Kirkkoon mennään samasta syystä kuin Lady Dominan luo: ihmisen arkisen vastuun ja päätöksenteon keskellä on rentouttavaa, kun kerrankin joku muu päättää puolestasi, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Tuomas Enbuske.Kirkkoon mennään samasta syystä kuin Lady Dominan luo: ihmisen arkisen vastuun ja päätöksenteon keskellä on rentouttavaa, kun kerrankin joku muu päättää puolestasi, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Tuomas Enbuske.
Kirkkoon mennään samasta syystä kuin Lady Dominan luo: ihmisen arkisen vastuun ja päätöksenteon keskellä on rentouttavaa, kun kerrankin joku muu päättää puolestasi, kirjoittaa Iltalehden kolumnisti Tuomas Enbuske. JENNI GÄSTGIVAR
Sunnuntaina on seurakuntavaalit. Kirkko kysyy minulta, minkälainen minun kirkkoni on?
Tai kysyisi, jos kuuluisin kirkkoon. Eikä tuo näytä kirkon jäseniäkään kiinnostavan. Viimeksi äänestysprosentti oli 15,5. Sekin koostui pääosin vanhuksista, jotka odottavat diapami-portviini-päissään milloin tämä humoristien “elämäksi” kutsuma helvetti viimein päättyy.
Konservatiivit ovat aktiivisimpia äänestäjiä. Siksi liberaalit maanittelevat vapaamielisiä uurnille, jotta kirkon suunta muuttuisi.
Viime vaaleissa helsinkiläisten Jumala oli liberaali ja muun Suomen Jumala taas konservatiivi. Skitsofreenikon Jumala on varmasti molempia. Jumalalla on siis sattumalta samat arvot kuin ihmisillä, jotka häneen uskovat. Koska juuri kukaan ei ole jaksanut kahlata Raamattua läpi, Jumalasta voi tehdä sellaisen kuin itse haluaa.
Vaikka omasta mielestäni olen kaikesta oikeassa, pidän erittäin, erittäin epätodennäköisenä sitä, että koko universumin luojalla olisi tismalleen samat arvot kuin minulla pienellä, keskeneräisellä ja kompleksisella simpanssilla.
Tässäpä se on, evankelis-luterilaisen kirkon suurin ongelma. Sen Jumala on iso Puhelinlangat laulaa -musiikkitoivekonsertti. Sinne soittelevat enimmäkseen ne, joita tuntuu kiinnostavan sairaalloisesti lähinnä homoilun puolustelu tai tuomitseminen.
Kirkko ei anna vastauksia isoihin kysymyksiin, vaan siitä on tullut kuin mielialalääkkeitä liikaa vetänyt sosiaalidemokraattinen puolue.
Kirkko ottaa kantaa maallisiin asioihin, pakolaisiin, homoihin, heteroihin ja Flow-festivaaleihin.
Ei se ihmisiä kiinnosta! Kirkon pitäisi saarnata taivaasta ja helvetistä. Ja siitä, että Kristus kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. Jopa Kristusta vituttaa kun täällä kiistellään jostain piispan Coca-cola-ostoksista.
Vai turhaanko niitä syntejä on tässä tullut tehtyä?
Kirkko edustaa maan päällä Jumalaa, joten mistä helvetistä tavallinen tapakristitty voisi tietää kaikkivaltiasta paremmin, mihin suuntaan kirkkoa pitää kehittää. Tapakristityllä on tarpeeksi mietittävää siinä, mitä hän tänään söisi lounaaksi tai kuinka peittelisi viinanjuontiaan töissä. Suosittelen Leijona-viinaa vichypullossa. On toiminut.
Mutta takaisin asiaan.
Seurakuntien tämän vuoden vaalikoneessa kysytään muun muassa, onko kristinusko minun mielestäni ainoa tie Jumalan luo. Mistä minä sen tiedän? Kertokaa te. Saako sen siis itse päättää? Äänestetään sitten siitä, että Jumalan luo voi viedä vaikka myös skientologia, LSD tai länsimetron viimeinen vuoro.
Maailma on kompleksinen erilaisten arvojen, toiveiden, pelkojen ja kulttuurien sekamelska. Arvot muuttuvat. 50 vuoden takaiset suomalaiset arvot tuntuvat meistä alkeellisen naurettavilta. 50 vuoden päästä nauretaan tämän ajan hömpötyksille, kulttuurisille omimisille ja intersektionaalisille feminismeille. Ne ovat hassuja ihan samalla tavalla kuin nykypäivän näkökulmasta 1960-luvun homoratsiat tai hyväntahtoisten hölmöjen usko kommunismiin.
Emme elä mitään historian loppua, vaikka kaikki sukupolvet luulevat niin. Tabujen summa on nimittäin vakio. Jokaisella ajalla omansa.
Siksi uskonto ei saa olla aikaan sidottu.
Uskonnolta halutaan pysyvyyttä. Uskonnollisten rituaalien pointti on nimenomaan niiden ehdottomuudessa ja absurdiudessa. Uskonnossa ei pidäkään olla mitään loogista. Uskonto liittää ihmisen vuosituhansien ketjuun tässä monimutkaisessa maailmassa, jossa ei enää tiedä saako joogata tai pitää rastoja vai loukkaako se kenties jotakuta. Uskonnon rituaalien pointti on pysyvyys ja jatkuvuus. Onhan se helvetin absurdi ajatus, että Luoja kaikkivaltias muuttaisi arvojaan aina viimeisten vasemmistolaisten muotihömpötysten mukaan. Ja vielä jollain kansanäänestyksellä.
Kirkkoon mennään samasta syystä kuin Lady Dominan luo: ihmisen arkisen vastuun ja päätöksenteon keskellä on rentouttavaa, kun kerrankin joku muu päättää puolestasi.
Meiltä kysytään joka paikassa, mitä mieltä olemme asioista. Ravintoloille ja hotelleille annetaan pisteitä netissä. Jopa Alkon kassalla pitää kädet krapulasta täristen painella hymiönappeja, joissa kysytään, oliko hermomyrkyn ostamisen palvelu varmasti hyvää. Alkon, tuon suomalaisten todellisen kirkon, palvelunhan pitäisi olla surkeaa ja tehdä juopottelusta vastenmielisempää kuin tuntemattoman vanhuksen sairaushistorian kuunteleminen toppavaatteissa kauppareissulla hyllyjen välissä.
Enbuske ateistinakin näkee, että kirkko ei opeta omaa oppiaan
44
<50
Vastaukset
- suoraapuhetta_
Kirkosta on tullut Facebook, jonka algoritmit räätälöivät sisällön juuri meille mieluisaksi.
Kirkkoa myydään kuin ikääntymistä estävää ylihintaista kasvorasvapurnukkaa seksikkäälle kohderyhmälle. Kirkko kertoo ihan virallisesti nettisivuillaan, että seurakuntavaalien kohderyhmänä ovat 30-55-vuotiaat. Siis nuo vielä kuolemattomuusharhassa elävät, jotka eivät tajua joutuvansa joku päivä helvettiin. Nykyään kaikki tv- ja radio-ohjelmat ja tubetukset suunnataan juuri tuolle kohderyhmälle, niin eikö edes kirkko voisi unohtaa markkinameiningin.
Kirkon ei pidä olla arkinen. Sen pitää olla mystinen. Sen pitää olla selkeästi erilainen kuin maallinen maailma. Siksi kaiken maailman hyväntahtoiset kansan pariin menemiset tekevät kirkosta vain tylsemmän. Esimerkiksi Helsingin Paavalin seurakunnassa on järjestetty kirkko-oluthetkiä. Se on yhtä vaivaannuttavaa kuin viisikymppinen äijä huppari päällä abi-risteilyllä. Kirkon pitäisi olla juuri se paikka, jossa pyydetään anteeksi sitä, mitä on olutpäissään tullut tehtyä.
Luterilaisesta kirkosta erotaan ennätysvauhtia juuri siksi, ettei se eroa mitenkään Stockan herkusta.
Olisi nyt edes yksi paikka, joka ei kysyisi meidän mielipidettä siitä, minkälainen sen pitäisi olla. Ei kukaan nainenkaan pidä miehestä, joka kysyy koko ajan minkälainen hänen pitäisi olla. Tarvitsemme kirkon, joka lopettaa tuon anteeksipyytelevän matelunsa. Tarvitsemme Johannes Kastajaa, emme sängynkastelijaa.
Tai no. Jos nyt ollaan lähdetty tuolle mielistelylinjalle ja ollaan sitä mieltä, että ihmiset ovat jumalia, niin tehdään kirkkovaltuustoista kunnollinen Jumalan edustaja maan päällä.
Seurakuntavaalit tulisivat oikeasti mielenkiitoisiksi, jos seurakuntavaltuutetut esimerkiksi äänestäisivät siitä, ketkä siitä seurakunnasta pääsevät taivaaseen. Se lisäisi äänestysintoa, kun jokainen yrittäisi lahjoa ilkeän isotätinsä alakertaan.
Olisi mielenkiintoista nähdä esimerkiksi Lauttasaaren valtuuston äänestys siitä, pääseekö juuri kuollut mummo taivaaseen vai palaako hän rätisten helvetissä. Vai palaako hän kuolleista.
TUOMAS ENBUSKE
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d0e8d915-4b48-438f-b78c-5eeda6fb400a- omiakuneiole
usko.vainen kirjoitti:
Kerrankin olen Enbusken kanssa samaa mieltä 🤓
Omia mielipiteitähän sinulla ei olekaan.
- oikeinymmärsit
omiakuneiole kirjoitti:
Näin on - suhteessa kristinuskoon meillä uskovilla ei ole mielipiteitä. Muuten kyllä on mielipiteitä sen verran paljon, että liberaalit ja ateistit niitä pyrkii vuodesta toiseen turhaan kumoamaan :)
- niinskeidaa
Tottahan tuo Enbuske tuossa puhuu ja tuon on tienneet muut jo aikaa sitten, paitsi kirkko korhosineen ei tiedä tai ei halua tietää.
No on toki jtk. uskoviakin pappeja, mitä ihmettelen suuresti, siis peruskirkossa, ei Sleyssä ym. mitkä on Raaamatullisempia muutenkin.
"Nykyään kaikki tv- ja radio-ohjelmat ja tubetukset suunnataan juuri tuolle kohderyhmälle 30-55-vuotiaat"
No ei sitä lässytystä kukaan vanhempi ja täyspäisempi, viitsi kuunellkaan,
Tv tarjonta sitä samaa, uusintaa uusinnanperään, samoja uutisiakin pitkin päivää , klo:17.00 ja 18.00 uutiset presiis samat. Klo: 20,30 vähän muutettu. - sarhae
omiakuneiole kirjoitti:
sano joku ihan sinun oma mielipiteesi.
En tiedä mikä kirkon oppi on, mutta itse olen saanut viime vuosina kirkon papeilta sellaista oppia, että synnit pitää tunnustaa Jumalalle ja pyytää niitä anteeksi Jeesuksen sovitustyön tähden.
- uskontologiikka
No, Enbuske on töissä samalla markkinatorilla, jossa nämä sielut ovat kaupan, ja suunnitelee tietysti kirjoituksensa myös sen mukaan.
Näkeehän tuosta kirjoituksesta, ettei hän nyt niin kovasti ota kantaa mihinkään muuhun kuin tuohon markkinamenoon, joka on jo totaalisesti kirkkosalien sisäpuolella, joten pata kattilaa soimaa.
Hyvin harva nyt niin syvällisesti pohtii näitä kristiuskon ihmisuhriargumentteja kuin me olemme tehneet, ja hyvä niin.
Mutta asia josta olen totaalisen eri mieltä - uskonnon pitää olla nimenomaan looginen, ja tässä tapauksessa logiikka löytyy aina luomiskertomuksesta lähtien Jeesuksen opetuksista, silloin Jumalakin arvoineen pysyy paikallaan, ja ihmisen vapaalle tahdolle tulee merkitys ja tarkoitus. - fgky
uskontologiikka kirjoitti:
No, Enbuske on töissä samalla markkinatorilla, jossa nämä sielut ovat kaupan, ja suunnitelee tietysti kirjoituksensa myös sen mukaan.
Näkeehän tuosta kirjoituksesta, ettei hän nyt niin kovasti ota kantaa mihinkään muuhun kuin tuohon markkinamenoon, joka on jo totaalisesti kirkkosalien sisäpuolella, joten pata kattilaa soimaa.
Hyvin harva nyt niin syvällisesti pohtii näitä kristiuskon ihmisuhriargumentteja kuin me olemme tehneet, ja hyvä niin.
Mutta asia josta olen totaalisen eri mieltä - uskonnon pitää olla nimenomaan looginen, ja tässä tapauksessa logiikka löytyy aina luomiskertomuksesta lähtien Jeesuksen opetuksista, silloin Jumalakin arvoineen pysyy paikallaan, ja ihmisen vapaalle tahdolle tulee merkitys ja tarkoitus.Oletko muka eri mieltä kirkon toiminnaasta kuin hän?
- tällainensevainon
Hyvä kysymys. Minusta tuo kirkko toimii juuri siten kuin se itse onkin - katsoo ihmistä ulkoa fyysisesti ja toimii fyysisesti ja arvioi ihmistä fyysisesti - kuten nyt homokeskustelustakin näkyy, tai naispappiasiassa - ja siunaa ihmiset fyysisesti maahan odottamaan fyysistä ylösnousemusta. Mitä muuta kirkolta voi odottaa?
Harvoin olen Enbusken kanssa samaa mieltä, mutta nyt olen.
Hän laukoo aina suoraan mitä ajattelee, ja tuskinpa nytkään hän ajattelee toisin mitä sanoo.InhottavaRealisti kirjoitti:
Olisikohan kuitenkin niin, että Sinulta jäi kokonaisuus aika lailla ymmärtämättä?
Kerro toki tarkemmin mitä väität, etten ymmärtänyt.
usko.vainen kirjoitti:
Kukaan ei voi väittää, että asia ei ole niin kuin sanoo.
Enbuske on tullut tunnetuksi provosoijana ja suun soittajana.
- usko.on.ihmeellinen
Ei ole koskaan tullut edes mieleen, että joku kirkko tai kirkon työntekijä päättäisi jotain minun puolestani. Lähinnä olen hämmästellyt kirkonpenkissä, miten käsittämättömiä ja epäloogisia asioita kirkko jostain kumman syystä ehdottaa uskottaviksi.
- Eilispäivän.kirkko
Luterilainen kirkko on jo ainakin vuosisadan seuraillut viiveellä muun yhteiskunnan arvojen kehittymistä. Nyt kirkon ongelma on, että yhtenäiskulttuuri on murentunut lopullisesti eikä ole mitään valtaenemmistöä jota seurailla. Pitäisi kumarrella joka suuntaan ja se tarkoittaa, että tulee pyllisteltyä joka suuntaan.
Luterilainen valtionkirkko on reliikki, joka ei sovi nykyiseen aidosti moniarvoiseen yhteiskuntaan. Kirkko yrittää parhaansa mukaan jarrutella vääjäämätöntä alamäkeään. Parhaiten tämä käy, kun yrittää olla sanomatta yhtään mitään mistään vähäkään kansaa jakavasta asiasta. Piispat puhuu ympäripyöreitä, nostaa yritysjohtaja-tason palkkaa ja odottelee ökyeläkettä, Tätä voi jatkaa niin kauan kun on tarpeeksi paljon niitä, jotka haluavat maksaa tämän Suomen suurimman ulkomuseon toiminnan.- öyläke
Piispa oottaa ökyeläkettä ja tavis oottaa ehdollisella öyläkettä.
- Tiivistys
Naisethan ovat perusluonteeltaan myötälijöitä ja matkijoita pelkästään. Heillä ei ole omia ajatuksia oikeastaan koskaan todettu olleen. Eli naispappeuden myötä kirkosta on tullut yhteiskunnan "sylikoira", joka tottelee isäntänsä ääntä tarkalleen. Ei edes lasten seksuaalinen hyväksikäyttö liikuta pappeja tippaakaan julkisuudessa, vaikka juhlapuheissa puhutaan niistä pienimmistä. Kirkon mykkyys ylitsevuotavaisten ongelmien edessä on pelottavaa.
- nukkuusynninsyvääunta
"Naisethan ovat perusluonteeltaan myötälijöitä ja matkijoita pelkästään. Heillä ei ole omia ajatuksia oikeastaan koskaan todettu olleen."
Niinkö? No missä tynnyrissä sinä olet kasvanut, kun tuohon tulokseen tulit, kopsasitko jlt.naiselta..?
Kun ne naiset nimenomaan on tainneet saada nämä munattomamat miehet ohjaaman Ev.lut.kirkon veneen karille ja pahasti. - Eenokki12
nukkuusynninsyvääunta kirjoitti:
"Naisethan ovat perusluonteeltaan myötälijöitä ja matkijoita pelkästään. Heillä ei ole omia ajatuksia oikeastaan koskaan todettu olleen."
Niinkö? No missä tynnyrissä sinä olet kasvanut, kun tuohon tulokseen tulit, kopsasitko jlt.naiselta..?
Kun ne naiset nimenomaan on tainneet saada nämä munattomamat miehet ohjaaman Ev.lut.kirkon veneen karille ja pahasti.Naiset ovat saaneet saatanan avulla läntisen maailman palvelemaan perkelettä innokkaammin kuin ne homomaiset munattomat miehet. Niin yhteiskunnassa kuin homokirkossa sama trendi jatkuu ja kansa seuraa heitä helvettiin asti. Onnellinen se joka eroaa kirkosta ja löytää Jumalan tahdon mukaisen opin ja elämän.
Eenokki12 kirjoitti:
Naiset ovat saaneet saatanan avulla läntisen maailman palvelemaan perkelettä innokkaammin kuin ne homomaiset munattomat miehet. Niin yhteiskunnassa kuin homokirkossa sama trendi jatkuu ja kansa seuraa heitä helvettiin asti. Onnellinen se joka eroaa kirkosta ja löytää Jumalan tahdon mukaisen opin ja elämän.
Naispappeudesta alkoi evl. kirkon rappio.
- pahapaikka
Tuo naisen luominen - se onkin yksi Jumalan suurimmista virheistä sen lisäksi, että ylipäätään loi epätäydellisen ihmisen ja vielä käärmeenkin viekottelemaan luomustaan, niin että joutui lopulta suuttumaan ihmiseen niin, että virressäkin lauletaan "ankara ja hirmuinen, julma ja kiukkuinen". Ei ole Jumalalla helppoa luomansa kanssa!
pahapaikka kirjoitti:
Tuo naisen luominen - se onkin yksi Jumalan suurimmista virheistä sen lisäksi, että ylipäätään loi epätäydellisen ihmisen ja vielä käärmeenkin viekottelemaan luomustaan, niin että joutui lopulta suuttumaan ihmiseen niin, että virressäkin lauletaan "ankara ja hirmuinen, julma ja kiukkuinen". Ei ole Jumalalla helppoa luomansa kanssa!
Kirkossa ei saisi olla lainkaan naisia. Se on koko kristinuskon ydinsanoma.
- Republikaani65
Vuosi 2019 on taas päätöksenteon vuosi; kuka on Herrasi, Jumala vai paholainen? Nineteen eli kenelle olet eliittiä, ketä palvelet? Paavali toteaa roomalaiskirjeen 7. luvussa totuuden, että hän palvelee synnin lakia lihassa, mutta Pyhä Henki ja Jumala voi vapauttaa hänet tästä ristiriidasta hyvää tahtovan Jumalan tahdon mukaisen elämän kanssa. Enbusken kommentti on hyvä, kirkko messuaa tyhjiä ja kuolleita rituaaleja, mutta ei johda ihmisiä Jeesuksen verilähteille todelliseen parannuksentekoon. Seurakunnan tehtävä ei ole sielunvihollisen dogma vaan ihmisten ohjaaminen helveltin tieltä taivastielle!
- osaatkolukea
Kirjoitat: "Nineteen eli kenelle olet eliittiä, ketä palvelet? Paavali toteaa roomalaiskirjeen 7. luvussa totuuden, että hän palvelee synnin lakia lihassa, mutta Pyhä Henki ja Jumala voi vapauttaa hänet tästä ristiriidasta hyvää tahtovan Jumalan tahdon mukaisen elämän kanssa."
Iskitkö silmää, vai ihan vakavastiko kirjoitit tämän?
Hän nimenomaan kiittää Herraa Kristusta siitä, että juuri tämmöisenä hän voi nyt palvella hengellä Jumalan lakia, mutta ruumiilla synninlakia, koska on myyty synnin alaisuuteen, ja koska Kristus kuoli kaikkien syntien puolesta, niin ei tule tuomiota.
Siis näin:
21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
Ja johtopäätös:
25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! (=) Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.
- Senoppi
Diktaattorit mediassa osoittavat aina sormi pystyssä, näkee sen tyhmäkin jo.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, Leidi Dominan luokse mennään saamaan piiskaa, kahleita ja orjuutta, kun miehet haluavat piiskaa, ja muita kummallisuuksia kuten että nainen pissaa heidän päällensä.
Kommantista lainaus..
" mutta ei johda ihmisiä Jeesuksen verilähteille todelliseen parannuksentekoon. Seurakunnan tehtävä ei ole sielunvihollisen dogma vaan ihmisten ohjaaminen helveltin tieltä taivastielle! "
Verilähteille ???
En ymmärrä tätäkään, mutta luin kerran, että Mitran palvojaisissa teurastettiin härkä lavitsan päällä. Vihittävä meni lavitsan alle, alla olevaan kuoppaan ja härän veri valui hänen päällensä ja näin hänestä tuli jäsen, hän sai verikasteen, verilähteellä. Mutta lähtikö synti, tuliko lumivalkoiseksi vaate? Tuskinpa, vaan koko miehestä tuli veriruskea. Oliko veriruskea synti, ei kai, vaan veri lähti pesemällä pois. Jos ei peseytynyt vedellä, tuli haisevaksi.- mikäontämämaailma
Tuo veren päälle viskominen on VT:ssä Baal-jumalan palvojillakin, kun he viiltelevät itseään ja on muitakin keinoja ihmisveren päälle roiskimiseen - sama rituaali on mayaintiaaneilla. Heidän vaatteensa oli lopulta ihan tönkkönä verestä, eikä niitä kuulunut edes pestä. Merkillisiä ihmisiä.
- Cleanin
Pönttöni tarvitsee usein pesut tiskiaineella.
- fhmdfm
Onko evl.kirkko ottanut missään kantaa tähän Enbusken kritiikkiin?
Totta niinkuin totuuskin on suhteellinen käsite. Tulkinta sekoittaa uskonnollisessa mielessä totuuden pakan. Ja Enbusken tapauksessa voi olla muitakin syitä. Esim. huomion herättäminen.
sage8 kirjoitti:
Totta niinkuin totuuskin on suhteellinen käsite. Tulkinta sekoittaa uskonnollisessa mielessä totuuden pakan. Ja Enbusken tapauksessa voi olla muitakin syitä. Esim. huomion herättäminen.
Kerro toki mikä Enbusken kirjoituksessa kirkon toiminnasta ei pidä paikkaansa 🤔
usko.vainen kirjoitti:
Kerro toki mikä Enbusken kirjoituksessa kirkon toiminnasta ei pidä paikkaansa 🤔
99-prosenttisesti pelkkää roskaa oli Enbusken kirjoitus,
sage8 kirjoitti:
Ei vaan täyttä totta. Evl.kirko tekee juuri niin kuin sanoi🤔
sage8 kirjoitti:
Onko totta?
"Tai kysyisi, jos kuuluisin kirkkoon. Eikä tuo näytä kirkon jäseniäkään kiinnostavan. Viimeksi äänestysprosentti oli 15,5."
"Koska juuri kukaan ei ole jaksanut kahlata Raamattua läpi, Jumalasta voi tehdä sellaisen kuin itse haluaa."
"Konservatiivit ovat aktiivisimpia äänestäjiä. Siksi liberaalit maanittelevat vapaamielisiä uurnille, jotta kirkon suunta muuttuisi."
"Kirkko ei anna vastauksia isoihin kysymyksiin, vaan siitä on tullut kuin mielialalääkkeitä liikaa vetänyt sosiaalidemokraattinen puolue.
Kirkko ottaa kantaa maallisiin asioihin, pakolaisiin, homoihin, heteroihin ja Flow-festivaaleihin."
"Kirkosta on tullut Facebook, jonka algoritmit räätälöivät sisällön juuri meille mieluisaksi."
Perustele alkuun miksi nämä eivät pidä paikkaansa🤓usko.vainen kirjoitti:
Onko totta?
"Tai kysyisi, jos kuuluisin kirkkoon. Eikä tuo näytä kirkon jäseniäkään kiinnostavan. Viimeksi äänestysprosentti oli 15,5."
"Koska juuri kukaan ei ole jaksanut kahlata Raamattua läpi, Jumalasta voi tehdä sellaisen kuin itse haluaa."
"Konservatiivit ovat aktiivisimpia äänestäjiä. Siksi liberaalit maanittelevat vapaamielisiä uurnille, jotta kirkon suunta muuttuisi."
"Kirkko ei anna vastauksia isoihin kysymyksiin, vaan siitä on tullut kuin mielialalääkkeitä liikaa vetänyt sosiaalidemokraattinen puolue.
Kirkko ottaa kantaa maallisiin asioihin, pakolaisiin, homoihin, heteroihin ja Flow-festivaaleihin."
"Kirkosta on tullut Facebook, jonka algoritmit räätälöivät sisällön juuri meille mieluisaksi."
Perustele alkuun miksi nämä eivät pidä paikkaansa🤓En muuta kantaani enkä ala yhden pellen takia vaivaa näkemään.
sage8 kirjoitti:
En muuta kantaani enkä ala yhden pellen takia vaivaa näkemään.
Et tietenkään muuta kantaasi mutta se perustuu valheelle 😉
- totisesti_
usko.vainen kirjoitti:
Et tietenkään muuta kantaasi mutta se perustuu valheelle 😉
Aamen!
- Domina.Kaani.69
Kirkko Valtion jatkeena ei sovi nykyaikaan. Kirkko on pelkkä uskonnollisen eliitin rahantekokone. Ei jatkoon.
- myöskään
Eivät kuulu uskonlahkotkaan saarnaajineen, evankelistoineen yms. poppamiehineen, nykyaikaan.
Ev. lut. kirkkohan on ihan hyvä paikka toteuttaa kristillistä uskoa. Siellä löytyy perinteitä ja radikaalimpaa kristillisyyttä niin, ettå kolumnistikin olisi tyytyväinen, jos sitä vaivautuisi yleisen huutelun sijaan tutkimaan.
Ei tarvi kuin laittaa »turpansa tukkoon« ja hiljentyä Jumalan Sanan äärelle. Mutta, kun se ei kiinnosta edes täällä, näin kommenttien todistusvoimalla tarkasteltuna.
MARS KIRKKOON SIITÄ!Daavidinpasuuna käskee mennä kirkkon.
Daavid oli juutalaisten kuningas ja kristillisesti pitäisi uskoa, että se on Jeesus, jolla on orjan kruunu päässä ja riippuu ristillä. Eikä koskaan ollut kuningas.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi634010Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783648- 423175
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192538Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!222387Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa482134- 482005
- 471758
- 361690
- 301556