Oon 13v poika mulla olis huomenna hampaiden röntgenkuvaus Hatanpään sairaalassa. Mun ylähampaat on sikin sokin ja mulla on ollu 7-vuotiaasta lähtien kaikenlaisia kojeita suussa. Mulle ollaan tehty 6v sitten viimeksi toi röntgen homma enkä enää muista siitä mitään. Tällä kertaa se tehdään sen takia, että nähdään minkälainen juttu mulle seuraavaksi tulee suuhun. Onko jollain teistä kokemuksia tosta? Jännittää ihan sairaasti...
Hampaiden röntgen kuvaus kokemuksia?
14
1894
Vastaukset
- Jiiiiiit
Lol mulla on toi hampaiden röntgenkuvaus tänään klo 16.00.
- Haittaa
Jos ei ole pakko kuvata kannattaa jättää väliin , enemmän haittaa kuin hyötyä .
- Mr_röntgen
On pakko käydä kun aika on jo varattu ja hammaslääkäreiden täytyy saada tietää että mitä mulle seuraavaksi pistetään suuhun.
- kaikki.nähty
Kokemusta on paljonkin. Hampaiden röntgenkuvaus on varmasti helpointa mitä hampaiden tutkimisen tiimoilta tehdään. Ei tunnu, olet vain paikallasi pienen hetken ja se on ohitse ennen kuin huomaat mitään tapahtuneenkaan.
- Kokenut_boiii
Ei edes ole paha, koko homma kestää vain 20 sekuntia ja sinulle annetaan kyllä ennen kuvausta tarkat ohjeet. Mulle tehtiin toi kuukausi sitten.
- Helppo_kuvaus
Helppo hommahan tuo on, kuten edellä on todettukin ja varmaan on ollut sinullakin edellisellä kerralla kun et enää muista mitään.
Kyseessä lienee panoraamaröntgen hampaistosta ja se todellakin kannattaa ottaa. Kuvaus tehdään harvoin, joten sätelynkään vuoksi sitä ei kannata jättää väliin jota tuossa ylempänä ehkä joku ajattelikin kieltäytymisohjeineen.
Kuvauksessa seisotaan kuvauslaitteiston "sisällä" ja kuvauslaitteisto pyörii hitaasti pään ympäri. Kuvaustapahtuma on nopea ja helppo, joten sitä ei ole mitään syytä jännittää. Röntgenhoitaja antaa tarkat ohjeet kuvauksesta, missä pidetään kädet ym. - Mr_röntgen
Kiitos vastauksista! Oon nyt jo odottelemassa omaa vuoroani sinne kuvaukseen.
- Kehittämisen-varaa
Ehkä kannattaisi aina harkita ennen minkäänlaiseen röntgen-operaatioon menoa. Näin mielestäni siksi, että se väistämättä lisää kyseisen ihmisen säteilykuormaa. Vaikkakin vähän, mutta kuitenkin.
Toisaalta hammasröntgenin kuvat ovat mielestäni nykyisellään epätarkkoja (olen maallikko, mutta olen nähnyt hampaistani otettuja kuvia). Eivätkä hammaslääkäritkään niitä välttämättä aina osaa oikein tulkita.
Mielestäni pitäisikin saaada parempia laitteita hammaslääkärien vastaanotoille. Onhan muun kehon tutkimiseen jo nyt käytössä paljon paremmat laitteet ja menetelmät, esimerkiksi kerroskuvaukset jne.- yihulgyu
Yhdellä lentomatkalla saa moninkertaisesti enemmän säteilyä kuin jostain röntgentutkimuksesta. Tässä tapauksessa oli ilmeisesti kyse hampaiston panoraamakuvauksesta ja se on huomattavasti tarkempi kuin yksittäisten pikkukuvien ottaminen hammaslääkärin tuolissa. Juuri ennen joulua olin hampaan poistossa ja sitä varten otettiin kyseisestä poskihampaasta paikallinen röntgenkuva (panoraamakuva oli liian vanha). Näin maallikon silmin tuo kuva oli aivan riittävän hyvänlaatuinen.
Kyllähän hampaiden tutkimukseen on olemassa erittäin tarkkoja kuvantamismenetelmiä (juniori suunnittelee noita). Mm. kolmiulotteinen hampaiden kuvaus on jo aika yleistä, mutta kalliiden laitteistojen vuoksi niitä ei ole kunnallisella puolella. Kuvantaminen tehdään röntgenillä. Hampaiden tutkiminen magneettikuvauksella on kuin ampuisi hyttystä tykillä. Kyllähän hampaatkin näkee magneettikuvauksella, mutta maksaa aivan liian paljon.
- Raatohammas
Iisi homma jos kuvaaja osaa hommansa. Mutta auta armias jos säteet menee ohi ja osuu vaikka juuriin niin se onkin jo kamalami juttu ja helevetin ytuskallinen.
Mieluummin annan porata suoraan juureen kuin röntkata siihen.- iytfgiuhojlköo
TÄH!!! Kuvantamisessa käytetty röngenannos on niin heikko ja lyhyt ettei se vaikuta yhtään mitään muissa kudoksissa.
- Anonyymi
iytfgiuhojlköo kirjoitti:
TÄH!!! Kuvantamisessa käytetty röngenannos on niin heikko ja lyhyt ettei se vaikuta yhtään mitään muissa kudoksissa.
Kummallista että potilaalle annetaan kuitenkin lyijyessu joka suojaa muuta vartaloa säteilyltä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus167160- 1972510
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1021957En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761517Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911069- 41980
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va46959- 77853
- 45729
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka7708