Tavoitteena ihmisyys

kerettiläinen

Mitä hyötyä on mistään uskonnosta tai pyhyydestä, jos ei kykene olemaan ihminen toiselle ihmiselle?

Onko ihmisyyden tavoitteleminen liian vaatimaton tavoite uskovaiselle? Pyhimyksen saappaisiinko pitäisi heti hypätä, kun tulee uskovaiseksi... ? Ja kun huomaa epäonnistuvansa siinä, niin karttelee kaikkea liiallista läheisyyttä toisten kanssa, jotta ei paljastuisi.

Ihmisyyden opetteleminen...eikö siinä olisi tarpeeksi tavoitetta jokaiselle?
Myös uskovaisille?

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erittäin hyvä kysymys.

      Toisaalta voi kysyä, mitä on ihmisyys ?

      Sitäkö, että noudattaa lakeja ja määryksiä ?
      - vai sitäkö, että kulkee sen ylimääräisen mainln, antaa omastaan köyhille, käy katsomassa vähempiosaisia ja huolehtimassa heistä ?

      Hmmm... kummasta kategorista jaetaan ihmisyysopisteet ?

      • kerettiläinen

        "Toisaalta voi kysyä, mitä on ihmisyys ?"

        Ensimmäisenä ainakin itselleni tulee mieleen empatiakyky.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Toisaalta voi kysyä, mitä on ihmisyys ?"

        Ensimmäisenä ainakin itselleni tulee mieleen empatiakyky.

        No mutta eikö empatia(kyky) olekin todella kaukana sääntöjen/lain noudattamisesta ?

        Pappi kulki ohitse lakia noudattaen, kun laupias saamelainen (vai oliko joku samarialainen kenties) päätti osoittaa empatiaa (/-kykyä) ihan käytännön tasolla !!!

        (Sorry jos on toistoa, mutta olen tätä esimerkkiä dumpannut tännekin jo vuosia...)


      • kerettiläinen
        Exap kirjoitti:

        No mutta eikö empatia(kyky) olekin todella kaukana sääntöjen/lain noudattamisesta ?

        Pappi kulki ohitse lakia noudattaen, kun laupias saamelainen (vai oliko joku samarialainen kenties) päätti osoittaa empatiaa (/-kykyä) ihan käytännön tasolla !!!

        (Sorry jos on toistoa, mutta olen tätä esimerkkiä dumpannut tännekin jo vuosia...)

        "Pappi kulki ohitse lakia noudattaen, kun laupias saamelainen (vai oliko joku samarialainen kenties) päätti osoittaa empatiaa (/-kykyä) ihan käytännön tasolla !!!"

        No empatiakyvystähän tuo vertaus juuri kertoi.

        Muistelen joskus lukeneeni, että sympatian ja empatian välillä on se ero, että ihminen voi tuntea sympatiaa eli myötätuntoa toista ihmista kohtaan, mutta se jää vain tunnetasolle, kun sen sijaan empaattinen ihminen osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja alkaa miettiä keinoja, miten voisi auttaa ja ryhtyy sitten tuumasta toimeen.

        Minä jään useimmiten vain sympatian tasolle. Ei ole voimia eikä keinoja auttaa. Jos yritän liikaa, niin olen lopulta aivan loppu itse.

        Nyt yritän itsekkäästi keskittyä vain itseni auttamiseen ja yritän sysätä syrjään kaikki syyllisyyden tunteet siitä, etten jaksa auttaa muita.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "Pappi kulki ohitse lakia noudattaen, kun laupias saamelainen (vai oliko joku samarialainen kenties) päätti osoittaa empatiaa (/-kykyä) ihan käytännön tasolla !!!"

        No empatiakyvystähän tuo vertaus juuri kertoi.

        Muistelen joskus lukeneeni, että sympatian ja empatian välillä on se ero, että ihminen voi tuntea sympatiaa eli myötätuntoa toista ihmista kohtaan, mutta se jää vain tunnetasolle, kun sen sijaan empaattinen ihminen osaa asettua toisen ihmisen asemaan ja alkaa miettiä keinoja, miten voisi auttaa ja ryhtyy sitten tuumasta toimeen.

        Minä jään useimmiten vain sympatian tasolle. Ei ole voimia eikä keinoja auttaa. Jos yritän liikaa, niin olen lopulta aivan loppu itse.

        Nyt yritän itsekkäästi keskittyä vain itseni auttamiseen ja yritän sysätä syrjään kaikki syyllisyyden tunteet siitä, etten jaksa auttaa muita.

        No, minun kohdallani sinua kohtaan on tuolla määritelmällä vain sympatiaa, koska empatia edellyttäisi sitä että voisi edes kuvitella auttavansa. Se on hieman vaikeaa, kun ei ole edes yhteystietoja.


      • Exap kirjoitti:

        No, minun kohdallani sinua kohtaan on tuolla määritelmällä vain sympatiaa, koska empatia edellyttäisi sitä että voisi edes kuvitella auttavansa. Se on hieman vaikeaa, kun ei ole edes yhteystietoja.

        No nyt minulla on rekisteröity nimimerkki.

        Suomi24 postilaatikkoon voi lähettää viestiä.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        No nyt minulla on rekisteröity nimimerkki.

        Suomi24 postilaatikkoon voi lähettää viestiä.

        Sin män.


    • Salomo

      Rakkaus on tärkein, ilman sitä ei ole mitään. Kuka uskoo ihmiseen, jolla ei ole rakkautta? Olen ymmärtänyt raamatusta asian niin, että omat teot eivät voi ketään pelastaa, eikä oman itsensä "parantelu", ei ihmisten toinen toisilleen osoittama inhimillisyys, eikä pelkkä rakkaus muita ihmisiä kohtaan, vaan ainoastaan USKO armosta syntiemme sovittajaan Herraan Jeesukseen. Jeesus sanoi:usko on sinut pelastanut - seuraa minua"
      Hän antaa voiman tulla Jumalan lapseksi.

      • Kuulostat aivan sellaiselta, mitä adventisti ei ole vaikka haluaisi ?


      • kerettiläinen

        "...vaan ainoastaan USKO armosta syntiemme sovittajaan Herraan Jeesukseen. "

        Tämä on aika mielenkiintoinen juttu, mitä se "usko Jeesukseen" oikein käytännössä on?

        Sitäkö, että uskoo sokeasti oman seurakuntansa opetuksiin tai johonkin Kirjaan? Tai profeettaan?


      • Salomo
        kerettiläinen kirjoitti:

        "...vaan ainoastaan USKO armosta syntiemme sovittajaan Herraan Jeesukseen. "

        Tämä on aika mielenkiintoinen juttu, mitä se "usko Jeesukseen" oikein käytännössä on?

        Sitäkö, että uskoo sokeasti oman seurakuntansa opetuksiin tai johonkin Kirjaan? Tai profeettaan?

        Tämä on aika mielenkiintoinen juttu, mitä se "usko Jeesukseen" oikein käytännössä on?
        Jumalan teko ihmisessä.
        Sitäkö, että uskoo sokeasti oman seurakuntansa opetuksiin tai johonkin Kirjaan? Tai profeettaan?
        Ei mihiinkään ihmisiin, profeettoihin, hurmoksellisiin hihhuleihin, vaan ainoastaan Jeesukseen Kristukseen Jumalan sanaan ihmiskunnalle - raamattuun.


      • kerettiläinen
        Salomo kirjoitti:

        Tämä on aika mielenkiintoinen juttu, mitä se "usko Jeesukseen" oikein käytännössä on?
        Jumalan teko ihmisessä.
        Sitäkö, että uskoo sokeasti oman seurakuntansa opetuksiin tai johonkin Kirjaan? Tai profeettaan?
        Ei mihiinkään ihmisiin, profeettoihin, hurmoksellisiin hihhuleihin, vaan ainoastaan Jeesukseen Kristukseen Jumalan sanaan ihmiskunnalle - raamattuun.

        "Ei mihiinkään ihmisiin, profeettoihin, hurmoksellisiin hihhuleihin, vaan ainoastaan Jeesukseen Kristukseen Jumalan sanaan ihmiskunnalle - raamattuun."

        Eli siis Kirjaan.

        Jeesus=Raamattu?


    • Entinen_adventisti

      Se ihmisyys täyttyisi myös adventisteilla jos adventistit ymmärtäisivät rakkauden kaksoiskäskyn ja Jeesuksen esimerkit Raamatussa. Vaan kun he eivät ymmärrä, ainakaan suurin osa heistä (noin 97%). Tämä nimittäin näkyy siinä, miten adventistit järjestävät erilasia hyväntekeväisyys tai evankeliointi tapahtumiaan ja miten jäsenet niihin osallistuvat. Eli miten jäseniä kiinnostaa yhteisöllinen auttaminen. Joku voi nyt sanoa, että niin mutta kyllä ne voi itsekseen toimia ilman seurakuntaa. Niin varmasti mutta kyllä sellainen palvelualttius näkyisi myös osallistumisessa hyväntekeväisyys tapahtumiin sekä järjestäjinä että muutenkin.

      Mutta minun kokemukseni osoittaa myös sen toisen puolen. Tiedän kokemuksesta, että sairaita ei käydä katsomassa. Haastattelujeni perusteella tiedän myös, että vankiloissa ei käydä, leskiä ei käydä katsomassa, taloudellisesti vaikeassa asemassa olevia ei juuri avusteta, soppakwittiöitä on Suomen kokoisessa maassa tasan yksi. Tosin ruokakassitoimintaa jokunen harva seurakunta harrastaa.

      Miksi näin on? No siksi, että adventismissä tärkein asia ei ole lähimmäisen rakkaus vaan adventismissa keskitytään "profeetta" Whiten omituisiin tulkintoihin Raamatusta ja näiden tulkintojen toteuttamiseen, kuten itsensä kehittämiseen, jonka katsotaan olevan (Whiten mukaan) uskovan tärkein tehtävä. Siis se, että ITSE kehittää itseään Kristuksen kaltaiseksi. Tämä tehtävä menee ohi evankeliumin julistamisen ja lähimmäisen rakastamisen. Toki täytyy sinä sitten myös tuntea se Kristus, jotta voisi kehittää itseään hänen kaltaisekseen. Se Kristus kyllä tunnetaan muttei sitä armoa, jonka mukaan pelastus on lahja, joka ei vaadi (itsensä kehittämis) tekoja. Adventistilta vaaditaan paljonerilaisia asioita, jotka tekisivät hänestä kelvollisen Jumalalle. On pukeutumissääntöjä, ruokavaliosääntöjä, itsensäkehittämissääntöjä, tutkiva tuomio-opppia, joka kannustaa tekoihin, jolla saataisiin itsestään Jumalalle kelvollisia yms. Adventistien keskittyminen omaan itseensä noin paljon tekee heistä kylmiä lähimmäisiään kohtaan. Useimmista heistä. Se saa myös aikaan melkomoisia paineita jatkuvasta suorittamisesta ollakseen taivaskelpoinen. Siinä jää väkisinkin MUITTEN ihmisyys toiseksi.

      • kerettiläinen

        Mikä on sitten se perimmäinen syy "ihmisyyden epäonnistumisessa"?

        Onko se vika adventisteissa itsessään vai adventismissa eli siis Adventtikirkossa, joka opettaa adventismia?

        Vai Raamatussa?

        Vai kenties rienaavissa ja pilkkaavissa ateisteissa?

        On täällä nimittäin ainakin yksi adventistien puolustaja, joka itse ei ole adventisti, mutta jonka mielestä aivan kaikki paha maailmassa on ateistien syytä. Ateistit jopa tunkevat nimikristittyjä uskovien kirkkoihin ja seurakuntiin, jotta nämä pyhäköt saastuisivat???

        Vai onko vika kenties kaikissa näissä? Tai jossain muussa?

        Sairautta ei voi parantaa, ellei löydy syytä siihen, mikä sairauden aiheuttaa.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        Mikä on sitten se perimmäinen syy "ihmisyyden epäonnistumisessa"?

        Onko se vika adventisteissa itsessään vai adventismissa eli siis Adventtikirkossa, joka opettaa adventismia?

        Vai Raamatussa?

        Vai kenties rienaavissa ja pilkkaavissa ateisteissa?

        On täällä nimittäin ainakin yksi adventistien puolustaja, joka itse ei ole adventisti, mutta jonka mielestä aivan kaikki paha maailmassa on ateistien syytä. Ateistit jopa tunkevat nimikristittyjä uskovien kirkkoihin ja seurakuntiin, jotta nämä pyhäköt saastuisivat???

        Vai onko vika kenties kaikissa näissä? Tai jossain muussa?

        Sairautta ei voi parantaa, ellei löydy syytä siihen, mikä sairauden aiheuttaa.

        No mikä sen sairauden (pahuuden) aiheuttaa?

        Olen sitä mieltä, että se on pitkälti synnynnäistä ja geenien kautta perittyä, mutta miten se ilmenee: se on seurausta kasvatuksesta ja ihmisen valinnoista siinä ympäristössä, jossa hän elää.

        Pahuutta on monta eri lajia ja ihminen itse valitsee sen pahuuden, jota alkaa harjoittaa omassa elämässään: kuka enemmän ja kuka vähemmän. Onneksi pahuudessa on eri asteita eivätkä kaikki ihmiset ole yhtä pahoja kuin pahimmat meistä.

        Jos joku luulee ateismin olevan kaiken pahuuden lähde, niin pahasti on polla sekaisin ja mieli eksyksissä. Esimerkiksi muslimit harjoittavat pahuutta sen vuoksi, että uskovat sen olevan itse asiassa hyvän tekemistä (Koraanin ja hadithien ja Muhammadin esikuvan mukaan on tapettava ja alistettava vääräuskoiset).

        Ja eivätkö myös katoliset ja protestantit ole puolustaneet inkvisitiota, vainoja ja pahan tekemistä uskonnollaan: että se olisi hyvän tekemistä ja Jumalan tahto?


      • kerettiläinen
        ei-kirj kirjoitti:

        No mikä sen sairauden (pahuuden) aiheuttaa?

        Olen sitä mieltä, että se on pitkälti synnynnäistä ja geenien kautta perittyä, mutta miten se ilmenee: se on seurausta kasvatuksesta ja ihmisen valinnoista siinä ympäristössä, jossa hän elää.

        Pahuutta on monta eri lajia ja ihminen itse valitsee sen pahuuden, jota alkaa harjoittaa omassa elämässään: kuka enemmän ja kuka vähemmän. Onneksi pahuudessa on eri asteita eivätkä kaikki ihmiset ole yhtä pahoja kuin pahimmat meistä.

        Jos joku luulee ateismin olevan kaiken pahuuden lähde, niin pahasti on polla sekaisin ja mieli eksyksissä. Esimerkiksi muslimit harjoittavat pahuutta sen vuoksi, että uskovat sen olevan itse asiassa hyvän tekemistä (Koraanin ja hadithien ja Muhammadin esikuvan mukaan on tapettava ja alistettava vääräuskoiset).

        Ja eivätkö myös katoliset ja protestantit ole puolustaneet inkvisitiota, vainoja ja pahan tekemistä uskonnollaan: että se olisi hyvän tekemistä ja Jumalan tahto?

        "No mikä sen sairauden (pahuuden) aiheuttaa?"

        Minusta synonyymi sille pahuudelle on narsismi ja psykiatriasta löytyy sille selityksiä.

        Olemme kaikki eriasteisesti narsisteja.


      • kerettiläinen kirjoitti:

        "No mikä sen sairauden (pahuuden) aiheuttaa?"

        Minusta synonyymi sille pahuudelle on narsismi ja psykiatriasta löytyy sille selityksiä.

        Olemme kaikki eriasteisesti narsisteja.

        Niin, lapsi syntyy "narsistina", jota kiinnostaa vain oma minä ja sen hyvinvointi, ei mikään muu. Kun lapsi oppii puhumaan, niin hän alkaa kasvaa pois narsismista kohti empatiaa ja yhteisöllisyyttä, mutta jokaiselle jää kehityshäiriöinä narsistisia piirteitä, joista on mahdoton päästä kokonaan eroon. Mitä narsistisempi ihminen on, sitä pahempi hän on muita ihmisiä kohtaan, vaikka osaa tekeytyä hyväksi ja käyttää muita hyväkseen.

        Tässä on lueteltu 21 narsistin ominaisuutta. Lähteessä niitä on mainittu yhteensä 46. (healingeagle.net on sittemmin poistunut netistä)

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.

        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

        6. Omatunto vajavainen tai olematon.

        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

        8. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

        9. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

        10. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

        11. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

        12. Ilmaisee harvoin arvostusta.

        13. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

        14. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

        15. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

        16. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

        17. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

        18. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

        19. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

        20. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

        21. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.


      • kerettiläinen
        ei-kirj kirjoitti:

        Niin, lapsi syntyy "narsistina", jota kiinnostaa vain oma minä ja sen hyvinvointi, ei mikään muu. Kun lapsi oppii puhumaan, niin hän alkaa kasvaa pois narsismista kohti empatiaa ja yhteisöllisyyttä, mutta jokaiselle jää kehityshäiriöinä narsistisia piirteitä, joista on mahdoton päästä kokonaan eroon. Mitä narsistisempi ihminen on, sitä pahempi hän on muita ihmisiä kohtaan, vaikka osaa tekeytyä hyväksi ja käyttää muita hyväkseen.

        Tässä on lueteltu 21 narsistin ominaisuutta. Lähteessä niitä on mainittu yhteensä 46. (healingeagle.net on sittemmin poistunut netistä)

        1. Itsekeskeinen. Hänen tarpeensa ovat kaikkein tärkeimmät.

        2. Ei katumusta virheiden tai väärintekojen jälkeen.

        3. Epäluotettava, kykenemätön sitoutumaan.

        4. Ei piittaa tekojensa seurauksista.

        5. Projisoi vikansa muihin. Kova syyttämään, ei koskaan hänen vikansa.

        6. Omatunto vajavainen tai olematon.

        7. Epäherkkä toisten tarpeille ja tunteille.

        8. Huono stressinsietokyky. Herkkä suuttumaan ja raivoamaan.

        9. Järkiperäistää helposti. Elää järjellä. Vääntää keskustelun omaksi edukseen toisen kustannuksella. Jos joutuu ansaan, jatkaa puhumista, vaihtaa aihetta tai suuttuu.

        10. Valtava tarve kontrolloida tilanteita, keskusteluja ja muita ihmisiä.

        11. Kontrolloi keskusteluja. Täytyy sanoa ensimmäinen ja viimeinen sana.

        12. Ilmaisee harvoin arvostusta.

        13. Suureellinen. Vakuuttunut siitä että hän tietää enemmän kuin muut ja tekee kaiken oikein.

        14. Ei kykene näkemään omaa osuuttaan suhteessa toisiin ihmisiin. Puolustautuu nuhdeltaessa. Ei koskaan hänen vikansa.

        15. Rikkoo ihmisten sydämet tehdäkseen heistä hänessä riippuvia.

        16. Ystävällinen vain jos saa sinulta sen mitä hän tahtoo.

        17. Hänen on oltava oikeassa, voitettava ja näytettävä hyvältä.

        18. Ilmoittaa, ei keskustele. Kertoo, ei kysy.

        19. Jatkuva "Olen OK ja voin hyvin, eikä minun tarvitse kuunnella sinun näkökantojasi tai ajatuksiasi".

        20. Kokee olevansa aina väärinymmärretty.

        21. Tunnet olosi kurjaksi hänen lähellään. Hän kuluttaa sinua.

        Siinäpä sitä miettimistä itsekullekin...

        Ikävä kyllä maailman johtajina on sellaisia, jotka täyttävät kaikki nuo kriteerit täydellisesti esim USA:ssa nimeä mainitsematta.


      • Entinen_adventisti
        kerettiläinen kirjoitti:

        Siinäpä sitä miettimistä itsekullekin...

        Ikävä kyllä maailman johtajina on sellaisia, jotka täyttävät kaikki nuo kriteerit täydellisesti esim USA:ssa nimeä mainitsematta.

        Ovatko adventistit siis narsisteja? Ei kai sentään. Olisi yleistämistä sanoa, että adventismin ongelma olisi narsistisuus. Kuka vain muuttuu itsekeskeiseksi josnympärillä on itsekeskeisiä ihmisiä. Seura tekee kaltaisekseen.

        Adventtikirkon ongelma on se, että kirkko opettaa, että adventistit ovat jotenkin erityisasemassa muihin kristittyihin nähden. Se oikein hivelee adventistin sisintä. Meillä adventisteilla on totuus, muilla ei ole. Me tiedämme, mitä Raamatussa sanotaan...pilkkua ja pistettä myöten. Se on salassa muille mutta ei meille.

        Monenlaisten sääntöjen omaksuminen ja korkea vaatimustaso tekee sen, että joutuu tekemään paljon yhteisönsä eteen. Se taas aiheuttaa psykologisella tasolla kiintymystä omaa yhteisöään kohtaan. Korkeat ihanteet ja niiden toteuttaminen saa aikaan ylemmyyden tunnetta. Jos lähtisi analysoimaan adventismia kaikkine sääntöineen, siihen menisi aikaa ja palstatilaa hurjasti. Siihen en lähde.

        Valitettavasti adventisti eivät itse näe omaa tilaansa. Heille on opetettu kirkon oppeja niin syvällisesti ja laajasti, vuodesta toiseen toistaen, että he eivät enää kykene kyseenalaistamaan niitä vaikka jotkut adventistiset (lue Whiteläiset) raamatuntulkinnat ovat todella kaukana siitä, mitä Raamattu sanoo. Tosi valitettavaa, sillä sekä Raamattu että White suorastaan käskevät tutkia onko sanoma lähtöisin Pyhästä Hengestä. White sanoo levansa erehtyväine ja käskee myös tutkistelemaan kirkon oppeja Raamattua vasten. Yksittäiset kirkon jäsenet kuitenkin kulkevat kuin lauma eläimiä kirkon johdon mukaan kyseennalaistamatta yhtään mitään. Omia aivoja ei käytetä. Raamattua ei tutkita muutoin kuin kirkon omat raamatuntutkistelumateriaalit käsissä.

        Kirkon johto taas ei voi perääntyä ja myöntää virheellisiä raamatuntulkintojaan menettämättä kasvojaan. He ovat liian pitkään salaneet toimiaan. Monet pastorit jatkavat väärien oppien opettamista vaatoin omaatuntoaan ihan vain palkkasekin toivossa. Ja miksi ei kunnon otettu isot lainat autoja ja taloja varten. Kukapa sitä haluaisi luopua vauraudestaan kun edessä olisi täysin uuden ammatin opiskelu. Oppinsa hyljännyttä adventistipastoria ei tarvita missään työpaikoilla.


      • Entinen_adventisti kirjoitti:

        Ovatko adventistit siis narsisteja? Ei kai sentään. Olisi yleistämistä sanoa, että adventismin ongelma olisi narsistisuus. Kuka vain muuttuu itsekeskeiseksi josnympärillä on itsekeskeisiä ihmisiä. Seura tekee kaltaisekseen.

        Adventtikirkon ongelma on se, että kirkko opettaa, että adventistit ovat jotenkin erityisasemassa muihin kristittyihin nähden. Se oikein hivelee adventistin sisintä. Meillä adventisteilla on totuus, muilla ei ole. Me tiedämme, mitä Raamatussa sanotaan...pilkkua ja pistettä myöten. Se on salassa muille mutta ei meille.

        Monenlaisten sääntöjen omaksuminen ja korkea vaatimustaso tekee sen, että joutuu tekemään paljon yhteisönsä eteen. Se taas aiheuttaa psykologisella tasolla kiintymystä omaa yhteisöään kohtaan. Korkeat ihanteet ja niiden toteuttaminen saa aikaan ylemmyyden tunnetta. Jos lähtisi analysoimaan adventismia kaikkine sääntöineen, siihen menisi aikaa ja palstatilaa hurjasti. Siihen en lähde.

        Valitettavasti adventisti eivät itse näe omaa tilaansa. Heille on opetettu kirkon oppeja niin syvällisesti ja laajasti, vuodesta toiseen toistaen, että he eivät enää kykene kyseenalaistamaan niitä vaikka jotkut adventistiset (lue Whiteläiset) raamatuntulkinnat ovat todella kaukana siitä, mitä Raamattu sanoo. Tosi valitettavaa, sillä sekä Raamattu että White suorastaan käskevät tutkia onko sanoma lähtöisin Pyhästä Hengestä. White sanoo levansa erehtyväine ja käskee myös tutkistelemaan kirkon oppeja Raamattua vasten. Yksittäiset kirkon jäsenet kuitenkin kulkevat kuin lauma eläimiä kirkon johdon mukaan kyseennalaistamatta yhtään mitään. Omia aivoja ei käytetä. Raamattua ei tutkita muutoin kuin kirkon omat raamatuntutkistelumateriaalit käsissä.

        Kirkon johto taas ei voi perääntyä ja myöntää virheellisiä raamatuntulkintojaan menettämättä kasvojaan. He ovat liian pitkään salaneet toimiaan. Monet pastorit jatkavat väärien oppien opettamista vaatoin omaatuntoaan ihan vain palkkasekin toivossa. Ja miksi ei kunnon otettu isot lainat autoja ja taloja varten. Kukapa sitä haluaisi luopua vauraudestaan kun edessä olisi täysin uuden ammatin opiskelu. Oppinsa hyljännyttä adventistipastoria ei tarvita missään työpaikoilla.

        "Korkeat ihanteet ja niiden toteuttaminen saa aikaan ylemmyyden tunnetta."

        Siinä on se narsistin mentävä aukko, josta se ryömii sisään adventistien kohdalla. Muiden kohdalla on jokin muu aukko.


      • Entinen_adventisti kirjoitti:

        Ovatko adventistit siis narsisteja? Ei kai sentään. Olisi yleistämistä sanoa, että adventismin ongelma olisi narsistisuus. Kuka vain muuttuu itsekeskeiseksi josnympärillä on itsekeskeisiä ihmisiä. Seura tekee kaltaisekseen.

        Adventtikirkon ongelma on se, että kirkko opettaa, että adventistit ovat jotenkin erityisasemassa muihin kristittyihin nähden. Se oikein hivelee adventistin sisintä. Meillä adventisteilla on totuus, muilla ei ole. Me tiedämme, mitä Raamatussa sanotaan...pilkkua ja pistettä myöten. Se on salassa muille mutta ei meille.

        Monenlaisten sääntöjen omaksuminen ja korkea vaatimustaso tekee sen, että joutuu tekemään paljon yhteisönsä eteen. Se taas aiheuttaa psykologisella tasolla kiintymystä omaa yhteisöään kohtaan. Korkeat ihanteet ja niiden toteuttaminen saa aikaan ylemmyyden tunnetta. Jos lähtisi analysoimaan adventismia kaikkine sääntöineen, siihen menisi aikaa ja palstatilaa hurjasti. Siihen en lähde.

        Valitettavasti adventisti eivät itse näe omaa tilaansa. Heille on opetettu kirkon oppeja niin syvällisesti ja laajasti, vuodesta toiseen toistaen, että he eivät enää kykene kyseenalaistamaan niitä vaikka jotkut adventistiset (lue Whiteläiset) raamatuntulkinnat ovat todella kaukana siitä, mitä Raamattu sanoo. Tosi valitettavaa, sillä sekä Raamattu että White suorastaan käskevät tutkia onko sanoma lähtöisin Pyhästä Hengestä. White sanoo levansa erehtyväine ja käskee myös tutkistelemaan kirkon oppeja Raamattua vasten. Yksittäiset kirkon jäsenet kuitenkin kulkevat kuin lauma eläimiä kirkon johdon mukaan kyseennalaistamatta yhtään mitään. Omia aivoja ei käytetä. Raamattua ei tutkita muutoin kuin kirkon omat raamatuntutkistelumateriaalit käsissä.

        Kirkon johto taas ei voi perääntyä ja myöntää virheellisiä raamatuntulkintojaan menettämättä kasvojaan. He ovat liian pitkään salaneet toimiaan. Monet pastorit jatkavat väärien oppien opettamista vaatoin omaatuntoaan ihan vain palkkasekin toivossa. Ja miksi ei kunnon otettu isot lainat autoja ja taloja varten. Kukapa sitä haluaisi luopua vauraudestaan kun edessä olisi täysin uuden ammatin opiskelu. Oppinsa hyljännyttä adventistipastoria ei tarvita missään työpaikoilla.

        Olipahan hyvä kirjoitus. Mutta siinä olen hieman eri mieltä, että oppinsa hylännyttä adventistipastoria ei tarvita missään työpaikoilla. Ei ehkä tarvita työpaikoilla, mutta minulla olisi tarjolla hyvä liiketoimintamahdollisuus. Siihen ei tarvita aiempaa koulutusta tai erityisosaamista: riittää, että pitää yrityksemme tuotteista ja suosittelee niitä muille.

        Voit saada tuotteita myymällä hyvät provikat ja jos saat ystäväsi mukaan jälleenmyyjiksi, niin saat provikkaa heidän liikevaihdostaan. On helppoa tulla taloudellisesti riippumattomaksi, kun vain noudatat yrityksemme ohjelmaa tarkoin... liität verkostoon kaksi ystävää ja he liittävät kumpikin kaksi ja niin edelleen, kunnes olet miljonääri!

        Eikä tämä ole sitten mikään pyramidihuijaus! Jeesuskin oli verkostomarkkinoija ja seuraamalla hänen jalanjälkiään voi auttaa lähimmäisiä ja rikastua siinä samalla... niinhän Jeesuskin teki!

        Mottomme on: auta muita rikastumaan ja rikastu itsekin! Saat siinä samalla hankittua hyvän terveyden ja jos hyvin käy, niin elät ikuisesti (mainos on kielletty, mutta tuotteemme takaa sen, että vastustuskykysi paranee etkä sairastu koskaan ja tuotteemme parantaa kaikki tunnetut sairaudet, jos nautit niitä ohjeiden mukaan).


      • Entinen_adventisti kirjoitti:

        Ovatko adventistit siis narsisteja? Ei kai sentään. Olisi yleistämistä sanoa, että adventismin ongelma olisi narsistisuus. Kuka vain muuttuu itsekeskeiseksi josnympärillä on itsekeskeisiä ihmisiä. Seura tekee kaltaisekseen.

        Adventtikirkon ongelma on se, että kirkko opettaa, että adventistit ovat jotenkin erityisasemassa muihin kristittyihin nähden. Se oikein hivelee adventistin sisintä. Meillä adventisteilla on totuus, muilla ei ole. Me tiedämme, mitä Raamatussa sanotaan...pilkkua ja pistettä myöten. Se on salassa muille mutta ei meille.

        Monenlaisten sääntöjen omaksuminen ja korkea vaatimustaso tekee sen, että joutuu tekemään paljon yhteisönsä eteen. Se taas aiheuttaa psykologisella tasolla kiintymystä omaa yhteisöään kohtaan. Korkeat ihanteet ja niiden toteuttaminen saa aikaan ylemmyyden tunnetta. Jos lähtisi analysoimaan adventismia kaikkine sääntöineen, siihen menisi aikaa ja palstatilaa hurjasti. Siihen en lähde.

        Valitettavasti adventisti eivät itse näe omaa tilaansa. Heille on opetettu kirkon oppeja niin syvällisesti ja laajasti, vuodesta toiseen toistaen, että he eivät enää kykene kyseenalaistamaan niitä vaikka jotkut adventistiset (lue Whiteläiset) raamatuntulkinnat ovat todella kaukana siitä, mitä Raamattu sanoo. Tosi valitettavaa, sillä sekä Raamattu että White suorastaan käskevät tutkia onko sanoma lähtöisin Pyhästä Hengestä. White sanoo levansa erehtyväine ja käskee myös tutkistelemaan kirkon oppeja Raamattua vasten. Yksittäiset kirkon jäsenet kuitenkin kulkevat kuin lauma eläimiä kirkon johdon mukaan kyseennalaistamatta yhtään mitään. Omia aivoja ei käytetä. Raamattua ei tutkita muutoin kuin kirkon omat raamatuntutkistelumateriaalit käsissä.

        Kirkon johto taas ei voi perääntyä ja myöntää virheellisiä raamatuntulkintojaan menettämättä kasvojaan. He ovat liian pitkään salaneet toimiaan. Monet pastorit jatkavat väärien oppien opettamista vaatoin omaatuntoaan ihan vain palkkasekin toivossa. Ja miksi ei kunnon otettu isot lainat autoja ja taloja varten. Kukapa sitä haluaisi luopua vauraudestaan kun edessä olisi täysin uuden ammatin opiskelu. Oppinsa hyljännyttä adventistipastoria ei tarvita missään työpaikoilla.

        "Ovatko adventistit siis narsisteja? Ei kai sentään. Olisi yleistämistä sanoa, että adventismin ongelma olisi narsistisuus. Kuka vain muuttuu itsekeskeiseksi josnympärillä on itsekeskeisiä ihmisiä. Seura tekee kaltaisekseen."

        Minulle valkeni tämä narsismin systeemi...siis että miten se toimii seurakuntien kohdalla...Raamatun ja sen avulla, mitä tiesin ennestään narsismista.

        Sorry ateistit, mutta nyt tulee raamattuoppia meikäläisen mukaan.

        Eli ilmestyskirjassa kuvataan Äitibabylonia, joka siis on sen kuvauksen mukaan aivan narsistinen psykopaatti. Jos tämä Äitibabylon nyt kuvaa katolista Äitikirkkoa, niin silloin nämä kirkot ja lahkot ovat sen synnyttämiä narsistisia Tyttäriä. Ja niinhän ne ovatkin.

        Ne ovat syntyneet oikeaoppisuuden perustalle eli siis "meillä on totuus (adventtitotuus), me tiedämme ja ymmärrämme ja meillä on joku Erityistehtävä tässä maailmassa" (=narsistin suuruusharha). Muut eivät ymmärrä totuutta ja meidän erikoisasemaamme tässä suuressa "PelastusMissiossa" (="kolmen enkelin sanoma" eli sapattituputus ja jäsenten ("lasten") hankkiminen Kirkolle/lahkolle).

        Narsisteissa on yleensä kahdenlaisia narsisteja (siis kaikki me olemme jollain tasolla narsistisia, täysin terveitä tuskin on montakaan). Eli on niitä, jotka käyttävät hyväksi ja sitten niitä, joita käytetään hyväksi. Nämä kirkot ja lahkot ovat niitä narsisteja/sosiopaatteja, jotka käyttävät hyväksi ("isoja narsisteja") ja kirkkojen/lahkojen jäsenet ovat hyväksikäytettäviä ("pieniä narsisteja"). Tämä siis näin karkeasti ottaen. Kirkkojen ja lahkojen sisällä voi sitten toimia sama kuvio jäsenten kesken pienemmässä mittakaavassa, sillä sielläkin kulkee uhrejaan saalistavia susia.

        Mikäli pienet narsistit olisivat täysin narsismista vapaita, niin nämä isot narsistit eivät kykenisi koukuttamaan näitä uhrejaan mukaan tuohon systeemiin niin helposti. Narsisti käyttää hyväkseen aina sitä heikkoa kohtaa, mikä kussakin ihmisessä on ja manipuloi sen avulla eli kehuu, mielistelee, uhkailee, pelottelee , syyllistää jne...

        Jos se iso narsisti näyttäytyisi heti hirviönä, mikä se oikeasti on, niin ihmiset kavahtaisivat sitä. Mutta koska se osaa pukeutua valeasuun, niin tämä iso narsisti koukuttaa uhrinsa pikkuhiljaa niin, ettei siitä systeemistä ole enää helppoa erota, vaikka ymmärtäisikin todellisuuden.

        Eli uhrit ovat kiinni siinä ystävyys, sukulaisuus ym siteiden avulla (=monen sukupolven "babylonialaisuus") Mikä ovela ja umpikiero systeemi!).

        Ja sitten tulee tietenkin vuoronperään aina sopivasti tilanteen mukaan sitä manipulointia eli kehumista/mielistelyä/imartelua sekä syyllistämistä/uhkailua/pelottelua, mikä on narsistille tyypillistä. Eli sitä ristiriitaista narsistista kaksoisviestintää.

        Uhrin pää menee aivan sekaisin tästä, eikä hän enää tiedä, mikä on totta ja mikä ei. Uhri kuvittelee, että vika on hänessä, jos hän alkaa epäillä koko tätä touhua. Ja saa tietenkin välillä sitä koukuttavaa mielihyvää siitä suuruusharhasta, että me olemme jotain erityistä porukka muihin nähden.


    • Jos nyt tarkoitat sitä miten tehdä ihmisenä hyvää ihmiselle...

      Ihminen ei osaa tehdä hyvää ihmiselle. kasvit, eli lääkkeet ja huumeet osaa.

      Eli lääkäri on etsimäsi hnklö.

      • Taidat valitettavasti olla oikeassa. Minunkin lääkitykseni on aivan liian matalalla tasolla, kuten hyvin voi huomata, mutta silti en halua nostaa sitä kuin aivan pakon edessä.


      • Mitäs muuta sitä voi tässä tehdä, näin ei lääkärinä, kuin toivottaa hyvää joulua ja uuttavuotta ! Ja siitä eteenpäin tulevaa !


    • Kirkko.on.eksytys

      Ihmisyyteen kuuluu nyt se, että eroaa kirkosta, joka levittää ympäristöönsä epäinhimillisyyttä.
      Tästä linkistä voi suorittaa kirkosta eroamisen:
      http://www.eroakirkosta.fi

    • ateistitpihalla

      Noilla linkeillä ei voi erota kuin porttokirkosta. Joskaan ateisti ei ymmärrä siitä höykäsen pöläystä, vaan on oman kirkosta eroa huumansa vallassa ja luulee sillä jotain voittavansa kun tarkkailee lukuja ja kuvittelee olevansa jotenkin voittajan puolella kun näkee lukuja eronneista. Millä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten ihmiset seuraavat Jeesusta ja miten ovat Jumalan lapsia. Se ei liity siihen yhtään millään tavalla.

      • Jumala aka kaikkivoipa...
        Kukaan ei osaa tehdä kaikkea...
        Esim. kukaan ei osaa tehdä tyhjästä jotain tai jostain tyhjää...

        Näin ollen kaikkivoipuus aka Jumaluus on todistettu mahdottomaksi.


      • lujaluottamussattumaan

        Mutta evoluutio osaa. Se on todistettu tieteellisesti että olemme tyhjästä syntyneet sekä sattumalta meillä on hienot elinolosuhteet täällä ja olemme kehittyneet miljoonia vuosia vaikka ympäristö ei pysy niin kauan muuttumattomana, jota mitään järkevää kehitystä voisi tapahtua.

        Evoluutioon voimme uskoa sekä siihen että vain yksi pamaus niin kaikki luonnonlait syntyvät, hirveä määrä materiaa ja kaikki sattumalta järjestyy siihen malliin, että voimme olla täällä höpöttämässä. Joskin uskoa se vaatii vaikka siihen savuverhoksi vähän laitetaan tieteellisyyttä-mikä on vain Jumalan luoman järjestelmän tutkimista- ettei ihminen vain alkaisi epäillä tai jos niin tekee, häntä voi pitää tyhmänä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      30
      2604
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      1917
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1881
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1682
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1661
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1376
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      186
      1334
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1213
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1091
    10. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1064
    Aihe