Terve!
Onko joku päivittänyt viime aikoina veneeseen akkumonitoria? Lähinnä kiinnostaa, mikä olisi helppo asentaa ja mukava käyttää? Puhelin appi voisi olla myös, muttei välttämätön.
Vai onko parempi laittaa shuntillinen, josta menee kaikki kuluttavat johdot läpi...
Hyvä akkumonitori
29
1273
Vastaukset
- Merlin_Sg
Viitisen vuotta käytössä olleesta Merlin Smartgaugesta on hyvät kokemukset. Vaatii mittajohdon viemisen akulle, mutta ei shunttia. Asetuksia laitellessa joutui tavailemaan tekstin asettelultaan hiukan vaikeasti taitettua ohjetta, mutta sen jälkeen ei ole liikoja tarvinnut vihkoseen puuttua.
- Janbene
Kerro hieman lisää tuosta laitteesta! Olen siitä joskus lukenutkin, mutta en viime aikoina.
- Merlin_Sg
Kovin seikkaperäisesti valmistaja ei toimintaperiaatetta kerro, mutta induktanssia se mittaa. Siellä se saa rauhassa mittailla ympäri vuoden, virrankulutus on pienempi kuin akun itsepurkautuminen. Smartgaugelle annetaan alussa arvio akun varaustilasta ja siitä eteenpäin mittaus tarkentuu lataussyklien määrän kasvaessa. Sitä ei siis nollata missään vaiheessa kuten integroivia mittareita. Vaikea sanoa mittauksen tarkkuudesta muutoin kuin sen osalta, että täysi akku näyttää 100 %, lukema nousee hyvin loogisesti akkulaturin käytöksen tahdissa. Akkujännite on korkeintaan suuntaa antava tarkastikaan mitattuna, mutta samaan suuntaan akkujännite näyttää hupenevan varauksen. Smartgaugen tarkkuus on mitä on, hyvin sen kanssa on akkujen tilannetta seurannut, eikä koskaan ole tarvinnut miettiä, onko lukeman nollauksesta liian kauan.
Smartgauge seuraa vain yhtä akustoa , mutta kertoo kyllä starttiakun jännitteen. Lisävarusteena on saatavana älykkäästi toimiva erotusrele. Sellainen itse asiassa jäi tarpeettomaksi, kun lataukseen lisättiin älyä latausboosterin muodossa.
- Misse__
Mulla shuntillinen Victron, hyvin pelannut.
- MitaanTietamaton
Ei säikeen otsikon mukainen hyvä, mutta hintaansa nähden halpa, löytyy ebay:sta hakusanoilla "digital panel combo meter battery capacity". Maksaa muutaman kympin ja pienen säätämisen jälkeen saa akun tilasta aika hyvän käsityksen. Kiinanvempele ei osaa kompensoida kovin hyvin, jos akkua ladataan ja puretaan paljon, jolloin se saattaa luulla kapasiteettia olevan enemmän kuin on. Mutta jos akun saa silloin tällöin piripintaan, niin tuo riittää monelle.
Hyvät maksaa aika paljon enemmän, joten tämä vehetys ihan kurioseettina budjettiveneilijöille.Mullakin on tollainen Kiinanihme. Ihan hyvät kokemukset ekalta kesältä. Näytti kulutuksen ja latauksen oikean näköisesti. Asennus oli arvailua ja olisi vähänkin pahemmalta poropeukalolta jäänyt tekemättä, kun ohjeissa ei kerrottu ollenkaan, että yksi säätönuppi oli näytön alla piilossa piirilevyllä ja sen säätäminen vaati laitteen purkamista.
- MitaanTietamaton
Bossu kirjoitti:
Mullakin on tollainen Kiinanihme. Ihan hyvät kokemukset ekalta kesältä. Näytti kulutuksen ja latauksen oikean näköisesti. Asennus oli arvailua ja olisi vähänkin pahemmalta poropeukalolta jäänyt tekemättä, kun ohjeissa ei kerrottu ollenkaan, että yksi säätönuppi oli näytön alla piilossa piirilevyllä ja sen säätäminen vaati laitteen purkamista.
Täällä ei ole säädetty muuta kuin parametrit (akun kapasiteetti) ja resetoitu virta-asetusta nollaa, kun akussa ei ole kuormaa pääkytkin off:lla. Tunnetun vakiovirran kanssa säätöä ei tehty, vaikka se olisi mahdollista.
Mutta ihan looginen laite ja saa ihan hyvän käsityksen sähkön kulutuksesta ja latauksesta.
- Nasalla
Nasa battery monitor on toiminut hienosti. Shunttia vaatii. Mut sehän laitetaan vaan kerran.
- Janbene
Kerran olen asentanut tuollaisen Nasan monitorin veneeseen. Siinä tuli kaikki johdot samaan paikkaan, niin asennus oli helppo.
Nyt suurin osa johdoista tulee sulaketaululle, mutta mm. lämmittimen ja jääkaapin johdot menevät suoraan akuille, joka aiheuttaa hieman hankaluuksia. - Merlin_Sg
Janbene kirjoitti:
Kerran olen asentanut tuollaisen Nasan monitorin veneeseen. Siinä tuli kaikki johdot samaan paikkaan, niin asennus oli helppo.
Nyt suurin osa johdoista tulee sulaketaululle, mutta mm. lämmittimen ja jääkaapin johdot menevät suoraan akuille, joka aiheuttaa hieman hankaluuksia.Ei piuhojen tarvitse, eikä edes kannata mennä suoraan akunnapaan, vaan sen lähellä olevaan pulttiin. Erityisen helppoa on laittaa shuntti miinuspuolelle. Niin minä sähköpanelia uusiessani tein, kun viritellin aikoinaan jännitemittarina toimineesta Lascarin mittarista virtamittarin. Uuteen paneliin jäi mukavasti tilaa. Akun varaustilaa mittaa vieressä se SmartGauge.
Philippi BTM akkumonitori ja BLS akku ja tankkimonitorit on uusimmat markkinoilla. Värillinen kosketusnäyttö ja pystyy näyttämään sekä laturin toiminnot että akkukapasiteetin mittauksen. Lin väylä kytketty eli yksi karva shuntilta riittää.
https://www.heater.fi/fi/energia/akut-ja-akkujen-hallinta/akkumonitorit/akkumonitori-veneeseen-philippi.html
Simarine, virta, tankki ja kulutuskohdemittaus. Mahdollisuus älypuhelinäppiin. Kirkas ja terävä värinäyttö.
https://www.heater.fi/fi/energia/akut-ja-akkujen-hallinta/akkumonitorit/simarine-akkumonitorit.html
Molemmat uusia malleja markkinoilla.- Anonyymi
Voiko noita akkumonitoreja asentaa avotilaan ulos, eli kestävätkö vettä? Vai pitääkö näyttö olla aina sisällä kuivassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko noita akkumonitoreja asentaa avotilaan ulos, eli kestävätkö vettä? Vai pitääkö näyttö olla aina sisällä kuivassa?
Blue Sean M2-akkumittari näyttää ainakin olevan IP66 - en ole kokeillut ulkoasennusta.
- Merlin_Sg
Löytyipä mitattua dataa Smartgaugesta ja melkoisen vakuuttavan tuntuista sellaista. Oli kyllä puuduttavaa lukea polveilevaa kerrontaa. Jos yhteenveto riittää, voi hypätä suoraan loppuun. Seikkaperäisesti on kuitenkin kerrottu akkujen kapasiteettien määrittelyt ja koejärjestelyt ennen yhteenvetoa. Aiemmin olen pitänyt Smartgaugea riittävän suuntaa-antavana, mutta todellisuus onkin ilmeisesti paljon parempi. Jutussa mittarista puhutaan Balmarin tuotteena, mitä se jenkeissä on. Tällä puolen rapakkoa se on edelleen Merlin.
https://marinehowto.com/smartgauge-battery-monitoring-unit/- enole
millään tavalla vakuuttunut. Onko kukaan muu testannut?
- minäolen_
enole kirjoitti:
millään tavalla vakuuttunut. Onko kukaan muu testannut?
Mahdoitkohan lukea puoliakaan linkin tekstistä? Tai mitä jäi vakuuttavuudesta mielestäsi puuttumaan?
- oikea.kysymys
minäolen_ kirjoitti:
Mahdoitkohan lukea puoliakaan linkin tekstistä? Tai mitä jäi vakuuttavuudesta mielestäsi puuttumaan?
Miksiköhän minusta olisi oikeampi kysymys, ymmärsikö "enole" puoliakaan lukemastaan. Siksi ehkä puolet jäikin lukematta.
- Anonyymi
Itsellä on aurinkokennon lataussätimessä ihan riitävä akkumonitori. Näyttää jännitteen ja kuinka monta % akkuja jäljellä. Näyttää tietysti myös akuille kennosta menevän virran määrän.
- Anonyymi
Älypuhelin ja vene eivät sovi yhteen.
Joko se puhelimen akku on tyhjä, verkko ei toimi tai sitten Facebookkaat itsesi rantakivikkoon selfieiden oton lomassa.
Jättäkää nyt helvetissä ne puhelimet rannalle. Veneeseen voi ottaa mukaan perusmallin näppäinvehkeen, sillä saa soitettua apua jos VHF:ää ei ole tai sitä ei osata käyttää.
Jatkuvaa netin selaamista ja veneilyä ei pidä sotkea keskenään. Jos ilman nettiä ei kestä muutamaan tuntia, on parasta jättää veneilemättä tai ottaa 9mm Burana...- Anonyymi
Niin tyhjäksi et akkua/akkuja saa, ettei älypuhelimeen riittäisi virtaa.
- Anonyymi
Hyvin sanottu!
- Anonyymi
"Jättäkää nyt helvetissä ne puhelimet rannalle."
No en varmasti jätä. Puhelimen nettiyhteyden jaan tabletin navigaatiosoftalle. Kun nettiyhteys on päällä, niin ruudulla näkyy kaikki AIS kohteet. Mielestäni aikamoinen turvallisuustekijä! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jättäkää nyt helvetissä ne puhelimet rannalle."
No en varmasti jätä. Puhelimen nettiyhteyden jaan tabletin navigaatiosoftalle. Kun nettiyhteys on päällä, niin ruudulla näkyy kaikki AIS kohteet. Mielestäni aikamoinen turvallisuustekijä!AIS kohteet netinkautta????
En kyllä luottaisi tippaakaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AIS kohteet netinkautta????
En kyllä luottaisi tippaakaan.En minäkään luottaisi mutta onhan siitä jonkin verran apua. Esim sota-alukset eivät aina näy - huviveneistä puhumattakaan. Kuusi vuotta sitten Airistoa alas ajaessani tuli Marinetrafficissa vastaan kemikaalitankkeri eli punainen kohde, joka oli menossa pohjoiseen Naantaliin noin kymmentä solmua. Ohitimme toisemme ruudulla ehkäpä 50m päästä mutta näköhavaintoa en aluksesta missään vaiheessa saanut vaikka näkyvyyttä oli sellaiset vähintään 25km.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään luottaisi mutta onhan siitä jonkin verran apua. Esim sota-alukset eivät aina näy - huviveneistä puhumattakaan. Kuusi vuotta sitten Airistoa alas ajaessani tuli Marinetrafficissa vastaan kemikaalitankkeri eli punainen kohde, joka oli menossa pohjoiseen Naantaliin noin kymmentä solmua. Ohitimme toisemme ruudulla ehkäpä 50m päästä mutta näköhavaintoa en aluksesta missään vaiheessa saanut vaikka näkyvyyttä oli sellaiset vähintään 25km.
Netin kautta, eli Marinetrafficissa näkyy, mitä sattuu näkymään ja aina viiveellä. Vastaanottimet ovat asianharrastajien varassa heidän ikkunalaudoillaan, eli kattavuus on on huono. Rahalla (isolla) saa datan tulemaan satelliittien kautta, siksi useat laivat näkyvät vaikka keskeltä valtameriä.
- Anonyymi
Useimmilla akkumonitoreilla ei ole hajuakaan akun tositilasta. Joku purkua ja latausta näyttävä on toki avuksi, mutta ainoa todellinen akun tilaa mittaava instrumentti on ominaispainomittari.
Monikaan akkumonitori ei kykyne edes ottamaan huomioon ladatessa akkujen lämmöksi muuttuvaa virtamäärää. Se on isossa akustossa kovilla latausvirroilla hyvinkin 150W eli 10A.
Akkuja on ladattava pirusti enemmän kuin mitä monitorit näyttävät. Ero lienee ajassa noin kolmanneksen luokkaa. Vaihtoehtona on uusia akkuja kolmen-viiden vuoden välein, kuten moni tekeekin. Oikein käytetyt ja kylliksi ladatut akut kestävät edelleen yli 10v.- Anonyymi
Akkumonitorit ja kosteudenpoistosuolat kuuluvat samaan kategoriaan. Monet pitävät niitä aivan välttämättöminä vaikkei niistä ole juurikaan mitään todellista hyötyä. Jokainen, joka ymmärtää veneessä olevien laitteiden sähkönkulutuksen vuorokaudessa, voi helposti laskea, milloin on tarvetta ladata akkuja joko veneen moottorilla tai maasähköllä. Akun kapasiteettia ei pidä päästää alle 50 prosentin. Kun vähän aikaa seurailee volttimittarin lukemia sekä kuormituksesta, että latauksessa, alkaa pian ymmärtämään akun kulloisenkin tilan. Akkumonitorien näyttämät heittävät helposti 10 tai jopa 20 % todellisesta. Joten niiden lukemiin uskominen vaatii uskonnollista mieltä.
- Anonyymi
Parin kympin kiinalainen monitori ei tunne Peukertia, eikä siten pysy latauksien ja kulutuksien tahdissa. Kunnollinen monitori maksaa yli liki pari sataa ja on älyltään jotain ihan muuta. Silti nekin pitää tahdistaa aika ajoin. Sellaisen avulla akun oikein käyttäminen on oleellisesti helpompaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1072725Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302385Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen212280Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631021866- 1141610
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1671324Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.2801149- 711024
- 801014
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha178930