Dieselit menettäneet arvonsa

hintaputos

Tässä vaan todistus sille, mikä on ollut selvää muutenkin. Ja dieselit jatkavat arvonsa menetystä edelleen paljon enemmän kuin kuin bensat, vaikka pudotus on tasaantunut.

https://www.talouselama.fi/uutiset/yksi-kuva-paljastaa-miten-autosi-arvo-laskee-hybridi-on-huipulla-sahko-pohjalla-mutta-onko-dieselilla-jo-pahin-takana/05c22f9c-a716-3352-bb38-4f4e5ea7c4b1

24

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matikkaa.tyhmille

      Kaikki autot menettävät kaiken arvonsa 15 vuoden aikana. Jos joku auto menettää enemmän arvoaan vuosina 0-3 niin se säilyttää paremmin arvonsa vuosina 3-10. Ja päinvaston.
      Lopputulos aina sama. Arvo nolla ja paaliin. jos haluaa sijoittaa rahansa niin auto on todella huono vaihtoehto.

      • jkhggf

        Olihan tuo arvon ja myynnin romahdus selvä asia jo pari vuotta sitten, kun tuli ilmi käyttörajoitukset Euroopassa. Lisäksi autotehtaiden joukkopako dieselien valmistuksesta ja polttoaineen hinnan nousu olivat selviä merkkejä arvon menetyksestä. Onneksi suuri osa ostajista on tajunnut asian ja jättänyt dieselin ostamatta, sen kertovat myyntitilastot. Osalle jäi mustapekka käteen.


      • kellperi

        Niille, jotka pitää autoa 15 vuotta tuolla ei ole merkitystä, mutta meille, jotka vaihdamme autoa 3 - 5 vuoden välein se on yksi määräävimmistä tekijöistä autoa ostettaessa. Työsuhdeautoilijoille asia lienee sama.


      • Oma.valinta
        kellperi kirjoitti:

        Niille, jotka pitää autoa 15 vuotta tuolla ei ole merkitystä, mutta meille, jotka vaihdamme autoa 3 - 5 vuoden välein se on yksi määräävimmistä tekijöistä autoa ostettaessa. Työsuhdeautoilijoille asia lienee sama.

        "meille, jotka vaihdamme autoa 3 - 5 vuoden välein se on yksi määräävimmistä tekijöistä autoa ostettaessa. "
        Toki näin. Auton voi vaihtaa 3-5 vuoden välein monessa vaiheessa auton ikääntymistä. Jossain kohtaa sr maksaa enemmän ja jossain kohtaa vähemmän.


      • Kjhguyt

        Tuossa tutkimuksessa oli kyse 0-3 vanhoista autoista, eli uudehkoista. Kun tiedetään, että ulkomailta saa vanhempia dieselautoja puoli ilmaiseksi, niin eipä se dieselin hinta pidä kutiansa oikein missään ikäluokassa.


    • TarkempaaAnalyysiä

      No olisikin ihme, jos se valtaisa kampanja dieseleiden vahingoksi pitkin medioita ympäri Euroopoaa ei olisi vaikuttanut myyntiinkin. Media toitottivat painokokeet punaisena suorastaan valeuutisia dieseleistä. Yksi syy tietenkin oli vw-konsernin suurhuijaus, josta on ammennettu isoja uutisia vuosikausia. Tuon megahuijauksen varjoon jäivät muiden merkkien huijaukset ja se, että huijaukset eivät ole koskeneet vain dieselautoja, vaan myös bensa-autoja.
      Sama vääristely koskee myös eriasteisia autoilun päästöihin perustuvia rajoituksia muutamissa Euroopan suurissa kaupungeissa. Lähes poikkeuksetta uutisointi tuo esiin, että nekoskevat dieseleitä. Tosiasiassa ne oskevat vanhoja dieseleitä, yleensä Euro4 tai vanhempia ja tiukimmat Euro5:kin. Ja mikä myös ’unohtuu’ useinmiten ko uutisia referoivilta on, että nekoskevat myös vanhoja bensa-autoja.

      Näiden varjoon on tietysti jäänyt faktat nimenomaan uudempien dieseleiden päästöjen osalta. Kaikki propagandahan on keskittynyt nimenomaan viitisen vuotta vanhojan, jopa yli kymmenen vuotta vanhojen, dieseleiden muutamaan sinänsä pahaankin päästöön. Uusissa dieseleissä eli syksyllä 2014 jälkeen valmistetuissa nämäkin ovat bensa-autoja pienempiä tai suurinpiirtein samantasoisia. Kaikkein suurin päästö, josta on eniten haittaa maapallon ilmastoon eli kasvihuonepäästöihin on vasta nyt kiinnitetty huomiota. Ja nämähän ovat juuri bensa-autoilla kaikkein suurimpia.

      Se, että nämä faktat vähitellen on avautumassa laajemmalle, on jo nähtävissä. Sen voi lukea myös tuosta aloittajan linkittämästä uutisesta. Yhtä jyrkkä pudotus siinä näkyy olevan käppyröissä bensalla kuin dieselilläkin. Sitä ei silti juurikaan kommentoida siinä kuin dieseliä, kuten tavallista.
      Suurinta romahdusta lähitulevaisuudessa on ennustettu koskevan nimenomaan bensa-autoja, mm VTT: n julkaisemat kolme eri kehityskulkua vuoteen 2030 asti. Kaikissa vaihtoehdoissa nmenomaan bensa-autojen romahdus on merkittävä. Jopa jo viiden vuoden kuluessa. Uskottavaa sinänsä päästöjä ajatellen kuten myös huvi vs hyöty -käytöä ajatellen. No ennustuksia riittää...

      Se lienee selvää, että mineraaliöljypohjaisista polttomoottoreista yritetään päästä eroon. Ja päästäänkin..... ensin edulliset jokamiesautot ja pikkuautot. Sitten keskikokoiset ja suuremmat autot, joilla liikutaan paljon ja viimeisenä kovassa käytössä olevat ammattiliikenteen ja raskaan liikenteen autot. Tämäkin on tulevaisuuden ennustus.

      Dieselit eivät ole manettäneet arvoaan juuri sen kummemmin kuin muutkaan. Eroa tietysti tulee, kun tiedossa on se tosiasia, että premiumautot, isommat autot jne menettävät suhteellisesti nopeammin arvoaan kuin pienet autot ja kansanautot, joissa dieselit ovat harvinaistuneet tai poistuneetkin jo lähes kokonaan.
      Sekin, että dieseleillä on poikkeuksetta ajettu valtavasti enemmän kuin bensa-autoilla ja se, että dieseleitä on vanhoina suhteellisesti enemmän kuin bensa-autoja, tietysti vaikuttaa sekin.

      Jos sen sijaan verrataan samanikäistä ja -kuntoista, yhtä paljon ajettua vastaavaa autoa, niin käytännössä eroa ei ole. Ja varsinkin, jos kyseessä uudehko suomiauto, niin taitaapa olla diesel vahvoilla, vähän tietysti merkistä riippuen. Tällainen vertailu voi olla vaikeaa käytännössä, koska uudehkot vähän ajetut suomidieselit katoavat nopeasti vaihtoautohalleista.

    • diesel-relaa

      Dieselin hyötysuhde vaan paljon parempi kuin yhdelläkään bensa tai hybridillä tällä hetkellä. Ja jos talvi ajo mukaan otetaan pohjoisessa niin silloin sähköautonkin hyötysuhde 95% mitä mainostetaan tippuu tuonna elle 40% joka bensan luokkaa. Diesel aina 60% sentään ja tuottaa HUOM vähiten kasvihuonekaasuja polttomoottoriautoista sillä CO2 luvut ihan toista luokkaa alle 12% bensojen. Aino apienhiukkaset mutta kun nekin tutkittiin niin pienhiukkasista diesseleissä tuottaa raskasliikenne yli 90% kokonaan. Diesel ilmastolle siis paljon parempi.

      • Khgdhky

        Näin varmasti on, mutta dieselauton arvo on romahtanut eniten viimeisen parin vuoden aikana. Ymmärtää hyvin, ettei diesel kiinnosta tavan ostajaa, kun tietää, että arvo laskee romahdusmaisest, eikä loppua tunnu näkyvän. Lisäksi harmina ovat hiukkasloukku- , urea- , pakkasongelmat, polttoaineen kova hinta yms.


      • TarkempaaAnalyysiä
        Khgdhky kirjoitti:

        Näin varmasti on, mutta dieselauton arvo on romahtanut eniten viimeisen parin vuoden aikana. Ymmärtää hyvin, ettei diesel kiinnosta tavan ostajaa, kun tietää, että arvo laskee romahdusmaisest, eikä loppua tunnu näkyvän. Lisäksi harmina ovat hiukkasloukku- , urea- , pakkasongelmat, polttoaineen kova hinta yms.

        Eihän pienhiukkaset ole olleet dieselin ongelmana enää vuoden 2009 jälkeen valmistetuissa dieselautoissa. Tuolloin hiukkasloukku tuli dieseleihin pakollisiksi. Pienhiukkaspäästöt ovat olleet selvästi pienempiä kuin vastaavien suorasuihkutusbensamoottoreilla varustettujen autojen. Näihinhän hiukkasloukut tulivat vasta nyt pakollisiksi. En tiedä mitä ongelmia kuvittelet hiukkasloukuissa olevan, mutta tietysti jos autolla ajetaan lähes kokonaan lyhyitä muutaman kilometrin mittaisia ajomatkoja kylmissä olosuhteissa, niin tukkeutumisvaara on olemassa ellei välillä tule vähän pidempää matkaa. Harvoin dieselin omistajilla näin on eikä tämä olekaan ollut mikään ongelma, mutta mitenkähän nyt käy bensa-autoille, joilla tyypillisesti ajetaan juuri noita lyhyitä matkohan kaupungeissa. Niiden hiukkasloukkujen tukkeutumiselle on huomattavasti isompi riski. Jää nähtäväksi.

        Urea ja pakkasongelmatkin ovat lähinnä poikkeustapauksia. Pakkasongelma, jos tankissa on väärää polttoainetta äärimmäisen kovilla pakkasella eli käytännössä lähempänä neljääkymmentä pakkasta. Ureahan ei ole kaikkien dieseleiden ratkaisu typpioksidipäästöihin, vaan lähinnä saksalaistekniikan. Enkä ole kuullut ureankaan käytössä ongelmia olleen muuta kuin täällä kirjoituksissa.

        Polttoaineen hintahan bensaan nähden on jo palautumassa normaaliksi, dieselhän on aina kalleimmillaan talvellä ja bensa kesällä. Nyt tosin bensa on ollut ’alennusmyynnissä’ ylituotannon vuoksi, mutta se alkaa jo olla ohi. Ylituotantohan johtui siitä, että bensan kulutusta yliarvioitiin liian suureksi. Hybridien ja dieselautokannan kasvu bensan kustannuksella lienee ollut arvioitua suurempi...
        Dieselin etuhan on selvästi pienempi kulutus ja sen myötä tietysti päästötkin kuin vastaavan bensa-auton ja tämähän ei ole muuttunut miksikään.

        Tottahan se kuitenkin on, ettei diesel kiinnosta uusien pikkuauton ja edullisten kansanautojen ostajia, eihän se kuulu edes näiden autojen valikoimiin enää. Keskimääräinen ajomäärä on näillä lienee lähempänä kymmentätuhatra, joten bensamoottori on täysin riittävä siihen. Tämähän on se suosituin autoluokka Suomessa.
        Dieselmoottori kaikkine päästötekniikoineen, joilla se on saatu selvästi vastaavia bensa-autoja vähäpäästöisemmäksi, on kuitenkin liian kallis niihin, kun hinta halutaan pitää edullisena.

        Käytettyjen dieseleiden suosion vuoksihan dieseleiden osuus autokannassa kasvaa. Kyllä dieselit siis kiinnostavat, mutta uuden hinta on monille liian kova ja valikoimakin johon on varaa suppea. Siksipä monet hankkivatkin usein hyvinkin paljon ajetun ja iäkkäänkin isomman dieselauton Saksasta tai Ruotsista ja auto on yleensä vielä premiumluokkaa tai joka tapauksessa selvästi laadukkaampi. Sieltä niitä saa selvästi halvemmalla ja vaihtoehto edullinen pikkubensa-auto Suomesta hankittuna jää toiseksi.
        Käytettyjä bensa-autoja ei juuri kukaan viitsi hakea Saksasta tai Ruotsista.
        .


      • kjhgyuhg

        No, jos dieselautoissa ei ole noita pakkas,urea,hiukkasloukku,käyttövero,polttoainehinta, käyttörajoitus, tuotannonlopetus -ongelmia, niin mistä mahtaa johtua dieselautojen myyntimäärien romahdus ja samalla selvä hintojen suhteellinen pudotus verrattuna esim. bensiiniautoon?

        Niinpä, kyllä se johtuu juuri noista kaikista asioista yhdessä ja erikseen. Dieselauto ja varsinkin uusi sellainenhan on ihan kelpo kulkuväline, mutta siitä huolimatta sen arvo laskee enemmän kuin bensalla ja myyntimäärät ovat romahtaneet.

        Ihmiset toimivat ihan viisaasti, kun hakevat ulkomailta oikein hinnoilteltuja dieselautoja. Suurin moka tulee tehdyksi mikäli ostaa auton ns. Suomi hinnalla. Tarkoitus on ollut tässä parin vuoden ajan selittää tyhmemmillekin, että on hullua ostaa uusi tai uudehko dieselauto Suomesta. On käynyt juuri niin, kuin ennustin, että dieselautojen myyntimäärät romahtavat ja hinnat laskevat roimasti, sekä ulkomailla, että Suomessa, niin uudehkoilla kuin vanhoillakin.


      • TarkempaaAnalyysiä
        kjhgyuhg kirjoitti:

        No, jos dieselautoissa ei ole noita pakkas,urea,hiukkasloukku,käyttövero,polttoainehinta, käyttörajoitus, tuotannonlopetus -ongelmia, niin mistä mahtaa johtua dieselautojen myyntimäärien romahdus ja samalla selvä hintojen suhteellinen pudotus verrattuna esim. bensiiniautoon?

        Niinpä, kyllä se johtuu juuri noista kaikista asioista yhdessä ja erikseen. Dieselauto ja varsinkin uusi sellainenhan on ihan kelpo kulkuväline, mutta siitä huolimatta sen arvo laskee enemmän kuin bensalla ja myyntimäärät ovat romahtaneet.

        Ihmiset toimivat ihan viisaasti, kun hakevat ulkomailta oikein hinnoilteltuja dieselautoja. Suurin moka tulee tehdyksi mikäli ostaa auton ns. Suomi hinnalla. Tarkoitus on ollut tässä parin vuoden ajan selittää tyhmemmillekin, että on hullua ostaa uusi tai uudehko dieselauto Suomesta. On käynyt juuri niin, kuin ennustin, että dieselautojen myyntimäärät romahtavat ja hinnat laskevat roimasti, sekä ulkomailla, että Suomessa, niin uudehkoilla kuin vanhoillakin.

        Mielestäni yksi syy dieselautojen, siis uusien, myynnin vähenemiseen on nimenomaan valtava tarkoistushakuinen ja tahaton mediakampanja, joka perustuu pääosin harhauttavaan tietoon. Tahalliseen ja tahattomaan sekin. Sitäkään ei sovi kieltää, etteikö vw-konsernin suurhuijjaus USAssa olisi syyllinen ja sehän antoi loistavat ’eväät’ ja tilaisuuden tahalliseen valeuutisointiin. Isot harhaanjohtavat ja voi sanoa tarkoitushakuisetkin otsikot dieselautojen käyttörajoituksista on varmasti vaikuttaneet ainakin keskisessä Euroopassa, jossa dieselautojen osuus on ollut reippaasti yli puolet henkilöautokannasta. Suomessa tuskin juuri mitenkään, näkyyhän se vanhojen dieselautojen, joita muutamissa keskieurooppalaisissa kaupungeissa juuri rajoitetaan, suosion kasvussakin.

        Siinäkään ei ollut teknistä tai dieselin toimivuuteen perustuvaa ongelmaa taustalla, vaan veronkierto. Kuten ei missään muussakaan ’kampanjassa’ käytävässä keskustelussa, jossa dieseleitä pyritään ’pistämään alta lipan’.

        Dieselautojen, uusien, myyntihän ei ole romahtanut Suomessa, laskenutkylläkin. Vertailuhan tehdä.n aina tarkoistushakuisesti vuoteen 2008 ja 2009, jolloin myynti kasvoi räjähdysmäisesti huomattavan verohelpotuksen vuoksi. Jos tämä piikki jätetään huomiotta, niin myynnin lasku on ollut jopa varsin maltillistakin. Kokonaisuudessahan dieseleiden osuus autokannassa on kasvanut koko ajan.

        Yksi merkittävin syy uusien dieselautojen myynnin laskuun on, että pienissä ja edulisissa autoissa, joita myydään Suomessaeniten, ei ole dieselvaihtoehtoa edes tarjolla nykyisin. Näiden osalta voi tietysti sanoa tuotannonlopetuksen olevan syynä. Nykyaikainen dieselmoottori on liian kallis näihin autoihin ja useinmiten bensamoottori onkin täysin riittäväkin niihin, varsinkin pikkuautoihin, joilla ei muutenkaan kovin suuria kilometrimääriä ajeta.
        Sinänsä sääli, onhan uusi dieselautopäästöiltään parempi vaihtoehto kuin bensa. Kasvihuonekaasupäästöthän liikenteen osalta ovatkin kasvaneet huomattavasti keskisessä Euroopassa erityisesti juuri bensa-autoihin siirtymisten vuoksi. Vaikeuksia on tiedossa, kun päästörajoja ollaan kiristämässä edelleen ja nykyisinkin pääseminen on vaikeutunut. Ei liene vaikea ennustaa, etteikö asiaan puututa.

        Polttoaineen hinta varsinkin loppuvuodesta varmasti vaikutti. Erillinen käyttövoimavero vielä lisäsi vaikutusta. Tässä mielessä tilanne onkin aika nurinkurinen, kaikilla muilla autojen käyttövoimilla on erillinen käyttövoimavero, bensalla ei ole. Nurinkurinen ennenkaikkea siksi, että eniten päästöjä tuottavaa tällä tavoin suositaan. Aika vaikea on keksiä asiallisia perusteita tähän, jos verotuksella pyritään ohjaamaan päästöjen kannalta pienempipäästöisiin vaihtoehtoihin. Ehkäpä olisi aika tämänkin osalta päivittää tilanne nykyaikaan. Ennustaminen, mitä tapahtuu tämänkin osalta, on helppoa. Poliittinen päätöksenteko tietysti ottaa aikansa ja mutkistaa sinänsä selkeää asiaa.


    • dieselmyyntilopputojolla

      Jaha
      kuka ostaa uuden TDI auton.Tarkoittaneeko että arvo tipahtaa heti oston jälkeen kolmannekseen?

    • Luonnonsuojelija

      On se hyvä, että käytettyjen riisseleiden hinta laskee. On sitten halvempi ostaa ; )

    • nyt-on-halpaa

      Onnea minulklakin kun ostin pakua. Hiace Lapin auto ei ruostetta, kaikki huollot tehty ajettu 202000km vm 2001 4wd eikä yhtään sähkörojua eli ai abs eikä electronista ruiskutusta makso vain 2500€ juuri nyt kaksilla tuliterillä renkailla. Omistaja osti Sodankylässä hybridin

    • Anonyymi

      huiiiii

    • Anonyymi

      Autoliikkeeessä sen koin: Dieseleillä ei ole arvoa.

      • Anonyymi

        Mikähän lie autoliike ollut? Käytettyjä menee ainakin 50/50 bensaa ja dieseliä.


    • Anonyymi

      niin on

      kiitämme ja ajamma loppuun

      1,9 tdi manuaali

    • Anonyymi

      vety tuloillaan

      • Anonyymi

        Tuskinpa... ei meillä ole varaa rakentaa viittä uutta ydinvoimalaa. Täyssähköllä pärjätään olemassa olevalla sähköntuotannolla.


    • Anonyymi

      Halpa aajella nyt. Tänäänkin tankkasin dieseliä ja hinta Lapissa saakka 1,12€L hyvin meni 90l tankkiin pakussa.Kohta alle Euron litra .

    • Anonyymi

      juu

    • Anonyymi

      ajamma loppuun-hallitus niin haluaa

    • Anonyymi

      nyt on hinnat nousseet tuhansia e TDI autoilla

      eurooppa ostaa vanhoja autoja ja Saksa hylkii E hypeä kertoo uutiset

      Tuliko E autot liian äkkiä ja kalliiksi hintatietoisille Saksalaisille?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe