Hampaiden röntgen kuvaus kokemuksia?

Mr_röntgen

Oon 13v poika mulla olis huomenna hampaiden röntgenkuvaus Hatanpään sairaalassa. Mun ylähampaat on sikin sokin ja mulla on ollu 7-vuotiaasta lähtien kaikenlaisia kojeita suussa. Mulle ollaan tehty 6v sitten viimeksi toi röntgen homma enkä enää muista siitä mitään. Tällä kertaa se tehdään sen takia, että nähdään minkälainen juttu mulle seuraavaksi tulee suuhun. Onko jollain teistä kokemuksia tosta? Jännittää ihan sairaasti...

14

1932

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jiiiiiit

Lol mulla on toi hampaiden röntgenkuvaus tänään klo 16.00.

• Haittaa

Jos ei ole pakko kuvata kannattaa jättää väliin , enemmän haittaa kuin hyötyä .

• Mr_röntgen

On pakko käydä kun aika on jo varattu ja hammaslääkäreiden täytyy saada tietää että mitä mulle seuraavaksi pistetään suuhun.

• kaikki.nähty

Kokemusta on paljonkin. Hampaiden röntgenkuvaus on varmasti helpointa mitä hampaiden tutkimisen tiimoilta tehdään. Ei tunnu, olet vain paikallasi pienen hetken ja se on ohitse ennen kuin huomaat mitään tapahtuneenkaan.

• Kokenut_boiii

Ei edes ole paha, koko homma kestää vain 20 sekuntia ja sinulle annetaan kyllä ennen kuvausta tarkat ohjeet. Mulle tehtiin toi kuukausi sitten.

• Helppo_kuvaus

Helppo hommahan tuo on, kuten edellä on todettukin ja varmaan on ollut sinullakin edellisellä kerralla kun et enää muista mitään.

Kyseessä lienee panoraamaröntgen hampaistosta ja se todellakin kannattaa ottaa. Kuvaus tehdään harvoin, joten sätelynkään vuoksi sitä ei kannata jättää väliin jota tuossa ylempänä ehkä joku ajattelikin kieltäytymisohjeineen.
      Kuvauksessa seisotaan kuvauslaitteiston "sisällä" ja kuvauslaitteisto pyörii hitaasti pään ympäri. Kuvaustapahtuma on nopea ja helppo, joten sitä ei ole mitään syytä jännittää. Röntgenhoitaja antaa tarkat ohjeet kuvauksesta, missä pidetään kädet ym.

• Mr_röntgen

Kiitos vastauksista! Oon nyt jo odottelemassa omaa vuoroani sinne kuvaukseen.

• Kehittämisen-varaa

Ehkä kannattaisi aina harkita ennen minkäänlaiseen röntgen-operaatioon menoa. Näin mielestäni siksi, että se väistämättä lisää kyseisen ihmisen säteilykuormaa. Vaikkakin vähän, mutta kuitenkin.

Toisaalta hammasröntgenin kuvat ovat mielestäni nykyisellään epätarkkoja (olen maallikko, mutta olen nähnyt hampaistani otettuja kuvia). Eivätkä hammaslääkäritkään niitä välttämättä aina osaa oikein tulkita.

Mielestäni pitäisikin saaada parempia laitteita hammaslääkärien vastaanotoille. Onhan muun kehon tutkimiseen jo nyt käytössä paljon paremmat laitteet ja menetelmät, esimerkiksi kerroskuvaukset jne.

• yihulgyu

Yhdellä lentomatkalla saa moninkertaisesti enemmän säteilyä kuin jostain röntgentutkimuksesta. Tässä tapauksessa oli ilmeisesti kyse hampaiston panoraamakuvauksesta ja se on huomattavasti tarkempi kuin yksittäisten pikkukuvien ottaminen hammaslääkärin tuolissa. Juuri ennen joulua olin hampaan poistossa ja sitä varten otettiin kyseisestä poskihampaasta paikallinen röntgenkuva (panoraamakuva oli liian vanha). Näin maallikon silmin tuo kuva oli aivan riittävän hyvänlaatuinen.

Kyllähän hampaiden tutkimukseen on olemassa erittäin tarkkoja kuvantamismenetelmiä (juniori suunnittelee noita). Mm. kolmiulotteinen hampaiden kuvaus on jo aika yleistä, mutta kalliiden laitteistojen vuoksi niitä ei ole kunnallisella puolella. Kuvantaminen tehdään röntgenillä. Hampaiden tutkiminen magneettikuvauksella on kuin ampuisi hyttystä tykillä. Kyllähän hampaatkin näkee magneettikuvauksella, mutta maksaa aivan liian paljon.

• Raatohammas

Iisi homma jos kuvaaja osaa hommansa. Mutta auta armias jos säteet menee ohi ja osuu vaikka juuriin niin se onkin jo kamalami juttu ja helevetin ytuskallinen.
      Mieluummin annan porata suoraan juureen kuin röntkata siihen.

• iytfgiuhojlköo

TÄH!!! Kuvantamisessa käytetty röngenannos on niin heikko ja lyhyt ettei se vaikuta yhtään mitään muissa kudoksissa.

• Anonyymi
        iytfgiuhojlköo kirjoitti:

TÄH!!! Kuvantamisessa käytetty röngenannos on niin heikko ja lyhyt ettei se vaikuta yhtään mitään muissa kudoksissa.

Kummallista että potilaalle annetaan kuitenkin lyijyessu joka suojaa muuta vartaloa säteilyltä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      102
      1717
    2. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      15
      1541
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      140
      1454
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      98
      1420
    5. Katsotko mieluiten

Kaivatussasi mitä?
      Ikävä
      78
      1351
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      118
      1205
    7. Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan

Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n
      Maailman menoa
      274
      1111
    8. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      69
      1011
    9. Pidätkö kaivatustasi

Minkä vuoksi erityisesti? Mikä hänessä vetoaa?
      Ikävä
      38
      982
    10. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      18
      975
    Aihe