Luominen raamatuntutkimuksen valossa

Advis

Raamatussa on kaksi luomiskertomusta, jotka eroavat toisistaan. Ne ovat ristiriidassa keskenään. Voivatko ne olla yhtäaikaa voimassa? Riemuvuosien kirjassa molemmat luomiskertomukset on pyritty yhdistämään mahdollisimman loogisella tavalla.

Suomalainen raamatuntutkimus on maailman kärkipäätä. Tässä videossa kerrotaan lisää näistä luomiskertomuksista ja niiden tulkinnasta.

https://youtu.be/w5vIuhOIaxI

Raamatun kirjoja käytetään monasti perustelemaan asioita, joita varten kyseistä kirjaa ei ole aluperin edes tarkoitettu. Esimerkiksi luomiskertomuksia ei kirjoitettu perustelemaan avioliittoa. Siksi sitä ei pitäisi myöskään käyttää avioliiton määrittelemiseen. (Lähde: CSTT)

23

70

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UseitaLuomisia

      "Raamatussa on kaksi luomiskertomusta,"

      Vale! Olen itse laskenut, että Raamatussa on vähintään 20 eri luomiskertomusta jotka eroavat toisistaan enemmän tai vähemmän. Esimerkiksi Sananlaskujen kirjassa:

      "Minut Herra loi ennen kaikkea muuta, luomisensa esikoisena, ennen taivasta ja maata. Iankaikkisuudesta minä sain alkuni, kaiken alussa, ennen kuin maata oli. Kun synnyin, ei syvyyksiä vielä ollut, ei lähteitä tuomaan niiden vettä. Ennen kuin vuoret pantiin sijalleen, ennen kuin oli kukkuloita, minä synnyin, ennen kuin hän teki maat ja mannut, ennen kuin oli hiekan jyvääkään. Olin läsnä, kun hän pani taivaat paikoilleen ja asetti maanpiirin syvyyksien ylle, kun hän korkeuksissa teki taivaan pilvet ja sai syvyyden lähteet kumpuamaan, kun hän pani merelle rajat, loi rannat patoamaan sen vedet, ja kun hän lujitti maan perustukset. Jo silloin minä, esikoinen, olin hänen vierellään, hänen ilonaan päivät pitkät, kaiken aikaa leikkimässä hänen edessään. Maan kiekko oli leikkikalunani, ilonani olivat ihmislapset."

      Vanhin, nän oletettavasti, luomidkertomus löytyy Jobin kirjasta. Se on ainaki hyvin saman tyylinen kuin mitä Eblan kirjaston löydöt kertovat muiden Kanaanin seemiläisten uskomuksista. Raamatun eri luoniskertomuksista, joita siis on useita, on päätetty sijoittaa vain kaksi erilaista kertomusta Tooran alkuun. Näistä toinen on luomis hymni (1Moos 1:1–2:4) ja toinen suppea ihmiskeskeinen kertomus (1Moos 2:5–25). Huomattava on myös se, että Raamattu sanoo luomisen alkaaneen kaaoksesta (tohu wa-bohu) eikä suinkaan tyhjästä (ex nihilo). On silti vaikea sanoa onko hymni babylonialaista kerrontaa. Materiaalin vähäisyyden vuoksi voikin olla, ettei alkuperää koskaan saada varmuudella selvitettyä.

      • Alussa.oli.Sana

        Snl 8:1 - 36
        Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua? Ylös kummuille, tien viereen, polkujen risteyksiin hän on asettunut. Porttien pielissä, kaupungin portilla, oviaukoissa hän huutaa:

        "Teitä minä kutsun, miehet, ja ihmislapsille kaikuu minun ääneni. Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät. Kuulkaa, sillä jalosti minä puhun, ja avaan huuleni puhumaan, mikä oikein on; sillä totuutta minun suuni haastaa, ja jumalattomuus on minun huulilleni kauhistus.

        Vanhurskaat ovat minun suuni sanat kaikki, ei ole niissä mitään petollista, ei väärää.
        Ne ovat kaikki oikeat ymmärtäväiselle, suorat niille, jotka löysivät tiedon.
        Ottakaa minun kuritukseni, älkääkä hopeata, ja tieto ennen valituinta kultaa.
        Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.

        Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.
        Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.
        Minulla on neuvo ja neuvokkuus; minä olen ymmärrys, minulla on voima.
        Minun avullani kuninkaat hallitsevat, ruhtinaat säädöksensä vanhurskaasti säätävät.
        Minun avullani päämiehet vallitsevat ja ylhäiset, maan tuomarit kaikki.
        Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
        Minun tykönäni on rikkaus ja kunnia, ikivanha varallisuus ja vanhurskaus.
        Minun hedelmäni on parempi kuin kulta, kuin puhtain kulta, minun antamani voitto valituinta hopeata parempi. Minä vaellan vanhurskauden polkua, oikeuden teitten keskikohtaa, antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa.

        Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
        Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin; leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.

        Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni! Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte; älkää sen antako mennä menojaan. Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä! Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion.

        Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."
        Snl 8:1-36


      • Totta.näin.on
        Alussa.oli.Sana kirjoitti:

        Snl 8:1 - 36
        Eikö viisaus kutsu, eikö taito anna äänensä kuulua? Ylös kummuille, tien viereen, polkujen risteyksiin hän on asettunut. Porttien pielissä, kaupungin portilla, oviaukoissa hän huutaa:

        "Teitä minä kutsun, miehet, ja ihmislapsille kaikuu minun ääneni. Tulkaa, yksinkertaiset, mieleviksi; tulkaa järkeviksi, te tyhmät. Kuulkaa, sillä jalosti minä puhun, ja avaan huuleni puhumaan, mikä oikein on; sillä totuutta minun suuni haastaa, ja jumalattomuus on minun huulilleni kauhistus.

        Vanhurskaat ovat minun suuni sanat kaikki, ei ole niissä mitään petollista, ei väärää.
        Ne ovat kaikki oikeat ymmärtäväiselle, suorat niille, jotka löysivät tiedon.
        Ottakaa minun kuritukseni, älkääkä hopeata, ja tieto ennen valituinta kultaa.
        Sillä parempi on viisaus kuin helmet, eivät mitkään kalleudet vedä sille vertaa.

        Minä, viisaus, olen perehtynyt mielevyyteen, olen löytänyt tiedon ja taidollisuuden.
        Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.
        Minulla on neuvo ja neuvokkuus; minä olen ymmärrys, minulla on voima.
        Minun avullani kuninkaat hallitsevat, ruhtinaat säädöksensä vanhurskaasti säätävät.
        Minun avullani päämiehet vallitsevat ja ylhäiset, maan tuomarit kaikki.
        Minä rakastan niitä, jotka minua rakastavat, ja jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut.
        Minun tykönäni on rikkaus ja kunnia, ikivanha varallisuus ja vanhurskaus.
        Minun hedelmäni on parempi kuin kulta, kuin puhtain kulta, minun antamani voitto valituinta hopeata parempi. Minä vaellan vanhurskauden polkua, oikeuden teitten keskikohtaa, antaakseni niille, jotka minua rakastavat, pysyvän perinnön ja täyttääkseni heidän aarrekammionsa.

        Herra loi minut töittensä esikoiseksi, ensimmäiseksi teoistaan, ennen aikojen alkua.
        Iankaikkisuudesta minä olen asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista.
        Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä, vedestä rikkaita.
        Ennenkuin vuoret upotettiin paikoilleen, ennen kukkuloita, synnyin minä, kun hän ei vielä ollut tehnyt maata, ei mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan. Kun hän taivaat valmisti, olin minä siinä, kun hän veti piirin syvyyden pinnalle, kun hän teki vahvoiksi pilvet korkeudessa, kun syvyyden lähteet saivat voiman, kun hän merelle asetti sen rajat, että vedet eivät kävisi hänen käskynsä yli, kun hän vahvisti maan perustukset, silloin minä hänen sivullansa hoidokkina olin, ihastuksissani olin päivästä päivään ja leikitsin hänen edessänsä kaikin ajoin; leikitsin hänen maanpiirinsä päällä, ja ihastukseni olivat ihmislapset.

        Siis te, lapset, kuulkaa minua; autuaat ne, jotka noudattavat minun teitäni! Kuritusta kuulkaa, niin viisastutte; älkää sen antako mennä menojaan. Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä! Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion.

        Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."
        Snl 8:1-36

        Sentähden Sana opettaa ja kertoo perustuksen, mille maailma luodaan.
        SE on peruskivi, kulmakivi, se on SANA.
        Ja ellei tätä Sanaa olisi, ei oltaisi luotu mitään.
        Mutta, kun tuo Sana - se avaa ymmärryksemme perustukselle, missä on elämä, elämä ja varhurskaus, sekä pyhyys ja puhtaus.
        Siksi Jumala puhuu luomisesta - sen monin eri sanoin, avaamaan tietoamme.

        Kiitos, kun toit sen Sananlaskun näkyviin.


    • Kaksi luomiskertomusta on kirjoitettu kahdesta eri näkökulmasta. Baruch Korman opettaa tästä alla olevassa videossa (alussa). Kyllä Baruch Korman on sitten hyvä opettaja, ei voi kuin ihmetellä sitä tiedon määrää.

      • Robusti

        Et sitten viitsinyt referoida tuota videota tähän ketjuun? Vai pelkäätkö ymmärtäneesi videon väärin etkä halua jakaa väärää totuutta?


    • Niin, siis itse asiassa Raamatussa on rinnakkaiset luomiskertomukset ja rinnakkaiset vedenpaisumuskertomukset, koska 1 Moos on koottu arviolta 600eKr ( - 150/200v) eri lähteistä. Niitä kutsutaan nimellä pappislähde ja jahvistilähde.

      Vedenpaisumuskertomukset on pyritty yhdistämään, mutta luomiskertomuksia ei, vaan ne on jaettu kahteen eri osioon. Koska ne ovat eri lähteistä ja osin toisistaan riippumattomia, on selvää, että ne ovat keskenään ristiriidassa.

      Mutta niin ovat siis vedenpaisumuskertomuksetkin, vaikka ne onkin limitetty yhdeksi tekstiksi. Katsopa tästä, mitkä jakeet tulevat kummastakin lähteestä, toinen pappislähteestä ja toinen jahvistilähteestä:
      http://barrybandstra.com/tables/ch01/ch1_tb12.htm

    • JosbinGenesis

      Job 26:1 Nyt sanoi Job:

      2 Hyvinpä olet auttanut voimansa kadottanutta, ojentanut kätesi tukea tarvitsevalle! 3 Miten oletkaan neuvonut neuvotonta, opettanut hänelle viisautta ja ymmärrystä! 4 Kuka on sinulle antanut nämä sanat, kenen henki sinussa vaikuttaa?

      5 Vainajien henget vapisevat syvyyden vesien alla, syvyyden joukkojen alla,
      6 sillä Jumalan edessä tuonela on alasti, syvyyden kuilua ei häneltä mikään peitä. 7 Tyhjyyden päälle hän on levittänyt taivaan, olemattoman varaan hän on ripustanut maan. 8 Hän käärii veden pilviin, eivätkä pilvet repeä sen painosta. 9 Hän peittää näkyvistä valtaistuimensa, levittää pilvensä sen eteen. 10 Hän on piirtänyt rajaksi veteen taivaanrannan, sinne, missä valo ja pimeys kohtaavat. 11 Taivaan peruspylväät vavahtelevat pelosta, kun hän ärjyy. 12 Voimallaan hän on taltuttanut meren, taidollaan hän on murskannut itsensä Rahabin.13 Henkäyksellään hän pyyhkäisee taivaan kirkkaaksi, hänen kätensä lävistää kiitävän käärmeen. 14 Mutta kaikki tämä antaa vain aavistuksen hänen mahdistaan, me kuulemme hänestä vain hiljaisen kuiskauksen. Kuka voisi tajuta hänen koko mahtinsa pauhun? 27:1-28:28

      Job 38:1 Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui:

      2 Kuka on tämä, joka peittää minun tarkoitukseni mielettömillä puheillaan? 3 Vyötä itsesi, puolustaudu kuin mies! Nyt minä kysyn sinulta, ja sinä vastaat.

      4 Missä sinä olit silloin kun minä laskin maan perustukset? Kerro, miten se tapahtui, jos osaat! 5 Kuka määräsi maan mitat? Tiedätkö sen? Kuka veti mittanuoran sen yli? 6 Mihin laskettiin sen peruspylväät? Kuka pani paikoilleen sen kulmakiven, 7 kun aamun tähdet riemuiten karkeloivat ja Jumalan pojat huusivat ääneen iloaan?

      8 Kuka sulki meren portit, kun vedet syöksyivät esiin maan kohdusta? 9 Pilvenhattaroihin minä vaatetin meren, myrskypilvillä sen kapaloin. 10 Minä laadin sille lait ja rajat ja asetin portit ja salvat sen tielle, 11 sanoin: "Tähän asti, ei edemmäs! Tässä on sinun ylpeitten aaltojesi raja."

      12 Oletko sinä kutsunut esiin aamun, edes yhden kerran? Oletko käskenyt aamuruskon paikalleen, 13 niin että se tarttuu kiinni maan liepeisiin ja ravistaa pois kaikki jumalattomat? 14 Aamuruskon syttyessä maa muuttuu kuin savi, johon painetaan sinetti: kaikki tulee näkyviin kuin uudelleen vaatetettuna. 15 Ne, jotka ovat luopuneet Jumalasta, jäävät vaille valoa. Röyhkeän käsivarsi murskataan.

      16 Oletko käynyt meren lähteillä, oletko tutkinut syvyyden pohjan? 17 Nousivatko eteesi tuonelan portit, saitko nähdä kuoleman varjon ovet? 18 Oletko tutkinut maan sen ääriä myöten? Jos olet tämän kaiken tehnyt, kerro toki!

      19 Tunnetko sinä tien valon kotipaikalle, tunnetko paikan, jossa pimeys asuu? 20 Sinäkö tuot valon maan ylle, sinäkö opastat sen takaisin majaansa? 21 Totta kai, sinähän tiedät kaiken, sinä synnyit jo ennen niitä, niin suuri on päiviesi luku!

      22 Oletko käynyt paikassa, jossa minä säilytän lunta, oletko nähnyt rakeiden varastot? 23 Olen täyttänyt ne ahdingon aikoja varten, sodan päiviä, taistelun päivää varten. 24 Tunnetko valon kulkutiet? Mistä nousee polttava itätuuli? 25 Kuka on uurtanut väylän rankkasateelle, kuka on avannut tien ukkosen jylinälle? 26 Kuka antaa sateen asumattomaan maahan, autioon maahan, jossa ei ole yhtään ihmistä? 27 Kuka ruokkii autiomaan, tyhjän maan, niin että se vehmaana viheriöi? 28 Kuka on sateen isä? Kenen pisarat kasteena hedelmöittävät maan? 29 Kenen kohdusta syntyy jää, kenen sylistä taivainen huurre, 30 kun vedet peittyvät kuin kivisen kannen alle ja syvyyden pinta vetäytyy umpeen?

      31 Osaatko sinä solmia yhteen Seulasten tähdet tai avata Orionin siteet? 32 Osaatko tuoda ajallaan esiin eläinradan tähdet, sinäkö talutat Leijonaa ja sen pentuja? 33 Sinäkö tunnet taivaan säännöt, määräätkö sinä, miten ne vaikuttavat maan päällä? 34 Kantaako äänesi pilviin asti, kutsutko rankkasateen virtaamaan ylitsesi? 35 Sinkoatko sinä salamoita, sanovatko ne sinulle: "Tässä olen, käske"? 36 Kuka on antanut iibis-linnulle viisauden? Kuka on antanut kukolle ymmärryksen? 37 Kuka viisas voi laskea pilvien luvun? Kuka kykenee kumoamaan taivaan vesiruukut, 38 kun maa on kuin valettua metallia ja multa on kovettunut kokkareiksi? 38:39 - 39:30

    • Ihmettelen.suuresti

      "Silloin Herra vastasi Jobille. Myrskyn keskeltä hän puhui..."

      Kukahan se Herra oli, koska oli niin tietämätön planeettamme asioista?
      Taisi olla joku kamelilla huristeleva beduiini, jolla ei ollut mitään käsitystä siitä, minkalainen planeettamme on.

    • EsittäväTaiteilijaPappi

      Ajankuluksi on iltanuotiolla istuttu, maistelu viiniä ja kaljaa, syöty, ja kerrottu tarinoita.
      Näin ne tarusto alkaa muotoutuu ja muuttuu uskonnoksi.

      Jossain vaiheessa tarujen kertoja sai kertomuksista ammatin, alkoi saarnaamaan eli, papiksi, moosekseksi. Jne..
      Piti keksiä lisää yhä monimuotoisempia tarinoita, että elintaso nousisi.
      Pappi sai elintasoa, ja homma jatkuu yhä.

      • Näin.se.vain.on

        Rahalla on ihmeellinen voima. Se saa sadut ja keksityt tarinatkin muuttumaan todeksi.
        Siksi maailmassamme on mm. tuhansia kristillistä nimeä kantavia lahkoja.


    • MonetGenesikset

      Lista Raamatun eri luomiskertomuksista:
      (1) Sananlaskut 8
      (2) Psalmi 33
      (3) Psalmi 104
      (4) Jeremia 10
      (5) Jeremia 4
      (6) Jesaja 28
      (7) Jesaja 40
      (8) Jesaja 45
      (9) Jesaja 11
      (10) Hoosea 2
      (11) 1Moos. 1
      (12) 1Moos. 2
      (13) Psalmi 89
      (14) Psalmi 8
      (15) Psalmi 19
      (16) Psalmi 102
      (17) Job 26
      (18) Job 28
      (19) Job 38
      (20) Johannes 1
      (21) Ilmestyskirja 21

    • Pööppiäinen

      -___-
      /___\
      .(( )).

      • Pööppiäinen

        Pööppiäinen ei ole minun keksintöni. Ainoastaan sen nimi on. En tiedä millä nimellä muinaiset kamsat sitä kutsuivat, mutta kaikkioleva Pööppiäinen esiintyy lukuisissa ja lukuisissa muinaisissa piirustuksissa.

        -___-
        /___\
        .(( )).


    • energiaasattumasta

      Luomisessa on luotu tärkeitä asioita. Kuten päiväjärjestys. Jumala on ajatellut että ihmisen on hyvä tehdä kuusi päivää töitä ja levätä yksi. Tosin nykyinen ammattiyhdistysliike on viisaampia kuin Jumala ja säätänyt että ihmisen pitää tehdä viisi päivää töitä ja levätä kaksi. Vai mistä tuo päiväjärjestys on tullut kaikkialle maailmaan. Onko evoluutio vain kokeilun kautta päätynyt viisipäiväiseen työviikkoon?

      Luomisessa on kyse energiasta. Sitä on täytynyt synnyttää että elämä olisi mahdollista eikä vain absoluuttista kylmyyttä. Siinä tilassa ei edes sattuman evoluutio saisi aikaan miljoonissa vuosissa jäätyneessä alkuliemessä mitään aikaiseksi.

      Maapallokin on sisältään sulaa ja siellä jyllää mahtava lämpövoimala ja vain muutaman kilometrin maakuori on jähmettynyt muotoonsa. Joskaan se ei mahdollista niinkään elämää, vaan aurinko.

      Mitenkä sattuma on luonut lämpöenergiaa? Kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja ja löytämällä juuri sen sopivan vaihtoehdon missä elämä on mahdollista. Aika tarkasta säätelystä kuitenkin on kyse kun olemme hirveän huolissaan muutaman asteen lämpenemisestä. Se tuntuu maailmanlopulta. Sattuman kokeilut ovat olleet siten aika rajoittuneita ilman että tänne olisi joko jäädytty tai kärvistelty kuumuudessa.

      • Kappasvuan

        Maailmassa on arviolta 2000 miljardia galaksia joten planeettojen määrää en osaa edes kuvitella. Elämä sellaisena kuin me sen käsitämme on mahdollista vain hyvin pienellä prosentilla mutta joukko on silti valtava ja aikaa on ollut luokkaa 10 miljardia vuotta. Maapallolla elämä syntyi noin 3,8 miljardia vuotta sitten. Näillä luvuilla sattumankin voi jo laittaa oikeaan mittakaavaan ja todennäköisyyteen. Niillä planeetoilla missä elämä ei ole mahdollista tai sitä ei sattumoisin ole syntynyt ei elämän syntyä kukaan istu ihmettelemässä.


    • Nähty.on.paljon

      Jotkut typerät ihmiset luulevat, että on olemassa jumalia, jotka olisivat luoneet kaiken.
      Maailmankaikkeus jo itsessään todistaa jumalat satuolennoiksi.
      Ei mikään mahti maailmassa ole niin typerä, että loisi tarkoituksella miljardeja asumattomia elämälle vihamielisiä planeettoja ja taivaankappaleita.
      Jos joku väittää, että maailmankaikkeudessa on järjestys ja jonkunlaista suunnitelmallisuutta, hän valehtelee. Taivaankappaleita sinkoilee ympäriinsä ja ne aiheuttavat valtavaa tuhoa ympärillään joka ikinen sekuntti. Ei tarvitse kuin katsoa kuun pintaa ja nähdä ne kraaterit, jotka ovat syntyneet sinkoilevista taivaankappaleista. Meidän Telluksemmekin on kärsinyt valtaisia ja mittavia mullistuksia vain siitä syystä, että maailmankaikkeudessa ei ole mitään järjellistä järjestystä.

      • pyhpyh23479237489

        Joo, typeryytesi oikein huutaa tuossa viestissä.


    • lujaaonusko

      Onkin valtava uskomus että maailmankaikkeus sattumalta sinkoilee sinne tänne ja siinä sinkoilussa on syntynyt ihminen. Täytyy olla luja usko ja suuri luottamus siihen, että niin on tapahtunut. Tiedehän ei sitä todista, vaan antaa vain uskomuksia siihen.

      Miten meidän telluksella nyt on sitten niin rauhallista? Ei tänne sinkoile juuri mitään mainittavaa. Sattumaltako saamme täällä elää rauhassa? Ja miksi meidät kierrettäisiin ja sattumalta meillä vain olisi sopivat elinolosuhteet jos kuuta pommitetaan.

      Vielä suurempi usko vaaditaan siihen että annetaan joku vuosimiljardi milloin kaikki olisi sattumalta syntynyt. Milloin taivaankappaleet olisivat alkaneet jostain syystä sinkoilla ja yleensä ilmestyneet olemaan olemassa. Toisekseen sen synnyttämiseen eivät vuosimiljardit riitä. Eihän edes aikaa ole ollut ennen kuin se luotu. Ei kaaoksessa ole aikaa, ei tunteja, ei päiviä eikä vuosia.

      Uskominen sattumaan vaatii paljon suurempaa uskoa kuin uskoa siihen että alun perin maailman ylläpitävä voima on yliluonnollinen ja että kaikella on alun perin joku tarkoitus. Silläkin, että me ihmiset olemme juuri sellaisia kuin olemme. Jokainen meistä on ainutkertainen Jumalan luomus tarkoitettu kuvastamaan luojaansa. Vaatii lujaa uskoa siihen että olemme syntyneet sattuman sähläämisestä. Ihailtavan lujaa uskoa.

    • Luomiskertomuksia on kaksi ja ne ovat molemmat myyttejä, eivät historiallisesti totta kerrontaa.

      Kuka uskoo, että Jumala käveli paratiisin illan viileydessä?

      Uskovainen kristitty.

      Kuka uskoo, että Jumala muovasi maan savesta ihmisen muotoisen patsaan, puhalsi sen sieraimiin ja niin syntyi ensimmäinen mies, Aatami?

      Uskovainen kristitty.

      Miksi Jumala teki Aatamin noin vaikealla tavalla? Olisi ollut varmasti helpompiakin tapoja tehdä ensimmäinen ihminen, mies.

      Kuka uskoo, että Jumala nukutti Aatamin ja teki Eevan hänen kylkipalastaan, joka oli luuta ja lihaa?

      Uskovainen kristitty.

      Eikö olisi ollut helpompaa tapaa tehdä nainen?

      Kuka uskoo, että luomiskertomukset ovat kirjaimellisesti totta?

      Uskovainen kristitty.

      Onko tuollainen usko järkevää? Se johtaa mm. siihen, että uskotaan 4300 vuotta sitten tapahtuneeseen globaaliin tulvaan, jonka jälkeen mantereet erosivat jättimanner Pangeasta hyvin lyhyen ajan sisällä. Näin kristityt uskovaiset uskovat, mutta onko se järkevää?

      • pyhpy2h34789234

        Kyllä on. Evoluutio on aikuisten märkä satu.


      • 20Kertomusta

        Väärin! Se on väärää tietoa. Luomiskertomuksia on edelleenkin yli kaksikymmentä. Niistä kuusi esitetään Psalmien kirjassa. Mielenkiintoista luettavaa.


    • pyhpyh232739489234

      Aloitus on silkkaa potaskaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe