Hampaiden istutus?

pianharvahammas?

...Vai mitä onkaan, mutta kuitenkin.
Mulla on pari ns. pysyvää maitohammasta suussa, jotka ovat melko pahassa kunnossa (lohkeamia, ja heikot juuret). Niihin on tällä hetkellä vaan laitettu muovinen pinnoite, mutta luulen, etteivät nämä hampaat enää kauan pysy suussa.

Mitenkäs, maksaako itelle jotain, jos haluaa tuollaisen lähteneen maitohampaan paikalle istutuksen? Eli siis, porataan luuhun titaani nasta, johon sitten laitetaan jostain massasta tehty hammas.

Ei meinaan ole mukavaa, kun nämä pari kulmahammasta lähtevät suusta, ensinnäkin sen jälkeen ei kehtaa edes hymyillä, saati edes puhua, ja sitten ei varmana onnistu viheltäminen ja puhuminenkin saattaa olla vaikeampaa.

Eli onko tietoa, joutuuko itse korvaamaan tuollaiset? Olen jo päälle parikymppinen.

12

1846

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

Implantit ovat siis kyseessä. Kyllä se niin vain taitaa olla, että joudut ne itse maksamaan. Ellei pysyvien hampaiden puute satu liittymään johonkin erityskorvattavaan sairauteen, implantteja ei sinullekaan korvata. Hintaa tullee noin 1600-1800 euroa per implantti.

• pianharvahammas?

Kiitos vastauksesta!

Ei kuulostanut oikein lupaavalta jutulta, 1600€ on tosi paljon, erityisesti työttömälle.

Aika hassua, jos niitä pitää itse alkaa maksamaan. Nuorelle ihmisille tuollaiset puuttuvat hampaat ovat erityisesti psyykkisesti vaikeita.

Ei ole mukava kuvitella itseään 2 puuttuvan kulmahampaan hampaan kanssa hymyilemässä ja puhumassa.
        Hmmm..ja ruoan syömistä...ruoka pursuaa ulos hampaattomista kohdista..

Näiden parin hampaiden puutetta ei ole kyllä osoitettu johtuvan mistään sairaudesta.

• meikpiis75
        pianharvahammas? kirjoitti:

Kiitos vastauksesta!

Ei kuulostanut oikein lupaavalta jutulta, 1600€ on tosi paljon, erityisesti työttömälle.

Aika hassua, jos niitä pitää itse alkaa maksamaan. Nuorelle ihmisille tuollaiset puuttuvat hampaat ovat erityisesti psyykkisesti vaikeita.

Ei ole mukava kuvitella itseään 2 puuttuvan kulmahampaan hampaan kanssa hymyilemässä ja puhumassa.

Näiden parin hampaiden puutetta ei ole kyllä osoitettu johtuvan mistään sairaudesta.

Juu, ei implantointi ole halpaa. Eli se 1600 oli per implantti eli per hammas. Sinulle siis kertaa kaksi.

Yhteiskunta ei korvaa mitään proteettista hoitoa muille kuin veteraaneille. Riippumatta siitä oliko hampaattomuuden syy onnettomuus, sairaus tai vain hampaiden huono hoito. _Saattaa_ olla (en tiedä), että joissakin vaikeissa sairauksissa muun hoidon ohella mahdollisesti tehdään myös implanttihoitoja, mutta jos näin on, niitä ei todellakaan saa kovin helposti.

Muistathan, että implantit eivät ole ainoa vaihtoehto. Jos hampaat ovat luutuneet yhteen leukaluun kanssa, ja ovat päällimäistä kerrosta lukuunottamatta ok kunnossa, asia voidaan hoitaa kruunuttamalla ne (metallokeraamiset kruunut n. 400-500 euroa per hammas). Jos taas ne poistetaan, puuttuvat hampaat voidaan korvata myös silloilla (Kolmen hampaan metellokeraaminen silta n. 1300-1500 euroa, sinulla kertaa 2.). Halvin vaihtoehto olisi pieni muovinen osaproteesi, joka kattaa vain yläetualueen ja siihen tulisi siis vain ne 2 puuttuvaa kulmuria ja pinteet kiinnitykseen.

• pianharvahammas?
        meikpiis75 kirjoitti:

Juu, ei implantointi ole halpaa. Eli se 1600 oli per implantti eli per hammas. Sinulle siis kertaa kaksi.

Yhteiskunta ei korvaa mitään proteettista hoitoa muille kuin veteraaneille. Riippumatta siitä oliko hampaattomuuden syy onnettomuus, sairaus tai vain hampaiden huono hoito. _Saattaa_ olla (en tiedä), että joissakin vaikeissa sairauksissa muun hoidon ohella mahdollisesti tehdään myös implanttihoitoja, mutta jos näin on, niitä ei todellakaan saa kovin helposti.

Muistathan, että implantit eivät ole ainoa vaihtoehto. Jos hampaat ovat luutuneet yhteen leukaluun kanssa, ja ovat päällimäistä kerrosta lukuunottamatta ok kunnossa, asia voidaan hoitaa kruunuttamalla ne (metallokeraamiset kruunut n. 400-500 euroa per hammas). Jos taas ne poistetaan, puuttuvat hampaat voidaan korvata myös silloilla (Kolmen hampaan metellokeraaminen silta n. 1300-1500 euroa, sinulla kertaa 2.). Halvin vaihtoehto olisi pieni muovinen osaproteesi, joka kattaa vain yläetualueen ja siihen tulisi siis vain ne 2 puuttuvaa kulmuria ja pinteet kiinnitykseen.

Hmm, joskus ohi mennen myös olen kuullut sellaisesta. Eikö sellainen kuitenkin mene hajalle helposti? Esim jos pureskelee näkkileipää? Tällä hetkellä on rasittavaa varoa syömästä mitään kovaa, varsinkaan koko suun leveydeltä. Näkkileipä on ihan out, sillä saan varmasti nämä lohkeamaan tai jopa irtoamaan. Sama porkkanan, omena yms muiden kanssa.

Joskus on otettu purukalustosta röntgenkuva, ja kuulemma ovat tosi heikoilla juurilla kiinni... Pelottaa joka kerta syödä jos hiemankin kovempaa ainetta tarjolla.

• meikpiis75

Hmm, joskus ohi mennen myös olen kuullut sellaisesta. Eikö sellainen kuitenkin mene hajalle helposti? Esim jos pureskelee näkkileipää? Tällä hetkellä on rasittavaa varoa syömästä mitään kovaa, varsinkaan koko suun leveydeltä. Näkkileipä on ihan out, sillä saan varmasti nämä lohkeamaan tai jopa irtoamaan. Sama porkkanan, omena yms muiden kanssa.

Joskus on otettu purukalustosta röntgenkuva, ja kuulemma ovat tosi heikoilla juurilla kiinni... Pelottaa joka kerta syödä jos hiemankin kovempaa ainetta tarjolla.

Akryyliproteesi kestää kyllä aivan hyvin näkkileivän syömisen. Ainostaan pikkukiviä kannattaa välttää. ;o) Akryyliproteeseja käytetään aivan yleisesti ja niitä voidaan paksuntaa hiukan, jos on tarvetta. Kestävyyttä saadaan myös tarvittaessa proteesin sisään laitettavalla lasikuituivahvikkeella.

Maitohampaissa ei juuria pahemmin ole, mutta jos ne onnistuu pitämään suussaan noin 26-vuotiaaksi, tilanne yleensä paranee. Tässä vaiheessa ne alkavat ankyloitua yhteen leukaluun kanssa eli niistä tulee yhtä luuta, eivätkä irtoa enää kovin helposti. Yksittäiset suuhunjääneet maitohampaat ovat kohtuullisen yleisiä ja itsellänikin on yksi. Minulla tuo on ankyloitunut, eikä osoita minkäänlaisia irtoamisen merkkejä. Jos se joskus päättää siitä pompata, korvaan sen implantilla ja kruunulla.

• opiskelija

Kiitos vastauksesta!

Hei,

Hae opiskelemaan yliopistolle, niin saat opiskelija hintaan ylioppilaiden terveyden huolto säätiöltä implantit :) Ja todennäköisemmin töitäkin sitten kun valmistut.

Itselläni oli onneksi vain yksi "pysyvä" maitohammas, joka juuri poistettiin kipujen takia. Nyt on sovittuna jo juuren porauspäivä. Pelottaa, mutta en halua olla harvahammas. Onneakin onnettomuudessani on kuitenkin. Tulossa on kuulema vain 1 viisaudenhammas, muut eivät ole koskaan alkaneet kehittymään.

• jotain tilalle

Kannattaa muuten ottaa huomioon sellainenkin asia, että kulmahampaat ovat normaalisti ihmisen vahvimmat ja tärkeimmät hampaat.

Niiden tehtävänä on ottaa vastaan sivuttaisvoimia leuan sivuttaisissa liikkeissä ja näin ne suojelevat takahampaita. Jos kulmahampaat puuttuvat tulee ongelmia ainakin pitkällä tähtäimellä.

Usein muuten vanhoilla ihmisillä nämä kulmahampaat jäävät viimeisenä suuhun ja tuloksena on ns. dragulahymy.

• Hammasta

Mulla on ylämaitokulmat pysyneet suussa kauan. Olen 42 vuotias. Nyt on toisen juuressa ollut pientä painetta. On ollut arka ja pikkasen heiluu. Taitaa tulla mullekin implanttien hankinta.

• anu
        Hammasta kirjoitti:

Mulla on ylämaitokulmat pysyneet suussa kauan. Olen 42 vuotias. Nyt on toisen juuressa ollut pientä painetta. On ollut arka ja pikkasen heiluu. Taitaa tulla mullekin implanttien hankinta.

mulle jäi 12 maitohammasta suuhun ja ne pysyi aika hyvin, mutta olivat alkuun vähän ikävän näköiset. sitten ne kruunutettiin ja pysyivät ihan ok, kunnes kolmikymppisenä alkoivat heilua ja alkoi tulla ongelmia ja ne päätettiin korvata implanteilla. samalla tehtiin kolmen vuoden oikomishoito ja laitettiin 8 implanttia. aikamoiset operaatiot jouduin käymään läpi ja olemaan raudat suussa sen kolme vuotta, mutta nyt on vuoden verran ollut jo upea hymy. kannatti!

• kertoisitko
        anu kirjoitti:

mulle jäi 12 maitohammasta suuhun ja ne pysyi aika hyvin, mutta olivat alkuun vähän ikävän näköiset. sitten ne kruunutettiin ja pysyivät ihan ok, kunnes kolmikymppisenä alkoivat heilua ja alkoi tulla ongelmia ja ne päätettiin korvata implanteilla. samalla tehtiin kolmen vuoden oikomishoito ja laitettiin 8 implanttia. aikamoiset operaatiot jouduin käymään läpi ja olemaan raudat suussa sen kolme vuotta, mutta nyt on vuoden verran ollut jo upea hymy. kannatti!

Tiedätkö miksi sinulta puuttuu noin monta pysyvää hammasta ja maitohampaat kuitenkin ilmeisesti ok? Yleensä kyseessä on jokin oireyhtymä. Erittäin harvinaista ja siksi kiinnostaa. Tämä on tietenkin jo erikoissairaanhoitoa näin suuri hammaspuutos ja se yleensä hoidetaan kunnallisesti.

• Kristiina

Ihan uteliaisuudesta: ovatko pysyvät kulmahampaasi jääneet kokonaan kehittymättä vai ovatko ne mahdollisesti puhkeamattomina yläleuassasi?
      Minulla on jälkimmäinen tapaus. Maitokulmurit lähtivät aikanaan pois, mutta pysyvät eivät mahtuneet laskeutumaan niiden tilalle.

• Anonyymi

Tää on varmaan liian myöhästä tyyliin kukaan ei katso näitä mutta sattuuko hampaan istutus ja nukutetaanko ihminen ku se istutetaan tai niin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      317
      7424
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2146
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1827
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1362
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1231
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1210
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1146
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe