttaa koko automarkkinat tuomalla markkinoille I.D. Neon joka on Golfia tilavampi mutta Golfia halvempi.
      Vuoden päästä ketään ei enää kiinnosta teoreettinen vääntäminen latausajoista tai toimintasäteistä koska ne ovat vain lillukanvarsia isossa kuvassa. Suurin puheenaihe silloin on I.D:n toimitusajat.

      • Ooooosshhiit

        Hah, niin että latausajat ja toimintasäteet jäävät merkityksettömiksi, koska sähköautossa on enemmän tilaa? :))


      • väärinymmärretty
        Ooooosshhiit kirjoitti:

        Hah, niin että latausajat ja toimintasäteet jäävät merkityksettömiksi, koska sähköautossa on enemmän tilaa? :))

        Ei tilan takia vaan siksi että sähköautojen määrä nousee niin suureksi että tyhmempikin ymmärtää että suurelle osalle kansalaisia tällaiset latausaika / toimintasäde-väännöt ovat täysin epärelevantteja.


      • Uuufffgg
        väärinymmärretty kirjoitti:

        Ei tilan takia vaan siksi että sähköautojen määrä nousee niin suureksi että tyhmempikin ymmärtää että suurelle osalle kansalaisia tällaiset latausaika / toimintasäde-väännöt ovat täysin epärelevantteja.

        Miten se autojen suuri määrä helpottaa noita ongelmia? Taitaa päinvastoin pahentaa.

        Tietysti jos jonkun pelot irrationaalisia, niin ehkä pääsee niistä yli. Mutta ihan todellisiakin ongelmia riittää suurelle osalle autoilijoita.


      • Esimerkin.voima
        Uuufffgg kirjoitti:

        Miten se autojen suuri määrä helpottaa noita ongelmia? Taitaa päinvastoin pahentaa.

        Tietysti jos jonkun pelot irrationaalisia, niin ehkä pääsee niistä yli. Mutta ihan todellisiakin ongelmia riittää suurelle osalle autoilijoita.

        Tottakai ongelmat ovat todellisia jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja/tai ajaa 400km joka päivä.
        Toisaalta Suomessa on satojatuhansia autoilijoita joilla on kotilataus ja I.D.n toimintasäde riittää mainiosti.
        Kun näitä alkaa pyörimään kylillä aivan tavallisten ihmisten kulkupeleinä niin ihmisille valkenee konkreettisesti mikä on käytäntöä ja mikä akateemista pyörittelyä.


      • Kkfkfkfkfkffkkf
        Esimerkin.voima kirjoitti:

        Tottakai ongelmat ovat todellisia jos ei ole kotilatausmahdollisuutta ja/tai ajaa 400km joka päivä.
        Toisaalta Suomessa on satojatuhansia autoilijoita joilla on kotilataus ja I.D.n toimintasäde riittää mainiosti.
        Kun näitä alkaa pyörimään kylillä aivan tavallisten ihmisten kulkupeleinä niin ihmisille valkenee konkreettisesti mikä on käytäntöä ja mikä akateemista pyörittelyä.

        On se melkoinen haitta, vaikka ajaisi sen 400km vain joka viiden päivä. Tai kerran kuussa. Vaikka vain kerran vuodessa, niin haitta mikä haitta.
        Toisekseen 400km on vain harvan sähköauton säde toistaiseksi ja niilläkin lähinnä hyvissä oloissa. Kunnon pakkasessa jo 200km jää suurelle osalle haaveeksi.
        Ja jos siellä matkan päässä on vaikka mökki tai anoppila, joissa ei kunnon latausmahdollisuutta, niin auton range puolittuu, kun takaisinkin pitäisi päästä. Pakkasilla jo 100km päähän kyläilyreissun tekeminen menee vaikeaksi.

        Monelle hankalaa. Liian hankalaa, kun mitään ei nykyhinnoin säästäkään, päinvastoin, patteriautoilu tulee aina kalliimmaksi.

        Mutta edelleen, vain 20km työmatkaa ajavalle akkuauto käy, jos ei rahalla merkitystä.


      • helppoa-matikkaa
        Kkfkfkfkfkffkkf kirjoitti:

        On se melkoinen haitta, vaikka ajaisi sen 400km vain joka viiden päivä. Tai kerran kuussa. Vaikka vain kerran vuodessa, niin haitta mikä haitta.
        Toisekseen 400km on vain harvan sähköauton säde toistaiseksi ja niilläkin lähinnä hyvissä oloissa. Kunnon pakkasessa jo 200km jää suurelle osalle haaveeksi.
        Ja jos siellä matkan päässä on vaikka mökki tai anoppila, joissa ei kunnon latausmahdollisuutta, niin auton range puolittuu, kun takaisinkin pitäisi päästä. Pakkasilla jo 100km päähän kyläilyreissun tekeminen menee vaikeaksi.

        Monelle hankalaa. Liian hankalaa, kun mitään ei nykyhinnoin säästäkään, päinvastoin, patteriautoilu tulee aina kalliimmaksi.

        Mutta edelleen, vain 20km työmatkaa ajavalle akkuauto käy, jos ei rahalla merkitystä.

        Niinkuin sanoin, Suomessa on satojatuhansia autoilijoita joille tämä mitä-jos-anoppila-on-maalla-pohdinta on täysin epärelevanttia diipadaapaa.
        Ja sähköautonvalmistajille riittää seuraavat 10-15 vuotta vallan mainiosti jos heidän kalustonsa täyttää 20% prosentin tarpeet. Suomessakin se tarkottaisi 600.000 kuluttajan kohderyhmää. Kyllä siitä elannon kasaan raapii komiasti.

        Pick low hanging fruits first, niinkuin lontooksi sanotaan. Nämä anopin perässä juoksevat hoidetaan sitten joskus paljon myöhemmin.


      • Oasishit
        helppoa-matikkaa kirjoitti:

        Niinkuin sanoin, Suomessa on satojatuhansia autoilijoita joille tämä mitä-jos-anoppila-on-maalla-pohdinta on täysin epärelevanttia diipadaapaa.
        Ja sähköautonvalmistajille riittää seuraavat 10-15 vuotta vallan mainiosti jos heidän kalustonsa täyttää 20% prosentin tarpeet. Suomessakin se tarkottaisi 600.000 kuluttajan kohderyhmää. Kyllä siitä elannon kasaan raapii komiasti.

        Pick low hanging fruits first, niinkuin lontooksi sanotaan. Nämä anopin perässä juoksevat hoidetaan sitten joskus paljon myöhemmin.

        No eipä tuossa mitään. Ensimmäiset early adoptersit maksavat ylihintaa ja joutuvat koekaniineiksi. Mikäpä siinä, sopii minulle. Tämän hetken tilanne kuitenkin on se, minkä kerroin: valtaenemmistölle sähköauto on hankalampi kuin polttis. Jopa huomattavasti hankalampi. Ja sille vähemmistöllekin, jolle sähköauton ominaisuudet riittävät 99,9%:sti, on sähköauto TÄNÄÄN kalliimpi kuin samojen ajojen hoitaminen polttiksella. 20v kuluttua tilanne voi olla aivan toinen. Itse asiassa mahdollisesti jo kahden vuoden kuluttua, kun uudet tiukemmat päästörajat pakottavat autonvalmistajat myymään sähköautoja vaikka tappiolla saadakseen keskipäästönsä laskuun. Mutta tänään on tänään, eikä sähköauto kannata kenellekään.


      • seuraava.vaihe.alkaa
        Oasishit kirjoitti:

        No eipä tuossa mitään. Ensimmäiset early adoptersit maksavat ylihintaa ja joutuvat koekaniineiksi. Mikäpä siinä, sopii minulle. Tämän hetken tilanne kuitenkin on se, minkä kerroin: valtaenemmistölle sähköauto on hankalampi kuin polttis. Jopa huomattavasti hankalampi. Ja sille vähemmistöllekin, jolle sähköauton ominaisuudet riittävät 99,9%:sti, on sähköauto TÄNÄÄN kalliimpi kuin samojen ajojen hoitaminen polttiksella. 20v kuluttua tilanne voi olla aivan toinen. Itse asiassa mahdollisesti jo kahden vuoden kuluttua, kun uudet tiukemmat päästörajat pakottavat autonvalmistajat myymään sähköautoja vaikka tappiolla saadakseen keskipäästönsä laskuun. Mutta tänään on tänään, eikä sähköauto kannata kenellekään.

        "No eipä tuossa mitään. Ensimmäiset early adoptersit maksavat ylihintaa ja joutuvat koekaniineiksi. Mikäpä siinä, sopii minulle. Tämän hetken tilanne kuitenkin on se, minkä kerroin: valtaenemmistölle sähköauto on hankalampi kuin polttis."

        Tässä on puhuttu juurikin siitä että I.D. ja sen kaltaiset autot muuttavat pelin koska ne ovat samanhintaisia kuin vastaava polttis. Käyttökustannuksiltaan sähkis on halvempi, joten vaaka kääntyy toiseen suuntaan. early adaption vaihe alkaa olla takanapäin.
        Tälle 20% kohderyhmälle on aika sama että valtaenemmistölle sähkis on hankalalampi, riittää että heille sähkis on helpompi arkipäivässä. Ei tarvetta käydä tankkaamassa, pitkä huoltoväli ja halvat huollot, bussikaistat käytössä, ilmainen parkkeeraus jne. Etujen lista on pitkä, miinuspuolelle ei oikein jää mitään.

        Itse kunnossapidossa työskentelevänä minua kiehtoo sähköautoissa eniten sen tekninen yksinkertaisuus. Sen voimalinjassa on noin 20 osaa kuin polttiksissa niitä on yli 2.000. Yhtiössämme on 24/7-käytössä tuhansia sähkömoottoreita ja tiedän niiden luotettavuustilastot, huoltokulut ja käyttöiän. Kaikissa näissä sähkömoottori vie polttiksia 100-0.


      • Uuuuuuuuuii
        seuraava.vaihe.alkaa kirjoitti:

        "No eipä tuossa mitään. Ensimmäiset early adoptersit maksavat ylihintaa ja joutuvat koekaniineiksi. Mikäpä siinä, sopii minulle. Tämän hetken tilanne kuitenkin on se, minkä kerroin: valtaenemmistölle sähköauto on hankalampi kuin polttis."

        Tässä on puhuttu juurikin siitä että I.D. ja sen kaltaiset autot muuttavat pelin koska ne ovat samanhintaisia kuin vastaava polttis. Käyttökustannuksiltaan sähkis on halvempi, joten vaaka kääntyy toiseen suuntaan. early adaption vaihe alkaa olla takanapäin.
        Tälle 20% kohderyhmälle on aika sama että valtaenemmistölle sähkis on hankalalampi, riittää että heille sähkis on helpompi arkipäivässä. Ei tarvetta käydä tankkaamassa, pitkä huoltoväli ja halvat huollot, bussikaistat käytössä, ilmainen parkkeeraus jne. Etujen lista on pitkä, miinuspuolelle ei oikein jää mitään.

        Itse kunnossapidossa työskentelevänä minua kiehtoo sähköautoissa eniten sen tekninen yksinkertaisuus. Sen voimalinjassa on noin 20 osaa kuin polttiksissa niitä on yli 2.000. Yhtiössämme on 24/7-käytössä tuhansia sähkömoottoreita ja tiedän niiden luotettavuustilastot, huoltokulut ja käyttöiän. Kaikissa näissä sähkömoottori vie polttiksia 100-0.

        Totta, jos sähkiksen saa kaupasta halvemmalla tai samaan hintaa kuin polttiksen, alkaa toiseenkin vaakakuppiin kertymään painoja. Silloin köyhät voivat sietää sähkiksen ongelmia hintana halpuudesta. Vielä ollaan kuitenkin kaukana tuosta. Tai tiedä sitten sen folkkarin hintaa, mutta tällä hetkellä ei siis niin halpaa sähikäistä kaupasta saa.

        Sille osuudelle autoilijoista, jotka jo ostaneet sähköauton, ei helppous ole ollut yleensä ensisijaista. Kyseessä ympäristö- tai teknofiilit sekä sosiaalista arvonnousua hakevat.

        Tähän asti myöskään halvat huollot eivät ole sähköautoilla olleet mikään itsestäänselvyys. Ei edes pitkä huoltoväli. Teslan suositus on antaa 1000e:lla valohoitoa 20tkm välein, kun tavallinen polttis menee nykyisin 30-40tkm 200-500e huollolla. Toki Teslalla kyseessä vain suositus. Silti Teslalla ajaminen tulee viimeistään takuuajan jälkeen huolto- ja korjauskuluiltaan kalliiksi, kun jokainen ovenkahva on aina nelinumeroisissa hinnoissa. Tämän toki voisi olettaa muuttuvan ID:n myötä. Ja ehkä Leafin kohdalla on jo toisin?
        Eli syy ei välttämättä ole ollenkaan sähköautotekniikassa itsessään, mutta käytännössä kuitenkin pitkän toimintamatkan sähköauton huolto- ja korjauskulut kuten myös korjaamopäivien määrä on ollut suurempi kuin polttiksilla. Niinpä sähköauton yksinkertaisuus on jäänyt vain teoriaksi. Toivotaan, että pian on toisin.


      • game.changer

        "Silloin köyhät voivat sietää sähkiksen ongelmia hintana halpuudesta. Vielä ollaan kuitenkin kaukana tuosta."


        Pitäisi päästä yli tuollaisesta tasapäistämisestä jota kutsun demari-syndroomaksi. Se että joillakin olisi ongelmia jossain asiassa ei tarkoita sitä että kaikilla olisi. Siksi karsastan aina kun yleistetään, varsinkin kun se tehdään tarkoitushakuisesti. Itse kuulun autoilijoihin joilla on kotilataus ja kattaisin sillä kaikki ajotarpeeni. Uskon ettei ole kovin kaukana totudesta että meitä on ainakin se 20% eli 600.000 autoa joilla sähköauto olisi arkikäytössä helpompi kuin polttis.
        Ja olet oikeassa, tällä hetkellä markkinoilla ei ole I.D.nkaltaista autoa joka haastaa c-segmentin polttikset kokonaistaloudellisuudessa. Mutta toisaalta se (tämä päivä) ei ollutkaan kommenttini scopessa.


      • Uuuuuddffff
        game.changer kirjoitti:

        "Silloin köyhät voivat sietää sähkiksen ongelmia hintana halpuudesta. Vielä ollaan kuitenkin kaukana tuosta."


        Pitäisi päästä yli tuollaisesta tasapäistämisestä jota kutsun demari-syndroomaksi. Se että joillakin olisi ongelmia jossain asiassa ei tarkoita sitä että kaikilla olisi. Siksi karsastan aina kun yleistetään, varsinkin kun se tehdään tarkoitushakuisesti. Itse kuulun autoilijoihin joilla on kotilataus ja kattaisin sillä kaikki ajotarpeeni. Uskon ettei ole kovin kaukana totudesta että meitä on ainakin se 20% eli 600.000 autoa joilla sähköauto olisi arkikäytössä helpompi kuin polttis.
        Ja olet oikeassa, tällä hetkellä markkinoilla ei ole I.D.nkaltaista autoa joka haastaa c-segmentin polttikset kokonaistaloudellisuudessa. Mutta toisaalta se (tämä päivä) ei ollutkaan kommenttini scopessa.

        No se nyt oli raflaavasti kirjoitettu, en näe siinä sen ihmeempää tasapäistämistä. Pointtina lähinnä se, että jos sähköauton käyttö tulee halvemmaksi, on sille taloudellinen kannuste eli siinä toisessakin vaakakupissa alkaa olla painoa eli sähköautot voivat yleistyä.
        Ja voihan se tosiaan olla, että melko suurelle joukolla pitkän kantaman sähköauto voi tulla kaiken kaikkiaan helpommaksikin kuin polttis. Tosin viiden minuutin tankkaus kerran viikossa ei ole juuri suurempi vaiva kuin kotilatauspiuhojen jumppaaminen päivittäin. Mutta silti, sähköautokin voi siis olla melko vaivaton.


      • kaha53
        seuraava.vaihe.alkaa kirjoitti:

        "No eipä tuossa mitään. Ensimmäiset early adoptersit maksavat ylihintaa ja joutuvat koekaniineiksi. Mikäpä siinä, sopii minulle. Tämän hetken tilanne kuitenkin on se, minkä kerroin: valtaenemmistölle sähköauto on hankalampi kuin polttis."

        Tässä on puhuttu juurikin siitä että I.D. ja sen kaltaiset autot muuttavat pelin koska ne ovat samanhintaisia kuin vastaava polttis. Käyttökustannuksiltaan sähkis on halvempi, joten vaaka kääntyy toiseen suuntaan. early adaption vaihe alkaa olla takanapäin.
        Tälle 20% kohderyhmälle on aika sama että valtaenemmistölle sähkis on hankalalampi, riittää että heille sähkis on helpompi arkipäivässä. Ei tarvetta käydä tankkaamassa, pitkä huoltoväli ja halvat huollot, bussikaistat käytössä, ilmainen parkkeeraus jne. Etujen lista on pitkä, miinuspuolelle ei oikein jää mitään.

        Itse kunnossapidossa työskentelevänä minua kiehtoo sähköautoissa eniten sen tekninen yksinkertaisuus. Sen voimalinjassa on noin 20 osaa kuin polttiksissa niitä on yli 2.000. Yhtiössämme on 24/7-käytössä tuhansia sähkömoottoreita ja tiedän niiden luotettavuustilastot, huoltokulut ja käyttöiän. Kaikissa näissä sähkömoottori vie polttiksia 100-0.

        Sähköauton heikkous ei olekaan sähkömoottori, vaan akut ja niiden lataus. Kellä on nykyään aikaa latailla akkuja tuntitolkulla vähänkin pidemmällä reissulla?

        Henkilöauto voitti junan ja bussin, kun ihmisillä ei ollut aikaa odotella matkalla tunteja.


      • Ei.kaikki.halua.ajaa
        kaha53 kirjoitti:

        Sähköauton heikkous ei olekaan sähkömoottori, vaan akut ja niiden lataus. Kellä on nykyään aikaa latailla akkuja tuntitolkulla vähänkin pidemmällä reissulla?

        Henkilöauto voitti junan ja bussin, kun ihmisillä ei ollut aikaa odotella matkalla tunteja.

        Sähköauto ei toimi ihmisellä jotka ajavat usein pitkiä matkoja. Se on selvä.
        Sitten on kaltaisiani ihmisiä jotka eivät koskaan aja pitkiä matkoja. Käyn pidemmällä harvoin ja silloin mieluummin lenmän tai käytän junaa.
        Minun kaltaisille ihmiselle sähköauto toimii hienosti ja näille markkinoille valmistajat kohdistavat sähköautot.
        Jos edes yksi viidestä kuluttajasta on kaltaiseni niin Suomessa on markkinat 600.000 sähköautolle


      • Iiiiiidddddd
        Ei.kaikki.halua.ajaa kirjoitti:

        Sähköauto ei toimi ihmisellä jotka ajavat usein pitkiä matkoja. Se on selvä.
        Sitten on kaltaisiani ihmisiä jotka eivät koskaan aja pitkiä matkoja. Käyn pidemmällä harvoin ja silloin mieluummin lenmän tai käytän junaa.
        Minun kaltaisille ihmiselle sähköauto toimii hienosti ja näille markkinoille valmistajat kohdistavat sähköautot.
        Jos edes yksi viidestä kuluttajasta on kaltaiseni niin Suomessa on markkinat 600.000 sähköautolle

        Tuskin on 1/5 autoilijoista kaltaisesi. Mutta sähköautoilu kehittyy. Ranget kasvavat, lataamot yleistyvät ja nopeutuvat.

        Tällä erää sähköauto ei ole kilpailukykyinen edes aina lyhyttä matkaa ajaville, sillä hintaa on liikaa. Mutta ehkäpä jo ensi vuonna.


    • ariari2

      Sähköautoissa akku kestää 5 vuotta ja vaihto uuteen maksaa 30te joten se siitä edullisuudesta. Auto maksaa sen 100te.

    • kysynpä.taas

      Jos auto kulkee 300-400 km yhdellä täyslatauksella, niin ei sitä tarvitse joka päivä ladata vai moniko teistä ajaa 100 tkm vuodessa?

      • Kunhan_epäilen

        Eipä tule löytymään vielä moneen vuoteen autoja joilla ajaa yhdellä latauksella oikeasti 300-400 km ja talvella ajomatkan voi vielä puolittaa.


      • Ousssieeee
        Kunhan_epäilen kirjoitti:

        Eipä tule löytymään vielä moneen vuoteen autoja joilla ajaa yhdellä latauksella oikeasti 300-400 km ja talvella ajomatkan voi vielä puolittaa.

        Kyllä tietääkseni, ja useamman lähteen mukaan löytyy jo. Parhaat Teslat sekä Kia E-Niro. Hyvissä oloissa lempeässä kesäkelissä ilman radion kuuntelua tuo Jaggekin voi 300km ylittää. Ne parhaat Teslat jopa talvella ja musiikkiakin lienee varaa kuunnella.

        Mutta tuo vuotuisten kilometrien mukaan maksimirangen arvioiminen nyt on jäätävää paskaa. Meillä tulee vuodessa joku 22000km. Silti ihmeellisesti tänään ajoimme 400km pakkasessa. Puoli tankkia kului. Ei, emme aja 120tkm vuodessa, mutta silti tarvitsemme useamman kerran vuodessa 400km rangea.

        Kannattaa myös muistaa, ettei käytännön range välttämättä ole sama kuin auton suurin mahdollistama. Akkua kun suositellaan käytettäväksi välillä 20%-80%, rangen ääripäässä oleva latausasema ei välttämättä toimi, talvi vie rangea, jos ennen anoppimatkaa on ajellut päivän työmatkat ja lapset tarhasta jne.., niin pääseekin vain 300km kohti anoppilaa. No, anoppi voi hakea vaimon ja lapset siitä 100km päästä kotoaan, kun minä jään viettämään yötä Cittarin ilmaislataamoon.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe