HSL - miksi bussit ajavat tyhjinä PK-seudulla?

Olen nähnyt pari kirjoitusta tyhjistä busseista Espoossa, joku kirjoitti että sama ilmiö on myös Helsingin puolella. Minusta kysymys on tosi relevantti. Yritin ottaa yhteyttä pariinkin kertaan HSL:n suuntaan kysyäkseni asiasta, mutta sieltä ei tuntunut löytyvän ketään joka olisi voinut kommentoida asiaa. En ole asiaa aiemmin ajatellut, koska en juuri busseilla aja, mutta nyt kun olen kiinnittänyt huomiota asiaan on tosiaan totta että busseja ajelee tyhjillään , jopa peräkkäin. Että onhan tuollainen toiminta aika erikoista. Siinä kuluu tiet turhaan , polttoainetta kuluu , päästöjä syntyy ja niin pois päin. Ja verovaroja kuluu turhaan. Olisi kyllä hienoa jos asialle tehtäisiin jotakin.
Ilmoita


6 Vastausta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.


Olet idiootti ja sellaisena pysyt. Maksele sinä niitä veroja nyt vaan kiltisti ja pidä pääsi kiinni.
Ilmoita
Bussi voi osan matkasta ajaa tyhjillään, mutta jossain matkan varrella monilta pysäkeiltä tulee jopa useampia matkustajia. Bussi joutuu kuitenkin ajamaan koko reitin, myös sen osuuden reitistä, jolla ei aina ole matkustajia. Ei olisi mitään järkeä jättää bussia kesken reittiä seisomaan heti, kun viimeinen matkustaja on poistunut, koska kilometrin päässä voi olla pysäkki, josta on kyytiin tulossa runsaasti matkustajia. Bussiliikenne perustuu siihen, että koko reitti ajetaan alusta loppuun. On selvä tosiasia, että monilla reiteillä on hiljaisia kohtia, ja kyllä liikennesuunnittelijat tietävät sen. Mutta kyllä liikennesuunnittelijat tietävät myös, että keskimäärin matkustajia on riittävästi, jotta linjan ajaminen on järkevää.
Ilmoita
Meillä Suomessa on niin korkea elintaso että bussit eivät saa olla liian täysiä, jotta ihmisten tekisi mieli käyttää joukkoliikennettä henkilöauton sijasta.
Ilmoita
Ruuhka-aikoina päämatkustussuuntaan täyttöaste on hyvä, mutta takaisinkin ne on sieltä saatava, joten hiljaisempaa saattaa olla.
Ilmoita
Asun Espoon Siikajärvelöä ja harvoin käytän bussia. Yhteys Leppävaaraan lopetetaan.
Tänään lähes pakonsanelemana käytin bussia kun sanottiin etten saa ajaa omaa autos.
Ennen 18 seisoin Hartmanninkadulla odottamassa 502. Vuoro ei tullut. Seuraavaa vuoroa sitten.
Juuri kun 502 saapui laituriin Leppävaarassa, Siikajärven bussi laittoi vilkun ja läksi.
Jatkossa vielä hankalampaa, Espoon Keskukseen ja jollain lailla sairaalalle???
Ilmoita
Tähän on monta syytä. Kuskin ajoaika (4,5 tai 5,5 tuntia)on tulossa täyteen ja on ajettava viipymättä tauolle varikolle tai muuhun paikkaan. Siirtymään, ruuhkista ym. syistä johtuen on varattu aikaa minimaalisesti, joten ylimääräiset pysähdykset eivät onnistu.
Moni ei käsitä sitä, monen aikaan kuljettaja on ollut jo varikolla. Työaika voi alkaa esim. klo4.30. Liikkeelle lähtö tapahtuu 4.45, tästä hetkestä alkaa ajoaika. Kuski voi ajaa bussin tyhjänä varikolta vaikkapa sinne Siikajärvelle, kello on siinä vaiheessa 5.15. Lähtösieltä tapahtuu klo 5.20.
Seuraavaksi kuski ajaa linjan esim Elielinaukiolle, kello voi olla sadan pysähdyksen jälkeen 7, kun hän saapuu sinne.
Monesti kuljettaja jatkaa saman linjan takaisinpäin, mutta aamulla Helsingistä poispäin on vähemmän kulkijoita. Joten hän saattaa ajaa takaisin tyhjänä vaikkapa Leppävaaran terminaalin, josta yksi ajo vielä kaupunkiin. Tässä vaiheessa hän joutuu pitämään ruokatunnin, ajoaikalaki määrää sen. Ajoaika ei yksinkertaisesti riitä enempään. Ongelmaksi tässä muodostuisi se, mihin linja-autot sopivat rautatieaseman ympärillä? Ei mihinkään, joten kuski todennäköisesti ajaa tyhjän bussin sinne Leppävaaran jonnekin pysäkille, jossa tapahtuu kuskin vaihto. Kello on tässä vaiheessa 7.30 ja kuljettaja siirtyy vaihtoautolla varikolle. On otettava huomioon myös auton pesu ja tankkaus. Ja se tapahtuu yleensä varikolla.
Tyhjää bussia voidaan myös olla kuljettamassa merkkihuoltoon, joka sijaitsee eri kaupungiosassa. Matkan varrella pysäkeillä olevat luonnollisesti ihmettelevät, kun oma bussi myöhässä. Miksi "ei linjalla" suihkivat ohitse.

Koko bussitouhu pääkaupunkiseudulla on melkoista logistiikkaa, pienikin kolari, lumisade, vesisade, rikki mennyt bussi, raitovaunu aiheuttaa pakkaan muutoksia.
Toivottavasti nyt hiukan ymmärrät "ei linjalla" olevaa bussia.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

HSL - miksi bussit ajavat tyhjinä PK-seudulla?

Olen nähnyt pari kirjoitusta tyhjistä busseista Espoossa, joku kirjoitti että sama ilmiö on myös Helsingin puolella. Minusta kysymys on tosi relevantti. Yritin ottaa yhteyttä pariinkin kertaan HSL:n suuntaan kysyäkseni asiasta, mutta sieltä ei tuntunut löytyvän ketään joka olisi voinut kommentoida asiaa. En ole asiaa aiemmin ajatellut, koska en juuri busseilla aja, mutta nyt kun olen kiinnittänyt huomiota asiaan on tosiaan totta että busseja ajelee tyhjillään , jopa peräkkäin. Että onhan tuollainen toiminta aika erikoista. Siinä kuluu tiet turhaan , polttoainetta kuluu , päästöjä syntyy ja niin pois päin. Ja verovaroja kuluu turhaan. Olisi kyllä hienoa jos asialle tehtäisiin jotakin.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta