Vanhus päätyy yhä useimmin itsemurhaan

kultainen-vanhus

Joku vielä kehtaa väittää. että näihin ei ole yksiselitteisiä syitä. Täytyykö näitä vielä
ihmetellä nykysuomessa. Näitä tapahtuu joka toinen päivä.
Harvemmin vanhus jättää jäähyväiskirjeitä, kun päätyy itsensä lopettamaan.
Mahtaisi tilastot olla aika synkät, jos ne tulisi ilmi.

8

84

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aninka

      Vanhusten itsemurha on vaiettu asia. Moni turvautuu siihen kun ei halua olla toisten armoilla kipuineen ja vaivoineen. Lähes jokainen hoitolaitoksessa oleva ei muistisairas toivoo kuolemaa. Yöhoitajana kuulen monet tarinat ja monesti pyynnön kuoleman auttamiseksi. Valitettavasti vanhusten arvostus yhteiskunnassamme on olematon. Tämä on yksi syy itsemurhiin.

    • anonyymi_2AM

      Ei johdu vanhuudesta. Vaan johtuu vanhuuden sairauksista,
      sairaus, yksinäisyys, alkoholisoitunut, syrjäytynyt ei harrastuksia ei puolisoa ei sukulaisia, ( tai eivät ole yhteydessä) köyhyys, häpeä, psyyke.

      90 v. Terve, raitis,varakas, hyvä parisuhde, hyvä henkinen , harrastukset, sidosryhmät 90 v. ei halua vielä kuolla.

      • nöyryys-on-hyvästä

        Sinulla on kovin syyllistävä ja vähättelevä elämänasenne, Olet varmasti vielä aika nuori, kun vanhenet toivottavasti se on korjaantunut.


    • anonyymi_tXs

      Eihän vanhusten arvostus meillä kovin korkealla ole. Mutta riippuu henkilöstä itsestään ja ympäristöstä!
      Huono-osaisia katkeria, kokevat että heitä ei arvosteta.
      Ketkä kokee ketkä eivät
      On paljon sukuja joissa vanhuksista pidetään huolta. Ja heitä arvostetaan.

    • vanhaukko

      parempi on tehdä itsemurha kuin joutua noihin kuoleman taloihin. kuka luottaa enään noihin vanhustaloihin... syöttävät lääkkeitä että varmasti on tokkurassa ja lääkkeet syövät pikkuhiljaa elämän pois. Onneksi ei ole sukulaisia eikä lapsia... kunhan tässä ollaan ja klapeilla lämmitetään kesämökkiä ilman sähköä... kuolemaa odotellaan... asuntojonossakin olen ollut 4 vuotta

      • ennustelija

        Heippa, jos minulle tulee dementia,olen ilmoittanut tyttärelleni,
        että hoidan itseni, hengiltä en halua mitään hoivakoteja. Tiedän '
        keinon millä pääsen lähtemään.Tämä yhteiskunta syyllistää meitä
        vanhuksia, olemme syypäitä melkein kaikkeen.
        Aina jokainen politikko toteaa,että kun vanhuusväestö lisäänty
        ja tulee kalliiksi.mutta vannhuus se tulee heillekin.


    • lapsetvanhuksetkärsii

      uutisissa juuri kuului että epämääräisiä kuolemia paljon laitoksissa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe