Artikkeli lyttää akut sähkön varastoinissa ja säätövoimana. "Akuilla ei vesivoimaa korvata".
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/afb2fc61-3747-3bcb-9c74-20dcf047c5b9
Vesivoima on parasta säätovoimaa
19
104
Vastaukset
- Kaskass3
Totta tuo.
Säälittävää että puolet maailman sähköautoista myydään Kiinassa, kun sähkö niihin tuotetaan hiilellä. - oikein
Niin on ja koko Lappi pitää laittaa turhana tekoaltaaksi minun mielestä ja Saamelaiset ajettava Ahvenenmaalle.
Vanha vesivoima lienee paras sähköntuotantomuoto, sen investointikustannuksetkin kun on jo kuoletettu. Mutta uutta ei juurikaan ole tulossa. Turha kuvitella, että Norjan ja Ruotsin vesivoima riittäisi puolen Euroopan säätötarpeisiin.
Vesivoimakin on sääriippuvaa. Kun koittaa muutaman kuukauden pituinen kuiva kausi, suuretkin vesialtaat tyhjenevät. Korvaavaa sähköä ei silloin löydy mistään.
Aloittajan linkittämässä Talouselämän artikkelissä esitettiin kummallinen vertailu, Oulujoen vesivoima vs. Suomen vesivaraajat. Sähköntuotantoa ei juurikaan voi vesivaraajilla tasata. Tyhjää varaajaa voi jättää täyttämättä huippikulutustilanteessa, tai täyttää, kun tuulee liikaa. Varaajat pyritään täyttämään yöllä, jotta halpaa perusvoimaa ei tarvitsisi säätää alaspäin. Halpa perusvoima alkaa olla taakse jäänyttä elämää. Talouselämän artikkeli oli oikeassa, sähköjärjestelmän säätöön ei ole vielä esitetty minkäänlaista kelvollista ratkaisua.- iso.kasa
Yhden tunnin 400 MWh säätövoima tarvitsisi uusimmalla akkutekniikalla (200 Wh/kg) ainakin 5*400000 kg = 2000 tonnia akkuja eli noin 5000 uuden sähköauton akkujen verran
- Akusto.renkailla
Jos Suomessa olisi 500 000 sähköautoa a 50kWh akusto, josta kukin antaisi esim 20% säätökäyttöön, käytössä olisi 5000 MWh reservi akuilla, ilman tarvetta varsinaiselle voimala akustolle.
20% säätökäytössä tuskin käyttäjä edes huomaisi sitä.
Laskelma tietenkin olettaa että autot piuhan nokassa älyverkko käytössä, muuta jospa joskus.- se-vain-että
5000 MWh:n reservi vastaa Oulujoen 12 tunnin juoksutusta.
Ja vettä on Oulujärvessä riittäisi vielä senkin jälkeen. - se-vain-että
Suomessa on jo nyt vesivoimakapasiteettia 3100 MW käyttettävissä .
Vesivoima on primäärienergiaa, akut toimii energian varastona.
Toki akkujakin käytetään jo nyt sähkön jakelunyhteyksien katkojen varalle (UPS-laite).
Ja kun uutta vesivoimaa on turha haikailla sähkön varastointi akkuihinkin tulee lisääntymään.
Jo nykyisellään 2000 MW: tuulivoima saattaa heilahtaa nollasta tappiin ja tapista takaisin nollaan "muutamassa tunnissa". Ja putoaapa tuhannen megawatin ydinmyllykin joskus pois vekosta "silmänräpäykssä". - Akusto.renkailla
se-vain-että kirjoitti:
5000 MWh:n reservi vastaa Oulujoen 12 tunnin juoksutusta.
Ja vettä on Oulujärvessä riittäisi vielä senkin jälkeen."5000 MWh:n reservi vastaa Oulujoen 12 tunnin juoksutusta."
Varmaan totta, en ala tarkistamaan. Mutta kuten sanoin, 500 000 sähköautoa ja 20% säätövoima osuus. Entäs kun autoja on 1 miljoona ja älyverkko tukee säätöominaisuutta ja rahanahneet omistajat antavatkin 50% säätövoimaksi? Saa joessa jo vettä virratakkin. Mielestäni kuitenkin kohtuullinen patteripankki ilman valtion investointia. (Poislukien mahdolliset älyverkkoinvestoinnit, jotka tarvittaisiin jokatapauksessa).
Se on tulevaisuuden energiaratkaisut vähän niinkuin nippu niitä kärpäsenpaskoja. Yksikään ei yksin ratkaise maatilan lannoitetarvetta, mutta kuin niitä pieniä on tarpeeksi niin alkaa tapahtua.
Mieti omakotitalon katolla olevaa muutamaa aurinkopaneelia. Ratkeaako maailman ongelmat sillä? No ei. Mutta. Entä onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Vastaappa siihen? - ottakaa.selvää
Akusto.renkailla kirjoitti:
"5000 MWh:n reservi vastaa Oulujoen 12 tunnin juoksutusta."
Varmaan totta, en ala tarkistamaan. Mutta kuten sanoin, 500 000 sähköautoa ja 20% säätövoima osuus. Entäs kun autoja on 1 miljoona ja älyverkko tukee säätöominaisuutta ja rahanahneet omistajat antavatkin 50% säätövoimaksi? Saa joessa jo vettä virratakkin. Mielestäni kuitenkin kohtuullinen patteripankki ilman valtion investointia. (Poislukien mahdolliset älyverkkoinvestoinnit, jotka tarvittaisiin jokatapauksessa).
Se on tulevaisuuden energiaratkaisut vähän niinkuin nippu niitä kärpäsenpaskoja. Yksikään ei yksin ratkaise maatilan lannoitetarvetta, mutta kuin niitä pieniä on tarpeeksi niin alkaa tapahtua.
Mieti omakotitalon katolla olevaa muutamaa aurinkopaneelia. Ratkeaako maailman ongelmat sillä? No ei. Mutta. Entä onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Vastaappa siihen?Kysymys tyhmille. Miten aiotte siirtää tehoa autosta ensin jakelumuuntajan yli keskijänniteverkkoon ja siitä 110-400 kV suurjänniteverkkoon?
- se-vain-että
Akusto.renkailla kirjoitti:
"5000 MWh:n reservi vastaa Oulujoen 12 tunnin juoksutusta."
Varmaan totta, en ala tarkistamaan. Mutta kuten sanoin, 500 000 sähköautoa ja 20% säätövoima osuus. Entäs kun autoja on 1 miljoona ja älyverkko tukee säätöominaisuutta ja rahanahneet omistajat antavatkin 50% säätövoimaksi? Saa joessa jo vettä virratakkin. Mielestäni kuitenkin kohtuullinen patteripankki ilman valtion investointia. (Poislukien mahdolliset älyverkkoinvestoinnit, jotka tarvittaisiin jokatapauksessa).
Se on tulevaisuuden energiaratkaisut vähän niinkuin nippu niitä kärpäsenpaskoja. Yksikään ei yksin ratkaise maatilan lannoitetarvetta, mutta kuin niitä pieniä on tarpeeksi niin alkaa tapahtua.
Mieti omakotitalon katolla olevaa muutamaa aurinkopaneelia. Ratkeaako maailman ongelmat sillä? No ei. Mutta. Entä onko siitä enemmän hyötyä vai haittaa? Vastaappa siihen?Yksittäisten omakotitalojen katoille ripusteltavista aurinkopaneleista ei ole haittaa sivullisille niin kauan kun paneelien viritttelijät maksavat lelunsa omasta pussistaan. Sensijaan ns. yritysten ja erilaisten kauppapuotien katoille leviteltävät jalkapallostadionin laajuiset paneelikentät rasittavat jokaisen veronmaksajan lakkaria. "Businesta" nääs.
https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/palvelut/rahoitus/pk-ja-midcap-yritys/energiatuki/ - Akusto.renkailla
ottakaa.selvää kirjoitti:
Kysymys tyhmille. Miten aiotte siirtää tehoa autosta ensin jakelumuuntajan yli keskijänniteverkkoon ja siitä 110-400 kV suurjänniteverkkoon?
Kuukleta vaikka hakusanalla "älykäs sähköverkko". Paljon kiinnostavaa luettavaa ja opittavaa.
Inarilaisesta sähköautosta ei ole tarkoitus siirtää energiaa Helsinkiläiseen jääkaappiin. Välijännite / 400kV muunnoksia ei tarvita.
Muutosvastarinta on ihan ymmärrettävää ja uusi teknologia pelottaa, mutta miksi asettua muutosta vastaan, koska se tapahtuu jokatapauksessa? Tuulivoimaa meillä on jo ja se kasvaa. Aurinkovoimasta tulee merkittävä energialähde 10-20v kuluessa. - kvg.itse
Akusto.renkailla kirjoitti:
Kuukleta vaikka hakusanalla "älykäs sähköverkko". Paljon kiinnostavaa luettavaa ja opittavaa.
Inarilaisesta sähköautosta ei ole tarkoitus siirtää energiaa Helsinkiläiseen jääkaappiin. Välijännite / 400kV muunnoksia ei tarvita.
Muutosvastarinta on ihan ymmärrettävää ja uusi teknologia pelottaa, mutta miksi asettua muutosta vastaan, koska se tapahtuu jokatapauksessa? Tuulivoimaa meillä on jo ja se kasvaa. Aurinkovoimasta tulee merkittävä energialähde 10-20v kuluessa.Aurinkovoimasta tulee merkittävä energialähde 10-20v kuluessa.
https://www.helen.fi/aurinko/kodit/aurinkosahko/kivikko/
Mitä tulee älykkääseen sähköverkkoon, sitä ei kukaan tule koskaan oikeasti rakentamaan, kun se ei ole kenellekään kannattavaa. Se on tutkijoiden ikuinen rahoituksenhakusampo. Miksi sähköauton omistaja maksaisi ne investointi- ja energiakustannukset? Sähköautosta ei sähkökatkotapauksissa ole iloa kuin korkeintaan omalle taloudelle, sähköä ei saa silloin turvallisuussyistä syöttää ulos. Vian korjaajilta voisi lähteä henkikulta. - Akusto.renkailla
kvg.itse kirjoitti:
Aurinkovoimasta tulee merkittävä energialähde 10-20v kuluessa.
https://www.helen.fi/aurinko/kodit/aurinkosahko/kivikko/
Mitä tulee älykkääseen sähköverkkoon, sitä ei kukaan tule koskaan oikeasti rakentamaan, kun se ei ole kenellekään kannattavaa. Se on tutkijoiden ikuinen rahoituksenhakusampo. Miksi sähköauton omistaja maksaisi ne investointi- ja energiakustannukset? Sähköautosta ei sähkökatkotapauksissa ole iloa kuin korkeintaan omalle taloudelle, sähköä ei saa silloin turvallisuussyistä syöttää ulos. Vian korjaajilta voisi lähteä henkikulta."Mitä tulee älykkääseen sähköverkkoon, sitä ei kukaan tule koskaan oikeasti rakentamaan, kun se ei ole kenellekään kannattavaa. "
Väitän että 100v sitten samaa sanottiin teiden asvaltoinnista, ei mitään järkeä koska hevosella pääsee samalla tavalla soratietä pitkin.
Nyt sinä puhut vikatilanteesta, äsken huipputeho ongelmasta. Ne ovat eri tilanteita, eri ongelmia ja ne pitää ratkaista eri tavalla.
Ehkä parasta että sinä jäät elämään tässä nykyisyydessä. Pidä silmät kiinni niin ei tule paha olo.
Minä katselen mielenkiinnolla eteenpäin, mitä uudistuksia teknologia voi tuoda tulevaisuudessa ja kuinka nuo sinun mörkökuvat on ratkaistu.
PS. katsoppa sieltä sinun linkistä viime Toukokuu. 158,5kWh, erään julkkiksen sanoin "ei huano".
Aurinkoista kevään odotusta. - höpö.höpö
Akusto.renkailla kirjoitti:
"Mitä tulee älykkääseen sähköverkkoon, sitä ei kukaan tule koskaan oikeasti rakentamaan, kun se ei ole kenellekään kannattavaa. "
Väitän että 100v sitten samaa sanottiin teiden asvaltoinnista, ei mitään järkeä koska hevosella pääsee samalla tavalla soratietä pitkin.
Nyt sinä puhut vikatilanteesta, äsken huipputeho ongelmasta. Ne ovat eri tilanteita, eri ongelmia ja ne pitää ratkaista eri tavalla.
Ehkä parasta että sinä jäät elämään tässä nykyisyydessä. Pidä silmät kiinni niin ei tule paha olo.
Minä katselen mielenkiinnolla eteenpäin, mitä uudistuksia teknologia voi tuoda tulevaisuudessa ja kuinka nuo sinun mörkökuvat on ratkaistu.
PS. katsoppa sieltä sinun linkistä viime Toukokuu. 158,5kWh, erään julkkiksen sanoin "ei huano".
Aurinkoista kevään odotusta.Jos ymmärrät akkuteknologiaa, niin kaikkien nykyisten ja varmasti tulevienkin akkujun elinikä riippuu lataus/purkaus-syklien lukumäärästä. Haluatko, että joku ulkopuolinen saa vanhentaa akkuasi mielinmäärin saadakseen sähköstä maksimaalisen voiton. Mitä jos aamulla aikaisin työmatkalle lähtiessäsi akku onkin melkein tyhjä ja sinun pitäisi ajaa 400 km. Oletko tyytyväinen, kun joku sai käyttää sähkösi? Kysyn vielä, kuka sen kalliin ja nopeasti vanhentuvan "älykkään" tekniikan maksaa?
PS. Ei muutama päivä vielä kesää tee, aurinkopanelin tuoton huipun käyttöaste vuositasolla on Kivikossakin alle 10% ja talvella ei tule mitään. - ei.pahalla
Akusto.renkailla kirjoitti:
"Mitä tulee älykkääseen sähköverkkoon, sitä ei kukaan tule koskaan oikeasti rakentamaan, kun se ei ole kenellekään kannattavaa. "
Väitän että 100v sitten samaa sanottiin teiden asvaltoinnista, ei mitään järkeä koska hevosella pääsee samalla tavalla soratietä pitkin.
Nyt sinä puhut vikatilanteesta, äsken huipputeho ongelmasta. Ne ovat eri tilanteita, eri ongelmia ja ne pitää ratkaista eri tavalla.
Ehkä parasta että sinä jäät elämään tässä nykyisyydessä. Pidä silmät kiinni niin ei tule paha olo.
Minä katselen mielenkiinnolla eteenpäin, mitä uudistuksia teknologia voi tuoda tulevaisuudessa ja kuinka nuo sinun mörkökuvat on ratkaistu.
PS. katsoppa sieltä sinun linkistä viime Toukokuu. 158,5kWh, erään julkkiksen sanoin "ei huano".
Aurinkoista kevään odotusta.Toukokuu. 158,5kWh ????
Olisiko sinun aika opiskella energiatekniikkaa? Akusto.renkailla kirjoitti:
Kuukleta vaikka hakusanalla "älykäs sähköverkko". Paljon kiinnostavaa luettavaa ja opittavaa.
Inarilaisesta sähköautosta ei ole tarkoitus siirtää energiaa Helsinkiläiseen jääkaappiin. Välijännite / 400kV muunnoksia ei tarvita.
Muutosvastarinta on ihan ymmärrettävää ja uusi teknologia pelottaa, mutta miksi asettua muutosta vastaan, koska se tapahtuu jokatapauksessa? Tuulivoimaa meillä on jo ja se kasvaa. Aurinkovoimasta tulee merkittävä energialähde 10-20v kuluessa.Erityisesti kiinnostaa, mikä on auton akun lataus-purkaussyklin kokonaishyötysuhde sähköverkon kannalta. Toinen kysymys koskee verkkoon päin syöttävän "laturin" (AC-DC-AC) hintaeroa pelkkään akkulaturiin verrattuna.
Entä jakelumuuntaja, tarvitaanko muuntajalla jotain järjestelyjä, jotta pienjännitejohto voi tarvittaessa syöttää keskijänniteverkkoon päin, jos pienjänniteverkon kuorma on pienempi kuin "tuotanto"? Useimmiten kuitenkin pienen akuston "tuotanto" "uppoaa" lähikulutukseen.
- Kisu23
Eikös vesivoimaloissa ole se huono puoli että ne estää lohia pääsemästä kutupaikalle.??
(korjatkaa jos olen väärässä)- Mmm1
Lohille riittää valjastamattomia jokia, vaikka Suomessa kaikki joet valjastettaisiin sähköntuotantoon. Eihän lohi ole mikään sukupuuttouhan alainen laji sentään. Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa lohen hyvinvointi on pisara meressä. Uusiutuvia energianlähteitä on saatava pikaisesti käyttöön ja vesivoima on yksi niistä.
- Energia.pohtija
Mmm1 kirjoitti:
Lohille riittää valjastamattomia jokia, vaikka Suomessa kaikki joet valjastettaisiin sähköntuotantoon. Eihän lohi ole mikään sukupuuttouhan alainen laji sentään. Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa lohen hyvinvointi on pisara meressä. Uusiutuvia energianlähteitä on saatava pikaisesti käyttöön ja vesivoima on yksi niistä.
Vesivoima on myös luotettavin, eikä mitään sattumaenergiaa. Viime kesäkauden jälkeen vesivoimaloiden vesivarannot olivat hyvin alhaalla kuivan kesän jäljiltä, mutta kuitenkin riittivät. Vesivoimaa lisätään koko ajan voimalalaitteiden saneerauksilla, jota on tehty jo vuosikymmenien ajan vähitellen korjaustarpeen mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskallanko vielä kaivata sinua?
Siitä on niin kauan aikaa. Harmi, kun kaikki meni niin kuin meni. Elämässä oli aika raskasta silloin, ja näen sen sinun355852- 793412
Uskallatko katsoa pitkään silmiin
kaivattuasi, jos olette samassa tilassa? Alkaako sydän jyskyttää, jos katseet jumittuvat? Pelkäätkö ulkopuolisten huomaa823165Jani Mäkelä ihmettelee työministeri Satosen matkaa Aasiaan hoitajia rektyroimiseksi sieltä Suomeen.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cfba6abc-f871-4ce2-b327-41aa5819934c Kokoomus on lähtenyt omin päin ilman hallitus3152735- 412262
- 542201
Missä meetwursti on keksitty?
Tapasin hiljattain erikoisen rouvan Prisman leikkelehyllyjen välissä pälyilemässä. Kun tulin kohdalle, rouva alkoi raivo251480Hymyilyttää
Kun mietin, että kun vielä kohdataan, niin nauretaan tälle meidän palstasuhteelle 😅. Ihanaa päivää sulle mies. Olet mi211381- 491379
Riku Rantala OUT, Matti Rönkä IN - Hengaillaan visailuohjelmaan astuu kova nimi: "Olen kasvanut..."
Matti Rönkä jäi eläkkeelle yli 30 vuoden työuran jälkeen loppuvuodesta 2024. Uutistenlukija-toimittaja-kirjailija ei kui281303