Ortodoksi vänkääjät

Ehkätulevaortodoksi

Olen monta vuotta ollut kiinnostunut ortodoksi kirkosta ja monet kerrat ollut lähellä ottaa yhteyttä seurakuntaa liittymis asioissa mutta asia joka askaruttaa: ortodoksi sivustoilla esm facebookissa aivan kamalaa vänkäämistä ja toisten halveksumista. Haluanko kuulua kirkkoon ja seurakuntaan jossa käytös kanssaihmisiä kohtaan on kuin 7-8 vuotiailla lapsilla? En. Toisaalta tällaista käytöstä on varmaan jokaisessa kirkossa. Joten mahdollisen liittymisen jälkeen pitää vaan edelleenkin pysytellä yksikseen eikä olla tekemisissä liiemmin muiden kanssa. Jumalanpalveluksen jälkeen vaan heti kotia.

19

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiKunSekaan

      Tuleehan niitä palveluksia radiostakin. Kannattaa kuunnella niitä ja myös eri uskontokuntien palveluja.
      Ja sitten voi tehdä tutkimusta FB:n eri porukoista missä vängätään vähiten, rupeat siellä käymään.
      Tai sitten voi käydä milloin missäkin, päättelet hyvyyyden missä on paras kahvitarjoilu ja ystävällisimmät naiset.

    • IsäRoope

      Liity ihmeessä! Meille kirkossa riittää että maksat kirkollisverosi etä tuo hiekkaa eteiseen.

      • VeliKarhu-6667

        Jaa jaa...juurikin näin.


    • mjvv

      Olen syntymäortodoksina suosiolla skipannut nuo Facebook-palstat ja vastaavat. Suomi24:aakin tulee joskus luettua lähinnä huumorimielellä. Ortodoksisessa kirkossa on paljon käännynnäisiä ja monella käännynnäisellä on suuri tarve ortopraksialle (heh). Ihan ymmärrettäväähän se on, mutta helposti sitten aiheuttaa kaikenlaista vänkäystä pikkuasioista. Eikä sitä nyt välttämättä tarvitse seurakuntaelämään heittäytyä 101-prosenttisesti mukaan jos vänkärit kauhistuttavat.

      • ylimielinensana

        Arkkipiispa Paavali kirjoitti sanan " Käännynnäinen " käytöstä seuraavaa:

        Viime aikoina on eräissä yhteyksissä lausuttu mielipiteitä ns. käännynnäisistä. Koska aiheen käsittely on tähän saakka jäänyt vain yksityisten mielipiteiden varaan, on syytä tutkistella asiaa Raamatun, kirkon historian, ortodoksisen uskonnäkemyksen ja käytännön kannalta.

        Käännynnäisiksi Raamatussa nimitetään niitä, jotka olivat omaksuneet juutalaisten uskonnon joko kokonaan tai vain opin yhdestä Jumalasta. Juutalaisten käännynnäisistä käyttämä hepreankielinen sana tarkoittaa vierasta, muukalaista. Kristinuskoon kääntyneistä juutalaisista ja pakanoista ei sen sijaan Uudessa testamentissa käytetä nimitystä käännynnäinen. Päinvastoin apostoli sanoo heistä: "Niin ette siis enää ole vieraita ettekä muukalaisia, vaan te olette pyhien kansalaisia ja Jumalan perhettä" (Ef 2:19). Sen mukaisesti kristilliseen kirkkoon liittyneistä käytetään sellaisia nimityksiä kuin "veljet", "pyhät", "pyhitetyt", "rakkaat" jne.


        Uutta testamenttia seuraten emme tänäkään päivänä käytä nimitystä "käännynnäinen". itsestämme, jotka olemme liittyneet kirkkoon pienokaisina, emmekä niistä, jotka ovat sen tehneet aikuisina. Sen jälkeen kun pienokainen tai aikuinen on pyhän sakramentin kautta otettu kirkon jäseneksi, ei hänestä ole paikallaan käyttää sävyltään vierasta ja muukalaista tarkoittavaa ”käännynnäinen”-nimitystä. Kun tästä luonnollisesta ja korrektista tavasta poiketaan ja aikuisina ortodoksiseen kirkkoon liittyneitä nimitellään käännynnäisiksi, on se joko ymmärtämättömyyttä tai - mikäli se on tahallista kirkon jäsenten luokittelua - ortodoksisen kirkon hengelle vierasta rakkaudettomuutta ja Itsensä korostamista.

        Se, joka itse pyrkii aidosti elämään ortodoksista hengellistä elämää, ei voi muuta kuin iloita jokaisesta kirkkoon liitetystä uudesta jäsenestä, olipa hän kastettu pienokainen tai aikuisena voitelun kautta ortodoksiseen kirkkoon otettu. Ja kuinka toisin voisikaan olla! Eihän kirkko ole meidän omaisuuttamme. Se on Herran kirkko ja kaikki sen jäsenet ovat Herran omat. Kaikki elämme samasta Jumalan Hengen voimasta ja toistamme samaa publikaanin rukousta: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!"


    • keskustellarauhassa

      Luulenpa että täällä on suurin osa ei-ortodokseja.

      Vänkääminen ei nimenomaan kuulu rehelliselle ortodoksille ja jos noudattaa Jeesuksen neuvoja.
      Munkkivanhukset myös kirjoituksissaan nimenomaan varoittavat että ei saa riidellä.
      Esim Valamon munkki Johannes kirjoittaa tästä kaikesta.

      Tämä "nykyajan vänkääminen" on nykyajan tyyliä, jotka muutamat tuovat tälle palstalle.

      On tietysti ja valitettavasti täällä ortodoksejakin jotka vänkäävät.

    • Ehkätulevaortodoksi

      Tietysti se ei ole yksistään ortodoksien pahe se vänkääminen, se tuli nyt vaan puheeksi koska olen harkinnut kirkkoon liittymistä. Luterilaisessa ja vapaissa suunnissa kauhistellaan "väärä uskoisia" ortodokseja ja katolisia. Jos on sydämeltään kristitty pitäisi kaikenlainen riidan kylväminen ja toisten tahallaan provosoiminen olla vastenmielistä. Jatkuva todistelu kuinka juuri minä tiedän asiat paremmin kuin sinä vain etäännyttää meitä Kristuksesta. Nuorella sen jotenkin ymmärtää, mutta iän tuoman viisauden olisi pitänyt opettaa ymmärtämään asioita eri näkökulmista. Ja joskus vaan antaa asian olla eikä jatka tyhjän hokemista.

    • ihapis

      Kas kun sitä on entisenä luterilaisena havainnut, että ortodoksipuolella on kauan ollut lukemattomia kiistoja ja oikeuslaitoksen kanssa ollaan niitäkin setvitty milloin missäkin päin Suomea. Erona erilaisiin protestanttipiireihin hyvänä asiana mainittakoon kylläkin se, että uutena tulokkaana saa olla kyllä melko rauhassa-silloin kun hyvä tuuri sattuu eikä joudu sotketuksi mukaan kaikenlaisiin soppiin. Protestanttipuolella tulokasta silmäillään päästä varpaisiin ja halutaan tietää kaikki mahdollinen, jonka jälkeen innokkaimmat ovat auliisti tyrkyttämässä "neuvojansa" kuinka sitä pitäisi elää ja olla. Samalla tietenkin tapahtuu ns.hierarkiaan asettaminen. Ei voi mennä rauhassa kirkkoon, kurssikeskukseen, kansanopistoon tai muuallekaan hiljentymään, kun hiljentyjähän se vasta kummajainen protestanttien mielestä on! Heti ollaan hyeenana kimpussa ja utelemassa milloin mitäkin ja parhaassa tapauksessa jakelemassa neuvoja ja omatekoisia profetioita. Lisäksi pidetään kummajaisena, jos ei ole puolisoa eikä sellaista edes halua.

      • piuuuhhhhhh

        Niin. Ortodoksikirkossa harvemmin kukaan tulee suu vaahdossa kohkaamaan heti kun pääset ovesta sisälle. Ettei nyt vain toinen puoli sitten ole se, että jos vain käyt palveluksissa etkä sano kenellekään mitään tai oikeastaan edes katso ketään, niin kenelläkään ei ole aavistustakaan kuka olet, mistä tulossa ja minne menossa...Sitten jos sinusta yhtäkkiä aika sattuu jättämään, niin pappi yksin tietää kuka olit.


    • yötönyö2

      "Niin. Ortodoksikirkossa harvemmin kukaan tulee suu vaahdossa kohkaamaan heti kun pääset ovesta sisälle. Ettei nyt vain toinen puoli sitten ole se, että jos vain käyt palveluksissa etkä sano kenellekään mitään tai oikeastaan edes katso ketään, niin kenelläkään ei ole aavistustakaan kuka olet, mistä tulossa ja minne menossa...Sitten jos sinusta yhtäkkiä aika sattuu jättämään, niin pappi yksin tietää kuka olit."

      Näistä nykyajan paskan vatvoajien palstoista ei tarvitse välittää. Mutta tuo yllä oleva kirjoitus on osittaen hyvä.
      Ortodoksisuus tulee tutuksi kirkossa käymällä ja ortodoksi kirjoja lukemalla.

    • KelOnniOn

      Vänkääjiä löytyy kaikista kirkoista, kirkkokunnista, seurakunnista ja yhteisöstä. Kaikkialla on vain ihmisiä. Löysin ortodoksikirkon kodikseni vuosia sitten, onneksi! Suosittelen!

    • ruohonjuuritasolla

      Liityin vuosi sitten ortodoksiseen kirkkoon parin vuoden tutustumisen jälkeen, ja olen aina ollut tietoinen kaikista vänkäämisistä. Olen useiden ortodoksisten FB-ryhmien jäsen, mutten pane juurikaan painoa niiden väittelyille. Niissä on paljon hyviäkin postauksia. Ja jos luet muutamia vänkäysketjuja vähän tarkemmin, niin huomaat, että käytännössä 2-3 henkilöä häiriköi ryhmässä toiseen. Varsinkin Ukraina-asia ottaa koville, mutta kyllä kiistan saa aikaan mistä tahansa. Vielä vähemmän jaksan kiinnostua tai ottaa kantaa esim. seurakuntamme sisäisiin asioihin, mennä mukaan kuppikuntiin. Olen tehnyt päätöksen pysyttäytyä erossa kaikista väännöistä, vaikka niistä kyllä välillä ikävä kyllä kuulenkin.

      Minulle on tärkeintä oma henk.koht. usko ja kilvoittelu. Kirkossa käyn aktiivisesti, ja meidän kirkkomme aktiivit, tiistaiseuralaiset ja kahvittelijat ovat kyllä tosi leppoisaa porukkaa, ei ole vääntöjä juuri tämän kyseisen kirkon yhteydessä.

      Vänkäämiset ja riidat ovat tosi ikäviä, mutta kuitenkin suurin osa omasta uskonelämästäni on kokonaan irrallaan väännöistä. En lähde niihin mukaan, en hanakasti kuuntele juoruja, en kysele, että "mitenkäs x teki tilanteessa y" ja muutenkin olen hissukseen. Enkä MISSÄÄN TAPAUKSESSA lähde mihinkään luottamustehtävään mukaan. Tiistaiseuran hallitukseen pyydettiin, en lähtenyt siihenkään, jotainhan hallituksessa olevat aina tekevät väärin. Joskus osallistun kirkkokahvitusten järjestämiseen tai olen kärräämässä multaa pihalla keväällä, tai osallistun eteisen remonttiin TEKEMÄLLÄ, en suunnittelemalla.

      Ja voin sanoa, että ihan samat väännöt on kyllä melkein missä tahansa. Vuosikausia olin erilaisissa yhdistyksissä ja järjestöissä aktiivi, istuin hallituksessa ja toteutusryhmissä ja aina tuli pyyhkeitä, tekipä miten vaan. Siellä missän on ihmisiä, siellä on inhimillisiä virheitä. On turha ajatella, että ortodoksinen usko ylentäisi automaattisesti ihmiset puoli-pyhiksi, ettei tulisi syyllistyttyä inhimillisiin virheisiin.

      Kirkollisissa piireissä - myös muuallakin kuin ort.kirkossa - on sanonta, että niissä Jumala ja saatana ovat molemmat lähellä. Ex-luterilaisena muistan vieläkin kurjempia juttuja ja jopa puhtaita selkäänpuukotuksia niistä kuvioista. Silloin olin enemmän ns. sisäpiirissä ja näin ja kuulin enemmän. Siksi nämä jotkut ortodoksien FB-vänkäämiset eivät sinänsä jaksa hetkahduttaa. Olen oppinut pysymään kaukana kaikesta ja keskittymään sisäiseen uskonelämään ulkoista enemmän.

      Tervetuloa ortodoksiseen kirkkoon, jos haluat liittyä. Suurin osa on tavallista, mukavaa porukkaa. Oleellista on kuitenkin se oma vakaumus, jonka mukaan päätökset kirkkoon liittymisistä tulee tehdä. Mukavaa talven jatkoa sinulle.

      • Ehkätulevaortodoksi

        Kiitokset hienosta vastauksesta! Näinhän sen olen ajatellut kuten kirjoitit. Olen huomannut että muutamat samat tyypit sielä venkoo ja antaa huonon kuvan itsestään ja ortodoksisuudesta. Hyvää jatkoa sinullekkin!


    • ankeroinen

      Sillähän siitä selviää, kun asentaa Valamon pihalle julkisen jalkapuun. Siihen kolme parhaiten sijoittunutta ortodoksi-änkyrä-vänkyrää riviin istumaan ja kunkin taakse pitkä lista miten ja missä ja mihinkä liittyen ovat olleet änkeröisinä. Siinä on istuttava säässä kuin säässä pitkän aikaan ja turistit pääsevät ihmettelemään moisia.

      • Ehkätulevaortodoksi

        Ja sinä ankeroinen olisit todennäköisesti vähintäänkin pronssimitalisti,eikös vaan?


      • dkvnap

        No mutta tämähän se on vasta hyvä idea. Asianomaiset voisivat itse kirjoittaa listaan, millä lailla ovat olleet osallisina edesottamuksiinsa. Muut voivat sitten jatkaa listaa, jos jotain näyttää listasta puuttuvan.


      • kehitysideaaaaaaa
        dkvnap kirjoitti:

        No mutta tämähän se on vasta hyvä idea. Asianomaiset voisivat itse kirjoittaa listaan, millä lailla ovat olleet osallisina edesottamuksiinsa. Muut voivat sitten jatkaa listaa, jos jotain näyttää listasta puuttuvan.

        Parempi olisi iso kirjanen, johon kukin seurakuntalainen voi oman nimensä kohdalle käydä kirjoittamassa, mitä töllöntöitä on tehnyt.


      • Hauskaanäköjään

        Sama tyyppi käy vänkäämässä itsensä kanssa eri nimimerkillä :D kyllä on ihmisellä huvinsa. Tätä tämä netti-warrior aikakausi teettää kun ei enää rasiteta itseään työnteolla vaan näprätään netissä yötä myöten. Välillä näprätään piliänsä. Jatkakaa samaan malliin, teitä odottaa loistava tulevaisuus!


    • partaheppu

      Missä ihminen, siellä ongelma

      Itse käyn lähinnä kirkossa palveluksissa, katumuksensakramentissa, kun siltä alkaa tuntua ja luen ortodoksikirjallisuutta ja kuuntelen musiikkia. Harvemmin jään edes kirkkokahveille seurustelemaan, vaikka onhan sekin toisinaa ihan mukavaa joskus vaihtaa muutama sana seurakuntalaisten kesken. Palveluksissa pyrin heittämään pois kaikki maalliset huolet (niinkuin kerubiveisussa sanotaan) ja olla hiljaa yhdessä muiden kanssa. Eipä tarvitse ainakaan silloin vängätä. Onneksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe