Kreationismi ei ole uskonto

Usein kreationismi halutaan mieltää uskonnoksi, mutta se ei ole sitä.

Kreationismi = uskomus tai käsitys, jonka mukaan kaikkeus ja siinä olevan asiat on luotu luojan toimesta.

Tämä ei siiten ole uskonto, koska siitä puuttuvat uskonnoille tyypilliset asiat kuten rituaalit riitit ja erilaiset harjoitteet, seremoniat ja palvontamenot, uskonnolliset johtajat ja papit, palvontapaikat, vastaukset perimmäisiin kysymyksiin jne.

Ihminen voi olla kreationismi kuulumatta mihinkään uskontoon ja myös toisinpäin ihminen voi kuulua uskontoihin olematta kreationisti.

13

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • faktatonfaktoja
      • Bbbbn

Puolueellinen lähtökohta kun sanotaan että jumala joko on tai ei. Siihen on helppo luoda näkemys että kaikki on kreationisteja.

• Kreationisti on siis väistämättä aina helluntailainen, sillä eihän helluntailaisellakaan ole uskontoa, vaan Ainoa Oikea Elävä Usko, mm. 6000 v. ikäiseen Maahan jne.

• Olen kreationisti, mutta en ole helluntalainen.

• asdfman kirjoitti:

Olen kreationisti, mutta en ole helluntalainen.

Ovatko helluntailaiset mielestäsi vääräuskoisia?

• vaikka.laskento

Kreationismi on uskonto koska se hylkää tieteen ja uskoo kuvitelmiin. Ihminen on keksinyt lukemattomia mielikuvitustarinoita, niiden yhteinen nimi on uskonto tai ihan mikä hyvänsä.

• ”Tämä ei siiten ole uskonto, koska siitä puuttuvat uskonnoille tyypilliset asiat...”

Myytit ovat uskontojen kulmakiviä. Kristillinen kreationismi perustuu Raamatun kahteen luomismyyttiin, Ihminen paratiisissa -myyttiin ja kahteen vedenpaisumusmyyttiin. Tällä perusteella kreationismi on uskonto.

On kreationismissa myös rituaaleja. Yksi toistuva rituaali on evoluutioteorian kaataminen, joka toistuu päivittäin uskon vahvistamisen rituaalina.

• sgjklgkl

Kreationismi on vakavasti otettavista uskonnoista rappeutumalla muodostunut uskomusjärjestelmä.

• pimeneekö-yö

Kreationismi on Usko, sopii erottaa usko ja uskonto toisistaan, mikähän hapatti kristinuskonkin?, uskonnollisuus rituaalit riitit ja erilaiset harjoitteet, seremoniat ja palvontamenot, uskonnolliset johtajat ja papit, palvontapaikat ja maailma on täynnä uskontoja. siinä on vaan eroo.

• pimeneekö-yö

pelkästään kristinusko on hajotettu niin moneen osaan jotka on lähinnä uskonnollisia puhumattakaan maailman muista uskonnoista. silti usko on usko ja uskonnollisuus vain muotomenoja eikä uskonnollisuus tai perinteiset riitit ketään pelasta edes kristinuskossa puhumattakaan pakanallisista uskonnoista.

• Clauss

Kristillinen nuoren maan kreationismi näyttäisi olevan menossa suuntaan, jossa valintapaineen alaisena se ei enää sovi yhteen muiden kristillisten suuntien kanssa, vaan on muodostumassa omaksi kristillisen tapaiseksi lahkoksi.

On vain todennäköistä, ettei se tule selviämään pienen kuntansa ja pienentymässä olevan tilansa takia elinvoimaisena.

• räyhräyh1

Ei se olekaan uskonto. Se on uskonnon mytologioihin ja luuloihin perustuva tuulesta temmattu maailmanselityksen yritys.

• OsaOppia

Vaikka kreationismi ei olisi uskonto, ovat sitä oikeana selitysmallina pitävät 99 %:sti uskovia. Kreationismi on osa eräiden kristillisten uskonlahkojen ja myös islamilaisuuden uskonoppia ja siten tiiviisti uskontoihin liittyvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4598
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4426
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3612
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2987
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2794
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2143
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      117
      1332
    Aihe