Anna - Maja Henriksson (SFP : FPA - taxin måste fungera.

SFP:s ordförande Anna - Maja Henriksson kräver att regeringen och FPA åtgärdar problemen med den så kallade FPA- taxin.
- Problemen med FPA - taxin måste åtgärdas.
Det finns nu otaliga exempel om hur det i dagens läge har blivit svårt att få en FPA - taxi eller så har taxin varit kraftigr försenad.
Det är uppenbart att det nuvarande FPA- systemet inte motsvarar patientens behov.
Så här kan det inte fortsätta.
Personer ien svår livssituation ska inte behandlas så här ,säger Henriksson i ett pressmeddelande(hbl)
1
Ilmoita


29 Vastausta

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.


Mutta kun tää on suomenkielinen saitti ... teille on kalliilla rahalla bygattu omat fooruminne, eiks siel ookaan kivaa tai jettekivaa omanmielisten kanssa ?

Ei tänne kukaan muukaan skrivaa venäjäks tai somaliks? Jokainen pysyköön lestissään.
7 VASTAUSTA:
Det är tillåtet att skriva på svenska eller finska.
Jobbigt att vara så där allergisk mot svenskan som "Hus.hus.hem.nu".
olämpligtforum kirjoitti:
Jobbigt att vara så där allergisk mot svenskan som "Hus.hus.hem.nu".
Ingen allergi men om man känner sig nån hallusination att mäste bada i svenskheten, så man gärna gä till svenskspråkiga spalter.

Är det för svårt för dig att FÖRSTÅ = UMMARTAA.
ÄrDetLedigtFraSkolan kirjoitti:
Ingen allergi men om man känner sig nån hallusination att mäste bada i svenskheten, så man gärna gä till svenskspråkiga spalter.

Är det för svårt för dig att FÖRSTÅ = UMMARTAA.
Varför besöker du Svenska Folkpartiets forum ?Är det inte ganska naturligt att man diskuterar här på svenska också ?
Inte går vi och skriver svenska på Sannfinländarnas eller Blå Framtids spalt.
228w kirjoitti:
Varför besöker du Svenska Folkpartiets forum ?Är det inte ganska naturligt att man diskuterar här på svenska också ?
Inte går vi och skriver svenska på Sannfinländarnas eller Blå Framtids spalt.
Jag gör det nog men inte har man mycket på dem att skriva. Bägge är motbjudande och fyllda med clowner.

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Det finns ingen svenskspråkig pollitikspalt.
ÄrDetLedigtFraSkolan kirjoitti:
Ingen allergi men om man känner sig nån hallusination att mäste bada i svenskheten, så man gärna gä till svenskspråkiga spalter.

Är det för svårt för dig att FÖRSTÅ = UMMARTAA.
Det är frivilligt att besöka den här spalten.
+Lisää kommentti
Om man som cancer- eller dialyspatient måste vänta flera timmar på taxi så är det fel i systemet.
1 VASTAUS:
Ganska mycket men det har inget med taxilagen att göra. Varför körs ens sådana patienter med taxi och inte med någon bättre anpassad sjukhustransport?
+Lisää kommentti
"Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena."

Så det är förbjudet att skriva att felet helt och hållet ligger hos FPA? Regeringen har inget med FPA skjutsarna att göra, därför anser jag att A-M riktar udden åt fel håll, vilket kanske är förståeligt såhär i valtider.
1 VASTAUS:
FPA klarar inte av alla nya "reformer " som de nu måste ta om,utkomststöd tex.som socialbyråerna tidigare skötte.
+Lisää kommentti
Se vain on niin, että taksit ovat yrittäjiä, ei sosiaalitoimistoja. Miksi pitäisi ajaa tappiolla kärttyisiä vanhoja ihmisiä huonokuntoisten teiden varsille. Vanhukset muuttakaa kaupunkiin ja lopettakaa se iän ikuinen valivali. Järki käteen.
2 VASTAUSTA:
Vi ska hoppas att du inte blir gammal och behöver FPAtaxi.
098767654 kirjoitti:
Vi ska hoppas att du inte blir gammal och behöver FPAtaxi.
Den är det redan men i Kostamus finns ingen FPA taxi. Därför skall ingen annan heller ha det.
+Lisää kommentti
Hela taxireformen är misslyckad för både kunder och taxiföretagare.
6 VASTAUSTA:
Det har ju gjorts undersökning om den här taxireformen (artiklar på olika tidningar i dag ) väldigt många är missnöjda.
Tur att Berner försvinner från politiken.
Vi som är vana vid fri taxi är av diametralt olika åsikt. Åkte idag med Taxify i Tallinn. Resan från start till destination i centrum var inte längre än ca- 3-4 km. På ditvägen beställde jag en S-Mercedes och tillbaks en utrustad Skoda Kodiak. Bägge skjutsarna kostade ca. 4.5 € och kvittot är i e-mailen.
Man berättar åt appen varifrån man vill åka och vart. Appen berättar i förväg vad det kostar och så väljer man bil och klickar beställ. Den förstas väntetid var 1 min. den andras 2. min. Chaufförerna talade bägge finska, utöver engelska, estniska och ryska.

Man har svårt att föreställa sig att någon verkligen vill ringa och sedan vänta på gatan i en kvart och står man inte där då taxin behagar infinna sig, blåser den vidare.

Försök med att vänja er vid att forntid är forntid och ta del av det betydligt bättre fungerande systemen.
monopoletsdödskramper kirjoitti:
Vi som är vana vid fri taxi är av diametralt olika åsikt. Åkte idag med Taxify i Tallinn. Resan från start till destination i centrum var inte längre än ca- 3-4 km. På ditvägen beställde jag en S-Mercedes och tillbaks en utrustad Skoda Kodiak. Bägge skjutsarna kostade ca. 4.5 € och kvittot är i e-mailen.
Man berättar åt appen varifrån man vill åka och vart. Appen berättar i förväg vad det kostar och så väljer man bil och klickar beställ. Den förstas väntetid var 1 min. den andras 2. min. Chaufförerna talade bägge finska, utöver engelska, estniska och ryska.

Man har svårt att föreställa sig att någon verkligen vill ringa och sedan vänta på gatan i en kvart och står man inte där då taxin behagar infinna sig, blåser den vidare.

Försök med att vänja er vid att forntid är forntid och ta del av det betydligt bättre fungerande systemen.
Kan tilläggas att om man binder ett kreditkort till sin Taxify (fungerar också i Finland) så är det bara att stiga av skjutsen då man är framme. Beloppet går från konto, en mobiltelefon eller surfplatta fungerar som taxameter och kvittot är i e-mailen. Vill man poängsätta chauffören kan man göra det. Då man beställer kan man välja bort chaufförer med dåliga poäng. På kvittot syns varifrån vart man har åkt.
monopoletsdödskramper kirjoitti:
Vi som är vana vid fri taxi är av diametralt olika åsikt. Åkte idag med Taxify i Tallinn. Resan från start till destination i centrum var inte längre än ca- 3-4 km. På ditvägen beställde jag en S-Mercedes och tillbaks en utrustad Skoda Kodiak. Bägge skjutsarna kostade ca. 4.5 € och kvittot är i e-mailen.
Man berättar åt appen varifrån man vill åka och vart. Appen berättar i förväg vad det kostar och så väljer man bil och klickar beställ. Den förstas väntetid var 1 min. den andras 2. min. Chaufförerna talade bägge finska, utöver engelska, estniska och ryska.

Man har svårt att föreställa sig att någon verkligen vill ringa och sedan vänta på gatan i en kvart och står man inte där då taxin behagar infinna sig, blåser den vidare.

Försök med att vänja er vid att forntid är forntid och ta del av det betydligt bättre fungerande systemen.
De personer som mest behöver taxi till sjukhusbesök och liknande hör oftast till"forntiden ".
dinosaurussläkting kirjoitti:
De personer som mest behöver taxi till sjukhusbesök och liknande hör oftast till"forntiden ".
Just det,och åldringar betalar ännu helst med kontanter, vi blir alla gamla någon gång och då kan det ha kommit nya förändringar som de här "experterna " nte mera behärskar.
empatibehövs kirjoitti:
Just det,och åldringar betalar ännu helst med kontanter, vi blir alla gamla någon gång och då kan det ha kommit nya förändringar som de här "experterna " nte mera behärskar.
Inget hindrar betalande med kontanter i de nya systemen. De andra medlen och nyheterna är fungerande optioner som gör det bekvämt och de är tidssparande.

Vad sjukhusbesök beträffar är det frågan om FPA taxi. Det har bara med FPA att göra. Konstigt att man inte ställer den skyldige, Saarikko till svars för den tabben, utan man skyller på i detta fall den halt utomstående Berner.

Det är helt ohållbart att tänka sig att Finland skulle ha en reglerad taxi som man beställer av en person bara för att en del gamla människor anser sig behöva det. Finland skulle stå still med ett sådant genomgripande tänkande. Det enda som skulle ske är att någon annan tar över och det håller på att ske. I jämförelse med Taxify (nu Bolt) och varför inte också Uber är de finska applikationerna små och i klassen "criple ware" som utgår från taxibolagens och inte kundernas behov.
Pröva, varefter ni aldrig vill ringa efter en taxi igen.
+Lisää kommentti
Miksi Inkoossa ei vieläkään ole suomenkielistä yläastetta eikä lukiota?

Asukkaista on yli 50% suomenkielisiä, vaikka svedualueet vapautettiin kielipoliittisista syistä Karjalan evakoiden asuttamisesta?

Vai onko syynä se, että Inkoossa on seurauksista piittaamatta häikäilemättömästi pidetty kiinni surujen etuoikeuksista?

Jos emme vihdoin lopeta ruotsinkielen erityisasemaa, on Suomesssa kohta, Putlerin suosiollisen painostuksen tukemana, kolmaskin virallinen kieli.
2 VASTAUSTA:
Suomessa ei ole mitään "surujen etuoikeuksia", vaan samat oikeudet ovat sekä suomen- että ruotsinkielisillä. Mitään "ruotsin kielen erityisasemaa" ei myöskään ole, vaan asema on tismalleen sama kuin suomen kielellä.

Miltä tuntuisi, jos joku haluaisi viedä sinulta esim. terveyspalvelut omalla äidinkielelläsi vedoten siihen, että olet "etuoikeutettu"?
Sama_oikeudet kirjoitti:
Suomessa ei ole mitään "surujen etuoikeuksia", vaan samat oikeudet ovat sekä suomen- että ruotsinkielisillä. Mitään "ruotsin kielen erityisasemaa" ei myöskään ole, vaan asema on tismalleen sama kuin suomen kielellä.

Miltä tuntuisi, jos joku haluaisi viedä sinulta esim. terveyspalvelut omalla äidinkielelläsi vedoten siihen, että olet "etuoikeutettu"?
Enligt lagen har svensk och finskspråkiga samma rättigheter. I praktiken gäller rättigheterna bara finskspråkiga, eftersom det hela tiden tummas på de svenskspråkigas rättigheter. Skulle villa se hur en fenno reagerar då den söker skattedeklarationer i säg Kajana och det står "finskspråkiga blanketter" ovanför blanketthögen. Det är sådant svenskspråkiga får finna sig i "ruotsikieliset lomakkeet".

I och för sig är exemplet inte speciellt välvalt, för när skulle fenno infinna sig på skatteverket. Skulle man gå in för samma system på FPA skulle inbesparingarna vara betydande.
+Lisää kommentti
Ka nske det blir ändringar till bättre bara de värsta felen som berör FPA - körningarna rättas till.
1
Ilmoita
Mihin se henriksson taxia haluaa, pian on ulko-oven edessä uusi, tumma bemari ja vaatekaapissa tumma jakkupuku
1 VASTAUS:
Tänk att någon riktigt officiellt vill visa hur korkad man är.Grattis.
+Lisää kommentti
De finlandssvenska skoleleverna är duktiga på finska - men i sydväst är kunskaperna sämre än i resten av södra Finland

Kaikki tietää miksi
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Anna - Maja Henriksson (SFP : FPA - taxin måste fungera.

SFP:s ordförande Anna - Maja Henriksson kräver att regeringen och FPA åtgärdar problemen med den så kallade FPA- taxin.
- Problemen med FPA - taxin måste åtgärdas.
Det finns nu otaliga exempel om hur det i dagens läge har blivit svårt att få en FPA - taxi eller så har taxin varit kraftigr försenad.
Det är uppenbart att det nuvarande FPA- systemet inte motsvarar patientens behov.
Så här kan det inte fortsätta.
Personer ien svår livssituation ska inte behandlas så här ,säger Henriksson i ett pressmeddelande(hbl)

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta