Vanhuus hävettää !

kuinka-TE-jaksatte

Täytän 2019 80 v loppuvuodesta,
olen hyvin väsyny,
kaikenlaiset sairaudet jyllää maalisessa tomumajassani,
päällepäin olen kohtuullisen siisti ,
hyvn näkönen
mutta silkkoa sisältä,
hävettää olla vielä elossa,

kaikkia asiat hävettää,
ku vanha ihminen on monella tavalla heikko ja kyvytön,
mikään ei ole niinkuin ennen,
mikään ei onnistu enään niikuin ennen

hävettää
olen mitätön turha olento,
en ole enään ihminen,

kaikki huolestuttaa, huippaa ja pyörryttää, välliin sekoilee kummasti,
tarvisisin tukea monessa asiassa,
en osaa edes etsiä tukea,

kaikki entiset
tukipilrit ovat taivaan kodissa, nukkuvat ijäistä untaan,
sinne on mullanii ikävä,

118

290

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Top tykkänään! Vanhuus hävettää!
      Kaiketi tämä talvi-aika luo meille luopumisentuskan,mutta pian tulevat ensimmäiset muuttolinnut ja leskenlehdet työntyvät ilahduttamaan elinpiiriämme!

Ei hittovie me anneta elämälle periksi! Pois noi negatiivisetajatukset.
      Kyllä minunkin elämäni on yhtä sairauskertomusta,jollen skarppaisi ja ajatuksin: Joka aamu on armo uus!
      Kolottavat rahjaiset luuni kasaan ja sanon,ei tämä päivä voi olla eilistä pahempi,että liikkeille siitä. näin ama pitää ja lukee kehonkieltä yllä

• Sillä lailla Ama! Kyllähän aamuisin on jäykempi olo veskuun kipittäessä vikkelään, mutta siitä se lähte kun kahvikeitin porisee iloiseen.

Vanhuus hävettää! Ei hyvänen aika, päinvastoin,..pää pystyyn eihän tuo vielä ole ikä eikä mikään !
      Terveyskeskuksessa kyllä löytyy tuki ja asiantuntijat naisihmiselle jota huippaa ja pyörryttää. Kannattaa hakea tukea sieltä, ehkä ei lääkitys ole kohdallaan

Itse koen elämäni tosi virkeänä, luen , seurustelen ystävien kanssa ja nautin tästä jatkoajastani,...koskaanhan ei tiedä kauanko se jatkuu, mutta hyvä näin. Tänään tuli 84 täyteen, joten ei tässäkään eilisen tyttösiä ihan olla, melkein vaan 😋

Tsemppiä likat!

• näinminä

Silloin, kun täytin 75-v 3-v. sitten Kirjoitin itselleni taulun , se kuului tavoite on saavutettu tästä eteenpäin jokainen päivä on jatkoaikaa . On hyvä muistuttaa itselleen että , nyt on aika lopettaa vaatimasta itseltään liikoja. Nukun ja syön silloin kun huvittaa . Pieni säästökin on käytettävissä ,kun tarvitsen apua, ostan palvelut ja vietän vapaan miehen elämää.

• Aikamoista tekstiä näinminä!
        Tavallaan olet armollinen itsellesi,näinhän meidän pitäisikin olla.
        Turha ladata odotuksia,turha elää elämää edeltä käsin ?
        Jokaiseen päivään niin paljon mahtuu..joku iskelmä alkoi soida päässäni,..sydämessäin mä tiedän,että jatkuu...

• Herttileijaa sini.sirkku!
      Onnea niinpajon,että riittää,voi että sinulla syntymäpäivä tänään,haleja,haleja !
      Voi ihanaa! Noin pirtsakka sini.sirkku,laittasin niitä hymiöitä,mutta en osaa??

• Kiitos Ama huomaavaisuudesta, ikää tulee, eikä hävetä yhtään.heh he

Nuo emojit saat kun haet googlesta ladattavia emojia, omalle selaimelle löytyy niitä. Niitä on erilaisia, hauskoja joskus antamaanväriä sanomiin, moikka.

• entinen-ihminen-

Ompas täällä pirtsakkaa porukaa, ihan katteeks käy,

mutt¨ on ainaki yksi murheenkryyni palstalla, oikia kitisiä, enkä lakkaa kitisemasta vaikka kuinka mollaatte, piehtaroin oikein kunnolla omassa tyhmyydessäni, avuttomuudessani surkeudessani,
      ryven mustassa murheessani,
      niin kauan kuin itteäni huvittaa,
      haukukaa vaan väsynyttä,
      näytelkää entistäki pirteempää
      sekös lietsoo mustaa murhetta mulle,
      -- en haluu, enkä voi teeskennellä edes pitsakkaa,
      jos luoja suo kitisen tällä jatkossaki,
      nyt ei ilo irtoa, eikä nauru raikaa,
      eikä rinnassa rehu minkään sortin ilo, eikä kevätrieha,
      kaikki hävettää, ihan kaikki,
      en ole enää ihminen,
      olen muumio fossiili,
      rikki, särkyny, myrtsi, tymppis, entinen ihminen,

• Jollei helise sielusi kannel,niin turha kerätä huoltenryppyjä toisten ihmisten kasvoille??
        entinen-ihminen aloituksesi olikin pelkkä provo,joten et naruta minua enää ama

• rituliini 38 --anon armoa "entinen ihminen " meni nyt kyllä pikkusen liiallisuuksin "-- Ihminen on aina sentään ihminen --pahempia on nämä jotka tuhoo omaa lajiaan --mutta näistä ei siihen ole pelkoa onneksi! Kunhan pauhas tarpeekseen , kuinka on menettänyt oman ihmisyytensä --ehkä nyt on jo ihan hyvä olla -- monella on juuri näitä hetkiä ,ja ne helpottaa ---toivottavasti! -- Antaa tulla vaan tänne mahtuu jos jonkinmoista !
        Nyt on uusi vuosi ja uudet kujeet --- Hyvää jatkoa kaikille !
        U.M

• Ihanillemummoille

Tässä teille kaikille

💋💋💋❤️❤️❤️🌹🌹🌹

• Minusta olen ihan yhtä nuori kuin ennenkin, pahus vain kun peilit ovat muuttuneet ihan kamaliksi, vääristävät ihan tuntemattomaksi ihmisen, hyvä kun saa tukkansa kammattua, entä autot! Pienentävät niitten oviakin niin että kömpiminen sisään ja ulos on kauhean ähellyksen säestämä.
      Eikä kukaan enää puhu selvällä äänellä. Kaiken aikaa pitää tiukanta "MITÄ en kuule, sano lujempaa."
      Mutta pieniä harmeja nämä ovat, odotellaan nyt vaan rauhassa niitä vanhuuden päiviä. Kai nekin ovat tulossa.

• flegmaatti

Ikävuodet vai oma olemus? Kun kyse on omasta kunnosta niin turha siihen on sotkea ikävuosiaan. Tietenkin niiden kertymisellä on oma vaikutuksensa mutta siihen ei ole omaa tuottamusta.

Turha puristella kiveksiään sellaisten asioiden, kuten ikävuosien kanssa johin ei voi vaikuttaa.
      Kannattaa keskittyä niin joille voi itse tehdä jotain, ennakkoon tai tilanteen ollessa akuutti.

• tavallinen.ihminen

Hyvä aloittaja, saatko apua keneltäkään, mistään, kotihoidosta ?

• en-enään-ihminen-

En enkä osaa hakea enkä kehtaa,
        kaikki on sekavaa
        ennen kaikki oli itsestään selvää,

kiitos kysymyksesta " tavallinen.ihminen " olet ihminen,

• en-enään-ihminen- kirjoitti:

kaikki on sekavaa

Mikset "kehtaa" hakea apua? Olet elänyt Suomessa ikäsi kaiken, ja valtio ja kunta, jopa seurakuntakin, ovat "kehdanneet" verottaa sinua tuloistasi, ja verottavat yhä eläkettäsikin.
        Olet osasi jo maksanut, hae apua kun nyt olet sen tarpeessa. Vuorovaikutusta. Olet avustuksesi jo veroina maksanut.
        Joka paikassa voit aloittaa kysymällä miten pitää toimia, kun . . .

• tavallinen.ihminen
        en-enään-ihminen- kirjoitti:

kaikki on sekavaa

Hei, olet varmaan oikeutettu esimerkiksi kotihoitoon.
        Kotihoitaja voi käydä vaikka joka päivä kerran, kaksi kertaa viikossa tai kerran viikossa,
        ihan miten sovitaan.
        Kunpa saisit soitetuksi numeroon, josta joku tulisi kotiisi ja arvioisi tarpeen, minkälaista apua tarvitset ja kuinka usein.
        Kotihoito voi tuoda lääkkeetkin kotiin.
        Osaisitko löytää oman kuntasi sosiaalitoimiston numeron , sieltä lähtee avunsaanti liikkeelle.
        Tai jos löydät numeron oman kuntasi kotihoitoon, soita sinne, he neuvovat ja auttavat miten saat apua.
        Tule kertomaan miten meni.
        Jos voit kertoa mihin kuntaan/kaupunkiin kuulut, voin etsiä sinulle kuntasi puhelinnumeroita, jos et löydä itse.

Onko sinulla ketään läheistä ti naapuria, joka sinua voisi auttaa saamaan asiat kuntoon ?
        Tarvitset apua mitä ilmeisemmin.
        Kotihoito on tarvitsevia varten. Ei siinä ole mitään häpeämistä.
        Se ei myöskään ole mikään armopala. Siinä on pieni omavastuu.

Vaikka maksaa veroja, pitää maksaa pieni omavastuu kotihoidosta.
        Maksu riippuu siitä kuinka usein kotihoito käy ja eläkkeen määrästä muistaakseni.

• tavallinen.ihminen

Sain paremman idean. Mahdollisesti helpomman tien.
        Sinulla on varmaan numero terveyskeskukseen. Soitapa sinne. Heidän kuuluu varmaan neuvoa ja antaa sinulle ainakin numerot mihin voi soittaa.
        Voi myös mennä lääkärille ja kertoa, ettei enää pärjää oikein hyvin.
        Lääkärikin voi käynnsitää asian. Laittaa jonkun tulemaan luoksesi keskustelemaan
        avun tarpeesta. (Äitini luo tuli ja olin itsekin tietysti paikalla pitämässä äitini puolia,
        hän ei oikein enää osannut sanoa, mitä apua hän tarvitsisi. Hänelle alkoi kotihoito käydä päivittäin)

• tavallinen.ihminen
        en-enään-ihminen- kirjoitti:

kaikki on sekavaa

Vanheneminen ja avuttomuus ei ole häpeä. Se kohtaa meitä kaikkia.

• en-enään-ihminen
        tavallinen.ihminen kirjoitti:

Hei, olet varmaan oikeutettu esimerkiksi kotihoitoon.
        Kotihoitaja voi käydä vaikka joka päivä kerran, kaksi kertaa viikossa tai kerran viikossa,
        ihan miten sovitaan.
        Kunpa saisit soitetuksi numeroon, josta joku tulisi kotiisi ja arvioisi tarpeen, minkälaista apua tarvitset ja kuinka usein.
        Kotihoito voi tuoda lääkkeetkin kotiin.
        Osaisitko löytää oman kuntasi sosiaalitoimiston numeron , sieltä lähtee avunsaanti liikkeelle.
        Tai jos löydät numeron oman kuntasi kotihoitoon, soita sinne, he neuvovat ja auttavat miten saat apua.
        Tule kertomaan miten meni.
        Jos voit kertoa mihin kuntaan/kaupunkiin kuulut, voin etsiä sinulle kuntasi puhelinnumeroita, jos et löydä itse.

Onko sinulla ketään läheistä ti naapuria, joka sinua voisi auttaa saamaan asiat kuntoon ?
        Tarvitset apua mitä ilmeisemmin.
        Kotihoito on tarvitsevia varten. Ei siinä ole mitään häpeämistä.
        Se ei myöskään ole mikään armopala. Siinä on pieni omavastuu.

Vaikka maksaa veroja, pitää maksaa pieni omavastuu kotihoidosta.
        Maksu riippuu siitä kuinka usein kotihoito käy ja eläkkeen määrästä muistaakseni.

Entä kun omaiset loukkaantuu, tai hämmentyy,
        jos kehtaan hakea kodin ulkopuolista apua,

he eivät tavallaan näe minun avuttomuuttani,
        he pitävät minua edelleen samana kaikkivoipana, jaksavana,

enkä kehtaa esittää, olen avun tarpeessa oikeesti,
        en kehtaa kertoa heille
        en enään pärjää arjen tuomissa kaikissa asioissa,
        monissa esm. teknisissä kodin asioissa tarvitsisin tukea
        moni asia jää hoitamatta korjaamatta avuttomuuteni takia,

• vanhuus-on-vaikeeta

Sain paremman idean. Mahdollisesti helpomman tien.
        Sinulla on varmaan numero terveyskeskukseen. Soitapa sinne. Heidän kuuluu varmaan neuvoa ja antaa sinulle ainakin numerot mihin voi soittaa.
        Voi myös mennä lääkärille ja kertoa, ettei enää pärjää oikein hyvin.
        Lääkärikin voi käynnsitää asian. Laittaa jonkun tulemaan luoksesi keskustelemaan
        avun tarpeesta. (Äitini luo tuli ja olin itsekin tietysti paikalla pitämässä äitini puolia,
        hän ei oikein enää osannut sanoa, mitä apua hän tarvitsisi. Hänelle alkoi kotihoito käydä päivittäin)

Kiitos tiedosta, ( olet ilmeisesti jokin enkeli )
        ehkä kehtaan tai muistan
        keskustella seuraavalla lääkärireissullani,
        ehkä en,
        jostain syystä en muista kertoa arjen selviytymisestä, vaikeuksistani ollenkaan,

• ressua.auttamaan
        vanhuus-on-vaikeeta kirjoitti:

Kiitos tiedosta, ( olet ilmeisesti jokin enkeli )
        ehkä kehtaan tai muistan
        keskustella seuraavalla lääkärireissullani,
        ehkä en,
        jostain syystä en muista kertoa arjen selviytymisestä, vaikeuksistani ollenkaan,

Koska osaat kirjoittaa tännekin, niin kirjoita ylös kaikki vaivasi ja vaikeutesi ihan paperille. Jos ja kun saat aikaiseksi ottaa yhteyttä vaikkapa sinne terveyskeskukseesi, niin sinne jos pääset,otappa se paperilappu mukaasi ja näytä sitä siellä ammattilaiselle.
        En usko,että olet niin avuton kuin tänne kerrot, olet vain turhautunut vanhus, joka tarvisee apua sairauksiinkin. Ota järki käteen, ja toimi!
        Apua saa varmasti jokainen, joka on avun tarpeessa, myös seurakunnastasi saat apua.

• en-enään-ihminen kirjoitti:

en kehtaa kertoa heille

Tietävätkö omaisesi vaikeuksistasi? Voithan kysäistä heiltä, miten pitää hakea sitä tai sitä apua, kun on sen tarpeessa. Omaisesi hämmentyisivät paljon enemmän, jos heille valkenisi, että olet avun tarpeessa, mutta et osaa sitä pyytää.
        Ei sinun ole pakko työllistää omaisiasi, vaan hakea yhteiskunnalta apu vaikeuksiin. Sitä vartenhan järjestäytynyt yhteiskunta on luotu.
        Jokainen on oikeutettu apuun ja turvaan. Lähde ihan vartavasten terveyskeskukseen asiasta puhumaan, silloinhan se ei unohdu. Esitä asiasi neuvonnassa ja sano tarvitsevasi neuvoja ja opastusta.

• tavallinen.ihminen
        en-enään-ihminen kirjoitti:

en kehtaa kertoa heille

Sinun p i t ä ä kertoa lääkärille ! Lääkärin arvio auttaa myös avun saamista.

Jos omaisesi tai läheisesi eivät tajua, että tarvitset apua, eivät he voi loukkaantuakaan jos olet niin fiksu, että hankit itse apua itsellesi !
        Ja anna loukkaantua.
        Kyllä nuorempien paremmassa kunnossa omaisten kuuluisi huomata ja tajuta ja tarjota apuaan.
        Jos eivät sanomatta ja pyytämättä tajua, eivät he voi loukkaantuakaan !

On myöskin niin, että joskus ikääntyvä ihminen ei pyydä apua koska ei halua vaivata ketään
        ja siksi omaiset jäävät siihen luuloon, että kyllähän se läheinen pärjää vielä hyvin.

Ehdottaisin ettet odota seuraavaa lääkärikäyntiä, ellei se ole pian,
        vaan soita vaikka tänään tai huomenna terveyskeskukseen.
        Asiat ei kuitenkaan tapahdu ihan heti, eli ei kannata jäädä odottelemaan,
        kun avun tarvis on !

Kuulehan sinä ihana avun tarpeessa oleva ihminen, soita jo nyt loppuviikolla !
        Mielesi rauhoittuu ja huolesi hälvenevät vähän, kun laitat asian alulle ja tiedät,
        että saat apua, sinun ei tarvitse yksin pyörtyillä ja pähkäillä miten pärjää.
        Kotihoidon käyntikin luo turvaa, kunhan saat sen alulle.

Omaisesi ovat loppujen lopuksi tyytyväisiä, kun tajuavat tilanteen ja tietävät että joku käy luonasi kun he eivät ehdi.

• kivat.sulle
        ressua.auttamaan kirjoitti:

Koska osaat kirjoittaa tännekin, niin kirjoita ylös kaikki vaivasi ja vaikeutesi ihan paperille. Jos ja kun saat aikaiseksi ottaa yhteyttä vaikkapa sinne terveyskeskukseesi, niin sinne jos pääset,otappa se paperilappu mukaasi ja näytä sitä siellä ammattilaiselle.
        En usko,että olet niin avuton kuin tänne kerrot, olet vain turhautunut vanhus, joka tarvisee apua sairauksiinkin. Ota järki käteen, ja toimi!
        Apua saa varmasti jokainen, joka on avun tarpeessa, myös seurakunnastasi saat apua.

Sinulla ei ole ilmeisesti vielä kokemusta eikä aavistustakaan mitä vanhuus voi tuoda tullessaan,
        jos kuvittelet, että turhautuneisuus tekee ihmisen avuttomaksi ?

Kun sinulle samanlainen aika koittaa, ettet ilman apua pärjää, olet peloissasi miten pärjäät, voimat on vähentyneet ja sinulla on sairauksia, niin sanopa itsellesi samat sanat:
        "Ei minulla mitään ole. Olen vain turhautunut!"

• Hallaahon.äänestäjä44

vanhuus onkin hävettävää
      nimitäin Suomessa

Suomessa on häpeällistä olla vanha tai mustalainen koska niitä paapotaan
      muualla ei osteta edes vaatteita verorahoilla eikä erotu katukuvassa

Kiinan puhuttelussa vanha on synonyymi sanalle viisas siitä kysymys, kuinka vanha olet,
      ei länsimaalaiselta saa kysyä, tietäväinen kiinalainen sanoo vieressä

USA:ssa vanhuus on juhlaa

Fraktaalit paitoihin tuonut vaikka ei niitä keksinyt Madelbrot valittiin ensimmäiseen virkaansa matematiikan professoriksi Yaleen 75 -vuotiaana https://users.math.yale.edu/mandelbrot/

Mandelbort oli Pekka Myrbergin ystävä no jos ei ystävä, niin tunsi
      Mandelbrotin broccoliaivo-eläimessä on siksi Myrbergin piste
      https://math.stackexchange.com/questions/483392/m-set-interior-point-probability-on-the-real-axis The Mandelbrot Needle is the part of the Mandelbrot Set between the Myrberg-Feigenbaum point

• Hartaasti toivon, Halla-ahon äänestäjä, että et muutu vanhukseksi Suomessa, vaan ymmärrät muuttaa pois paremmin hoidettuun yhteiskuntaan , ennen kuin voimasi vähenevät.

Suomessa on kyllä ollut aina ikääntyneitä yhteiskunnan vaikuttajia, mm. Paasikivi, joka meni politiikkaan mukaan vasta eläkkeelle siirryttyään 65-vuotiaana.
        Kaikki eivät anna iälle valtaa, mutta heillä on varmaan myös hyvät geenit ja terveys perintötekijöissä.
        Kaikki eivät pysty välttämään sairauksia.

• Hallaahon.äänestäjä44

Totta näin on
        mutta Paasikiven aikana ei ihan vielä ollut hyvinvointivaltiopaapomista
        ja poikkeustilakin oli

Ja onko paljon muita kuin poikkeustilassa NEUVOSTOLIITON takia Paasikivi ja Mannerheim ja YYA-Kekkonen ja näiden johdannainen Väyrynen

mutta paapomiskulttuurista on vaikea päästä pois
        ihminen paapotaan alakastiin

• omavalinta

"kaikki entiset
      tukipilrit ovat taivaan kodissa, nukkuvat ijäistä untaan,
      sinne on mullanii ikävä"

helppo toteuttaa jos tahtoa on, eikä tarvii hävetä
      ystäväni lähti

• Häpeämätön

Jos vanhuus ja sen tuomat vaivat hävettävät, niin mitä muuta elämässä on jäänyt väliin? Kasvu, kehitys, omaksi itsekseen tuleminen, omien asioittensa tutkiminen, jotta olisi jo ennen vanhuutta osannut valmistautua siihen mitä on tulossa. Esim. hoitamalla ja huoltamalla itseään hyvin, jotta krempat olisivat mahdollisimman pieniä.

• kivat.sulle

Oletpa täydellinen ! Onnea sinulle !
        Me muut kuolevaiset emme osaa 100%:sti valmistautua vanhuuteen, vaikka kaikkemme teemme.
        Teoriassa voi valmistautua vanhuuteen, mutta käytäntö on toinen juttu.
        Kun omalle kohdalle sattuu, teoriat voivat kalveta.

Elämä on "taistelulaji"
        Ei voi koskaan tietää mihin kohtaan saa osuman.

• hoikkamuttasairas

Ai että huoltamalla . Kyllä sairaudet iskee vaikka olisi miten huollettu. Laiha kuntoilija voi saada syövän tai dementian, jopa diabeteksen. Tosi ikävä tapa kehua itseään kun toinen tarvitsee apua.

• näinkin.päin

Eipä voi tietää etukäteen monta muutakaan asiaa, mutta se jo. että pystyy tänne kirjoittamaan vaivoistaan, osoittaa aloittajan olen vielä suht'koht voimissaan. Ne joihin avuttomuus vanhuuteen jo on osunut eivät enää pysty tänne palstalle itse kirjoittamaan.
        Toivon aloituksen tekijälle puhtia ja jaksamista hakeutua lääkärin tai terveydenhoitajan pakeille puhumaan ongelmistaan. Täällä emme voi häntä auttaa kuin kehoittamalla ottaa yhteyttä em. tahoihin, tai edes keskustella avoimesti tilastaan sukulaistensa kanssa. Silloin varmasti joltain taholta se apu löytyy.
        Vanhuutta ei kannata hävetä,meillä jokaisella se on edessä, jos vain saamme elää pitkän elämän. Tsemppiä aloittajalle, ole rohkea ja hae itsellesi apua.

• Hoitakaaitseänne

Missä siinä itseä kehuttiin? Mitä muuta siitä jäi ymmärtämättä?

• Sivullinen
        näinkin.päin kirjoitti:

Eipä voi tietää etukäteen monta muutakaan asiaa, mutta se jo. että pystyy tänne kirjoittamaan vaivoistaan, osoittaa aloittajan olen vielä suht'koht voimissaan. Ne joihin avuttomuus vanhuuteen jo on osunut eivät enää pysty tänne palstalle itse kirjoittamaan.
        Toivon aloituksen tekijälle puhtia ja jaksamista hakeutua lääkärin tai terveydenhoitajan pakeille puhumaan ongelmistaan. Täällä emme voi häntä auttaa kuin kehoittamalla ottaa yhteyttä em. tahoihin, tai edes keskustella avoimesti tilastaan sukulaistensa kanssa. Silloin varmasti joltain taholta se apu löytyy.
        Vanhuutta ei kannata hävetä,meillä jokaisella se on edessä, jos vain saamme elää pitkän elämän. Tsemppiä aloittajalle, ole rohkea ja hae itsellesi apua.

Vai niin. Olen aika huonoissa voimissa. Joskus pystyn tänne kirjoittelemaan tai vastaamaan. Sen perusteella kirjoittaako johonkin ei voi johtopäätöksiä vetää, mikä on kenenkin kunto. Fyysinen kunto voi olla heikko, mutta pää toimia tai päinvastoin. Joskus voi hyvässäkin päässä olla huimausta tai verenkiertohäiriöitä, ja joskus voi hyvätkin jalat pettää. Joskus voi kyetä kirjoittamaan ja hoitamaan asioita puhelimitse, vaikka ei liikkeelle pääsisikään. Terveempien ei kannattaisi ajatella niin yksioikoisesti. Kiitos. Jos Jos on jotain

• nokisutari
        Hoitakaaitseänne kirjoitti:

Missä siinä itseä kehuttiin? Mitä muuta siitä jäi ymmärtämättä?

Mitähän sulta on jäänyt ymmärtämättä ? Kaikki kommentit ?

Syyttelet ja syyllistät avuntarpeessa olevia ihmisiä.
        = kiittelet omaa fiksuuttasi.

Älä yhtään epäile etteikö me (ilmeisesti) sinua tyhmemmätkin olisi "kasvettu ja kehitytty".
        Ei tarvitse olla jäänyt mitään väliin elämässä, silti voi ikääntyessä tulla ongelmia
        - ja tuleekin. Ja sinäkin saatat tulla huomaamaan omakohtaisesti.
        Harva täältä terveenä lähtee.

• Kehity

Juu-u, mutta siitähän ei ollutkaan kyse.

• Todella hyvä kommentti Häpeämätön !

Olen kanssasi samaa mieltä,että ikääntymiseen täytyy varautua.
        Meillä on mahdollisuus hoitaa kehoamme.Hoidammehan henkistä hyvinvointiamme palstalla,
        ilmaisemalla mielipiteitämme.
        Jos aloituksentekijä on liikuntarajoitteinen,ymmärrän sen,mutta jotenkin tuntuu,että haet myötätuntoa vain normaaliin yksinäisyyteesi näkemällä asiosta vain sen negatiivisenpuolen?
        Muutama tunti lumitöitä päivässä,pitää lääkärin loitolla ama

• laiturin.akka

Sydänvaivat ja verenkiertohäiriöt (päässäkin) huimauksineen ovat yksi toiminnan este ja suurta epävarmuutta aiheuttava tekijä. Vaikka olisi kuinka hyvin treenannut itseään fyysisesti ja psyykkisesti vanhuuteen, niitä vaivoja vaan voi alkaa tulla ja ne vaikeuttavat elämää suuresti ja aiheuttavat pelkoa, koska tulee viimeinen slaagi tai aivoinfarkti.
      Reuma käsissä on lisäksi jäykistänyt omat sormeni,
      niin ettei tiskatuksi meinaa saada, kun astiat ei pysy hyppysissä.
      Reumaakaan ei voi estää valmistautumalla.
      Jos on sydänvaivoja eri asteisena päiväkausia päällä, silti on pientä kotihommaakin kuitenkin tehtävä. Tiskatatuksi saa jotenkuten kun nojaa tiskipöytään ja välillä huilaa, jos pahasti huimaa.
      lautasia on mennyt, ostinkin muovilautasia muutaman itselleni, ei tarvitse sirujakaan korjata.

Ymmärrän erittäin hyvin, että avuntarvetta tulee aikaa myöten,
      eikä koskaan tulisi mieleeni kyseenalaistaa kenenkään kuntoa tai kykyjä.
      Eiköhän sen jokainen tiedä itse parhaiten.

• e.lä.mä

Elämä on kuin arpapeliä toisilla on toisilla ei onnea matkassa. Elämässä olen nähnyt paljon samoin kuin te mutta olen tullut siihen tulokseen kuolemaa ei ole kuin luullaan vaan on joku toinen olotila on.

En halua kinastella asiasta

• ei-maha-mittää-

Vanhuus pistelee vihaksi, mikään ei enään onnistu kuin ennen,
      vanuus väsyttää,
      oma köpelyys hävettää,
      elämä on ohi armotta,
      vaikka kuinka juoksee hakemassa kuntoa
      kunto ei nouse,
      päivastoin askel hidastuu
      lyhenee vääjäämättä,
      naurettavaa näytellä pirteää
      ei onnistu

• no.pidetään.vauhtia

Aika joka tuo mukanaan vanhenemisen ja sitä tietä vanhuuden, on ilmiö,jota emme pysty vastustamaan. Vanhuuteen kuuluvia vaivoja voimme jossakin määrin, mutta ajoissa toimien, pystyä vastustamaan, joskus enemmän, joskus vähemmän.

Aloittajan tavoin tämänkin kirjoittajalle täyttyy vuoden lopulla 80 vuotta, mikäli siihen saakka saa elää.

Hiihtoladullakin huomaa, että muut ohittelevat. Itse ei ohittele juuri ketään.

Tanssi sujuu ja sitä tulee harrastetuksi.. Siinä sentään ohitteleekin silloin tällöin. Joskus ottaa sydämeen.

Hautaan on viety jo moni ikätoveri.

Paras olisi sellainen lähtö, joka olisi seurauksena ponnistelusta, tapahtuipa se sitten hiihtoladulla, kuntosalilla, tanssilattialla tai junalle kiirehtiessä.

Voisivat sitten jälkipolvetkin tuumata, että se mies piti loppuun asti vauhtia yllä.

• flegmaatti

Ennustettavuus? Yli 7 vuotta sitten, syöpäleikkaukseni valmistelun yhteydessä, havaittiin vatsavaltimoni laajenema leikkausrajoille. Isäni oli kuollut ko. paisumaan 62 vuotisena tehdessään lumitöitä.

Toipuessani kahdesta ensimmäisestä leikkauksesta kysyin lekurilta kuntoilusta mainiten saliharrastukseni. Lausunto oli, että minun on vältettävä ponnisteluja mutta lekuri näytti hauiskoukisteluja, että sellaisia voisi tehdä pienillä painoilla.
        Vuosi sitten vedin maasta 200kg joka ei asiaa kokeilemattomalle sano mitään mutta voisi mennä vetelemään. Ainakin minun oli puristettava kaikki mahdollinen.

Tuon laajeneman poksahtaminen on todennäköisin tiedossani oleva lähdön syy.
        Yritän hidastaa rappeutumista, että poksahtaessa olisi tangossa edes sen verran rautaa, ettei lesken tarvitsisi hävetä. Nyt olen tullut alaspäin jo parikymmentä kiloa polveni vuoksi. Jospa polvi suojelee, tai ainakin viivästyttää poksahdusta?

• kuntoisuus.hyvä

En häpeä ikääni, en elämän ryppyjä poskillani, en veltostuvia lihaksia reisissäni, enkä hiljalleen hidastuvia askelia lenkkipolulla.
      Syntymäajan perusteella minut luetaan vanhukseksi, mutta en tunne olevani raihnainen vanhus, koska liikun ja teen elämästäni omanlaiseni. Nautin jokaisesta aamusta kun voin herätä kivuttomana nauttimaan uudesta päivästä.
      Sairauksieni en anna vallata ajatuksiani, niiden kanssa voin elää ja jos terveydellinen tilanne muuttuu, aina saa apua.
      Nykyisellään en tarvitse apua, liikun, teen kotityöni ja autan tarvitsevia, joita aina lähipiirissäkin on.

En valita, vaikka joskus tuntuu ettei mikään onnistu. Silloin sisu esiin ja taas kohti uusia kokemuksia.
      Miksi vanhuudesta pitäisi valittaa. Isovanhempien ja omien vanhempieni esimerkin voimalla, omalla työllä ja omin voimin, valittamatta vaivojenkin täyttämän kivikon yli.
      Tsemppiä aloittajalle. Se on itsestä kiinni kuinka elämäänsä elää ja haluaako olla valittajan roolissa, vai hakeeko apua silloin kun sitä tarvitsee.
      Vaivat ei katoa valittamalla, se on mottoni.

• mielenkuntoisuutesikehno

Aloittajan vaikeaa tilannetta ei auta yhtään, että kehuu itseään ylireippaaksi, joka käy tanssimassa ja hiihtämässä ja joka enää harvoin ohittaa muut. Jos on sairas ja väsynyt, saa valittaa. Ei se ole itsestään kiinni, miten elämä menee. Uskomattoman kylmiä ja kovia vastauksia. Jos itsellä on todella noin hyvin asiat, luulisi edes myötätuntoa heruvan. Jos ei tunne myötätuntoa , ei pitäisi kirjoittaa vain kehuakseen omaa tilannettaan. Onko oma itsetuntonne todella noin heikko, että monisairaan masentuneen ihmisen kustannuksella pitää sitä pönkittää ?

• kamala_huimaus

Noin on helppo kirjoittaa kun ei vielä ole vaivoja, jotka määräävät päivittäistä elämää !
        Uskomattoman kylmäkiskoisia asenteita ja ymmärtämättömyyttä.
        Henkistä kehittymättömyyttä ja kyvyttömyyttä asettua heikomman asemaan.

• tekopirteys-ei-onnistu
        mielenkuntoisuutesikehno kirjoitti:

Aloittajan vaikeaa tilannetta ei auta yhtään, että kehuu itseään ylireippaaksi, joka käy tanssimassa ja hiihtämässä ja joka enää harvoin ohittaa muut. Jos on sairas ja väsynyt, saa valittaa. Ei se ole itsestään kiinni, miten elämä menee. Uskomattoman kylmiä ja kovia vastauksia. Jos itsellä on todella noin hyvin asiat, luulisi edes myötätuntoa heruvan. Jos ei tunne myötätuntoa , ei pitäisi kirjoittaa vain kehuakseen omaa tilannettaan. Onko oma itsetuntonne todella noin heikko, että monisairaan masentuneen ihmisen kustannuksella pitää sitä pönkittää ?

Toden totta, noilla jotka kehuu vointiaan/ pirteyttään ovat käytännössä vielä terveitä,

mikään vakava sairaus kuten syd. vajaa toiminta ei rasita hyvinvointia,

he ei todellakaan halua / osaa paneutua monisairaan asemaan,
        ilmeisesti ylimielisen ( narsisti ) luonteensa perusteella,

ennen kuin itse sairastuvat vakavasti ja huomaavat kuinka voimat valuu jonnekkin,

on vaikeaa sopeutua heikon ihmisen asemaan
        kun ennen oli kaikkivoipa, terve, hyin toimeilas vauhdikas elämässään,
        ei ihme jos avuttomuuden yllättäessä ei hyväksy vanhuuttaan,

nuoruus terveys ja perheelämä oli elmämäni parasta aikaa ,
        vaikka suurpeheenä oli työelämä ja lapsiperhe
        ympäri vuorokauden työllistyneenä

tämä vanhuus ja avuttomuus on elämäni vaikeinta aikaa
        johon en sopeudu,
        hautaan vien suruni ,

• epämiellyttävää

Ei kai täällä voi alkaa paapoa masentunutta ihmistä? Ei tämä ole yleensäkään paikka josta voi odottaa saavansa apua. Ainoa apu jonka voi antaa, on neuvo ottaa yhteyttä omaan terveyskeskukseen. Sitä täällä on ehdotettu, siis ota tai jätä provosoitu surkeutesi.
      Mitä muuta pitäisi voida tehdä toisen HEITTÄYTYESSÄ mitättömäksi ja kurjaksi?
      Sanokaahan!

• laiturin.akka

Auttaako sinun mielestäsi siis kylmyys toista kohtaan ja itsensä kehuminen ?
        Ei kukaan ole heittäytynyt täällä "mitättömäksi kurjaksi".

Haluat vain ymmärtää niin, että pääset itseäsi kehumaan ja muita haukkumaan.

• valittakoon.vaan

En yhtään väheksy noita valittajaa paapovia mielipiteitä, mutta en myöskään ymmärrä aloittajaa, joka sanoo, ettei kehtää omaisille valittaa. Vastauksissaan sanoo, ettei lopata valittamista!

Täällä kehtaa ruikuttaa elämästään ja omaisille ei puhu mitään!
      Kukaan ei onnistu huonoa ja sairasta elämäänsä edes omaisilta salaamaan!
      Minun omaiseni näkevät naamasta kun en voi hyvin, heti on kyselyjä ja avun tarjoajia.

Antaa vahuksen valittaa!
      Tässäkin ketjussa on kerrottu mitä voisi tehdä ja mista saa apua, kun ei ohjeetkaan kelpaa, antaa virua valituksissaan!
      En sääli yhtään näitä provoiluja, säälin kerjäämistä ja valittamista!
      Ei taida todellisuudesaa ola tuota ihmistäkään,. on vain provo valittaja, niitäkin kun täällä on enemmän kuin yksi!

Hyvä kun kerotaan että joillakin menee vanhuudesta ja sairauksista huolimatta hyvin!
      Muutamat sairastavat syöpää, mutta eivät tule tänne sääliä hakemaan!
      Heillä ei ole aihetta valittaa, eihän!

• tavallistParempi-ihminen

heh heh hee, purskahdin nauruun
        juuu, onhan noita teikäläisen luonteisia pitkän elämän varella nähtyki, heh,
        mahtavaa sakkia ovat, täytyy myöntää, heh,

toivottavasti et ole hoito alalla,
        ammattipätevillä hoitajilla pitää olla empatiaa myötäelämisen taito,
        muuten ovat väärällä alalla,

aina on niitä jotka mahtailevat vaikka ei olisi aihetta mahtailuun, heh, juu,,,

• valittakoon.naura.sinä
        tavallistParempi-ihminen kirjoitti:

heh heh hee, purskahdin nauruun
        juuu, onhan noita teikäläisen luonteisia pitkän elämän varella nähtyki, heh,
        mahtavaa sakkia ovat, täytyy myöntää, heh,

toivottavasti et ole hoito alalla,
        ammattipätevillä hoitajilla pitää olla empatiaa myötäelämisen taito,
        muuten ovat väärällä alalla,

aina on niitä jotka mahtailevat vaikka ei olisi aihetta mahtailuun, heh, juu,,,

kas kun et määrännyt lääkkeitä ottamaan.
        järjissäni olen, eikä yhtään naurata vaikka sinun "huluutesi naurajana"paistaa läpi joka viestistäsi.
        Sääli on sairautta, kun ei haklua kerran kenenkään neuvoja kuunnella....

aloittajan viestistä kopio>>>>
        >>>>en-enään-ihminen kirjoitti:

en kehtaa kertoa heille
        moni asia jää hoitamatta korjaamatta avuttomuuteni takia,<<<<<<<<<<<<
        <<<<<<<<<<<<<

ja moni oli jo tuohonkin mennessä kehoittanut ja neivonut.

Tukea ei valituksille heru minulta, ei vaikka kuinka moni minut haukkuu!
        ja niitä lääkkeitä ei minulla ole vieläkään.

• kysyn_vain

Oletko ihan normaali ?
      Omasta mielestäsi ?

• leppoisa.liisa

Kukapa täällä enää on normaali! Olemme jo nähneet elämää, toisinaan tuntuu, että ihan tarpeeksi. Kaikilla tässä iässä on jonkinlaisia kolotuksia, monella vaikeitakin sairauksia.
        Annetaan aloittajan purkaa vaikeuksiaaan tänne palstalle, tällähän tilaa on vaikka "huru mykky". Jospa se purkaus auttaisi häntä hakemaan apua jostain muualtakin.
        Voi olla aloitus pelkkä provo, kukapa sitä tietää, mutta jos on todellinen hätä, niin omaisten pitäisi hänen tilansa huomata ja auttaa, mehän ei voida muuta kuin myötäelää tai opastaa hoitoon omien kokemusten perusteella.

• jaminävastaan

kysyn_vain

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä itse olen normaliudestani, sen määrittelevät viisaammat kuin minä ja sinä!

• kysn_vain
        jaminävastaan kirjoitti:

kysyn_vain

Sillä ei ole mitään merkitystä mitä mieltä itse olen normaliudestani, sen määrittelevät viisaammat kuin minä ja sinä!

On sillä aika paljon merkitystä.
        Jokuhan voi pitää juttujasi normaaleina.
        Pölhöys voi tarttua.
        Ei minuun.
        Ymmärrän avun tarpeessa olevia ihmisiä.
        En vähättele heitä, en mollaa heitä, en syyllistä heitä
        ja toivon ,että sinäkin pystyisit olemaan inhimillinen, asettautumaan heidän sijaansa
        sen sijaan että alat kehua itseäsi.
        Joiltakin puuttuu se elämässä tärkeä kyky, asettautua toisen ihmisen sijaan,
        mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella.

• pidähyvänäsviisautes
        kysn_vain kirjoitti:

On sillä aika paljon merkitystä.
        Jokuhan voi pitää juttujasi normaaleina.
        Pölhöys voi tarttua.
        Ei minuun.
        Ymmärrän avun tarpeessa olevia ihmisiä.
        En vähättele heitä, en mollaa heitä, en syyllistä heitä
        ja toivon ,että sinäkin pystyisit olemaan inhimillinen, asettautumaan heidän sijaansa
        sen sijaan että alat kehua itseäsi.
        Joiltakin puuttuu se elämässä tärkeä kyky, asettautua toisen ihmisen sijaan,
        mutta koskaan ei ole liian myöhäistä opetella.

Jos sinä tietäisit mitä minäkin olen tehnyt ja mitä sairastan itse, olisit ihan hiljaa inhimillisyytesi kanssa.
        En valita, mutta en tunne sinuakaan niin että voisin järkevyytesi arvioida.
        Omakehu hiukan viestissäsi haiskahti, MUTTA HAISKOON!

Pää(t)kin tutkitaan ihan muualla kuin suomi24 70 palstalla!

Minua kun ei sinun merkityksesi muuta suuntaan eikä toiseen, vali, vali valittajille menestystä säälinkerjuussa.

• juu-heh-heh
        pidähyvänäsviisautes kirjoitti:

Jos sinä tietäisit mitä minäkin olen tehnyt ja mitä sairastan itse, olisit ihan hiljaa inhimillisyytesi kanssa.
        En valita, mutta en tunne sinuakaan niin että voisin järkevyytesi arvioida.
        Omakehu hiukan viestissäsi haiskahti, MUTTA HAISKOON!

Pää(t)kin tutkitaan ihan muualla kuin suomi24 70 palstalla!

Minua kun ei sinun merkityksesi muuta suuntaan eikä toiseen, vali, vali valittajille menestystä säälinkerjuussa.

hah hah haaa, sori kun naurattaa,,,

• vanhusten-hoiva-kunniaan

Suomessa on paljon vanhuksia,
      jotka ei osaa ei kehtaa hakea apua vaikka olisivat jo avun tarpeessa,
      alottajan huoli on aiheellinen,
      suuret ikäluokat ovat nyt vanhuusikäisiä,
      tottuneet omatoimeseen elämään,
      heille on varmasti monelle vaikeeta myötää avuttomuus,
      ylimielisyys ei iole normaalia suhtautumista vanhoihin kipeisiin moni sairaisiin ihmisiin,
      kaikki ovat entisiä ahkeria työssäkäyvää porukkaa nyt vanhuksia työeläkkeellä,
      he ovat hoidon ja huolenpidon ansainneet ,
      he tekivät suomesta rikkaan hyvinvointivaltio,
      mihin on suomen miljaardi varallisuus kadonnu,
      ylimielistenkö kähminnän seurauksena ulkomaille veroparatiisi saarillekko ?

• bisnestätehdään

Miljardeja menee matujen hoitoon ja niitähän on vankilatkin pullollaan. Se on kallista lystiä sekin. Matuilla tehdään isoa bisnestä, vokit ja SPR nettoaa, tuomarit, tulkit, lääkärit, terapeutit jne nettoaa. Siksi matuja pitää olla paljon ja hakea aina vaan lisää.

• kysyn_vain
        bisnestätehdään kirjoitti:

Miljardeja menee matujen hoitoon ja niitähän on vankilatkin pullollaan. Se on kallista lystiä sekin. Matuilla tehdään isoa bisnestä, vokit ja SPR nettoaa, tuomarit, tulkit, lääkärit, terapeutit jne nettoaa. Siksi matuja pitää olla paljon ja hakea aina vaan lisää.

Miksi matut piti vetää tähän aiheeseen ?
        Aloita niistä oma ketju !
        Jos haluat jatkaa sen aiheen loputonta katkeraa marmatusta.

• VASTUU_ON_PÄÄTTÄJILLÄ
        bisnestätehdään kirjoitti:

Suomen vanhuksia ja vanhusten hoivaa EI noilla kritereillä SAA UNOHTAA,

suomen päättäjillä PITÄÄ OLLA VASTUU OMAN MAAN VANHUKSISTA,

hoiva ja huolenpito on oikeutettu kaikille suomen vanhuksille,

• ensääli

Jossakin on pahasti vialla, jos ei osaa myöntää vanhuuttaan. Eikös silloin ole ylpeys esteenä, jos ei luonnollisia asioita voi myöntää!
      Olkoon sitten kurjuudessaan, ja kuolkoon vaikka paskoihinsa, tuolla luonteella!
      Itsepäisyys on luonnevika.

• ihmettelijä.kysyy

Tavallista parempi ihminen!
      Kuka se on, kehtaatko kertoa kuinka hyvä olet, kun tuolla nimimerkillä olet täällä kommnetoinut?

( tavallistParempi-ihminen )
      12.1.2019 11:35

Millä mittarilla ihmisten paremmuutta mitataan?

• kivat-sinulle-

"ihmettelijä.kysyy"

" tavallista parempi ihminen " oli huulenheitto, vitsi, pikku piikki,
        tarkotettu tarkottamman edellä olevia kylmästi mahatvasti vastaavia kirjoittajia,

muutama aika sitten oli samalla otsikolla näytelmä TV:ssä,
        kaikkien kanntaisi se katsoa,

• siunausta.päiväänne

Ei ole kiinni siitä myöntääkö vanhuutensa.
      Suomessa on mentaliteetti, että itse pitää hoitaa asiansa.
      Apua ei pyydetä ja hoitakoon jokainen omat asiansa.

Se toimii niin kauan kun ei tarvitse apua.

Ei vanhuus ole se este pyytää apua vaan se, ettei halua vaivata ketään,
      ei halua olla "taakka" kellekään.

Meidäthän on opetettu itseriittoisuuteen.
      Apua ei pyydetä ja eikä sitä usein kukaan oma-aloitteisesti tajua tarjota
      ja vaikka tajuaisikin, itsetyyytväinen ja tyly suomalainen ajattelee:
      "Ei kuulu minulle !"

Luojalle kiitos, onneksi hyväsydämisiä ja auttavaisia suomalaisia on paljon,
      enemmän kuin niitä tylyjä.
      Kumpaan ryhmään haluat kuulua ?

Auttaminen palkitsee hyvällä mielellä molemmat:
      auttajan ja autettavan.

• ajat.toiset

Nyt on ajat muuttuneet. NUoria terveitä hyysätään ja autetaan, pyyhitään nenät ja perseet kannetaan ateriat nokan eteen viedään uimahalliin ja lastentarhaan vierailulle tutustumaan pikkutyttöihin . Ettei raukat vaan kärsi ja turhaudu kun se oma mamma ja mummo ja oman maan pikkutytöt jäi sinne sodan jalkoihin.

• laiturin.akka

Komppaan sinua "siunausta päivääsi", kiitos kirjoituksestasi.
        Sehän se on, että ennen itsenäisen ihmisen on vaikeaa myöntää avuntarvettaan
        koska tuntee itsensä taakaksi.

Katkerien itsetyytyväisistä kotkotuksista ei tarvitse välittää.
        Ne voi jättää omaan arvoonsa.

• enkeleitä-on-olemassa

" siunausta.päiväänne"

OLET ENKELI,
        kiitos hienosta komentista,
        noin ajattelee joku muuki tällä palstalla,,,,,,

• jaksamista-kaikille

Alotuksentekijän huoli painaa varmasti tuhansa vanhuksia,
      johtuu kasvatuksesta,
      miedät on opetettu omatoimisiksi,
      ei ihme kun avuttomuus alkaa hävettämään,
      kyll` jossaki vaiheessa pitää ylpeytensä niellä
      tunnustaa ettei enään pärjää kaikessa arjen asioissa,
      kaikki olemme oikeutettuja saamaan apua tarvittaessa ,
      jos vain kehtaamme sitä pyytää,

• tavallinen.ihminen

Kyllähän sen tunnustaa itselleen,
        mutta on henkisesti vaikeaa tulla riippuvaiseksi muitten avusta.
        Se on monisyinen juttu.
        Arvelen, että sen tajuaa oikeasti vasta kun on itse siinä tilanteessa.

• ei.vielä.vanhus

Usein pn vaikeaa määritellä, mistä alkaen ihminen on vanhus.

Jos liikkuu ihmisten parissa, harrastaa sexiä, käy ostoksilla, harrastaa liikuntaa, ei ole höperö ja on 80-vuotias, niin onko sellainen vanhus?

• hyväkunkerroit

Justniin, se seksi on tärkein tuntomerkki. Jos sitä ette harrasta, olette vanhuksia ! Asia korjaantuu kun omin käsin sekstaatte tai ostatte dildon tai barparan, sooloseksikin on seksiä .

• tosiasiassa

Vanhan ihmisen kannattaisi tehdä jokin rikos, josta pääsisi vankilaan täysihoitoon. Siellä saat kaikenattavan hoidon säännöllisestä ulkoilusta lähtien. Vanhusten hoitolaitoksiin menemistä pitää varoa viimeiseen asti, Toisaalta vanhuutta ei tarvitse hävetä se on arvokasta aikaa, mutta tietysti sillä edellytyksellä, että on terve. Vanhuus ei sinäänsä ole sairaus.

• Kehity

Kuinka monessa vanhusten hoitolaitoksessa olet käynyt? Itse, omin silmin näkemässä ja toteamassa minkälaista siellä on. Vai kuulutko niihin puskasta huutelijoihin, jotka vääntävät samaa skeidaa tietämättä, tuntematta, tajuamatta, ottamatta selvää omakohtaisesti ...

Ihmisen täytyy olla jollakin tasolla yksinkertainen, jos oletus ja ajatus on sellainen, että iäkkään ihmisen on paha olla paikassa, jossa saa ruokaa ja puhtautta säännöllisesti, on lämmintä ja siistiä ja joku hoitaa lääkkeitten annostelun oikein, eli perusjutut ja -turva on kunnossa. Ne aiheet, jotka eivät enää kotona itsenäisesti onnistu.

• vaad.enemmän.henk.kuntaa
        Kehity kirjoitti:

Kuinka monessa vanhusten hoitolaitoksessa olet käynyt? Itse, omin silmin näkemässä ja toteamassa minkälaista siellä on. Vai kuulutko niihin puskasta huutelijoihin, jotka vääntävät samaa skeidaa tietämättä, tuntematta, tajuamatta, ottamatta selvää omakohtaisesti ...

Ihmisen täytyy olla jollakin tasolla yksinkertainen, jos oletus ja ajatus on sellainen, että iäkkään ihmisen on paha olla paikassa, jossa saa ruokaa ja puhtautta säännöllisesti, on lämmintä ja siistiä ja joku hoitaa lääkkeitten annostelun oikein, eli perusjutut ja -turva on kunnossa. Ne aiheet, jotka eivät enää kotona itsenäisesti onnistu.

Omakohtainen kokemus on latoshoidossa olevista vahuksista,
        huone haisee kakalle,
        kakkavaipat voi olla useita tunteja niin ettei niitä ole ehditty vaihtamaan pesemään,
        -- myös on tehty huomio,
        henkilökunta istuu lukkojen takan " kokouksessa " tuntitolkulla, jopa vierilulla olevat omaiset on tämän nähny usein,

onko välinpitämmättömyydestä kysymys,
        vai liian vähästä määrästä henkilökuntaa,

vatimaan ennmän henkilökuntaa,
        myös sosiaalikouluihin pyrkivät luonnetestiin,,,,

palkka henkilökunnalle tarpeeksi riittävä, jolla ihmiset tulevat riittävän hyvin toimeen,
        EI vain johtajille mijoona palkkoja,

siinäpä hyvä kysymys ?

• Eitodellista

Jos joku hoitopaikka on oikeasti tuollainen, niin miksi siellä käyvät omaiset eivät tee reklamaatioita oikeisiin paikkoihin? Siis tarpeeksi ylös hierarkiaportaassa, ei hoitopaikan pomolle tai omistajalle jos yksityinen paikka. Itse ainakin reklamoisin niin monta kertaa kuin tarpeellista. Täällä tuskin valittaisin yhtä ainutta ...

Hoitajien on kyllä joka ikisessä hoito- ja hoivapaikassa kokoustettava, palaveerattava ja raportoitava, tms. sanojen ja asioiden vaihtoa vuorojen välillä. Muuten ne asukit yms. asiat eivät hoidu millään. Jotta voisiko omainenkin hoitaa vain oman osansa, jonka parhaiten taitaa. Toivokaamme.

• huolehdin.itsestäni

On olemassa hyviä ja huonoja palvelutaloja ja yhteiskunnallisia palveluja.
        Usein kalliitkin palvelut osoittautuvat huonoiksi, halvalla hinnalla saa hyvää, eikä sen tarvitse olla pelkkää arvostelua, vaikka sanoo, ettei laatu vastaa sitä mitä on odottanut saavansa.

Suomalaisilla on paha tapa, jättää sanomatta silloin kun olisi asiallista kertoa mielipiteensä suoraan, mutta sitten puhutaan ja puidaan asiaa takana päin nimettömänä. Moitteet ja arvostelut on kerrottava asianomaisille suoraan, ei niistä ainakaan vahinkoa ole, mutta palvelulaitos saiai arvokkaan palautteen tekemästään työstä ja voisi ehkä tarkistaa mitä muutoksia voivat tehdä ja mitä se maksaa.
        Palveluiden hinnat ovat kyllä melkoisen korkeita itsemaksavien kohdalla, mutta yhteiskunta tulee vastaa varattomien maksuissa.

Olisi hyvä jos kaikkien laitosten palveluita yhtenäistettäisiin ja tarkistettaisiin todelliset kustannukset kunkin palvelun osalta. Nyt ainakin ruokapalveluissa tuntuu olevan ilmaa hinnan ja laadun, sekä annoskokojen ja terveellisyyden osalta. Yksi peruna ja kaksi lihapullaa kotiin tuotavassa annoksessa on liian vähän satavuotiaallekkin! Annokset isommiksi, vihanneksia ja väriä lisää, se ohje sopii kotipalveluja tuottaville ruokatehtaille!

Kai moni meistä kuitenkin odottaa saavansa elää hyvän vanhuuden, jossa terveydestä ja hyvinvoinnista huolehditaan joko omaisten tai yhteiskunnan palveluiden kautta saatavana apuna. Omaisten osuus vanhusten elämässä on sitä merkityksellisempää mitä enemmän vaivoja ja tarpeita vanhuksella on.
        Omaiset ovatkin ensimmäinen kohde johon kerrotaan omista tarpeista. Heidön kauttansa jatkohoitokin useimmiten järjestetään, jos itsellä ei ole voimia asioita hoitaa.
        Hyvä vanhuus on elämälle kiitosta. Omia elämänkokemuksia voi jakaa myönteisyydessä.

• hsd

Kirjoituksessasi ei ole todellisuudentajua !
        Asumis- ja ateriapalveluntarjoajia on satoja.

Miten kuvittelet että niiden palveluita yhtenäistettäisiin,
        jos ei yhdenkään toimintaan voida vaikuttaa, palveluntarjoajaa ei saada nostamaan tasoaan edes minimitasolle (lehdissä on ollut yksittäisistä huono palvelun yksityisistä laitoksista)

Yksityiset ovat eri yrittäjiä, ei niitä kiinnosta kuin oma voittonsa, ei minkäänlainen yhteistyö tai yhdenvertaiset palvelut jonkun toisen kanssa tai kunnallisten taso, se rima alitetaan.

Jos kaikki palvelulaitokset olisivat kunnallisia, niihin voitaisiin luoda standardi, jota voitaisiin valvoakin.

Yksityinen haluaa suurimman mahdollisimman voiton.
        Sen saa kun palkkaa niin vähän henkilökuntaa kuin mahdollista ja tarjoaa niin pienet ja yksipuoliset ruoka-annokset kuin mahdollista.

Kyllä ruokatehtaat tuottaa jos minkälaista annosta, mutta kuka ne maksaa ?
        2 perunaa ja 3 lihapullaa ilman mitään muuta maksaa asiakkaalle eräässäkin yksityisessä hoitokodissa 10 €. 10 euron annos päivittäin tekee 300 euroa kuukaudessa ja siinä on vasta yksi ruoka. Aamiainen, päivällinen ja välipalatkin pitää syödä.

• vanha_vanhus

Tuo on yksi tapa torjua itseltään ajatus että on vanha.
        Vanhuksetkin nääs voivat harrastaa seksiä, harrastaa liikuntaa ja käydä ostoksilla
        ja ovat silti vanhoja ja vanhuksia.
        Ei vanhus-sanasta kannata ottaa stressiä.
        Vanha mikä vanha, vanhuus tulee kaikille.
        Paitsi niille, jotka kuolevat nuorempina,
        että ollaanpa onnellisia, että ollaan saatu elää vanhuusikään.

• seniori76
        Eitodellista kirjoitti:

Jos joku hoitopaikka on oikeasti tuollainen, niin miksi siellä käyvät omaiset eivät tee reklamaatioita oikeisiin paikkoihin? Siis tarpeeksi ylös hierarkiaportaassa, ei hoitopaikan pomolle tai omistajalle jos yksityinen paikka. Itse ainakin reklamoisin niin monta kertaa kuin tarpeellista. Täällä tuskin valittaisin yhtä ainutta ...

Hoitajien on kyllä joka ikisessä hoito- ja hoivapaikassa kokoustettava, palaveerattava ja raportoitava, tms. sanojen ja asioiden vaihtoa vuorojen välillä. Muuten ne asukit yms. asiat eivät hoidu millään. Jotta voisiko omainenkin hoitaa vain oman osansa, jonka parhaiten taitaa. Toivokaamme.

Hoitajien palaveeraminen ei auta juuri mitään eikä hoitajilla ole paljoakaan aikaa palaveerata.
        Yksityisien hoitolaitoksen omistajat ovat asettaneet tavoitteen:
        Se on voitto.

Ei vanhuksen hyvinvointi. Vähimmmäismäärällä hoitajia ei pysty tekemään kuin vähimmäismäärän
        hoivatyötä työpäivän aikana.

Luitteko lehdistä, että joissain laitoksissa yöhoitajat herättävät vanhukset jo aamuyöllä
        suihkuun ja muihin toimiin, että päivähoitajalle jää vähän enemmän aikaa omiin toimiinsa.
        Vanhus, joka voi nukkua katkonaista ja huonoa unta, siis herätetään aamuyöllä suihkuun kun vihdoin unta on saanut. Päivät on sitten päästään sekaisin ja kaatuilee herkemmin, kun on ehkä jo ennestäänkin huimausta ja liikuntavaikeuksia.

• Uskomaton-kin

Luin-luin, mutta minä en usko kaikkea mitä lehdet kirjoittavat. Tai ts. mitä tietämättömät omaiset tms. luulevat ja kuvittelevat hoito- ym. laitoksissa tehtävän ja tapahtuvan.

• kaaleppi.88v

"Huolehdin.itsestäni" kirjoittaa:
      "Palveluiden hinnat ovat kyllä melkoisen korkeita itsemaksavien kohdalla, mutta yhteiskunta tulee vastaan varattomien maksuissa".

Kyllä, niukasti. Vähävarainen kotona asuva voi saada asumis- ja toimeentulotukea, mutta sillä lakisääteisellä alle 500 eurolla mikä jää käteen, hänen pitää maksaa juoksevat laskut, kännylasku, sähkölasku, parturi, mahd. jalkahoito, mahd. sanomalehti, kotihoidon omavastuu (voi olla 200 euroakin), lääkkeet (voi olla alle tai päälle 100 euroa kk:ssa).

Yksistään siis kotihoito ja lääkkeet voi maksaa kolmisensataa kuukaudessa.
      Lopulla mitä jää alle viidestäsadasta maksat juoksevat menosi ja hankit ruokasi.

Jos ei pysty itse enää laittamaan ruokaa, eli tekemään edullisesti ruokaa,
      Mitä saa jäljelle jäävällä noin 200-250 eurolla, kun joudut ateriapalveluja käyttämään ???
      Ei ehkä saa edes yhtä lämmintä ruokaa päivässä. Lopun päivää olet syömättä ?

Ateriapalvelufirmat ovat yrityksiä, eivät ne ajattele "vanhuksen parasta", ne ajattelevat omaa voittoaan.

Kunnallisessa laitoksessa asiakkaalta viedään 85% eläkkeestä.
      Yksityisissä laitoksissa kuukausihinta asumisineen aterioineen ja siivouksineen maksavat 5000 euron paikkeilla laitoksesta ja paikkakunnasta riippuen. Vain harvalla on varaa maksaa itse.
      Vain harvalle maksaa kunta osan.

Minneköhän sitä rekrytoisi palveluista ???

Ruokia tekevä yritys vastaisi: "Maksa enemmän, saat monipuolisemman ruoan !"

Hoitolaitosten palvelut on mitoitettu täsmällisesti. Jos ei ole kuin 1 hoitaja vaikka kymmentä asiakasta kohti, se tarkoittaa että max 2 kertaa päivässä ehtii vaihtaa vaipat.

• huolehdin.itsestäni

kaaleppi88.
        Asiayhteydestä irroitettu lause vaikuttaa ihan toiselta kuin omalla paikallaan.

- Suomalaisilla on paha tapa, jättää sanomatta silloin kun olisi asiallista kertoa mielipiteensä suoraan, mutta sitten puhutaan ja puidaan asiaa takana päin nimettömänä. Moitteet ja arvostelut on kerrottava asianomaisille suoraan, ei niistä ainakaan vahinkoa ole, mutta palvelulaitos saiai arvokkaan palautteen tekemästään työstä ja voisi ehkä tarkistaa mitä muutoksia voivat tehdä ja mitä se maksaa.
        Palveluiden hinnat ovat kyllä melkoisen korkeita itsemaksavien kohdalla, mutta yhteiskunta tulee vastaa varattomien maksuissa.-

Viestissä, tuo osa kosketteli laitoksia, eikä kotona-asuvia, kuten ei tuossa veistissä puhuttu mitään yksityisten ruokatoimittajien hinnoista.

hsd.

Sitä suuremmalla syyllä, kun palveluita tarjotaan, pitäisi jollain tavalla kyetä yhtenäistämään laatua vastaamaan hintaa!
        En toki sanonutkaan että niin voi tehdä!
        Utopiaa en puhu, jos sanon, että voitaisiin....

Täällä nähtavästi pitää puhu puolella suulla jos esittää jotain kehittävää, vaikka siihen ei lukijatkaan voi vaikuttaa, eikä heillä ole edes mahdollisuutta, mutta tyrmätä voi suoralta kädeltä ja asettaa kirjoittajan järki kyseenalaiseksi.

Pidän ajatukset itselläni.
        Jatkakaa keskusteluanne!

• hsd
        huolehdin.itsestäni kirjoitti:

kaaleppi88.
        Asiayhteydestä irroitettu lause vaikuttaa ihan toiselta kuin omalla paikallaan.

- Suomalaisilla on paha tapa, jättää sanomatta silloin kun olisi asiallista kertoa mielipiteensä suoraan, mutta sitten puhutaan ja puidaan asiaa takana päin nimettömänä. Moitteet ja arvostelut on kerrottava asianomaisille suoraan, ei niistä ainakaan vahinkoa ole, mutta palvelulaitos saiai arvokkaan palautteen tekemästään työstä ja voisi ehkä tarkistaa mitä muutoksia voivat tehdä ja mitä se maksaa.
        Palveluiden hinnat ovat kyllä melkoisen korkeita itsemaksavien kohdalla, mutta yhteiskunta tulee vastaa varattomien maksuissa.-

Viestissä, tuo osa kosketteli laitoksia, eikä kotona-asuvia, kuten ei tuossa veistissä puhuttu mitään yksityisten ruokatoimittajien hinnoista.

hsd.

Sitä suuremmalla syyllä, kun palveluita tarjotaan, pitäisi jollain tavalla kyetä yhtenäistämään laatua vastaamaan hintaa!
        En toki sanonutkaan että niin voi tehdä!
        Utopiaa en puhu, jos sanon, että voitaisiin....

Täällä nähtavästi pitää puhu puolella suulla jos esittää jotain kehittävää, vaikka siihen ei lukijatkaan voi vaikuttaa, eikä heillä ole edes mahdollisuutta, mutta tyrmätä voi suoralta kädeltä ja asettaa kirjoittajan järki kyseenalaiseksi.

Pidän ajatukset itselläni.
        Jatkakaa keskusteluanne!

Jos laitoksista puhutaan, kunnalliset ottavat 85 % eläkkeestä ja sillä saa ruoankin,
        mutta esim vähävaraisella eläkeläisellä voi omaan käyttöön jäädä vain
        100 euroa ja jääkö 700 euron takuueläkkeestä yhtään mitään omaan käyttöön ?
        Eipä paljon hankita uutta vaatetta kuluneen tilalle, ei usein leikkauteta tukkaa, ei osteta lapsille eikä lapsenlapsille joulu- tai synttärilahjoja, vaikka kuinka haluaisi pienenkin lahjan antaa.
        Joissakin kunnallisissa laitoksissa joutuu kuulemma maksamaan erikseen petivaatteittensa ja omien vaatteitten pesusta ja lääkkeensä. En tiedä pitääkö paikkansa.
        Sitten ei kylläkään voi jäädä sentin hyrrää omaan käyttöön.

Millä logiikalla kallis ruoka on edullisempaa köyhälle ?
        Kotona köyhälle jää saa jäädä käteen alle 500 euroa.
        Sitä pois kotihoito, lääkkeet ja laskut ja lopulla ostat ruokaa sen mitä rahasta jää.
        Mitättömän vähän sitä jää.
        Yleensä joutuu tinkimään ruoasta, jotkut tinkii jopa lääkkeistäkin, kun jäljelle jäävä raha ei riitä ruokaan ja kaikkeen tarpeelliseen.
        Tarveharkintaista lisätukea on vaikea saada.

Kunnallisessa laitoksessa otetaan rahasi melkein kokonaan pois,
        mutta ruoka ja laitosasuminen on turvattu. Ruoka tehdään kunnallisissa suurkeittiöissä yleensä.

Kalliin noin 5000 euroa maksavan yksityisen laitoksen palvelut sisältävät yleensä kaiken,
        vuokra, ruoka, vähän siivousta. Jos on terveysongelmia, soittavat ambulanssin tai yksityisen kotilääkärin paikalle, jos ei kykene terveyskeskukseen.
        Aniharvoilla meistä on varaa yksityiseen. Harvalla kasvaa rahat ja sijoitukset korkoa niin paljon,
        että voi 5000 maksaa kuukaudessa.

Kunnalliseen hoivataloon/palvelutaloon pitäisi tietysti päästä kaikkien, jotka haluavat ja tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa ja turvaa.

Kotona yksin huonokuntosen elämä on turvatonta ja pelottavaa.

Yksityisissä senioritaloissa asuu paljon ihmisiä, mutta monet vain normaalisti vuokralla tai yhden palvelun ostaneena, esim turvapuhelimen senioritalon yhteistyöfirmalta. Senioritalon hoitaja tulee samasta talosta nopeasti auttamaan jos on hätä.
        Kaikissa senioritaloissa ei kaikkiin asuntoihin ole pakko ostaa palveluita.

Suomi ei ole Neuvosto-Liitto.
        Yhtäkään yritystä ei voi pakottaa mihinkään.
        Jokaisella on oma strategiansa, oma laatu- ja hintatasonsa, oma kohderyhmänsä ja asiakasmääränsa suhteessa henkilöstömäärään sopiva, että voittoa repii maximimäärän.

Kilpailunhan pitäis purra, mutta ei pure. Monella paikkakunnalla ei ole sitä kilpalijaa.
        On vain yksi ateriantoimittaja.

• Vanhusten..ilkeys

täällä hävettää.

Ei mikään muu.

• päättäjille-ajateltavaa

Kuten yllä on käyny ilmi
      vanhusten hoiva/hoito laitosten yksityistäminen ON PAHASTA yhteiskunnassamme,

ykityinen johto keskittyy vain itselleen VOITON tuottamiseen,

joten hoiva ja henkilökunta jää velipuolen asemaan toissijaiseksi,

kunnallisien laistosten yhtänäistämä toiminta ja tason ylläpitäminen ON paljon enemmän mahdollista kuin yksityisten hoivalaitosten valvonta,

yksityisellä sektorilla aina tulee vastaan jossainmuodossa sovittu " korruptio " käytäntö,
      vaikka toista annetaan julki,
      ihminen kun on aina ahne, vain oma rikastuminen mielessä,
      laitosten yksityistäminen on väärin veronmaksajia kohtaan,
      -
      siksi vanhusten hoivalaitokset pitää olla kunnallisia,
      kaikki kansalaiset ovat samalla viivalla loppusuoran elämän vaiheessa,

jokainen suomen kansalainen suomen rakentaja työllään teki suomi rikkaaksi valtioksi
      on oikeutettu vanhuksena saamaan kunniallisen turvatun hoivan
      tasokkaissa laitoksissa,

harvalla eläkeläisellä on varaa ja mahdollisuus kuolla kotona tasokaaseen hoivaan ja huolenpitoon,
      suomen eläkeläiset ovat maailman pienimpiä eläkkeillä toimeen tulevia vaikka on pitkä työhistoria takana,

ME sodan kynnyksellä syntyneet suuret ikäluokat olemme verrattavissa
      vanhempiimme SOTAVETERAANEIHIN,
      olemme se ikäluokka joka teki työtä keskimäärin 40v jotukut yliki
      VEROT maksettiin rehellisesti suoraan palkasta,
      me teimme suomesta RIKAAN valtion,
      olemme OIKEUTETTUJA kohtuulisen hyvään ja turvalliseen vanhuuteen ja hoivaan,

olemme kasvattaneet ja korea- kouluttannet lapsemme
      jotka nyt ovat päätäjinä olemme tehneet suomesta korken sivistystasoisen valtion,
      olemme oikeuttettuja turvattuun hoivaan vanhuuden päivinämme,

• päättäjille-ajateltavaa

Ketjussa on hyviä ajatuksia ja oikeita huolen ilmaisuja, päättäjille mietittävää,
      heistä itsestäänki tulee joksus vanhuksia,

ketjun otsikko voisi ollakki " Vanhuus aiheuttaa huolta "

• hsd

Päättäjistäkin tulee todella joskus vanhuksia, mutta heidän varallisuutensa takaa sen, että he saavat kunnon hoitoa ja hyvää ruokaa - jos ei Suomesta niin aina voi muuttaa ulkomaille
        aurinkoisiin ja edullisempiin maihin. Varakkaamapi hyötyy siinäkin.
        Köyhä ei Espanjaan, Portugaliin tai Floridaan muuta eläkepäivillään.

• näin.on.marjat

Päättäjien on helppo leikata eläkeläisiltä koska ne leikkaukset eivät tule koskaan koskemaan heitä itseään konkreettisesti.
      Päättäjiä eivät leikkaukset tee köyhiksi.

Päättäjillä ei ole oikeasti kiinnostusta ajaa tavallisen eläkeläisen asioita.
      Sen verran lupaavat, että vaaleissa ääniä saavat pitääkseen oman hyvätuloisen työapaikkansa
      ja taatakseen itselleen hyvän eläkkeen.

• seurataan-politiikkaa

Kammottava juttu päättäjien piittaamattomuus,
        olemmehan me sodan kynnyksellä syntyneet suuret ikäluokat heidän vanhempiaan,
        kuinka he voi politiikassaan unohtaa meidät ,
        olla kymiä omia vanhempiaan kohtaan,

jos kun nyt muistellaan,
        me pidimme hyvän huolen omista sotaveteraaneitamme
        aivan näin loppuun asti, jopa yli-huolehdimme,

nyt kun me olemme vanhuus ijässä
        kuinka on mahdollista että meidät tavallaan on unohdettu ,
        moni on jo hoivan tarpeessa ,
        julkisen sanan mukaan liian moni on kuollu kotiin kenekään kaipaamatta hoivan puutteeseen,
        ja itsemurhia kuulemma tehdään jokapäivä
        hirvittää tulla avuttomaksi,

seuraavissa vaaleissa pitää tarkkaan kuunella kuka / mikä puolue muistaa myös vanhusten aseman nyky suomessa,

• minne_vie-rahan_tie
        seurataan-politiikkaa kirjoitti:

Kammottava juttu päättäjien piittaamattomuus,
        olemmehan me sodan kynnyksellä syntyneet suuret ikäluokat heidän vanhempiaan,
        kuinka he voi politiikassaan unohtaa meidät ,
        olla kymiä omia vanhempiaan kohtaan,

jos kun nyt muistellaan,
        me pidimme hyvän huolen omista sotaveteraaneitamme
        aivan näin loppuun asti, jopa yli-huolehdimme,

nyt kun me olemme vanhuus ijässä
        kuinka on mahdollista että meidät tavallaan on unohdettu ,
        moni on jo hoivan tarpeessa ,
        julkisen sanan mukaan liian moni on kuollu kotiin kenekään kaipaamatta hoivan puutteeseen,
        ja itsemurhia kuulemma tehdään jokapäivä
        hirvittää tulla avuttomaksi,

seuraavissa vaaleissa pitää tarkkaan kuunella kuka / mikä puolue muistaa myös vanhusten aseman nyky suomessa,

Kaikki puolueet lupaavat kaikkea niin vanhuksille kuin muillekin vain saadakseen paljon ääniä.
        Ei niistä mikään lupauksiaan pidä eikä yksi puolue voi yksin päättääkään mistään.
        Jos kokoomus on tulevassakin hallituksessa, se tietää lisää leikkauksia eläkeläisille.

Rahaa tarvitaan muualla, esimerkiksi jo ennestään valtion tukia saavissa suurissa firmoissa, joilla on rikkaat omistajat.
        Otetaan eläkeläisiltä ja annetaan muille, koska mitään ylimääräistä rahaa ei ole missään.
        Jos jollekin annetaan, se on joltain pois.
        Mihin arvelette, että eläkeläisiltä leikatut rahat ovat menneet ?
        Raha menee rahan luo.

• vaatikaamme-oikeuksiamme
        minne_vie-rahan_tie kirjoitti:

Kaikki puolueet lupaavat kaikkea niin vanhuksille kuin muillekin vain saadakseen paljon ääniä.
        Ei niistä mikään lupauksiaan pidä eikä yksi puolue voi yksin päättääkään mistään.
        Jos kokoomus on tulevassakin hallituksessa, se tietää lisää leikkauksia eläkeläisille.

Rahaa tarvitaan muualla, esimerkiksi jo ennestään valtion tukia saavissa suurissa firmoissa, joilla on rikkaat omistajat.
        Otetaan eläkeläisiltä ja annetaan muille, koska mitään ylimääräistä rahaa ei ole missään.
        Jos jollekin annetaan, se on joltain pois.
        Mihin arvelette, että eläkeläisiltä leikatut rahat ovat menneet ?
        Raha menee rahan luo.

JOS nyt seurataan paremmin puoluetten tekemisä,

se puolue joka lupaa huolehtia vanhustenkin pärjäämisestä,
        jos sitä äänestämme,
        niin meillä on oikeus kysellä ja muistuttaa mitä lupasivat vaaliehdokksina ollessaan,

• minne_vie-rahan_tie
        vaatikaamme-oikeuksiamme kirjoitti:

JOS nyt seurataan paremmin puoluetten tekemisä,

se puolue joka lupaa huolehtia vanhustenkin pärjäämisestä,
        jos sitä äänestämme,
        niin meillä on oikeus kysellä ja muistuttaa mitä lupasivat vaaliehdokksina ollessaan,

Kertokaa joku miten eläkeläinen voi vaikuttaa vaalien jälkeen asioihin ?
        Miten me sen tekisimme ? Miten me saamme äänemme kuuluviin ?

Sen jälkeen kun vaalit on ohi, eläkeläisen vaikuttamismahdolisuudet ovat ohi.

Eläkeläisillä on jopa Eläkeläisten Keskusjärjestö, ei sekään mihinkään pysty.
        Eläkeläinen ei voi mennä lakkoonkaan.

Siis mitä tehdä ?
        Ehdokkaan "muistuttaminen" vaalilupauksesta ei vaikuta mitään mihinkään.
        Valitettavasti.
        Ei yksi pääsky kesää tee, eikä yksi ehdokas yksin mitään.
        Vaalilupaukset ovat näytelmä, farssi.

• vaadimme-oikeutta-
        minne_vie-rahan_tie kirjoitti:

Kertokaa joku miten eläkeläinen voi vaikuttaa vaalien jälkeen asioihin ?
        Miten me sen tekisimme ? Miten me saamme äänemme kuuluviin ?

Sen jälkeen kun vaalit on ohi, eläkeläisen vaikuttamismahdolisuudet ovat ohi.

Eläkeläisillä on jopa Eläkeläisten Keskusjärjestö, ei sekään mihinkään pysty.
        Eläkeläinen ei voi mennä lakkoonkaan.

Siis mitä tehdä ?
        Ehdokkaan "muistuttaminen" vaalilupauksesta ei vaikuta mitään mihinkään.
        Valitettavasti.
        Ei yksi pääsky kesää tee, eikä yksi ehdokas yksin mitään.
        Vaalilupaukset ovat näytelmä, farssi.

Tehdään UUSI kansalaisalote,

kerätään vieläenemmän ääniä kuin Sirkka-Liisa Anttila sai kerättyä,

jos S - A Anttila alkaisi taas vetäjäksi,
        EI anneta periksi,
        UUSI YRITYS

ja muistustus siitä mekin olemme vielä olemassa,

mekin olemme suomen sotaveteraaneja tavallaan, me nostimme työllä sumen rikkaitten maitten kärkijoukkoon,
        meitä ei saa syrjiä ei saa unohtaa hoidon / hoivan puuteeseen,

• tietämättömyys.rehottaa

Mitä kauemmas sota-ajoista ja Suomen rakentamisesta mennään, sen väheksyvämmin tullaan suhtautumaan puurtajiin, ikääntyneisiin eläkeläisiin, sairaisiin , vähäosaisiin.

Nyky-ihminen luulee, että kaikki on aina ollut yhtä helppoa ja tulee olemaan.
      Jos ei ole työtä tai rahaa kyllä Kelasta saa.

Eräskin työikäinen luuli, että palvelutaloasuminen on ilmaista hänelle.
      Hän ihmetteli, että miksi hän puurtaisi niin paljon,
      koska vanhana yhteiskunta järjestää hänelle asumisen vanhainkotiin
      niin ei hän tarvitse paljon eläkettä. Pienelläkin pärjää kun asuminen ja ruoka on ilmaista
      vanhainkodissa.

Jäin sanattomaksi.

Sitten kerroin hänelle, ettei se niin mene, vanhainkoti ottaa suurimman osan eläkkeestäsi.

Hän jäi sanattomaksi.
      Melkein.
      Sanoi sitten: "Ei se niin voi olla, se ei ole oikein !"

• Twelvepoints

Tämä on täyskymppikommentti. Ts. mitä kouluissa nykyaikana opetetaan, mitä kodeissa? Yhteiskunta on täysin vieras käsite liian monille.

• äimän.käkenä

Voi luoja. Vai että kehdosta hautaan tulee yhteiskunnalta kaikki kuin manulle illallinen ?
        Kuinkahan yleisiä tuollaiset käsitykset ovat ?

• flegmaatti
        äimän.käkenä kirjoitti:

Voi luoja. Vai että kehdosta hautaan tulee yhteiskunnalta kaikki kuin manulle illallinen ?
        Kuinkahan yleisiä tuollaiset käsitykset ovat ?

Ein ollenkaan harvinaista. Monenkin perusasenne on, että "pakkohan niiden on" - - - järjestää ja tarjota suunnilleen kaikki tarpeellinen ilman omaa panosta.
        Olen kuullut tuon nimenomaisen lauseen erään "syrjäytyneen" suusta.

• tavallinen.ihminen

Hei ketjun aloittaja ! Aihe lähti rönsyilemään.
      Mitä kuuluu sinulle ? Kuinka voit ?

• alotuk.-tekijä-

Kiitos kysymästä,
        suhtkoht hyvin tänään,

vointi on joku toinen päivä huonompi joku toinen taas parempi,
        tänää suhteellisen pirteä päivä,

kävin kaupungilla hieman soppailemasa,
        muuten en ole saanu mitään kummempaa aikaan,

• tavallinen.ihminen

Kiva kuulla, että olet ollut pirteämpi tänään !
      Se on jo paljon, että lähtee liikkeelle ja että pääsee liikkeelle olojensa puolesta !
      Mitäpä sitä niin ihmeellistä täytyisi saada aikaiseksi ?
      Ei työ tekemällä lopu eikä maailma valmiiksi tule,
      eiköhän me olla jo tarpeeksi tehty ?

Kunhan pikkuaskareet tulee tehtyä.
      Minulla tavoite on ihan siinä, että saan jotain yksinkertaista ruokaa laitettua tai lämmitettyä, tiskattua ja kerran viikossa imuroitua. Jos ei kovasti huimaile ja rinnasta ota,
      imuroin useammin ja vähän huiskaisen pyyhkiä sieltä sun täältä ovia ja tasoja.
      Pieniä kävelyitä pyrin tekemään jos kunto sallii.
      Olen kova lukemaan, siinä aika kuluu ja katson telkkarista monenlaista,
      aika huonoa vain on ohjlemisto.
      En pode huonoa omaatuntoa mistään.
      Kuntonsa mukaan saa jokainen olla ja tehdä mitä mielii eikä muuta voikaan.

Oletko edennyt mitenkään avunsaantiasioissa ?

• alotuk.-tekijä-

Minkäänlaista apua en ole vielä hakenu mistään,
        se tuleeki olemaan minulle hankala asia,
        korekan kynnyksen takana,
        tietenki jos alkuunpääsee luulisi että tavittava apu olisi sen jälkeen itsestään selvää,
        se ensiaskel on vaikein,
        saa nähdä milloin rohkenen asiaan tarttua , jää nähtäväksi,

• tavallinen.ihminen
        alotuk.-tekijä- kirjoitti:

Minkäänlaista apua en ole vielä hakenu mistään,
        se tuleeki olemaan minulle hankala asia,
        korekan kynnyksen takana,
        tietenki jos alkuunpääsee luulisi että tavittava apu olisi sen jälkeen itsestään selvää,
        se ensiaskel on vaikein,
        saa nähdä milloin rohkenen asiaan tarttua , jää nähtäväksi,

Voisitko ajatella asian niin, että varaat ajan hoitajalle tai lääkärille jutellaksesi asiasta yleensä,
        kertoaksesi omasta tilanteesi ja kysyäksesi millaista apua olisi yleensäkin mahdollista saada.
        Siis tekisit ikäänkuin "alustavan tiedustelureissun", jos se jotenkin alentaisi kynnystä.
        Kysyähän voi aina !

Sinulla on varmaan ollut vaikeampiakin hetkiä elämässäsi ?
        Ei tämä ole sellainen juttu. Ethän sinä minnekään käräjille ole sentään menossa
        tai muuta vastaavaa vakavaa, vaan ehkä tutun hoitajan tai tutun lääkärin kanssa juttelemaan.
        Heille sellaiset asiat kuin sinun asiasi nyt, ovat tavallisia asioita, joita he käsittelevät joka viikko.

Minullakin on sama edessä lähitulevaisuudessa. En yhtään pelkää tarttua puhelimen kampeen, kun aika on. Tai itse asiassa olen ollut jo yhteydessä puhelimitse alueeni kotihoidon palveluesimieheen, joka oli aivan tosi ystävällinen naishenkilö.
        Olen kysellyt asioista etukäteen, tavallaan ilmoittautunut, että tulen olemaan avun tarpeessa,
        kun en tiennyt missä ajassa apua järjestyy, jos äkillinen tarve tulee.

Mitä kauemmin lykkää jotain asiaa, sen vaikeammaksi sen menee,
        eikö tapaakin olla niin ?
        Älä piinaa itseäsi jahkailemalla asiaa enää !
        Vaikeampaahan asiaa on sitten hoitaa, jos akuutti tilanne tulee
        ja on paljon ystävällismielisempää esimerkiksi kotihoitoa kohtaan antaa heille aikaa
        järjestää käyntejä kuin viime tipassa ottaa yhteyttä.

Oikein mukavaa illanjatkoa sinulle, hyviä unia ja pirteää huomista !

• tavallinen.ihminen

Voisitko ajatella asian niin, että varaat ajan hoitajalle tai lääkärille jutellaksesi asiasta yleensä,
        kertoaksesi omasta tilanteesi ja kysyäksesi millaista apua olisi yleensäkin mahdollista saada.
        Siis tekisit ikäänkuin "alustavan tiedustelureissun", jos se jotenkin alentaisi kynnystä.
        Kysyähän voi aina !

Sinulla on varmaan ollut vaikeampiakin hetkiä elämässäsi ?
        Ei tämä ole sellainen juttu. Ethän sinä minnekään käräjille ole sentään menossa
        tai muuta vastaavaa vakavaa, vaan ehkä tutun hoitajan tai tutun lääkärin kanssa juttelemaan.
        Heille sellaiset asiat kuin sinun asiasi nyt, ovat tavallisia asioita, joita he käsittelevät joka viikko.

Minullakin on sama edessä lähitulevaisuudessa. En yhtään pelkää tarttua puhelimen kampeen, kun aika on. Tai itse asiassa olen ollut jo yhteydessä puhelimitse alueeni kotihoidon palveluesimieheen, joka oli aivan tosi ystävällinen naishenkilö.
        Olen kysellyt asioista etukäteen, tavallaan ilmoittautunut, että tulen olemaan avun tarpeessa,
        kun en tiennyt missä ajassa apua järjestyy, jos äkillinen tarve tulee.

Mitä kauemmin lykkää jotain asiaa, sen vaikeammaksi sen menee,
        eikö tapaakin olla niin ?
        Älä piinaa itseäsi jahkailemalla asiaa enää !
        Vaikeampaahan asiaa on sitten hoitaa, jos akuutti tilanne tulee
        ja on paljon ystävällismielisempää esimerkiksi kotihoitoa kohtaan antaa heille aikaa
        järjestää käyntejä kuin viime tipassa ottaa yhteyttä.

Oikein mukavaa illanjatkoa sinulle, hyviä unia ja pirteää huomista !

Hei ! Tuli vielä mieleen, että hanki itsellesi ainakin turvapuhelin.
        Minä hankin. Kyselin kahdesta mahdollisesta firmasta hintoja. Asennus maksoi melkein saman, ensihoitajan kotikäynnin hintaero oli muistaakseni 20-30 euroa, toisessa 55 euroa, toisessa 75 euroa, on kalliimpiakin.

Rannekkeessa olevaa turvanappia painamalla saa yhteyden auttajaan kaiuttimen kautta, jos vaikka kaatuu, eikä pääse ylös, keskustelun ääni kuuluu koko asunnossa. Lyhyt keskustelu ja auttaja lähtee tulemaan. Se on yksinkertainen juttu. Laite tultiin asentamaan seuraavana päivänä.
        Asennus maksoi erikseen, olisikohan ollut noin 100 euroa.

Yhteyden ottaminen kaiuttimen kautta ei maksa, jos tarvitsee arviota, mitä tehdä.
        Joskus tulee äkillisiä juttuja, tuntuu että taju menee ihan just ja se meneekin ohi.
        Turvapuhelin on erinomainen apu ja rauhoittaa tietää, että nappia painamalla apua tulee.
        Asun kaupungissa ja apu täällä tulee firmasta riippuen alle tunnissa tai muutamassa tunnissa. Riippuu firmasta.

Ambulanssi pitää tietysti soittaa, jos on niin hätä,
        mutta turvapuhelinfirmastakin voidaan hoitaa ambulanssi jos ei itse kykene soittamaan mihinkään, mutta kykenee ranteessa olevalla nappia painamaan. Yhteys turvafirmaan tulee kaiuttimen kautta minuutissa yleensä. Kuuluvuus riittää joka kolkkaan asunnossa, mutta laite ei toimi sen ulkopuolella.

Onko turvapuhelin mitenkään tuttu sinulle ?
        Onko kellään tutullasi sitä ?

• potilasta

Hei ! Tuli vielä mieleen, että hanki itsellesi ainakin turvapuhelin.
        Minä hankin. Kyselin kahdesta mahdollisesta firmasta hintoja. Asennus maksoi melkein saman, ensihoitajan kotikäynnin hintaero oli muistaakseni 20-30 euroa, toisessa 55 euroa, toisessa 75 euroa, on kalliimpiakin.

Rannekkeessa olevaa turvanappia painamalla saa yhteyden auttajaan kaiuttimen kautta, jos vaikka kaatuu, eikä pääse ylös, keskustelun ääni kuuluu koko asunnossa. Lyhyt keskustelu ja auttaja lähtee tulemaan. Se on yksinkertainen juttu. Laite tultiin asentamaan seuraavana päivänä.
        Asennus maksoi erikseen, olisikohan ollut noin 100 euroa.

Yhteyden ottaminen kaiuttimen kautta ei maksa, jos tarvitsee arviota, mitä tehdä.
        Joskus tulee äkillisiä juttuja, tuntuu että taju menee ihan just ja se meneekin ohi.
        Turvapuhelin on erinomainen apu ja rauhoittaa tietää, että nappia painamalla apua tulee.
        Asun kaupungissa ja apu täällä tulee firmasta riippuen alle tunnissa tai muutamassa tunnissa. Riippuu firmasta.

Ambulanssi pitää tietysti soittaa, jos on niin hätä,
        mutta turvapuhelinfirmastakin voidaan hoitaa ambulanssi jos ei itse kykene soittamaan mihinkään, mutta kykenee ranteessa olevalla nappia painamaan. Yhteys turvafirmaan tulee kaiuttimen kautta minuutissa yleensä. Kuuluvuus riittää joka kolkkaan asunnossa, mutta laite ei toimi sen ulkopuolella.

Onko turvapuhelin mitenkään tuttu sinulle ?
        Onko kellään tutullasi sitä ?

Sen verran kokemuksia, että liikuntakyvyttömän avunpyyntöihin ei aina vastattu, kun hän oli joskus hermostuneena soittanut kaksi kertaa peräkkäin!
        Hänen avunpyyntönsä olisi pitänyt välittää hänen hoitajalleen, mutta eivät soittaneet hoitajalle ja potilas makasi pissoissaan kun eivät vastanneet.
        En hanki sen firman turvapuhelinta, toivon mukaan en sellaisia tarvitse!

Kalliiksi tulee sekin hoito, kun ei se edes ole varmaa!

• tavallinen.ihminen
        potilasta kirjoitti:

Sen verran kokemuksia, että liikuntakyvyttömän avunpyyntöihin ei aina vastattu, kun hän oli joskus hermostuneena soittanut kaksi kertaa peräkkäin!
        Hänen avunpyyntönsä olisi pitänyt välittää hänen hoitajalleen, mutta eivät soittaneet hoitajalle ja potilas makasi pissoissaan kun eivät vastanneet.
        En hanki sen firman turvapuhelinta, toivon mukaan en sellaisia tarvitse!

Kalliiksi tulee sekin hoito, kun ei se edes ole varmaa!

Onpa ollut huono firma. On parempiakin olemassa.
        Turvapuhelinfirmat tulevat akuuttiin hätään.
        Liikuntakyvyttömän ihmisen luona pitää käydä kotihoito riittävän usein.

• Ähäpiti

Kyllä etpä ole yksin häpeämässä meitä on monia. Nämä uudet systeemit kiukuttaa. Mutta se on hyvä, ettei näitä osaa nuoretkaan aina. Eikä nekään jotka näitä itse kehittelevät, kuten esim nordea pankki.

• pelottaa-olla-vanhus

Nyt huolestuttaa entistä enemmän vanhuus,
      tämä kauhistuuttavan kohun tullessa julki,

jotensakki on aavistanu että jos joutuu laitokseen
      voi ehkä joutua kaltoin kohdeltavaksi,

• Todellisuustoisenlainen

"Kauhistuttava kohu" lienee enmmänkin myrsky vesilasissa. Mediat osaavat tehtävänsä ja tekevät sen tehokkaasti, Hetken aikaa.

• parannusta.on.tultava
        Todellisuustoisenlainen kirjoitti:

"Kauhistuttava kohu" lienee enmmänkin myrsky vesilasissa. Mediat osaavat tehtävänsä ja tekevät sen tehokkaasti, Hetken aikaa.

Kohun esiinnostamat tiedot ovat ihan totta
        ei mikään myrsky vesilasissa.
        Todellisuus on aika kauhea mutta
        ihan joka paikassa ei kai niin huonosti ole ja
        eiköhän ne joudu jonkun verran sentään parantamaan olosuhteita hoivakodeissa ???
        Tämä meno ei voi jatkua !

On paras pitää mekkalaa yllä niin kauan että parannuksia tulee !
        Kiitos mediallekin, että asiat ovat tulleet julki !

• minäkin.huolissani

Eiköhän asiat tule parempaan kuntoon !
        Onko kansalaisella jo nyt valinnanvapaus, jos tietää jonkun paikan maineen huonoksi
        onko juuri sinne pakko mennä ?
        Paikkojahan on paljon.
        Vaikeaa on kai päästä minnekään kuin vasta sitten kun on jo sellaisessa kunnossa, että liikkuminenkin on vaikeaa, mutta kaikki sairaudet huomioidaan, kun tehdään arviota,
        onko laitospaikka tarpeen.

Kotihoidon avulla pärjää moni kotona aika kauan ja kohtuullisesti.

Meitä pelkääviä on paljon. Vedetään yhtä köyttä henkisesti !
        Levollisia unia varsinkin kaikille huolissaan oleville !

• jospa-nappi-keksitään
        minäkin.huolissani kirjoitti:

Eiköhän asiat tule parempaan kuntoon !
        Onko kansalaisella jo nyt valinnanvapaus, jos tietää jonkun paikan maineen huonoksi
        onko juuri sinne pakko mennä ?
        Paikkojahan on paljon.
        Vaikeaa on kai päästä minnekään kuin vasta sitten kun on jo sellaisessa kunnossa, että liikkuminenkin on vaikeaa, mutta kaikki sairaudet huomioidaan, kun tehdään arviota,
        onko laitospaikka tarpeen.

Kotihoidon avulla pärjää moni kotona aika kauan ja kohtuullisesti.

Meitä pelkääviä on paljon. Vedetään yhtä köyttä henkisesti !
        Levollisia unia varsinkin kaikille huolissaan oleville !

Kyllävain vanhuus huolettaa,

Matti Nykänen lähti äkkiä ilman suurempaa ennakko varotusta,

kumpa meikä vanhaki pääsisi samoin,
        nukkuis vain ja aamulla ei tarviskaan enään herätä,

luojan käsissä on lähtömme,

• Tunsitkotarkemmin

En nyt ehkä sotkisi mäkihyppääjää tämän ketjun aiheeseen, koska meistä kukaan ei tiedä hänen todellisesta terveydentilastaan ja kunnostaan mitään. Paitsi sen, että niitä oli alkoholilla alennettu.

• bertilperversson

Periaatteessa vanhuudessa ei ole mitään hävettävää. Se on vain vakuutusyhtiöitten luomaa mielikuvaa ikääntyneistä asiakkaistaan luomaa käsitettä, jonka mukaan kaikki yli yhtiön asettaman kuolleisuuslukujen tulos pitäisi olla enemmän,kuin kuin nykyisten vaatimusten mukainen 5%.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7545
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      100
      5463
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4632
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3342
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2748
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      55
      2405
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2398
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2234
    Aihe