Karjalanpiirakka sai EU:n nimisuojan "Aito perinteinen tuote" vuonna 2003. Tuolloin määriteltiin, että karjalanpiirakan täyte on pääsääntöisesti ohra- tai riisisuurimoista keitettyä puuroa, perunasosetta tai survottuja kasviksia. Mikäli täytteenä on riisipuuroa, täytyy se määritelmän mukaan valmistaa riisiryyneistä sekä vedestä tai maidosta. Paistetuttujen piirakoiden voiteluun saa käyttää vain voita, öljyä, vesi-maitoseosta tai kananmunaa.
Ongelmana on se, että laktoositon maito ei EU:n määritelmän mukaan ole maitoa, koska siitä puuttuu maidolle olennainen osa laktoosi. Kaupoissakaan ei nykyään enää myydä laktoositonta maitoa, vaan tuote on nimeltään maitojuoma.
Karjalanpiirakan tekemiseen saa määritelmän mukaan käyttää maitoa, joten maitojuoma ei voi olla sen raaka-aine.
https://yle.fi/uutiset/3-10603311
-----
EU ja eeuun säännökset ja miten Suomen virranomaiset niitä noudattaa. Ei voi kun nauraa ja eityisesti hymyilyttää titteli ruokaviraston ylitarkastaja; turhuuksien turhuus, joka on tekevinään jotain!
"Yrittäjä ihmettelee myös, miksi esimerkiksi riisi on hyväksytty karjalanpiirakan raaka-aineeksi, kun riisiä ei Suomessa ole ikinä kasvanut."
Käyräkurkku-direktiivin uusin versio
15
91
Vastaukset
- persusussu
Jos eläisimme oikeudenmukaisessa valtiossa, niin nyt joukko virkamiehiä ottaisi asiakseen kyseenalaistaa kyseisen laktoosittomuuspykälän ja auttaisi suomalaista yrittäjää pitämään jalostamansa tuotteen nimen, kuten kuuluisi. Mutta mitää tekee virkamies. Kyttää ja antaa tiukat aikarajat muuttaa nimi ja vi**uileee vielä päälle, että yrityksillä on ollut aikaa saattaa karjalanpiirakka-asia kuntoon, sillä poikkeamat reseptistä ovat olleet tiedossa jo vuosia.
Näin Suomessa.
(Noin joka viidennellä suomalaisella on laktoosi-intoleranssi. Muualla maailmassa ominaisuus on pikemminkin sääntö kuin poikkeus. MTV 06.09.2017) - 123d123123f
irti perkele eu:sta
- perinteikäs
Karjalanpiirakan reseptiin ei ole sillä mitään vaikutusta kuuluuko Suomi Eu:iin. Kyse on suomalaisesta perinne ruoasta, jonka perinteinen valmistuksen taito häviäisi vuosikymmenessä, jos siinä saisi käyttää mitä ainesosia tahansa. Karjalanpiirakka on karjalanpiirakka ja muu piirakka on muu piirakka. Jos laktoosi ei sovi henkilön ruokavalioon, ei pidä syödä karjalanpiirakoita, vaan nauttikoon muita piirakoita, kuten riisipiirakoita. Jos ei ole kiinnostunut karjalanpiirakasta perinneruokana, miksi kukaan haluaisikaan väkisin mussuttaa muita piirakoita karjalanpiirakkana.
Ei poronkäristystäkään tehdä hirvestä tai naudasta. Useimmat lanttu-tai muikkukukkotekeleet eivät ole aitoa kalakukon reseptiä nähneetkään. Ja sen kyllä maussa huomaa. Vesikään ei ole vettä, jos siihen laitetaan kossua. Ja kossu ei ole kossua, jos sitä lantrataan.
Perinteet kunniaan!- persusussu
Fakta on faktaa: "Yrittäjä ihmettelee myös, miksi esimerkiksi riisi on hyväksytty karjalanpiirakan raaka-aineeksi, kun riisiä ei Suomessa ole ikinä kasvanut."
- riisiperinne
persusussu kirjoitti:
Fakta on faktaa: "Yrittäjä ihmettelee myös, miksi esimerkiksi riisi on hyväksytty karjalanpiirakan raaka-aineeksi, kun riisiä ei Suomessa ole ikinä kasvanut."
Niinpä. Riisi tuli Suomeen 1600-luvulla ja perunaakin alettiin kasvattamaan vasta 1720-luvun lopulla. Riisi oli kaikkien suomalaisten saatavilla 1800-luvulla, kuten perunakin. Voi oli vielä 1500 luvulla liian kallista talonpoikien itse syötäväksi ja lanttuakin alettiin viljelemään vasta 1500 luvulla. Riisiä voidaan hyvin pitää perinteikkäänä karjalanpiirakan valmistusaineena kuten perunaa, voita tai lanttua.
- persusussu
riisiperinne kirjoitti:
Niinpä. Riisi tuli Suomeen 1600-luvulla ja perunaakin alettiin kasvattamaan vasta 1720-luvun lopulla. Riisi oli kaikkien suomalaisten saatavilla 1800-luvulla, kuten perunakin. Voi oli vielä 1500 luvulla liian kallista talonpoikien itse syötäväksi ja lanttuakin alettiin viljelemään vasta 1500 luvulla. Riisiä voidaan hyvin pitää perinteikkäänä karjalanpiirakan valmistusaineena kuten perunaa, voita tai lanttua.
Wikin mukaan "Suomessa riisi korvasi ohran ruoanlaitossa 1950-luvulla" johon ajatukseen voisin itsekin yhtyä, koska sotien aikaan riisiä tuskin Suomeen tuotiin ja sitä ennen kansa oli melkoisen köyhää väkeä ja riisi kallista.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Riisi
Leipurin väittämä: "Riisi ei ole Suomessa ikinä kasvanut" (eikä ihan vähään aikaan kasva) eli jos nojaamme tähän väittämään niin karjalan-/riisipiirakka ei ole suomalainen perinneruoka. Mutta jokainen olkoon mitä mieltä tahansa, minun mielestäni laktoosittoman maidon epääminen karjalanpiirakasta on tyypillinen byrokratian helmi, jota puoltaa hallintoalamainen.
PS. Minun karjalanpiirakkani valmistuu kookosmaitoon tehdystä riisipuurosta. - VieraslajitKitkettävä
riisiperinne kirjoitti:
Peruna on tulkittavissa vieraslajiksi.
- ehjäämaitoa
"Ongelmana on se, että laktoositon maito ei EU:n määritelmän mukaan ole maitoa, koska siitä puuttuu maidolle olennainen osa laktoosi. Kaupoissakaan ei nykyään enää myydä laktoositonta maitoa, vaan tuote on nimeltään maitojuoma."
Tuon karjalanpiirakkaleipomon kannattaa hakea tarvittava maito suoraan maatilalta maitoastiasta, kuten vanhaan aikaan. Ns. ehjä maito ei sisällä laktoosia. Vain meijeri aiheuttaa laktoosia iskukuumennuksessa. Homogenoinnissa määritellään maidon rasvaprosentti.- tosiasiassa
Karjalanpiirakka ei tarvitse maitoa ollenkaan.
- EiMuuta
Tyhmä sinä.
- hohhoijaaa
Mitäs toi muka on , MANSIKAT joku minimi 21mm voikiesus , on siinä ollu määrittelyä , ei voi ku nauraa.
- mansikat
Se on EU:n keksintöä, kuten kurkunkäyryysdirektiivikin aikanaan.
https://www.kasvikset.fi/laatujarjestelmat
Kaikenkokoisia mansikoita saa itsepoiminnalla. Minulle kelpaa kaikki pikkuvarpaan kynttä isommat marjat: osa klitiksi, osa kokonaisena pakkaseen, kaikenkokoiset suuhun tuoreeltaan.
Kaiken huipuksi kesästä 2011 alkaen ammattitilat eivät ole saaneet poimia mansikoita paljain käsin, vain muovihanskoilla tms. Tämäkin on EU:n syytä.
- kfodigj
itsehän nämä leipojat menivät EU:hun vinkumaan tuotesuojaa Karjalanpiirakalle. Ei nyt sitten kelpaakaan.
- leipuripulla
Kun joku rupeaisi markkinoimaan oliiviöljyllä voideltuja karjalanpiirakoita, niin taitaisi äkkiä muistua direktiivit mieleen. Vai onko niin, että lakejakin saa aivan pikkuisen rikkoa?
- TietääköJokuMiksi
Mikä ihmeen perinneruoka jouluna on riisipuuro?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1522545Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131101Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299923- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849