Uskonnon uhri

Clauss

Iltalehdessä on kertomus Sanjan tapauksesta, jossa hän on joutunut jo nuorena olemaan uskonnon aivopesun uhrina. Kyseessä on hyvin yleinen ilmiö ateistejen keskuudessa. Vanhemman pakottavat uskonnollisiin menoihin mukaan. He pakottavat opiskelemaan raamattua ja saa kuulla uskonnollisia uhkauksia jo pienestä pitäen. Pieni mieli on hyvin hämillään tästä kaikesta ja minun mielestäni se on jopa julmaa. Lapsi ei edes kykene vastustamaan tuota vallankäyttöä, vaan hän on riippuvainen vanhemmistaan, jotka voivat tehdä elämästä jopa tuskallisen jollei tottele.
Uskonnon kuuluisi olla jokaisen henkilökohtainen asia, ja se ei todellakaan ole sitä, jos on pakkosyötetty tiettyä uskoa.

Hänelle on pienestä pitäen maalattu kuvaa, että elävät lopun aikoina ja suoraan sanottu, ettei hän tule ikinä näkemään aikuisuutta. Millainen vanhempi voi tehdä lapselleen näin?
"Puhuttiin lopun ajoista ja elettiin sillä ajatuksella, että pian elämä loppuu. Minulle kerrottiin, etten koskaan ehtisi kasvaa aikuiseksi. Koin sen todella epäreiluksi – miksi juuri minun elämäni päättyisi niin pian?"

Kasvettuaan häntä on yritetty tukahduttaa sosiaalisella ja perheellisellä paineella ja pakotettu uskomaan asia. Omia ajatuksia ei saanut luoda ja riveistä ei saanut poiketa.
"Niinä harvoina kertoina, kun olin kertonut ajatuksistani, sain kuulla, että sielun vihollinen yrittää johdatella minua harhaan. Sen jälkeen pidin ajatukset sisälläni."

Vasta täysikäisenä muutettuaan uuteen kaupunkiin hän sai vihdoin hengittää. Olihan vanhassa kaupungissa ihmiset vahtimassa, että hän pysyisi ruodussa. Hän sai vihdoin maistaa vapautta joka oli helpottava tunne.
"Helpottavinta oli, ettei uudella paikkakunnalla kukaan tuntenut minua. Sain liikkua vapaasti eikä ollut vaaraa, että joku seurakuntalainen näkisi minut tilanteessa, jossa tulisin tuomituksi."

Artikkelista voi myös huomata, että hän on jo ateisti, mutta todennäköisesti vanha propaganda vaikuttaa vieläkin. Hän vain vaihtoi kirkkoa toistaiseksi. Hänelle on aivopesty äärimmäisen todennäköisesti se kuinka ateistit ovat pirun kätyreitä ja johtavat tuomioon, eikä osaa käsitellä vielä asiaa järkiperäisesti. Monet vanhat uskovaiset ottavatkin ensiaskeleena agnostikon tittelin, jonka turvin voivat tutustua ateismiin tarkemmin.

Hän ei tunne vielä kuinkä käsitellään asioita kuten kuolema muulla tavalla kuin uskonnon kautta ja valitettavasti joutuu opettamaan myös lapselleen tuota lähtökohtaa. Tämä on surullista kuinka tuo uskonnon tukahduttava vaikutus näkyy yleisen tietouden puutteena.

Linkki alhaalla.

15

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hellari.ei.heitä.kiekkoa

Helluntaiseurakunta on ehkä enemmän sisäänlämpiävä yhteisö kuin avara luterilainen kirkko, mutta en ole kuullut kovin negatiivista palautetta hengellisestä kodistaan helluntailapsilta ja -nuorilta enkä vanhemmiksi varttuneiltakaan helluntailaisilta.

Kerran eräs helluntailainen, nyt jo ikämies, ja kristinuskossaan vakaalla pohjalla oleva paljon hengellistä saarna- ja avustamistyötä ( avustusta ulkomaille asti) tehnyt helluntailainen kertoi, että hänen helluntailainen isänsä ei sallinut hänen mennä muiden nuorten kanssa urheiluharjoituksiin (hänen lajinaan oli kiekonheitto), koska varmaan pelkäsi sen vievän pojan maallisiin harrastuksiin. Ajattelin että millainen on se usko Jumalaan, joka ei kestä kiekonheittoa ja siihen liittyvää muuta toimintaa.

Itse kasvoin luterilaisessa kodissa, ja hengelliset asiat tulivat tutuiksi äidin kertomina, pyhäkoulussa ja koulun uskontotunneilla.
      Meidän perheen lapset saivat käydä vapaasti tansseissa, mutta alkoholin käyttöä ja kiroilua ei katsottu hyvällä.
      Isäni, joka melkein jäi jo talvisodan rintamalle, nuhteli minua kun tapasi minut kerran mättämästä kirosanoja kirosanojen jälkeen jonkun pieleen menneen asian takia.
      Äitini huomasi arsenaaliini kuluvan kondomeja ja sanoi heti, että seksi kuuluu avioliittoon.
      Silloin ei vielä minulle selvinnyt mitä on olla uskossa. Vasta myöhemmällä iällä tulin herätykseen ja kun koulutoverini ojensi minulle traktaatin "Neljä tosiasiaa" (alla klinkki). Silloin minulle selvisi kuka Jeesus on.

https://docplayer.fi/6227163-Jumala-rakastaa-sinua-nelja-tosiasiaa.html

• hatt1watti

Sinut aivopestiin siis myös palvomaan tätä paimentolaismiehen keksimää mielikuvitusjumalaa. Kova kohtalo mutta apuakin on saatavilla.

• Clauss

Tuo kiroilun käytön nuhtelu on asiallinen tapa. Sitä olen itsekin jatkanut jälkipolville. Yksi tapa oli opettaa hassu sana mikä ei varsinaisesti tarkoita mitään ja korvata kirosana (tunteenilmaisu) sillä. Alkoholi ei kuulu kehittyvälle nuorelle, joka on jo lakiinkin määriteltyä.
        Ehkäisyvälineitä en itsekään saanut nuorena omistaa, koska seksi oli syntiä.
        Mummi oli itselleni se joka piti jöötä uskonnollisuudessa (luterilaisuus), ja jos ei osannut esimerkiksi virttä ulkoa niin sai tuntea sen nahoissaan. Toinen oli jos ihmetteli raamatun todenperää niin siitä sai kärsiä koko perhe.
        Vasta kun mummi kuoli, niin oikeastaan koko suku sai huokaista helpotuksesta. Hänen lapsensa jäivät kirkkoon, mutta serkuskunta erosi siitä.

Olisi ollut jännä nähdä joku nykyinen "oikeakristitty" haastamassa mummia.

Onneksi itseäni ei tosiaan peloteltu maailmanlopulla, mutta helvetillä kyllä. Ja itse olen käynyt sen tien, jossa uskonnoissa ei ole mitään järkeä, mutta en tiennyt muuta. Kun tämä kivinen tie oli ohi ja olen löytänyt oman identiteetin, niin elämästä on tullut paljon miellyttävämpää.

Enkä tarkoita tällä, että ateismi on ainoa oikea, vaan että se sopii minulle parhaiten. Varmaan sama olo kuin uudelleensyntyneillä kristityillä.

• "Äitini huomasi arsenaaliini kuluvan kondomeja ja sanoi heti, että seksi kuuluu avioliittoon. "

Varmaan kusellakaan ei saanut käydä valvomatta?! Seksi kuuluu ihmisen elämään ennen avioliittoa. Kaikkihan eivät avioliittoon edes mene ja heillä on yhteisiä lapsia. Siis tuota en ole koskaan ymmärtänyt että seksiä harrastetaan vasta avioliitossa...ettei vaan sukupuolielin reunoilta kulu?!
        Olen noin vuosi sitten mennyt naimisiin, mutta avoliitossa asunut jo yli 15 vuotta nykyisen aviovaimoni kanssa. Eikä olisi tullut pieneen mieleenikään olla harrastamatta seksiä. En voisi elää sellaisessa parisuhteessa jossa seksiä harrastettaisi vasta avioliitossa tai että sillä olisi pääasiana jokin lasten hankkimistarkoitus.
        Monet kristityt kuvittelee että avioliiton ulkopuolelta saa seksistä aidsin (tosin siitä käytetään nimitystä HIV-tartunta, josta voi tulla aids ja kaikki HIV-tartunnan saaneille ei koskaan välttämättä tule aidsia -pysyy uusimmilla lääkkeillä hallinnassa), mutta sitten ei kuulemma avioliitossa voi saada mitään sukupuolitautia. Tiedän monia esimerkkejä kun toinen puolisoista oli saanut sukupuolitaudin puolisoltaan ja eräs vaimo tuli raskaaksi, joka ei ollut aviomiehen tekosia . Avioliitto ei ole mikään "ehkäisyväline"/kondomi!

Todennäköisesti raamatun kertomuksen mukaan Mariakin tuli raskaaksi syrjähypyn ja raiskauksen johdosta. Maria keksi kertomuksen raskaaksi tulemisesta "pyhästä hengestä" ja kertoi siitä miehelleen. On kovin kummallista, että jälkeen päin ei sitten yksikään nainen ole tullut raskaaksi moisella tavalla.
        Nykyisin vaimon kertomus raskaaksi tulemisesta "pyhästä hengestä" ei enää menisi läpi miehelle, paitsi ehkä jollekin todella typerälle uskovaiselle miehelle saattaisi mennä!?

• Clauss kirjoitti:

Tuo kiroilun käytön nuhtelu on asiallinen tapa. Sitä olen itsekin jatkanut jälkipolville. Yksi tapa oli opettaa hassu sana mikä ei varsinaisesti tarkoita mitään ja korvata kirosana (tunteenilmaisu) sillä. Alkoholi ei kuulu kehittyvälle nuorelle, joka on jo lakiinkin määriteltyä.
        Ehkäisyvälineitä en itsekään saanut nuorena omistaa, koska seksi oli syntiä.
        Mummi oli itselleni se joka piti jöötä uskonnollisuudessa (luterilaisuus), ja jos ei osannut esimerkiksi virttä ulkoa niin sai tuntea sen nahoissaan. Toinen oli jos ihmetteli raamatun todenperää niin siitä sai kärsiä koko perhe.
        Vasta kun mummi kuoli, niin oikeastaan koko suku sai huokaista helpotuksesta. Hänen lapsensa jäivät kirkkoon, mutta serkuskunta erosi siitä.

Olisi ollut jännä nähdä joku nykyinen "oikeakristitty" haastamassa mummia.

Onneksi itseäni ei tosiaan peloteltu maailmanlopulla, mutta helvetillä kyllä. Ja itse olen käynyt sen tien, jossa uskonnoissa ei ole mitään järkeä, mutta en tiennyt muuta. Kun tämä kivinen tie oli ohi ja olen löytänyt oman identiteetin, niin elämästä on tullut paljon miellyttävämpää.

Enkä tarkoita tällä, että ateismi on ainoa oikea, vaan että se sopii minulle parhaiten. Varmaan sama olo kuin uudelleensyntyneillä kristityillä.

"Alkoholi ei kuulu kehittyvälle nuorelle, joka on jo lakiinkin määriteltyä."

Nyt kun sitten uskovalle kelpaa ihan raamatun ulkopuolinen Suomen laki?! Olen samaa mieltä absolutistina, mutta mulla ei tulisi pieneen mieleenikään tyrkyttää absolutismia kenellekään. Se on jokaisen henkilökohtainen asia. Alaikäisen alkoholin nauttiminen on vanhempien vastuulla.

"Mummi oli itselleni se joka piti jöötä uskonnollisuudessa (luterilaisuus), ja jos ei osannut esimerkiksi virttä ulkoa niin sai tuntea sen nahoissaan. "

Mummi osasi sitten ulkoa koko virsikirjan?!

"Ehkäisyvälineitä en itsekään saanut nuorena omistaa, koska seksi oli syntiä. "

Nykyisin sitä vaan suositellaan nuorille vaikkei seksiä harrastaisikaan. Ei niitä tunteitaan nuoret osaa hallita ja on ihan luonnollista että kehittyvä nuori seurustelee ja jonkin ajan kuluttua keskustelevat myöskin seksiasioista kumppaninsa kanssa. Ei se tarkoita sitä että sänkyyn pitäisi rynnätä. Seksi ei ole syntiä. Se tutkimusten mukaan edistää terveyttä...siis tarkoitan suojattua seksiä!

Kammottavaa kuulla että isoäitisi pelotteli teitä lapsenlapsiaan helvetillä yms. mikä kuuluu johonkin kammottavaan satuun ja isoäidin mielikuvitukseen! Sekö on sitten jotakin rakkautta?!

• Clauss

"Olen samaa mieltä absolutistina, mutta mulla ei tulisi pieneen mieleenikään tyrkyttää absolutismia kenellekään. Se on jokaisen henkilökohtainen asia. Alaikäisen alkoholin nauttiminen on vanhempien vastuulla."
        Olen aivan samaa mieltä, että jokaisella on oikeus oman onnensa saavuttamiseen kunhan ei satuta muita. Se ettei anna lapsensa juoda alkoholia on kuitenkin kasvavan nuoren parhaan miettimistä. Siinä tosin tulee myös hankaluus mukana, jos on liian jyrkkä ja lapsi ei uskalla hakea apua jos salaa juo ja jotain tapahtuu.

"Mummi osasi sitten ulkoa koko virsikirjan?!"
        Kyllä. Melkein osasi koko Raamatunkin ulkoa.

"Nykyisin sitä vaan suositellaan nuorille vaikkei seksiä harrastaisikaan. Ei niitä tunteitaan nuoret osaa hallita ja on ihan luonnollista että kehittyvä nuori seurustelee ja jonkin ajan kuluttua keskustelevat myöskin seksiasioista kumppaninsa kanssa. Ei se tarkoita sitä että sänkyyn pitäisi rynnätä. Seksi ei ole syntiä. Se tutkimusten mukaan edistää terveyttä...siis tarkoitan suojattua seksiä!"
        Omalle jälkikasvulle annoin kortsuja mielelläni kun ikää rupesi tulemaan. Noi uskonnolliset raamit ovat todellakin enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä.

"Kammottavaa kuulla että isoäitisi pelotteli teitä lapsenlapsiaan helvetillä yms. mikä kuuluu johonkin kammottavaan satuun ja isoäidin mielikuvitukseen! Sekö on sitten jotakin rakkautta?!"
        Se oli vanha tapa pitää kurissa isoa katrasta lapsia. Hänellä oli 12 lasta joita ei kerennyt valvomaan, niin oli helpompaa uhkailla. Tämän opin vasta paljon myöhemmin elämässä.

• jottatotuuseiunohdu

Säälin ja olen paljon enemmän huolissani ateismin uhreista.

Viisas tietää uskovansa, mutta tyhmä uskoo tietävänsä.

• Jos jumala olisi olemassa niin kai se olisi tehnyt mahdolliseksi myös ateisteille siihen uskomisen. Valitettavasti tämän jumalan ilmoitus, Raamattu, on niin ristiriitaisesti kirjoitettu ettei siihen voi järjellä uskoa.

• "Kyseessä on hyvin yleinen ilmiö ateistejen keskuudessa."

Ateistien keskuudessa?!

• Hellari.ei.heitä.kiekkoa

Ko. Iltalehden artikkelista lainaus, Sanja toteaa:

"Muistan, kun kävin uusien ystävieni kanssa yökerhossa ensimmäistä kertaa ja ajattelin, että nyt elämäni vihdoin alkaa.
      Tuota vapautta kuitenkin varjosti epäilys ja pelko siitä, että joutuisin helvettiin, jos nyt kuolisin."

-------

Iltalehden artikkelissa mainittu Sanja siis kävi yökerhossa ja ajatteli että nyt elämä alkaa.....mutta "tuota vapautta kuitenkin varjosti epäilys ja pelko siitä, että joutuisin helvettiin, jos nyt kuolisin."
      En tiedä, mutta vaikuttaa, että Sanja ei ole oikein rehellinen itselleen. Jos hän sanoisi lopullisesti hyvästit Jeesukselle ja helluntaiuskolleen, niin hän vapautuisi yökerhoelämään täysin rinnoin ilman tuntemaansa syyllisyyttä.

Kuten jo edellisessä kommentissani kerroin, tiesin kyllä uskonasioista jo ennen uskoon tuloa. Minä vain tiesin, että minä tiesin, että että taivas ja helvetti ovat olemassa. Kuitenkaan tansseissa tai illanvietoissa käydessä (ja joskus siellä viinaakin ryypätessä ja sen kanssa örveltäessä) en tuntenut minkäänlaista syyllisyyttä tai helvetin pelkoa. Kovaa krapulaa kylläkin, joskus. Tiesin vain että en ollut uskovainen - uskovaisia tiesin kyllä olevan, ja kunnioitin heitä.

------
      Olin kokouksessa, jossa vieraili evankelistapariskunta.
      (Kokous oli helluntailaisten järjestämä. Sitä en tiedä olivatko nämä kiertävät evankelistat hellareita)
      Keskustelin miehen kanssa, ja hän mainitsi, että ennen uskoontuloaan hän oli paljon mukana yöravintolaelämässä.

- Miten koit sen, kysyin mieheltä.

- No siinä näki ja koki miten tyhjää sellainen elämä on, hän vastasi.

• Jumalanhullu

Uskonnot sitoo, Jeesus Kristus vapauttaa uskontojen orjuutuksista.

Tuo n naisen kertomusta ei pidä yleistää koskemaan muita uskovia.

Tunnen paaaaljon uskovia eri kirkkokunnista ja voin sanoa, että hyvin harvoja samankaltaisia on eteen tullut n. 35v uskon tiellä vaeltaessani.

Joten ei pidä yleistää, yksittäisen yhteisön mielivaltaa ei voi panna toisten niskaan, eikä siis vetää johtopäätöstä, että kaikki muutkin samanlaisia törppöjä oisi.

tv. Jumalanhullu

• Kyllä se Jeesuksenkin palvonta uskonto on. Siinä uskotaan jumalaan, koetaan se henkilökohtaisesti, siihen liittyy oppeja ja rituaaleja. Kaikki maailman uskonnot luulevat olevansa se oikea Tie, muut ovat vain uskontoja.

• Geudjfygsxa

Kenties Sanjan vanhemmat olivat liian ankaria, mutta ei hän ollut uskonnon, vaan harhaopin ja huonon kasvatuksen uhri. Se, että lapselle opettaa, että ilman yhteyttä Kristukseen joutuu ikuiseen kadotukseen on RAKKAUTTA, sillä eihän kukaan halua lapselleen sellaista kohtaloa. Näin minullekin on opetettu ja näin tulen jonain päivänä opettamaan omillekin lapsilleni. Tiedämmehän kuitenkin todistetusti, että taivas ja helvetti ovat todellisia. Sen sijaan on harhaoppista ennustaa maailmanloppua, sillä sen voi tietää yksin Jumala. Olemme eläneet lopun aikoja Kristuksen ylösnousemuksesta lähtien.

• Ymmärrät kai että ateisti ei usko jumalaan ja Jeesukseen. Koska nämä eivät ole totta, se on todella julmaa pelotella lasta mielikuvitusolennon kostolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      59
      11525
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      17
      4931
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      33
      4387
    4. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      465
      2315
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2220
    6. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      1754
    7. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1451
    8. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      92
      1293
    9. Ähtärin sotkut

Ähtärin kaupungin tilintarkastus tai mikä lie ollut LAITETTU SALAISEKSI. 🤔🤔🤔
      Ähtäri
      39
      1196
    10. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1185
    Aihe