Suhteessa maitoon ympäristöystävälliset kaura- ja soijamaitojuomat maksavat suhteettoman paljon. Kun rasvaton maito maksaa 74 senttiä litralta, niin kauramaidosta saa maksaa 1,74 euroa litralta ja soijamaidosta 1,59 euroa litralta. Jos haluaa valita elintarvikkeensa niin, että ilmastonmuutos hidastuisi tai pysähtyisi kokonaan, niin siitä joutuu maksamaan pitemmän sentin.
Tällä hetkellä soijamaito ja kauramaito pakataan erilaisiin pakkauksiin, kuin lehmänmaito, joka lisää kustannuksia. Mutta ihmetyttää tämä hintojen ero, sillä kaura- ja soijamaidoissahan kyse on yksinkertaisemmasta tuotteesta. Ei luulisi tulevan niin kalliiksi sekoittaa kauraa veteen tai soijajauhoja veteen, että hinta siitä kaksinkertaistuisi.
Lehmänmaidon alhainen hinta selittyykin maataloustuilla. Me myönnämme maataloustukia tuotantoon, joka johtaa ilmastonmuutokseen. Jotta ilmastonmuutos pysyisi kohtuullisissa rajoissa, pitäisi maitotaloustuotteiden kulutusta vähentää 60 % http://mikkoahola.puheenvuoro.uusisuomi.fi/262507-ilmastonmuutoksen-torjunta-tuhoaa-suomen-maatalouden
Jos haluaa torjua ilmastonmuutosta siirtymällä esimerkiksi kaurajuomaan, niin siitä joutuu maksamaan. Suurperheelle tästäkin tulisi jo merkittävä menoerä kuukausittaiseen ruokalaskuun.
Maataloustuki vääristää hintoja ja halventaa liha- ja maitotaloustuotteita. Näin Härkistä ja Nyhtökauraa ostavat joutuvat epäedullisten valintojen eteen kaupoissa. Tilannetta pitäisikin seuraavalla hallituskaudella korjata joko vähentämällä maataloustukia tai tuomalla kuvioon ympäristötukia ilmastonmuutosta vastustaville vaihtoehtoisille elintarvikkeille.
Kaurajuoma maksaa maltaita
9
324
Vastaukset
- TuetPois
Härkistä ja Nyhtökauraa ei tuoteta ilman maataloustukia. Tuki pois sieltäkin vääristämästä asioita. Että saadaan myrkyttömät kasvikset, pistetään työttömät perkaamaan härkäpapu- ja kaurapellot.
- Khhgf
Kai nyt ymmärrät ettei kauravelli ole sama asia kuin lehmänmaito. Sama kuin laittaisi pulloon vettä ja sanoisi että siinä on kossua, näyttää samalta mutta ei ole. Ihmettelenkin miten kauramaito nimeä voidaan käyttää pelkästä ohuesta kauravellistä. Ja voihan tuota juomaa tehdä ihan itsekin, sekoitetaan vain kaurajauhoja ja vettä jos on liian kallista.
- Nohuhhuh
Miksi soijan käyttöä pitäisi lisätä? Sademetsiä raivataan, jotta saadaan ihmisille kasvattaa lisää soijaa. Sademetsät ovat maapallon keuhkot ja sademetsien tuhoaminen on muuta kuin ilmastoystävällistä toimintaa.
- Soybean
Nohuhhuh kirjoitti:
Miksi soijan käyttöä pitäisi lisätä? Sademetsiä raivataan, jotta saadaan ihmisille kasvattaa lisää soijaa. Sademetsät ovat maapallon keuhkot ja sademetsien tuhoaminen on muuta kuin ilmastoystävällistä toimintaa.
Suomeen tuodusta soijasta 94 % menee eläinten rehuksi. Suurin osa kaikesta maailman soijasta menee eläinten rehuksi. Jos haluat oikeasti vähentää soijan käyttöä, vähennä lihansyöntiä.
- selvääkauraa
Kun ihmetellään kauramaidon kallista hintaa niin ensimmäisenä ja ainoana syynä kääntyy puhe maatalouteen.
Vaikka lähtötiedot on helposti kenen tahansa saatavissa, esitetty hinnan muodostuminen on jälleen täysin hakoteillä.
Jos puhutaan niistä kauramaidon raaka-aineista jotka maatalous tuottaa niin niitä on yksi, kaura.
Litraan kauramaitoa tarvitaan n. 100g kauraa.
Teollisessa kauramaidossa on veden lisäksi pieniä määriä muita aineksia, mutta nyt oli kyse maataloustuotteen hinnasta.
Yksi kilo kauraa maksaa viljelijän varastossa n. 0,10 - 0,15 €/kg joten litraan menevän määrän hinta on enintään 0,05€ - siis 5 centtiä.
Kaupassa kauramaidon litrahinta huitelee, mitä lie, 1,50 - 2 € .
Jossa siis viljelijän myymän viljan hinta on enimmilläänkin em. 5 centtiä eli 2,5 - 3 %.
Ja tämä on se osuus jonka aiheuttama on kauramaidon kalleus ja jonka verran hinta voisi siis halveta jos viljelijä antaisi kauransa ilmaiseksi.
Mitä luulette, vaivautuisiko kaupias edes alentamaan tölkin hintaa 3 - 4 centtiä?
Keskustelu kauran viljelyn ja maatalouden yleensä syyllisyydestä ilmastomuutokseen vie niin vetelille pohjille että se asia jääköön omaksi ongelmatiikakseen. - Anonyymi
Hei!
Siirryin lähes kokonaan kauramaitoon pari viikkoa sitten. Olen kokeillut eri merkkejä ja kaikki ovat olleet ok. Parasta on ollut toistaiseksi mielestäni Planti. Olen kokeillut vain kotimaisia.
Pari asiaa minua askarruttaa. Toiset kauramaidot pitää säilyttää avaamattomanakin jääkaapissa, mutta toisia ei. Miksi? Millaiseksi kauramaito menee kun se pilaantuu? Yleensä sanotaan, että ne säilyvät avattuna jääkaapissa neljä päivää. Minulla oli avattuna tölkki jääkaapissa kaksi viikkoa lomareissun ajan ja se oli edelleen ihan hyvää.- Anonyymi
Lopetin maidon ja piimän juonnin kolmekuukautta sitten, nyt olen ostanut Lidlistä Pohjolan meijerin OAT-TIS kaurajuomaa 1,45 €/litra. Kolmea muuta merkkiä olen maistanut, litran verran kutakin, ne olivat kalliimpia kuin Lidlissä myytävä.
Ihmetyttää miksi kyseisessä kaurajuoma tölkissä pitää olla alumiinia, siitä on haittaa kun tölkin polttaa, ei synny puhdasta tuhkaa, joka sopisi sellaisenaan lannoitteeksi maanpinnalle. Alumiini ei kuulu karikekerrokseen, joten kerään sen pois siksi tuhkasta, se on myös esteettinen haitta luonnossa ja vaarallista, jos esim. lammas tai lehmä sen syö ruohon mukana. Alumiini myös tekee varmaan tölkin kalliinmaksi. Toinen seikka itse tölkissä on, että sitä ei saa helposti tyhjäksi, jää tippa pohjalle eli itse tölkki on erittäin huonosti suuniteltu.
Kaura juoma on liian kallista, siksi sitä en ole voinut juoda yhtäpaljon kuin aiemmin maitotuotteita, olenkin ajatellut lopettaa tämän uuden keksinnön käytön heti alkuunsa, koska pakkaus on huono ja tuote liian kallis. Maitoon en enää siirry, pidän sitä turhana ja haitallisena itselleni, ympäristölle, mm. maitotölkkeihin kuluu paljon kartonkia eli metsää lakoaa tämän vuoksi.
En tiedä mitä tarkoittaa OAT-TIS, voisiko joku kertoa.
- Anonyymi
Ihan sama onko tölkissä alumiinia, kun koko juoma on pelkkää E-koodia. Eli halpaa lisäaineilla jatkettua vettä eli jaskaa. Luomu- tai parhaimmillaan tilamaito on ihmiselle parempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Minä lopetin kaurapuuron syönnin kokonaan jo vuosi sitten.
Keitän ternimaidosta kaurapuuroa vastaavaa puuroa tai teen sitä täysimaidosta juoksutteella.
Kasvispihvit valmistan sikanautajauhelihasta, kasviksena niissä on sipulia.
Kun ostaa lihatiskiltä lihaa niitä ei pakata liikaa ja taas säästyy ympäristö.
Suosin kaikkia lihatuotteita, niitä kutsutaan nimellä MEAT-TIS.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362799Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs192605100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432298Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201881Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo391666Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511575- 381503
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251373- 341281
- 261181