KAKSIKÄYTTÖAUTO = Verolla kikkailua ?

Veroille allerginen

Viikolla 7/2005 sai noin 15.000 "kaksikäyttöauton"
omistajaa/haltijaa verottajalta muistutuksen ala-
maisuudestaan, joka velvoittaa kuukauden sisällä maksamaan, kesken auton verovuotta, ajoneuvoveroa
Suomen valtiolle. MILTÄ TUNTUU - KOHTALOTOVERIT ?
Maksoin autostani jo 22 vuoden ajan korkeaa käyt-
töveroa kunnes heinäkuussa 2004 sain katsastus-
insinööriltä innoituksen ja neuvot muuttaa autoni
pa:ksi. Maksoin veron 18.08.2004 vuodeksi ja nyt
kesken verovuotta pitää maksaa lisää, ilman mahdollisuutta välttyä siltä, koska sitä ei voi takautuvasti vuoden 2005 alusta muuttaa enää "oikeaksi pa:ksi". Kyllä katosi kerralla luottamuksensuoja virkamiehiin ja kansanedustajiin.Joku VaV:n kansanedustaja oli muutattanut jo rehellisesti luonnosteltua po.lakia koskemaan viime vuonna muutettuihin autoihin ! Olisi kiva tietää kuka hän oli ???
En ole saanut edes alv:n etua, koska ei ole Y-tunnusta !

16

13031

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TT-Citikka

      Niin ei sinulta takautuvasti veroja peritä. Muutettiinpahan vaan käyttövoimaveron perintäsääntöjä tämän vuoden alusta - ei sinulta viime vuoden osalta mitään veroja uudelleen peritä.

      • VKE

        Nooh, alkuper. jutussa puhuttiin vähän harhaanjohtavasti tässä yhteydessä verovuodesta, joka ei muuten aina ole sama kuin kalenterivuosi. Jutussahan tarkoitettiin sitä vuoden pituista aikaa, jolle vero oli jo määrätty... mutta asiaan eli kirjoituksen pointti oli, että miten jo vuodeksi määrättyyn veroon tuli yhtäkkiä korotus. Omituista on sekin, että takautuvasti muutettiin lakia niin, että se koskee jo aiemmin täysin lainmukaisesti tehytyjä pakettiautoksi muutoksia.
        Ei mene meikäläisenkään oikeustajuun tuollainen lainsäädäntöhomma, olkoonkin että oli kikkailua ja veronkiertoa.
        Kyllä tässä maassa tuntee olevansa todella vaikutusvallaton kansalainen näissä autoverotusasioissa, mutta se onkin jo toinen juttu.
        Tuosta diesel-henkilöauto/pakujen veroasiasta oli muuten aika hyvä pääkirjoitus hesarissa perjantaina.


    • Vaikka y tunnus olisikin nimittäin JOS ASIOISTA YHTÄÄ OTTAA ETUKÄTEEN SELVÄÄ niin alv.ia EI ole koskaan pystynyt kaksikäyttöautoista vähentämään JA JOS ON NIIN JOUTUU MAKSAMAAN TAKASIN.

      • lässytys

        osaltasi vaan jatkuu , ota itse selvää alveista kun et niistä mitään näytä tietävän !


      • tosiaan

        että kaikki firman autot on vaan pakuja , ääliö .


      • yksi

        amispelle , mikä ei ole koskaan mitään veroja edes maksanut !


      • maukka

        Kaksikäyttöautojen verovähennysoikeus 877
        18.12.1998
        Arvonlisäverolakia on muutettu 1.1.1999 lukien siten, että lain 114 §:ään on lisätty uusi 3 momentti (962/98), jonka mukaan kaksikäyttöautoon sekä siihen että sen käyttöön liittyvien tavaroiden ja palveluiden vähennysoikeuteen sovelletaan samoja rajoituksia kuin henkilöautoon.

        Säännös kaksikäyttöautoista sisältyy ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 30.9.1998 voimaan tulleisiin muutoksiin. Kaksikäyttöauto on pakettiautojen alaryhmä, jossa on kuljettajan lisäksi istumapaikat enintään kuudelle henkilölle. Kaksikäyttöauton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta auton tavarakuorman massan tulee olla suurempi kuin 68 kg:n massaisiksi katsottujen istumapaikkojen (ilman kuljettajaa) yhteen laskettu massa. Kaksikäyttöauton tavaratilaan asennettavat istuimet saavat kiinnitykseltään, turvavyövarustukseltaan ja turvavöiden kiinnityspisteiden ja pääntukien osalta vastata henkilöauton istuimia.

        VÄHENNYSRAJOITUS EI KOSKE kaksikäyttöautoa, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen eikä kaksikäyttöautoa, JOKA ON HANKITTU YKSINOMAAN VÄHENNYKSEEN OIKEUTTAVAAN
        TARKOITUKSEEN. Suuri osa firmojen autoista hankitaan yksinomaan yrityksen käyttöön . Jos ajetaan molempia eli yksityis ja yritysajoja hankitaan tavallinen paku. Sitten taas toisilla on toinen henkilöauto kokonaan omassa käytössä ja toinen pelkästään firman . Kawasakilla on täysin harhaluulot yritysten verotuksesta , parempi kun et täällä levittele vääriä tietoja !


      • ihme

        että levittelet paskaa , koska kawasaki on täysi paska !


      • lainkaan

        saamaasi palautetta , luulis lopettavan harhaanjohtamisen !


      • sinä

        pääsi perseeseesi !


      • kiinni

        saatanan idiootti !


      • säkin

        maajussi täällä käyt möykkäämässä , kyllä sunkin pitäis jotain alvista tietää , ai joo sä ookkin vasta 18 :toista !


      • maukka kirjoitti:

        Kaksikäyttöautojen verovähennysoikeus 877
        18.12.1998
        Arvonlisäverolakia on muutettu 1.1.1999 lukien siten, että lain 114 §:ään on lisätty uusi 3 momentti (962/98), jonka mukaan kaksikäyttöautoon sekä siihen että sen käyttöön liittyvien tavaroiden ja palveluiden vähennysoikeuteen sovelletaan samoja rajoituksia kuin henkilöautoon.

        Säännös kaksikäyttöautoista sisältyy ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 30.9.1998 voimaan tulleisiin muutoksiin. Kaksikäyttöauto on pakettiautojen alaryhmä, jossa on kuljettajan lisäksi istumapaikat enintään kuudelle henkilölle. Kaksikäyttöauton suurimmasta sallitusta kokonaismassasta auton tavarakuorman massan tulee olla suurempi kuin 68 kg:n massaisiksi katsottujen istumapaikkojen (ilman kuljettajaa) yhteen laskettu massa. Kaksikäyttöauton tavaratilaan asennettavat istuimet saavat kiinnitykseltään, turvavyövarustukseltaan ja turvavöiden kiinnityspisteiden ja pääntukien osalta vastata henkilöauton istuimia.

        VÄHENNYSRAJOITUS EI KOSKE kaksikäyttöautoa, joka on hankittu myytäväksi, vuokrattavaksi taikka käytettäväksi ammattimaiseen henkilökuljetukseen tai ajo-opetukseen eikä kaksikäyttöautoa, JOKA ON HANKITTU YKSINOMAAN VÄHENNYKSEEN OIKEUTTAVAAN
        TARKOITUKSEEN. Suuri osa firmojen autoista hankitaan yksinomaan yrityksen käyttöön . Jos ajetaan molempia eli yksityis ja yritysajoja hankitaan tavallinen paku. Sitten taas toisilla on toinen henkilöauto kokonaan omassa käytössä ja toinen pelkästään firman . Kawasakilla on täysin harhaluulot yritysten verotuksesta , parempi kun et täällä levittele vääriä tietoja !

        kirjoitukseni lopusta oli jäänyt pois sana YKSITYISKÄYTÖSTÄ ja huomasin sen vasta nyt. Valitettavasti, koska sen puuttuminen tosiaan muutti asian täysin vääräksi. Olen pahoillani jos joltakin turhaan verenpaine nousi huolimattomuuteni takia.Mutta hyvää keväänjatkoa kaikille siitä huolimatta.


      • maukka
        kawasaki250 kirjoitti:

        kirjoitukseni lopusta oli jäänyt pois sana YKSITYISKÄYTÖSTÄ ja huomasin sen vasta nyt. Valitettavasti, koska sen puuttuminen tosiaan muutti asian täysin vääräksi. Olen pahoillani jos joltakin turhaan verenpaine nousi huolimattomuuteni takia.Mutta hyvää keväänjatkoa kaikille siitä huolimatta.

        valistit taannoin autoverot ja vakuutukset palstalla täysin samaa vaikka tiesit että kyseessä on firma , väitit että kaksikäyttöautosta ei saa vähentää alvia ja jos vähentää tulee ikäviä YLLÄTYKSIÄ . Jos kirjoittelet tänne näistä vaan mustatuntuu perusteella niin joku voi ottaa nekin todesta , "toivottavati ei" . Maajussina tai paremminkin maajussin poikana sinulla on tai on myös edessä nämä alv jutut joten tietoa "TÄYTYISI " olla . Kun näitä verolakeja yrittää opiskella kannattaa lukea teksti aina loppuun saakka eikä jättää mitään pois , koska sanankin pois jättäminen muuttaa asian täysin ! Mitään keväänjatkoja ei tarvitse toivotella näiden kirjoittelujen perusteella niillä ei pääse ohi ikävän tilanteen !


    • ???

      ???

    • Rellu5L

      Mihin voi elämässä luottaa kaikkein vähiten? Yhteiskuntaan, tämä on oikea vastaus, älkää koskaan luottako, edes kuntatasolla, yhteiskuntaan. Toinen ajankohtainen esimerkki on vapaaehtoinen eläkevakuutus! Valtiovalta on 1950-luvulta asti pelleilyt pakettiautomääritelmien kanssa, pakettiauto on pakettiauto, eikä esim. farmari taikka maasturi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe