Huonohampaisen tarina

Iloonvaloon

Kävin eilen pitkästä pitkästä aikaa hammaslääkärissä. Pelotti ja ennen kaikkea hävetti, sillä tilanne suussa on aika huono.
Nyt on kuitenkin ihana ja kevyt olo. Hoitotoimet aloitetaan ensi viikolla. Aion tässä kirjoitella menneistä ja tulevasta sitä mukaa kun asioita alkaa tapahtua.
Kirjoitan näitä lähinnä itseni takia, mutta jos jotakuta kiinnostaa tervetuloa seuraamaan ja toki myös kommentoimaan ja kysymään. Minulla on tarve miettiä ja käsitellä asiaa, mutta en halua näistä paljoakaan puhua perheeni tai ystävieni kanssa. Liittynee siihen häpeään mitä olen tuntenut ja tunnen vieläkin.

50

905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Udeliass

      Millainen tuomio tuli? Juurihoitoa? Implanttia?

    • Minäkinkävin

      Hyvä, että menit! Tsemppiä!

    • Iloonvaloon

      Lääkäri sanoi, että äläpä huoli - kaikenlaista on nähty. Lyhyesti kerrottuna poistetaan useita, korjataan useita ja laitetaan osaproteesia. Kerron myöhemmin tarkemmin.
      Nyt vähän historiaa, että miten päädyin näin huonoon jamaan hampaineni. Olen 50 -luvun lapsi eli iältäni noin kuusikymppinen. Silloin muinoin hampaiden kotihoito oli riittämätöntä ja hammaslääkärillä lähinnä poistettiin särkeviä. Kansakoulun ajan eli 4 ekaa kouluvuotta lääkärillä käytiin vuosittain, mutta hoito oli mitä oli. Kymmenen vuotiaana siirryin oppikouluun ja putosin pois hammashoidon systeemistä. Vanhempien olisi pitänyt varata aika ja maksaa hoito ym. Ei ollut ymmärrystä eikä juuri rahaakaan. Eli meni useita vuosia etten käynyt lääkärillä.
      Lukioaikana muistan käyneeni. Ainakin minulta poistettiin yksi lähes poikittain ollut etuhammas. Hammasrivistö siis vinksin vonksin eikä oikomishoitoa saanut eikä ymmärretty toivoakaan. Lääkäri meinasi, että muut etuhampaat siirtyvät ja siihen jää pienen pieni rako. Siirtyiväthän ne, mutta vinoon tietenkin menivät.
      Olen siis lapsesta saakka elänyt rumien hampaiden kanssa. Se on aina ollut se normitilanne.
      Kirjoitan myöhemmin miten nuoren aikuisen hammashoito meni.
      Kiitos tsempistä "Minäkinkävin"

    • rautahamnmas

      Jos niistä parista manttelikoukuista on kysymys jotka jäivät suuhun, niin ei niistä kovin pitkää tarinaa saa aikaiseksi, parempikaan hammaslääkäri.

      • Iloonvaloon

        Muutin opiskelemaan toiselle puolelle maata. Kävin ylioppilaiden terveydenhoidossa ja hampaiden hoito ja kunto oli suht ok. Vinot ja rumat tietenkin . Ikinä en valikuvissa ole ollut niin että hampaat näkyisivät.
        Seuraava elämänvaihe taas aivan eri seudulla. Meni muutamia vuosia etten käynyt lekurilla. Sain kolme lasta aika putkeen ja odotusaikoina kävin kunnallisella. Hoito ok, pakolliset tehtiin.
        Kului useita vuosia että en käynyt. Silloin jo vaivasi häpeä vaikka nyt ajatellen tilanne ei ollut paha. Sit kävin yksityisellä "naapurikylässä". Oli kai joku särkytilanne tai joku. Kävin jonkun kerran, mutta ehkä se jäi jotenkin kesken. En syytä lääkäriä, mutta ehkä hän sanoi jonkin varomattoman kommentin, millä masensi mieltäni ja lisäsi häpeääni. Liian herkkä sielu olin.
        Siitä kuluikin yli 20 vuotta nykyhetkeen etten ole käynyt hammaslääkärillä. Tiedän ja tiedostan, että pitäisi ja olisi pitänyt. Mutta kun aikaa kuluu ja rumat kehnot hampaat rapautuu ja kellertyy, kynnys tilata aika kasvaa ja kasvaa. Asiaa ajattelee ja torjuu. Asiaa ajattelee ja päättää että huomenna tai ensi viikolla. Mutta mitään ei tapahdu. Vuodet kuluu. Vuosikymmenetkin kuluu.
        Aivan hullultahan tämä varmaan vaikuttaa niistä joille lekurilla käynti on luonnollinen asia ja itsestäänselvyys.


      • Iloonvaloon

        Torjunnasta ja häpeästä
        Vuosia osasin hyvin väistää ajatusta että hammaslääkärille on mentävä ja aika täytyy tilata. Elämässä oli paljon hässäkkää ja monia muita voimia vieviä ongelmia. Lapsen sairastaminen, hankala elämä liian lähellä anoppia, oma ylipaino. Nämä ovat tietenkin vain tekosyitä, mutta niiden turvin ja taakse oli ikäänkuin "helppo" väistää tätä hammasasiaa.
        Edelläkerroitusta hankalista asioista on päästy eteenpäin ja elämä on viime vuosina ollut seesteitä ja helpompaa. Hammasasiaa ei voinut enää paeta ajatuksissa mihinkään.
        Se oli mielessä lähes jatkuvasti. Aivan tolkuton määrä ajatuksia ja pohtimista ja energiaa siihen, että aika pitää tilata mutta kun ei pysty. Vatsa menee sekaisin ja tuskan hiki pintaan pelkästä asian ajattelemisesta. Terapiaan olisi pitänyt mennä.
        Nyt nousee mieleen vaikka mitä. Ikinä en puhunut kenellekään mitään hammasasiaa. Jos joku muu puhui (siis ei mun hampaista vaan omistaan tai ihan yleistä juttua) niin vaihdoin äkkiä keskustelun suuntaa tai poistuin tilanteesta vaikka vessaan. Aloin pitää huolta että tsekkaan lehdet ennen miestäni, että jos on juttuja hampaiden hoidosta ym niin revin sen sivun irti tai vaikka piilotan koko lehden. Tämä siis sen vuoksi ettei mieheni saisi päähänsä kehottaa minua menemään lääkärille. Varmaan meni aika pitkään ettei hän edes tajunnut etten ole aikoihin käynyt hammashoidossa. Muutaman vuoden hän on sen tiedostanut ja silloin tällöin muistuttanut. Aina sanoin, että täytyy mennä joo - tilaan ajan. Mutta en tilannut. jatkuu...


    • Iloonvaloon

      Hampaat oli mielessä jatkivasti. Tai siis hoitamattomuus ja hoidon tarve. Särkyä ei juurikaan ollut, joskus arkuutta tai tuntemuksia. Paha särkyhän olisi pakottanut päivystykseen. Pelkäsin tulehduksia ja nimenomaan niitä pahoja, jotka voivat viedä teholle ja vaikka hautaan. Silti en tilannut aikaa. Pöljä.

      Kiinnitin aina ensin huomiota toisten ihmisten hampaisiin, sekä kohdatessa että kuvissa ja telkussa ym. Yleensä katsotaan silmiin, minä katsoin hampaita. Ja toivoin ettei omiani katsota eikä huomata. Ovat onneksi aika "piilossa" ja vuosien myötä oppii jotenkin kätkemään. Tai luulee että eivät näy. En tiedä. En tosiaankaan tiedä mitä toiset hampaistani ajattelevat. Ehkä ei mitään erityistä. Tai pitävät katastrofina niinkuin itse niitä pidän.

      Muiden hampaista olin aina jotakin mieltä, itsekseni siis. Ihailin ja kadehdin hyviä. Huonoja ihmettelin. Keskiverrot ja ehjät kelpaisi minulle hyvin, en tavoittele ihmeitä.

      • anonyymi_wiP

        Kyllä se siitä!
        Itselläni takana juuri yli vuoden kestänyt kunnostusprojekti muutaman hammaslääkärivapaan vuoden jälkeen. Vuosikymmenten mittaan olen elämäni varrella käyttänyt talon hinnan hampaisiin. Silti ollaan siinä tilanteessa, että löytyy paikkaa, kruunua, implanttia ja osaproteesia. Kotihoito on ollut kautta vuosien säännöllistä.

        Jatkossa käynti suuhygienistillä kolmen kuukauden välein elämän loppuun asti. Tuskin ne hammaslääkärikäynnitkään tähän loppuivat, vaikka miten hoidetaan kotona ja suuhygienistillä.

        Kyllä vähän kateeksi käy ihmisten virheettömät hammasrivit.


      • Talon-hinta-täälläkin

        Juri tuo minua ihmetyttääkin. Siis, jos hoidat hampaitasi itse tai hoidatat suuhygienistillä kuinka usein ja hyvin tahansa, niin aina kuitenkin riittää hammaslääkärillä korjaamista.

        Toisin sanoen, jos en hoitaisi itse lainkaan hampaitani enkä kävisi hygienistilllä, olisiko lopputulos kuitenkin aina sama (hammaslääkrillä käyntien suhteen}?

        Itse olen mielestäni hoitanut hampaitani erinomaisesti sekä käynyt hygienistillä. Silti olen nyt jo laitatuttamassa toista implanttia suuhuni.


      • Iloonvaloon
        anonyymi_wiP kirjoitti:

        Kyllä se siitä!
        Itselläni takana juuri yli vuoden kestänyt kunnostusprojekti muutaman hammaslääkärivapaan vuoden jälkeen. Vuosikymmenten mittaan olen elämäni varrella käyttänyt talon hinnan hampaisiin. Silti ollaan siinä tilanteessa, että löytyy paikkaa, kruunua, implanttia ja osaproteesia. Kotihoito on ollut kautta vuosien säännöllistä.

        Jatkossa käynti suuhygienistillä kolmen kuukauden välein elämän loppuun asti. Tuskin ne hammaslääkärikäynnitkään tähän loppuivat, vaikka miten hoidetaan kotona ja suuhygienistillä.

        Kyllä vähän kateeksi käy ihmisten virheettömät hammasrivit.

        Talon hinta?? Huh huh. Jotenkin hiukan lohduttaa kun on muitakin, joilla remonttia riittää.


      • Iloonvaloon

        Tunnen saaneeni huonot kortit näissä elämän arpajaisissa. Siis hampaiden suhteen huonot. Sellaista se vaan on ja sen kanssa pitää elää. Yleensä ottaen en voi valittaa: olen terve, minulla on ollut mielenkiintoinen ja hyvä elämä. minulla on hienot lapset ja hyvä puoliso. Ei olla rikkaita, mutta ei rutiköyhiäkään. Hampaiden hoitoon olisi kyllä ollut varaa eli sitä juttua ei voi syyttää. Nythän rahaa alkaa mennä isoja summia, mutta toisaalta pariinkymmeneen vuoteen ei ole mennyt latiakaan.

        Miten sain lopulta tilattua ajan? Puolisen vuotta olen ollut niin kypsä ja varma, että mentävä on. Ihan varovasti joskus mietin, että minne ja kenelle. Hiukan tutkin netistä. Heti meni vatsa sekaisin. Ei Ei ei vaan pysty tilaamaan. Joulun aikoihin romahti taas yksi hammas. Ensin lohkesi jäljellä olevaa omaa ja sitten lähti paikka, juurihoidettu vissiin. Jäi kraateri.

        Yksi painava järkisyy oli mahdolliset tulevat lapsenlapset. Vielä niitä ei ole, mutta niitä saattaa tulla piankin. Ajattelin, että jos mun suu on hoitamaton, niin en voi mennä lähellekään lapsosia etten siirrä heille mitään pöpöjä .

        Toinen järjen ääni tuli siitä, että minulla on mahdollisesti edessä polven tekonivelleikkaus. Nyt polvi on aika hyvä, mutta välillä oli huono ja ko leikkausta väläyteltiin. Ja sitähän ei tehdä ellei hampaat ole kunnossa.

        Vajaa viikko sitten mies sanoi sen "Sun on tilattava aika hammaslääkärille. Olen todella todella huolissani." Sanoin että kyllä on tilattava ja hipsin heti vessaan - halusin pois tilanteesta ja vatsa meni saman tien sekaisin.

        Päätin, että sinä päivänä tutkin vaihtoehtoja ja seuraavana tilaan. Vaikka olis mikä. Vaikka tuntuisi miltä. Hiukan helpotti kun sain varman päätöksen tehtyä.

        Ja tilasin ajan netin kautta. Intuitiolla valitsin lääkärin: nainen ei nuori ei vanha. Erikoisalana vaativa hoito, pelkopotilaat ym minulle kolahtavaa. Ajan tilaaminen oli todella vaikea hetki. Ikäänkuin olisin ollut jo vastaanotolla ja ihan hikisenä ja lasti housuissa. Ja häpeissäni. Aivan hirveää. Mutta heti kun aika oli tilattu oloni helpottui.

        Sain ajan heti seuraavalle päivälle. Hyvä että asia etenee nyt nopeasti. Parina yönä nukuin kehnonlaisesti, kun mielessä pyöri kaikki skenaariot ja kuvitellut keskustelut mitä vastaanotolla puhutaan.

        Jotenkin aloin valmistautua kuin synnytykseen. Silloinkin kekityin asiaan ja itseeni ja vaivuin kuin omaan kuplaani. Samantapaista nytkin. Olin rauhallinen ja iloinen ja keskittynyt ja valmis ottamaan vastaan mitä ikinä tuleekin. Minä selviän siitä! Miksi en selviäisi. Pahin on takana kun aika on tilattu. Hullua hullua.


      • KaadaVeroparatiisisote

        Taitaa olla yksityisten hammasklinikoitten provo - jolla tarkoitus houkutella, oletettuja rahakätköjä jemmaavia, hammashoitonsa laiminlyöneitä, liittymään yksityistämis-helvetin kerhoon. Huono provo kaiken lisäksi.


      • Iloonvaloon
        KaadaVeroparatiisisote kirjoitti:

        Taitaa olla yksityisten hammasklinikoitten provo - jolla tarkoitus houkutella, oletettuja rahakätköjä jemmaavia, hammashoitonsa laiminlyöneitä, liittymään yksityistämis-helvetin kerhoon. Huono provo kaiken lisäksi.

        Ei ole provo ei. Tämä on minun elämääni tästä hammasvinkkelistä. Jäsennän omia ajatuksiani ja kirjoitan niitä tänne.


      • Höpön-höpöä

        En usko, että edellinen olisi provo.

        Toisilla vain on sanoin kuvaamaton pelko hammaslääkärissä käynnin suhteen. Itsellänikin on joskus ollut, mutta ei enää. Nyt, siis useasti käyneenä ei enää pelota. Ja puudutuksellahan siellä kivut poistetaan, joten mikään kidutus ei ole kyseessä. Siellä siis kyse on vain suun auki pitämisestä, eikä juurikaan muusta.


      • Iloonvaloon
        Höpön-höpöä kirjoitti:

        En usko, että edellinen olisi provo.

        Toisilla vain on sanoin kuvaamaton pelko hammaslääkärissä käynnin suhteen. Itsellänikin on joskus ollut, mutta ei enää. Nyt, siis useasti käyneenä ei enää pelota. Ja puudutuksellahan siellä kivut poistetaan, joten mikään kidutus ei ole kyseessä. Siellä siis kyse on vain suun auki pitämisestä, eikä juurikaan muusta.

        Kiitos tästä helmestä: "..kyse on vain suun auki pitämisestä, eikä juurikaan muusta." Yritän pitää tämän mielessä. Mutta kun siitä pelosta ja torjunnasta ja häpeästä on kasvanut aivan tolkuttoman iso seinä, minkä yli ei meinannut päästä. Eikä ohi. Olisinko nyt siinä vaiheessa, että seinään on murtunut reikä jonka läpi olen pääsemässä .


      • qalewi
        Talon-hinta-täälläkin kirjoitti:

        Juri tuo minua ihmetyttääkin. Siis, jos hoidat hampaitasi itse tai hoidatat suuhygienistillä kuinka usein ja hyvin tahansa, niin aina kuitenkin riittää hammaslääkärillä korjaamista.

        Toisin sanoen, jos en hoitaisi itse lainkaan hampaitani enkä kävisi hygienistilllä, olisiko lopputulos kuitenkin aina sama (hammaslääkrillä käyntien suhteen}?

        Itse olen mielestäni hoitanut hampaitani erinomaisesti sekä käynyt hygienistillä. Silti olen nyt jo laitatuttamassa toista implanttia suuhuni.

        Suun terveyttä voi yrittää kohentaa hampaiden putsailun lisäksi muillakin tavoin. Näistä on varmaan eri käsityksiäkin, mutta itse yritän varjella (vähäistä) jäljellä olevaa hammaskalustoani K2-vitamiinilla ja suulle sopivilla probiooteilla, Toothguide-nimisstä tuotetta käytän, mutta muitakin on.

        K2-vitamiinin väitetään vähentävän plakkia ja olevan muutenkin luustolle hyväksi.

        ( http://www.tritolonen.fi/artikkelit/263-k2-vitamiini K2-vitamiini vahvistaa myös hampaita, ehkäisee hammasmätää ja auttaa pitämään hampaat terveinä. )

        Netistä löytyy enemmän aiheista, jos kiinnostaa.


    • KaadaVeroparatiisisote

      Taitaa olla nykyisen, äärioikeistolaisen politiikan seurausta, että hammasmätä alkaa olla, Suomen yleis "huonetuoksu" julkisilla paikoilla.

      Äänestäkää fiksummin, tulevissa eduskuntavaaleissa, että saadaan sitä aitoa perusturvaa, aitoja työpaikkoja, kunnollista toimeentuloa ja vahvoja julkisen terveyden- ja hammashoidon palveluja ihmisille, joihin jokaiselle olisi aidosti myös varaa. Eli ei nykyisen laittoman porvarihallituksen puolueista mitään.

    • vahvahammas

      syökää kaikki päivittäin raakaa porkkanaa.
      porkkana vahvistaa hampaita.

      • Iloonvaloon

        Ensimmäinen käynti. Noin viikko sitten oli eka käynti, onneksi tosiaan heti ajanvarausta seuraavana päivänä. Jännitti toki, mutta ei pahasti. Odotin pääsyä vastaanotolle. Näköjään se päätöksen tekeminen ja ajan varaaminen olivat ne kuumottovimmat paikat. Kun ne sai tehtyä olo helpottui heti ja mieli alkoi aika helpottuneenakin työstää tulevaa. Että nyt mennään eteenpäin, katsotaan mikä tilanne suussa oikeasti on, tehdään mitä pitää ja jossakin siintää kunnossa oleva kalusto ja parempi, terveempi elämä.

        Lähikaupunkiin siis, mies ajoi. En tiedä olisinko pystynyt ajamaan - ehkä. Ilmoittautumisen jälkeen piti täyttää pari lomaketta. Käsi kyllä vapisi ja oli vaikea kirjoittaa, muuten olin rauhallinen ja iloinen. NYT tämä alkaa mitä niin kauan olen pelännyt ja vältellyt ja toisaalta toivonut.

        Lääkärille sanoin heti, että tilanne on paha ja paniikissa olen. Hän meinasi laittaa heti tuoliin, että katsotaanpas, mutta meikä sanoi ei ei - puhutaan ensin. Sitten vähän juteltiin, kerroin lyhyesti miten tähän on tultu. Olisin halunnut puhua pitempäänkin, mutta lekuria tietty kiinnosti suu enemmän kuin mun pääkoppa. Ehkä hyvä niin.

        Hampaiden tarkastus, eikä hän juurikaan tökkinyt eikä kaivellut piikillään. Se on juurikin juttu, minkä vanhastaan muistan niin pahalta hetkeltä. Ehkä tarkastus on nykyään lempeämpää tai hän siten huomio historiani.

        Ei siis tuntunut pahalta, paitsi pahaa teki kuunnella kun hoitajalle luetteli ylöskirjattavaksi jokaisen hampaan tilanteen. Mikä oli pelkällä juurella, missä paikka joka pinnalla, missä reikä. Olisiko kaksi tai kolme tervettä hammasta. Hävetti.

        Tarkastus tuli tehtyä ja kakaisin, että kaikki varmmaan pois? Nukutuksessa? Hän oli eri mieltä. Hän meinasi, että proteesi voi joskus olla edessä mutta nyt päästäisiin eteenpäin kevyemmillä keinoilla. Ehkä osaproteesia, mutta koska kaikki hampaat eivät ole loppu, niin omat kannattaisi pitää. hmm toisaalta ja toisaalta ...mietin mielessäni

        Nukutuksesta hän sanoi, että en suosittele sitä. Joskus se on tarpeen, mutta ei minun tapauksessani. Parempi edetä hissukseen asia kerrallaan ja niin päästäisiin parempaan lopputulokseen. Ja meinasi, että vaikutan rauhalliselta ja kaikin puolin vastaanottavaiselta. No niin olinkin, itse rauhallisuus. Melkeinpä nautinnollista lopultakin olla siinä tuolissa. Vaikka toinen puoli minusta oli paniikissa häpeästä.

        Hän päätti, että seuraavalla käynnillä poistetaan monta. Käski tulla n tuntia ennen aikaa ja kaveri mukana. Antaa rentouttavan esilääkkeen ja jotkut saattaa nukahtaa odotellessa.

        Päätin luottaa häneen ja uskoin hänen suunnitelmaansa. Sillä mennään eteenpäin. Kohti parempia ja terveitä hampaita. Ei niistä kauniita saada nytkään, mutta ok taso riittää hyvin. Röntgenin kautta kotiin. Helpottunut olo, että nyt päästään hoitamaan . Poistamiset ym pelottaakin, mutta vielä enemmän pelottaisi pitää näitä risoja suussa yhtään pidempään kuin on pakko.

        Viiko tuntui toisaalta lyhyeltä ajalta ja toisaalta liiankin pitkältä. Haluaisin jo päästä eteenpäin. Nyt olen valmis. Seuraava aika siis keskiviikkona eli ylihuomenna. Kerron sitten miten käynti ja poistamiset meni.

        Hyvä minä! Minulla on voittajafiilistä, vaikka siis ihan alussa vasta ollaan. Mutta voi olla että pahin on takana. Siis ajan varaaminen ja ensimmäinen häpeässä kieriskellen tehty käynti. Kipuahan kestän loppujen lopuksi aika hyvin, joten en kovasti sitä pelkää. Katellaan miten eukon käy.


      • Hyvintehty

        Hyvä juttu! Siitä se lähtee!


      • Iloonvaloon
        Hyvintehty kirjoitti:

        Hyvä juttu! Siitä se lähtee!

        Ja siitä se lähti - thanks sinulle tsempistä.
        Eilen siis oli ensimmäinen hoitokerta. Jännitti ja teki mieli paeta. Toisaalta toivoin ajan kuluvan nopeasti, että homma saataisiin alkuun. Pelkäsin, että soitetaan lääkärin sairastuneen ja että aikaa siirretään. Se olisi ollut pettymys ja huono juttu todellakin. Tunsin siis olevani niin valmis kuin voi olla.
        Oli pyydetty tulemaan tuntia ennen hoitoaikaa, jotta saisin esilääkkeen. No siellä olin ja väkeä meni ja tuli, mutta ei mitään lääkettä. Noin 10 min ennen aikaa sain lääkäriä hihasta kiinni, että pitikö mun saada joku lääke? "Ai niin joo, minäpä haen." Ja kaksi pientä pilleriä naamaan. Kai siinä kävi joku unohdus. En tiedä. Hiukan myöhässä pääsin sisään, ei tuntunut sen kummemmalta. Ihan helppo oli mennä ja rento olo. Saattaja lähti syömään.
        Tunsin kun puudutuspiikit laitettiin. Ei kuitenkaan sattunut. Ja hommia tehtiin. En pysynyt selvillä, että mitä milloinkin. Aika eli se kolme varttia meni ikäänkuin hetkessä. Kai se oli esilääkkeen vaikutusta, että oli kevyt ja huoleton olo. Mikäs tässä on ollessa, tehkää vaan vaikka lopun päivää.
        Lääkäri kertoi poistanneensa kaksi ja paikanneensa kaksi. Hammaskiveä poistettiin myös. Tuppo suuhun ja maksamaan ja tilaamaan uutta aikaa. Itse hoidin kaikki maksu ym hommat, mutta tänään en muista niistä juuri mitään. Enkä kotimatkasta. Kaveri on siis välttämätön, autolla ajoon ei ole tuossa tilanteessa vaikka muuten oli ok olo.
        Puudutus häipyi vähitellen ennen iltaa. Suussa tuntui kipua, joten otin Burana 800, johon siis sain reseptin. Söin jugurttia ja illalla jäätelöä. Tuo yksi tabletti riitti ja varmaan lievempikin olisi riittänyt. Nukuin yön makoisasti ja nyt aamulla ei tunnu missään mitään. Join kahvia ja söin leipää. Ei turvotusta, ei tuntemuksia. Ihana ihmeellinen kevyt olo. Ei siis enää esilääkkeen vuoksi vaan ilo ja helpotus siitä, että lopultakin olen hoidossa ja saan suuni parempaan kuntoon.

        Ja iloa siitäkin, että näin miellyttävääkö hammaslääkärillä on nykyään. Tämän sanon rohkaisuksi niille, jotka pelon tai häpeän vuosi ovat laiminlyöneet lääkärilläkäynnit. Hampaansa säännöllisesti hoidatteneille tässä ei liene mitään erityistä. Normijuttu.

        Omasta kokemuksesta tiedän kuinka ihan järki-ihmiselle niinkuin meikä mielestään on, voi käydä niin että luiskahtaa siihen putkeen, että hammasläärikäynnit jäävät. Ja sit kasvaa torjunta ja pelko ja HÄPEÄ. Mutta kuten olen kertonut pahin hetki minulla oli se päätöksen tekeminen ja ajan varaaminen. Toki ekalla kerralla hävetti avata suu, mutta silti mukana oli niin suuri helpotuskin.


    • Iloonvaloon

      Eilen oli toinen hoitokerta. Arvelin, että riittäisiköhän mulle tabletti esilääkettä sillä olin ihan rento muutenkin ja toisaalta se muistin jonkinasteinen menetys ei houkutellut. Päätettiin mennä yhdellä.

      Paljon taas tehtiin eli yksi paikattiin ja kolme hammasta pois. Kahden poistosta en tiennyt oikein mitään mutta kolmas oli hankala. Puudutus kyllä toimi eli ei siinä kipua ollut, mutta voimaa ja vääntöä tarvittiin ja se tuntui leukaluussa toisella puolella kasvoja. Paine oli kova ja ikäänkuin tunne, että leuka menee sijoiltaan tai murtuu. En tiedä voisiko niin käydä, mutta kokemus ei ollut mukava. Ei tosin ylivoimaisen vaikeakaan, vaikka jotakin urinaa taisi kurkusta lähteä.

      Jälkeenpäin oli runneltu olo, mutta puudutuksen häipymisen jäkeen otin Buranan ja sillä selvittiin. Ilta kivuton, yön nukuin makoisasti ja aamulla ei tuntunut juuri mitään.

      Nyt on taas hieno fiilis, mutta kieltämättä seuraava käynti vähän hirvittää. Pitäisikö kuitenkin ottaa 2 tabua esilääkettä? Ehkä.

      Pääasia nyt kuitenkin on, että olen hoidossa ja hommat etenee. Kestän mitä vain, mutta niitä kamalia tunteita en enää olisi kestänyt. Siis häpeää, pelkoa, panikointia, torjuntaa, kiertelyä, valttelyä ja mitä kaikkea siinä oli kun en vuosikausiin saanut tilattua aikaa vaikka ehdottomasti olisi pitänyt.

    • Mirilii

      Hienoa että olet hoidossa.
      Itsekin huonohampaisena jouduin hoitoon yllättäen ja nyt odotan tekohampaita. Surullista mutta toisaalta hienoa että asiat on hoidossa.

    • Ninnit

      Moi!!! Mitä sulle ekana päivänä hammaslääkärissä tehtiin? Mulla aikaa viime kerrasta ja tehtävää varmasti on paljon!!!

      • Iloonvaloon

        Mirilii, yes hyvä!
        Ninnit, ketjun alkupäässä kerron aika tarkkaan ekoista käynneistä. Eilen oli kolmas hoitokäynti ja nyt juttua siitä.
        Eiliselle oli varattuna tunnin aika ja olin kyllä hermostunut ja peloissanikin. Edellisellä kerralla yhden hampaan poisto oli hankala ja oloni oli tukala. Kipua en tuntenut, mutta vääntöä ja painetta.
        Otin yhden tabletin esilääkettä. Toisenkin olisin saanut, mutta en halunnut sillä en halunnut kokea muistin menemistä uudelleen. Sanoin lekurille, että leuka on jäykkä ja outo ed kerran hoidosta. Ja sit mentiin.
        Paljon siis tehtiin. Taisin olla ylikin tunnin ja lääkäri tosiaan tekee eikä meinaa. Hammaskiveä poistettiin. Paikattiin useita es edestä tosi hankala ja ruma hammas sekä kolme poistettiin. Välillä oli tukalat oltavat mutta ei mitään pahempaa. Välillä teki mieli niellä ja oli pakkokin, mutta sehän on tosi vaikeaa kun suu on täynnä värkkeitä ja tapahtumia.
        Tämän kaiken jälkeen iloinen ja yllättäväkin uutinen oli, että nyt on perustyö tehty ja suu on terve. Poistettavat poistettu, paikattavat paikattu ja ehjiä oli useampi kuin luulin.
        Aivan runneltu olo ja vaikea puhua, sillä puudutusta oli monessa kohdassa sekä ylhäällä että alhaalla. Mutta mielettömän kevyt ja ihana fiilis: nyt on hampaat kunnossa pitkästä pitkästä aikaa. Hoito kyllä koetteli, mutta todellakin oli sen arvoista.
        Lääkäri käski varata ajan useamman viikon päähän, jotta poistokohdat kunnolla parantuu ym. Sitten aletaan katsoa ja miettiä miten puuttuvat korvataan. Kaikkia ei tarvitse korvata (mun mielestä siis) mutta toki sinne tarvitaan lisää. En tiedä onko mulla varaa implantteihin vai lähdetäänkö osaproteesin suuntaan.
        Puudutuksen häivyttyä otin yhden Buranan ja nyt aamulla toisen. Kipua ei ole mutta jonkinlaista yleisarkuutta.


    • Mummopelkääjä

      Kiitos, mielenkiintoinen kertomus.
      Tuo ajan varaaminen on minullekin monesti se vaikein juttu. Jos pääsen yllättäen peruutusajalle pikaisesti, olen tosi ilahtunut.
      Ota vaan huoletta esilääke, ei siitä tarvitse huonoa omaatuntoa kärsiä. Eihän me siellä joka päivä juosta.
      Tsemppiä!

      • Iloonvaloon

        Kiitos kiitos. En tunne huonoa omaatuntoa esilääkkeestä, mutta se muistin jonkinasteinen meneminen häiritsi.


    • kauniithampaat

      Hampaista se sosioekonominen asema paljastuu. Ei näköjään yliopisto-opinnot auta.

      • Iloonvaloon

        Niinpä. Väestötasolla on varmaan juurikin niin, että hampaista näkyy sosioekonominen asema. Mutta meitä on moneksi, yksilöllisiä tapauksia ja tarinoita on suuntaan jos toiseenkin.
        Lapsuusperheeni taloudellinen tilanne oli huono. Oma aikuisen elämäni on ollut ihan ok töiden ja talouden suhteen ja monen muunkin asian suhteen. Tähän hammaskuoppaan vaan olen pudonnut enkä meinannut päästä ylös. Mutta nyt siis suu on terve eli tilanne parempi ja vielä kun saadaan puuttuvien tilalle täydennystä, niin avot - elämänlaatu kohenee paljon.


    • 70v

      Minulla oli myös lapsuuden kodissani huono taloudellinen tilanne. Jouduin olemaan useita vuosia etten päässyt hammaslääkäriin. Ns. Oppikoulussa ei ollut enää maksutonta hammaslääkäriä. Hyvä kun sai tarpeelliset koulukirjat ostettua silloin 11 vuotiaasta alkaen. Kun lopulta pääsin hammaslääkärille, olikin jo paljon juurihoidettavia. Nuo vaivaavat vieläkin ajottaisilla yllätyksillä, uusilla tulehduksilla. Mutta näillä mennään.

    • Iloonvaloon

      Eilen olin taas lekurilla. Hän käski pitää n kk tauon, mutta menin jo 3 vk kuluttua, sillä yhdessä poistokohdossa oli outoa tuntemusta. Ei kipua eikä arkuutta, mutta kohouma ja välillä paineen tunnetta. Lääkäri sanoi, että se on itseasiassa ihan kunnossa ja parantunut ok, mutta hän voi napsaista palan luusta pois, niin se tuntuu "sulavammalta". Oudon tuntuinen kohta oli siis poistetun kulmahampaan vieressä. Siitä oli jäänyt iso kuoppa ja vieressä tuntui kohouma. Pieni puudutus, "luupihdeillä" vähän luuta pois, ommel. Nyt on hyvän tuntuinen.
      Samalla reissulla hän otti vähän muotteja osaproteesia varten. Tuntui ikävältä, mutta sen kesti hyvin. Lääkärillä tuntuu olevan selvät sävelet miten nyt edetään. Osaproteesi siis. Implanti-vaihtoehdon hän sivuutti pikaisesti ja siihen oli perustekin, mitä en nyt enää muista. Mutta tämä on minulle ok, sillä implantti olisi luultavasti kaatunut kohdallani hintaan. Katsotaan myöhemmin, jos lähden siihen suuntaan, mutta nyt osaproteesi on minustakin ok.
      Harvahammas siis olen nyt, mutta suu on terve ja se on mahtava juttu.

    • Iloonvaloon

      Taas känyti lekurilla takana. Osaproteesia varten otettiin muotteja vai mitä ne lienevät oikealta nimeltään. Hiukan ilkeän tuntuista, mutta hiukan vain. Parin päivän kuluttua uudelleen.

      Siitä on nyt reilu 2 kk kun rohkenin tilata ajan ja hoitoprosessi alkoi. Kiitän itseäni että lopultakin sain tilattua ajan. Ihmisen olo ja elämä on niin paljon parempaa ja kevyempää kun suu on terve. Jos joku kipuilee ja epäröi ja peruuttaa ja pakenee...niinkuin meikä teki aivan liian pitkään, niin rohkeasti vaan soittamaan aikaa. Siitä alkaa parempi elämä. Häpeää voi olla, mutta kestäisikö sen jotenkin? Minä selvisin sen kanssa ja toki sitä on vieläkin, mutta parempaa kohti mennään koko ajan.

    • Iloonvaloon

      Lieneekö tällä lukijoita, mutta heippa teille jos on! Lähinnä kirjoitan tätä oman pääni selvittämiseksi, mutta jos joku toinen saa jotakin tästä niin se on bonusta.
      Sain eilen osaproteesit suuhun. Outoa, mutta ei niin outoa etteikö niihin voisi tottua. Ässän sanominen vielä temppuilee. Suussa on vähemmän tilaa kielelle, eli sen on nyt opittava jotakin uutta. Yritän harjoitella ahkerasti eli nytkin koko ajan luen ääneen mitä kirjoitan ja yritän puhua paljon (myös itsekseni) ja kun luen luen kaiken ääneen jos vaan mahdollista.
      Syöminen on myös hiukan outoa ja opettelemista on siinäkin.
      Osaproteesit eli valehampaat kuten itse niitä kutsun, ovat varsin erinomaiset. Tuntuvat istuvan täydellisesti. Ainakaan toistaiseksi ei paina ei hankaa ei mitään ongelmia. Nyt suu ja hampaisto ovat terveen ja hyvän ja myös luonnollisen näköisiä. Valemampaat eivät juurikaan näy ja se mitä näkyy näyttää täysin luonnolliselta. Omia hampaita on huollettu ja tehoputsattu eli värjäytymät poistettu ym. En olisi uskonut, että niistä saa vielä näinkin hyvät.
      Lähtötilanne siis oli huono. Olin vältellyt hammaslääkäriä yli 20 vuotta ja paljon oli ehtinyt tapahtua. Tilanne ei kuitenkaan ollut ihan niin huono kuin luulin. Oli ehjiäkin hampaita ja muutaman paikkauksella ja usealla poistolla suu saatiin terveeksi. Hammaskiveä paljon ja ientulehdusta vähän.
      Nyt siis suussa osaproteesi sekä ylhäällä että alhaalla. Hampaistoni näyttää normaalilta - ei loistava mutta ei myöskään karu. Tämä on minulle täydellinen tilanne monien huonojen vuosien jälkeen. Elämä on ihanaa!

      • Anonyymi

        Aloittaja täällä. Vajaa 5 kk kulunut. Hyvin on mennyt. Osaproteesit ovat hyvät ja olen tottunut niihin aikas hyvin. Puhe on ok ja syöminen hoituu, tosin ilman proteeseja pureskelen paremmin vaikka siis monta hammasta puuttuukin. Pystyn proteeseilla syömään kaikkea paitsi pähkinöitä en mielellään popsi. Enkä toffeeta mutta enpä söisi muutenkaan. Jos menen ravintolaan syömään valitsen kuitenkin varmuuden vuoksi "helppoa" syötävää kuten es kalaa.
        Eilen oli kutsu lekurille ja hygienistille. Proteesit ok ja omiin vaihdettiin yksi muovipaikka. Hygienisti putsasi ja jylläsi melkoisesti, mutta nyt on raikas olo.

        terv. iloonvaloon


    • Anonyymi

      Osaproteesit, siis miksi? Jokaisella ihmisellä joudutaaan hampaat ikääntyessä (ainakin osittain) poistamaan, esimerkiksi pieleen menneen juuriihoidon vuoksi.

      Tässä iässä kannattaa heti pyytää poistattamaan kipuileva hammas tai hampaat ja pyytää tilalle implantit. Ok - kalliitahan ne ovat, mutta kalliita ovat myös juurihoidot, joiden todennäköinen ikä on muutamia vuosia.

      • Anonyymi

        Osaproteesi siksi, että se on kukkarolleni mahdollinen ratkaisu. Ja nämä ovat kyllä hyvät, paremmat kuin olisin uskonet. Varmaan implantit olisivat parempi ratkaisu, mutta näillä mennään toistaiseksi. t. iloonvaloon


    • Anonyymi

      Moi! Heis miten sulle kävi niin hyvin? Mulle kävi niin etten saa millään aikaa kun aina tulee joku este.. kerran myöhästyminen,kerran ettei muka kerkeä yms vuodenkin aikana..
      Ja mulla on täysin sama että ei kehtaa edes hymyillä. On Jotkut hampaat ihan kunnossa mutta silti inhottava tunne.. nyt on hätä kun tullut rytmihäiriöitä ja vaikuttaa selvästi muuhunkin terveyteen..

      • Anonyymi

        Ja myös tuo että kun muistaa että nuorempana siitä tulee Just tosi hyvä olo kaikin puolin :0 ihan luksusta..


    • Anonyymi

      Entä kun on kulkenut hammaslääkärissä vuosia, jopa vuosikymmenistäkin voidaan puhua, eikä purentaa ja kunnollisia hammaskontakteja ole saatu aikaiseksi? Nytkin lähes 2millin vajaus takahampaan paikassa!
      Seurauksiakin on riittänyt!

    • Anonyymi

      Sellaista se on on laiska ja saamaton. Aloittajaei varmasti olisi vieläkään tenhyt hampaille en mitään, ellei edessä olisi ollut ylipainosta johtuva tekonivel leikkaus, johon ei ryhdytä ellei suuvärkki ole kunnossa!

      Kyllä ihmetyttää ja vielä naisihminen kyseessä. Olen kuullut että joku mies oli ennen äkillistä sydän leikkausta joutunut poistattaa neljä hammasta joka juurihoito ei oltu enää ehditty tehdä ennen leikkausta.
      Mutta että 8 hammasta poistetaan on kyllä uskomatonta nykyisenä aikana, kun terveys-ja hammas alistua tulee joka puolelta.
      Uskon että aloitus on provo.Tai sitten kyseessä täysin elämänhallinnan menettänyt henkilö
      Mitään akateemista tutkintoa en usko aloittajan olevan, vaikka niin provoilee.Ei tuollaisilla hampailla kaikkine hajuinen ole voinut olla kyllä missään työssäkään !

      Siinä on kyllä hampaiden kaikkinainen hoito laiminlyöty alusta alkaen.Tuskin ikinä harjannutkaan.
      Ja lapsuuttaan turha syyttää.Itse olen samanikäinen ja kaikki hampaat tallessa.Eioä valistusta tullut kotoa, eka luokalla annettiin koulusta hammasharja ja siitä eteenpäin osasin kyllä hampaat harjata aamuin illoin! Kyllä asiaa valtaistuin tuolloin jo kouluissa.

      Jokaisella on velvollisuus huolehtia hampaitaan ITSE.
      Turhia kuluja veronmaksajille näiden laiskoja vapaamatkustajien Maxi hammashuolloista. Tuollaiset vaan yksityislääkärille itse kustantamaan hoitoonsa!

      • Anonyymi

        Mustä sinä tiedät, missä aloittaja hampaansa hoidatti?

        Harvinaisen ilkeä olet, vaikka hampaasi ehkä ovat kunnossa. Ja tietämätönkin olet. Vaikka sinulle annettiin koulun eka luokalla hammasharja, kaikilla ei ole ollut näin. Itsekään en koulussa saanut yhtäkään hammasharjaa.


      • Anonyymi

        Hmm...en ole provo. Näin nyt vaan asiat ovat tai olivat. Ihminen on monimutkainen olento - jostakin syystä ei toimi niinkuin pitäisi ja itsekin hyvin tietää sen.
        Tämä oli eläämäni tarinaa yhdeltä kantilta. Voisin kirjoittaa toisenlaisenkin tarinan siitä miten joku muu asia on mennyt. Kaikki ei ole mennyt persiilleen, mutta hammasasiassa putosin syvään kuoppaan, mistä oli vaikea päästä ylös.
        Ehkäpä sinäkin tunnet ihmisiä, joilla kaikki asiat eivät ole kunnossa. Ihminen on heikko ja hauras ja toisaalta voi olla vahvuutta ja taitoja ja voimaa. Minä olen tällainen monimutkainen ja monipuolinen ja ristiriitainen tyyppi. Enkä ole ainoa, näin uskon ja tiedänkin.
        Eikä tarkoituksena ollut syyttää muita. Kerroin vain mitä seikkoja on ollut matkan varrella. Itseäni olen syyttänyt ja soimannut. Ja ihmetellyt itseäni.
        Ja yksityisellä kävin. Siihen on varaa, mutta implantteihin ei nyt oikein irtoa. Ja yksityiselle lähinnä siksi, että pääsin heti vastaanotolle ja hoito aloitettiin välittömästi. Kun olin valmis hoitoon se piti aloittaa heti. terv iloonvaloon


      • Anonyymi

        Onkohan tämä kommentoija itse ollut missään työssä koskaan? Vaikea uskoa, kun kirjoitustaito on tuota luokkaa.
        Hampaat kyllä oppi pesemään ekaluokkalaisena, mutta muut taidot eivät sitten juuri kehittyneet.


    • Anonyymi

      Onnittelut aloittajalle pelkonsa voittamisesta ja menestystä hampaiden kanssa loppuelämäksi!

      • Anonyymi

        Kiitos sinulle kannustavista sanoista! Ja toivon todella, että jos joku on vastaavassa tilanteessa niin saisi voimia varata ajan ja pääsisi hoitoon. Se kannattaa!


    • Anonyymi

      Anonyymi 15:20
      Koulun antamalla hammasharjaa ei ole mitään merkitystä. Hammasharja kestää n.2 kk käyttökelpoisena, kun se on käytössä.
      Vaan aloittajallakin olisi ollut tunannet mahdollisuudet ostaa hammasharja jo nuoruudessaan ja huolehtia pysyvistä hampaitaan. Mikäli olisi ollut viitseliäisyyttä.
      Harja ja tahna eivät maksa juuri mitään!!
      On oma päätös, hoidattaa hampaitaan vai et.

      Ja kun lonkkaleikkaus on ohi, luulen että aloittaja on taas samassa tilanteessa. Hampaat rikki ja niin voimaton niin voimaton.Ei millään jaksa paria minuuttia aamuin illoin !
      On siinä miehellään hajut !

      • Anonyymi

        Mielenkiintoista miten intät noita luulojasi. En ymmärrä miksi viitsisin kirjoittaa pötyä??? Omasta elämästäni kirjoitan. Eli ei ole lonkka tai muutakaan leikkausta. Ylipainoa on ollut, mutta sekin asia nyt ok. Ja toki olen hampaita harjannut ja hoitanut. En ehkä tarpeeksi kuitenkaan. Ja lääkärissä käynnit laiminlöin vuosia. Siinä olet oikeassa. Saa haukkua, saa ivata mutta siinä menee metsään kun pidät aloitusta provona. Mutta samapa tuo loppujen lopuksi. Hyvää syksyä inttäjällekin!


    • Anonyymi

      Kiitos että jaoit tarinasi ja tästä on varmasti ollut monille apua!

    • Anonyymi

      Minusta tätä tarinaa on ollut mukava lukea. Kyllä tällaisia tarinoita tulee vastaan aina silloin tällöin. Jos onnistuu viemään hoidon loppuun asti, siinä on jo iso satsaus tulevaisuuteen. Jos vielä ymmärtää, että nyt pitää sitten hoitotulosta ylläpitää käymällä säännöllisesti tarkistuksissa, vaikka oireita ei olisikaan, niin ollaan jo hyvällä tiellä. Siitä syntyy menestystarina! Toivon sinulle kaikkea hyvää ap!

      • Anonyymi

        Kiitos myös teille kahdelle. Vaikka kirjoitinkin lähinnä oman pääni selvittämiseksi ja siksi, että on tarve kelailla, mutta omien ihmisteni kanssa en viitsi tai kehtaa - ainakaan vielä, niin on kiva todeta että joku on tätä lukenut ja ehkä jotakin saanutkin. Joku on saanut syyn ihmetellä ja kauhistella ja toivottavasti joku myös kipinän tilata aika vastaanotolle.
        On ruhtinaallisen ihanaa, kun suu on terve ja hampaat kunnossa. Useimmille se on itsestäänselvyys, mutta eräille meistä sen tilan saavuttaminen voi olla hankalaa. t. nimim Iloonvaloon


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe