Neurolpetejä jaetaan surutta

NeuroleptiTappaa

https://yle.fi/uutiset/3-10515515

Neuroleptit ovat tosi vahvoja lääkkeitä ja niitä jaetaan surutta. niinn nuorille, kuin työikäisille ja myös vanhemmille !

Nyt Oulun Yliopisto on tekemässä tutkimusta miten Ketipinor ja muut Neuroleptit sopivat työssä käyvälle ihmiselle !

Myöskään työikäisten Neuroleptien käytöstä ei ole tutkimustulosta.
Samaten alaikäisille jaetaan surutta Neurolepteja mielisairaalassa.

Neurolepteistä ei ole tarkkaa tutkimustulosta ja sitä nyt haetaan isolla tutkimuksella.

Neurolepti tosi voimakas lääke joka vaikuttaa keskuhermostoon. Se tekemiä muutoksia keskushermostossa ei tiedetä

22

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemus-hyödyksi

      Näitä neuroleptien asiantuntijoita = käyttäjiä on pilvin pimein koko maassa. Nyt tämä kokemus pitää saada Ouluun tutkijoiden käyttöön. On vaarana että tutkijat haalivat oman koeryhmänsä aivan väärin ja asettavat omat kriteerit miten asiaa tutkitaan ja tulos on sitten virheellinen. Lääkkeiden aito, todellinen vaikutus ihmisten arjessa ja elämänlaadussa jää syrjään. Ihmiset,joille on syötetty neuroleptejä ja he ovat sairastuneet niistä tai lääkkeitä on pakkosyötetty laitoksessa, olisivat parhainta materiaalia tällaiseen tutkimukseen koska neuroleptien vaikutus tulee heissä parhaiten esille. Sitten on vielä suuri ryhmä, jolle lääkärit ovat määränneet lääkkeet kun muuta ei ole keksinyt ja jättänyt lääkkeen päälle vuosikausiksi aivan turhaan ja tehnyt ihmiset riippuvaiseksi lääkkeistä joita on sitten vaikea lopettaa Tutkimushan yrittää etsiä lääkkeiden vaikutusta sellaisissa ihmisissä joilla ei ole esim. skitsofreniaa tai kaksisuuntaista mihin nämä lääkkeet ovat alunperin tarkoitettu.

      Toivottavasti tässä tulee esille myös hoitokäytännöt ja lääkäreiden 100 % osuus tähän ongelmaan, koska yksikään ihminen ei saa neuroleptia ulos apteekista ilman lääkärin allekirjotusta.

    • EiIkinäEnää

      Risperidonia määrättiin unettomuuteen. Ja minä tyhmä söin lääkärin määräämiä lääkkeitä, kunnes lähes koomassa tajusin oirehtivani tardiivin dyskinesian oirein.

      Jostain sain voimaa ja tahtoa etsiä tietoa. Vähensin. Lopetin lääkityksen. Jokainen päivä oli parempi, kun vähensin lääkkeitä.

      Sovin ajan lääkäriin lääkkeiden vähentämiseksi, lopettamiseksi. Lääkäri totesi, olet saanut uuden elämän, kiitos lääkityksen. Vähennetään lääkitystä, mikä oli suunniteltu loppuiäksi. Virallisesti olen lopettanut lääkityksen lääkärin valvonnassa.

      Jos olisin lääkittynä mennyt anelemaan lääkityksen vähentämustä, epäilen, että minulle olisi määrätty lisää lääkkeitä, nostettu annosta. Olin kuolettavan kurjassa kunnossa syödessäni risperidonia.

      Koskaan ei yksikään lääkäri vaivautunut lukemaan kirjaamiani lääkkeiden haittavaikutuksia.

      No, ehkä se on normaalia, että 50-v naiselta tulee maitoa rinnoista?

      Kuulin tästä tutkimuksesta. Harkitsen oman kertomukseni lähettämistä tutkijoille. Takana on kuitenkin pelko, että minut leimataan sairaaksi, mitä en koskaan kuvatulla ja diagnosoidulla tavalla ole ollut.

      Olen esittänyt kirjallisesti itse havaitsemani haittavaikutukset lääkinnästäni kolmelle eri lääkärille keskussairaalassa ja erikoissairanhoidossa sekä yksityisellä terveysasemalla. Kaikki ovat tyystin jättäneet noteeraamatta kertomukseni. Bibipää mikä pipipää.

    • JohnnyTang

      Uskomatonta ! Jo lapsillekin noita vaarallisia lääkkeitä . Kukaan ei ota vastuuta .

    • EiIkinäEnää
    • EiIkinäEnää

      Jos yhden asian maailmassa vielä jaksaisin tehdä, olisi se se, että saisin ihmiset ymmärtämään, kuinka tärkeää on, että ottaa nyt selvää, mitä lääkkeitä teille tai läheisillenne syötetään.

      Minulla ei ollut mitään käsitystä, mitä bibibäille syötettävät lääkkeet ovat. Ei mitään kiinnostusta tuohon myrkkyryhmään. En ikinä kuvitellut, että minulle noita syötettäisiin. Maailman tasapainoisin ja seesteisin ihminen. Liian myöhään aloin ottaa selvää asioista.

    • lähettäkääJoukolla

      tutkijoille kokemuksistanne kertomuksia. Ei sellaista kannata miettiä että mitä he ajattelevat jostain tuntemattomasta kertojasta, se on vain yksi luulo ja oletus muiden joukossa. Kyllä niitä maailmaan mahtuu. Pääasia että tämä kauhea lääkeilmiö tulee näkyväksi tavalla tai toisella.

    • EiIkinäEnää

      Joku raapii kokoon minun elämäni rippeistä kokoon useita tieteellisiä julkaisuja, väitöskirjan? Väittelee tohtoriksi. Ryhtyy dosentiksi. Pääsee professoriksi.

      Ei.

      Tämä tieto, mitä minulla on, maksaa.

      Väitetään, että trauma edeltää psykoosia. Ei. Elämäni suurin trauma on lääkitys unettomuuteen. Neuroleptit. Eniten maailmassa olen traumatisoitunut ja stigmatisoitunut tavasta hoitaa unettomuuttani. Sitä psykoosia tässä odotellaan.

      Todellisuudenkuvani ei missään vaiheessa ole hämärtynyt. Papereissa lukee: sairaudentuntoinen, mikä kai tarkoittaa, että mitään sairautta ei ole koskaan ollutkaan?

      Kyllä. Hippasen otti aikaa ymmärtää termi: sairaudentuntoinen. Hakeutunut itse hoitoon.

      Ensin tuli Unettomuus. Sitten neuroleptit. Sitten stigma. Nyt olen stressaantunut. Väsynyt. Avuton. Olen tilanteessa, missä en voi enkä uskalla hakea apua, enkä edes tarvitse. Tarjottu apu tappaa. Olen aivan varma, että jos olisin jatkanut minulle määrättyä lääkitystä, en olisi siitä tässä kertomassa. Lässyttämällä yksin tai ryhmässä ei tämä muuksi muutu. Hali. Hali.

      • ominvoimin

        unettomuuttakaan ei VOI sanoa ainakaan lekureille !!! Mulla nyt vähän bentso-vierotus unettomuutta, onneksi vaan vähän !
        Toisinaan nukun vain n. 2 h yössä..., - mutta nukun sitten Univelkaa takaisin, (onneksi). Nyt vapaalla, niin voi nukkua / valvoa "huoletta".

        Melatoniinikin auttaa, ja Apteekista farmaseutilta saa varminta tietoa lääkkeistä, kuin yhdeltäkään Lekurilta.


    • Risperdon-ulos

      Mulle tuli risperidonista selvästi hitaampi työtahti, tunne-elämän latistuminen, lihoin, mielihyvä katosi, joskus valui kuolaa suusta...

      Vastaisin työssäkäyvänä mielellään tähän tutkimukseen jos siihen saisi linkin jostain.

      • Nukke33

        Olen samassa tilanteessa kuin EiIkinäaenää. En mä enää usko maksavani kauaa hengissä. Olen alle 40v.


    • puupaltti

      Ne neuroleptit tietämän mukaan lamaavat - ei osaa pitää huolta itsestään. Sen lisäksi fyysisetkin oireet laitetaan usein mielisairauden piikkiin. Ja stigma yms.
      https://www.nationalelfservice.net/mental-health/schizophrenia/people-with-severe-mental-illness-die-younger-and-things-are-getting-worse/
      Tulos on sitten, että vakavasti mielisairaiksi todetut kuolevat 20 vuotta muita nuorempina ihan normaaliiin fyysisiin sairauksiin. Ja lääkitysaikaa vaan jatketaan.

      Ottaisin ihan mielelläni vaikka muutamia ihan kunnon estottomia harhakohtauksia yms., kuin kuolisin 20 vuotta nuorempana. Psykoosissa oleva ihminen ei ole yleensä humalaista humalaista vaarallisempi. Mutta tietysti nämä lekurit ei juuri sitä pitkän ajanjakson vaikutusta ajattele.

      • anonyymi_dfm

        Virallisen tieteellisen totuuden mukaan neuroleptit tietenkin vähentävät hullujen kuolleisuutta kuin nostavat sitä. Jollain äärimmäisen kummallisella logiikalla lääkkeet, jotka aiheuttavat vakavia somaattisia sivuoireita, vähentävät hullujen kuolleisuutta. Tämäkin siitä huolimatta että esimerkiksi Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä, jossa käytetään puolet vähemmän lääkkeitä, luonnollinen kuolleisuus on kolmasosa siitä, mitä muualla Suomessa. Mutta koska psykiatriassa on niin taitavia tutkijoita, että he löytävät dementoivien, aivovaurioita, ylipainoa ja sydän- ja verisuonisairauksia aiheuttavien psykoaktiivisten aineiden käytön korreloivan alhaisemman kuolleisuuden kanssa, he tulevat vielä tuhlaamaan massiivisesti rahaa tutkimuksiin, jotta näiden ihmelääkkeiden turvallisuus todistetaan myös lasten, vanhusten, unihäiriöisten, käytöshäiriöisten, masennussairaiden jne. hoidossa. Ovathan he löytäneet myös, että nämä aivojen surkastumista makakiapinoilla aiheuttavat lääkkeet suojaavat samalta surkastumiselta skitsofreenikoita, joten mikään ei ole mahdotonta lääketieteellisessä tutkimuksessa. Ja tosiaan kun potilas sitten dementoituu ennenaikaisesti, lihoo 30 kiloa ja kuolee 20 vuotta myöhemmin, kirjoitetaan psykiatrien toimesta "asiantuntevia" artikkeleita siitä, kuinka mielisairauteen liittyvät kognitiiviset puutosoireet ja kyvytöttömyys pitää huolta itsestä johtavat heidän potilaillaan ylipainoon ja sitten lopulta sydänkohtaukseen. Kun enemmistö populaatiosta on muutenkin läskejä tässä ympäristössä, niin ei luulisi paljon tarvitsevan aineenvaihduntaa sotkevien hermomyrkkyjen lisäksi, että ihminen lihoo massiivisesti. Mutta koska psykiatrit hoitavat niin stigmatisoituja ihmisiä, heidän ei tarvitse olla vastuussa oman hoitonsa aiheuttamista vaurioista vaan he voivat syyttää lähinnä omassa mielikuvituksessaan hellimiä sairauksia oman hoitonsa aiheuttavista vaurioista.


    • tulevat.asukkaat

      kuntoutuslaitoksiin, hoitokoteihin, seteleillä yksityisiin laitoksiin ovat juuri nämä joille on jätetty päälle neuroleptilääkkeet vuosikausiksi. Nykyiset asukkaat vanhenevat ja kuolevat pois uusia täytyy löytyä tilalle. Kauhea kohtalo varsinkin niillä jotka ovat alun perin väärin diagnosoitu, joilla ei edes mitään mielenterveyden oikeaa sairautta ole olemassakaan. Ja heitä on paljon.

      Puuttukaa hyvät tutkijat kiireesti tähän epäkohtaan.

      • kamalaa-

        Itse olisin varmaan joutunut tuollaiseen hoitokotiin ellen olisi tajunnut ajaa alas psykiatrien määräämäää isoa lääkemäärää. Siellä olisin lopun ikääni neuroleptattavana enkä kykenisi niissä aineissa huolehtimaan itsestäni mikä nähtäisiin lisäneuroleptien tarpeeksi.


    • Eienäämulle

      Kuolen ennenkuin otan enää neuroleptejä.

    • mikähän.osuus

      neurolepteillä mahtaa olla tässä vanhusten hoidossa? Kun hoitopaikassa automaattisesti syötetään lähes kaikille lääkkeitä jotka muuttavat ihmisen olemusta, reaktiokykyä, ajattelukykyä, tekevät puheet omituisiksi, fyysinen olo vanhenee nopeasti (vaipat) ennen ihmisen omaa normaalia ikääntymisen rytmiä. Hoitotyö on ihmissuhdetoimintaa. Kuinka hoitajat pysyvät vastaamaan lääkkeillä muutettujen hoidon tarpeeseen kun heidän itsestä huolehtimisen kyky häivytetään, aito terve minä on hukutetaan pökkyräiseen oloon, lääkkeiden tuomat ilmiöt hyppivät silmille ja korville. Mutta he pitävätkin niitä normaaleina vanhuuden omana höperyytenä.

      Eräs omainen valitti että kehitysvammaisten hoitokodissa on aina tuskallista käydä, kun siellä joka kerta aamupuuron kanssa jaetaan jokaiselle lääkkeet. Kyllä ne siellä sitten ovatkin paljon vammaisempia kuin olisivat normaalissa olotilassa. Sääli käy henkilökuntaa kun joutuvat tällaisen materiaalin kanssa työskentelemään. Omaiset ovat hämmentyneitä kotilomilla kun eivät tahdo tunnistaa hankalaksi käynyttä omaistaan jonka olemus on lääkärien taholta muutettu.

      Tällainen laitosilmiö tarvitsee lisää hoitajia, se on selvää.

      • lääkkeillä.vointi.alas

        Tuo kokemus tuli todistettua myös psykiatrisella osastolla. Lääkkeiden haittavaikutuksia helposti tulkitaan ihmisten höperyyden kautta ja mikä kamalinta, tulkitaan pahemmaksi mielisairaudeksi tai lääkinnän tarpeeksi.

        Itsellä kävi tuuri, kun läheisetkin löi nyrkkiä pöytään että tämä omainen (minä) olen mennyt huonompaan kuntoon lääkityksillä.

        Pelottaa ajatella miten minun olisi käynyt jos olisin uskonut lääkäriä osastolla. Nykyään olen toimiva ihminen ja lääkkeetön, osastolla olin hämmentyneessä toimintakyvyttömässä tokkuratilassa vetäen isoa lääkekoktailia ollen hyvin ahdistunut. Tieni olisi voinut viedä jonnekin hoitolaitokseen pysyvään neuroleptitokkuraan jossa lääkeannosta olisi vain kasvatettu ja kasvatettu ja todennäköisesti kunto olisi vain laskenut. Siihen suuntaan se oli menossa.


      • aluesairaalan
        lääkkeillä.vointi.alas kirjoitti:

        Tuo kokemus tuli todistettua myös psykiatrisella osastolla. Lääkkeiden haittavaikutuksia helposti tulkitaan ihmisten höperyyden kautta ja mikä kamalinta, tulkitaan pahemmaksi mielisairaudeksi tai lääkinnän tarpeeksi.

        Itsellä kävi tuuri, kun läheisetkin löi nyrkkiä pöytään että tämä omainen (minä) olen mennyt huonompaan kuntoon lääkityksillä.

        Pelottaa ajatella miten minun olisi käynyt jos olisin uskonut lääkäriä osastolla. Nykyään olen toimiva ihminen ja lääkkeetön, osastolla olin hämmentyneessä toimintakyvyttömässä tokkuratilassa vetäen isoa lääkekoktailia ollen hyvin ahdistunut. Tieni olisi voinut viedä jonnekin hoitolaitokseen pysyvään neuroleptitokkuraan jossa lääkeannosta olisi vain kasvatettu ja kasvatettu ja todennäköisesti kunto olisi vain laskenut. Siihen suuntaan se oli menossa.

        psyk. osastolla tayssissa ei kuunnella omaisia eikä potilaita kun he valittavat liian kovasta lääkityksestä. Potilaalle sanotaan että tämä on sinun sairauttasi ja lääkitys on siihen sopiva. On outoa että tällainen sairaus puhkesi vasta sairaalan osastolla, ei sitä kotona ollut. Lähde kotiin jos hoito ei kelpaa kehotettiin. Kuka kotona auttaa kun vieroitusoireet hyökkäävät jos vähentää itse lääkettä? Omaiselle sanotaan että olet hoitovastainen kun hän kauhisteli millaiseen kuntoon ihminen laitetaan osastolla. Ja lääkeputki senkun vain jatkuu kuukausikaupalla kunnes on niin tokkurassa ja sekava että viedään pakolla sähköhoitoon. Poliklinikan lääkäri sitten aikojen päästä lopetti lääkkeet ja normaali olotila palautui.


    • omainen

      Surullista luettavaa mutta niin totta. Kyllä olis kirveellä töitä.

    • Paremman-toivossa

      Neuroleptien käyttäjät ovat surullista katsottavaa. Käsien ja pään vapina, simien veto-oireet, yleinen haluttomuus mihinkään aktiiviseen toimintaan. Todellisuudessa neuroleptit tekevät ihmisestä elävän zompien. Toki on edistytty, sillä vanhat neuroleptit olivat vielä pahempia, kuin nykyiset. Mutta toivoisin, että lääkkeiden kehittelijät pian saisivat aikaiseksi parempia lääkkeitä.

      • bhuyt

        Tarvitaanko parempia lääkkeitä vai lääkkeetöntä hoitoa.

        Keroputaan- eli Avoimen dialogin hoitomalli vähentää lääkityksen tarvetta ja lisää työkykyä mielenterveysongelmaisilla

        ”Psykoosin sairastuneista potilaista 84 % palasi täysiaikaiseen työhön tai opiskeluun ja yli 80 % oli oireettomia kahden vuoden kuluttua hoidon alusta. Kaksi kolmasosaa hoidoista tapahtui ilman antipsykoottista lääkitystä useimmiten potilaiden kotona. Kolmen eri tutkimusjakson aikana tulokset pysyivät samalla tasolla 1990-luvun alkupuolelta vuoteen 2005 saakka. Kahdenkymmenen vuoden aikana skitsofrenian ilmaantuvuus laski kymmenekseen 1980-luvun puoliväliin verrattuna. Tulokset ovat poikkeuksellisen hyviä verrattuna tavanomaiseen hoitoon, jossa 60 % potilaista voi olla eläkkeellä kahden vuoden kuluttua hoidon alusta, kun Torniossa eläkkeellä oli vain 16 % potilaista.”

        Kyseinen hoitomuoto ei sovellu vain psykoottisiin ongelmiin, vaan käytännössä kaikki kriisitilanteet kohdataan periaatteessa samalla tavalla. Hoitomallia on tutkittu erityisesti vaikeimmissa psyykkisissä kriiseissä, kuten skitsofreniassa, mutta se toimii yleisenä hoitoajatuksena kaikissa kriisitilanteissa, joista julkinen terveydenhuoltojärjestelmä vastaa.

        Tästä huolimatta esimerkiksi Lääkäriseura Duodecimin skitsofrenian käypä hoito-suosituksessa ensisijaisina hoitosuosituksena on lääkehoito. ”Keroputaan mallin” tiedetään joissakin tilanteissa poistaneen lääkityksen tarpeen jopa 70% potilaista. Suomessa yli 400 000 ihmistä syö mielialalääkkeitä eikä luvussa ole mukana muita mielen toimintaan vaikuttavia lääkkeitä.


    • allatilla

      Neuroleptit tosiaan aiheuttavat skitsofreniaa pitempään käytettyinä. Neuroleptejä käyttävälle ennuste on paljon huonompi kuin ilman neuroleptejä olevalle.
      https://www.amazon.com/Anatomy-Epidemic-Bullets-Psychiatric-Astonishing-ebook/dp/B0036S4EGE
      Tästä on ihan tieteellistä juttua. Saapi etsiä, jos joku löytää perustellut vastaväitteet. Psykiatrit toimivat lääketehtaiden juoksupoikina ja syöttävät potilaille valitut tiedot. Paljon vähemmän lääkkeitä käyttävä ja paremman tuloksen antava Keroputaan hoitomalli on jo pitkään ollut tiedossa, mutta vieläkään ei ole yleisessä käytössä.
      https://fi.wikipedia.org/wiki/Avoimen_dialogin_hoitomalli
      Noh. Sanokaa minua vaikka luulotautiseksi, mutta veikkaan että jotkut tahot eivät oikein tykkää.
      https://www.theguardian.com/books/2013/jun/19/james-davies-top-10-psychiatry-critiques

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      28
      1387
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1292
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1206
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1204
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1191
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1183
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1177
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe