Kasteet vähentyneet vuodessa kolmanneksen

Ristin Voiton toimituspäällikkö kirjoitti eilen:

"Kun lukemat helluntaiherätyksen romah­taneista kasteluvuista vuodenvaihteessa saatiin, ainakin RV:n toimituksessa pu­disteltiin päitä epäuskoisina. ”Ei tämä ole mitenkään mahdollista. Tässä on oltava jokin virhe. Eivät kasteet voi vuodessa vä­hetä kolmanneksella!” sanoin itse. "
ttps://www.ristinvoitto.fi/ristin_voitto/kolumnit/hiipuminen_-_uusi_normaali/

Tuo on kyllä raju pudotus.
Onko tiedossa mitkä syyt ovat romahduttaneet helluntaiseurakuntiin ja Helluntaikirkkoon liittymisen?

Itse epäilisin syyksi tuirvapaikanhakijoiden houkuttelua seurakuntiin.
Kaikki ei varmaan tykkää kun turvapaikkajärjestelmää hyväksikäyttäviä miehiä houkutellaan seurakuntiin.
Heistä saadaan jäseniä, mutta muut lähtee?

69

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hell.kirkko

Helluntaikirkko on saatanalle pyhitetty. Tästä seuraa luonnollisesti se, että helluntaikirkko ei opeta raamatullisesti kasteesta. Yksinkertaista. Tämän Pe.ku luopiona tiesitkin.

• WANCESAVEE

Jokin aika sitten näin TV haastattelun, jossa Helluntaiseurakunnan erästä toiminnan johtajista haastateltiin. En osaa sanoa, milloin ohjelma oli tuotettu. Minä vuonna. Sitä en tiedä. Mutta luulen, että viimevuonna. Hän esitti huolensa, oliko se nyt niin, että vain kolmannes helluntalaisista piti evenkeliumin esille tuomista tärkeänä. Tämähän tarkoittaa suomeksi, ettei evankelioimisella ole niin suurta merkitystä. Samassa haastattalussa hän toi esiin huolestuneisuutensa siitä, että kokouksissa käyminen ei ole niin hyvällä tasolla kuin sen pitäisi olla. Ja nyt sitten edellä esitetty Ristin voitossa julkaistu ajatus kasteen vähenemisestä varmasti herättävät kysymyksiä MIKSI näin on. Itse ajattelen seuraavasti.

Maailma ympärillämme maallistuu entistä lujempaa. Kaikkialla tarjotaan mukavuuksia ja sen vanavedessä "sallivaisuuden henki" valtaa modernin yhteiskunnan. Media tarjoaa huomattavasti enemmän ihmisille laajapintaisia viihdykkeitä television, lehtien, videoiden ja tietokonepelien muodossa, kuin ennen. Nuoriso ei enää kykene sosiaaliseen kanssakäymiseen pelimaailman syövereistä. Ne vievät suuren osan ihmisen kallisarvoista aikaa turhanpäiväisiin ja hyödyttömiin kokemuksiin, jolloin Jumalalle jäävä aika kutistuu minimiin. Ihmiskunta on unessa. Tämä on erittäin vakava ilmiö juuri tänä aikana ennen Kristuksen tuloa. Ruususen unihiekka, jota haltiattaret levittivät elokuvassa, on tuudittanut aikamme uskovat syvään maallisuuden uneen. He kaipaavat pikaista herätystä ennenkuin heidän elämänsä luisuu kohti putousta pimeyteen. Kokouksiin on vaikeaa lähteä puhumattakaan Raamatun ja sitä selittävän aineiston lukemista. On niin helppoa raskaan työpäivän jälkeen lysähtää sohvalle, painaa TV:n kaukosäädintä ja antaa sydämmensä uppoutua saippaopperoiden kiintoisiin ihmissuhde kiemuroihin, kuin ottaa Raamattu, ja antaa sen sanan hoitaa sydäntä. Auta armias jos puhelin sattuu soimaan Kauniiden ja rohkeiden aikana!

Eräs seikka jää valitettavan vähälle huomiolle aikamme "uskovilta", Mikä? Pahuuden henkivallat. Ne ovat todellisia, voimakkaita ja vaarallisia vihollisia, joiden tarkoitus on erottaa meidät Jumalan rakkaudesta, tarjoten meille kaikenlaista "omaa lihaamme" kutittavaa ja ravitsevaa viihdykettä. Mikä siitä on seurauksena? Koska ihminen ei ravitse itseään Jumalan uudistavilla totuuksilla, hän potee hengellistä aliravitsemustilaa. Mitä siitä seuraa? Hengellinen haaksirikko. Ihminen ajattelee pekkästään itsensä viihdyttämistä, joka on syntisen lihan ruokkimista. Kuinka ihminen edes voi kuvitella selviytyvänsä yhä kasvavan hengellisen pimeyden otteesta, jos hänen hengellinen tasonsa ja energia on aivan nollassa? Se tarjoaa pahoille henkivoimille kutsun päästä sisään ihmisen mieleen ja sitä kautta aikaansaada hiljaisen hengellisen tulehduksen, joka lopulta johtaa hengellisyyden jaksottaiseen hiipumiseen. Hyvin helposti annamme yhä enemmän omalle lihallemme liikkumapintaa ja siitä ei ole enää kovasti matkaa uskon luhistumseen ja maallistumiseen. Mitä tapahtuikaan niille Filadelfian"haaleille" kristityille, joille itse Jeesus Kristus esitti Johanneksen kautta Ilmestyksessä erittäin vakavan sanoman. Muistammeko edes mitä Jeesus sanoi?
      "Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani.»Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston."

Tuo ensimmäisen vuosisadan viimeisten vuosien seurakunnalle osoitettu vakavoittava sanoma soveltuu ja kuvaavaa täysin sitä henkeä, joka nyt vallitsee Suomen seurakunnissa ja monien muidenkin kristillisten seurakuntien sisällä. Maailman henki, joka tarttuu kristittyyn tuhoaa meidät sisäisesti.
      Aloittaja mainitsi noista turvapaikan hakijoista kiintoisasti. Tuohon en osaa sanoa juuri mitään. Onhan se hienoa, jos turvapaikanhakijat löytävät Kristuksen. Mutta se on kovin haasteellinen prosessi kääntyä Koraanin maailmasta kristillisyyteen. Tie ei ole helppo.

• Raamatun mukaan ei tarvitse helluntailaista kastetta uskoakseen Jumalaan.
        Ei tarvitse myöskään seurakuntayhteyttä uskoakseen.
        Eikä tarvitse lukea Raamattuakaan uskoakseen Jumalaan ja pelastuakseen.

Seurakuntahan on vain paikka joka perii kymmenykset itselleen.

• tottajokasana

Wancesavee. Erittäin hyvä ja puhutteleva kirjoitus. Kiitos.

• kuis.on.pe-ku
        Pe.ku kirjoitti:

Raamatun mukaan ei tarvitse helluntailaista kastetta uskoakseen Jumalaan.

Nyt ymmärrän eksymyksesi salat.
        "Ei tarvitse lukea raamattua jne. väitteesi".

Jos tarkastellaan itse Pelastajan sanomaa, niin sehän jo kumoaa väitteesi.

"Te eksytte, KOSKA ette tunne kirjoituksia"! Eli tuodaan esiin, mitä tapahtuu ja miksi tapahtuu. Eikös vain?
        Siitä on sitten johdettava johtopäätös, että on tunnetta TIE- mikä käy perille.

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Mat 22 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.

Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. [kutsussa oli pukeutumisohjeet häihin]

Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä pe-ku miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän pe-ku jäi sanattomaksi.
        Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

• kuis.on.pe-ku kirjoitti:

Nyt ymmärrän eksymyksesi salat.
        "Ei tarvitse lukea raamattua jne. väitteesi".

Jos tarkastellaan itse Pelastajan sanomaa, niin sehän jo kumoaa väitteesi.

"Te eksytte, KOSKA ette tunne kirjoituksia"! Eli tuodaan esiin, mitä tapahtuu ja miksi tapahtuu. Eikös vain?
        Siitä on sitten johdettava johtopäätös, että on tunnetta TIE- mikä käy perille.

Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa.

Mat 22 Ja hän lähetti palvelijansa kutsumaan häihin kutsuvieraita, mutta nämä eivät tahtoneet tulla. Vielä hän lähetti toisia palvelijoita lausuen: 'Sanokaa kutsutuille: Katso, minä olen valmistanut ateriani, minun härkäni ja syöttilääni ovat teurastetut, ja kaikki on valmiina; tulkaa häihin'. Mutta he eivät siitä välittäneet, vaan menivät pois, mikä pellolleen, mikä kaupoilleen; ja toiset ottivat kiinni hänen palvelijansa, pitelivät pahoin ja tappoivat.
        Mutta kuningas vihastui ja lähetti sotajoukkonsa ja tuhosi nuo murhamiehet ja poltti heidän kaupunkinsa. Sitten hän sanoi palvelijoillensa: 'Häät ovat valmistetut, mutta kutsutut eivät olleet arvollisia.

Menkää siis teiden risteyksiin ja kutsukaa häihin, keitä tapaatte.' Ja palvelijat menivät ulos teille ja kokosivat kaikki, keitä vain tapasivat, sekä pahat että hyvät, ja häähuone tuli täyteen pöytävieraita. [kutsussa oli pukeutumisohjeet häihin]

Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä pe-ku miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin. Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän pe-ku jäi sanattomaksi.
        Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.

'Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala'? Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien."

"Nyt ymmärrän eksymyksesi salat.
        "Ei tarvitse lukea raamattua jne. väitteesi, "Te eksytte, KOSKA ette tunne kirjoituksia""."

Raamatun jatkuva lukeminen ja sanan tunteminen on kaksi täysin eri asiaa.

Minä olen lukenut Raamattua sen verran, että olen sen tuntemuksen asiantuntija.
        Ei tarvitse lukea päivittäin kuten aiempi kirjoittaja.

Eräs tällä palstalla kirjoittanut oli lukenut noin tuhat kertaa Raamatun, mutta ei tuintenut siitä edes perusasioita.
        Aika harvinaista, että joku kristitty tuntisi Raamatun minua paremmin.

• capiche
        Pe.ku kirjoitti:

"Nyt ymmärrän eksymyksesi salat.
        "Ei tarvitse lukea raamattua jne. väitteesi, "Te eksytte, KOSKA ette tunne kirjoituksia""."

Raamatun jatkuva lukeminen ja sanan tunteminen on kaksi täysin eri asiaa.

Minä olen lukenut Raamattua sen verran, että olen sen tuntemuksen asiantuntija.
        Ei tarvitse lukea päivittäin kuten aiempi kirjoittaja.

Eräs tällä palstalla kirjoittanut oli lukenut noin tuhat kertaa Raamatun, mutta ei tuintenut siitä edes perusasioita.
        Aika harvinaista, että joku kristitty tuntisi Raamatun minua paremmin.

"Minä olen lukenut Raamattua sen verran, että olen sen tuntemuksen asiantuntija. Ei tarvitse lukea päivittäin kuten aiempi kirjoittaja."

Minutkin voisi sulkea vaikka eristysselliin ja silti olisi raamattu mukana pään sisällä. Mutta ennen kuin tähän vaiheeseen pääsee, niin raamattua pitää tutkia aika pitkään.

Yksi PH:n tehtävistä on juuri tuo Jumalan sanan muistiin nostaminen ja avaaminen. Mutta ei Pyhä Henkikään voi tehtäväänsä suorittaa, ellei ihminen ole ensin tehnyt pohjatyötä.

• capiche
        Pe.ku kirjoitti:

Raamatun mukaan ei tarvitse helluntailaista kastetta uskoakseen Jumalaan.

"Seurakuntahan on vain paikka joka perii kymmenykset itselleen."

Olen kyllä kokenut seurakunnassa myös todellista kristittyjen yhteyttä. Ja saanut joissakin seurakunnissa rautaista ja systemaattista raamatun opetusta. Kymmenyksiä ei itse asiassa ole kukaan vaatinut. Niiden antaminen on ollut täysin vapaaehtoista.

• kjvfv

Oliko edellisen vuoden vertailuluku 'ylikorostunut' maahanmuuttajien kasteiden ansiosta.

Eipä silti. Vähentyneet varmasti ovat ja kastamiset vähenevät jyrkästi.

• 2017 turvapaikanhakijoita kastettiin varmnaan enemmän kuin viime vuonna.
        Nyt on tilanne se että ei haluta myöntää kastaneensa turvapaikanhakijoita.

Paljon niitä on kastettu, mutta se selittää vain osan vähenemisestä

• jhg

Nooo ihmiset peseyytyykin nykyisin entistå harvemmin säästetään lämmintä vettä ja yleensä vettä eli luullakseni tästä kysymys

• Kirjakääröt

Joh.3:5 Biblia (1776) Jesus vastasi: totisesti, totisesti sano minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaa sisälle tulla.

• kamalaaaa

Kirjakääröt ei ole uudesti syntynyt, vaan hänen isänsä on valheen isä. Nikki-kirjakääröt ei edes pysty keskustelmaan Jeesuksen seuraajien kanssa, vaan käyttää Raamatunsilppua tuodakseen esiin antikristuksen oppia. Hänellä on Raamattu, mutta hän ei tiedä mitään Jumalan Sanasta eikä hän tuo esille Jumalan ilmoitusta.

• uutus
        kamalaaaa kirjoitti:

Kirjakääröt ei ole uudesti syntynyt, vaan hänen isänsä on valheen isä. Nikki-kirjakääröt ei edes pysty keskustelmaan Jeesuksen seuraajien kanssa, vaan käyttää Raamatunsilppua tuodakseen esiin antikristuksen oppia. Hänellä on Raamattu, mutta hän ei tiedä mitään Jumalan Sanasta eikä hän tuo esille Jumalan ilmoitusta.

Sinun vallassasi ei ole määritellä, kuka on mitäkin. Oletko itse varma omasta asemastasi? Ymmärrätkö, mitä uudestisyntyminen tarkoittaa? Täällä nimitellään heti, ellei kirjoitus miellytä. Ulkokultaista rintoihin taputtelua.

• vieläkamalampaa
        kamalaaaa kirjoitti:

Sinä taas olet tekopyhä, joka yrittää astua Jumalan saappaisiin. Kirjakääröt levittää Jumalan sanaa aidoimmillaan, ei omia käsityksiään.

• nainkohanhänet

Onko kastetut miehet turvallisempia naiselle?

• Uskon.vain.itseeni

Lehden nimeksi muutettava Ristin Häviö.

• Fhtrfuugjugjythhh

Miksi?

• Johanneseskus

"Kasteet vähentyneet vuodessa kolmanneksen"

- Kiitetään Herraa !

• rakastaJeesusta

Helluntailaiset kastavat vääräoppisella kasteella niinkuin luterilaisetkin. He kastavat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen" nimeen, vaikka helluntailaiset ovat saaneet oikean opetuksen tästä aiheesta. Kuuluisi kastaa Jeesuksen Kristuksen nimeen.

Mikä on tuo "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi"? Isä ja Poika ovat maskuliineja mutta Pyhä Henki on neutri. Sen nimen pitäisi olla sekä maskuliininen että neutraali. Sellaista nimeä ei ole olemassakaan. Se on antikristillisten kirkkokuntien keksimä nimi, jonka avulla yritetään päästä eroon Jeesuksesta.

• opettelealkeet

Helluntaissa kastetaan Jeesukseeen Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, eli älä keksi enempää tyhjänpäiväisiä väännelmiä aiheesta.

• rakastaJeesusta
        opettelealkeet kirjoitti:

Helluntaissa kastetaan Jeesukseeen Kristukseen, Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimessä, eli älä keksi enempää tyhjänpäiväisiä väännelmiä aiheesta.

Tuo "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi" nimenomaan on väännelmä. Se on nimi, jota ei voi olla olemassakaan - mahdottomuus, yhtä aikaa maskuliininen ja neuraali. Tässä sinulle alkeita.

Miksi apostolit eivät kertaakaan kastaneet "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", jos kerran Jeesus muka oli niin määrännyt. Kapinoivatko he Jeesusta vastaan. Eivät kapinoineet. Jeesus ei koskaan antanut tuollaista käskyä, se on lisätty Raamattuun antikristillisten kirkkokuntien toimesta.

Apt 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

• rakastaJeesusta
        opettelealkeet kirjoitti:

Raamatussa ei myöskään käsketä kastamaan Jeesukseen Kristukseen vaan siellä käsketään kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tuossa on kysymyksessä helluntailaisten itsensä keksimä väännelmä.

• rakastaJeesusta
        rakastaJeesusta kirjoitti:

Raamatussa ei myöskään käsketä kastamaan Jeesukseen Kristukseen vaan siellä käsketään kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen. Tuossa on kysymyksessä helluntailaisten itsensä keksimä väännelmä.

Miksi helluntailaiset ovat sitten keksineet tuollaisen väännelmän? Siksi, että he haluavat antaa periksi antikristillisille kirkkokunnille, jotka käyttävät "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeä". He haluavat ilmoittaa kuuluvansa samaan joukkoon antikristillisten kirkkokuntien kanssa. He eivät halua ärsyttää antikristillisia kirkkokuntia.

• capiche

Et tiedä mistä puhut. Varsinainen kaste tapahtuu aina Jeesuksen nimeen.

• capiche

Tuo "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimi" nimenomaan on väännelmä. Se on nimi, jota ei voi olla olemassakaan - mahdottomuus, yhtä aikaa maskuliininen ja neuraali. Tässä sinulle alkeita.

Miksi apostolit eivät kertaakaan kastaneet "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", jos kerran Jeesus muka oli niin määrännyt. Kapinoivatko he Jeesusta vastaan. Eivät kapinoineet. Jeesus ei koskaan antanut tuollaista käskyä, se on lisätty Raamattuun antikristillisten kirkkokuntien toimesta.

Apt 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Raamatussa puhutaan kyllä kastamisesta Kristukseen (Gal. 3:27), Kristukseen Jeesukseen (Room. 6:3), Jeesuksen Kristuksen nimeen (Ap. t. 2:38) tai Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt. 28:19).

• rakastaJeesusta
        capiche kirjoitti:

Et tiedä mistä puhut. Varsinainen kaste tapahtuu aina Jeesuksen nimeen.

Oikea kaste tapahtuu Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin sitähän minä olen koko ajan sanonut, mutta helluntailaiset kastavat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

Toisin sanoen helluntailaiset eivät halua seisoa Jeesuksen Kristuksen rinnalla vaan he piiloutuvat mystisen "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimen" taakse.

• kirkon.myöhempi.lisäys

Oikea kaste tapahtuu Jeesuksen Kristuksen nimeen, niin sitähän minä olen koko ajan sanonut, mutta helluntailaiset kastavat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen".

Toisin sanoen helluntailaiset eivät halua seisoa Jeesuksen Kristuksen rinnalla vaan he piiloutuvat mystisen "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimen" taakse.

Petri Paavola kirjoittaa kasteesta seuraavaa:

"Historian todistuksen mukaan keisari Diocletian vuonna 303 jKr. määräsi useita kristittyjen kirjoja polttoroviolle. Kirjojen joukossa on ollut myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Matteuksen evankeliumin 28:19 (kastakaa Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen) varhaisin olemassa oleva muoto on noin 300-luvun lopulta tai 400-luvulta. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa kirjoituksissaan monta kertaa Matteuksen evankeliumin 28 lukua ja jaetta 19 näin: "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni."

Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Yhdessäkään olemassa olevassa Matt 28:19 UT:n käsikirjoituksessa ei ole Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa. Koska ei ole olemassa yhtään Matt 28:19 Eusebiuksen siteeraamaa kohtaa, niin kaste Herran Jeesukseen nimeen ei tule perustua Eusebiuksen varaan, vaan Raamatun oman ilmoituksen varaan.

Kaikki apostolien teoissa mainitut kohdat, joissa suoritetaan kaste johonkin nimeen kertovat meille, että alkuseurakunnassa vesikaste suoritettiin Herran Jeesuksen nimeen. Paavalin todistuksen mukaan kaikki mitä uskovat tekevät sanalla ja työllä tulee tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Täten Raamatun oma todistus todistaa sen, että vesikaste suoritetaan Herran Jeesuksen nimeen."

• kopiokone

Raamattu käskee kastamaan Jeesuksen Kristuksen nimeen, joka on AINOA NIMI, JOKA PELASTAA, ja joka on myös korotettu kaikkien nimien yläpuolelle. Raamattu opettaa, että on vain yksi kaste. Se kaste on Jeesuksen Kristuksen nimeen:

Efesolaiskirje
        4:4 On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi. 5 Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!

Apostolien teot:
        2:38 Pietari vastasi: "Kääntykää ja ottakaa itse kukin kaste Jeesuksen Kristuksen nimeen, jotta syntinne annettaisiin anteeksi. Silloin te saatte lahjaksi Pyhän Hengen.

8:16 Henki näet ei ollut vielä laskeutunut kehenkään heistä; heidät oli ainoastaan kastettu Herran Jeesuksen nimeen.

10: 46 -- Silloin Pietari sanoi: 47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" 48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

19: 4 Silloin Paavali sanoi: "Johannes tosin kastoi vedellä parannukseen, mutta hän kehotti ihmisiä uskomaan toiseen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, Jeesukseen." 5 Tämän kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen, 6 ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, Pyhä Henki tuli heihin ja he puhuivat kielillä ja profetoivat.

Galatalaiskirje:
        3: 26 Te kaikki olette Jumalan lapsia, kun uskotte Kristukseen Jeesukseen. 27 Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja, olette pukeneet Kristuksen yllenne.

Roomalaiskirje:
        6:3 Tiedättehän, että meidät kaikki Kristukseen Jeesukseen kastetut on kastettu hänen kuolemaansa. 4 Näin meidät kasteessa annettiin kuolemaan ja haudattiin yhdessä hänen kanssaan, jotta mekin alkaisimme elää uutta elämää, niin kuin Kristus Isän kirkkauden voimalla herätettiin kuolleista.

Kolossalaiskirje:
        3:17 Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.

Luukkaan evankeliumi:
        24:46 Ja hän sanoi heille: "Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, 47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

"Scholars such as F. C. Conybeare (professor of theology, University of Oxford) have claimed that the Trinitarian baptismal formula of Matthew 28:19 was not original to the text of Matthew... The correct reading of Matthew 28:19 appears to be in Luke 24:47": https://hermeneutics.stackexchange.com/questions/12794/was-the-text-of-matthew-2819-changed

• capiche

"Toisin sanoen helluntailaiset eivät halua seisoa Jeesuksen Kristuksen rinnalla vaan he piiloutuvat mystisen "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimen" taakse."

Mutta kun Jeesus itse kehotti: menkää ja tehkää kaikki kansan opetuslapsikseni kastamalla heidät Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

• Jepajeejpulis

Varmasti nämä turvapaikanhakijat ovat yksi pääsyy.
      Toinen on myös One way mission ja muut vastaavat seurakunnat.
      Mielenkiintoista olisi myös tietää miten Vapaakirkossa on käynyt jäsenmäärän suhteen.

• syntipukkitehtailua

Joopa joo. Turvapaikanhakijoiden syytähän sen täytyy olla, että helluntaiseurakuntien porukka vähenee. Ihan niinkuin Saksassa oli ennen kaikki juutalaisten syytä.

• Kirjakääröt

Matt.28:19 "kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Ap.t.10:48 "Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen." Ap.t.28:19 Biblia (1776) "Ja hän käski kastaa Herran nimeen."

• Jopi48

Ap.t. 8:16. 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herra Jeesuksen nimeen.

• Jobinpostia

Joh.4:1-2 Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes - vaikka Jeesus ei itse kastanut vaan hänen opetuslapsensa -

• kamalaaaa

Teidän aivan täsmällisesti mitä uudesti syntyminen tarkoittaa. Mutta täällä lähes joka ketjussa riekkuvien uusjudaisten eli antikristuksen lähettiläiden mukaan uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy.

• eerere

Sanopa nyt varmuuden vuoksi, mitä se uudestisyntyminen sinun mielestäsi tarkoittaa. Puhutko sinä tuossa omasta käsityksestäsi vaiko muiden käsityksistä.

• capiche
        eerere kirjoitti:

Sanopa nyt varmuuden vuoksi, mitä se uudestisyntyminen sinun mielestäsi tarkoittaa. Puhutko sinä tuossa omasta käsityksestäsi vaiko muiden käsityksistä.

Jos joku sanoo tietävänsä, niin hän tavallisesti puhuu Jeesuksen käsityksistä. "Joka tulee minun tyköni, sitä minä en heitä ulos", sanoi Jeesus. Ja tässähän puhutaan ensisijaisesti sisäisestä tapahtumasta, eikä eri hengellisten kulttuurien metodeista.

• judaistille

Hyvä huomio !

" Mutta täällä lähes joka ketjussa riekkuvien uusjudaisten eli antikristuksen lähettiläiden mukaan uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy. "

Siis tuo on ihan sama oppirakennelma joka jehovantodistajillakin(JT) on, eli hekin siis puhuvat "uudestisyntymisestä" mutta se siis on vain sitä, että JT kykenee jo kalkitsemaan itseään ja piilottamaan syntinsä niin, että muut eivät hänen syntejään näe.

Eli JT siis omilla teoillaan ja itse itsensä "pyhittämisillä" eli oikeasti siis pinnan kalkitsemisella saavuttaa tuon "uudestisyntymisen" !

Joten antikristuksen henki vie molempia samalla tavalla, vaikka nuo 2 ryhmää varmasti eivät keskenään toimeen tulekkaan.

• tämä.on.totuus
        judaistille kirjoitti:

Hyvä huomio !

" Mutta täällä lähes joka ketjussa riekkuvien uusjudaisten eli antikristuksen lähettiläiden mukaan uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy. "

Siis tuo on ihan sama oppirakennelma joka jehovantodistajillakin(JT) on, eli hekin siis puhuvat "uudestisyntymisestä" mutta se siis on vain sitä, että JT kykenee jo kalkitsemaan itseään ja piilottamaan syntinsä niin, että muut eivät hänen syntejään näe.

Eli JT siis omilla teoillaan ja itse itsensä "pyhittämisillä" eli oikeasti siis pinnan kalkitsemisella saavuttaa tuon "uudestisyntymisen" !

Joten antikristuksen henki vie molempia samalla tavalla, vaikka nuo 2 ryhmää varmasti eivät keskenään toimeen tulekkaan.

"uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy. "

Tämähän pitää paikkansa. Se lukee Raamatussa.

Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.

Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
        7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
        8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa...
        13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• Kirjakääröt

Ap.t.17:30 Biblia (1776) Nämät eksytyksen ajat on tosin Jumala sallinut, ja ilmoittaa nyt kaikille ihmisille joka paikassa, että he parannuksen tekisivät.

• capiche

Minä taas epäilen sen johtuvan siitä, että 1) lapsena kastetut kyseenalaistavat toisen kasteen tarpeen ja 2) ei enää sitouduta seurakuntiin, vaan halutaan olla ns. vapaita agentteja.

• kamalaaaa

Uusjudaisten eli antikristuksen lähettiläiden mukaan uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy.
      Tämä on uusjudaistien oppi uudesti syntymisestä ja tämä on eksytys.

• kopiokone

"uudesti syntyminen on käyttäytymisen muutos. Ihminen tekee parannuksen lain rikkomisesta ja alkaa noudattaa tooraa. Jos lain noudattaminen tapahtuu uskossa Jeesukseen, niin lain noudattaja uudesti syntyy. "

Tämähän pitää paikkansa. Se lukee Raamatussa.

Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Joh 3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. 6 Mikä on syntynyt lihasta, on lihaa, mikä on syntynyt Hengestä, on henkeä.

Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

Room 8:6 Lihan pyrkimykset tuottavat kuoleman, Hengen pyrkimykset elämän ja rauhan.
        7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua.
        8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.
        9 Te ette kuitenkaan elä oman luontonne vaan Hengen alaisina, jos kerran Jumalan Henki asuu teissä. Mutta se, jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei ole hänen omansa...
        13 Jos elätte luontonne mukaan, te kuolette, mutta jos Hengen avulla kuoletatte syntiset tekonne, te saatte elää.

1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

• lapsikatsepelastaaheti

Uskovien katse. Silmät kiiluu punaisina pimeässä.

• Vanhankertausta

Kuka aloitti lapsikasteen?

100- ja 200-luvuilla Ireneus, Hippolytus, Origenes, Kyprianus Karthagolainen Afrikan paavi joka ehdotti, että lapset tulisi kastaa 250 jaa. Perinteinen aikuiskaste muutettiin lapsikasteeksi. Lapsikasteen vakiinnutti Augustinus (400 jaa), jonka mukaan "kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen". Lapsikasteen yhteydessä alettiin korostaa perisynnin poispesemistä. "Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja." Hän katsoi, ettei kukaan voinut pelastua ilman kastetta ja kirkon jäseneksi tulemista. Evankeeliset ovat kuitenkin jatkaneet apostolista tapaa ja kastavat edelleen ainoastaan uskovien kasteella eivätkä ole katolisen piispan oppia omaksuneet. Jeesus itse esimerkkinä. Johanneksenkin kasteen ottaneet kastettin myöhemmin Herran nimeen. Kristillisen kasteen taustana on Johanneksen kaste ja myöhäisjuutalaisuuden proselyytti- eli käännynnäiskaste. Ne taas olivat saaneet lähtökohtansa Vanhan Testamentin lain puhdistusmääräyksistä (4Moos.19:20; 31:19- 20 ym.). Kristuksen perintönä jäi evankeliumin julistus sekä kaste Herran nimeen, kaste on tarkoitettu Jeesuksen vapaaehtoisille seuraajille. ”..se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät” (Mt.7:14). Veden pirskottaminen päälle ei siis ole kuin siunausta muistuttava toimitus, joten sitä ei voida pitää Kristuksen kasteena. Käännynnäiskaste on aina upotuskaste. Hätäkasteoppia harjoitetaan Augustinuksen oppien mukaan. Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. Raamattu ei tunne hätäkastetta eikä sitä ole siellä, maapallokin oli litteä kirkon kirouksen uhalla. Saksalaisen filosofin Immanuel Kantin (1724-1804) mukaan valistuksen päämääränä oli vapauttaa ihmiset henkisen alaikäisyyden tilasta, johon yksilöt olivat joutuneet siksi, että eivät uskaltaneet käyttää omaa järkeään. ("Uskalla tietää", "käytä rohkeasti omaa järkeäsi.") Augustinuksen historiaa ja elämää käsitellään myös suomalaisessa lukiouskonnonopetuksessa, kyse ei ole fiktiivisestä henkilöstä. Valistuksella kyseenalaistettiin kirkkojen opetuksia, tässä tapauksessa pureuduimme raamatun ja kirkon opetuksen eroihin emmehän kannata ateismia. Rahasta, syntien anteeksiannosta ja jäsenhankinnasta kumpuaa usein miten mitä merkillisimpiä harhaopetuksia. Totuus kuitenkin on, että ei ole muuta nimeä kuin Jeesus Kristus, jossa meillä on pelastus ja syntien anteeksiantamus ja yksi apostolinen Pyhä kaste Kristuksen nimeen.

Lapset
      Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Luuk 18 [Lapsia tulee kuitenkin siunata!]

Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo seurata?"
      "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan." (Mt. 16:24–27)

Perinne ja traditio
      Ortodoksit ja evankeeliset kastavat vain upottamalla, koska Kreikan kielessä kaste tarkoittaa upottamista. Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa: »Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."» (Matteus 28:18–20) Käännynnäiskaste on eri asia kuin kristillinen kastetraditio.

Arkistomateriaali:
      -Uskontotiede: 324 jaa laspikaste yleistyi vallitsevaksi. Valelukastetta ei kuitenkaan hyväksytä nykyaikana tosikristittyjen ja evankeelisten seurakunnissa.

• Arvasinkin, ettei helluntailaisia jaksa kiinnostaa kasteiden määrän romahtaminen kolmanneksella vuoden aikana.

Pölisevät ihan muista asioista tässä ketjussa.

• khhghjccf

liittyvät asiaan jos ei kiinnosta seurata jeesusta niin ei sitten rakentavassa hengessä.

En ile hellari joka tuon teksti laittoi katolisessa käyn perustelin vain miksi kannattaa ottaa kaste . Harvoille ja valituille onnellinen kaveri joka tuon löytää

• ihhgcjjhgff

Totuus kuitenkin on, että ei ole muuta nimeä kuin Jeesus Kristus, jossa meillä on pelastus ja syntien anteeksiantamus ja yksi apostolinen Pyhä kaste Kristuksen nimeen.

• Jeesus ei ole Raamatun mukaan Jumala.

Ylempänä tuli jo puheeksi, että hyvin harva kristitty tuntee Raamattua.
        Raamatussa sadat kohdat kertovat, ettei Jeesus ole Jumala.

• kaksi_ropoa

Jeesus on Yksi ja ainoa Jumala, Isä:
      Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä. Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne.
      Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa.
      Minä olen aina sama, minä olen ensimmäinen, minä olen myös viimeinen.
      Minä olen ensimmäinen ja viimeinen, ja minä elän; ja minä olin kuollut, ja katso, minä elän aina ja iankaikkisesti, ja minulla on kuoleman ja tuonelan avaimet.
      Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti.
      Luonnollisesti, ilman Poikaa, Esikoista ei ole Isää. Eikä Poikaa ole ilman Isää. Eikä Isää ole ennen Poikaa eikä Poikaa ole ennen Isää.

• Joka ei ole Jumalasta kuolee pois ja häviää lopulta.

• TuskanParahdus

Kuten helluntaiseurakunnalle on käymässä?

• Pe.ku
        TuskanParahdus kirjoitti:

Kuten helluntaiseurakunnalle on käymässä?

Helluntailaiset ovat tänään iloinneet, kun Late vapautuu vankilasta.

Helluntailaisille kolmoismurhaaja on valioyksilö, joka kuulu parhaimpaan
        A-ryhmään.

• Pe.ku kirjoitti:

Helluntailaiset ovat tänään iloinneet, kun Late vapautuu vankilasta.

Helluntailaisille kolmoismurhaaja on valioyksilö, joka kuulu parhaimpaan
        A-ryhmään.

Sinustakin Pe.ku voi tulla valioyksilö kun otat Jeesuksen Herraksesi 🙏

• nvckbcjjj

Joo en mä hellariin halua vaikka väänsin tuon lapsikasteen historian perustuen oikeiksi todistettuihin lähteisiin. Sitä on siteerattu jopa kirjoissa.

• mennyt.ei.palaa

Helluntaiseurakunnat ovat saaneet uudet jäsenensä luterilaisesta kirkosta. Mitä pitemmälle tieteellinen ajattelu menee, sitä vähemmän on luterilaisesta tulijoita. Tutkimuksen mukaan kirkosta eronneet enää harvoin liittyvät vapaisiin suuntiin. Vapaat suunnat kilpailevat nykyisin toisen vapaan suunnan kanssa. Helluntaiherätys ei osaa antaa sitä, mitä kansa haluaa, joten väki menee muualle.

Reformaatiosta lähtien opillinen eriäminen on saavuttanut huippunsa. Helluntaiherätyksessäkin on niin monta toisensa poissulkevaa oppia, että ihmiset ovat jo aikoja sitten menneet sekaisin. Sen jälkeen, kun 70-luvulla olin mukana helluntaiseurakunnassa, on syntynyt helluntaipiirissä uusia voimallisia oppeja kuin sieniä sateella.

Vapaitten suuntien väki haluaa kaaosmaista kristillisyyttä. Ei tosin niinkään vanhat jäsenet. Tasaisemmat, mutta silti vanhoilliset, haluavat pysyä kirkossa.

• EsäHyvonen

Helluntaiherätyksen ongelma helluntaiherätys itse.

1. Niilo Ylivainion aikaansaama herätys oli amerikkalainen uuskarismaattinen hurmos. Tässä mentiin väärän suuntaan.

2. Helluntaikirkko perusteltiin väärin ja väärällä tavalla vietiin puoliväkisin keskeneräisenä itsenäisiin seurakuntiin.

3. Helluntailainen raamatuntulkinta joka painottaa UTn Apostolien tekojen mallia on pääsyy helluntailaisten sekoiluun aina Branhsmista lähtien.

• Nuo on pitkään jatkuneita hitaita vaikuttajia, kuten myös helluntainuorison lähteminen muihin seurakuntiin ja kristinuskon muuttuminen myytiksi Suomessa.

Nyt on lyhyessä ajassa jyrkkä pudotus ja siinä lienee syynä helluntailaissurakuntien johdon ja muiden vapaiden suuntien päätös houkutella Suomeen ja seurakuntiin laittomia maahantulijoita.

• HellaRi

Kunhan täällä somessa yhteisvoimin kaikkia helluntaiseurakuntia ja lisäksi ihan nimeltä lähes kaikkia niiden pastoreita parjaamme niin saamme useammin kastekokouksia ja tilanne korjautuu.

Voimia jatkoon valitsemallanne tiellä...

• Tuolla tyylillä lähtee ne vähätkin kastettavat.

Kun kasteet on vähentyneet kolmanneksella, niin siitä seuraa suoraan jäsenmäärän lasku.
        Kasteiden määrässä on pienentymisvaraa vielä kaksikolmasosaa, joka tarkoittaisi helluntaiherätyksen nopeaa romahtamista.

• kjvfv
        Pe.ku kirjoitti:

Tuolla tyylillä lähtee ne vähätkin kastettavat.

Kun kasteet on vähentyneet kolmanneksella, niin siitä seuraa suoraan jäsenmäärän lasku.
        Kasteiden määrässä on pienentymisvaraa vielä kaksikolmasosaa, joka tarkoittaisi helluntaiherätyksen nopeaa romahtamista.

Väheneehän ne, ne kastamiset. Jäsenmäärä laskee kun kuolemisiakin tapahtuu ainakin viimeistään joskus.

Uusia jäseniä saadaan osasta nykyisten jäsenien jälkeläisiä. Millä tavalla heitä saadaan uusia jäseniä?
        Kastamalla heidät nuorina. Sillä tavalla se menee ja auttaa asiaa taas vähäksi aikaa.

• Helluntaikirkko tavallaan jo kastaakin vauvana jäsenikseen, jotta jäsenmäärä näyttäisi suuremmalta ja saa muutaman euron jäsentä kohti valtion tukea.
        Uskonkasteella ei ole helluntaikirkossa enään mitään merkitystä.

• Kirjakääröt

Ap.t.1:5 Biblia (1776) Sillä Johannes tosin kasti vedellä, mutta te kastetaan Pyhällä Hengellä, ei monen päivän perästä. Ap.t.11:16 Biblia. Niin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanonut oli: Johannes tosin kasti vedellä, mutta te kastetaan Pyhällä Hengellä. Matt.3:11. Mark.1:8 Luuk.3:16

• kamina_kuumaksi

Kirjakääröt, sinä toorajumalan palvoja, täälläkin valehtelet. Sinulla on erittäin outo käsitys Pyhästä Hengestä: "Sinulla ei ole Pyhää Henkeä, jos et pysty lukemaan 1992-käännöksestä jaetta Ap.t 8:37, joka on korjattu 1938-käännökiseen verrattuna."

• Saisiko jostain listan helluntailaisten kastettujen määristä?
      Ristin Voitossa kerrotaan vain noin-lukema, joka on kolmasosa.

• enoleropotti

• enoleropotti kirjoitti:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/naivettaako-yhteiskristillisyys-helluntailaiset-pohtivat-laskevia-kastelukuja/

kentän tulee sisältää muutakin kuin linkkejä

Kiitoksia.
        On siis vähentynyt lähes kolmasosan, eli 31,11%.

Uskoisin 2016, 2017 ja viime vuonnakin turvapaikanhakijoita olleen luvussa mukana 10-30 % kokonaismäärästä, joka tarkoittaisi sitä että kantasuomalaisten kastettujen määrä on laskenut jo aiemminkin, mutta se ei ole näkynyt kokonaismäärässä, koska se on korvautunut turvapaikan hakijoilla.

Jutussa Tuppurainen ja muut aprikoivat kyllä syitä ihan täysin pieleen.

Tuppuraisen kyllä luulisi tietävän, että hänenkin seurakunnastaan on lähtenyt parhaimmassa kasteiässä oleva väki Healin roomiin.
        Tuppurainen vielä laittoi välit poikki lähtijöihin, ettei edes takaisin saisi palata.

Kun nuoriso 13-vuotiaista ylöspäin lähtee Healing Roomiin, niin eihän niitä kastettavia enää ole ja jatkossa ei heidän lapsetkaan ole helluntaiseurakunnissa.

• kamalaaaa

helluntaiseurakunnat ovat jo vuosia toimineet vastoin Sanaa: Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä. Myös Jumalan Sanan totuus kasteista on ollut myynnissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      406
      2629
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      84
      1995
    3. 158
      1541
    4. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      61
      1448
    5. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1396
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1241
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      144
      1032
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      50
      1024
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      890
    10. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      882
    Aihe