Katolilaisuus konservatiivista?

Takaisin_katolilaiseksi

Olen liittymässä katoliseen kirkkoon eli tuon kauniin määritelmän mukaan palaamassa suomalaisten esi-isieni katoliseen uskoon. Kerron tästä ihan avoimesti kaikille ja teen niin myös työpaikallani.

Usein törmään väittämiin, että katolilaisuus olisi jotenkin ”konservatiivista”. Mielestäni sekä konservatiivisuus että liberaalisuus kuten myös oikeistolaisuus että vasemmistolaisuus ovat politiikan käsitteitä. Uskonnon kanssa niillä ei ole mitään tekemistä.

Olen pannut merkille sen, että luterilaisuus on aivan häikäilemättömästi mustamaalannut ja valhetellen panetellut katolilaisuutta tässä maassa vuosisatojen ajan. Lutherista ja reformaation tulosta maahamme ollaan kerrottu pelkkiä satuja. Suosittelen ihmisiä ottamaan kummastakin itse selvää.

7

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arpaguutio

Katolinen kirkkohan ei ole koskaan sekaantunut politiikkaan. Joten on tosiaankin väärin antaa katoliselle kirkolle poliittiisia määritelmiä.

Luther-sadut ovat kamalia. Luterilaisilla on tuo ikävä taipumus uskoa legendoihin ja satuihin. Katoliset sen sijaan pysyvät tiukasti faktoissa. Katolisten pyhimysten elämäkerrat esimerkiksi. 100 % faktaa!

• KatolinenTulevaisuus

Pyhimyksillä ei sentään ole mitään merkitystä katolisen uskon kannalta, Lutherilla sen sijaan on luterilaisille ja aika paljon onkin.

• JohannaÄllä

Pakkoluterilaisen älykkyyden rajan ylittää toteamus siitä, että katolilaiset ovat kuin ovatkin oman maansa kansalaisia, joilla on oikeus ja sanoisin myös velvollisuus osallistua oman maansa politikkaan.

• Mahtiluterilainen
        KatolinenTulevaisuus kirjoitti:

Pyhimyksillä ei sentään ole mitään merkitystä katolisen uskon kannalta, Lutherilla sen sijaan on luterilaisille ja aika paljon onkin.

Sittenhän te voitte poistaa ne pyhimysten kuvat kirkoistanne, kun ei niillä ole mitään merkitystä uskon kannalta.

Hauskaa, että olette tulleet samaan johtopäätökseen kuin Luther. Kauan se kestikin.

Lähdenpä tästä taas palvomaan Lutheria, kun hän on niin kovasti keskeinen henkilö uskoni kannalta. Lausun muutaman Ave Lutherin ja teen hurskaita kumarruksia Luther-ikonin edessä.

• JohannaÄllä

Pyhimykset eivät määritä uskoa. He ovat esimerkkejä kristillisessä kilvoittelussa sekä esirukoilijouta taivaassa.

Lutherin patsasta voit palvoa vaikka Helsin tuomiokirkossa, jossa se on kunniapaikalla. Kristillisissä kirkoissa samalla paikalla olisi Neitsyt Maria.

• öt964

"Katolinen kirkkohan ei ole koskaan sekaantunut politiikkaan."

Etkö lue paavin edesottamuksista - vaikka ei niistä suomalainen lehdistö kirjoita.

• Peruskatolilainen

Katolilaisuus ei ole konservatiivista, vaikka olen pannut merkille sen, että me kirkossa käyvät katolilaiset äänestämme lähinnä oikeistopuolueita.

Yhdysvalloissa presidentti Donald Trump sai suurimman osan katolilaisten äänistä ja ne nimenomaan kirkossakäyviltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6040
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4137
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3362
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2996
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      255
      2083
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1846
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1696
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1569
    Aihe