Kysymys kretuille

BlueDevil

Oletetaan että on ollut olemassa mieshenkilö, joka syntyi lähi-idässä ja syntymään liittyi enteitä, joka herätti kuolleita, osasi ennustaa ja teki muitakin ihmeitä, jolla oli opetuslapsia joille saarnasi, joka oli vainottu, nousi taivaaseen ja ilmestyi kuolemansa jälkeen seuraajilleen.

Onko tällaisen miehen elämä tarua? Onko tällainen tapaus ainutkertainen? Uskotko että näin todella tapahtui?

21

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tottakai Jeesuksen tarinalla on jotain todenperäisyyttä ja Jeesus on todellinen historiallinen henkilö.

      Siitä todistaa Raamatun 4 evankeliumia, jotka pohjautuvat aikaisemmille lähteille (M,L,G) ja Johanneksen evankeliumi on kirjoitettu täysin synoptisista evankeliumeista riippumattomana, eli ei käytä samoja lähteitä kuin ne.
      Lisäksi on monenlaisia Raamatun ulkopuolisia lähteitä, jotka todistavat Jeesuksen historiallisuuden.

      Monet ateistisetkin/ei-kristityt historiantutkijat tunnustavat ainakin seuraavat asiat Jeesuksen elämästä historiallisina faktoina:

      -Jeesuksen kastoi Johannes kastaja
      - Hänellä oli opetuslapsia.
      -Hän piti itseään Jumalan poikana ja messiaana
      -Hän saarnasi Jumalan kuningaskunnan tuloa
      - Hänet ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen tuomitsemana ja kuoli tähän ristiinnaulitsemiseen
      - Hänen kuolemansa jälkeen jotkut hänen seuraajistaan saivat jonkinlaisia kokemuksia, jotka saivat heidät vakuuttuneeksi siitä että hän on noussut kuolleista

      • BlueDevil

        Nyt kyseessä ei olekaan Jeesus, vaan Apollonius Tyanalainen. Jännä juttu miten tarina on samanlainen...


      • salaisuuskosk

        Jos oikein järjellä ajattelee niin Jumala ja ihminen ovat niin kaukana eri kategorioissa että juttu ensi kuulemalta tietenkin vaikuttaa hullulta.
        Mutta siinä on kompa jonka voi ymmärtää vain joka on lukenut Raamatun alusta lähtien ja tulkinnut asiat yhdellä oikealla tavalla.
        Vastaavasta voisi tehdä myös käytännön läheisemmän tarinan jossa ydinperiaate paljastuu.
        Mutta minä en viitsi koska kukaan muukaan ei ole tehnyt, vaikka sellaisen osaankin .
        Toki Raamatun kertomuksen todenperä vaatii Jumalan oikean olemassaolon.

        4:1 Niin pitäköön jokainen meitä Kristuksen käskyläisinä ja Jumalan salaisuuksien huoneenhaltijoina.

        Muutamia yksittäisiä asioita voin kuitenkin kertoa.

        Alussahan Jumala puhuu ihmiselle henkilökohtaisesti.
        Kun Israelilaiset pyysivät että Jumala puhuisi henkilön kautta akoivat profeetat välittäjinä.
        Kun Israel pyysi miestä kuninkaakseen Jumalan tilalle, Jumala suostui.
        Kun Juutalaiset kirjanoppineet tulkitsivat mielellään suorat asiat kiemuroiksi, Jumala alkoi ilmoittaa asiat vertauksin. Tässä muutamia juttuja Raamatun historian varrelta.
        Jokainen Jumalan nimeen laitettu asia on myös joku muutos aiempaan ja jatkuu siitä lähtien.
        Tämä on yksi seikka joka estää pysymästä juonessa kiinni. Raamattua on parasta lukea alusta loppuunpäin jotta nämä asiat voi oppia.


    • Speedy1960

      Juuri näin. Pelkkää satua kaikki. Asdfman meni halpaan. Vanha testamenttihän on melkein suora kopio paljon vanhemmasta Gilgamesh-eepoksesta Persiasta (yli 3500 vuotta vanha). Kannattaa lukea sekin kaikkien raamatunuskojien.

      • LucaSisko

        Yhtäläisyystarina on vanha sketsi joka on vasta muutaman vuosikymmenen ikänen.
        Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole.

        Tarkka Raamatun lukija huomaa varsin pian että' Raamattu poikkeaa muista erittäin palajon.
        Esimerkiksi sinä et kykene kertomaan mitä Raamatun sanoma ymmärretään niiden keskuudessa jotka sitä oikeasti tutkivat ja ovat tutkineet työkseen.
        Näissä muissa taruissa ei kauaa silmä viihdy.


      • Ei.luotu.eikirj
        LucaSisko kirjoitti:

        Yhtäläisyystarina on vanha sketsi joka on vasta muutaman vuosikymmenen ikänen.
        Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole.

        Tarkka Raamatun lukija huomaa varsin pian että' Raamattu poikkeaa muista erittäin palajon.
        Esimerkiksi sinä et kykene kertomaan mitä Raamatun sanoma ymmärretään niiden keskuudessa jotka sitä oikeasti tutkivat ja ovat tutkineet työkseen.
        Näissä muissa taruissa ei kauaa silmä viihdy.

        "Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole."
        Eli kiellät todellisuuden? Tosin näinhän uskovainen joutuu tekemään ettei oma usko vain horjuisi.


      • mkoplm
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        "Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole."
        Eli kiellät todellisuuden? Tosin näinhän uskovainen joutuu tekemään ettei oma usko vain horjuisi.

        Höpöhöpö.
        Asianhan voi itse lukien Raamattua todeta. Ei tarvitse uskoa jos haluaa tehdä tarkan analyysin Raamatun juonesta. Se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa jotta kaikki vivahteet tulisivat mukaan.
        Raamattu on looginen ja hämmästyisit jos lopputoteaman kuulisit. Suorastaan ällistyttävä yksinkertaisuudessaan. Jopa Jeesus sen opetti, mutta se on liian yksinkertaista jotta siitä voisi tehdä valtiata hyödyttävän uskonnon.
        Se että on tehty yksinkertaisesta asiasta uskonto on tuonut mukanaan kaikki ne pelot ja kauhut mitä uskontoon liitetään. ja joita historiassa on uskonnon varjolla tehty.
        Voi sanoa rehellisesti että kaikki mikä on aiheuttanut harmeja on ihmisten itse keksimät lisät.
        Jos uskonnon vastustajat eivät provosoituisi niin he täyttäisivät jo siten valtaosan hyvään vaadituista kriteereistä.


      • räyhräyh1
        mkoplm kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Asianhan voi itse lukien Raamattua todeta. Ei tarvitse uskoa jos haluaa tehdä tarkan analyysin Raamatun juonesta. Se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa jotta kaikki vivahteet tulisivat mukaan.
        Raamattu on looginen ja hämmästyisit jos lopputoteaman kuulisit. Suorastaan ällistyttävä yksinkertaisuudessaan. Jopa Jeesus sen opetti, mutta se on liian yksinkertaista jotta siitä voisi tehdä valtiata hyödyttävän uskonnon.
        Se että on tehty yksinkertaisesta asiasta uskonto on tuonut mukanaan kaikki ne pelot ja kauhut mitä uskontoon liitetään. ja joita historiassa on uskonnon varjolla tehty.
        Voi sanoa rehellisesti että kaikki mikä on aiheuttanut harmeja on ihmisten itse keksimät lisät.
        Jos uskonnon vastustajat eivät provosoituisi niin he täyttäisivät jo siten valtaosan hyvään vaadituista kriteereistä.

        Täytyy olla logiikasta täysin mitään ymmärtämätön tolvana, jos kuvittelee Raamattua loogiseksi.


      • mkoplm
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        "Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole."
        Eli kiellät todellisuuden? Tosin näinhän uskovainen joutuu tekemään ettei oma usko vain horjuisi.

        On aika hassua, että mies nimeltä Nikola Tesla keksi matemaattisen kaavan jota Raamatun juoni noudattaa. Sen salaiset numerot ovat 1, 3 ja 9.
        Joakainen vaihe kun päätyy 3ksi on uusi yksikkö josta tulee seuraavan vaiheen nro 1

        Esim. Mies on 1. n Siitä päädytään nro 3een siten että on mies vaimo ja poika eli perhe.
        Perhe on ihanteellinen kun kaikki kolme ovat sopusoinnussa eli sovussa. Siihen tarvitaan tiettyjä käytössääntöjä. Kun joukko kasvaa seuraavaan kokoon, tarvitaan uutta säännöstöä.
        Jatka eteenpäin itse. Kiinnostaako?


      • Ei.luotu.eikirj
        mkoplm kirjoitti:

        On aika hassua, että mies nimeltä Nikola Tesla keksi matemaattisen kaavan jota Raamatun juoni noudattaa. Sen salaiset numerot ovat 1, 3 ja 9.
        Joakainen vaihe kun päätyy 3ksi on uusi yksikkö josta tulee seuraavan vaiheen nro 1

        Esim. Mies on 1. n Siitä päädytään nro 3een siten että on mies vaimo ja poika eli perhe.
        Perhe on ihanteellinen kun kaikki kolme ovat sopusoinnussa eli sovussa. Siihen tarvitaan tiettyjä käytössääntöjä. Kun joukko kasvaa seuraavaan kokoon, tarvitaan uutta säännöstöä.
        Jatka eteenpäin itse. Kiinnostaako?

        Tosin Tesla väitetään sanoneen näiden numeroiden olevan 3, 6 ja 9, ja kuten itsekin huomaat, eivät ne noudatakaan raamattua tai jotain väitettyä kaavaa joka sieltä muka löytyy. Tosin tälle Teslan sanomiselle ei löydy mitään todisteita todellisuudesta.

        Mites nyt näin taas kävikään, että uskovainen joutui jälleen kerran "hieman" muokkaamaan todellisuutta että se sopisi raamattuun ;)


      • Ei.luotu.eikirj
        mkoplm kirjoitti:

        Höpöhöpö.
        Asianhan voi itse lukien Raamattua todeta. Ei tarvitse uskoa jos haluaa tehdä tarkan analyysin Raamatun juonesta. Se on äärimmäisen tarkkaa puuhaa jotta kaikki vivahteet tulisivat mukaan.
        Raamattu on looginen ja hämmästyisit jos lopputoteaman kuulisit. Suorastaan ällistyttävä yksinkertaisuudessaan. Jopa Jeesus sen opetti, mutta se on liian yksinkertaista jotta siitä voisi tehdä valtiata hyödyttävän uskonnon.
        Se että on tehty yksinkertaisesta asiasta uskonto on tuonut mukanaan kaikki ne pelot ja kauhut mitä uskontoon liitetään. ja joita historiassa on uskonnon varjolla tehty.
        Voi sanoa rehellisesti että kaikki mikä on aiheuttanut harmeja on ihmisten itse keksimät lisät.
        Jos uskonnon vastustajat eivät provosoituisi niin he täyttäisivät jo siten valtaosan hyvään vaadituista kriteereistä.

        Kuten sanoin; uskovat joutuvat kieltämään todellisuuden ja tässä tuli hyvä esimerkki jälleen kerran.


      • mkoplm
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        Tosin Tesla väitetään sanoneen näiden numeroiden olevan 3, 6 ja 9, ja kuten itsekin huomaat, eivät ne noudatakaan raamattua tai jotain väitettyä kaavaa joka sieltä muka löytyy. Tosin tälle Teslan sanomiselle ei löydy mitään todisteita todellisuudesta.

        Mites nyt näin taas kävikään, että uskovainen joutui jälleen kerran "hieman" muokkaamaan todellisuutta että se sopisi raamattuun ;)

        Tutkippa Tesla ensin ennenkuin hänestä puhut mitään.
        Havaitsen selkeästi että olet melko nuori tyttö.
        Päättelen orastavasta naisen logiikastasi.


      • Olejaelävapaana

        Minkätakia raamattua pitää yrittää sovittaa todellisuuteen kun se ei selkeästi siihen sovi? Luovuus on huipussa tavoilla kuten tämmöisillä numeroilla ja joskus oli juttua kiimankielen merkkien todistuksesta luomisesta.

        Miksei siitä voi luopua ja elää elämänsä omalla tavalla ja yhdessä tutkimme ja ymmärrämme maailmaa ja luontoa ilman takapajuisia uskomuksia tuhansien vuosien takaa?


      • BlueDevil
        LucaSisko kirjoitti:

        Yhtäläisyystarina on vanha sketsi joka on vasta muutaman vuosikymmenen ikänen.
        Todellisuudessa sellaisia yhtäläisyyksiä ei ole.

        Tarkka Raamatun lukija huomaa varsin pian että' Raamattu poikkeaa muista erittäin palajon.
        Esimerkiksi sinä et kykene kertomaan mitä Raamatun sanoma ymmärretään niiden keskuudessa jotka sitä oikeasti tutkivat ja ovat tutkineet työkseen.
        Näissä muissa taruissa ei kauaa silmä viihdy.

        Raamattuhan on ihan tutkitusti kopion kpion kopio vanhemmista myyteistä. Niin ja Tesla oli muuten ateisti.


      • mhtrwq
        Ei.luotu.eikirj kirjoitti:

        Tosin Tesla väitetään sanoneen näiden numeroiden olevan 3, 6 ja 9, ja kuten itsekin huomaat, eivät ne noudatakaan raamattua tai jotain väitettyä kaavaa joka sieltä muka löytyy. Tosin tälle Teslan sanomiselle ei löydy mitään todisteita todellisuudesta.

        Mites nyt näin taas kävikään, että uskovainen joutui jälleen kerran "hieman" muokkaamaan todellisuutta että se sopisi raamattuun ;)

        Tesla keksi kolmivaihevirran eli vaihtovirran.
        Nelivaihtovirta olis mahoton.


    • Minä tunnen tuon miehen.
      Hän on Jumalan Poika.

      • Raamatun mukaan mm. Saatana. Lue Job, 1. luku.


      • Vastasin avaukseen.
        Saatana ei sovi avauksen kuvaukseen.


      • BlueDevil

        Sori, ei. Apollonius Tyanalainen. Kertomukset hänestä muodostavat tuon aloituksen kuvauksen.


      • Ai.
        No häntä minä en tunne,
        enkä edes tiedä hänestä.

        Mutta Jeesuksen minä tunnen.


      • lkjhgfdtgb
        kekek-kekek kirjoitti:

        Raamatun mukaan mm. Saatana. Lue Job, 1. luku.

        Pahallakin on tarkoituksensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe