Hoivokodeista kerran vielä.

Koteja on laidasta laitaan. Hyvin monet vanhat niissä pärjäävät,
Itse en pystyisi muuttaman sellaiseen, koska eläkkeeni ei siihen riitä. Eilen jossakin artikkelissa mainittiin, että asuminen hoivakodissa maksaa 2500/kk. Oletin, että se on sitten täyshoito. Kuulin, ettei edes aamupala kuulu siihen.
On tai ei, niin siivouksen luulisi tuollaseen hoivakotiin kuuluman ilman muuta. Ei, tuntimaksu on 38e. Paitsi se vessapaperirulla, toimituksesta velotetaan 15 e. Pitääkö vanhuksella olla omat rullat?

Voisi kuvitella, millaiseksi lutikkalinnoiksi dementoituneiden ja liikuntakyvyttömien vanhojen ihmisten kodit muuttuisivat, jos siivousapua ei olisi. Moni ikämies ei ole ikinä luuttuun koskenut, ja järjestyksenpito ei ole jokaisella verissä. Miten huonosti liikkuva vie pyykkinsä kellariin, pesee ja viikkaa, ja tuo kopan takaisin ylös? Rollaattorilla.

Niinpä uskon kaikkien puolesta, että asumisen liittyy siivous, jolloin käsitellään myös vessa. Eikö siinä ohessa todellakaan onnistu vessapaperirullan vaihto?

Vanhusaihe virkistää poliitikoita ja heidän seuraajiaan. Huutaminen on terveellistä, keuhkot puhdistuvat. Tänään eduskunnassa jatketaan huutamista keskustekussa, jonka oppositio välikysymyksellä saa aikaan. Eilen huudettiin A-tookissa niin että oli pakko sulkea toosa. Tuleekohan tämä maailmaa kaatava vessapaperiongelma vaalien pääkysymykseksi?
Tulevaisuudessa kevään koitoksen nimeksi muotoutuu "vessapaperivaalit".

39

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seniori72

      Kaikilla on tarvittaessa mahdollisuus saada hoivapaikka, se ei riipu varallisuudesta.

      Kunnilla ei ole tarpeeksi palvelutalo- ja hoivapaikkoja.
      Siksi kuntaa ostaa sitä tarvitsevalle paikan yksityiseltä
      (esim. Esperi, Attendo, Mehiläinen).

      Yksityishenkilö joka paikan saa ns. kunnan ostopalveluna,
      maksaa siitä 85% eläkkeestään
      on eläke minkäsuuruinen hyvänsä.
      Kunta maksaa lopun eli suurimman osan.

      On erilaisia ja erihintaisia yksityisiä hoivakoteja, joihin ainakin varakkaammat voivat mennä ja menevät omalla kustannuksellaan.
      Lopullinen hinta riippuu siitä, mikä on vuokra huoneesta ja mitä palveluja ostat omalla rahalla.
      Kuukausihinta voi nousta jopa yli 5000 euroa.

      • kotihoidostakin.apua

        Jos pärjää, kannattaa asua kotona ja pyytää kotihoito.

        Kotihoito voi käydä tarpeen mukaan,
        vaikkapa joka toinen perjantai esimerkiksi tuomassa lääkkeet ja mittaamassa verenpaineen ja ottamassa sokeriarvon ja muita asioita.

        Tai kotihoito voi käydä kerran viikossa,
        tai 2-3 kertaa viikossa,
        tai kerran päivässä
        tai kolme kertaa päivässä.

        Hoitokertoja voi pyytää lisää, kun tuntee tarvitsevansa lisää apua.

        Kotihoidon tarpeesta tullaan keskustelemaan kotiisi, jos niin haluat.

        Kotihoidon omavastuu ei maksa paljon.

        Kotihoidon avulla voi asua kotona kauemmin.


    • seniori72

      A-talk tuleekin tänään uusintana 16.05, kiitos vinkistä,
      en muistanut eilen katsoa.

      En enää ihmettele, miksi kokoomus ja kepu ei sallisi minimi hoitajamitoituksen lakiin kirjaamista,
      sehän vie tuottoja hoivakotien omistajilta, jotka taitaa myös omistaa siivousfirmoja ja ruokapalveluyrityksiä ?
      Tuhkatkin pesästä viedään.

      • Itsepalveluhoivakodit kehitteillä. :)


      • kotinsa.vanki77
        Makriina2 kirjoitti:

        Itsepalveluhoivakodit kehitteillä. :)

        Juu, asun jo sellaisessa.


    • Kohtuuden nimessä on sanottava, että tuhannet ikääntynet ihmiset elävät täysin turvallisissa oloissa ja hyvissä käissä hoitolaitoksissa, joissa on osaava henkilökunta. Ei pidä unohtaa, että palvelutalojen henkilökunnalla on vastuullinen ja raskas työ, huonosti palkattu, mutta silti he ovat hyväntuulisia ja ymmärtäväisiä niin asukkaille kuin heidän omaisilleenkin.
      Monilla meistä on tuttavia seniorikodeissa. Kyllä niissä viihdytään ja voidaan paremmin kuin kotona yksin.

      • pieni.ero

        Seniorikodit on vähän eri kuin lähes sairaalat, yksityset hoivalaitokset.
        Seniorikodeissa asuu yleensä parempikuntoisia vanhuksia.


      • seniorikodit

        Espereissä voi potilas olla lähes sairaalakunnossa, mutta sairaanhoitoa ei ole.
        Lähihoitaja ei ole sairaanhoitaja.
        Oikeaa sairaanhoitoa saa vain sairaalassa.
        Senorikotiin muuttaa yleensä vielä jonkun verran aktiivinen ihminen,
        joka voi ostaa sieltä palveluja kunnon heikkenemisen myötä.
        Seniorikotiin pääsee kuka vaan 55-vuotta täyttänyt, jolla on rahaa
        ja jos on tilaa.
        Monissa voi asua normaalisti vuokralla ilman palvelujakin.


      • seniorikodit kirjoitti:

        Espereissä voi potilas olla lähes sairaalakunnossa, mutta sairaanhoitoa ei ole.
        Lähihoitaja ei ole sairaanhoitaja.
        Oikeaa sairaanhoitoa saa vain sairaalassa.
        Senorikotiin muuttaa yleensä vielä jonkun verran aktiivinen ihminen,
        joka voi ostaa sieltä palveluja kunnon heikkenemisen myötä.
        Seniorikotiin pääsee kuka vaan 55-vuotta täyttänyt, jolla on rahaa
        ja jos on tilaa.
        Monissa voi asua normaalisti vuokralla ilman palvelujakin.

        Jos ns. hoidosta pitää maksaa esim. 2500 e/kk, niin luulisi potilaan tai hänen omaisensa vaativan vastinetta maksulle.
        Kilpailu hoivakodeista ei ole tarpeeksi tehokasta. Nykyisin niihin "pääsee", joten on tyydyttävä siihen mitä saa. Kunhan valinnanvaraa alkaa tulla ja sana kulkee, rupeaa hoitohenkilökuntaakin olemaan riittävästi.
        Totta, että seniorikodeissa asukkaat ovat omatoimisempia kuin hoivakodeissa. Hintaa kuitenkin peritään käsittämättömästi kummassakin.
        Uusi uljas sote tuo hoivakodit sitten jokaisen ulottuville, Nythän pitää olla tosi varakas, että pääsee sinne hoivakodin sänkyyn. Tulevaisuudessa ennusteen mukaan kunta maksaa osan kuukausimaksusta, joten sinne pääsee sitten ne köyhätkin nauttimaan viimeisistä vuosistaan.


      • nicce.np
        Makriina2 kirjoitti:

        Jos ns. hoidosta pitää maksaa esim. 2500 e/kk, niin luulisi potilaan tai hänen omaisensa vaativan vastinetta maksulle.
        Kilpailu hoivakodeista ei ole tarpeeksi tehokasta. Nykyisin niihin "pääsee", joten on tyydyttävä siihen mitä saa. Kunhan valinnanvaraa alkaa tulla ja sana kulkee, rupeaa hoitohenkilökuntaakin olemaan riittävästi.
        Totta, että seniorikodeissa asukkaat ovat omatoimisempia kuin hoivakodeissa. Hintaa kuitenkin peritään käsittämättömästi kummassakin.
        Uusi uljas sote tuo hoivakodit sitten jokaisen ulottuville, Nythän pitää olla tosi varakas, että pääsee sinne hoivakodin sänkyyn. Tulevaisuudessa ennusteen mukaan kunta maksaa osan kuukausimaksusta, joten sinne pääsee sitten ne köyhätkin nauttimaan viimeisistä vuosistaan.

        Sinulla aika väärä käsitys ?
        Kunta maksaa jo nyt osan maksuista.
        Hoivakodeissa on jo kaiken aikaa niitä, joille ei ole tilaa kunnallisissa palvelutaloissa.

        Hoivakoteihin pääsee jokainen, kun tarpeeksi huonossa on, ei tarvitse olla varakas.
        Itse maksaa 85% eläkkeestä, kunta maksaa loput,
        ihan yksi lysti onko eläkkeesi 1200 vai 3200.
        Kunnat ovat ostaneet vanhuspalvelun Esperiltä, Attendolta, Mehiläiseltä
        koska kuntien omat palvelutalopaikat eivät riitä.

        Tarpeeksi varakkaat voivat valita itse paikkansa ja ajankohdan koska muuttavat seniorikotiin, koska maksavat kaiken itse, noin 4000-5000 euro/kk
        Seniorikoteihin voi muuttaa nuorempana ja terveempänäkin
        eikä kaikkia palveluja ole pakko ostaa kaikissa paikoissa, voi päästä alle 2000 euron.

        Kunnan kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä kun päättää itse muuttaa ja maksaa itse.
        Seniorikodit ovat yksityisiä laitoksia, niissä on yksityisten hinnat.


      • nicce.np kirjoitti:

        Sinulla aika väärä käsitys ?
        Kunta maksaa jo nyt osan maksuista.
        Hoivakodeissa on jo kaiken aikaa niitä, joille ei ole tilaa kunnallisissa palvelutaloissa.

        Hoivakoteihin pääsee jokainen, kun tarpeeksi huonossa on, ei tarvitse olla varakas.
        Itse maksaa 85% eläkkeestä, kunta maksaa loput,
        ihan yksi lysti onko eläkkeesi 1200 vai 3200.
        Kunnat ovat ostaneet vanhuspalvelun Esperiltä, Attendolta, Mehiläiseltä
        koska kuntien omat palvelutalopaikat eivät riitä.

        Tarpeeksi varakkaat voivat valita itse paikkansa ja ajankohdan koska muuttavat seniorikotiin, koska maksavat kaiken itse, noin 4000-5000 euro/kk
        Seniorikoteihin voi muuttaa nuorempana ja terveempänäkin
        eikä kaikkia palveluja ole pakko ostaa kaikissa paikoissa, voi päästä alle 2000 euron.

        Kunnan kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä kun päättää itse muuttaa ja maksaa itse.
        Seniorikodit ovat yksityisiä laitoksia, niissä on yksityisten hinnat.

        Oikeassa olet. Minulla on hyvin epämääräinen käsitys. Mutta sen olen ymmärtänyt, että hoivakotiin joutuva ikäihminen joutuu luopumaan eläkkeestään ja saa pelkän taskurahan kuukausittain.
        Soteuudistuksesta puhuttaessa korostetaan aina, kuinka kaikkiin palveluihin on sitten mahdollisuus päästä kunnallisilla hinnoilla. Yksityisiin lääkäripalveluihin ja muihin, sekä vanhuksille tarkoitettuihin hoivalaitoksiin. Tietoni ovat kerääntyneet uutisista, ei mistään muusta. Väärinymmärrys on ihan mahdollinen, totuudestahan haastateltava voi aina kertoa sen edullisimman puolen.
        On karmeaa ajatella, että vastaisuudessakin laitos kuin laitos veisi vanhukselta hänen eläkkeensä lähes kokonaan elämän loppuun asti. Se jos mikään on riistoa.
        Miten eläkelaitokset voivat sen hyväksyä?
        Hiki nousee pintaan, kun miettii. kuinka suuren panoksen eläkeläiset ovat antaneet yhteiskunnalle työuransa aikana. Rakentaneet tätä yhteiskuntaa, nostaneet elämänlaatua, kasvattaneet ja kouluttaneet seuraavan sukupolven, osallistunut kaikkeen yhteiskunnalliseen toimintaan. Suomi on sotien jälkeen noussut yhdeksi vakavaraisimmiksi maiksi, mutta meillä ei ole varaa huolehtia tuon paremmin hoivaa tarvitsevista vanhuksistamme, vaan heidän kuolemaansa odotetaan joukolla. Hoivakodeissa mahdollisimman edullisesti.
        Tällainen käsitys minulla on.
        Sanotaan, että on lottovoitto syntyä Suomeen, Ehkä on myös lottovoitto kuolla Suomessa ajoissa.


      • nicce.np
        Makriina2 kirjoitti:

        Oikeassa olet. Minulla on hyvin epämääräinen käsitys. Mutta sen olen ymmärtänyt, että hoivakotiin joutuva ikäihminen joutuu luopumaan eläkkeestään ja saa pelkän taskurahan kuukausittain.
        Soteuudistuksesta puhuttaessa korostetaan aina, kuinka kaikkiin palveluihin on sitten mahdollisuus päästä kunnallisilla hinnoilla. Yksityisiin lääkäripalveluihin ja muihin, sekä vanhuksille tarkoitettuihin hoivalaitoksiin. Tietoni ovat kerääntyneet uutisista, ei mistään muusta. Väärinymmärrys on ihan mahdollinen, totuudestahan haastateltava voi aina kertoa sen edullisimman puolen.
        On karmeaa ajatella, että vastaisuudessakin laitos kuin laitos veisi vanhukselta hänen eläkkeensä lähes kokonaan elämän loppuun asti. Se jos mikään on riistoa.
        Miten eläkelaitokset voivat sen hyväksyä?
        Hiki nousee pintaan, kun miettii. kuinka suuren panoksen eläkeläiset ovat antaneet yhteiskunnalle työuransa aikana. Rakentaneet tätä yhteiskuntaa, nostaneet elämänlaatua, kasvattaneet ja kouluttaneet seuraavan sukupolven, osallistunut kaikkeen yhteiskunnalliseen toimintaan. Suomi on sotien jälkeen noussut yhdeksi vakavaraisimmiksi maiksi, mutta meillä ei ole varaa huolehtia tuon paremmin hoivaa tarvitsevista vanhuksistamme, vaan heidän kuolemaansa odotetaan joukolla. Hoivakodeissa mahdollisimman edullisesti.
        Tällainen käsitys minulla on.
        Sanotaan, että on lottovoitto syntyä Suomeen, Ehkä on myös lottovoitto kuolla Suomessa ajoissa.

        Kunta ei voi ilmaiseksikaan hoitaa ketään. Kunnan rahat eli verotulot eivät siihen riitä.
        Kunnat tulot ovat asukkailta kerättyjä verorahoja.
        Asuminen, ruoka ja hoiva ja lääkkeet maksaa laitoksissa.

        Maksaa se kotonakin olo, vuokra on ja ruokaa on ostettava jne. eli on ihan luonnollista että hoitolaitoksissakin joutuu kustannuksiaan maksamaan.
        15% eläkkeestä jää eläkeläiselle itselleen.

        Tämä koski siis kunnallisia paikkoja tai kunnaa ostamia paikkoja Esperiltä, Attendosta ja muista yksityisistä.


      • Hoitsu999
        nicce.np kirjoitti:

        Sinulla aika väärä käsitys ?
        Kunta maksaa jo nyt osan maksuista.
        Hoivakodeissa on jo kaiken aikaa niitä, joille ei ole tilaa kunnallisissa palvelutaloissa.

        Hoivakoteihin pääsee jokainen, kun tarpeeksi huonossa on, ei tarvitse olla varakas.
        Itse maksaa 85% eläkkeestä, kunta maksaa loput,
        ihan yksi lysti onko eläkkeesi 1200 vai 3200.
        Kunnat ovat ostaneet vanhuspalvelun Esperiltä, Attendolta, Mehiläiseltä
        koska kuntien omat palvelutalopaikat eivät riitä.

        Tarpeeksi varakkaat voivat valita itse paikkansa ja ajankohdan koska muuttavat seniorikotiin, koska maksavat kaiken itse, noin 4000-5000 euro/kk
        Seniorikoteihin voi muuttaa nuorempana ja terveempänäkin
        eikä kaikkia palveluja ole pakko ostaa kaikissa paikoissa, voi päästä alle 2000 euron.

        Kunnan kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä kun päättää itse muuttaa ja maksaa itse.
        Seniorikodit ovat yksityisiä laitoksia, niissä on yksityisten hinnat.

        Hoivakotikin voi olla kunnallinen.
        Palvelutalossa asukkaat asuvat omissa yksityisasunnoissaan ja ostavat (tai kunta ostaa) palvelut, hoivakodissa ei välttämättä saa edes omaa huonetta. Siinä niiden ero.


    • sini.sirkku-ek

      Espoossa on kotisairaalan nimellä yksikkö Espoon sairaalassa. Sieltä soitetaan muutaman kerran vuodessa, jos on seurannassa. Itse voi soittaa ja kysyä neuvoa.Kotisaattohoitokin voidaan tehdä kotona, jolloin lääkäri käy kotona ja päivittäinen hoito järjestetään.

      Luin tuostakin mahdollisuudesta, en itse ole tarvinnut, vielä ainakaan, mutta on hyvä tietää miten toimii. Hinnoittelusta en tiedä, mutta ilmeisesti Kelasta saa tietää siitäkin.

    • puoli-vaari

      Vanhemmat pystyvät hoitamaan lapsensa ja kouluttamaan.
      Lapset eivät pysty hoitamaan vanhempiaan.
      Pitää olla "Hoivakoti" jota lapset eivät pysty kustantamaan.
      Perimään kyllä pystyvät.
      Mummoja ja Vaareja ei enää tarvita/tarvitaan vain lasten euroittajia
      takaajia,lastenlapsien hoitajia.Toisinpäin ei systeemi toimi.

      • Kiinostaako

        Nikkki ( puoli-vaari ) kirjoittaa asiat justiinsa niin kuin ne on. olen hämmästtellhyt kuinka omista vanhemistaan ei pidetä huolta..sitä vaan käsi ojossa otetaan kyllä..

        ideani on.että 4-6 ihmistä lyöttäytyy yksiin ja jokainen maksaa eäläkkeestään 50% yhteiseen kassaan.jolla hommataan iso omakotitalo jokaiselle oma tila ja ruuat siivoukset pyykinkäsittely saadaan tuolla lailla kustannettua ja ostetaan esim.työttömältä koti rouvalta.. osa aikasena..näinmpä se on kustannus tehokasta,,eikä kukaan jää yksin oman onnensa varaan ja jääpi rahaa joka kk omiinkin juttuhin...


      • Hyvä.ajatus

        Idea on hyvä. mutta ehkä ei ihan toteuttamiskelpoinen, sillä aina joku niistä osakkaista joutuu pulaan, sairauden tai muun vuoksi ja maksut jäävät muille. Muutamankin ihmisen kimpassa on pakko laatia viralliset paperit, vastuuhenkilöt, tilinpito ja kaikki byrokratia, johon ikäihmiset väsyvät ja joutuvat ottamaan ulkopuolisen asiainhoitajan.
        Niin siinä kävisi. Riittäisikö rahat?


      • tuumailija
        Hyvä.ajatus kirjoitti:

        Idea on hyvä. mutta ehkä ei ihan toteuttamiskelpoinen, sillä aina joku niistä osakkaista joutuu pulaan, sairauden tai muun vuoksi ja maksut jäävät muille. Muutamankin ihmisen kimpassa on pakko laatia viralliset paperit, vastuuhenkilöt, tilinpito ja kaikki byrokratia, johon ikäihmiset väsyvät ja joutuvat ottamaan ulkopuolisen asiainhoitajan.
        Niin siinä kävisi. Riittäisikö rahat?

        Epätasa-arvo syntyy jo 50% kohdalla? Erikokoiset eläkkeet ei toimi tuolla periaatteella, ennen kaikkea se on epäoikeudenmukainen suurille eläkkeille?

        Eikä käytännön vaikeudet loppuisi edes siihen,...mutta onhan ajatus sinänsä miellyttävä.


      • erilainen.vai.normaalia

        Ei se aina noinkaan ole. On paljon lapsia, jotka auttavat vanhempiaan kaikessa mahdollisessa eivätkä ole käsi ojossa.
        Olen saanut itse paljon apua enkä halua vangita lapsiani itseeni ja orjakseni,
        haluan että hekin saavat elää elämäänsä.
        En halua missään nimessä orjuuttaa heitä enkä ketään.

        Elelen mielelläni pääasiassa kotihoidon turvin.
        Lapseni ovat toisella paikkakunnalla, heidän lapsensa eri paikkakunnilla työn takia (ja lapsenlapset)
        Joku heistä käy aika usein ja auttelee samalla.

        Saan aina tuliaisia, jotka helpottavat taloudellisesti,
        kahvia monta pakettia ja syötävääkin, milloin mitäkin
        ja voin pyytää apua jos rahani ei riitä.
        En ole pyytänyt, koska tulen
        taloudellisesti toimeen jotenkuten enkä paljon tarvitsekaan.
        Soittelemme usein.

        Esperi tai joku muu paikka on kohtaloni luultavasti
        kun sitä "nappiakaan" ei saa.

        Lasteni ei tarvitse todellakaan kustantaa hoivakotia minulle,
        niihin pääsee/joutuu varallisuudesta riippumatta.

        Miksi lapsen tarvitsisi maksaa yksityisestä hoivakodista 4000-5000 euroa
        kuukaudessa, ei kellään sellaista rahaa ole ja se olisi älytöntä.
        Haluan, että käyttävät rahansa itseensä.
        Puhumattakaan, että tuppaisin itseni heidän kotiinsa hoidettavaksi.

        Kunta hankkii minulle paikan, minä maksan siitä 85% eläkkeestäni, kunta loput.

        Jos jumala armahtaa, saan kuolla äkkiä kotonani,
        mieluummin unessa.


    • Olen varmaan vanhin tällä palstalla, mutta tunnen olevani ihan turvassa omassa kodissani. Jaksan kaiken sen minkä pitää, ja nyt on perheetön poikani muuttanut luokseni toistaiseksi, tekee lumityöt ja liukastelee puolestani sohjossa .
      Omasta puolestani olen ihan rauhallinen ja toiveikas.
      En pelkää tulevaa.

      • En pelkää tulevaa, jos saan pitää aistini käytössä.
        Tänään on uutisissa, että asunnon tulipalossa menehtyi yksin asuva 96-vuotias täysin sokea ja kuuro ihminen, jolle ei ollut järjestynyt hoitopaikkaa, koska hän tuli kyllä toimeen kotihoidon tuella omassa kodissaan.
        Todella hieno esimerkki huolehtivasta yhteiskunnastamme.

        Vaalit ovat tulossa. Tämä uutinen kannattaisi pitää mielessä, kun käy kaikissa vaalimökeissä kuuntelemassa meidän puolueen upeaa vaaliohjelmaa, joka muistaa kaikki raskautetut, myös työttömät, vanhukset ja yksinäiset.


      • justiinsajoo
        Makriina2 kirjoitti:

        En pelkää tulevaa, jos saan pitää aistini käytössä.
        Tänään on uutisissa, että asunnon tulipalossa menehtyi yksin asuva 96-vuotias täysin sokea ja kuuro ihminen, jolle ei ollut järjestynyt hoitopaikkaa, koska hän tuli kyllä toimeen kotihoidon tuella omassa kodissaan.
        Todella hieno esimerkki huolehtivasta yhteiskunnastamme.

        Vaalit ovat tulossa. Tämä uutinen kannattaisi pitää mielessä, kun käy kaikissa vaalimökeissä kuuntelemassa meidän puolueen upeaa vaaliohjelmaa, joka muistaa kaikki raskautetut, myös työttömät, vanhukset ja yksinäiset.

        Eihän sitä rahaa kaikkeen riitä kun pitää ruokkia hoitaa ja asuttaa ne taloudellista hätää kärsivät nuoret ulkomaide uroot. Se on ihan kunnia asia , sisulla vaan kuten ne 400000 omaa evakkoa. Rasismiahan se sellainen jos ei tasapuolisesti oteta saman verran ulkomailta.


      • justiinsajoo kirjoitti:

        Eihän sitä rahaa kaikkeen riitä kun pitää ruokkia hoitaa ja asuttaa ne taloudellista hätää kärsivät nuoret ulkomaide uroot. Se on ihan kunnia asia , sisulla vaan kuten ne 400000 omaa evakkoa. Rasismiahan se sellainen jos ei tasapuolisesti oteta saman verran ulkomailta.

        Iloinen siitä, että puolestapuhut ulkomaalaispoloisten vuoksi. Monet ovat niin itsekkäitä, että sanovat "ME ensin", voi voi.
        Pidä sinä lippu korkealla ja aja maahantulijoiden asiaa, niin me vanhempi väki yritämme selviytyä leikatulla indeksillä.


    • entinerekattu

      Eiköhän Kat leija ole yli 90 ja vanhin ? Niin muistan jonkun laskeneen.

    • e.lä.mä

      Kaikki hoiva on turhaa.

      • plohat.sulle

        Jos iäkäs ei pärjää yksin sairauksineen pitäisikö hänet siis lähettää "vuorille kuolemaan"
        ja pedot söisivät ruumiin
        vai jättää kotiinsa heitteille kuolemaan vähitellen kituen ilman ruokaa ja lääkitystä ?
        Haju sitten paljastaisi joskus aikojen päästä, että ihminen on poistunut tästä elämästä.


    • Kuulehan Makriina 2! Sinulla on hiukan väärää käsitystä kustannuksista.

      Asun hoitolasta, jossa on ”kuvaannollinen täyshoiva” käsittäen vuokran ,650e/kk. Tuon lisänä tulee ”muu hoiva”, joka sisältää ateriat ja kahvit sekä siivouksen 2 kertaa kk:ssa. Vaatteiden ryppypesun ja vuodevaatteet. Jälkimmäinen maksaa 350e/kk.

      Kulut minulla siis 1000e/kk. Vähän jää tuloista itsellekin kuukaudessa.

      • Kyllä minä arvaan, että kustannukset hoivakodeissa ovat korkeat. Oma äitini jo 1980-luvulta oli 12 v. ns. seniorikodissa, ja hän selviytyi maksuista, koska hänellä oli eläke myös miehensä jälkeen. Muuten ei olisi ollut mahdollista asua siellä. Ruokailukin oli pakollinen, ja siitä maksettiin erikseen vuokran päälle.
        Sinulla on hyvin asiat, saat ruuat ja puhtauden, vaikka väsyisit. Toivottavasti muiden asukkaiden joukosta löytyy hyvää juttuseuraa.
        Oma eläkkeeni ei tule riittämään täkäläisiin hoitokoteihin, joten joudun reipastelemaan itse loppuun asti kotosalla. Saa nähdä, miten selviydyn, jos liikuntakyky rapistuu.

        Eräällä tuttavallani on hieno pakastin/uuni-systeemi. Päivittäin hän ottaa yhden annoksen pakkasesta ja lämmittää sen uunissa. Annosvarastoa käydään lisäämässä määräajoin. Ateriavaihtoehtoja on useita ja tuttavani voi esittää toivomuksia. Olen tietenkin unohtanut firman nimen, mutta se toimii pääkaupunkiseudulla.

        Kyllä olen sittenkin sitä mieltä, että yleisesti ottaen suomalainen ikäihminen on huolenpidon kohteena tavalla tai toisella.


      • Olen kyllä tietoinen, kuinka näissä palvelukodeissa ja olkoon mitä hyvänsä vanhustenlaitoksia, hoidettavalta kuitataan tulot ja jopa omaisuus. Niimpä siltä varalta olenkin suunnitellut, että alan nostamaan säästöjäni ns. sukanvarteen, koska eihän pankista saa mitää korkoja enää.

        Vaikka elintapojeni vuoksi tuskin tulen kitumaan missään laitoksessa, niin kaiken varalta minulla olisi sitä rahaa jopa ylellisyyksiinkin sitten, kun ja joskus!

        Tietenkin ongelmaksi muodostuu, kuka on hengissä minun jälkeeni, johon olen kuvitellut tytärtäni, mutta onko hän?

        Noista pankkitalletuksista hieman kokemusta, kun nostin tililtäni kerran 3000,-€ ja kaikki hyvin, mutta kun vein saman summan takaisin, niin oli heti kysely, että mistä olen saanut rahat?

        Samoin kävi tyttäreni kanssa, kun hän isänsä kuoleman jälkeen oli alkanut tyhjentämään hänen pankkitiliään maksuja varten, koska on helpompi maksaa pankkitunnuksilla, kuin jollain ihme kirjekuorilla. Heti tuli kysely, että mistä rahat ovat tulleet. Kai pankkienkin täytyisi tietää, että mistä? Asia selvisi mutkattomasti, että iskän tililtä tietenkin!

        Kyllä me hiukan vitsailtiin keskenään, että huumekaupasta ja kevyestä pornosta!D


      • Makriina2 kirjoitti:

        Kyllä minä arvaan, että kustannukset hoivakodeissa ovat korkeat. Oma äitini jo 1980-luvulta oli 12 v. ns. seniorikodissa, ja hän selviytyi maksuista, koska hänellä oli eläke myös miehensä jälkeen. Muuten ei olisi ollut mahdollista asua siellä. Ruokailukin oli pakollinen, ja siitä maksettiin erikseen vuokran päälle.
        Sinulla on hyvin asiat, saat ruuat ja puhtauden, vaikka väsyisit. Toivottavasti muiden asukkaiden joukosta löytyy hyvää juttuseuraa.
        Oma eläkkeeni ei tule riittämään täkäläisiin hoitokoteihin, joten joudun reipastelemaan itse loppuun asti kotosalla. Saa nähdä, miten selviydyn, jos liikuntakyky rapistuu.

        Eräällä tuttavallani on hieno pakastin/uuni-systeemi. Päivittäin hän ottaa yhden annoksen pakkasesta ja lämmittää sen uunissa. Annosvarastoa käydään lisäämässä määräajoin. Ateriavaihtoehtoja on useita ja tuttavani voi esittää toivomuksia. Olen tietenkin unohtanut firman nimen, mutta se toimii pääkaupunkiseudulla.

        Kyllä olen sittenkin sitä mieltä, että yleisesti ottaen suomalainen ikäihminen on huolenpidon kohteena tavalla tai toisella.

        Kyllä sinun , Makriina, eläkkeesi riittää, yhtä hyvin kuin minunkin.


      • menumat
        Makriina2 kirjoitti:

        Kyllä minä arvaan, että kustannukset hoivakodeissa ovat korkeat. Oma äitini jo 1980-luvulta oli 12 v. ns. seniorikodissa, ja hän selviytyi maksuista, koska hänellä oli eläke myös miehensä jälkeen. Muuten ei olisi ollut mahdollista asua siellä. Ruokailukin oli pakollinen, ja siitä maksettiin erikseen vuokran päälle.
        Sinulla on hyvin asiat, saat ruuat ja puhtauden, vaikka väsyisit. Toivottavasti muiden asukkaiden joukosta löytyy hyvää juttuseuraa.
        Oma eläkkeeni ei tule riittämään täkäläisiin hoitokoteihin, joten joudun reipastelemaan itse loppuun asti kotosalla. Saa nähdä, miten selviydyn, jos liikuntakyky rapistuu.

        Eräällä tuttavallani on hieno pakastin/uuni-systeemi. Päivittäin hän ottaa yhden annoksen pakkasesta ja lämmittää sen uunissa. Annosvarastoa käydään lisäämässä määräajoin. Ateriavaihtoehtoja on useita ja tuttavani voi esittää toivomuksia. Olen tietenkin unohtanut firman nimen, mutta se toimii pääkaupunkiseudulla.

        Kyllä olen sittenkin sitä mieltä, että yleisesti ottaen suomalainen ikäihminen on huolenpidon kohteena tavalla tai toisella.

        Ruokasysteemi jota tarkoitat on ehkä Menumat-nimeltään ?
        On se näppärä, mutta paljon kalliimmaksi tulee kuin vaikka kaupan einesruoat tai itselaitettu.
        Mutta minkäs voi jos ei kauppaan enää kykene eikä itse laittamaan ruokaa.
        Eikä sen hinta kaikille ole korkea, vain pieneläkeläiselle.

        Monet kaupan mikrossa lämmitettävät einekset ovat yhtä hyviä.
        Hintasuhde on suunnilleen niin, että jos kaupasta ostat maksalaatikon tai purkin hernekeittoa, hinta on karkeasti 1-2 euroa ja Menumatista tilattuna noin 5-6 euroa, plus tulee vielä laitteen vuokraa 1,70 päivässä, jolla jo voisi saada kaupasta jonkun einesruoan.
        Liharuoat, patamaiset maksavat lähes kympin, eikä tietenkään maultaan mitään kotiruoan veroista.
        Muu ruoka tietysti päälle, aamiainen, iltaruoka, välipalat, lisää kustannuksia.

        Kuten sanottu, kun rahaa on, Menumat ei ole kallis.


      • menumat kirjoitti:

        Ruokasysteemi jota tarkoitat on ehkä Menumat-nimeltään ?
        On se näppärä, mutta paljon kalliimmaksi tulee kuin vaikka kaupan einesruoat tai itselaitettu.
        Mutta minkäs voi jos ei kauppaan enää kykene eikä itse laittamaan ruokaa.
        Eikä sen hinta kaikille ole korkea, vain pieneläkeläiselle.

        Monet kaupan mikrossa lämmitettävät einekset ovat yhtä hyviä.
        Hintasuhde on suunnilleen niin, että jos kaupasta ostat maksalaatikon tai purkin hernekeittoa, hinta on karkeasti 1-2 euroa ja Menumatista tilattuna noin 5-6 euroa, plus tulee vielä laitteen vuokraa 1,70 päivässä, jolla jo voisi saada kaupasta jonkun einesruoan.
        Liharuoat, patamaiset maksavat lähes kympin, eikä tietenkään maultaan mitään kotiruoan veroista.
        Muu ruoka tietysti päälle, aamiainen, iltaruoka, välipalat, lisää kustannuksia.

        Kuten sanottu, kun rahaa on, Menumat ei ole kallis.

        Niin huonosti liikkuvalle ja hauraalle vanhukselle Menumat on onnenpotku, mutta monelle on terveellistä käydä ostoksilla ja tehdä ateriansa omassa kyökissä, se pitää liikkeessä ja aktiivisena.
        Kyllä se on edullisempaakin.


    • veera.vierailija

      Jokainen pääsee hoivakotiin aivan tuloista riippumatta, kun tarve on.
      Ei tarvitse murehtia sitä.
      Jonkinlainen murheenaihe on, minkälaiseen hoivakotiin huonokuntoisena joutuu.
      Vain tosi huonokuntoiset pääsevät
      ja hoivan taso vaihtelee paljon kuten tiedämme.

    • e.lä.mä

      Miksi kirjoiteaan rahasta onko suomenvaltiolla pois raha vanhusten hoidossa jos niin se on vasemmiston syytä kommunitsit ovat tappajia kaikkialla maailmassa.

    • Joukko

      Viittaus tulojen riittämättömyyden on väärä.

      Hoiva voidaan maksaa kunnan tekemänä.

      Ensin menevät omat tulot ja varat. Niiden loputtua suoritetaan maksu verovaroin.

    • Ikinörtti

      Minulla on jo monen vuoden kokemus yksityisistä hoivakodeista. Olin Esperin omistamassa Saga Care hoivakodissa, jossa kaksion vuokra oli n. 800 euroa/kk. sähkö. Tavallaan vuokraan sisältyi pakollinen peruspalvelumaksu, joka oli 200 euroa/kk. Hoivapalveluista veloitettiin n. 50 euroa/tunti ja 15 min oli alin veloitus eli 12,50 euroa. Käytin hoivapalveluja 2 kertaa päivässä a 15 min. ja se maksoi kuukaudessa 750 euroa. Siivous jokatoinen viikko 50/kk euroa. Pyykinpesu 50/kk euroa. Ruoka talon ravintolassa maksoi lounas 320 euroa//kk. Muut ruokailut hoidin itse, kun joka asunnossa oli pieni keittiö, jossa liesi ja jääkaappi. Rahaa paloi kuukaudessa n 2.000 euroa. Kun tarvitsin kolmannen hoitokerran päivittäin maksoi se 375 euroa/kk. Eli kokonaiskustannukseni nousi lähelle 2 ,500 euroa/kk.

      Muutin pois Sagasta, kun hoitajamitoitus oli liian pieni ja aina sai odottaa ja odottaa hoitaajaa, joka ei tullut sovittuna aikana.
      Äöysi pienehkön yhdityksen omistamman tehostetun palveluasumisen hoivakodin ja muutin sinne. Vuokra ja ruoka oli tuntuvasti halvempi Saagan hintoja. Hoivapalvelut ovat suunnilleen samanlaiset sillä erolla. että nyt ne on hinnoiteltu per kuukausi siis ei minuuttitaksaa,
      Kaupungit ja kunnat myöntävät palveluseteleitä vanhuksille. Palvelusetelit määräytyy tulojen mukaa eli ne ovat tulosidonnaisia. Mitä pienemmät tulot, sitä enemmän kunta maksaa hoivapalveluista.

      • Tämäkin kertomus osoittaa, kuinka yhteiskuntamme suhtautuu ikäihmisiinsä.
        Ja sotekaavailut suunnittelivat lisää yksityisiä palveluja! Suurin eläkeläisjoukko jäisi hoivakotien ulkopuolelle noilla hinnoilla. Verovaroinko ihmiset olisivat sitten rikastuttaneet yksityisiä hoivakoteja, ja Rinne olisi kipannut sinne työttömät hommiin?

        Olen aina sanonut, että lapset ovat toisen luokan kansalaisia, mitkään lait ja asetukset eivät heitä tositilanteissa suojaa, Nyt havaitaan, että sama koskee hoivattavia vanhuksia.

        Vaalit tulevat, mutta yhä vaikeammalta tuntuu oikean edustajakandidaatin löytyminen.


      • iän.tuoma.viisaus
        Makriina2 kirjoitti:

        Tämäkin kertomus osoittaa, kuinka yhteiskuntamme suhtautuu ikäihmisiinsä.
        Ja sotekaavailut suunnittelivat lisää yksityisiä palveluja! Suurin eläkeläisjoukko jäisi hoivakotien ulkopuolelle noilla hinnoilla. Verovaroinko ihmiset olisivat sitten rikastuttaneet yksityisiä hoivakoteja, ja Rinne olisi kipannut sinne työttömät hommiin?

        Olen aina sanonut, että lapset ovat toisen luokan kansalaisia, mitkään lait ja asetukset eivät heitä tositilanteissa suojaa, Nyt havaitaan, että sama koskee hoivattavia vanhuksia.

        Vaalit tulevat, mutta yhä vaikeammalta tuntuu oikean edustajakandidaatin löytyminen.

        Tuo on ihan päätöntä ja perusteetonta kirjoittaa että Rinne olisi kipannut työttömät yksityisiin hoivakoteihin ! Miksi perättömiä levität, jos kuka hvyänsä heittää jonkun vaalihuulen ?
        Niitähän on kuultu monelta monenlaisia.

        Yhtä totta olisi, että jos olisi pula lentokapteeneista niin sinut laitettaisiin lentokoneen ohjaamoon, koska sinulla on "iän tuomaa viisautta" !

        Iän tuoman viisauden soisi esiintyvän vähän useammin...


    • työtön.on.ihminen

      Työttömät on ihmisiä. Kuka hyvänsä voi jäädä työttömäksi Suomessa, jossa YT-neuvotteluja on käyty pari vuosikymmentä ahkeraan tahtiin. Tehtaita, laitoksia on suljettu.
      Työntekijöitä on myyty kuin karjaa firmalta toiselle yrityskauppojen myötä.
      Työttömiä ilman omaa syytään on puolisen miljoonaa.

      Mitä tämä "työttömien paiskelu" milloin mihinkin hommaan on ?
      Ilmaiseksikin pitäisi johonkin hommaan mennä jopa,
      vaikka työstä kuuluu oikeusvaltiossa saada palkkaa.
      Hyväntekeväisyyshommilla ei kukaan elä.

      Outoja ja melko ala-arvoisia heittoja, joita varsinkin poliitikkojen pitäisi erikoisesti
      kokonaan välttää, vaikka todennäköisesti Rinnekin tarkoitti, että työttömistä voisi
      kouluttaa hoitajia vanhuksia hoitamaan.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      17
      1225
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe