Valituista vielä

Samaatietä

Tarkoitetaanko raamatussa valituilla kaikkia uskovaisia tai ovatko he joku tietty uskovainen joukko? Sillä noinhan sen täytyy olla. Koska osa uskovaisista tulee eksytetyiksi, muttei valitut.
Jotkut näyttävät uskovan, että valituilla tarkoitetaan kaikkia uskovia.

49

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LuonaArmopöydän

      Ehkäpä kaikki uskovat ovat ne "kutsutut"? Mutta kutsutuista kaikki eivät ole viisaita neitsyitä ja tyhmät jäävät rannalle.

      Tyhmä on uskova, joka ei valvo ensinnäkin itseään. Käy läpi jatkuvaa itsetutkistelua, tätä seuraavaa synnintuntoa ja parannuksen halua. Tätä seuraavaa Jumalan eteen polvistumista ja armon huutamista. Tätä seuraavaa uskoa evankeliumiin, Jumalan sanan ja Pyhän Hengen äänen kuuntelemista. Ja sen mukaan nk. ojentautumista.

      Tämä kaikki tapahtuu hengen maailmassa. Tulee muistaa, että vierellä kuunteleva Liha tällaisesta erityisesti "riemastuu" ja tällaista hurskauden esiastetta seuraavatkin monenlaiset, uudet kiusaukset ja lankeemukset, josta tulisi seurata: hengen itsetutkistelu, synnintunto, sydämen parannus... jne.

      Tällaista kutsutaan myös jatkuvassa herätyksentilassa olemiseksi.

      Virsi 225 - Jeesus, luona armopöydän:
      https://www.youtube.com/watch?v=lOlG-K-0FEs
      *

      • Lähimmäinen

        >>>>>>>>>>>Ehkäpä kaikki uskovat ovat ne "kutsutut"? Mutta kutsutuista kaikki eivät ole viisaita neitsyitä ja tyhmät jäävät rannalle.<<<<<<<<<

        Mikäli kyse on Matt.25.1.>> "viisaista ja tyhmistä" niin , eihän "ylkä" mene naimisiin häätalossa valmistetussa juhlassa "neitsyeiden " kanssa vaan oman morsiamensa kanssa. Hänen siis morsiamensa kanssa ylkä saapuu illan pimeässä kohti häätaloa eli omaa asuntoaan josta hän lähti noutamaan morsiamen tämän kodista. He yhdessä saapuvat häätaloon morsius saaton kanssa, ja "neitsyeiden" , eli hää seremonia neitojen oli tarkoitus PALVELLA lampuillaan ( soihduilllaan) näyttäen tietä säkki pimeässä lähi idän yössä, ( samalla tanssien kulkea hääjoukon edellä?) tälle yljän kotitaloon palaavalle hääjoukolle.

        Nukkuvat eivät ketään palvele !!!! Jeesus kehoittaa vertaus sarjassaan "VALMOMAAN" . Ensin "tyhmä ja viisas palvelija" jotka odottivat isäntäänsä , ja odottaessaan PALVELIVAT "..asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa...." . Sitten "viisaat ja tyhmät" neitsyet joiden tehtäväksi oli annettu "PALVELEMINEN" ( soihduilla), sitten "Leivisköillä" asioivat palvelijat.

        Mikä on vertaus sarjan loppu teema ( Matt.25: 31.-48.) ? PALVELEMINEN kuten koko vertaus( Matt.24:42.-25:46.) sarjassa Matt.24:45. "..Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen palvelija, jonka hänen herransa on asettanut pitämään huolta palvelusväestään, antamaan heille ruokaa ajallansa?..." ......... Matt.25:44. "..Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'..."

        Mikäli "lähimmäinen" on hukassa, niin ei ole palvelu tarvettakaan, itsekäs lihallinen ihminen ei kovin paljoa piittaa lähimmäisestään. Nukkuva kristitty ei ketään palvele. Gal.5:13.".. Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa. 14. Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi"..."


    • Teofilus

      Kyllä kaikki uskovat ovat valittuja ja voivat myös eksyä, koska Jeesus sanoi: "Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät tunnustekoja ja ihmeitä, eksyttääkseen, jos mahdollista, valitut". (Mark. 13:22)

      Joten nuo eksyttäjät pyrkivät eksyttämään valitut. Jos valitut eivät voisi eksyä, olisi Raamatussa aika paljon turhaa tekstiä heille. Siellä nimittäin varoitetaan eksytyksistä todella paljon. Ja Jeesuskin osoitti sanansa varmasti kaikille seuraajilleen. Ei hän sanonut tässäkään kohdassa, että "tämä ei koske teitä valittujani, vaan muita uskovia". Ei, vaan hän osoitti sanansa kaikille uskoville.

      • EivätEksy

        Eksyttäisivät valitutkin, JOS mahdollista. Raamatussa kerrotaan jo vanhanntestamentin puolrlla, etteivät valitut eksy.


      • Teofilus
        EivätEksy kirjoitti:

        Eksyttäisivät valitutkin, JOS mahdollista. Raamatussa kerrotaan jo vanhanntestamentin puolrlla, etteivät valitut eksy.

        Tuo on vaarallinen ajattelutapa. Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea. Kyllä nuo kaikki varoitukset on kirjoitettu kaikille uskoville. Aika ohut UT on valituilla, jos heitä ei koske varoitukset.

        Vai onko se niin, että Pietarin ensimmäinen Kirje on kirjoitettu vain valituille, ja toinen Kirje sitten muille uskoville, jotka voivat eksyä. Ensimmäinen Kirjehän alkaa: "...ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta v a l i t u t Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellään vihmottaviksi" (1 Pt. 1:2). Tämä Kirje on osoitettu valituille. Ei siis kaikille uskoville? Hyvä tietää, että voin hypätä Kirjeen yli ja siirtä suoraan seuraavaan Kirjeeseen.


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Tuo on vaarallinen ajattelutapa. Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea. Kyllä nuo kaikki varoitukset on kirjoitettu kaikille uskoville. Aika ohut UT on valituilla, jos heitä ei koske varoitukset.

        Vai onko se niin, että Pietarin ensimmäinen Kirje on kirjoitettu vain valituille, ja toinen Kirje sitten muille uskoville, jotka voivat eksyä. Ensimmäinen Kirjehän alkaa: "...ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta v a l i t u t Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellään vihmottaviksi" (1 Pt. 1:2). Tämä Kirje on osoitettu valituille. Ei siis kaikille uskoville? Hyvä tietää, että voin hypätä Kirjeen yli ja siirtä suoraan seuraavaan Kirjeeseen.

        Raamatun opetuksista/Sanasta selviää kyyllä se, että keitä ovat valitut !

        Pitää vain siis lukea ja perehtyä kunnolla siihen, mitä Raamatussa sanotaan.

        33/38
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

        Biblia 1776
        24 Sillä väärät Kristukset ja väärät prophetat nousevat, ja tekevät suuria ihmeitä ja merkkejä: niin että myös, jos taitais tapahtua, valitutkin eksytettäisiin.

        King James
        24 For there shall arise false Christs, and false prophets, and shall shew great signs and wonders; insomuch that, if it were possible, they shall deceive the very elect.

        Siis ensinnäkin siis valittuja ei voi eksyttää, eli "jos olis mahdollista", mutta kun ei ole siis !

        33/38 Käännös on siis hieman epätärkka tuossa kohtaa.

        Raamattu puhu ja opettaa kahdesta ryhmästä eli kutsutut ja valitut:

        Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Siis kaikki valitut ovat toki kutsuttuja, mutta kaikki kutsutut taas eivät ole valittuja !

        Roomalaiskirje 11
        2 Ei Jumala ole hyljännyt kansaansa, jonka hän on edeltätuntenut. Vai ettekö tiedä, mitä Raamattu sanoo kertomuksessa Eliaasta, kuinka hän Jumalan edessä syyttää Israelia:
        3 "Herra, he ovat tappaneet sinun profeettasi ja hajottaneet sinun alttarisi, ja minä yksin olen jäänyt jäljelle, ja he väijyvät minun henkeäni"?
        4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
        5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
        6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.

        Siis joka aikakaudessa on sama jäännös, eli noita valittuja, mutta siis armon valinnan mukaan, ei ihmisen omista ansioista !

        Heitä ei siis voi eksyttää, sillä Herra on heidät luonut ja myös suojelee heitä ihan kuten tuossa Eliaan ajan tapuksessa.

        4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."

        Siis joka aikakaudessa on olemassa tuo jäännös, eli valittujen joukko, mutta siis Jumalan armon valinnan mukaan !

        Nähdäkseni syy tähän on se, että evankeliumin sanoma pysyisi puhtaana halki sukupolvien ja kautta aikojen !

        Siis harvat ovat ne valitut !


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Tuo on vaarallinen ajattelutapa. Joka luulee seisovansa, katsokoon ettei lankea. Kyllä nuo kaikki varoitukset on kirjoitettu kaikille uskoville. Aika ohut UT on valituilla, jos heitä ei koske varoitukset.

        Vai onko se niin, että Pietarin ensimmäinen Kirje on kirjoitettu vain valituille, ja toinen Kirje sitten muille uskoville, jotka voivat eksyä. Ensimmäinen Kirjehän alkaa: "...ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta v a l i t u t Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellään vihmottaviksi" (1 Pt. 1:2). Tämä Kirje on osoitettu valituille. Ei siis kaikille uskoville? Hyvä tietää, että voin hypätä Kirjeen yli ja siirtä suoraan seuraavaan Kirjeeseen.

        Niin ja sen verran vielä, että ongelma ei ole välttämättä muiden asenteessa, vaan sinun omassa ajattelutavassasi !

        Siis olihan Paavali varmasti valittu, mutta hänkin kirjoitti vasta sitten kun tiesi jo aikansa tulleen lähteä täältä, että hänelle on seppele varattuna, ja että on uskonsa säilyttänyt.

        6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
        7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt.
        8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.

        Eli ei Jumala siis kerro meille, siis tuon Paavalinkaan sanojen mukaan, että kuka on valittu ja kuka taas kutsuttu.

        Joten kerrotko nyt sen, että miten voisimme uskovina tuudittautua väärään turvallisuuden tunteeseen ?

        Niin ja tuolla edellä siis luki selvästi se perus totuus asioiden oikeasta laidasta:

        " MINÄ OLEN JÄTTÄNYT ITSELLENI seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."


    • Herättelevä

      Monet ovat kutsuttuja, mutta harvat valittuja / armoittuja, niitä Kristuksen Jeesuksen ja / apostoliensa opetusten Totuuden mukaiseen tuntemiseen. Niin että kykenee muitakin siihen kaikille hyväksi Raamatun UT mukaiseen Kristillisyyteen ohjaamaan ja opettamaan.

      "Hedelmistään puun tunnistaa" sanoi / opetti Herra, Kristus Jeesus.

      Joita hedelmiä sanatkin / puheet on. On joka kaikille hyväksi Raamatun UT mukaisen Kristillisyyden puolesta puhuvia, tai sen vastaisia. Jos Ei sen mukaisia, mitä ja mihin silloin vieviä!!

    • markku.lievonen

      >>Tarkoitetaanko raamatussa valituilla kaikkia uskovaisia tai ovatko he joku tietty uskovainen joukko? <<

      Tämän asian voi nähdä parhaiten tästä ajasta, jota elämme, jos on näkökykyä.

      Niin, jos ihminen näkee, niin Helluntaipuolue ei koostu uudestisyntyneistä sisarista veljistä kuin myöskään Luterilaisuus, tai Ortodoksit tai Jehovan todistajat tai Vapaasrk tai Adventistit tai Babtistit.

      Siis näiden jokaisen uskonnollisen puolueen sisällä on sisaria ja veljiä, joihin JUMALA on tehnyt uskon sydämeen eli ovat uudestisyntyeitä sisaria ja veljiä. Juuri nämä muodostavat todellisen seurakunnan ja ovat VALITTUJA.

      Raamattu todella puhuu ihmisistä, jotka ovat kutsuttuja, mutta eivät valittuja. Kutsutut ovat siis kuulleet Raamatun opetuksia ihmisiltä ja ovat asioiden parissa, mutta todelisesti eivät omaa uskoa. Uskoa jonka tekijä olisi JUMALA. Tähän liittyy juuri Raamatussa Jeesuksen opettama maaperä vertaus. Paras maaperä oli, joka AJATTELI /tutki asioita sydämensä tasolla.

      Juuri nämä ihmiset ,- ajattelemattomat ovat erittäin helpoti ihmisen / opetuksen vietävissä kuin litran mittaa ja erikoisesti juuri nämä,- edelliseen littyen, kopioivat toisten ihmisten saarnoja,- koska eivät itse ole sanan tekijöitä,- pettäen itsensä. Tästä joukosta Raamattu opettaa, miten ovat vietävissä erilaisten oppien tuulissa. Tavallaan kaivo, johon on aina kannettava vettä, jottei se kuivuisi. Taas hyvä kaivo on vesisuonten /vesikerroksen yhteydessä.


      Kun Raamatussa on maininta, miten moninaat luopuvat uskosta, niin juuri tämä joukko on se luopuja. Uskosta, joka on siis ihmisiltä saatua ihmisoppia - ei Pyhän Hengen.

      Niin, nämä ihmiset luopuvat uskosta, joka on ollut havaittavissa kaiken aikaa ja taas valitut eivät luovu,koska "kaivo" on vesisuonten yhteydessä. Valittuja ohjaa Pyhä Henki / ovat Kristuksessa.

      No, tästäkään ei tule murehtia ja hätääntyä, koska tämäkin on JUMALAN aivoitus ja suunnitelma. Kaikkivaltiaan. Tietenkin tässäkin ilmiössä on opetus valituille.
      Ei voi sanoa edes sitä, että valitut olisivat parempia ihmisiä kuin ihmiset, jotka luopuvat uskostaan. Ei. Lukekaapa Raamatusta tilanne / opetus,millä tekijöillä JUMALA kääntyi meihin pakanoiden puoleen paaduttamalla kansansa.
      Todella JUMALAN tiet ja tuomiot on ihmiselle käsittämättömiä alueita.

      • markku.lievonen

        Kun on pohdintaa valituista useissa viestiketjuissa, niin erikoisesti haluan painottaa. Oletpa / olemmepa valittuja tai emme, niin silti kannattaa aina elää ja tehdä ja toimia oikein ja tehdä JUMALAN tahtoa eli edelleen,- jos tiedostaa jonkun asian synniksi, niinn kasvaa siitä pois.

        Synti,- on aina tekijä, joka vaikuttaa ihmiseen aina kielteisesti. Uskotpa tai et. Jos ateisti tietäisi synnin vaikutuksen ihmisen olemukseen, niin hänkin haluaisi luopua siitä. Valitut lienevät hitusen paremmassa asemassa jumalattomaan ihmiseen nähden,miten voi tiedostaa ja elää synnin karikoita vältellen. Ovat tulleet eläväksi / näkeviksi.
        Niin, tästä tilasta JUMALA pelastaa ihmisen.


      • Kasvisrasvalevite
        markku.lievonen kirjoitti:

        Kun on pohdintaa valituista useissa viestiketjuissa, niin erikoisesti haluan painottaa. Oletpa / olemmepa valittuja tai emme, niin silti kannattaa aina elää ja tehdä ja toimia oikein ja tehdä JUMALAN tahtoa eli edelleen,- jos tiedostaa jonkun asian synniksi, niinn kasvaa siitä pois.

        Synti,- on aina tekijä, joka vaikuttaa ihmiseen aina kielteisesti. Uskotpa tai et. Jos ateisti tietäisi synnin vaikutuksen ihmisen olemukseen, niin hänkin haluaisi luopua siitä. Valitut lienevät hitusen paremmassa asemassa jumalattomaan ihmiseen nähden,miten voi tiedostaa ja elää synnin karikoita vältellen. Ovat tulleet eläväksi / näkeviksi.
        Niin, tästä tilasta JUMALA pelastaa ihmisen.

        Synti erottaa ihmisen Jumalasta opetettiin aikoinaan rippikoulussa.


    • Romuläjä

      Jumala pitää valituistaan niin kiinni, etteivät he eksy, vaikka yrittäisivät sitä itse.

      • Tiedustellen

        Missähän ne vain on, kun ei NÄY, eikä kuulu!


    • neitsyt.myytti

      Kuis te olette niitä neitseitä? Vai onko se myytti kohdaltanne?

    • raamatusta

      Tuohon kysymykseen vastaa vanhan liiton "kuva ja varjo" !

      Siis koko Israel oli Jumalan omaisuus kansa, mutta vain leeviläiset miehet toimivat palvelutehtävissään suorittaen pappispalvelusta !

      Siis Jumala oli ennalta valinnut jo syntymästä nuo leeviläiset miehet palvelutehtäviinsä, muilla ei ollut mitään asiaa niihin tehtäviin, vaikka siis kaikki kuuluivat Jumalan kansaan.

      Siis tässä vanhan liiton järjestyksessä eli "kuvassa ja varjossa" on nähtävissä siis aivan samoin nuo kutsutut ja sitten valitut !

      Siis leeviläisten miesten piti auttaa muita sukukuntia opettamalla/kertomalla Jumalan tahtoa ja heidän tuli siis keskittyä vain palvelemaan Jumalaa ja Seurakuntaa !

      • Teofilus

        Uuden liiton pappeja ovat kaikki uskovat, kuten kaikki uskovat ovat myös kutsuttuja. Kyllähän monet vanhan liiton uskovat olivat muista sukukunnista ja jopa muista kansoista. Ei Jumala katso henkilöön niin, että hän ennalta määräisi jonkun kadotukseen ja jonkun taivaaseen.

        Leeviläisillä oli oma tehtävänsä seurakunnassa, joka oli koko Israel. Ja se, että he opettivat muille sukukunnille lakia, tarkoittaa sitä, että muidenkin tuli noudattaa lakia. Ei kai lakia muuten olisi julistettu. Samoin nykyäänkin evankeliumia julistetaan, jotta ihmiset tulisivat uskoon, eikä muodon vuoksi. Leeviläiseksi nimittäin ei voinut tulla kuin syntymällä. Mitä hyötyä sitten laista oli, jos ei ollut valittu? Joku Daavidkin eri sukukunnasta palveli siis turhaa Herraa eikä ollut valittu?


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Uuden liiton pappeja ovat kaikki uskovat, kuten kaikki uskovat ovat myös kutsuttuja. Kyllähän monet vanhan liiton uskovat olivat muista sukukunnista ja jopa muista kansoista. Ei Jumala katso henkilöön niin, että hän ennalta määräisi jonkun kadotukseen ja jonkun taivaaseen.

        Leeviläisillä oli oma tehtävänsä seurakunnassa, joka oli koko Israel. Ja se, että he opettivat muille sukukunnille lakia, tarkoittaa sitä, että muidenkin tuli noudattaa lakia. Ei kai lakia muuten olisi julistettu. Samoin nykyäänkin evankeliumia julistetaan, jotta ihmiset tulisivat uskoon, eikä muodon vuoksi. Leeviläiseksi nimittäin ei voinut tulla kuin syntymällä. Mitä hyötyä sitten laista oli, jos ei ollut valittu? Joku Daavidkin eri sukukunnasta palveli siis turhaa Herraa eikä ollut valittu?

        Älä viisti puhua ja opettaa pehmoisia eli valhetta !

        Tutki edes vähän tarkemmin niitä vanhan liiton "kuvia ja varjoja" !

        Kaikki uuden liiton uskovat siis kuuluvat pappis sukuun, mutta kaikki eivät palvele Seurakuntaa sen palvelutehtävissä !

        Siis vanhassa liitossakin leeviläiset naiset eivät suorittaneet pappis palvelusta !

        Eivätkä leeviläiset pojatkaan toimittaneet pappis palvelusta, kuin vasta 29 vuoden iässä.

        Se taas on "kuva" siitä, että uudessa liitossa pitää Seurakunnan palvelutehtävissä toimivien olla aikuisia siis Hengellisesti aikuiseksi kasvaneita, siis luonnollinen mies saavuttaa vasta tuossa iässä miehuutensa niin fyysisesti ja henkisesti ja älyllisesti ym. eli se kuva siis kertoo tuosta Hengellisestä kypsyydestä, joka ensin pitää saavuttaa.

        Mutta uudessa liitossakaan siis ei kukaan itse ala Seurakunnan palvelutehtäviin vaan Jumala valitsee/ on valinnut ja opettanut ja kasvattanut ja kouluttanut sen, jonka sitten ajallaan voitelee ja varustaa kaikin tarvittavin varustein tehtäväänsä, siis ihan kuten leeviläiset papit siis fyysisesti pestiin ja voideltiin ja puettiin ja varustettiin tehtävää varten !

        Mutta siis vaikka kaikki nyt uudessa liitossa kuulummekin pappis sukuun, niin silti on sama Jumalan valinta yhä voimassa !

        Siis tässä on se ero nykyisen ja vanhan liiton välillä kerrottu :

        Hepr. 8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

        Joh. 6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

        26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

        Mutta kannattaa siis tutkia näitä "kuvia ja varjoja" kunnolla, eikä vain osin !


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Uuden liiton pappeja ovat kaikki uskovat, kuten kaikki uskovat ovat myös kutsuttuja. Kyllähän monet vanhan liiton uskovat olivat muista sukukunnista ja jopa muista kansoista. Ei Jumala katso henkilöön niin, että hän ennalta määräisi jonkun kadotukseen ja jonkun taivaaseen.

        Leeviläisillä oli oma tehtävänsä seurakunnassa, joka oli koko Israel. Ja se, että he opettivat muille sukukunnille lakia, tarkoittaa sitä, että muidenkin tuli noudattaa lakia. Ei kai lakia muuten olisi julistettu. Samoin nykyäänkin evankeliumia julistetaan, jotta ihmiset tulisivat uskoon, eikä muodon vuoksi. Leeviläiseksi nimittäin ei voinut tulla kuin syntymällä. Mitä hyötyä sitten laista oli, jos ei ollut valittu? Joku Daavidkin eri sukukunnasta palveli siis turhaa Herraa eikä ollut valittu?

        Niin ja joko tämä unohtui kokonaan ?

        4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
        !!!
        5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
        6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
        !!!


      • Teofilus

        Kyllä Jumalan tahto, että uudessa liitossa kaikki palvelevat jossain tehtävässä. "Kuinka siis on veljet? Kun tulette yhteen, on j o k a i s e l l a jotain annettavaa: millä virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi" (1 Kor. 14:26).

        Paavali puhuu Roomalaiskirjeen 11:sta luvussa Israelista, eikä uuden liiton seurakunnasta, joka on Kristuksen ruumis, kuinka Israelilaisten joukosta on jäännös armon valinnan mukaan. Siinä hän käy läpi sitä asiaa, että Jumala ei ole hyljännyt Israelia, vaikka elämmekin uudessa liitossa. Kristuksessa ei tietenkään ole eroa juutalaisella ja pakanalla.

        Tämäkin on vain yksi kohta. Jos katsomme uuden testamentin kokonaisuutta, niin kyllä siellä käy ilmi, että ne, jotka Jumala on edeltätuntenut, ne hän on edeltävalinnut, koska hän ei katso henkilöön. Eihän muuten esimerkiksi Heprealaiskirjeessäkään varoitettaisi siitä, ettei kukaan jäisi taipaleelle, jos se ei olisi kaikille mahdollista. Ei siis Kristuksen ruumiissa ole olemassa kahden kerroksen väkeä.


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Uuden liiton pappeja ovat kaikki uskovat, kuten kaikki uskovat ovat myös kutsuttuja. Kyllähän monet vanhan liiton uskovat olivat muista sukukunnista ja jopa muista kansoista. Ei Jumala katso henkilöön niin, että hän ennalta määräisi jonkun kadotukseen ja jonkun taivaaseen.

        Leeviläisillä oli oma tehtävänsä seurakunnassa, joka oli koko Israel. Ja se, että he opettivat muille sukukunnille lakia, tarkoittaa sitä, että muidenkin tuli noudattaa lakia. Ei kai lakia muuten olisi julistettu. Samoin nykyäänkin evankeliumia julistetaan, jotta ihmiset tulisivat uskoon, eikä muodon vuoksi. Leeviläiseksi nimittäin ei voinut tulla kuin syntymällä. Mitä hyötyä sitten laista oli, jos ei ollut valittu? Joku Daavidkin eri sukukunnasta palveli siis turhaa Herraa eikä ollut valittu?

        Niin ja missä olen sanonut niin, että Jumala olisi ennalta määrännyt ihmisiä akdotukseen ?

        Minä en varmasti kirjoittele sellaista !

        Nyt vain OSA on valittuja, jotka siis on valittu vain ja ainoastaan Jumalan armonvalinnan mukaan.

        Siis jos et ymmärtänyt, niin kutsutut ovat pelastuksessa sisällä myös !

        Room. 1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

        Mutta Sana siis sanoo selvästi, että OSA vain on valittuja:

        Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Toki siis Jumala kustuu ihmisiä, ja osa ei ota vastaan kutsua, mutta heistä ei puhuta siis "kutsuttuina pyhinä" !


      • Teofilus
        raamatusta kirjoitti:

        Niin ja missä olen sanonut niin, että Jumala olisi ennalta määrännyt ihmisiä akdotukseen ?

        Minä en varmasti kirjoittele sellaista !

        Nyt vain OSA on valittuja, jotka siis on valittu vain ja ainoastaan Jumalan armonvalinnan mukaan.

        Siis jos et ymmärtänyt, niin kutsutut ovat pelastuksessa sisällä myös !

        Room. 1:7 kaikille Roomassa oleville Jumalan rakkaille, kutsutuille pyhille. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

        Mutta Sana siis sanoo selvästi, että OSA vain on valittuja:

        Matt. 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

        Toki siis Jumala kustuu ihmisiä, ja osa ei ota vastaan kutsua, mutta heistä ei puhuta siis "kutsuttuina pyhinä" !

        En tiedä kaikkia aivoituksiasi. Ajattelin vain, että olet kalvinisti. Siksi kirjoitin, mitä kirjoitin.

        Mutta Jeesushan nimenomaan Matteuksen 22 luvun vertauksessa sanoi, kuinka kutsutut eivät välittäneet kutsusta, vaan menivät kuka minnekin. Sehän tarkoittaa sitä, että kutsutut eivät ole pelastuksessa. Toki kaikki valitut ovat olleet ensin kutsuttuja, mutta he ovat vastanneet siihen nöyrtyvästi.

        Toistan vielä, että esim 1 Pietarin Kirje on osoitettu valituille, kuten sen toisessa jakeessa sanotaan. Ja kyllähän se Kirje on tarkoitettu kaikille uskoville. Jos tuo Room. 1:7 kohta, jonka otit, koskisi kaikkia kutsutuita, koskisi se myös niitä, jotka ovat hylänneet kutsun. Mutta niinhän ei voi olla, koska Paavali kirjoitti uskoville.


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        Kyllä Jumalan tahto, että uudessa liitossa kaikki palvelevat jossain tehtävässä. "Kuinka siis on veljet? Kun tulette yhteen, on j o k a i s e l l a jotain annettavaa: millä virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi" (1 Kor. 14:26).

        Paavali puhuu Roomalaiskirjeen 11:sta luvussa Israelista, eikä uuden liiton seurakunnasta, joka on Kristuksen ruumis, kuinka Israelilaisten joukosta on jäännös armon valinnan mukaan. Siinä hän käy läpi sitä asiaa, että Jumala ei ole hyljännyt Israelia, vaikka elämmekin uudessa liitossa. Kristuksessa ei tietenkään ole eroa juutalaisella ja pakanalla.

        Tämäkin on vain yksi kohta. Jos katsomme uuden testamentin kokonaisuutta, niin kyllä siellä käy ilmi, että ne, jotka Jumala on edeltätuntenut, ne hän on edeltävalinnut, koska hän ei katso henkilöön. Eihän muuten esimerkiksi Heprealaiskirjeessäkään varoitettaisi siitä, ettei kukaan jäisi taipaleelle, jos se ei olisi kaikille mahdollista. Ei siis Kristuksen ruumiissa ole olemassa kahden kerroksen väkeä.

        Minähän jo kirjoitin sen, että mikä on ero vanhan ja uuden liiton välillä !

        Eli ennen Hengen vuodatusta kaiken lihan päälle, eli ennen uutta liittoa ei Henkeä ollut kuin vain harvalla Jumalan palvelijalla !

        Siksi siis nyt Pyhä Henki jakaa kullekin tahtonsa mukaan, mutta yhä siis on voimassa Jumalan valinta:

        11 Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,
        12 tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
        13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,
        14 ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
        15 vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus,
        16 josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on.

        Mutta Seurakunan profeetaksi tai opettajaksi ei ole asiaa kellä tahansa, vaan yhä siinä siis lukee:

        11 Ja HÄN ANTOI muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi,


      • raamatusta
        Teofilus kirjoitti:

        En tiedä kaikkia aivoituksiasi. Ajattelin vain, että olet kalvinisti. Siksi kirjoitin, mitä kirjoitin.

        Mutta Jeesushan nimenomaan Matteuksen 22 luvun vertauksessa sanoi, kuinka kutsutut eivät välittäneet kutsusta, vaan menivät kuka minnekin. Sehän tarkoittaa sitä, että kutsutut eivät ole pelastuksessa. Toki kaikki valitut ovat olleet ensin kutsuttuja, mutta he ovat vastanneet siihen nöyrtyvästi.

        Toistan vielä, että esim 1 Pietarin Kirje on osoitettu valituille, kuten sen toisessa jakeessa sanotaan. Ja kyllähän se Kirje on tarkoitettu kaikille uskoville. Jos tuo Room. 1:7 kohta, jonka otit, koskisi kaikkia kutsutuita, koskisi se myös niitä, jotka ovat hylänneet kutsun. Mutta niinhän ei voi olla, koska Paavali kirjoitti uskoville.

        Sitten siihen 1 Piet asiaan !

        Tutkin asiaa Novumista, joka siis kertoo sen mikä sanojen merkitys on !

        Siinä nopeasti lukiessaani sanottiin niin, että kun Raamatussa puhutaan ennalta määrämisestä niin ei käytetä tuossa käytettyä sanaa "Elegomai", vaan silloin käytetään "pro" etuliitettä, eli siis ennen edeltä:

        Kuten edeltätietäminen, edeltätuntenut, ennen valitsema, edeltävalmistanut, edeltämäärännyt.

        Joten siinä 1 Piet kohdassa ei siis käytetty tuota vaan se "Elegomai" siis on valinta jostain joukosta, eikä ennalta valinta siis.

        Toki minun itseni pitää myöntää, että se "monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut kohtakin käyttää samaa sanaa.

        Mutta muualta siis Raamatusta selviää se, että on kuitenkin se pieni ennaltavalittujen ryhmä.

        Siis tässä asia on sanottu selvääkin selvemmin, eikä tämä ole vain sanoista kiistelyä, eikä silkkaa käännöskikkailua !

        4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
        !!!
        5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
        6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
        !!!

        Sitten yhä sanon sen, että Raamattu puhuu siis niin kutsutuista uskovista, ja myös kutsutuista uskosta osattomista, eli niistä, jotka eivät ottaneet kutsua vastaa.

        1. Kor. 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät,

        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.

        Molemmat ryhmät ovat selvästi olemassa siis, et voi sulkea toista pois !


      • raamatusta

        Moni uskovakin muuten haluaa kieltää Luojansa suvereenisuuden ja päätäntävallan, eli ikäänkuin Jumala ei saisikaan valita ketään ennalta pelastukseen !

        Tässä asiasta siis tässä Sanaa:

        11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin-että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden-
        12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
        13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin".
        14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
        15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
        16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
        !!!
        18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
        19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
        20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
        21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
        22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
        23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?
        !!!
        24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,

        Tämä kannattaa lukea huolella, siinä on paljon asiaa !

        Mutta yhä siis ennaltavalintaa ja edeltä valmistusta, eli Luoja siis luo kustakin sen, minkä tahtoo, sillä Hän on Jumala Kaikkivaltias, mutta ei Hän siis silti tee vääryyttä, vaikka ihminen ja moni uskovakin niin ajattelee vajavaisella kapasiteetillaan !

        Huomaa muuten se, että tässäkin siis puhutaan 2:sta eri uskovien ryhmästä taas !

        21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

        16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
        17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

        20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
        21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

        Toinen siis valmistuu KAIKKIIN hyviin tekoihin, mutta toinen siis on kykenevä vain osaan, eli toinen on halpaa käyttöä varten, eli siis kykenee vain vähään, mutta toinen taas on Jumalan valmistama ja KAIKKIIN hyviin tekoihin valmistunut.

        Eikä siis kukaan kykene ITSE ITSEÄÄN pyhittelemään saati opettamaan, joten sekin on siis yksin ja vain ja ainoastaan Jumalan työtä, eli uskova ei siihenkään pysty vaikuttamaan muuten, kuin antautumalla täysin ja yhä uudestaan ja uudestaan Jumalan tahtoon ja pyhitykseen.

        Eli uskovalle jää vain se, että hän ilmoittaa itse haluavansa sitä sydämestään, mutta kuitenkin siis senkin sydämen halun saa aikaan vain Jumala !

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.


        No, nuorista uskovista ei vielä näe sitä, että kenestä mitäkin tulee lopulta, kun ovat yhä raakileita ja kasvussa vasta, mutta jossain kohtaa alkaa selvitä se, että kuka kasvaa ja kypsyy ja alkaa tuottaa hedelmää lopulta, eli on kaikkiin hyvin tekoihin valmistunut.

        3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään.
        4 Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne.
        5 Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljon maata, ja ne nousivat kohta oraalle, kun niillä ei ollut syvää maata.
        6 Mutta auringon noustua ne paahtuivat, ja kun niillä ei ollut juurta, niin ne kuivettuivat.
        7 Toiset taas putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne.
        8 Ja toiset putosivat hyvään maahan ja antoivat sadon, mitkä sata, mitkä kuusikymmentä, mitkä kolmekymmentä jyvää.
        9 Jolla on korvat, se kuulkoon."

        Tämä siis on monipuolinen ja monisäikeinen asiakokonaisuus, eikä mikään helppo ja yksiselitteinen !


      • markku.lievonen
        raamatusta kirjoitti:

        Moni uskovakin muuten haluaa kieltää Luojansa suvereenisuuden ja päätäntävallan, eli ikäänkuin Jumala ei saisikaan valita ketään ennalta pelastukseen !

        Tässä asiasta siis tässä Sanaa:

        11 ja ennenkuin kaksoset olivat syntyneetkään ja ennenkuin olivat tehneet mitään, hyvää tai pahaa, niin-että Jumalan valinnan mukainen aivoitus pysyisi, ei tekojen tähden, vaan kutsujan tähden-
        12 sanottiin hänelle: "Vanhempi on palveleva nuorempaa",
        13 niinkuin kirjoitettu on: "Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin".
        14 Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
        15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
        16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
        17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
        !!!
        18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
        19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
        20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
        21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
        22 Entä jos Jumala, vaikka hän tahtoo näyttää vihansa ja tehdä voimansa tiettäväksi, on suurella pitkämielisyydellä kärsinyt vihan astioita, jotka olivat valmiit häviöön,
        23 ja on tehnyt sen saattaakseen kirkkautensa runsauden ilmi laupeuden astioissa, jotka hän on edeltävalmistanut kirkkauteen?
        !!!
        24 Ja sellaisiksi hän myös on kutsunut meidät, ei ainoastaan juutalaisista, vaan myös pakanoista,

        Tämä kannattaa lukea huolella, siinä on paljon asiaa !

        Mutta yhä siis ennaltavalintaa ja edeltä valmistusta, eli Luoja siis luo kustakin sen, minkä tahtoo, sillä Hän on Jumala Kaikkivaltias, mutta ei Hän siis silti tee vääryyttä, vaikka ihminen ja moni uskovakin niin ajattelee vajavaisella kapasiteetillaan !

        Huomaa muuten se, että tässäkin siis puhutaan 2:sta eri uskovien ryhmästä taas !

        21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?

        16 Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
        17 että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.

        20 Mutta suuressa talossa ei ole ainoastaan kulta-ja hopea-astioita, vaan myös puu-ja saviastioita, ja toiset ovat jaloa, toiset halpaa käyttöä varten.
        21 Jos nyt joku puhdistaa itsensä tämänkaltaisista, tulee hänestä astia jaloa käyttöä varten, pyhitetty, isännälleen hyödyllinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmis.

        Toinen siis valmistuu KAIKKIIN hyviin tekoihin, mutta toinen siis on kykenevä vain osaan, eli toinen on halpaa käyttöä varten, eli siis kykenee vain vähään, mutta toinen taas on Jumalan valmistama ja KAIKKIIN hyviin tekoihin valmistunut.

        Eikä siis kukaan kykene ITSE ITSEÄÄN pyhittelemään saati opettamaan, joten sekin on siis yksin ja vain ja ainoastaan Jumalan työtä, eli uskova ei siihenkään pysty vaikuttamaan muuten, kuin antautumalla täysin ja yhä uudestaan ja uudestaan Jumalan tahtoon ja pyhitykseen.

        Eli uskovalle jää vain se, että hän ilmoittaa itse haluavansa sitä sydämestään, mutta kuitenkin siis senkin sydämen halun saa aikaan vain Jumala !

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.


        No, nuorista uskovista ei vielä näe sitä, että kenestä mitäkin tulee lopulta, kun ovat yhä raakileita ja kasvussa vasta, mutta jossain kohtaa alkaa selvitä se, että kuka kasvaa ja kypsyy ja alkaa tuottaa hedelmää lopulta, eli on kaikkiin hyvin tekoihin valmistunut.

        3 Ja hän puhui heille paljon vertauksilla ja sanoi: "Katso, kylväjä meni kylvämään.
        4 Ja hänen kylväessään putosivat muutamat siemenet tien oheen, ja linnut tulivat ja söivät ne.
        5 Toiset putosivat kallioperälle, jossa niillä ei ollut paljon maata, ja ne nousivat kohta oraalle, kun niillä ei ollut syvää maata.
        6 Mutta auringon noustua ne paahtuivat, ja kun niillä ei ollut juurta, niin ne kuivettuivat.
        7 Toiset taas putosivat orjantappuroihin, ja orjantappurat nousivat ja tukahuttivat ne.
        8 Ja toiset putosivat hyvään maahan ja antoivat sadon, mitkä sata, mitkä kuusikymmentä, mitkä kolmekymmentä jyvää.
        9 Jolla on korvat, se kuulkoon."

        Tämä siis on monipuolinen ja monisäikeinen asiakokonaisuus, eikä mikään helppo ja yksiselitteinen !

        >>>Eli uskovalle jää vain se, että hän ilmoittaa itse haluavansa sitä sydämestään, mutta kuitenkin siis senkin sydämen halun saa aikaan vain Jumala !

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.<<

        Niin, erikoisesti vielä haluaisin erikoisesti painottaa kirjoittamiasi sanoja; "senkin sydämen halun saa aikaan vain JUMALA".

        Niin, kyllä Raamatun lehdiltä tulee selkeä kuva JUMALAN kaikkivaltiuudesta ja juuri ilmoitusten kautta JUMALA ottaa ihmiselta KAIKKI luulot pois omasta tekemisisitään ja vaikuttamisisitaan;

        17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
        !!!
        18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.


        Juuri tuohon ihmiseltä luulojen ottamiseen tuleekin yhdistää JUMALAN tahto ,- joka aina toteutuu,mitä JUMALA tahtookaan.
        JUMALA tahtookin kaikkien ihmisten pelastuvan ja juuri tämä tahto toteutuu.

        "JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, jotta hän kaikkia armahtaisi".

        Vaikka JUMALA on ilmoitksissaan voimakkaasti valtaansa näyttävä, mutta toisaalta taas ei alista ihmistä, vaan ikään kuin sivumennen huomauttaa mitä hän tahtoo.

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        Niin, ja kuten JUMALA ilmoittaakin,niin kaikki ihmiset tulevat tuntemaan totuuden.

        30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

        Niin, en malta olla mainitsematta erästä asiaa, joka liittyy JUMALAN tahdon kaltaiseen toimintaan ihmiseen nähden.
        Niin, meillä työpaikalla on maanantaisin viikko palaveri, jossa käsitellään viikon toimitukset. Työnantaja, EI sano, että teette tämän ja tämän ja tämän on oltava valmista perjantaihin mennessä jne..... käskyttämällä. Ei.
        Vaan palaverissa puidaan läpi mitä työnantaja tahtoo ja miten tämä tahtominen vaikuttaa viikon tapahtumiin. Jokainen kuulija on ojentautunut työnantajan tahdon toteuttamiseen.
        Taas molemmissa on vallan tiedostaminen. Työntekijä tietää, mikä valta on työnanatajalla, vaikka viikkopalaverissa sitä ei näy eikä käytetä.
        Sama pätee JUMALAAN milloin JUMALA ilmoittaa tahdostaan.


      • voi.markku
        markku.lievonen kirjoitti:

        >>>Eli uskovalle jää vain se, että hän ilmoittaa itse haluavansa sitä sydämestään, mutta kuitenkin siis senkin sydämen halun saa aikaan vain Jumala !

        Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.<<

        Niin, erikoisesti vielä haluaisin erikoisesti painottaa kirjoittamiasi sanoja; "senkin sydämen halun saa aikaan vain JUMALA".

        Niin, kyllä Raamatun lehdiltä tulee selkeä kuva JUMALAN kaikkivaltiuudesta ja juuri ilmoitusten kautta JUMALA ottaa ihmiselta KAIKKI luulot pois omasta tekemisisitään ja vaikuttamisisitaan;

        17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
        !!!
        18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.


        Juuri tuohon ihmiseltä luulojen ottamiseen tuleekin yhdistää JUMALAN tahto ,- joka aina toteutuu,mitä JUMALA tahtookaan.
        JUMALA tahtookin kaikkien ihmisten pelastuvan ja juuri tämä tahto toteutuu.

        "JUMALA on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, jotta hän kaikkia armahtaisi".

        Vaikka JUMALA on ilmoitksissaan voimakkaasti valtaansa näyttävä, mutta toisaalta taas ei alista ihmistä, vaan ikään kuin sivumennen huomauttaa mitä hän tahtoo.

        1 Minä kehoitan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta,
        2 kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.
        3 Sillä se on hyvää ja otollista Jumalalle, meidän vapahtajallemme,
        4 joka tahtoo, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden.

        Niin, ja kuten JUMALA ilmoittaakin,niin kaikki ihmiset tulevat tuntemaan totuuden.

        30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.

        Niin, en malta olla mainitsematta erästä asiaa, joka liittyy JUMALAN tahdon kaltaiseen toimintaan ihmiseen nähden.
        Niin, meillä työpaikalla on maanantaisin viikko palaveri, jossa käsitellään viikon toimitukset. Työnantaja, EI sano, että teette tämän ja tämän ja tämän on oltava valmista perjantaihin mennessä jne..... käskyttämällä. Ei.
        Vaan palaverissa puidaan läpi mitä työnantaja tahtoo ja miten tämä tahtominen vaikuttaa viikon tapahtumiin. Jokainen kuulija on ojentautunut työnantajan tahdon toteuttamiseen.
        Taas molemmissa on vallan tiedostaminen. Työntekijä tietää, mikä valta on työnanatajalla, vaikka viikkopalaverissa sitä ei näy eikä käytetä.
        Sama pätee JUMALAAN milloin JUMALA ilmoittaa tahdostaan.

        Miksi sinä et siis usko ilmoitettuun Jumalan tahtoon ?

        Miksi väität siis, että kaikki pelastuvat lopulta, eikä kadotusta näin ollen olekkaan ?

        Matt. 7:13 Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;

        Matt. 18:14 Niin ei myöskään teidän taivaallisen Isänne tahto ole, että yksikään näistä pienistä joutuisi kadotukseen.

        Mark. 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

        Luuk. 9:25 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saattaisi itsensä kadotukseen tai turmioon?

        Ap. t. 8:20 Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.

        Room. 8:34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.

        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        1. Kor. 11:32 mutta kun meitä tuomitaan, niin se on meille Herran kuritusta, ettei meitä maailman kanssa kadotukseen tuomittaisi.

        2. Kor. 2:15 Sillä me olemme Kristuksen tuoksu Jumalalle sekä pelastuvien että kadotukseen joutuvien joukossa:

        2. Kor. 4:3 Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat,

        2. Tess. 2:10 ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua.

        1. Tim. 6:9 Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.

        Ilm. 17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.

        Ilm. 17:11 Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen.

        Tässä siis oli vain PIENI OTOS kadotus opetuksesta Raamatussa, eli Jumalan Sanassa !

        Mutta sinulta Markku nämä kaikki siis puuttuvat kokonaan !!!

        Miten voitkin olla noin sokea ???


      • Teofilus
        raamatusta kirjoitti:

        Sitten siihen 1 Piet asiaan !

        Tutkin asiaa Novumista, joka siis kertoo sen mikä sanojen merkitys on !

        Siinä nopeasti lukiessaani sanottiin niin, että kun Raamatussa puhutaan ennalta määrämisestä niin ei käytetä tuossa käytettyä sanaa "Elegomai", vaan silloin käytetään "pro" etuliitettä, eli siis ennen edeltä:

        Kuten edeltätietäminen, edeltätuntenut, ennen valitsema, edeltävalmistanut, edeltämäärännyt.

        Joten siinä 1 Piet kohdassa ei siis käytetty tuota vaan se "Elegomai" siis on valinta jostain joukosta, eikä ennalta valinta siis.

        Toki minun itseni pitää myöntää, että se "monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut kohtakin käyttää samaa sanaa.

        Mutta muualta siis Raamatusta selviää se, että on kuitenkin se pieni ennaltavalittujen ryhmä.

        Siis tässä asia on sanottu selvääkin selvemmin, eikä tämä ole vain sanoista kiistelyä, eikä silkkaa käännöskikkailua !

        4 Mutta mitä sanoo hänelle Jumalan vastaus? "Minä olen jättänyt itselleni seitsemäntuhatta miestä, jotka eivät ole notkistaneet polvea Baalille."
        !!!
        5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
        6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
        !!!

        Sitten yhä sanon sen, että Raamattu puhuu siis niin kutsutuista uskovista, ja myös kutsutuista uskosta osattomista, eli niistä, jotka eivät ottaneet kutsua vastaa.

        1. Kor. 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät,

        8 Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.

        Molemmat ryhmät ovat selvästi olemassa siis, et voi sulkea toista pois !

        Minä uskon, että Jumala - kuten Raamattu sanoo - ei katso henkilöön, koska kuinka hän voisi muuten olla oikeudenmukainen Tuomari. Maallisiltakin tuomareilta odotetaan oikeudenmukaisuutta. Jumala kyllä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mutta ensin syntinen tulee kuitenkin valinnan eteen. Jeesushan sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, elle Isä vedä ihmistä Jeesuksen luo. Se on siis Jumalan vaikutusta. Tuota asiaa kutsutaan etsikkoajaksi. Silloin ihminen on Jumalan antaman valinnan edessä, jonka hän kuitenkin itse valitsee. Ihan samoin presidentti lähettää vieraille kutsukortin linnanjuhliin. Kutsutut sitten itse tekevät päätöksen, menevätkö sinne. Ei kukaan linnanjuhlissa ole Niinistön tahdosta yksin, vaan kyllä siinä omakin tahto on olennaisena osana. Joku Kim-jong-un ehkä pakottaisi kutsutun tulemaan, mutta oikeudenmukainen hallitsija ei niin tee.

        Esimerkkinä vaikka Daavid ja Saul. Saul oli fariseus, koska halusi säilyttää kasvonsa ihmisten edessä. Mutta Daavid nöyrtyi lankeamuksensa jälkeen sydämestään Jumalan edessä. Hän ei sanonut Psalmissa 51, "Älä ota minulta pois valtaistuintani", vaan "Älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi". Saul puolestaan lankeamuksensa jälkeen halusi Samuelin kulkevan kanssaan, jotta kansa näkisi sen ja hän rukoilisi Herraa Samuelin vieressä. Miten erilainen rukoilija hän olikaan Daavidiin verrattuna. Heillä oli täysin erilaiset sydämenlaadut. Valtaistuimestaankin Saul piti kiinni viimeiseen asti.

        Samoin syy siihen, että Jumala vihasi Eesauta, oli Eesaun asenteessa. Hän piti halpana Jumalan siunauksen. Niinpä Jumalakin piti halpana häntä. Jaakob puolestaan kaikesta raadollisuudestaan huolimatta, tahtoi saada siunauksen. Ja sai.

        Faaraosta on tässä hyvä klippi:

        https://youtu.be/UrAz8ab-iTA


      • markku.lievonen
        Teofilus kirjoitti:

        Minä uskon, että Jumala - kuten Raamattu sanoo - ei katso henkilöön, koska kuinka hän voisi muuten olla oikeudenmukainen Tuomari. Maallisiltakin tuomareilta odotetaan oikeudenmukaisuutta. Jumala kyllä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mutta ensin syntinen tulee kuitenkin valinnan eteen. Jeesushan sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, elle Isä vedä ihmistä Jeesuksen luo. Se on siis Jumalan vaikutusta. Tuota asiaa kutsutaan etsikkoajaksi. Silloin ihminen on Jumalan antaman valinnan edessä, jonka hän kuitenkin itse valitsee. Ihan samoin presidentti lähettää vieraille kutsukortin linnanjuhliin. Kutsutut sitten itse tekevät päätöksen, menevätkö sinne. Ei kukaan linnanjuhlissa ole Niinistön tahdosta yksin, vaan kyllä siinä omakin tahto on olennaisena osana. Joku Kim-jong-un ehkä pakottaisi kutsutun tulemaan, mutta oikeudenmukainen hallitsija ei niin tee.

        Esimerkkinä vaikka Daavid ja Saul. Saul oli fariseus, koska halusi säilyttää kasvonsa ihmisten edessä. Mutta Daavid nöyrtyi lankeamuksensa jälkeen sydämestään Jumalan edessä. Hän ei sanonut Psalmissa 51, "Älä ota minulta pois valtaistuintani", vaan "Älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi". Saul puolestaan lankeamuksensa jälkeen halusi Samuelin kulkevan kanssaan, jotta kansa näkisi sen ja hän rukoilisi Herraa Samuelin vieressä. Miten erilainen rukoilija hän olikaan Daavidiin verrattuna. Heillä oli täysin erilaiset sydämenlaadut. Valtaistuimestaankin Saul piti kiinni viimeiseen asti.

        Samoin syy siihen, että Jumala vihasi Eesauta, oli Eesaun asenteessa. Hän piti halpana Jumalan siunauksen. Niinpä Jumalakin piti halpana häntä. Jaakob puolestaan kaikesta raadollisuudestaan huolimatta, tahtoi saada siunauksen. Ja sai.

        Faaraosta on tässä hyvä klippi:

        https://youtu.be/UrAz8ab-iTA

        >>>Silloin ihminen on Jumalan antaman valinnan edessä, jonka hän kuitenkin itse valitsee.<<<

        Mutta, miksi Raamattu ei aikuisen oikeesti opeta tuomaasi näkemystä. Siis Raamatussa EI lue näin,- vaan minä olen LISÄNNYT sanoja, jotka tukisivat sinun näkemystäsi:


        1Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät,...jotka omasta tahdosta valitsitte tulla eläviksi........ jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
        4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas,............. ja huomioi tahtomme valinnan.............suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, ......oman tahtomme mukaisesti.............eläviksi Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut — ..............ottaessmme omassa tahdossamme pelastuksen.

        Kerro miksi JUMALA ei ilmoita asiaa sinun näkemystäsi tukien, vaan minun tuli LISÄTÄ JUMALAN ilmoitukseen ihmisen oman tahdon huomioimisen.

        Siis alkuperäinen JUMALAN ilmoitus on tässä;

        1 Ja JUMALA ON ELÄVÄKSI TEHNYT TEIDÄT, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
        2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
        3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja .......olimme......... luonnostamme........ vihan...... lapsia........ niinkuin ......muutkin;
        4 mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
        5 on TEHNYT meidät, jotka OLIMME KUOLLEET rikoksiimme, ELÄVIKSI Kristuksen kanssa — armosta te olette pelastetut —

        Joka siis EI tuo näkemystäsi ihmisen tahdon vaikutuksesta / osallisuudesta pelastukseensa.

        Niin, AJATTELE mitä JUMALA ilmoittaa lisäämättä tai pois ottamatta sanaakaan. Ilman fiktiivistä kuvitusta.


      • markku.lievonen
        Teofilus kirjoitti:

        Minä uskon, että Jumala - kuten Raamattu sanoo - ei katso henkilöön, koska kuinka hän voisi muuten olla oikeudenmukainen Tuomari. Maallisiltakin tuomareilta odotetaan oikeudenmukaisuutta. Jumala kyllä vaikuttaa tahtomisen ja tekemisen, mutta ensin syntinen tulee kuitenkin valinnan eteen. Jeesushan sanoi, ettei hänen tykönsä voi tulla, elle Isä vedä ihmistä Jeesuksen luo. Se on siis Jumalan vaikutusta. Tuota asiaa kutsutaan etsikkoajaksi. Silloin ihminen on Jumalan antaman valinnan edessä, jonka hän kuitenkin itse valitsee. Ihan samoin presidentti lähettää vieraille kutsukortin linnanjuhliin. Kutsutut sitten itse tekevät päätöksen, menevätkö sinne. Ei kukaan linnanjuhlissa ole Niinistön tahdosta yksin, vaan kyllä siinä omakin tahto on olennaisena osana. Joku Kim-jong-un ehkä pakottaisi kutsutun tulemaan, mutta oikeudenmukainen hallitsija ei niin tee.

        Esimerkkinä vaikka Daavid ja Saul. Saul oli fariseus, koska halusi säilyttää kasvonsa ihmisten edessä. Mutta Daavid nöyrtyi lankeamuksensa jälkeen sydämestään Jumalan edessä. Hän ei sanonut Psalmissa 51, "Älä ota minulta pois valtaistuintani", vaan "Älä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi". Saul puolestaan lankeamuksensa jälkeen halusi Samuelin kulkevan kanssaan, jotta kansa näkisi sen ja hän rukoilisi Herraa Samuelin vieressä. Miten erilainen rukoilija hän olikaan Daavidiin verrattuna. Heillä oli täysin erilaiset sydämenlaadut. Valtaistuimestaankin Saul piti kiinni viimeiseen asti.

        Samoin syy siihen, että Jumala vihasi Eesauta, oli Eesaun asenteessa. Hän piti halpana Jumalan siunauksen. Niinpä Jumalakin piti halpana häntä. Jaakob puolestaan kaikesta raadollisuudestaan huolimatta, tahtoi saada siunauksen. Ja sai.

        Faaraosta on tässä hyvä klippi:

        https://youtu.be/UrAz8ab-iTA

        >>Ihan samoin presidentti lähettää vieraille kutsukortin linnanjuhliin. Kutsutut sitten itse tekevät päätöksen, menevätkö sinne. Ei kukaan linnanjuhlissa ole Niinistön tahdosta yksin, vaan kyllä siinä omakin tahto on olennaisena osana.<<

        Kerroppa näkemyksesi. Jos JUMALAN ilmoitus on totuutta / todellisuutta, miten turmeltunut ihminen on läpikotaisin vihollisuudessa JUMALAA,- hänen tahtonsa tekemistä kohtaan, niin miten ihmeessä ihminen on vapaa valitsemaan pelastuksen.

        Vai etkö usko mitä JUMALA ilmoittaa syntiin langenneen ihmisen ajatuksista ja mielestä JUMALAA kohtaan. Vai onko JUMALA ristiriitainen aivoituksissaan? Ensin kertoo miten ihminen on läpikotaisin vihollisuudessa ja tämä vihollinen taas tulisi tehdä tahtonsa jos meinaa saada pelastuksensa.


      • tämä.nähtävissä
        raamatusta kirjoitti:

        Älä viisti puhua ja opettaa pehmoisia eli valhetta !

        Tutki edes vähän tarkemmin niitä vanhan liiton "kuvia ja varjoja" !

        Kaikki uuden liiton uskovat siis kuuluvat pappis sukuun, mutta kaikki eivät palvele Seurakuntaa sen palvelutehtävissä !

        Siis vanhassa liitossakin leeviläiset naiset eivät suorittaneet pappis palvelusta !

        Eivätkä leeviläiset pojatkaan toimittaneet pappis palvelusta, kuin vasta 29 vuoden iässä.

        Se taas on "kuva" siitä, että uudessa liitossa pitää Seurakunnan palvelutehtävissä toimivien olla aikuisia siis Hengellisesti aikuiseksi kasvaneita, siis luonnollinen mies saavuttaa vasta tuossa iässä miehuutensa niin fyysisesti ja henkisesti ja älyllisesti ym. eli se kuva siis kertoo tuosta Hengellisestä kypsyydestä, joka ensin pitää saavuttaa.

        Mutta uudessa liitossakaan siis ei kukaan itse ala Seurakunnan palvelutehtäviin vaan Jumala valitsee/ on valinnut ja opettanut ja kasvattanut ja kouluttanut sen, jonka sitten ajallaan voitelee ja varustaa kaikin tarvittavin varustein tehtäväänsä, siis ihan kuten leeviläiset papit siis fyysisesti pestiin ja voideltiin ja puettiin ja varustettiin tehtävää varten !

        Mutta siis vaikka kaikki nyt uudessa liitossa kuulummekin pappis sukuun, niin silti on sama Jumalan valinta yhä voimassa !

        Siis tässä on se ero nykyisen ja vanhan liiton välillä kerrottu :

        Hepr. 8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

        Joh. 6:45 Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni.

        26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
        27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

        Mutta kannattaa siis tutkia näitä "kuvia ja varjoja" kunnolla, eikä vain osin !

        Uudessa liitossa ovat naiset miehistyneet.


    • Com

      Jeesus sanoi niiden pelastuvan, jotka tekevät hänen Isänsä tahdon. Mikä Isän tahto on? Se ei ole pelkästään jokin tunne. Se merkitsee tiedon hankkimista siitä, mikä miellyttää Jumalaa ja toimimista sen mukaan.
      Raamatusta ei löydy montaa totuutta, vain yksi. Eikä pelkkä usko Jeesukseen riitä. Täytyy tehdä niitä tekoja, joita hän teki. Joh.14:12. Ja ykseys ja rakkaus olisivat tunnusmerkkejä Jeesuksen tosi seuraajista. Ei mitään sekalaista joukkoa eri oppeineen.
      Ja heidän täytyy pysyä uskollisina loppuun asti. Joh. 4: 23,24 kertoo Jeesuksen sanat, että palvonta tulee olla hengessä ja totuudessa.

      • IsänTahto

        > Jeesus sanoi niiden pelastuvan, jotka tekevät hänen Isänsä tahdon. Mikä Isän tahto on?

        Joh. 6:40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.


      • valtteri-P

        Jumalan tahto on se, että hänen nimensä tulee pyhitetyksi ja että hänen tahtonsa tapatuu niin maan päällä kuin taivaassakin. Hänen tahtonsa on se, että me elämme hänen tahtonsa mukaan ja seuraamme Jeesuksen askeleissa. Yksi tarkeä osa tulee esille Matt. 24:14:ssa. Hänen tahtonsa on se, että hänen Valtakuntansa tuo rauhan maan päälle.


    • EiPitäisiOllaLiianVaikea

      Valittuja ovat kaikki ne, jotka suostuvat tulemaan siihen pelastukseen sisälle, joka on Jeesuksessa Kristuksessa, eli kaikki ne ovat valittuja jotka uskovat Jeesukseen ja tunnustavat hänet Herraksi.

      • raamatusta

        Oletko sinä Jumala ?

        Siis nyt menit kumoamaan kaiken edellä kirjoitetun, joka siis on perusteltu Raamatun Sanalla !

        Mutta sinä siis kumosit OMALLA sanallasi kaiken sen Raamatun opetuksen !

        Eli siten sinun on pakko olla Jumala, sillä kukaan ihminen ei voi kumota Raamatun selviä opetuksia.

        Eikä siis väittää omaavansa ihan itse ja yksikseen Totuutta !

        Hei oikeasti, mieti nyt edes hetki ja lue nyt edes se, mitä näissä ketjuissa jo on kirjoitettu, ennen kuin alat väittämään varmaksi asioita, siis ILMAN Raamatullisia perusteita !


      • markku.lievonen

        Niin, eihän kysymys ole turmeltuneen lihallise ihmisen suostumuksesta ottaessaan pelastuksen vastaan,- koska ihminen ON JO sillä hetkellä uudestisyntynyt. Syntynyt JUMALASTA.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole SYNTYNEET verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan JUMALASTA.

        Eli tuokin tilanne on JUMALASTA ja liityy juuri valittuihin eli JUMALA oman aivoituksensa mukaan valitsee ihmisen kuka ottaa pelastuksen vastaataan / on JUMALASTA syntynyt.


      • raamatusta
        markku.lievonen kirjoitti:

        Niin, eihän kysymys ole turmeltuneen lihallise ihmisen suostumuksesta ottaessaan pelastuksen vastaan,- koska ihminen ON JO sillä hetkellä uudestisyntynyt. Syntynyt JUMALASTA.

        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole SYNTYNEET verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan JUMALASTA.

        Eli tuokin tilanne on JUMALASTA ja liityy juuri valittuihin eli JUMALA oman aivoituksensa mukaan valitsee ihmisen kuka ottaa pelastuksen vastaataan / on JUMALASTA syntynyt.

        Jumala on antanut ihmiselle oman tahdon, eikä Jumala siis pakota ketään pelastukseen !

        Siis kuten tuossa sanotaan, eli "ne jotka ottivat Hänet vastaan" !

        Siis Raamattu puhuu kihlauksesta ja Kristuksen morsiamesta, eikä kukaan ihminenkään ota, eikä voi ottaa väkisin, siis täysin vastoin toisen tahtoa, puolisokseen yhtään ketään !

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        Kihlaus siis vaatii toisen suostumuksen, eli Jumala siis kutsuu, mutta ihmiselle Jumala siis on antanut vapauden, joko kihlautua tai ei, eli Jumala ei ole tehnyt ihmisestä mitään tahdotonta roboottia !

        Joten älä pätki Sanaa kuten perkele kiusatessaan Jeesusta erämaassa:

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa EIVÄT OTTANEET HÄNTÄ VASTAAN.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.


      • markku.lievonen
        raamatusta kirjoitti:

        Jumala on antanut ihmiselle oman tahdon, eikä Jumala siis pakota ketään pelastukseen !

        Siis kuten tuossa sanotaan, eli "ne jotka ottivat Hänet vastaan" !

        Siis Raamattu puhuu kihlauksesta ja Kristuksen morsiamesta, eikä kukaan ihminenkään ota, eikä voi ottaa väkisin, siis täysin vastoin toisen tahtoa, puolisokseen yhtään ketään !

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        Kihlaus siis vaatii toisen suostumuksen, eli Jumala siis kutsuu, mutta ihmiselle Jumala siis on antanut vapauden, joko kihlautua tai ei, eli Jumala ei ole tehnyt ihmisestä mitään tahdotonta roboottia !

        Joten älä pätki Sanaa kuten perkele kiusatessaan Jeesusta erämaassa:

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa EIVÄT OTTANEET HÄNTÄ VASTAAN.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        Ajattele ja tutki Raamattua. Mikä mahti maailman kaikkeudessa paadutti koko kansan Israelin ja paatumuksen tilasta johtuen avasi oven pakanoille.

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa EIVÄT OTTANEET HÄNTÄ VASTAAN.

        Raamatun lehdiltä selviää selkeästi, miten omat / Israelilaset eivät edes mahdollistuneet ottamaan Jeesusta vastaan, koska koko kansa oli paatumuksen tilassa.

        Ajattele. Jos Israelilaiset / juutalaiset olisivat tehneet toisin,- mitä JUMALA oli aivooittanut, niin yksikään pakana ei mahdollistuisi ottamaan Jeesusta vastaan pelastajana ja syntien sovittajana eli jos Jeesusta ei olisi kavallettu ja ei olisi naulittu ristille.

        JUMALA paaduttaa kenet tahtoo ja tekee myös eläväksi kenet tahtoo ja tähän on ihmisen tyytyminen kaikkiavaltiaan JUMALAN edessä. Ilon päivän tekee koko ihmislajille se kun tutkii ja ymmärtää ja uskoo mitä JUMALA tahtoo kaikille ihmisille.

        Mutta, ymmärrän erittäin hyvin, ettei ihminen esim. helluntalainen, joka on pelastunut jo tässä ajassa, mahdollistu ymmärtämään tilaansa, miten JUMALA on ainut taho, joka muutti ja vaikutti hänen tahtomiseen ja tekemiseen ja johdatuksen kautta otti pelastuksen vastaan. Tuntien kuin itse toimisi ja tahtoisi. Siis turmeltunut ihminen ei ota vastoin tahtoaan Jeesusta vastaan,- vaa JUMALA muuttaa / on jo muuttanut tämänn ihmisen tahtotilan, joka ottaa Jeesuksen vastaan. Jos JUMALA ei muuttaisi turmeltuneen ihmisen tahtotilaa, niin yksikään turmeltunut ihminen ei ota Jeesusta vastaan, koska on vihollisuudessa JUMALAN tahdon tekemiseen.

        Aivan samanlaisen muutoksen koin äskettäin arjessa liittyen eläkkeelle jäämiseen. Eläkkeelle tahdoin tosi voimakkaasti ja työpaikalla oli oikein kalenteri jossa merkkasin päivien määriä jne..... oli kuin olisin juossut maratonia ja tuskastelin eikö tämä jo lopu jne....

        Mutta, niin vain JUMALA muutti tahtotilaani liittyen työnanatajani tilanteeseen ja tällä hetkellä tahtotilani on päinvastainen. Jopa terveyden tilani on huilluluokkaa ja tahdon suunnitella ja olla työnanatjani palveluksessa ilolla, niin kauan jolloin ongelma ratkeaa ja näin poistan esimiehiltä stressitilan. JUMALAN tahdon toteutuessa aikaa on ongelman ratkaisuun. KUKAAN ei olisi uskonut tätä tilannnetta vuosi sitten. En edes itsekkään.
        Niin, näin JUMALA mahdolistuu vaikuttamaan tahtomista ja tekemistä oman HYVÄN tahtonsa toteuttamisessa.
        Ihmisen osa on todella vain havainnoida asiat ja niiden muutokset.


      • markku.lievonen
        markku.lievonen kirjoitti:

        Ajattele ja tutki Raamattua. Mikä mahti maailman kaikkeudessa paadutti koko kansan Israelin ja paatumuksen tilasta johtuen avasi oven pakanoille.

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa EIVÄT OTTANEET HÄNTÄ VASTAAN.

        Raamatun lehdiltä selviää selkeästi, miten omat / Israelilaset eivät edes mahdollistuneet ottamaan Jeesusta vastaan, koska koko kansa oli paatumuksen tilassa.

        Ajattele. Jos Israelilaiset / juutalaiset olisivat tehneet toisin,- mitä JUMALA oli aivooittanut, niin yksikään pakana ei mahdollistuisi ottamaan Jeesusta vastaan pelastajana ja syntien sovittajana eli jos Jeesusta ei olisi kavallettu ja ei olisi naulittu ristille.

        JUMALA paaduttaa kenet tahtoo ja tekee myös eläväksi kenet tahtoo ja tähän on ihmisen tyytyminen kaikkiavaltiaan JUMALAN edessä. Ilon päivän tekee koko ihmislajille se kun tutkii ja ymmärtää ja uskoo mitä JUMALA tahtoo kaikille ihmisille.

        Mutta, ymmärrän erittäin hyvin, ettei ihminen esim. helluntalainen, joka on pelastunut jo tässä ajassa, mahdollistu ymmärtämään tilaansa, miten JUMALA on ainut taho, joka muutti ja vaikutti hänen tahtomiseen ja tekemiseen ja johdatuksen kautta otti pelastuksen vastaan. Tuntien kuin itse toimisi ja tahtoisi. Siis turmeltunut ihminen ei ota vastoin tahtoaan Jeesusta vastaan,- vaa JUMALA muuttaa / on jo muuttanut tämänn ihmisen tahtotilan, joka ottaa Jeesuksen vastaan. Jos JUMALA ei muuttaisi turmeltuneen ihmisen tahtotilaa, niin yksikään turmeltunut ihminen ei ota Jeesusta vastaan, koska on vihollisuudessa JUMALAN tahdon tekemiseen.

        Aivan samanlaisen muutoksen koin äskettäin arjessa liittyen eläkkeelle jäämiseen. Eläkkeelle tahdoin tosi voimakkaasti ja työpaikalla oli oikein kalenteri jossa merkkasin päivien määriä jne..... oli kuin olisin juossut maratonia ja tuskastelin eikö tämä jo lopu jne....

        Mutta, niin vain JUMALA muutti tahtotilaani liittyen työnanatajani tilanteeseen ja tällä hetkellä tahtotilani on päinvastainen. Jopa terveyden tilani on huilluluokkaa ja tahdon suunnitella ja olla työnanatjani palveluksessa ilolla, niin kauan jolloin ongelma ratkeaa ja näin poistan esimiehiltä stressitilan. JUMALAN tahdon toteutuessa aikaa on ongelman ratkaisuun. KUKAAN ei olisi uskonut tätä tilannnetta vuosi sitten. En edes itsekkään.
        Niin, näin JUMALA mahdolistuu vaikuttamaan tahtomista ja tekemistä oman HYVÄN tahtonsa toteuttamisessa.
        Ihmisen osa on todella vain havainnoida asiat ja niiden muutokset.

        >>on huilluluokkaa <<
        Siis huippu luokkaa, oli kysymys.


      • markku.lievonen
        raamatusta kirjoitti:

        Jumala on antanut ihmiselle oman tahdon, eikä Jumala siis pakota ketään pelastukseen !

        Siis kuten tuossa sanotaan, eli "ne jotka ottivat Hänet vastaan" !

        Siis Raamattu puhuu kihlauksesta ja Kristuksen morsiamesta, eikä kukaan ihminenkään ota, eikä voi ottaa väkisin, siis täysin vastoin toisen tahtoa, puolisokseen yhtään ketään !

        2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

        Kihlaus siis vaatii toisen suostumuksen, eli Jumala siis kutsuu, mutta ihmiselle Jumala siis on antanut vapauden, joko kihlautua tai ei, eli Jumala ei ole tehnyt ihmisestä mitään tahdotonta roboottia !

        Joten älä pätki Sanaa kuten perkele kiusatessaan Jeesusta erämaassa:

        11 Hän tuli omiensa tykö, ja hänen omansa EIVÄT OTTANEET HÄNTÄ VASTAAN.
        12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
        13 jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.

        1. Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.

        >>Siis Raamattu puhuu kihlauksesta ja Kristuksen morsiamesta, eikä kukaan ihminenkään ota, eikä voi ottaa väkisin, siis täysin vastoin toisen tahtoa, puolisokseen yhtään ketään !<<

        Niin, ihan sivullisena harmittaa, miten turneltunee ihmisen suyhdetta / tahtotilaa vertaat ihmisten välisiin suhteisiin. Sulhanen ja morsian. No, ajattele ite. Jos morsian olisi vihollisuudessa sulhasta kohtaan, niin kuvitteletko rakkaus tarinan mahdolisuuteen?

        Niin, koko ajattelusi valitettvasti ilmentä ihmisen pelastuvan itsensa kautta. Omalla ratkaisullaan ja siten teolla.
        Taas Raamattu selvästi opettaa,miten JUMALA pelastaa turmeluksen tilassa olevan ihmisen muuttamalla tahtomisen ja tekemisen eli tekemällä ihimseen mielenmuutoksen uudestisyntymisessä.
        No, paljon saa vettä virrata Pieloisjoessa, kunnes helluntalaine tai muukaan lainen uskoo tämän todellisuudeksi.
        Mutta, iloitaan yhdessä, miten KAIKKI ihmiset tulevat vallistetuksi / tekemään siten parannuksen kaikista ajatuksistaan, jotka ovat JUMALAN aivoitusia vastaan. (Apostolien teot 17)


    • markku.lievosen jumala tekee syntiä ja vaikuttaa synnin tekemistä.

      • markku.lievonen

        Väärin. Ongelma/si on, ettei ihminen tiedä JUMALAN teitä. Syntiä on JUMALAN tahdon vastaisuus ja sen tekeminen.

        Ihminen tietää tasan tarkkaan milloin tekee syntiä joka ilmentyy juuri JUMALAN tahdon tietämisestä.


      • markku.lievonen kirjoitti:

        Väärin. Ongelma/si on, ettei ihminen tiedä JUMALAN teitä. Syntiä on JUMALAN tahdon vastaisuus ja sen tekeminen.

        Ihminen tietää tasan tarkkaan milloin tekee syntiä joka ilmentyy juuri JUMALAN tahdon tietämisestä.

        Onko Jumala tehnyt syntisiä ja pahoja ihmisiä tai enkeleitä?

        Onko Jumala vaikuttanut synnin ja pahan tekemisen ihmisten ja enkelien elämässä?

        "Miksi minusta tällaisen teit"?


      • markku.lievonen kirjoitti:

        Väärin. Ongelma/si on, ettei ihminen tiedä JUMALAN teitä. Syntiä on JUMALAN tahdon vastaisuus ja sen tekeminen.

        Ihminen tietää tasan tarkkaan milloin tekee syntiä joka ilmentyy juuri JUMALAN tahdon tietämisestä.

        Miksi Aatami lankesi?

        Oliko hänellä vaihtoehtoja?

        Vai oliko Jumala järjestänyt asiat niin, että Aatamin oli pakko langeta?

        Oliko Aatamin lankeemus Jumalan tahto ja hänen suunnitelmansa?

        Entä saatanan?

        Ja muiden ihmisten?

        Onko se Jumalan aivoitus, että ihmiset tekevät syntiä ja onko se Jumalan tahto?

        Ovatko Markku Lievosen synnit ja syntisyys Jumalan aivoitus ja tahto?


      • markku.lievonen kirjoitti:

        Väärin. Ongelma/si on, ettei ihminen tiedä JUMALAN teitä. Syntiä on JUMALAN tahdon vastaisuus ja sen tekeminen.

        Ihminen tietää tasan tarkkaan milloin tekee syntiä joka ilmentyy juuri JUMALAN tahdon tietämisestä.

        Mitä jos kerrankin sanoisit suoraan sen miten uskot, Markku?

        Miksi kiertelet ja kaartelet?

        Eikö synti ja synni tekeminen olekaan Jumalan suunnitelma ja tahto, vaikka olet sen monta kertaa kahden kesken ja seurassa sanonut?


      • markku.lievonen
        ei-kirj kirjoitti:

        Mitä jos kerrankin sanoisit suoraan sen miten uskot, Markku?

        Miksi kiertelet ja kaartelet?

        Eikö synti ja synni tekeminen olekaan Jumalan suunnitelma ja tahto, vaikka olet sen monta kertaa kahden kesken ja seurassa sanonut?

        No, kerro ihmeessä missä olen kirjoittanut positiivisesti synnin tekemisestä? Ajattele- ja ymmärrä. Syntiä on se, joka on JUMALAN tahdon vastainen teko tai ajatus.


      • markku.lievonen
        ei-kirj kirjoitti:

        Mitä jos kerrankin sanoisit suoraan sen miten uskot, Markku?

        Miksi kiertelet ja kaartelet?

        Eikö synti ja synni tekeminen olekaan Jumalan suunnitelma ja tahto, vaikka olet sen monta kertaa kahden kesken ja seurassa sanonut?

        Ajattele- ongelma/si on ettei ihminen tiedä JUMALAN teitä. Ymmärrätkö jo nyt? Lue ilmoitus AJATUKSEN kera.

        32Sillä Jumala on sulkenut kaikki tottelemattomuuteen, että hän kaikkia armahtaisi.
        33 Oi sitä Jumalan rikkauden ja viisauden ja tiedon syvyyttä! Kuinka tutkimattomat ovat hänen tuomionsa ja käsittämättömät hänen tiensä!


    • Egyptitär

      Valitut ovat Jumalan valitsemia henkilöitä luulisin.
      Jumalan valittu kansa oli Israel, mutta Israelilaiset eivät totelleet Jumalaa, joten Hän antoi mahdollisuuden muillekin kansoille. Luin jostakin kirjasta, että taivaaseen pääsee vähemmistö ihmisistä. Lopun aikana ihmiset eivät vaan käänny uskoon. Lopun aikana on luonnon katastrofeja kuten esimerkiksi filippiineillä on ollut jo monta taifuunia. Uudessa maassa ei ole merta jne. Jotkut niin kutsutut uskovaiset kuuluvat vain tavan vuoksi johonkin uskontoon, eivät he ole oikeita uskovaisia.

    • Usko.Toivonen

      Valituista vielä:

      Kyllähän ainakin Raamatun ilmoitus tukee valintaa, kuten voimme lukea tästä Raamatun kohdasta, Maria on valinnut hyvän osan, jota häneltä ei oteta pois.

      39. Ja hänellä oli sisar, Maria niminen, joka asettui istumaan Herran jalkojen juureen ja kuunteli hänen puhettansa.
      40. Mutta Martta puuhasi monissa palvelustoimissa; ja hän tuli ja sanoi: "Herra, etkö sinä välitä mitään siitä, että sisareni on jättänyt minut yksinäni palvelemaan? Sano siis hänelle, että hän minua auttaisi."
      41. Herra vastasi ja sanoi hänelle: "Martta, Martta, moninaisista sinä huolehdit ja hätäilet,
      42. mutta tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa. Maria on valinnut hyvän osan, jota ei häneltä oteta pois."
      ( Luuk. 10. )

      Pelastuksen evankeliumi, Sana rististä, on Jumalan voima, mikä vaikuttaa ihmisen kääntymisen Herran puoleen.

      17. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.
      18. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. ( 1. Kor. 1. )

      Jumala siis antaa voiman, kuten antoi Mariallekin, ja Maria valitsi ottaa vastaan Herra Jeesus Vapahtajanaan.

      12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä,
      13. jotka eivät ole syntyneet verestä eikä lihan tahdosta eikä miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
      ( Joh. 1. )

      Kysymys on siis myös ihmisen valinnasta, Jumala on Kristuksessa valinnut kaikki ihmiset pelastukseen, se on Jumalan tahto, mutta kaikki ihmiset eivät tahdo.

      Herra Jeesus kantoi koko maailman synnin, käsittäen joka ikisen ihmisen, maksamalla verellensä lunastuksen jokaista ihmistä varten.

      2. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien. ( 1. Joh. 2. )

      Jeesuksessa Kristuksessa ovat kaikki kutsuttuja, Herra pyytää kaikkia tulemaan luokseen, kääntymään Hänen puoleensa.

      20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
      21. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
      1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
      2. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. ( 2. Kor. 5:20-21; 2. Kor. 6:1-2 )

      Kuten tuosta edeltä voimme lukea, ihmisen valinnasta on myös kysymys.
      Jumalaa kutsuu Kristuksessa ja ihminen vastaa kutsuun, antaa sovittaa, ottaa vastaan Jumalan armahduksen Kristuksessa.

      8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
      12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
      ( Room. 10. )

      Jumalan lapset, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyt, antavat sovittaa itsensä,
      ottavat vastaan Jumalan armon Kristuksessa, huutavat avuksensa ( valinta ) Herran nimeä.

      2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
      ( 1. Kor. 1. )

      Jumala kehoittaa ihmisiä antautumaan sovitettaviksi, Jumala kehoittaa ihmisiä vastaanottamaan armon.

      Kuka päättää annanko sovittaa itseni, kuka päättää otanko vastaan Jumalan armon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe