Kolikon toinen puoli

Makriina2

On tässä kuultu kauhutarinoita vanhusten hoivakodeista, toinen toistaan tyrmäävämpiä tapauksia.
Sydän kylmänä näitä lukee, sillä meitä, vielä kotona olevia ikäihmisiä on paljon. Moni asuu yksin, monilla on kotihoito ja vakituiset pistäytyjät.
Mutta tilanteet muuttuvat.
On mahdollisuus, että joudumme muuttamaan hoivakotiin, kun emme pärjää enää kotona.

Nyt on aika kertoa hyvistä hoitopaikoista! Niitä varmasti on.
Nyt on aika antaa toivoa meille, jotka ehkä piankin olemme hoivakodin tarpeessa. Ei meitä saa pelotella pelkillä negatiivisilla kertomuksilla.
Nyt on aika kuulla hyvin hoidetuista hoivakodeista, joiden asukkaat kiittävät henkilökuntaa ja olosuhteita!

13

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syyt-ja-sepät

Ajankohtainenaihe ja kiitos aloituksesta. Kuinka ollakkaan, mietin juuri aamulla, että millaisiahan me tulevat hoidokit sitten mahdamme olla, mikäli suinkin olemme edes puhekykyisiä? Silloinhan asia on ihan eri, jos on vain "vihanneksena" jossain hengityskoneessa, vaikka tuskin enää sellaista tapahtuu.

Siis itse mietin kaikki sukulaiseni, tuttavani ja jopa nämä palsta tuttavuudet, että ketä heistä haluaisin todella hoitaa, mikäli siihen tehtävään minut palkattaisiin? No, eipä tullut mieleeni yhtäkään. Tietenkin siivota ja pyykätä voisin, mutta en pystyisi ketään ns. kunniallisesti hoitamaan jatkuvasti.

Olen opetellut jo kauan itsehillintää, että en sanoisi kaikkea, mitä mieli tekisi ja varsinkin suutuksissani. Olen myös harjoitellut sängyssä makoilua hiljaa , että osaisin sitten mahdollisessa hoivakodissa myös olla aloillani, enkä menisi häiritsemään toisia asiakkaita/potilaita.

Vaan eipä tuosta ole kuin paripäivää, kun suutuin vanhimalle siskolleni, kun hän joutuu nyt muuttamaan remontin vuoksi ja ei oikein ymmärrä miten, koska hän, jos´ joku on niiiiin kipeä jokapaikasta. Satuin ehdottamaan muuttofirmaa, niin "sehän maksaa"!!, johon ilkeyttäni lisäsin, että niin, niin, sinullahan ei ole varaa ja tiedän varmasti, että varaa on, mutta kun mikään ei saisi maksaa mitään.

• Jos saamme kuulla hoitokodeista vain negatiivisia asioita, niin meistä tulee ilman muuta "syyt-ja-sepät"- nimimerkin kuvaamia puolustautujia.
      Varmuuden vuoksi aggressiivisia.
      Epäilisimme jokaista toimenpidettä.
      Meistä voisi tulla todella hankalia hoidettavia, koska hyökkäys on paras puolustus.

Nyt on positiivisen asennemuokkauksen aika.

• älyttömyys-loputtava

SORI VAAN,

miksi dementikkoja koitetaan väkin pitää mahdollisimman pitkää hengissä,
      se ihmetyttää suuresti,

kun tiedetään että niitten aivot kutistuu vääjäämättä
      ja niistä tulee idiootteja vääjäämättä,

tiedetään,
      ne ei enään voi kehittyä millää alalla,
      ei edes keittyä itse panemaan lusikkaa suuhunsa,

sen vaadin
      puhtaana pito on välttämätön, pakollinen
      kaikkien kohdalla,
      haisevissa huoneissa dementikkoja ei saa pitää,

mutta väkisin ulkoiluttaminen ja kaikenlainen kehittäminen ja älytön kuntoutus
      SE EI ole enään mitenkään mielekästä,
      kun tulos on kuitenkin vääjäämätön taantuma, kuolema,

omalla kohdalla en suostu avuttomana minkäänlaisiin vanhaikotiin hoidettavaksi,
      meikäläisen ON SAATAVA nukutus, jolla pääsee heti kivuttomasti ijäiseen uneen, sillä sinne on meikäläinen jo matkalla,
      aktiivi kaikenlainen työelämä on vääjäämättä takanapäin,
      mutta vielä jokseenkin pystyn pitämään itsestäni huolat,
      eikä meikällä ole vielä ollu minkäänlaista kodinulkopuolista apua ei edes siivouksessa,
      tiedostan kyllä voimat hiipuu
      ja avuttomuus todella pelottaa,

kaikkein suurin huoli on juuri se,
      saanko nukutuksen silloin kun i t s e katson sen ajankohtaiseksi,

mielestäni laitoksissa on paljon turhaa yliampuvaa hoivaa,

siisteys puhtaanapito ja arvokas käytös vanhuksia kohtaan
      on kaikkein tärkeintä kuolevalle dementikolle,
      EI enään älytön väkisin hengissä pitäminen,

• Itsepalvelu.kotona

Hoivakodit eivät ole saattokoteja. Hoivakodit eivät ole pelkästään dementikoille tarkoitetut, vaan ikäihmisille, jotka eivät selviydy yksin kotonaan.
        Ja saikka olisivat millaisissa vaivoisssa tahansa, niin kyllä hoivakodin velvollisuus on hoivata asukasta, jos hänet sinne on isolla rahalla vastaanotettu.

Kyllä myös huonosti voiva ikäihminen tarvitsee perushuollon, vaikka oletkin sitä mieltä, että kuolkoon pois. Peräänkuulutat tärkeintä kuolevalle dementikolle, eli siisteyttä, puhtautta ja arvokasta kohtelua.
        Etkö tosiaan ole huomannut viime päivien keskusteluista, että juuri nämä asiat puuttuvat monista hoitolaitoksista?
        Etkö ole älynnyt, että juuri hoivaa ja turvallisuutta on peräänkuulutettu?
        Että juuri nämä asiat ovat puuttuneet nimeltä mainituista hoitolaitoksista?

Jos et halua hoitolaitokseen, ei kai sinua viedä sellaiseen väkisin edes toimittaa, koska hoiva niissä on kallista ja maksaja pitää löytyä. Älä suostu maksamaan.

• Itsepalvelu.kotona kirjoitti:

Hoivakodit eivät ole saattokoteja. Hoivakodit eivät ole pelkästään dementikoille tarkoitetut, vaan ikäihmisille, jotka eivät selviydy yksin kotonaan.
        Ja saikka olisivat millaisissa vaivoisssa tahansa, niin kyllä hoivakodin velvollisuus on hoivata asukasta, jos hänet sinne on isolla rahalla vastaanotettu.

Kyllä myös huonosti voiva ikäihminen tarvitsee perushuollon, vaikka oletkin sitä mieltä, että kuolkoon pois. Peräänkuulutat tärkeintä kuolevalle dementikolle, eli siisteyttä, puhtautta ja arvokasta kohtelua.
        Etkö tosiaan ole huomannut viime päivien keskusteluista, että juuri nämä asiat puuttuvat monista hoitolaitoksista?
        Etkö ole älynnyt, että juuri hoivaa ja turvallisuutta on peräänkuulutettu?
        Että juuri nämä asiat ovat puuttuneet nimeltä mainituista hoitolaitoksista?

Jos et halua hoitolaitokseen, ei kai sinua viedä sellaiseen väkisin edes toimittaa, koska hoiva niissä on kallista ja maksaja pitää löytyä. Älä suostu maksamaan.

Olin omaishoitaja ja tuntuu,että olen sitä edelleenkin,vaikka sitä hoidettavaa ei edes ole?
        Meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä HOITOTESTAMENTTI,siis sen hoidon määrä,jota haluamme elämämmepidennyksellä tuoda julki.
        Minä en halua elvytystä,jos jokin suoni tukkeutuu päässäni ja jäisin vihannekseksi.

Palsta on mielestäni menettänyt elämänhalunsa?
        Haloo ihmiset,kevät tulee ja pian hiirenkorvat työntyvät esille.
        Lakatkaa hyvät ihmiset elämästä toistenelämää,lakatkaa elämästä hoivakotielämää,se aika tulee meille,jos on tullakseen

• senioripohtija
        rituliini_38 kirjoitti:

Olin omaishoitaja ja tuntuu,että olen sitä edelleenkin,vaikka sitä hoidettavaa ei edes ole?
        Meillä kaikilla on mahdollisuus tehdä HOITOTESTAMENTTI,siis sen hoidon määrä,jota haluamme elämämmepidennyksellä tuoda julki.
        Minä en halua elvytystä,jos jokin suoni tukkeutuu päässäni ja jäisin vihannekseksi.

Palsta on mielestäni menettänyt elämänhalunsa?
        Haloo ihmiset,kevät tulee ja pian hiirenkorvat työntyvät esille.
        Lakatkaa hyvät ihmiset elämästä toistenelämää,lakatkaa elämästä hoivakotielämää,se aika tulee meille,jos on tullakseen

Se aika voi tulla koska vaan että löytää itsensä Esperin armoilta.
        Ei sitä pysty olemaan miettimättä ja on ihan järkevää miettiä sitä etukäteen,
        mutta olisin toivonut aloittajan hyvästä ehdotuksesta, että jos tiedämme hyviä hoivakoteja
        kertoisimme niistä toisillemme.
        Nykyään voinee jossain määrin valita paikan, sen ei ole pakko olla lähin ja samalla paikkakunnalla.

• sorit

Vanhainkodeissa ei pysty antamaan "nukutusta" eli sedaatiota.
        Se vaatii sairaalan, siis laitteet ja anestesialääkärin.

• Ikäihmisen on aika vaikea ruveta edes etsimään hoivakotia, jos rupeaa tuntumaan siltä, että pitää ratkaista asuminen jollakin uudella tavalla. Jos on tähän asti kutakuinkin terveenä ja omatoimisena asunut kotonaan, niin miten tulisi toimia, kun alkaa miettiä muuttoa?
      Mistä saamme tietoja?
      Jos joku kollegoista jo on asumistaan muuttanut, miten onnistui?

• kotihoidostakin.apua

Ensin kannattaa harkita kotihoitoa.
        Sen avulla voi asua kauemmin kotona,
        jos ei ole kovin suuria vaikeuksia vielä.

• Minä muutin pari vuotta sitten isommasta asunnosta pienempään. Olin täyttänyt jo 80 kun aloin pakkaamaan ja selvittämään samalla kuolinpesää. Rankkaahan se oli, mutta karsin samalla jakamalla huonekalut haluaville, ja loput meni kuolinpesän loppuselvittäjille lajiteltavaksi.

Kun sain myytyä maksoin perijät ulos ja ostin itselleni pienemmän asunnon kaikkien palveluiden ja meren lähellä. Minusta oli hauskaa, saatuani tuon julmetun muuttohäslingin ohi, sisustaa ja hankkia mieleisiä tavaroita sisustukseen. Toki valitsin myös itselleni ent. kodista pitämistäni esineistä 😗 Edelleen viihdyn ja nautin kodin ja keittiöni toimivuudesta!
      PS. Uudelleen en enää selvittäisi pienempääkään muuttoa 😀))

• Et kuitenkaan muuttanut seniorikotiin, hoivakodista puhumattakaan.
        Minä mietin sitä, miten ikätoverillemme käy, jos vaikka menettää liikuntakykynsä, eikä kotona asuminen enää onnistu.
        Kenen puoleen vanha kääntyy neuvoja saadakseen?

• kotihoidostakin.apua
        Makriina2 kirjoitti:

Et kuitenkaan muuttanut seniorikotiin, hoivakodista puhumattakaan.
        Minä mietin sitä, miten ikätoverillemme käy, jos vaikka menettää liikuntakykynsä, eikä kotona asuminen enää onnistu.
        Kenen puoleen vanha kääntyy neuvoja saadakseen?

Oletko saanut tietoa kenen puoleen voi kääntyä ?
        Onko se terveyskeskus vai sosiaalitoimiston vanhusasioitten hoitaja vai joku instanssi sairaanhoitopiirissä ?
        Minullekin on epäselvää minne soittaisin.
        Ehkä summassa johonkin noista saadakseni ohjeita.
        (Sosiaalitoimistojen numerot ei tapaa koskaan vastata,
        kun olen auttanut erästä vanhusta tukien saamisessa)

• laiturin.nenässä

Jos ei pärjää kotihoidonkaan avulla googlaa
      Seniori-Info (monenlaista tietoa eläkeläiselle ja löytyy puhelinnumero jonne voi soittaa)

ja kai voi neuvoa kysyä terveyskeskuksesta tai sosiaalitoimesta
      josta voi tulla henkilö kotiinkin arvioimaan hoivan tarpeen.

Suoraan laitokseen harva pääsee. Yleensä kai on ensin tultava toimeen kotihoidon avulla ja
      kotihoito arvioi milloin tulee palveluasumisen tai tehostetun hoivan tarve.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      49
      711
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      66
      613
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe