Macron viittasi puheessaan kirkon ja valton eroon

fdokhopfgko

Ranskan mellakoiden keskellä Macron piti puheen, jossa uutispätkän mukaan mainitsi erilaisia levottomuutta viime aikoina aiheuttaneita asioita. Yhtenä asiana nousi esiin valtion ja kirkon ero. Kuka tuntee Ranskan tilannetta jotta osaisi kuvata mistä tässä on kyse?

7

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ranskassa_opiskellut

      Ranskassa kirkko on erotettu valtiosta jo vallankumouksessa 1700-luvulla. (Ajatelkaa, Suomessa on valtionkirkkoja kaksi vielä 2018…!!!)
      Ranskassa koulussa ei ole edes uskonnon opetusta, ja ateistien määrä maassa on todella suuri.

      Jotkut typerykset pitävät Ranskaa katolisena maana... Sitä se on vain historian valossa, muttei ole nykyään. Ranska on tunnustukseton maa.

      Mutta Macronin puhetta en tunne.

      • kthh

        Ranskan katolisilla on huutava pula papeista. Palkka on olematon ja status vieläkin huonompi. Diakonit joutuvat hoitamaan pappien tehtäviä ja kehitysmaista yritetään raahata pappeja sinne.

        Hyvältä siis näyttää!


    • joo_ops

      Eipä Suomessakaan ole ollut valtionkirkkoa piitkään aikaan. Uskonnonvapaus vallitsee.

      • LaitetaanKäytänyöönMyös

        Jos näin olisi, niin sitten ei varmaan haitaa, jos kaikki valtionkirkkojen etuoikeudet poistetaan. Aloitetaan vaikka verotuoikeudesta.


    • hljkdgskmghsjk

      Minulle jäi se mielikuva, että tuo Macronin lausahdus kirkosta ja valtiosta olisi ollut siinä yhteydessä kun hän luetteli viimeisen 40 vuoden aikana tapahtuneita muutoksia, jotka ovat johtaneet näihin mellakoihin. Ihmettelin sen yhteyttä. Ehkä se oli joku kädenojennusyritys konservatiiviselle väestönosalle, joka suree valtion eroa kirkosta. Hänhän varmaan yritti puheessaan antaa pieniä karkkeja jokaiselle kuulijajoukolle. Oli varmasti tehnyt markkinatutkimusta ennen puhettaan.
      Mutta saiko joku tästä paremmin kiinni? Tunteeko joku tämän lausahduksen sisäpoliittisen merkityksen?

    • Uskonnot on akkain höpinöitä.

      • uskomaton-akka

        Minä olen uskomaton akka ja kaikki ovella käyneet uskonnontuputtajat ovat olleet miehiä. Mieti sitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      352
      3972
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1739
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1520
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1487
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1328
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1305
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      196
      1259
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1177
    Aihe