Koska kristinusko eriytyi omaksi uskonnokseen?

KoskaOma

Tästä ei taida olla mitään valmista vastaudta vai onko? Ainakin mielipiteitä on vaikka muille jakaa. Esimerkiksi osa sanoo että se tapahtu helluntaina ja kun Paavali alkoi vainoamaan kristittyjä vuosina n. 30-35, toiset esittävät ajankohdaksi neron vainoa ja juutalaissotaa 64-73, mutta osa katsoo sen tapahtuneen vasta bar Kokhban kapinan aikaan vuosian 132–135 tapahtuneen skisman seurauksena.

27

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Josefus kertoo Helluntaiksi nimitetystä päivästä jolloin paljon kanssaa oli kookontunut kaupungin ympärille ja kaikki olivat aseistettuja.

Ehkä heillä oli tulisia lieskoja pään päällä. Joku vuodatus.

• ÄläValehtele

Lähde? Olen lukenut Pauli Huhtasen suomennoksen Josephuksen teoksesta Juutalaissodan historia, mutta siinä ei kerrottu mitään kuvailemasi kaltaisita. Siksi pyydän että annat lähteen väittellesi, mieluiten jop lainauksen siitä tekstistä.

• Pollateisti
        ÄläValehtele kirjoitti:

Lähde? Olen lukenut Pauli Huhtasen suomennoksen Josephuksen teoksesta Juutalaissodan historia, mutta siinä ei kerrottu mitään kuvailemasi kaltaisita. Siksi pyydän että annat lähteen väittellesi, mieluiten jop lainauksen siitä tekstistä.

Sinä lähdettä huuteleva hihhuli, voit työntää pääsi tuedät kyllä minne. Ei mulla muuta.

• ÄläValehtele kirjoitti:

Lue uudestaan, olihan siellä on Jeesustakin.

• Näinseasiaon

Täysin typerä ja tietämättömyyteen perustuva kysymys, joka ilmeisesti on kynäilty vain kiusaamismielessä, mutta koska (uskomatonta kyllä!) oikeasti on olemassa niinkin suuria typeryksiä jotka saattavat pohtia tuollaisia asioita niin heille nyt tiedoksi että kristinusko on maailman vanhin uskonto joka perustettiin jo paratiisissa, heti lankeemuksen jälkeen.

1. Moos. 3:15 on kristinuskon perustamiskirja. Tiedetty kristinusko on ollut jo ennen maailman perustamista, mutta ihmisten keskuudessa perustettu 1.Moos. 3:15. asti.

• Harvoin näkee nuin vastustamatonta todistusta. Giddap, Myrskytuuli!

• Kun laitat googleen hauksi vaikka tuon otsakkeesi, saat parempia vastauksia.

”Jeesuksen opetuslasten ympärille alkoi kehittyä ensimmäinen kirkko, jota kutsumme varhaiskirkoksi. He eivät vielä kutsuneet itseään kristityiksi, vaan juutalaisiksi, jotka tunnustivat Kristuksen Messiaakseen. Vasta Antiokian seurakuntalaisia kutsuttiin ensimmäisen kerran kristityiksi.”

”Vähitellen kristinusko eriytyi juutalaisuudesta, mutta voidaan sanoa, että kristinuskolla on juuret juutalaisuudessa.”
      Kristinuskon historiallinen tausta Kohteesta Ortodoksi.net

”Ensimmäisinä vuosisatoina nämä uskonsuunnat sitten eriytyivät ja lähtivät kehittymään omiin suuntiinsa. Ne ristiriidat, jotka oli nähtävissä Jeesuksen ja fariseusten välillä, syvenivät. Lopulta kahden juutalaisen kapinan eli vuosien 66-70 jKr ja 132-135 jKr aikoina tapahtui lopullinen murros.”

”Erityisesti siellä, missä oli vaarana juutalaiskristittyjen osallistuminen synagogien jumalanpalveluksiin, tähän rukoukseen liitettiin kirous "nasaretilaisia" eli juutalaiskristittyjä vastaan. Toisaalta kristillisellä taholla syntyi toiselta vuosisadalta alkaen niin sanottu Adversus Iudaeos ("juutalaisia vastaan") kirjallisuus, jossa argumentoitiin miksi juuri kristillinen Vanhan testamentin tulkinta on luotettavampaa kuin juutalaisten.”
      ”Vuosisatojen ajan nämä kiistakysymykset sitten syvenivät ja saivat kristinuskon tultua viralliseksi valtakunnan uskonnoksi 300-luvulla myös ikäviä piirteitä. ”
      Antti Laaton aliokirjoitus: Juutalaisuus ja kristinusko – sisaruskonnot Turun Sanomat 30.7.2005

Eli viralliseksi uskonnoksi kristillisyys tuli 300 luvulla.

• Kiitos erinomaisesta tekstien hausta. Minusta se kristinusko alkoi Galileassa seuraavasta tapahtumasta?

"Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.""

Matt. 28:18-20

• Faith.Hope.Love kirjoitti:

Kiitos erinomaisesta tekstien hausta. Minusta se kristinusko alkoi Galileassa seuraavasta tapahtumasta?

"Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.""

No, tuo lienee aika tavalla mielikuva juttu. Toiset väittää, ettei Jeesus edes halunnut perustaa mitään uutta uskontoa.

• mummomuori kirjoitti:

No, tuo lienee aika tavalla mielikuva juttu. Toiset väittää, ettei Jeesus edes halunnut perustaa mitään uutta uskontoa.

Minusta se uskonto perustettiin helluntaina ja myöhemmin Galilean lähetyskäskyssä? Myös Paavali oli perustamassa sitä teologisesti?

• kaivataanalkuperäistä
        Faith.Hope.Love kirjoitti:

Kiitos erinomaisesta tekstien hausta. Minusta se kristinusko alkoi Galileassa seuraavasta tapahtumasta?

Emme me voi luottaa Raamatun teksteihin, jotka on tarkoitushakuisesti muokattu ja täydennetty sopimaan lopputulokseen matkan varrella - tarvittaisiin alkuperäisiä kirjoituksia tuolta ajalta, ei muokattuja. Mahdollisesti tästä saisi jotakin irti Nag Hammadin teksteistä, koska ovat alkuperäisiä ensimmäiseltä ja toiselta vuosisadalta, ja hävitetyiksi määrätty jo 300-luvulla, joten niissä olisi aitoa tietoa ja vertausta muokkaukseen, koska niihin ei ihmiskäsiole koskenut noin 1700 vuoteen.

• Jeesuksenusko

Jeesus on Abrahamin uskon siemen, toteutuma ei ole kuin yksi usko ja yksi isä ja yksi henki, se on kaikilla Jeesusta uskovilla sama.

• muutenmutta

Mielenkiintoinen kirjoitus.... Jeesusta uskova.... ei Jeesukseen uskova. Mutta miten silloin liität siihen Abrahamin uskon siemenen? Liitätkö vielä liiton tekemisenkin?

• Näinseasiaon

Kristinusko maan päällä alkoi paratiisissa. Lue 1.Moos. 3:15

• Oikeahenki

Kristinuskon juuri on taivaassa, se on aito ja pyhä, tullut kaikkein Pyhimmästä. Se on alkulähde jo ennen aikojen alkua. Se ei ole ihmisistä, luodusta vaan Luojalta tullut.

• historioitsijanna

- Synagoogassa ei saanut mainita koskaan kieuksen nimeä , niinpä jeesuksen homokaverukset perustivat oman jeesuksen kehumalaitoksen ,jossa ei siis muuta kuin kehuttiin jeesusta ,eli kirikko.

• Apostolien teot:
        15:28 Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät:
        15:29 että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"

Tässä varmaan tapahtuu eroaminen.

• totuusjulki

"Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi...."

Ketkä ovat nämä Paavalin "me"? No juu arvasin - Paavali on Pyhän Hengenkin takana, onhan hän itse Jumalakin.

"2. Kor. 11:2 Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.

1. Kor. 4:15 Sillä vaikka teillä olisi kymmenentuhatta kasvattajaa Kristuksessa, niin ei teillä kuitenkaan ole monta isää; sillä minä teidät synnytin evankeliumin kautta Kristuksessa Jeesuksessa."

• kainouskaukana

Tuossahan Paavali sanoo, että miten kristinusko syntyi, kuka sen teki ja miten. Nyt ei tarvita kuin Paavalin sanomiselle tarkka vuosiluku, niin se on kristinuskon synty. Ei mitenkään vaatimaton mies tuo Paavali.

• kainouskaukana kirjoitti:

Tuossahan Paavali sanoo, että miten kristinusko syntyi, kuka sen teki ja miten. Nyt ei tarvita kuin Paavalin sanomiselle tarkka vuosiluku, niin se on kristinuskon synty. Ei mitenkään vaatimaton mies tuo Paavali.

Oikeastaan ei sano, mutta toki voit sinä tulkita tuon noin.

• javastaus

Siitä hetkestä kun juutalaiset hylkäsivät Jeesuksen ja tapattivat Hänet.

• Tuosta lauseesta taas syntyy se johtopäätös, että juutalaiset ovat Jumala, joka uhrasi poikansa.

Josta taas seuraa se, että kristityt, jotka pyrkivät murhaamaan kaikki juutalaiet, ovat itseasiassa Jumalan murhaajia.

• suunniteltuatoimintaa

Varmasti näin on - samalla hetkellä he ryhtyivät varmasti suunnittelemaan jatkoa Paavalin johdolla, että miten tämä tilanne käytettäisiin hyväksi. Olihan juutalainen Paavali suuren neuvoston jäsen, joka määräsi Jeesuksen kuolemaan.

Tässä kuitenkin tapahtui jokin virhe, erhe, koska Jeesuksen sanotaan kuolleen vuonna 33 ja samana vuonna kerrotaan, että Paavali kääntyikin kristinuskoon nähtyään näyn Damaskoksen tiellä, mutta on silti tieto, että tämän jälkeen vasta surmattin Stefanos Paavalin toimesta - ja kuinka monta vielä senkin jälkeen, koska oli saatava hävitettyä se toinen evankeliumi, jonka Paavali Raamatussa kiroaa.

Kyllä tässä oli alusta lähtien hyvin määrätietoinen ja älykäs toiminta käynnissä - olihan Jeesus osoittanut jo sellaisia kykyjä, että oli pelko hänen oppinsa saadessa valtaa ryhtyy lentelemään enemmänkin rahanvaihtajien pöytiä, eikä kansa enää alistukaan hallittavaksi - siitä kertonee myös vanhin papyruskäärö P52 muistaakseni.

• palvontamenoja
        fari.g kirjoitti:

Tuosta lauseesta taas syntyy se johtopäätös, että juutalaiset ovat Jumala, joka uhrasi poikansa.

Josta taas seuraa se, että kristityt, jotka pyrkivät murhaamaan kaikki juutalaiet, ovat itseasiassa Jumalan murhaajia.

Löysit kyllä hyvän loogisen ketjun; kristityt tekevät juutalaisista Jumalan, totta, ja kun heistä tulee Jumalansa murhaajia, he ovatkin saatananpalvojia. Kyllähän tämä sama kuvio tulee esille ihan jo sen kautta, että Paavali kirosi Jeesuksen kristuksena ristille, uskontunnustuksen kautta, että tuo yksi kolmiyhteinen Jumala kuolemansa jälkeen menee helvettiin sekä puhumalla liitosta VT:n Jumalan kanssa. Ja jos viedään logiikkaketjua pidemmälle tämän liiton kautta, niin ovatko sitten myös juutalaiset saatananpalvojia?

• Rooma ristiinnaulitsi Jeesuksen poliittisena toimijana (juutalaisten kuningas), Jeesus itse oli uskonut olevansa luvattu messias .
        Jeesuksen kuolema ei kristinuskoa synnyttäny, vaan vasta Paavalin sen pohjalle myöhemmin luoma luoma teologiaa. Kuolema olikin Paavalin mukaan ollut tarpeen jotta ihmiset pelastuisivat jostain helvetistä ja Jeesus oli korotettu jumalaksi kiitokseksi siitä että uhrautui.
        Jeesuksen juutalaiset seuraajat pitivät itseään vielä juutalaisina mutta kun Jeesuksesta tuli kristinuskossa jumala, oli selvää että oli syntynyt täysin uusi uskonto vaikka kaikki sen perustajat olivat itse olleet juutalaisia, ei uusi uskonto enää sitä opillisesti millään tavoin ollut.

• kurtavolainen
        dikduk kirjoitti:

Rooma ristiinnaulitsi Jeesuksen poliittisena toimijana (juutalaisten kuningas), Jeesus itse oli uskonut olevansa luvattu messias .
        Jeesuksen kuolema ei kristinuskoa synnyttäny, vaan vasta Paavalin sen pohjalle myöhemmin luoma luoma teologiaa. Kuolema olikin Paavalin mukaan ollut tarpeen jotta ihmiset pelastuisivat jostain helvetistä ja Jeesus oli korotettu jumalaksi kiitokseksi siitä että uhrautui.
        Jeesuksen juutalaiset seuraajat pitivät itseään vielä juutalaisina mutta kun Jeesuksesta tuli kristinuskossa jumala, oli selvää että oli syntynyt täysin uusi uskonto vaikka kaikki sen perustajat olivat itse olleet juutalaisia, ei uusi uskonto enää sitä opillisesti millään tavoin ollut.

Eli oikeastaan Paavali keksi Helvetin, ylösnousemuksen ja opin synnistä. Tätä olenkin epäillyt. Hebrealaisessa raamatussa mitään näistä kolmesta ei vielä esiinny.

• duckdick

Vastaus aloittajan kysymykseen on tähän aikaan ensivuonna. Nyt hyvää joulunaikaa kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      47
      7745
    2. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      33
      4293
    3. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      57
      3775
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      50
      3220
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2916
    6. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      69
      2656
    7. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      68
      2550
    8. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      58