Minkäkielinen Karl Fazer?

Schocki

Oliko Karl Fazer suomen- vaiko ruotsinkielinen? Vai väänsikö ihan Schwiizertüütschiä? Vai venäjää?

Mitähän muita kieliä hän osasi?

Kysymys tuli mieleen Suomalaisen aikakauslehden joulunajan numeron suklaahifistelyjutusta.

17

1957

Vastaukset 17

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotikieli

Jiddisiä ja hebreaa

• Schocki

Romanshornissa näyttäisivät Fatzerit olevan katolisia, eli olisiko sinulla joku linkki väitteesi todisteeksi

• PaskamaassaOllaan

Ruskeakielinen.

• sanokaaNazerKun

Kai se oli ruskea ko söi suklaata koko ikänsä. Fazer toi muuten fasaanit Suomeen suklaan lisäksi ja onhan noita sveitsiläisiä muitakin maassamme kuten Oesch ja Berner.

• Fazer-hyvää

Karl Fazer syntyi Helsingissä 1866. Hän oli sveitsiläissyntyisen turkkurin Eduard Fazerin kahdeksanlapsisen perheen toiseksi nuorin lapsi. Isä Eduard Fazer oli kisällinvaelluksella päätynyt Hampuriin, mistä Helsingissä räätälimestarina toiminut Ernst Flohr palkkasi hänet turkkuriksi vuonna 1843. Eduard hyväksyttiin turkkurimestariksi Helsinkiin vuonna 1849, ja hän sai samalla porvarinoikeudet.

Eduard Fazer toivoi kaikille pojilleen sosiaalisesti arvostettuja ammatteja, joissa tulisi hyvin toimeen. Isä närkästyikin kovin, kun nuorin poika Karl valitsi sokerileipurin ammatin. Ammattikoulutus alalle oli hankittava ulkomailla ja kansainvälinen ja hienostunut Pietari oli paras koulutuspaikka tulevalle sokerileipurille. Karl Fazer pääsi 18-vuotiaana oppipojaksi arvostettuun G. Berrin’in konditorialiikkeeseen ja sai sieltä hyvän todistuksen eli kisällikirjeen. Ammattilaisen papereilla hän työskenteli muissakin kuuluisissa pietarilaisissa liikkeissä sekä myöhemmin myös Berliinissä ja Pariisissa. Viimein 25-vuotiaana täysinoppineena kondiittorimestarina hän oli valmis näyttämään taitonsa kotikaupungissaan Helsingissä.

• Toimiala

Käännän suomeksi. Olivat Siis aitoja turkisjuutalaisia.

• Käänsit-väärin

Hän oli alkujaan sveitsinsaksalaista sukua,joka tietysti sen ajan Suomessa puhui ruotsia osaten toki myös saksaa, tuskin suomea.

• TuntuuToiminnoissa
        Käänsit-väärin kirjoitti:

Hän oli alkujaan sveitsinsaksalaista sukua,joka tietysti sen ajan Suomessa puhui ruotsia osaten toki myös saksaa, tuskin suomea.

Kyllä tuo Nimim. Toimiala. Osui asian ytimeen.
        Turha sitä on kierrellä.

• Lykkäät-pötyä
        TuntuuToiminnoissa kirjoitti:

Kyllä tuo Nimim. Toimiala. Osui asian ytimeen.
        Turha sitä on kierrellä.

Suomen juutalaiset olivat 1800-luvun lopulla entisiä Venäjän armeijan sotilaita. Tuskin siellä sveitsiläisiä palveli.
        Sveitsiläisiä ammattilaisia muutti kyllä Suomeen, koska täällä oli elinkeinovapaus ja suuret mahdollisuudet Venäjän markkinoiden takia. Myös läntinen Eurooppa oli auki.
        Ylipäänsä Suomen talouselämän kehityksen käynnistivät paljolti tänne tulleet ulkomaalaiset.
        Juutalaiset olivat nappikauppiaita.

• NazzerArafat

Hän toi Suomeen fasaanit, hänellä oli oma fasaanitarha Helsingin lähellä 1900-luvun alussa, 1912 hän perusti fasaanitarhan vuokrattuaan Jokioisten kartanon metsästysoikeudet. Hänen sisaruksia olivat Fazerin musiikkiliikkeen perustaja Georg Fazer sekä pianotaiteilija Naema Fazer. Sokeritehtailija ja tukkukauppias Max Fazer, konserttipianisti ja Suomalaisen Oopperan (nyk. Suomen Kansallisooppera) johtaja Edvard Fazer,
      Varsinainen namusetä tuo Vatserin Kalle. Näin meille tuotiin teollisuutta Suomeen.

• Aiettäjuilii

Suomi on nykyään moderni yhteiskunta mutta jokin täällä mättää. Onko se toi suomalainen luonne. Parempi olis jos olis vielä sellaisia patruunoita olemassa jotka pitivät työntekijöistään huolta. Nyt kaikki on pörssissä etkä tiedä kuka mitäkin ja minkäkin tehtaan omistaa. Savupiippu teollisuus tosin on maastamme lähtenyt ja työllistyminen on entistä useammalle yhä vaikeampaa.

https://peda.net/jamsa/perusopetus/kuorevesi/luokat-oppiaineet/hyju/epookki-7-8222/j5mas11/st

Suomeen haluttiin sijoittaa, koska:

saatavilla oli halpaa työvoimaa
      maassa oli energiaa eli vesivoimaa teollisuusyritysten käyttöön
      lähellä olivat Pietarin ja Venäjän laajat markkinat
      toisin kuin Länsi-Euroopassa Suomessa oli laajat metsävarat
      kun teollistuminen oli käynnistynyt myöhään, paikallista kilpailua ei juurikaan ollut
      sijoitusten uskottiin tuottavan voittoa.

Minä olen jo eläkkeellä joten en joudu päivittäin funtsimaan töihin menoa, mutta rahaa saisi tulla enemmän, sillä eläkkeet ei ole nousseet moneen vuoteen kuin nimellisesti. Tänään tuli ilmoitus paljonko ne nousee ens vuonna. Minäpä lasken. Se nousee alle yhden prosentin ja asumistuki ei viime vuonna noussut yhtään eli mitä tämä on tällainen.

Elökeläisistä on tulossa köyhällistö Suomeen. Demarit lupaa 30 € kuukaudessa lisää kaikkein pienimpiin eläkkeisiin, mutta ei mitään välinputoaja eläkkeisiin auta. Minimitulo yksin asuvalle eli perustoimeentulo on kaupungeissa 491,21 € ja vuokramenoksi hyväksytään 572,00 € eli jos vuokrasi on mitä onkin tuon summan ylimenevää niin sitä ei hyväksytä menoksi. Sanotaan että muuta halvempaan asuntoon. Saako Helsingissä 572 €:lla minkäänlaista kämppää. Jos vuokrasi on vaikka 800 € niin 800-572=222 eli jos sinulla on jokin meno mikä ylittää tuon 222 €:n vaikka 350 € niin Kela korvaa sinulle 68 € jos se meno hyväksytään menoksi. Sinulle jää maksettavaksi omasta pussista 1122 € ja jos eläkkeesi olisi vaikka 1500 € niin sinulle jää elämiseen 378 € kuukaudessa mikä on päivää kohden vähän yli 12 €. Tuo on vielä aika hyvä eläke. Tosin sinulle pitää jäädä periaatteessa tuo 491,21 € mutta Kela ei korvaa vaikka autoremonttiasi ja kun et voi myydäkään sitä romua niin minkäs teet. Autoremontti ei ole hyväksyttävä meno. Kuolet nälkään.

Suomen piti olla hyvinvointi valtio. Miten se kannustaa ketään nuorta tekemään yhtään mitään kun nälkään sut tapetaan kuitenkin sitten kun pääset eläkkeelle. Vaikka eihän kukaan nuuori eläkkeelle pääsemistä ajattele paitsi sairauseläkkeelle kun alkaa niin vituttaa ettei mikään kiinnosta. Ei se sairaseläkkeelläkään kituuttaminenkaan mitään herkkua ole varsinkaan kun sinulle ei ole vielä kertynyt muuta eläkettä kuin kansan eläke ja se ei ole paljon. Onko hieman enemmän kuin työttömyyskorvaus. Helsingissä on jo ruokajonoja paremmissakin kaupungin osissa.
      Missä se Soinin vennamolaisuus on. Vennamohan puolusti köyhiä rötösherrojen köyhäinapu leikkauksilta. Soini petti kansan kun itse sai hyvän postin eikä pitänyt lupauksiaan vaan meni porvarin kelkkaan. Ei porvari olisi saanut hallitusta pystyyn ilman persuja ja sitten tuo meni ja petti vielä toisen kerran kansan ja perusti siniset puolueen ja jatkoi hallituksessa kansan riistämistä ja köydyttämistä. Kansa kuolee nälkään ennen seuraavia vaaleja. Joka kuukaus vähemmän ja vähemmän jää eläkeläiselle käteen ja mitä elämää se sellainen on. Lisätään ruokajonoja kun ei kehdata heittää ruokaa roskakoriinkaan. Eikö porvari edes häpeä. Eihän se ole edes pyytänyt kansalta anteeksi sisällis sodan jälkeisiä vankileiritappamisiaankaan, , missä työläiset tapettiin nälkään ja tauteihin ellei ammuttu. Nyt on vähän paremmat olot ettei tartte keskitysleireissä olla. Tässä se suomalainen luonne on. Mielummin tapetaan kun annetaan omasta pussista mitää. Ahneus on niin mukavaa. Minä minä minä minä minä omaperse tai suu aina lähinnä. Mitä me työläisista ja eläkeläisistä. Onhan meillä matuja joita saamme hoivata ja saamme hyväntekijän maineen. Perkele kenen maa tää oikein on. Tämä on yhtä lailla niin eläkeläisten kuin työläisten ja työttömienkin maa. Ai että alko nii kismittää kun pääsi vauhtiin. Ei taistelu leivästä yhtä työtöntä tai eläkeläistä kaipaa. Te tulette toimeen heitä ilmankin, Niin tilalle tulee matuja ja valtiohan säästää.

• brorpå

Kovinpa on näkemyksesi kapean rasistinen,taidat poloinen olla vain kateellinen suurelle liikemiehelle Karl Fatserille joka on yli 100 vuotta saattanut ihmisten suut makiaksi. -Eiks jeh? -Aiettäjuilii kuulostaa olevan pienen katkerien karkkien vähemmistön edustaja. Sen
        havaitsee helposti yksinkertaisesta persuisesta sanavalinnasta. Eiks jeb?

• Ahneudenkuvaa
        brorpå kirjoitti:

Kovinpa on näkemyksesi kapean rasistinen,taidat poloinen olla vain kateellinen suurelle liikemiehelle Karl Fatserille joka on yli 100 vuotta saattanut ihmisten suut makiaksi. -Eiks jeh? -Aiettäjuilii kuulostaa olevan pienen katkerien karkkien vähemmistön edustaja. Sen
        havaitsee helposti yksinkertaisesta persuisesta sanavalinnasta. Eiks jeb?

Shalom,
        tuo viljelemäsi rasismi sana merkityksineen on useissa uskonnoissa sisäänrakennettu!
        Kannattaa seurata eri uskontojen toimintaa, ja vetää omat johtopäätökset.
        Koska uskontojen puheet ja teot on useinkin kovin erilaisia.

• andymccoy

Fazer oli ennen muuta yritteliäs ja menestynyt mies. Se taitaa -vieläkin - olla pahin synti Suomessa.

• Basaarikulttuuria

Shalom, älä yritä johtaa keskustelua sivuraiteille.
        Emme nyt ole basaarissa!

• SaksaaKaiketi

Minulle on ainakin sanottu, että Fazer puhui äidinkielenään saksaa vaikka Fazerin lapsuuden perhe oli muuttanut Itävalloista Helsinkiin turkkureiksi jo ennen Karl -pojan syntymää. Karl Fazer on suomalaisen Fazer -suvun kantaisä.

• Loputonbasaari

Voidaan vetää basaarissa mattoa ja kiistellä.
        Siinähän se aika kuluu basaarikulttuurissa. Kätevästi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      184
      1779
    2. Muistakaa pojat tämä.

Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.
      Ikävä
      109
      923
    3. Mitä mieltä olet?

Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo
      Ikävä
      111
      805
    4. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      58
      755
    5. Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin

Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset
      Ikävä
      209
      674
    6. Mies,oletko koskaan...

Käyttänyt maksullista naista?
      Ikävä
      134
      641
    7. Oletko päättänyt

Että luovutat minun suhteeni
      Ikävä
      52
      601
    8. Viesti jonka haluaisit lähettää...

hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä
      Ikävä
      20
      600
    9. Pahoin pelkään nainen

että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus
      Ikävä
      51
      572
    10. Kirjoita kolme sanaa

mistä kaivattusi voisi sinut tunnistaa.
      Suhteet
      37
      556
    Aihe