Pitäisi laittaa autoon defan 4a ylläpitolaturi.
Autossa on jo lohkolämmitin ja sisätilanpistoke. Tavoitteena on että auto olisi jatkuvasti ylläpitolatauksessa, kun se saattaa seistä viikonkin ja/tai ajetaan vain lyhyttä ajoa. Lohko sisälämmitin olisi vain tarvittaessa käytössä. Eli miten laturin voisi kytkeä?
Oon miettiny alla olevia vaihtoehtoja:
1. Helpoin keino olisi laittaa laturi samaan linjaan lohkon sisälämppärin kanssa, mutta silloin lohko sisälämppäri tuhlaavat energiaa.
2. Toinen mahis olisi laittaa laturille oma minipistoke nokalle, mutta se hankaloittaisi auton piuhaan laittoa kun vain yksi töpseli käytössä. Nokalla pelattaisiin sitten kahden defa piuhan kanssa...
3. Tai ottaisiko lohkolämppärin johdon irti ja laittaisi sisäpistokkeeseen ajastinkellon, millä voisi ajastaa sisätilan lämmitintä? Tällöin laturi lataisi koko ajan akkua ja sisälämppäri toimisi ajastimella, eli autossa olisi laturi sisätilanlämmitin.
Tuleeko mieleen muita vaihhoehtoja miten tuon voisi kätevästi kytkeä? Laturi saisi ladata 24/7, mutta miten saada lohko sisälämppäri ajastettua?
Ylläpitolaturin lisääminen autoon
8
3136
Vastaukset
- teeseitse
taitaa kätevin,joskaan ei halvin,ratkaisu olla defan oma ohjauspurkki kyseiseen käyttöön.
- Defan-asennus
Jep, kustannusmielessä defan ohjaimet kyllä ylittävät budjetin, niissähän taitaa nykyään olla vielä kuukausimaksukin? Itse asennettuna tuo on noin 170 euron homma (laturi 1 elementtijatkopala). On siis rahastakin kiinni, paljoa enempää ei ole aikomus investoida tuohon.
Olisiko jotain muuta, edullista kytkentätapaa? Kesäksi on helppo irrottaa laturilta lohkolle sisälämppärille lähtevä piuha, eli siten otta ne kesäksi pois käytöstä. Mutta miten ne saisi talvella siten, ettei lohko ja sisälämppäri paahtaisi jatkuvasti?
Tällähetkellä "hinnalta paras" lienee tuo vaihtoehto 3, eli elää ilman lohkolämppäriä...?
- enymmärrä
WarmUp 1900 Bluetooth olisi niin kiva paketti, 590€, hinta toisin ei ole kiva.
Kuukausimaksu?- Defan-asennus
Niin kuukausimaksulla olin ajatellut tuota Defa warmup linkiä, 70e/vuosi. Joku sitä on mainostanut.
Bluetooth ohjauksesta en ollut kuullut, näköjään bluetooth kittiä myydään myös n.300 euron hintaan. Sillähän ohjaus onnistuisi, mutta budjetti paukkuu :X
Ehkäpä on laitettava vain laturi talveksi samaan linjaan kaiken muun kanssa ja ajastimella voi ohjata sisälämppäriä. Kesäksi lohkon sisälämppärin piuha irti, niin jää pelkkä ylläpitolaturi käyttöön. Jos olisi syvemmät taskut niin voisi hankkia hienotkin härpäkkeet :P - maksaa_maksaa
https://www.defa.com/fi/tietoa-defa/warmup-finder-link/
Liittymämaksu maksetaan ennakkoon vuodeksi kerrallaan ja se uusiutuu automaattisesti. Lasku lähetetään sähköpostiosoitteeseen, jota on käytetty rekisteröinnissä.
WarmUp Link käyttää GPRS liikennettä ajoneuvon ja älypuhelimen väliseen kommunikointiin. GPRS liikenteelle on kiinteä hinta, joka kuuluu liittymän vuosimaksuun.
- Nipponkippon
Kysyn vaan että mitä järkeä sitä akkua on koko ajan ladata. Ei mitään. Silloin kun tarvitaan lämmitintä, on hyvä ladata myös akkua koska yleensä silloin on kylmä ja akun vataus laskee helposti.
- 13578718967
Halvin/helpoin tapa on varmaan kytkeä laturi niin että johto minipistokkeelta menee ensin laturille, ja siitä jatkaa lohkolle/sisälämmittimelle, jolloin ylläpitolaturilta lohkolle & sisäpistokkeelle lähtevän johdon voi tarvittaessa napata irti. Toisaalta, olettaen että autossa ei ole webastoa tms. virrankuluttajaa niin sekin aika minkä laturi on päällä lohkolämmittimen kanssa pitäisi kyllä riittää hyvin akun varaustilan säilyttämiseksi.
- Anonyymi
Jos autossa on eperi tai webasto, niin 5A ylläpitolatauspaketti on hyvä lisä, koska polttoainelämmitin syö reippaasti sähköä. BT - ohjatussa systeemissä seinäjohdon ollessa kiinni ylläpitolataus on päällä koko ajan. 300 eur BT ohjauskäyttö on ilmaista.
Sohvalta BT-säädön napeilla voi komentaa lohkolämppärin ja sisälämppärin ohjausta
- heti päälle ohjaus [ON]
- ajastinohjaus (aamu töistälähtöaika) [TIMER]
- off [OFF]
Syvemmällä settingsseissä "allways on" on epämääräisesti kerrottu minkä toiminteen allways on:sta on kysymys, koska laitteella voi joko ladata ja/tai lämmittää.
Always on ( ) - jos rasti laatikosta on poistettu, tulee seuraava infoteksti
Always on is disabled. When the heating system is set to ON, the system will automatically default back to timer next time you start your vehicle
Always on (x ) - jos rasti laatikossa, tulee seuraava infoteksti
Always on is enabled. When the heating system is set to ON, the system will turn ON every time the power cable is plugged in.
Tuohon olisi voinut kirjoittaa pidemmin, mitä oikeasti tarkoitetaan, mutta lienee koodari kirjoittama. Voi olla, että always ON asennolla seinäjohdon kytkentä käynnistää aina lämmityksen ja always off tilassa menee timer moodiin automaattisesti.
Ohjelmassa ja manuaaleissa käyttö on hyvin huonosti selitetty. Manuaali lupaa, että ohjelmasti näkyisi latausjännite ja akun varaustila, mutta uusimmasta android ohjelmaversiosta ne puuttuu. Haommasin BT modulin juuri siksi, että olisin puhelimen dashboardista nähnyt latauksen tilan, mutta niitä ei ole näkyvissä. Kusetusta.
CTEK:n BT enabloidusta laturista näkee latausjännitteen ja latausvirran. CTEK:n laturilla eperi-llä pätkäajokaytössä lataus kesti noin 6-8h, joten ylläpitolaturi on ihan tarpeellinen hankinta, jos on polttoainelämmitin.
Toivottavasti defa appia päivitetään ettei ole ihan susi ja poikkea siitä, mitä manuaalissa luvattu.B T kantama on noin 15m, joten ei kovin pitkältä ohjata
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374936- 823506
- 302953
- 612935
- 82757
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552280- 391778
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91700- 181691
- 161584