Kuolleiden tila ja tuonela

jw.orgin mukaan Jehova oli kertonut juutalaisille kuolleiden tilasta, mutta Aleksanteri Suuren alueita jaettaessa hellenistisyys korruptoi juutalaisten käsitykset asiasta ja siksipä mukaan sekoittui kaikenlaista babylonialaistakin.

Esitetäänpä sellaistakin, että vaikka Jobilla ei ollut käytössään raamatun kirjotuiksia, hän olisi tiennyt totuuden kuolemasta.

https://www.jw.org/fi/julkaisut/lehdet/w20130215/arvosta-hengellistä-perintöä/

Kysymys nyt kuitenkin kuuluu: pitävätkö jw.orgin väitteet paikkansa?

Jos aloitetaan vaikka Jobista, niin puhuuko Jobin kirjan kirjoittaja oikeasti jostain maailmasta, jossa kuolleet ovat todella kuolleita? Mistä ihmeestä hän sitten puhuu esim. luvussa 26;

5 Haamut alhaalla värisevät, vetten ja niiden asukasten alla.
6 Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä.

Niin Jobin kirja kuin nykyinen protestanttinen raamattukin ovat täynnänsä tuonela-mainintoja. Raamatun tekstit ovat varsin tuoretta kirjallista materiaalia, paljon vanhempaa Mesopotamian alueen perimätietoa löytyy kirjallisena. Sen selvittäminen miten sumerilaiset, babylonialaiset jne. uskoivat kuolleista auttaa selvittämään myös sitä mikä oli raamatun käsitys kuolleiden tilasta.

Muinaiset mesopotamialaiset ymmärsivät tuonelan taivaan vastakohdaksi, maallisen elämän varjoversioksi. Metafyysisesti sen ajateltiin olevan kaukana elävien maailmasta mutta fyysisesti se sijaitsi vain vähän matkaa maan pinnan alapuolella (kosmologinen maailmankuva, litteä maa, taivaankansi jne.).
Sitä kuvattiin maaksi, josta ei ollut paluuta ja huoneeksi, josta kukaan sisälle astunut ei poistuisi.
Toisaalta, jotkut jumalat saattoivat käydä tuonelassa ja sieltä myös palata takaisin (vertaa Jeesus-kertomus tai Inanna). Myös aurinkojumala Shamash vierailia tuonelassa öisin omalla kierroksellaan.

Sanotaankin, että mesopotamialainen alinen oli paras ymmärtää paikaksi, joka ei ollut suuren kurjuuden muttei myöskään mikään suuren ilon paikka. Missään tapauksessa kyseessä ei ollut mikään helvetti, paikassa ei saanut rangaistusta eikä myöskään palkintoa.

Mesopotamialaisilla ei ollut myöskään käsitystä fyysisestä ylösnousemuksesta tai
sielunvaelluksesta. Kuolevaisuutta pidettiin selkeästi ihmisen elämänä kuuluvana ominaisuutena ja jopa kohtalona.

Ihmisiä pidettiin elävinä niin kauan kuin heillä oli verta suonissaan ja elämän henkäys sieraimissaan. Jos ihminen menetti verensä tai lakkasi hengittämästä, hänen ruumiistaan tuli tyhjä. Tyhjän ruumiin tilaa verrataan syvään uneen ja hautaustilaisuudessa savesta muodostettu ruumis palasi takaisin maahan.
Tässä kohden on hyvä muistaa, että alueen luomiskertomuksista löytyy versio, jossa ihminen muovattiin maan savesta ja jumalan verestä.
Kaikki tämä siirtyi sittemmin joko suoraan tai muunnettuna raamatun kertomuksiin.

Toisaalta mesopotamialaiset eivät nähneet fyysistä kuolemaa elämän loppuna vaan kuollut jatkoi olemistaan hengen muodossa (sumerilainen gidim, akkadin vastine etemmu). Etemmu on parhaiten käsitettävissä haamuksi. Mesopotamian alueen käsitykset eivät kuitenkaan erittele sielua ja ruumista aina toisistaan. Etemmu esim. oli hyvin lähellä fyysistä ruumista käsitteeltään ja toisinaan jopa sama asia. Niinhän on myös raamatun nefesh ymmärrettävissä.

https://www.ancient.eu/article/701/ancient-mesopotamian-beliefs-in-the-afterlife/

Voisi siis lopputuloksena todeta että jw.org antaa raamatulle merkityksen, joka ei ole totta. Se ei ole sitä kronologisesti eikä historiallisesti. Ja jos joku asia olisi totta vain siksi, että joku on joskus niin sanonut ja toinen sen kirjoittanut, niin silloin paljon vanhemmat mesopotamialaiset tarinat vievät voiton raamatun luotettavuudesta mennen tullen.

13

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mesopotamlian savipääsolmukirjoituksissa ja Epytgin hierlogyyffeissä on oikeaa tietoa. Niissä kerrotaan, että ihminen menetettyään henkensä, tai muusta syystä, kuolee ja siirtyy Tuonelaan hetekalle vähäksi aikaa huilaamaan. Samalla hänelle vaihdetaan vähän varaosia kuluneiden tilalle. Esimerkiksi uusi sydän, tai pyllykaasuputkisto. Sivuhuomautuksena mainittakoon, että ainutkaan jt ei ole koskaan tarvinnut uusia aivoja: ne kun ovat olleet täysin käyttämättämät ja varastorasvoissa.
      Sitten kun ihminen on aikansa huilannut Tuonelan hetekalla, jeesus lahjoittaa uudet raappahousut ja hän syntyy uudelleen maan päälle toikkaroimaan.

    • muuttuvaa

      "Mistä ihmeestä hän sitten puhuu esim. luvussa 26;

      5 Haamut alhaalla värisevät, vetten ja niiden asukasten alla.
      6 Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä."

      Hyvä kysymys. Eihän tuohon ole mitään järkevää vastausta Vartiotornin markkinoiman käsityksen pohjalta, jossa Raamattu mukamas opettaa kaikkialla kuolleiden olevan tiedottomia. Ei opeta. Todellisuudessa käsitykset ovat tässäkin asiassa muuttuneet matkan varrella ja Raamatun kaanoniin on päätynyt myös sellaista aineistoa, joka selvästi viittaa uskoon elämän jatkumisesta tuonelassa. Lainaamasi kohdan ohella tähän viittaa myös 1. Samuelin kirjan 28. luvussa esiintyvä kertomus, jossa Saul pyytää meediota manaamaan esiin Samuelin. Miten tämä olisi voinut teoriassakaan onnistua, jos Samuel olisi ollut tiedoton ja itse asiassa olematon, vain Jumalan muistissa ylösnousemusta odottamassa?

      • olevavaiolematon

        Eikös se Jehovan puhekanava opeta että Jeesuskin oli tyhjiin hävinneenä kolme päivää paalun jälkeen?

        Mutta mitä sanookaan itse Isä Pojastaan? "Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu." Hepr. 1:12


      • muuttuvaa
        olevavaiolematon kirjoitti:

        Eikös se Jehovan puhekanava opeta että Jeesuskin oli tyhjiin hävinneenä kolme päivää paalun jälkeen?

        Mutta mitä sanookaan itse Isä Pojastaan? "Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu." Hepr. 1:12

        "Eikös se Jehovan puhekanava opeta että Jeesuskin oli tyhjiin hävinneenä kolme päivää paalun jälkeen?"

        Opettaahan se. Kukahan sitten Vartiotornin tulkinnan mukaan on julistanut evankeliumin tuonelassa oleville, kun ainakaan Jeesus ei sitä ole voinut tehdä?

        1. Piet. 4:6 Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, että he eläisivät hengessä, niin kuin Jumala elää, vaikka ruumiissaan ovat saaneet saman tuomion kuin kaikki ihmiset.


      • muuttuvaa
        olevavaiolematon kirjoitti:

        Eikös se Jehovan puhekanava opeta että Jeesuskin oli tyhjiin hävinneenä kolme päivää paalun jälkeen?

        Mutta mitä sanookaan itse Isä Pojastaan? "Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu." Hepr. 1:12

        Ja missähän välissä tämä on tapahtunut?

        1. Piet. 3:18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. 19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, 20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana.


      • HarhaoppisetJTläiset
        olevavaiolematon kirjoitti:

        Eikös se Jehovan puhekanava opeta että Jeesuskin oli tyhjiin hävinneenä kolme päivää paalun jälkeen?

        Mutta mitä sanookaan itse Isä Pojastaan? "Mutta sinä olet iäti sama, sinun vuotesi eivät lopu." Hepr. 1:12

        Jeesus olikin paalussa eikä ristillä, mutta kaikkea ne pakanat keksivätkin ?
        Mitä vielä Vartiotornilaiset kerkiävät saarnaamaan ennenkuin se harmagedoni heidät hävittää?


      • Historiantunti
        HarhaoppisetJTläiset kirjoitti:

        Jeesus olikin paalussa eikä ristillä, mutta kaikkea ne pakanat keksivätkin ?
        Mitä vielä Vartiotornilaiset kerkiävät saarnaamaan ennenkuin se harmagedoni heidät hävittää?

        Muistettakoon että paalussa roikkuminen kädet suoraan ylöspäin ei antanut elinaikaa kuin muutaman minuutin. Mutta kun roikkui ristillä saattoi kitua viikon.
        Usein kuolema tuotettiin rikkomalla sääriluut. Silloin ei enää voinut kohentaa asentoaan joka auttoi hengittämisessä. Tuli tukehtumiskuolema.


      • " Saul pyytää meediota manaamaan esiin Samuelin."

        Aivan, varsin hyvä osoitus kuolleiden tilasta raamatussa, vaikka todistajat koettavatkin selitellä niin sitä kuin paljoa muutakin demoneilla.
        Muuttuvia myös ovat käsitykset kuolleiden tilasta, myös raamatussa. Tuonelakin jakaantui aimemmasta yhdestä ja samasta erilaisiin osioihin, joihin kuolleet sitten jakautuisivat tekojensa mukaan.

        Mutta samalla kunjw.orgissa mollataan hellenistisyyden ja mesopotamian uskomusten pilanneen juutalaisten uskomukset, on syytä ottaa huomioon sekin, että esim. kuolleiden ylösnousemuksen arvellaan olevan peräisin hellenistiseltä kaudelta 400-200 ea. Tämä hapatus on kuitenkin kelvannut todistajille ja muillekin.
        Zarasthustralaisuudessa näyttäisi olevan myös tämä käsitys samoilta ajoilta. Näissä on tietysti eroja uskontojen ja uskovaisten kesken.

        Ei juutalaisuus saanut tätä ajatusta miltään jumalalta vaan ihmiset yleensäkin taisivat olla vähän tyytymättömiä siihen, että elämä on kaikki tässä ja nyt ja silloisten aiempien uskomusten mukaan kuolemassa sama kohtaa kaikkia, riippumatta siitä olitko käyhä vai rikas, hyvä tai paha, noin karrikoidusti sanoen. Oli siis tarvetta uudistaa käsitystä kuoleman jälkeisestä elämästä. Lisäksi hyvä oli tarjota toivoa maailman pahuudesta kärsiville tulevan tuomion ja kuolleiden ylösnousemuksen avulla.
        Ja koska uskonto nyt on hyvä kiristys- ja hallintakeino, kannatti tarjoilla myös piinahelvetin kiroja jo etukäteen ja rahallista korvausta vastaan anteeksiantoa kirkon hyvien tekojen taivaallisesta laarista.


      • muuttuvaa
        Eye-of-Ra kirjoitti:

        " Saul pyytää meediota manaamaan esiin Samuelin."

        Aivan, varsin hyvä osoitus kuolleiden tilasta raamatussa, vaikka todistajat koettavatkin selitellä niin sitä kuin paljoa muutakin demoneilla.
        Muuttuvia myös ovat käsitykset kuolleiden tilasta, myös raamatussa. Tuonelakin jakaantui aimemmasta yhdestä ja samasta erilaisiin osioihin, joihin kuolleet sitten jakautuisivat tekojensa mukaan.

        Mutta samalla kunjw.orgissa mollataan hellenistisyyden ja mesopotamian uskomusten pilanneen juutalaisten uskomukset, on syytä ottaa huomioon sekin, että esim. kuolleiden ylösnousemuksen arvellaan olevan peräisin hellenistiseltä kaudelta 400-200 ea. Tämä hapatus on kuitenkin kelvannut todistajille ja muillekin.
        Zarasthustralaisuudessa näyttäisi olevan myös tämä käsitys samoilta ajoilta. Näissä on tietysti eroja uskontojen ja uskovaisten kesken.

        Ei juutalaisuus saanut tätä ajatusta miltään jumalalta vaan ihmiset yleensäkin taisivat olla vähän tyytymättömiä siihen, että elämä on kaikki tässä ja nyt ja silloisten aiempien uskomusten mukaan kuolemassa sama kohtaa kaikkia, riippumatta siitä olitko käyhä vai rikas, hyvä tai paha, noin karrikoidusti sanoen. Oli siis tarvetta uudistaa käsitystä kuoleman jälkeisestä elämästä. Lisäksi hyvä oli tarjota toivoa maailman pahuudesta kärsiville tulevan tuomion ja kuolleiden ylösnousemuksen avulla.
        Ja koska uskonto nyt on hyvä kiristys- ja hallintakeino, kannatti tarjoilla myös piinahelvetin kiroja jo etukäteen ja rahallista korvausta vastaan anteeksiantoa kirkon hyvien tekojen taivaallisesta laarista.

        Mesopotamialaisten "alinen" kuulostaa olevan hyvin lähellä varhaisen juutalaisuuden käsitystä "varjojen maasta". Jos israelilaisilla oli ylösnousemususko, se ei ainakaan tarkentunut ennen kuin helleenisellä ajalla. Elämän ajateltiin jatkuvan ennen kaikkea jälkipolvissa ja siksi suuri jälkeläisten määrä oli kunnia-asia ja lapsettomuus säälitelty kohtalo. Ensimmäinen mainita ylösnousemuksesta ja tuomiosta on vasta Danielin kirjassa. Kristinuskossahan asiat ovatkin sitten jo kääntyneet päälaelleen kun paino on tulevan taivaallisen elämän odotuksessa ja naimattomuus suositeltava valinta.


    • Pisalmotar

      Eye-of-Ra 26.12.2018 13:23

      Kysymys nyt kuitenkin kuuluu: pitävätkö jw.orgin väitteet paikkansa?

      Jos aloitetaan vaikka Jobista, niin puhuuko Jobin kirjan kirjoittaja oikeasti jostain maailmasta, jossa kuolleet ovat todella kuolleita? Mistä ihmeestä hän sitten puhuu esim. luvussa 26;

      5 Haamut alhaalla värisevät, vetten ja niiden asukasten alla.
      6 Paljaana on tuonela hänen edessänsä, eikä ole manalalla peitettä.

      Niin Jobin kirja kuin nykyinen protestanttinen raamattukin ovat täynnänsä tuonela-mainintoja. Raamatun tekstit ovat varsin tuoretta kirjallista materiaalia, paljon vanhempaa Mesopotamian alueen perimätietoa löytyy kirjallisena. Sen selvittäminen miten sumerilaiset, babylonialaiset jne. uskoivat kuolleista auttaa selvittämään myös sitä mikä oli raamatun käsitys kuolleiden tilasta.
      ------------------------------

      Vanhassa testamentissa "tuonela" tarkoittaa ruumiin hautaa asiayhteyksissä, joissa puhutaan "harmaiden hapsien tuonelaan vaipumisesta" (1 Kun 2:6,9); tomussa lepäämisestä (Job 17:13-16; Ps 6:6 - vrt jakeeseen Ps 30:10); ihmisistä, jotka elävältä suistuivat tuonelaan sota-aseinensa (Hes 32:27) tai tavaroinensa (4 Moos 16:30-33). Haudassa ihmisen ajalliset hankkeet ovat rauenneet tyhjiin, kun henki on lähtenyt (Ps 146:4; sivu 69). Samaan elämän katoavaisuuteen viittaa Saarn 9:10. Hauta kuvaa kuitenkin ihmiselämän päätepistettä ainoastaan tämän aikakauden osalta, eikä ole lopullinen päätös.
      Tuonela kuvataan Raamatussa myös väliaikaisena olotilana: "Herra vie alas tuonelaan ja
      tuo ylös jälleen" (1 Sam 2:6). Tuonelaan menivät ennen Kristuksen lunastuskuolemaa kaikki
      sielut, vanhurskaat ja väärät, ruumiin kuoleman jälkeen. Vanha testamentti lunastus
      kuitenkin korostaa, että vanhurskaat sielut tullaan pian lunastamaan tuonelan vallasta.
      Jumala oli luvannut tulla hakemaan häneen luottaneet sielut pois, lunastaa (ostaa) heidät
      tuonelan vallasta ja näin tapahtuikin Jeesuksen lunastuskuoleman yhteydessä

      "Näin käy niiden, jotka itseensä luottavat...heidät viedään tuonelaan ja kuolema heitä
      kaitsee; jo huomenna oikeamieliset astuvat heidän ylitsensä;...minun sieluni Jumala
      lunastaa tuonelan vallasta, sillä hän ottaa minut huomaansa"(Ps 49:14-16).
      - "(Herra)... lunastaa sinun henkesi tuonelasta" (Ps 103:4). Lunastuksesta kertovat myös
      mm. Ps 34:23; Ps 71:23; Ps 130:7,8 ja Hoos 13:14. Daavidin kuolemasta kerrotaan,
      kuten monien muidenkin VT:n pyhien kuolemasta: "hän meni lepoon isiensä tykö" (1 Kun
      2:10).Tuonelassa he odottivat lunastuksen päivää. Jumalattomat nousevat tuonelasta
      tuomiolle, iankaikkiseen kauhistukseen (Dan 12:1-3).

      Tuonela on tietoinen tila: "Tuonela tuolla alhaalla liikkuu sinun tähtesi, ottaaksensa sinut
      vastaan, kun tulet. Se herättää haamut sinun tähtesi, kaikki maan johtomiehet... kaikki
      kansojen kuninkaat. Kaikki he lausuvat ja sanovat sinulle: Myös sinä olet riutunut, niinkuin
      mekin, olet tullut kaltaiseksemme..." (Jes 14:9,10).Tuonelassa siis ajateltiin ja puhuttiin.
      "Haamut" olivat eläviä olentoja (Job 4:16; Job 26:5,6; Snl 9:18). Myös Hes 32:21 kertoo,
      kuinka "mahtavimmat sankareista puhuvat tuonelan keskeltä".

      Ennen Jeesuksen ristinkuolemaa mentiin kuoleman jälkeen tuonelaan, vaivan tai
      lohdutuksen puolelle. Jeesuksen ristinkuoleman jälkeen vanhurskaat, Jeesukseen uskovat
      eivät enää mene tuonelaan (Matt 16:18), vaan "paratiisiin" (Luuk 23:42-43; 2 Kor 12:2-4). Ristinkuolemansa yhteydessä Jeesus tyhjensi "Aabrahamin helman" ja vei
      autuaat sielut, jotka siellä odottivat Kristuksen lunastuskuoleman täyttymistä, myös
      saaliinaan "paratiisiin", kolmanteen taivaaseen, odottamaan elämän ylösnousemusta. Näin
      Kristus kukisti sen, jolla oli kuolema vallassaan. Jeesuksella oli täytetyn lunastuksen
      vakuutena kuoleman ja tuonelan avaimet, joita hän myös käytti (Lk. 23:43, 2 Kor. 12:2-4).

      Tuonela ei ole vielä varsinainen rangaistus, vaan sieltä noustaan tuomiolle: "Ihmisille on
      määrätty, että heidän kerran on kuoleminen, mutta senjälkeen tulee tuomio" (Heb 9:27)

      • Isostakirjastasitten

        Tuo Heb 9:27, että vaikka kuolee, niin sitten herätetään tuomiolle, se on niitä lahkon tabujakeita, vai onko oikea tapa lausua, että se ei kuulu vartiotorniuskonnon sisältöön ?


      • konstulta

        Kun todistajilla ei ollut vielä omaa raamattua vaan KR 38 niin Job 19:26 ohitettiin luulisin nopeesti. Vartiotornin mielenhallinta olisi muuten järkkynyt. Kyllä JT:kin ymmärtää ettei olematon voi nähdä.

        26. Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.
        27. Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet

        Nykyään kun heillä on oma UM väännös niin ei hätää.

        Hän saapuu myöhemmin ja nousee maan* ylle.

        26 Kun ihoni on tällä tavoin tuhoutunut

        mutta olen vielä elossa, saan nähdä Jumalan.

        27 Minä näen hänet itse,

        omat silmäni näkevät hänet, eivät kenenkään muun.


    • Anonyymi

      Kuolleita ja ei niin kuolleita. Haamuherrat ja -rouvat liikkeellä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      329
      4392
    2. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      334
      2669
    3. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      70
      2311
    4. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      82
      1939
    5. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      442
      1734
    6. MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."

      Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/
      Ensitreffit alttarilla
      31
      1489
    7. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

      Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      216
      1332
    8. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

      Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      26
      1309
    9. "Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta

      löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko
      Maailman menoa
      34
      1242
    10. Hyvää yötä

      Kaveri🥰... Olen vähän yllättynyt.
      Ikävä
      66
      1183
    Aihe