MINNE KAIKKIALLE TRAFI LUOVUTTAA TIETOJASI LUE

AVOINRAJAPINTA

Tietojenluovutus

1.7.2018 Trafin ylläpitämät rekisterit yhdistetään yhdeksi rekisteriksi, jota kutsutaan Liikenneasioiden rekisteriksi. Liikenneasioiden rekisteri on lähtökohtaisesti julkinen ja sen tietoja tarjotaan viranomaisten, yritysten ja yksityisten henkilöiden tarpeisiin. Halutessaan omien tietojen luovuttamista voi kuitenkin rajoittaa.
Tietojenluovutus liikenneasioiden rekisteristä

Trafi voi luovuttaa tietoja yksityisille henkilöille ja yrityksille.
Julkisten tietojen luovuttaminen avoimen rajapinnan kautta

Avoimella rajapinnalla tarkoitetaan rajapintaa, jonka ominaisuudet ovat julkisia ja käytettävissä ilman rajoittavia ehtoja. Avoimessa rajapinnassa kaikilla, joilla on pääsy yleiseen tietoverkkoon ja mahdollisuus hyödyntää avointa rajapintaa, on mahdollisuus saada siellä olevat tiedot maksutta käyttöönsä.

Trafi luovuttaa avoimen rajapinnan kautta julkisia tietoja siten, että tiedot eivät ole yhdistettävissä luonnollisiin henkilöihin ja oikeushenkilöihin. Poikkeuksen tästä muodostavat liikenteen toiminnanharjoittajien lupia koskevat tiedot, joista voidaan avoimessa rajapinnassa luovuttaa tieto voimassa olevasta toiminnanharjoittajaluvan yksilöintitunnuksesta, luvanhaltijan nimestä ja toiminnanharjoittamiseen liittyvistä yhteystiedoista.

Avoimen rajapinnan päälle yritykset voivat tuottaa esimerkiksi hakupalveluita, joiden perusteella on mahdollista hakea palvelun tarjoajia tietyltä alueelta.
Julkisten tietojen luovuttaminen yksittäisluovutuksena

Yksittäisluovutuksella tarkoitetaan tietyn tunnisteen perusteella luovutettavia yksittäisiä tietoja.

Näitä tietoja luovutetaan esimerkiksi yritysten tarjoamien tekstiviestipalveluiden kautta.

Jokaisella on oikeus yksittäisluovutuksena saada seuraavat tiedot:

yritys- ja yhteisötunnuksen perusteella tiedot toiminnanharjoittajaluvan haltijan nimestä ja yhteystiedoista, lupatunnuksesta sekä luvan voimassaoloajasta ja vastuuhenkilön nimestä sekä etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot luonnollisena henkilönä olevan toiminnanharjoittajan nimestä ja työyhteystiedosta
Rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella tiedot liikennevälineestä sekä omistajan ja haltijan, käyttäjän sekä edustajan nimestä sekä osoite- ja muista yhteystiedoista ja katsastustiedoista sekä verotuksesta, kiinnityksestä sekä vakuutuksen ottajasta
Etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot henkilön oikeudesta kuljettaa liikennevälinettä tai muusta henkilöluvan voimassaolosta ja laajuudesta.

Yksittäiskyselypalveluita

Liikennevälineiden julkisia tietoja luovutetaan ajoneuvon rekisteritunnuksen tai valmistenumeron perusteella.

Trafin julkiset rekisteritiedot -palvelu
Kyselypalvelut rekisteri- tai valmistenumeron perusteella
Ajoneuvotiedot asiakirjapalveluna
Ilma-aluskysely
Vesikulkuneuvojen tiedot ja palveluntarjoajat.

Tiedot liikenneluvan voimassaolosta

Vallu- valtakunnallinen liikennelupajärjestelmä

Henkilöiden julkisia ajo-oikeus- ja ajokorttitietoja luovutetaan henkilötunnuksen perusteella

Julkiset kuljettajatiedot -palvelu

Julkisten tietojen luovuttaminen liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin

Trafi luovuttaa tietoa liikenneasioiden rekisteristä erilaisiin liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin. Näitä ovat esimerkiksi liikennepalveluiden tarjoaminen ja kehittäminen, tutkimus, osoite- ja tietopalvelut, suoramarkkinointi ja rekisteritietojen päivittäminen. Tämä tarkoittaa, että tietoa hyödyntävät yritykset kuten korjaamot tai katsastusasemat voivat rekisteristä saamansa tiedon perusteella esimerkiksi etsiä auton varaosia ja lähettää katsastuskutsuja.

Jos yritys haluaa tieliikenteen tai vesikulkuneuvojen tietoja yllämainittuihin tarkoituksiin, tulee yrityksen ottaa yhteyttä Trafin kanssa sopimuksen tehneisiin yrityksiin.

Vesikulkuneuvojen tietoja liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin, kuten vesikulkuneuvojen suoramarkkinointiin, saa myös Trafin vesikulkuneuvojen tietotuotteet -palvelusta.

Tietojenluovutuksessa liikenteeseen liittyviin tarkoituksiin merenkulun, ilmailun ja rautateiden osalta ota yhteys tietojenluovutus(at)trafi.fi
Tietojen luovuttaminen kehitys- ja innovaatiotoimintaan

Trafi saa luovuttaa yksittäistapauksissa anonymisoitua ja salassa pidettävää tietoja sellaista kehittämis- ja innovaatiotoimintaa varten, joiden tavoitteena on liikennejärjestelmän ja -palveluiden kehittäminen ja tarjoaminen, liikennejärjestelmää ja -palveluita koskevan tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen sekä liikenneturvallisuuden parantaminen ja liikenteen ympäristötavoitteiden saavuttamisen edistäminen.

Tietojen luovuttaminen muille viranomaisille ja laissa säädettyä tehtävää hoitavalle
Trafilla on salassapitosäännösten estämättä oikeus luovuttaa rekisteristä toiselle viranomaiselle tai muulle laissa säädettyä tehtävää hoitavalle sellaisia tietoja, jotka ovat välttämättömiä sille laissa säädettyjen tehtävien hoitamiseksi.

Lisätietoja saa osoitteesta ti

11

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PUKKIKAALIMAASSA

      KUKA ON MÄÄRITELLYT AVOIMET RAJAPINNAT JA NIIDEN KEHYKSET

      Faktalehti 81-2017 Liikennepalvelulaki - Tietovarannot tehokkaampaan käyttöön
      Julkaisuaika: 19.10.2017
      Tiedosto:
      Faktalehti 81-2017 Liikennepalvelulaki - Tietovarannot tehokkaampaan käyttöön.pdf
      Asiasanat: data, liikennepalvelut, avoin data, liikennekaari, liikennepalvelu

      https://www.lvm.fi/documents/20181/937315/Faktalehti 81-2017 Liikennepalvelulaki - Tietovarannot tehokkaampaan käyttöön.pdf/65066dc5-b7f8-4e91-8c5c-47bf83be9d11

      Kaikki Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ylläpitämät
      liikennettä koskevat rekisterit koottaisiin yhdeksiliikenneasioiden rekisteriksi
      Tiedonluovutuksen periaatteet ja käsittelysäännöt yhtenäistettäisiin ja tuo-taisiin 2010-luvulle, mikä tukisi rekisterinpitäjän toimintaa, helpottaisi tiedon hyödyntämistä ja takaisi yhdenmukaisen ja korkean tietosuojan tason.

    • Tiedote19.10.2017

      Liikennepalvelulain toisessa vaiheessa mukaan koko liikennejärjestelmä
      Tiedote 19.10.2017 13.38 fi sv en

      Liikennepalvelulaki kokoaa yhteen liikennemarkkinoiden lainsäädännön ja luo edellytykset liikenteen digitalisaatiolle ja uusille liiketoimintamalleille. Ensimmäisessä vaiheessa liikennepalvelulakiin koottiin tieliikennettä koskevat säädökset. Toisessa vaiheessa mukaan liitetään lento-, meri- ja raideliikenteen markkinoita ja kuljetushenkilöstön pätevyyksiä koskevat säädökset.

      Liikennepalvelulain keskeisenä tarkoituksena on edistää liikenteen palvelujen digitalisointia ja tiedon tehokkaampaa hyödyntämistä. Tiedon avaamista jatketaan liikennepalvelulain toisessa vaiheessa. Myös liikenteen rekisterisääntelyä uudistetaan.

      Hallitus antoi eduskunnalle esityksen liikennepalvelulain toisesta vaiheesta 19. lokakuuta.

      - Koko uudistuksen lähtökohtana on ollut tarjota liikenteen käyttäjille hyviä ja joustavia palveluja ja valinnanvapautta. Liikennepalvelulaki mahdollistaa sen, että liikennettä voidaan tarkastella yhtenä kokonaisuutena, yhtenä palveluna. Tiedon avaaminen on keskeistä tässä muutoksessa ja se painottuukin lain toisessa vaiheessa, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.

      Tiedon avaamisella keskeinen rooli

      Liikennepalvelulain tavoitteiden toteutumiseksi tarvitaan tietojen avaamista ja avointen rajapintojen kautta tapahtuvaa asiointia. Tietojen avaamista jatketaan liikkumispalveluiden käyttöä koskevan tiedon osalta. Liikennevirasto velvoitettaisiin avaamaan saamansa tieto palveluiden käytöstä avoimen rajapinnan kautta sellaisessa muodossa, ettei sitä pystytä yhdistämään yksittäisiin käyttäjiin, palveluntarjoajiin tai palveluihin.

      Matkaketjujen ja yhdistettyjen palveluiden tarjoamista helpotettaisiin mahdollistamalla niin sanottu puolesta-asiointi, jolloin esimerkiksi yhdistetyn palvelun tarjoaja voisi liittää yhdistettyyn liikkumispalveluun kaikkien liikennemuotojen matkalippuja, auton vuokrauspalvelua, erilaisia sarja- tai kausituotteita sekä alennuksia asioimalla asiakkaan tahdosta tai hänen puolestaan eri palveluissa.

      Rekisterit yhdistetään

      Viranomaisten rekisterit ovat Suomessa kansainvälisesti katsoen erittäin tarkkoja ja kattavia, ja niiden parempi hyödyntäminen voisi olla merkittävä kilpailukykytekijä. Liikenteen rekisterisääntelyn uudistuksella vahvistetaan rekisteröityjen itsensä mahdollisuuksia käyttää omaa tietoaan ja hyötyä paremmista liikkumispalveluista. Tarkoituksena on myös lisätä yritysten mahdollisuuksia tehdä innovaatiotoimintaa sekä kehittää ja tarjota liikkumispalveluita, samoin kuin parantaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin viranomais- ja palvelutoimintaa.

      Uudistus merkitsee huomattavaa norminperkuuta, sillä noin kymmenestä nykyisestä liikenteeseen liittyvästä rekisteristä ja niitä koskevista erillisistä laeista muodostettaisiin yksi yhtenäinen liikenneasioiden rekisteri, joka sisältäisi tietoa toiminnanharjoittajaluvista, liikennevälineistä ja henkilöluvista kuten ammattipätevyyksistä.

      Kuljetusmarkkinat samaan lakiin

      Liikennepalvelulain toisessa vaiheessa vahvistetaan Trafin roolia liikenteen lupa- ja valvontaviranomaisena. Trafi myöntää jatkossa toimiluvat niin lentoliikenteen, rautatieliikenteen kuin tieliikenteenkin toimijoille. Merenkulussa, jossa liikenteen harjoittaminen on muutoin vapaata, Trafi myöntää tarvittaessa ulkomaisille toimijoille lupia kabotaasiliikenteeseen. Ilmailussa kansalliseen lupaprosessiin tuodaan hieman kevennystä.

      Jotta liikennejärjestelmä tulee kokonaisuudessaan katetuksi, myös kaupunkiraideliikenteen harjoittamista koskevat säännökset siirretään kaupunkiraideliikennelaista liikennepalvelulakiin.

      Tieliikenteen luvat ovat jo liikennepalvelulaissa, mutta tässä toisessa vaiheessa lakiin siirretään kansainvälisiä yhdistettyjä kuljetuksia sekä tieliikenteen sosiaalilainsäädäntöä, yrittäjäkuljettajien työaikaa sekä liikenteen valvontalaitteita koskevat säännökset.

      Kuljetushenkilöstön säännöt kootaan liikennepalvelulakiin

      Kaikki kuljetushenkilöstön pätevyyksiä ja niihin liittyvää koulutusta koskevat vaatimukset kootaan liikennepalvelulakiin. Merkittävimmät muutokset kohdistuisivat rautatieliikenteeseen ja merenkulkuun.

      Raideliikenteessä henkilöstön pätevyysvaatimukset kohdistuisivat jatkossa vain veturinkuljettajaan, ja muiden rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtäviä hallinnoitaisiin toimijoiden turvallisuudenhallintajärjestelmällä.

      Merenkulussa laivaväen pätevyydestä säädetään kansainvälisillä yleissopimuksilla, joihin pohjautuvat kansalliset säännöt siirrettäisiin liikennepalvelulakiin. Koulutusjärjestelmää kehitettäisiin kansainvälisten vaatimusten mukaisesti. Käyttöön otettaisiin merenkulun koulutuksen järjestäjien ja annettavan koulutuksen hyväksyminen, josta vastaisi Trafi.

      • Datapatti

        Avoin data tietoa julkaisusta LVM 1/2017
        Valtioneuvoston julkaisusarjassa


    • compost

      Liikenteen ja viestinnän avoin tieto
      julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/77977/Julkaisuja_10-2013.pdf

      Liikenteen turvallisuusviraston
      tiedonluovutuksen lähtökohtana on edistää
      liikenneturvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä tarjoamalla ajantasaisia ja luotettavia
      rekisteritietoja laajasti yhteiskunnan käyttöön. Trafi hyödyntää tietoja myös itse
      analysoimalla tietoja toiminnan kehittämiseksi ja yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi.
      Eri liikennemuotoja koskevaa tiedonluovutusta on tarkoitus harmonisoida niin
      lainsäädännön, toimintamallien kuin järjestelmien osalta.

    • nöttkött

      Liikennepalvelulain V osan 3 luvun 3 §.
      3 § Julkisten tietojen luovuttaminen yksittäisluovutuksena
      Jokaisella on oikeus yksittäisluovutuksena saada seuraavat tiedot:
      1) yritys- ja yhteisötunnuksen, yrityksen nimen tai lupatunnuksen perusteella tiedot toiminnanharjoittajaluvan haltijan nimestä ja yhteystiedoista, lupatunnuksesta, luvan voimassaoloajasta ja vastuuhenkilön nimestä taikka, jos toiminnanharjoittaja on luonnollinen henkilö, etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot toiminnanharjoittajan nimestä, työyhteystiedoista, lupatunnuksesta ja luvan voimassaoloajasta;
      2) liikennevälineen yksilöivän tunnisteen perusteella tiedot liikennevälineestä sekä omistajan ja haltijan, käyttäjän sekä edustajan nimestä sekä osoite- ja muista yhteystiedoista ja katsastustiedoista sekä verotuksesta, kiinnityksestä sekä vakuutuksen ottajasta;
      3) etu- ja sukunimen, henkilötunnuksen tai muun yksilöivän tunnuksen perusteella tiedot henkilön oikeudesta kuljettaa liikennevälinettä tai muusta henkilöluvan voimassaolosta ja laajuudesta.
      Edellä 1 momentin 2 kohdan perusteella saadaan luovuttaa rajoitetusti tieto myös liikennevälineen entisestä omistajasta tai haltijasta.

    • lähdeontämä
      • Luetunymmärtäminen

        Kiva että kerroit....


    • Harhautetut

      ELI tämähän näyttää siltä, että TRAFI ei olekaan tehnyt mitään virhettä vaan LAINKIRJOITTAJA.

      PÄÄJOHTAJA EROSI SILLOIN AIVAN TURHAAN

      • ei....vaan

        Eikä lain kirjoittajakaan ole tehnyt virhettä, vaan ne jotka ovat hyväksyneet lain.


      • compost

        Laintarkastus ja Eduskuntako ?


    • Hallaahon.äänestäjä44

      Missä saan tarjota firmoille rekisteröidessä sormenjälkeni ja kasvokuvani,
      jotta hakkerit pääsevät niiden kimppuun ja minun on muutettava ne

      Trafi levitti suomalaisten johdon poliisin armeijan tavisten tiedot

      venäläisille ja muille

      https://www.is.fi/digitoday/art-2000005941898.html

      Trafi sai palkinnon työstään tietosuojan eteen viisi päivää ennen kuin viraston palveluiden yksityisyyteen liittyvät ongelmat tulivat julki.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe