Sähköautoihin siirtyminen ei ole realististä Suomessa

No tulihan se sieltä, ettei näiden ilmastohörhöjen kuvittelemalla aikataululla voi siirtyä sähköautoiluun. Asiasta oli tehty haastatteluja er ipuolueiden edustajille ja asiasta on juttu perusteluineen ILtasanomissa. Että silleen.

66

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurikan_Kropsu

      Ja mistähän rahat niihin kalliisiin sähköautoihin kaivetaan?? Tavallisten polttomoottoriautojenkin hinnoilla Suomen autokanta on vaan vanhentunut kaiken aikaa, 11-12 v. ...mitenköhän se uusi patteriautoarmada ilmestyy sitten...

    • Sähköautot

      Teknisesti sähköautojen käytölle Suomessa on vielä esteitä. Sellaisenaan nykyinen sähköauto ei sovellu suomalaiseen ilamastoon. Samalla tavalla on esteitä kaikkialla napapiirin tuntumassa. Akkujen varaus- ja purkauskyky heikkenee lämpötilan laskiessa ja lisänä ohjaamon lämmitys tuottaa ongelmia (ei pelkästään haasteita).
      Autoteollisuus on innolla mukana sähköautojen rakentamisessa ja autokauppa mukana myynnissä. Sähköauto varmistaa autoteollisuuden tuotteiden kysynnän ja hyvinvoinnin. Se tuo työtä teollisuuteen ja myös kauppaan.
      Asiassa on vain yksi hankaluus (en sano haaste). Koko tämän ruljanssin maksaa kuluttaja, siis se autoilija. Muita maksajia ei näy.
      Suomessa on melkein kokonaan unohdettu biokaasun käyttö polttoaineena. Kaasun jakeluasemia ei ole rakennettu juuri lainkaan Itä-Suomeen tai Pohjois-Suomeen. Biokaasua voidaan kuitenkin tuottaa sellaisesta biomassasta, joka on jätettä ja melkein ilmaista.
      Ajan 21 vuotta vanhalla autolla, en aio ostaa sähköautoa. Mielummin muutan vanhan autoni kaasukäyttöiseksi. Jos ei biokaasua tai nestemäisiä polttoaineita jaella, voin ostaa nestekaasua. Jos sitä ei sitten Suomessa myydä käyn rajan takana Venäjällä hakemassa kaasua.

      • No tuolla ILtasanomiin näkyy tulleen uusia juttuja asiasta. Suomen päättäjät elävät täysin eristettyinä Suomen todellisuudesta. Että silleen.


      • Se, että sähköautojen akuilla olisi ongelmia pakkasessa on jo vanhentunut, jo yli viisi vuotta kaikissa sähköautoissa on ollut akkujen lämmittimet. Eli samoin kuin bensa-autolla, se pitää lämmittää etäkäteen jos on liikaa pakkasta :)


      • Lämmitetään
        Oudoksuva kirjoitti:

        Se, että sähköautojen akuilla olisi ongelmia pakkasessa on jo vanhentunut, jo yli viisi vuotta kaikissa sähköautoissa on ollut akkujen lämmittimet. Eli samoin kuin bensa-autolla, se pitää lämmittää etäkäteen jos on liikaa pakkasta :)

        Mistä se lämmityssähkö saadaan. Voiko sähköautolla pysäköidä vain sähköpistokkeen luo pakkasella?


      • Gulden
        Että_silleen kirjoitti:

        No tuolla ILtasanomiin näkyy tulleen uusia juttuja asiasta. Suomen päättäjät elävät täysin eristettyinä Suomen todellisuudesta. Että silleen.

        No niin on. Kuka kädestä suuhun elävä asuntovelallinen pätkätyöläinen (valtaosa suomalaisista) pystyy laittamaan 1-2 vuoden bruttotulot autoon?


      • Lämmitetään kirjoitti:

        Mistä se lämmityssähkö saadaan. Voiko sähköautolla pysäköidä vain sähköpistokkeen luo pakkasella?

        Saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta sähköautoissa on ns. "akku" perusvarusteena eikä siis tarvitse pitää koko ajan sähköpistokkeessa kiinni ;)


      • HienoJuttu
        Oudoksuva kirjoitti:

        Se, että sähköautojen akuilla olisi ongelmia pakkasessa on jo vanhentunut, jo yli viisi vuotta kaikissa sähköautoissa on ollut akkujen lämmittimet. Eli samoin kuin bensa-autolla, se pitää lämmittää etäkäteen jos on liikaa pakkasta :)

        Kuulostaa ekoteolta lämmittää akkuja pakkasessa.


      • HienoJuttu kirjoitti:

        Kuulostaa ekoteolta lämmittää akkuja pakkasessa.

        Sama juttu kuin auton öljyn lämmittäminen, paitsi että sähköauto kuluttaa vieläkin vähemmän energiaa kokonaisuudessaan (mukaanlukien lämmitys) samaan matkaan :)


      • VITperSAATkele

        Montako ydinvoimalaa täytyisi rakentaa lisää jos vaikka puolet Suomen autokannasta saadaan sähkövetoiseksi?


      • Minätiedänkaiken
        Että_silleen kirjoitti:

        No tuolla ILtasanomiin näkyy tulleen uusia juttuja asiasta. Suomen päättäjät elävät täysin eristettyinä Suomen todellisuudesta. Että silleen.

        Ettekö köy h ät tajua .
        Sähköautoilu on tulonsiisrta köyhiltä rikaille.

        Kalliitta t äsyssähkö autot saavat veron alennusta tukea rikkaille .
        Löyhillä ei varaa bnäohin .
        Lisäksi tulee n äitä eliitin pysäköintipaikkoja kauppojen edustalle ja kaduille jossa pysä l ö i n y i kielletty vain sähköautoja varten.
        Useimmat vielä tyhjiä ennen kuin eliittii hankkii kalliit sähköautot.

        Todellisuudessasähköauto saastuttaa enemmän kuin vanhat.
        K u lkee ydinenergialla ja valmistus ja akut ongelmajätet t ä samoin kuin ydin b oiman jätteet.


    • romurautaa

      Silmääni pisti, että Suomessa on 2,7 miljoonaa henkilöautoa, joiden arvo on keskimäärin vain 3700 euroa - kunnollisen sähköpolkupyörän luokkaa.

      • sinkkumies4

        Joo, yritin vuosi sitten saada lainaa tuommoiseen kunnolliseen sähköpyörään, 4000e, mopoksi olisi pitänyt vielä rekisteröidä. No en saanut, mutta Diesel-autoon sain 3x enemmän lainaa, nyt ajellaan sitten dieselillä :) Se hyvä tässä on että voi käydä vähän kauempana deitillä. Työmatkaa 5 kilsaa ja ajan joka arki töihin.


    • Ristoka

      Kylläpä liki 100% suomalaisista tajuaa, että tuollaiset herrojen houreet ovat täysin epärealistisia. Näitä vain täytyy jonkun aina lämpimikseen nostaa esiin, että tärkeämmät asiat saadaan pimentoon. Mutta muistetaan äänestää nämä uudelleen kuten tapana on.

      • No jopas ILtalehtikin tuli samoille linjoille jutuissa " Kärpästä ammutaan norsupyssyllä " kannattaa lukea. Siinä tuodaan esille muutaman Suomen teollisuuslaitoksen vuosittaiset päästöt verrattuna Suomen henkilöautojen päästöihin. Että silleen.


      • No Suomen henkilöautojen päästöt tuossa ILtalehden jutussa 5,9 miljoonaa tonnia/ vuosi.
        Helen Oy Voimalaitos Helsinki 3,0 miljoona tonnia/vuosi
        SSAB Raahe 3,3 miljoonaa tonnia/vuosi
        Neste Poroon jalostamo 3,0 miljoonaa tonnia/vuosi
        Yhteensä vai noiden kolmen teollisuuslaitoksen päästöt 9,3 miljoonaa tonnia/vuosi
        Että silleen meitä kusetetaan.


    • Roikassayötäpäivää

      Ei Pärnerit ja kumppanit nyt ehdi tuollaisia miettimään.
      Kun on -20-25c, niin Tesla ei inahdakkaan, ilman alle tehtyä nuotiota. Vaikka sen joku fakiiri tulisi sen sitten käynnistämään, niin puhutaan maksimissaan kymmenien kilometrien toimintasäteestä.

      • OISpitänyOLhiljaa

        Tuli mieleen lämpimät autotallit. Ne täytyy ensitilassa kieltää tai joku vero niihin heti.
        Mitä järkeä on lämmittää yli tuhakiloa rautaa talvipakkasilla 20 asteeseen, maksaa sekin jotain.


    • TulihanSe

      Tottakai he jotka välittävät maapallosta ja tulevista sukupolvista ovat ilmastohörjöjä.

      • mitässitten

        Maapallo täyttyy vanhoista akuista.


      • Hullujenhuvit

        Ei sen väliä. Se on sitten uuden vouhotuksen aihe.


    • kaapelitvjotuli

      Tästä vielä aiheutuu moneen taloyhtiöön turha sähköremontti sähköautointoilijoiden painostamana ja kaikkien osakkeenomistajien maksamana.Keskukset uusiksi ja samantien kaikkien asuntojen sähköjohdotkin siinä samalla kun se on sitä nykyaikaa.

      • No alkaako tulla mieleen, jos vedettään keltaiset liivit päälle ? Että silleen.


      • Roikassayötäpäivää

        Kaikki saneerataan, että kaikki sitten ostaa sähköauton itselleen.
        Nykyiset bensa-autot ovat aivan naurettavan pienipäästöisiä ja toiminnaltaan varmoja Suomslaisiin olosuhteisiin.
        Ilmastohörhöt tilaa Kiinasta kiimassa tavaraa tänne miettimätyä sekuntiakaan, että se raskaalla poltyoöljyllä paketin tuova paatti saastuttaa 1/10 sen, mitä Suomen nykyinen koko autokanta saastuttaa.


    • sitten.herroille.Teslat

      Kunhan noissa miljardin ihmisen maissa luovuttaisiin ensin edes 2-4 pyöräisistä 2-tahti kulkuneuvoista. Taitaa olla toiveunta sekin.

    • Niinpä-niin

      Missä ne ladataan. Hallitus ei voi pakottaa taloyhtiöitä pakolla ranektamana latauspisteitä sillä edes kaduilla kulkevat pääjohdot ei kestäisi saati talojen omat. Pitäisi kaikkien niin kerrostalojen kuin pientalojen johdotus vetää uusiksi sekä pääjohdot kaikkien katujen alla. Taloyhtiöissä on tällä hetkellä niin että yksi osakas voi estää hankkeen mutta hallitus aikoo muuttaa sitäkin lakia että enemmistön päätös ratkaisee. No ei se auta kun enemmistöt omistajista on yleensä juuri niitä jotka ei halua lisäkustannuksia taloyhtiölle ja omiin vastikkeisiin. Eikä ole edes kuin 27% putkiremonteista tehty ja kaikki loput on kuitenkin tehtävä. Ne maksaa jo niin paljon että niiden lainojen kuoletukset vie 10-15 vuotta taloyhtiöiltä. Tietenkin Caruna iloissaan rakentaisi ja veätiis johtoja vaikk akuinka paljon kun saa miljardeja lisää osakkaille ulkomaille korotettuina siirtomaksuina.

      • ei.ongelmaa

        Viherhörhöille kaikki on ihan helppoa. Nythän kerrotaan montako omakotitaloa tai kerrostalokaksiota aurinko- ja tuulisähköllä voidaan valaista ja lämmittää, Ei mitään väliä, jos tuotanto ja kulutus eivät ajallisesti täsmää. Kerrotaan niiden sijaan montako sähköautoa niiden tuottamalla sähköllä voidaan ladata. Jos ei riitä, niin rakennetaan uusiutuvaa tuetusti lisää. Pikku sivuseikka, jos ei aina tuule tai aurinko paista mutta noin niinkuin teoriassa ja keskimäärin :D


      • ei.ongelmaa kirjoitti:

        Viherhörhöille kaikki on ihan helppoa. Nythän kerrotaan montako omakotitaloa tai kerrostalokaksiota aurinko- ja tuulisähköllä voidaan valaista ja lämmittää, Ei mitään väliä, jos tuotanto ja kulutus eivät ajallisesti täsmää. Kerrotaan niiden sijaan montako sähköautoa niiden tuottamalla sähköllä voidaan ladata. Jos ei riitä, niin rakennetaan uusiutuvaa tuetusti lisää. Pikku sivuseikka, jos ei aina tuule tai aurinko paista mutta noin niinkuin teoriassa ja keskimäärin :D

        No nytkin on pakkasta ja tuulivoimaa tulee vain 505 MW ja loppuviikosta kylmenee lisää.
        Että silleen.


      • HeHerätkää

        Köyhä porukka asuu osakehuoneistoissa kerrostaloissa.

        Suomi - hallitus - elvyttää teettämällä remontteja taloyhtiöillä. Viron pojat tekee, nimellisesti tunnettu suomalainen firma hoitaa urakan. Alihankkijoin vaan on firmat, mitkä teettää työt viron ja puolan pojilla. Jopa rahallisesti tuetaan näitä projekteja. Palkkatulot valuu ulkomaille. Tämän jälkeen Suomi maksaa työttömyyskorvauksia ja sosiaalietuuksia ulkomaille.

        Tänä aikana taloyhtiöremontista suomalainen maksaa järkyttävää vastiketta taikka vuokraa. Kela taas korvaa osan vuokraa asumistukena. Köyhä osakkeenomistaja saa paljon vähemmän. Ja kaikki tämä raha kiertää takaisin omistavan osan kukkaroon.

        Miksette te tajua tätä?

        Kuulostaako k o k o o m u s laiselta politiikalta? Ei ihme, että osa porukasta elää ja porskuttaa, elää helpolla, kehtaa halveksia muita, kun itse saa kaiken vain omistamalla.


    • jyiyity

      Hei ap vanha pieru. Parikyt vuotta niin sua ei edes ole enää niin jos nyt antaisit niiden hoitaa asiat jotka vielä elää silloin ja joihin tää vaikuttaa

      • näkis.vaan

        Monikohan nykyisistä päättäjistä on vielä hengissä silloin. kun Suomessa on edes se 300000 sähköautoa?


    • SisälämmitysKielletty

      Todellinen ekoteko on rakentaa miljoona - ainakin miljoona - lämmintä autotallia, että sähköauton lataus pitää ja lähtee startista käyntiin.

      Todellinen ekoteko on lämmittää sähkökotteroa 2000 kWh teholla tunti pari ennen starttia, että autolla uskaltaa liikenteeseen, että akkunat pysyy sulana. Nyt onkin pakko vaatia sähköautoihin - kuten asuinrakennuksiin - vähintään 40 cm lämpöeristystä, pohjaa myöden - ihan ympäriinsä auton. Eihän me harakoille haluta lämmittää edes sähköautoilla! Ei.

      Talvikäyttöisistä sähköautoista Suomessa on tehtävä lämpökapseleita, missä kuskin oma energia riittää lämmittämään ajotilan ja akkunat. Kaikki maapalloapilaava sisätilalämmitys on kiellettävä. Ekotekoihmiset jaksaa kyllä skrapata. Herää vaan puolituntia aiemmin, niin kyllä se akkuna aukeaa lihasvoimalla hyödyntäen härkistä ja kaalia. Porkkanaa väliin niin ei oo tylsää.

      • PareHankkiaEläkepaperit

        Oi, oi.
        Unohdin kokonaan, että myös kaikille miljoonille työntekijöille on tehtävä se lämmin talli, että pääsee töistä kotiin.


      • PareHankkiaEläkepaperit kirjoitti:

        Oi, oi.
        Unohdin kokonaan, että myös kaikille miljoonille työntekijöille on tehtävä se lämmin talli, että pääsee töistä kotiin.

        Miksi? Sähköautoja ainakaan se ei niin paljon haittaa kun niissä on lämmittimet ja (yllättäen) tarpeeksi tehoa siihen että ne voi lämmittää akkuteholla ennen lähtöä.


    • AskelAlaspäin-taas

      Jälleen yksi viisas syy olla tekemättä lapsia suomeen.....näin hulluun maahan ei voi oikeasti kukaan viisas tehdä lapsia tai sitten on jo pakko omata sekopään paperit...

    • 320cdi

      Joko kaikilla autoilevilla vihreillä on sähköauto, vai ovatko joutuneet tyytymään hybriidiin?

      • KivaSeOnKunNaapurillaOn

        Naapuri ainakin kovasti kyttii mun dieselin kyytiin, ois aika paljon kyytsättävää, että tulis ihana joulu.

        Ikävä. Minä en joulua juhli.


    • Jos alkuun päästöjä vähentäisi ne suurimmat päästömaat. Sähköautoilla voin ajella sitten kun hinnat on matalat ja lataus suhteessa bensan tankkaamiseen yhtä helppoa ja nopeaa. Lisäksi auton huoltaminen edullista. Akut taitaa maksaa törkeitä. Ei onnistu tämä päättäjien suunnitelma.
      Autoilun pitää olla mukavaa ja helppoa.
      Ilmasto lämpenee niin kuin on aina tehnyt todella pitkässä juoksussa.

      • N onyt tuossa ILtasanomien jutussa oli vain kolmen Suomalaisen teollisuulaitoksen päästöt joista tuli jo 9,3 miljoonaa tonni/vuosi. Nyt olisi syytä listata kaikki Suomen teollisuuslaitokset ja verrata niiden päästöjä muiden maiden vastaaviin päästöihin. Eikä syyllistää ja rangaista Suomen autoilijoita aiheettomasti. Että silleen.


      • ei.kai.haittaa
        Että_silleen kirjoitti:

        N onyt tuossa ILtasanomien jutussa oli vain kolmen Suomalaisen teollisuulaitoksen päästöt joista tuli jo 9,3 miljoonaa tonni/vuosi. Nyt olisi syytä listata kaikki Suomen teollisuuslaitokset ja verrata niiden päästöjä muiden maiden vastaaviin päästöihin. Eikä syyllistää ja rangaista Suomen autoilijoita aiheettomasti. Että silleen.

        Jos nyt ihan vähän mustaa savua tuprutellaan mutta tarkoitus on hyvä.
        https://www.tekniikkatalous.fi/ttpaiva/suomen-paastot-kasvoivat-eu-ssa-eniten-kivihiilen-roima-kaytto-kostautui-tilastoissa-6647961


      • öksfdklösdfkldfkl

        Suomen kivihiilen käytön suurin edistäjä hullunkurisilla päätöksillä on vihreät. Surullisinta tässä on se ettei se ole vitsi.

        yksi esimerkki

        Maakunnassa noussut voimakas turpeen louhinnan vastainen kansaliike ja kuluneen vesikesän ja tulvasyksyn tuottamat turpeennosto-ongelmat vesistökuormituksineen – siinä melkoinen yhdistelmä turvetuotantoyritysten tulevaisuuden näkymien suhteen. Näyttää vahvasti siltä, että lupien saaminen uusille turvetuotantoalueille tulee vaikeutumaan. Sitä osoittavat 3:nnen vaihemaakuntakaavan käsittelyn uuden vaiheet ja maakuntavaltuuston päätöksenteon siirtyminen viime keväästä tulevalle marraskuulle.

        Samaan aikaan Keljonlahden voimalaitos on ollut pysähdyksissä. Turvepulaan liittyvät ongelmat saavat aikaan kivihiilen polttamisen Rauhalahden vanhan voimalan lisäksi myös Keljonlahden voimalaitoksessa. Kivihiilen polttamiseen tarvittavat investoinnit Keljonlahdelle edellyttävät kaupungin takauksia, ja kustannusten nousu tulisi edelleenkin nostamaan jo nyt voimakkaasti kohonneita sähkön ja kaukolämmön hintoja.

        https://ehdokkaat.vihreat.fi/jukka.ammondt/2012/10/24/turvepula-ja-keljonlahden-tyhja-kattila/


    • ulkokehällä

      Jo 1973 energiakriisin aikana liikennrministeriö ilmoitti, että uusia teitä ei tarvitse rakentaa lisää, koska autoilu tulee vähenemään polttoaineen hinnan nousun ja raakaöljynloppumisen vuoksi.
      Hyvin liikenneministeriö jo silloin tiesi kehityksen.

      Nyt jälleen yksityisautoilu vähenee ja siirrytään taas kerran julkiseen liikenteeseen.

      Varmaan vajaan viidenkymmenen vuoden päästä taas liikenneministeriössä todetaan jokin syy, jonka vuoksi yksityisautoilu vähenee ja ihmiset vihdoinkin siirtyvät joukkokulkuvälineisiin

      • euroja.taivaastako

        Kuka maksaa lystin, jos kaikki ajellaan julkisilla ja autoilun veroeurot jäävät saamatta. Nytkin julkinen liikenne on rutkasti verovaroin tuettua ja lipputulot eivät kata edes 50% kuluista.


      • Yrjö9
        euroja.taivaastako kirjoitti:

        Kuka maksaa lystin, jos kaikki ajellaan julkisilla ja autoilun veroeurot jäävät saamatta. Nytkin julkinen liikenne on rutkasti verovaroin tuettua ja lipputulot eivät kata edes 50% kuluista.

        Julkisen liikenteen lippujen hinnoilla ei ole kattoa! Jos valtio tarvitsee rahaa, ne voidaan vaikka kymmenkertaistaa yhdessä yössä, kun yksityisautoilu on saatu ensin alta pois häiriköimästä.


      • euroja.taivaastako kirjoitti:

        Kuka maksaa lystin, jos kaikki ajellaan julkisilla ja autoilun veroeurot jäävät saamatta. Nytkin julkinen liikenne on rutkasti verovaroin tuettua ja lipputulot eivät kata edes 50% kuluista.

        No maaseudulla ei ole enää ollut julkista liikennettä vuosiin ainut on koulukyydit ja nekin pienillä takseilla. Että silleen.


    • 320cdi

      Olen sanonut ennenkin, yksikään vihreä ei tule istumaan minun autossa, ei tosin ole istunutkaan.

      • takaveto.liukkailla

        Vihreille miehille istuminen on muutenkin kivuliasta, kun anus on kipeänä.


      • lkjlkj
        takaveto.liukkailla kirjoitti:

        Vihreille miehille istuminen on muutenkin kivuliasta, kun anus on kipeänä.

        Tarkoitatko että kaikki vihreiden miehet olisivat homoja?


    • Setä-unelma

      Sähköautojen yleistyminen Suomessa on utopistinen unelma, mutta sillä unelmalla on hyvä kurittaa 1.6i Corolla kuskia, vaikkapa 2,5€/litra bensanhinnalla.

    • VetäkääJoTurpaanNäitä

      Meillä kaikiklla on varmasti joku tosi vihree kaveri, joka tarvii auto vaan kerran pari vuodessa?
      On tosi siistii, kun ei tarvii omaa autoo, kiva kun on kuittenkin se kaveri joka jeesaa.

      • sfzsfsefsde

        Tulevaisuudessa maaseudulla pitää ajaa luvattomalla autolla ja polttoöljyllä jotta on varaa käydä töissä. Eipä maalla poliisejakaan enää näy joten ei ongelmaa.


    • kyllä.se.siitä

      Kyllä viimeistään 2020 alkava pitkä taantuma taas karsii pahimmat harhakuvitelmat. Velkarahoilla ei autoilua tueta, kun muitakin tarpeita on.

    • Hetivalmista

      Useampi KELTAINEN LIIVI LÖYTYY.
      Herrojen pöhötystä koko Suomen sähköautoistaminen.
      Lähtisivät ensiksi kehittämään maaseudun julkisia kulkuyhteyksiä...METROT JOKA KAUPUNKIIN tai edes RAITSIKAT kaupunkiin ydin keskustoihin... TASAPUOLISUUS ENNEN KAIKKIA LIIKKUMISEEN!
      BUSSI yhteydet vähintään puolen tunnin välein maaseudulta kaupunkeihin tai taajamiin... TASAPUOLISUUS ENNEN KAIKKIA LIIKKUMISEEN!
      RAHA tässä ei ole este....joka tapauksessa liikkuminen maksaa ja sen on oikeus kaikilla joten TASAPUOLISUUS ENNEN KAIKKIA!
      TASAPUOLISUUTTA EI OLE SE ETTÄ MAASEUDUN VÄKI MAKSAA KAUPUNKIVÄESTÖN HYVÄN JA JOUSTAVAN LIIKKUMISEN JA JOUTUVAT VIELÄ LUOPUMAAN ESIM. AUTOSTAAN ETTÄ PÄÄSEVÄT TÖIHIN TAI OSTOKSILLE.
      NYT olisi aika ottaa iso LUUTA ja lakaista tai LIIVIT KÄYTTÖÖN.

    • IlmastaSähköä

      Sähköauto on kätevä, kun sen voi ladata ikäänkuin tyhjää vaan ilmaiseksi kauppareisun aikana cittarissa. Sähköä vaan tulee seinästä.

      Polttomoottoriautoon piti aina liruttaa sitä haisevaa lientä. Vielä erikseen piti mennä sinne asemalle ja maksaa.

    • vikavirtaa

      Joo ja vielä kun ottaa pitkä johtokelan mukaan saa vaiika naapurin mittaritaulusta.
      Sähkö halpee kun käyttäjiä,käyttötarkoitukset lisääntyvät....SE ON VARA KUIN ETTÄ KESÄ TULEE

      • VarmastiPerille

        Pitkällä troikalla ei tartte edes pelätä, että akku loppuu.


    • EiLatausOngelmaa

      Sähköautoihin pitää saada uraanimoottori. Roskiin sellaset painavat akut.

    • No mitäpä luulette, kun on sähköautoistettu koko Suomi on vain napin painallus kun Suomalaiset eivät pääse mihinkään liikkumaan lataus virtaa ei tule. Täydellinen kansan hallintakeino Orwelin maailma on silloin totta Suomessa. Että silleen.

      • SattuuhanSitä_

        Hups.
        Suomi möi sähköverkkonsa venäläisille.


    • kokkareidentyhmäilyä

      Miten sähkö tuotetaan kaikkiin niihin autoihin?
      Toi missio on myrkkypanos ja taustalla on saksalaisten autoteollisuus

      Suomen sähköverkkoasia on sössitty niin perusteellisesti

      Suomalaiset olisivat halunneet lisätä esim. rypsiöljyn käyttöä moottoreissa mutta hallitus kielsi sen sakotti siitä jo vuosikymmeniä sitten - SE ITSE ESTI SEN KEHITYKSEN.

      Suomalaiset ovat aloittaneet monta paikallisesti tuottavan energian projektia - mutta hallitus on itse estänyt ja jopa sakottanut niitä kehittymästä.

      NYT ON KURAT HOUSUSSA.

      SAKUT KÄSKEE


      Mites se norjan vesivoima yhteistyö - miten Suomi lähti siihen mukaan, kerran ne kutsui?
      Arvatkaa? Se olisi todella ollut ennakoivaa ja fiksua yhteistyötä. Arvatkaa pystyykö Suomi enää osallistumaan eu:n ulkopuolisten kanssa tällaisiin projekteihin?
      Pekkarinen ajoi peruukki tutisten ydinvoimaa suomeen sakujen ja ranskisten kanssa. Sakut toi tänne omat ydinjätteensä suomen kallioperään ja pekkarin oli onnesta soikea. Vajaavuori osti lopulta tohkeana poikana venäläisiltä ydinvoimalan. RRRRrrrosatomin kanssa diliä. Muistan sen leuhkan lerppaluomen tiedostustilaisuudessa. Oooo, se näytti siltä, kuin se olis persepannut kaikkia ja se olis ollut siitä onnensa kukkuloilla.

      Niiiiiiin mahtavaa poikaa..
      Sitten se lähtikin sakujen koulutettavaksi brysseliin. Kovat tulot - suomen verovaroista ja se tuli takaisin tänne ja nyt se haastaa "maalaisliiton" puheenjohtajan rinta rottingilla - takki auki. SE on perusteiltaan holisti ja sitä kiukuttaa jos ei saa huikkaa.

    • TekeePäästäKamalaa

      Sähköautoissa voisi olla se plussa, että ei uskalla pitää radiota päällä, jotta akku riittää perille. Ei pääsis orpopulu yllättämään.

    • Vanha-herra

      Sähköauto on erittäin realistinen vaihtoehto, jos vain saadaan rahvas tyytymään autottomuuteen. Jos olisi jo aikaisemmin huolehdittu, ettei työväenliikkeen jäsenillä riitä rahat oman auton hankintaan, ei Suomessa olisi mitään liikenneongelmaa ja sähköautoihin voitaisiin siirtyä suoraan. Työväenpuolueiden vika tämä saastuminen on.

      Alunperin autot olivat tarkoitettu herraskaiselle väelle. Sitten työläisetkin alkoivat vaatimaan polkupyörien tilalle autoja ja siitäkös se saastesoppa syntyi.
      Onneksi työväenluokka nyt vaatii paluuta takaisin polkupyöräkauteen.

      Olisihan se kiva taas autoilla, kun vastaan tulisi vain tuttuja. Herrasväki kun ei ole ennenkään oleskellut rahvaan kanssa samoissa yleisissä tiloissa.

      • Siinähän_se

        "Tosi on", sanoi Lassilan Jaakkokin.


      • mitesähkökatkonaikana

        Että silleesti!


      • No Suomen metsissä ei liikahda yksikään auto. Että silleen.


    • Pierusaastuttaa

      Vtt tutkija Lassilan kirjoitus kannattaa lukea ja vielä jos ymmärtää lukemansa niin ajella kiisselillä.
      Ei asiat ole sen vaikeampia...niistä vain tehdään vaikeita ja jonkun on saatava sähköauto kauppa pyörimään kun tuollainen keksittiin.
      Eiköhän noi ilmastotalkoot, hiilijalanjälki sekä tuon tuollaiset kouhotukset on lähdettävä vähän isompien valtioiden ja kansakunnat etunenässä. Katsotaan vaikka Kiina, miten siellä tehtaiden piiput työtävät mustaa savua taivaalle, Intia tai Pakistan, katujen varret täynnä jätteitä, kaikki paska heitetään ulko-ovesta vain pihalle... EI MINKÄÄN LAISTA JÄTTEIDENKÄSITTELYÄ. Aikaa ja väkeä on hoitamaan on tontti puhtaaksi. Ranskan liivimellakat...autoja, renkaita ja mitä kaikkea poltetaan keskellä Pariisia, täällä Suomessa on ehdottomasti kielletty renkaiden polttaminen, polttopuutkin pitää sytyttää oikein...
      JOSSAIN ON SUURESTI VIKAA....menkää nyt vähän itseenne ja miettikää mikä on tärkeysjärjestys.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paskakaivo Kuhmo

      Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi
      Kuhmo
      63
      4030
    2. Uskotko yliluonnolliseen?

      Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D
      Ikävä
      80
      3670
    3. Miten sinut

      Voisi hurmata uudelleen?
      Ikävä
      42
      3185
    4. Mitä kuuluu?

      Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul
      Ikävä
      19
      2548
    5. Keilahalli

      Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!
      Ähtäri
      22
      2397
    6. Uskallatko katsoa pitkään silmiin

      kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa
      Ikävä
      49
      2166
    7. Heippa mies......

      Milloin rakastellaan vai odotetaanko vielä 10 vuotta?
      Ikävä
      48
      2025
    8. Huomenta rakas

      Olet varmasti jo työn touhussa. Ahkera alfamies kun olet. 😅❤️
      Ikävä
      47
      1768
    9. Elämäni rakkaus

      Olet aina ollut ja luultavasti niin pysyykin 😘
      Ikävä
      36
      1700
    10. Alkaa olemaan

      IRL tylsää, vinkki ehkä
      Ikävä
      30
      1566
    Aihe