Suomi ilman ydinvoimaa?

SäteilytettyNakki

Kuvitellaan että tehtäisiin poliittinen päätös jolla ydinvoimalat suljetaan maassamme 31.12.2019.
Mitä tapahtuisi vai olisiko se katastrofi?

Kysyn tätä siksi koska tällaista pohdintaa en ole palstalla nähnyt.

18

<50

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SähköäSopassa

      Vastaus löytyy, kun katsoo Suomen sähköjärjestelmän tilaa (ks. liite), poistaen siitä ydinvoiman osuuden.

      Vastaus: Kyseessä olisi katastrofi.

      Huomautus: vihreät kieltävät ydinvoiman lisäksi myös fossiilisähkön, eivätkä sallisi vesi- ja biosähkön tuotannon lisäämistä


      https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/sahkojarjestelman-tila/

      • Energia.pohtija

        Järjetön ja vastuuton toimi olisi pysäyttää nyt ydinvoima. Suomesta loppuisi käytännössä sähkö ja jouduttaisiin sähkön säännöstelyyn, johon on toimenpidelistat olemassa. Siinä jäisi piiperötkin ilman sähköänsä. Nyt vielä pitkä pakkaskausi meneillään, joten viranomaiset joutuisivat evakuoimaan ihmisiä kylmilleen jäävissä asunnoista. Aiheesta on ollut ketjuja aiemminkin. Tuollaisen kiellon jälkeen ja ihmisten joutuessa kärsimään saattaisi kansa nousta vaatimaan oikeutta näiltä vouhakkeilta jotka sähköt katkaisivat päätöksillään. Tuollaisia typeriä ehdotuksia ei ole Suomessa kuultu ja nähty sitten vuoden 1944 sabotointi-iskujen jälkeen.


      • Anonyymi
        Energia.pohtija kirjoitti:

        Järjetön ja vastuuton toimi olisi pysäyttää nyt ydinvoima. Suomesta loppuisi käytännössä sähkö ja jouduttaisiin sähkön säännöstelyyn, johon on toimenpidelistat olemassa. Siinä jäisi piiperötkin ilman sähköänsä. Nyt vielä pitkä pakkaskausi meneillään, joten viranomaiset joutuisivat evakuoimaan ihmisiä kylmilleen jäävissä asunnoista. Aiheesta on ollut ketjuja aiemminkin. Tuollaisen kiellon jälkeen ja ihmisten joutuessa kärsimään saattaisi kansa nousta vaatimaan oikeutta näiltä vouhakkeilta jotka sähköt katkaisivat päätöksillään. Tuollaisia typeriä ehdotuksia ei ole Suomessa kuultu ja nähty sitten vuoden 1944 sabotointi-iskujen jälkeen.

        Kuten nyt nähdään niin olemme tyhjän päällä juuri ydinvoiman takia. Saastuttavuuden lisäksi se on liian epävarma energia joka pilasi talouden täysin ongelmien taki. Pienet ydinvoimalat olisivat vasta mahdoton ongelma. Tulee entistä kalliimmaksi. Suurin virhe on ydinsähkön läyttö lämmitykseen ja autoiluun. Halpuus on ollut keinotekoista kuten tuulivoimassa ja aurinkovoimassa. Tukiaiset pitivät hinnan alhaalla hetken mutta sitten kaikki meni överiksi. Rikkaiden ydinsähkön tukeminen muodostui köyhien surmaksi. Hallitus ei käsitä mitään ydinsähköstä eikä paljon muustakaan. Elämme onnettomien päätien Suomessa.Uskotaan kaikkeen mitä hulluimmat keksivät. Tuli liian kalliiksi.


    • PaistettuNakki

      Vihreistä ja heidän älyttömien edustajiensa höpötyksiä tuskin tarvitsee edes esille ottaa.
      He ovat marginaaliryhmä ja ovat esillä vain koska ovat median lemmikkejä.

      Tässä olisi siis vuosi aikaa järjestää energian huolto kuntoon. Se on riittävä aika jos olisimme pakon edessä.

      Venäjä olisi varmaankin hyvin halukas myymään meille vaikka kaiken tarvitsemamme. Mikä olisi hinta?
      Eikö rajojemme yli ostettu sähkö ole jo nyt halvempaa kuin itse tuotettu?

    • Suomeen saataisiin runsaasti lisää uusiutuvilla energioille tuotettua sähköä. Energiatehokkuus kasvaisi rutosti (ydinvoimalat ovat energian suurtuhlareita).

      Painajaissuunnitelma "Ydin-Suomi-skenaario" /1/ voitaisiin lopullisesti haudata, ja Suomesta tulisi ydinturvallinen valtio. Ydinonnettomuutta Suomen maaperällä ei suomalaisten tarvitsisi enää pelätä.

      Jälkeläisemme kiittäisivät meitä kestävää kehitystä tukevasta ratkaisusta.

      /1/ Ydin-Suomi-skenaario:
      https://keskustelu.suomi24.fi/t/14788646/ydin-suomi-skenaario
      http://voima.fi/artikkeli/2011/mita-se-lounatuuli-tietaa/

    • onneksi.ei.tapahdu

      Rakennettaisiin pikaisesti pieniä kaasuvoimaloita ja lisättäisiin sähkön tuontia Venäjältä. Otettaisiin käyttöön muutama jo alas ajettu hiilivoimala. Katuvalaistus sammuisi talvisin yöaikaan ja onnettomuudet sekä turvattomuus lisääntyisi. Teollisuus joutuisi joustamaan kulutuksensa kanssa. Sähkön hinta moninkertaistuisi. Sähkölämmittämiselle asetettaisiin lisävero. Sähköautot muuttuisivat kertaheitolla vaaralliseksi ongelmajätteeksi.

      Varsin ikäviä seurauksia siitä tulisi ja kalliiksi se kävisi. Onneksi tuollainen ei ole odotettavissa vaan voimme käyttää ydinvoimaa jatkossakin. Kun OL3 käynnistyy niin sähkön tuontiakin saadaan vähennettyä sen koko tehon verran.

      Vaan kun aloittaja on trolli niin eipä sille juurikaan kannata vastailla.

      • NakkiHyppääKupista

        Kiitän lämpimästi hra onneksi.ei.tapahdua asiallisesta ajatelmastaan.
        Hauskahan se on katuvalojen sammumisineen.

        En kuitenkaan usko että ydinvoimaloidemme alasajo vaikuttaisi mitenkään infastruktuuriimmme saati kuluttajille.

        Olen aivan varma että pakon edessä voisimme tehdä sähköntuottomme jopa halvemmalla kuin nyt.
        Onko tuontisähkömme halvempaa kuin oma ydinsähkömme? Olen nähnyt laskelmia että näin olisi.

        Tuo trolliksi kutsuminen on loukkaus ja siksi kai se oli tarkoitettukin.
        Olen vain asioista kiinnostunut tavis ja jos kyselyni ärsyttävät niin voi voi.....


      • you-are-disingenuous
        NakkiHyppääKupista kirjoitti:

        Kiitän lämpimästi hra onneksi.ei.tapahdua asiallisesta ajatelmastaan.
        Hauskahan se on katuvalojen sammumisineen.

        En kuitenkaan usko että ydinvoimaloidemme alasajo vaikuttaisi mitenkään infastruktuuriimmme saati kuluttajille.

        Olen aivan varma että pakon edessä voisimme tehdä sähköntuottomme jopa halvemmalla kuin nyt.
        Onko tuontisähkömme halvempaa kuin oma ydinsähkömme? Olen nähnyt laskelmia että näin olisi.

        Tuo trolliksi kutsuminen on loukkaus ja siksi kai se oli tarkoitettukin.
        Olen vain asioista kiinnostunut tavis ja jos kyselyni ärsyttävät niin voi voi.....

        Kutsun sinua trolliksi siksi, että mielestäni harrastat vilpillistä kommunikointia. Suomen kielessä ei oikein ole vastaavaa sanaa mutta kutsuisin tapaasi kirjoitella englanninkielen sanalla, jonka kirjoitin nimimerkikseni. Sellaista kirjoittelutyyliä harrastavan kanssa keskustelemisesta jää suuhun paha maku.

        Esimerkkinä on se, että on esittävinään oikean kysymyksen johon mukamas haluaa vastauksia mutta tarkoituksena onkin esittää kysymyksen verukkeella paikkansapitämättömiä väitteitä. Älyllisesti rehellinen keskustelija aloittaisi esittämällä kyseiset väitteet suoraan, jolloin aikaa ei tuhlautuisi jo etukäteen laaditun käsikirjoituksen purkamiseen palstalle.

        Pyydän että jatkossakin muistat käyttää sanaa "nakki" osana nimimerkkiäsi muistutuksena siitä, että olet viestinnässäsi vilpillinen.


      • NakkiSähköäOstamassa

        Kiitoksia kommentista.

        Sanoit että älyllisesti rehellinen keskustelija esittäisi väitteet suoraan kysymysten sijaan?!
        Aloitukseni aiheesta tuo on mahdotonta koska kyse olisi kuvitteellisesta tilanteesta.
        En myöskään voi taviksena esittää lukemiani väitteitä faktoina ja silloin asiasta kiinnostuneen on pakko esittää asinsa kysymysten muodossa.

        Sallit siis yhden kysymykseni toiston koska en ole saanut siihen vastausta?
        Onko tuontisähkömme halvempaa kuin itse tuottamamme ydinsähkö?


    • IsoHintaEro

      Onko tuontisähkömme halvempaa kuin itse tuottamamme ydinsähkö?

      Ei ole.

      Sähköä tuodaan nyt n. 2800 MW teholla, sähkön aluehinta n. 59 euroa/MWh.

      Suomen ydinvoimalat tuottavat sähköä omakustannushintaan n. 25 euroa/MWh.

      • poliittinen.hinta

        Tuontisähköön liittyy myös poliittinen kustannus ja riski varsinkin silloin, jos sitä joudutaan ostamaan Venäjältä. Sähkön hinta siis nousisi ja olisimme entistä riippuvaisempia naapurimaan itsevaltiaan hyväntahtoisuudesta.


      • huono.yhdistelmä

        Mitä vähemmän tuulivoima kulloinkin tuottaa energiaa sitä korkeampi on sähkön hinta Suomen rajoilla. Ja mitä vähemmän tuulivoima kulloinkin tuottaa energiaa sitä suurempi on tarve tuoda energiaa Suomeen. Mahdollisimman huono ydistelmä siis.


    • "Onko tuontisähkömme halvempaa kuin itse tuottamamme ydinsähkö?"

      Tuontisähkön hinta on markkinasähkön hetkellinen hinta. Siihen vaikuttaa marginaalilaitoksen tuotantokustannus sekä markkinareaktio. Ydinsähkön "kustannuksen" tärkein komponentti on voimalaitoksen hinta tasattuna koko käyttöiälle. Näitä on lähes mahdotonta verrata keskenään.

      Silti voidaan perustellusti sanoa, että aika usein tuontisähkö vaikuttaa hetkellisesti edullisemmalta kuin itse tuotettu ydinsähkö, mutta myös aika usein ydinsähkö on edullisempaa vaikkapa vain pelkillä muuttuvilla tuotantokustannuksilla mitattuna.

      Pitkällä tähtäyksellä oma ydinvoima on lähes välttämätöntä. Mistä muualta me saisimme tarvitsemamme perusvoiman, ei sitä välttämättä naapurimaista heru.

    • Anonyymi

      Noin 3 vuotta sitten puhuttiin sähköpulasta ja jopa ydinvoimaloiden pysäyttämisestä. Nyt ollaan tilanteessa jossa sähköpula saattaa tulla jopa ensi yönä myrskystä johtuen. Onneksi on edes hiukan ydinvoimaa. Vihreätkin kannattavat sitä. Näin maailma muuttuu lyhyessä ajassa.

    • Anonyymi

      Mitäkö tapahtuisi? Huonelämpötilaa laskettaisiin ja oltaisiin villasukissa ja -paidassa. Julkisten tilojen huonelämpö laskettaisiin 8-16 ulkopuolella todella alas. Paksumpi peitto. Tehtäisiin enemmän käsin eikä sähkölaitteilla. Sammutettaisiin turhat valot. Joka paikassa eivät palaisi kirkkaat miljoonat loisteputket. Valomainoksista luovuttaisiin. Katuvalot olisivat osan yöstä keskustojen ulkopuolella pois päältä. Hankittaisiin takkoja ja uuneja, aurinkopaneeleita, tuulivoimaloita kotikäyttöön. Puun ja turpeen käyttö energianlähteinä lisääntyisi. Aaltovoimaa hyödynnettäisiin. Teollisuuden toimintoja siirrettäisiin öihin. Jäähallit suljettaisiin ja luisteltaisiin ulkona. Vedyn käyttöä energiana kehitettäisiin. Maatilat hyödyntäisivät lantaa lämmöntuotantoon. Sähköautoilu lopetettaisiin ja kuljettaisiin julkisilla.

      • Anonyymi

        Sähköautot voidaan ladata yöllä, jolloin sähköstä ei ole pulaa. Sama koskee katuvaloja ja mainosvaloja, niiden käyttöaikaa voidaan toki tarkistaa. Itse hain äskettäin yötöitä, vähän niitä on tarjolla vieläkin, joten suurta siirtymää yötyöhön ei ainakaan vielä ole. Sähkölaitteiden hyöty on usein suurempi kuin niiden korvaaminen käsityöllä. Suurten puu- ja rakennusjätemäärien polttaminen hävittämistarkoituksessa pitäisi kieltää ja tarjota ilmainen mahdollisuus toimittaa ne jäteasemalle energiakäyttöä varten.


    • Anonyymi

      Tuulivoimaa ei ole rakennettu kuin nimeksi ja huonoille paikoille,silti se tuottaa keskimäärin 1500mw ja nytkin 3500mw koko päivän.

    • Anonyymi

      jaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe