Esikoiseni kuolema

Spiritbird

Esikoiseni kuoli 8kk sitten vain muutaman päivän ikäisenä. Ensimmäiset kuukaudet meni shokissa ja jonkin asteen psykoosissa. 4kk päästä menin kokeilemaan työntekoa uudessa työpaikassa. Jaksoin alle 1kk ja lopetin. Olin 1kk kotona ja aloitin taas toisessa uudessa työpaikassa. Jaksoin taas 1kk ja tein päätöksen että palaan sittenkin takaisin vanhaan työpaikkaani. Sain siirron ja nyt olen ollut 1kk vanhassa työpaikassani. Tekisin mieli luovuttaa ja lopettaa työt sielläkin mutta jokin pakottaa minua jatkamaan.

Työt on tehneet hyvää mutta ottaneet myös koville. Työkavereiden kanssa on vaikea olla, vaikka ovatkin vanhoja tuttuja ja hyviä tyyppejä. Haluan silti olla kokoajan yksin ja omissa oloissa. Ahdistaa isot ihmisjoukot ja jos täytyy puhua monen ihmisen edessä. Ahdistaa se että melkein kaikki tietää mitä on tapahtunut, mutta toisaalta se on myös helpottavaa että mun ei tarvitse selitellä miksi haluan olla vaan omissa oloissa. Toisaalta musta tuntuu että mua tarkkaillaan ja odotetaan että milloin musta tulee taas oma itseni. En usko että tulee koskaan. Itsetuntoni on myös täysin olematon. Menen usein todella vaikeaksi jos joku tulee vähääkään puhumaan mulle. Työasioistakin on toisinaan vaikea puhua. Tuntuu, että olen ihan huono työkaveri mutta mulla ei ole voimia olla parempikaan. Yritän vaan keskittyä pakolliseen, enkä mihinkään ylimääräiseen. Oon myös tosi herkkänä kokoajan. Jos työkaveri sanoo jotain ihan normaalia niin mä saatan ottaa sen itseeni vaikka siinä ei oliskaan mitään minkä takia pitäis itseensä mitään ottaa. Sit työkaverin ilmeestä näkee että ihmettelee, mitähän hän mahtoi sanoa väärin.

Ei mene päivääkään ettenkö kuollutta lastani ajattelisi ja kaikkea sitä mitä tämän ympärillä on. Olen aina ollut se kiltti ja mukava tyttö joka kuuntelee ja auttaa. Ottaa muiden taakat kantaakseen. Nyt mulla ei ole voimia kantaa kenenkään huolia tai murheita. Auttaa ketään, kuunnella kenenkään valituksia. Tuntuu että se auttavaisuus ja ymmärtäväisyys on ollut aina mussa se mun kantava voima ja nyt mussa ei enää ole sitä.

Taidan olla myös vihainen siitä että todella yksin mä olen saanut tämän kaiken läpi mennä. Kaikki aina ajattelee musta että mä olen niin itsenäinen ja vahva että kyllä mä pärjään. No kyllähän mä olen pärjännyt kun ei ole muutakaan vaihtoehtoa ollut mutta kovasti olen miettinyt että jos sama osuis jonkun muun kohdalle niin ajattelisinko mäkin vaan että "annetaan tuon nyt olla yksin kun se haluaa olla ja kyllä se pärjää, otetaan yhteyttä sitten kun se on päässyt pahimman yli". Kaikki ystäväni olivat tällä asenteella mua kohtaan ja se tuntuu kyllä todella pahalta.

Sitten on verrattu tätä mm. oman kissan ja hamsterin kuolemaan. Poikaystävän kanssa eroamiseen ja milloin mihinkin. On sanottu että "vielä pahempaa olisi jos lapsi olisi elänyt pidempään ja sitten kuollut". Että helpommalla pääsin kun kuoli melkein heti syntymänsä jälkeen. Todella lohduttavaa. On sanottu että lapseni kuolema oli hyvä asia sillä en olisi osannut antaa hänelle hyvää elämää. On sanottu että "eihän tämä tilanne sulle nyt niin paha ole, kun sähän oot sun töissä nähnyt ja kokenut kaikenlaista". Olen lähihoitajana dementiakodissa. Onhan se vissiin sitten sama asia saattaa työn puolesta jonkun 90v äiti lepoon ja saattaa oma vastasyntynyt vauva ikuiseen lepoon. Täysin verrattavissa nämä kaksi asiaa, kyllä...

Moni tuttava kenen kanssa en ole aikoihin ollut tekemisissä alkoi kummasti ottaa yhteyttä tämän jälkeen. Kaikkia kiinnostaa nähdä kuinka hullu musta on tullut kun lapseni on kuollut. Arvatenkaan en ole heitä mennyt näkemään.

Haluaisin olla vain yksin kokoajan. Jokakerta kun menen näkemään ystäviä niin jää paha maku suuhun. Mua ei jaksa kiinnostaa mitä ihanaa heidän elämässään tapahtuu koska mun elämä on pysähtynyt. Tavallaan tuntuu etten mä edes tunne mun ystäviä enää. Mä en ole se sama ihminen enää kun mitä ennen olin ja on raskasta yrittää esittää sellaista ihan vain muiden takia. Multa odotetaan sitä samaa olemusta kuin ennenkin ja tietämättömät kuvittelee että aika parantaa musta ehjän.

On myös todella raskasta kuunnella joidenkin kavereiden mitättömiä huolia ja ongelmia. Alan nähdä todella nopeasti punaista enkä jaksa enää yhtään antaa ymmärrystä tai tukea turhille ongelmille. Jollain tasolla tuntuu että mä nään mun ystävät ja kaikki läheiset nyt ihan uudessa valossa. Tuntuu, ettei kukaan ymmärrä mua. Tuntuu että tää ymmärtämättömyys on meidän välissä liian iso kuilu.

Mä olen vihainen ja katkera. Tiedän että vihasta en koskaan tule täysin irti pääsemään. Kuinka voisin? Kuinka voisin koskaan hyväksyä oman lapseni kuoleman? Minulle se, etten kantaisi vihaa, tarkoittaisi että hyväksyisin tapahtuneen. Niin ei tule koskaan käymään.

Pelkään kokoajan milloin menetän järkeni kokonaan. Eihän tämmöisestä voi kukaan selvitä täysijärkisenä? Teen parhaani että elämä jatkuisi eteenpäin. Ei koskaan samana, eikä ainakaan vielä tippaakaan onnellisena mutta eteenpäin mennään.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kude

      Hei. olen tosi liikuttunut kirjoituksestasi. Olen itse kokenut poikani kuoleman. Ei elämän pituudella ole mitään merkitystä siihen,kuinka raskasta on menettää oma rakas lapsi. Toivon sinulle voimia ja uskoa siihen että joskus kipu hieman hellittää. Se ei lopu koskaan mutta sen kanssa voi elää. Varmaan sinullakin on kauniita muistoja lapsestasi. Muistan itsekin kun poikani kuoli, tuntui että ei jaksa elää. Kaikki oli sumua ja toivoin että saisin herätä siitä painajaisesta. Mulla oli läheisiä jotka kantoivat mua ja auttoivat, en varmaan olisi selvinnyt ilman heitä. Tyttärenikin jäi huomiotta minulta ja se tuntuu vieläkin pahalta. Nyt minulla on kaksi ihanaa lastenlasta ja elämä on hyvää. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja jaksamista tulevaan.

    • tarina.tuokio

      Mikä ihme sut panee postailemaan tälläsiä keksittyjä höpötarinoita? Jokainen yli 12 vuotias tunnistaa tarinan keksityksi lapselliseksi pölinäksi jolla ei ole mitään arvoa. tarina on niin huonosti kirjotettu että se ei ole edes viihsyttävä. Mitä tarvetta täytät näillä saduillasi?

      • kovinkinsurkeana

        Näköjään hänen kertomuksensa kosketti syvältä sinuakin, kun oli tultava sitä vähättelemään. Jäitkö omien murheittesi kanssa varjoon?


      • anna.mun.kaikki.kestää

        Kosketti syvästi. kirjoitajan naivi tyyli panee epäilemaan että onko hän elänyt tynnyrissa koko elämänsä vai jotenkin vammainen jonka kehitys on jääny 12 vuotiaan tasolle? Ehkä haluat kertoa meille että miten asia on?


      • pöljänpuheet
        anna.mun.kaikki.kestää kirjoitti:

        Kosketti syvästi. kirjoitajan naivi tyyli panee epäilemaan että onko hän elänyt tynnyrissa koko elämänsä vai jotenkin vammainen jonka kehitys on jääny 12 vuotiaan tasolle? Ehkä haluat kertoa meille että miten asia on?

        Sinä olet mielipiteinesi aivan väärässä ketjussa. Keskustele noissa mielenterveysongelmaisten ketjuissa.


      • ei.voi.ymmärtää

        No tälläinen mielikuvituspuppuvaikerrus kertoo mielenterveyden huonosta kunnosta sitä ei voi kieltää. mutta valota hieman että mitä mieli hyvää näistä saat ja mitä ytarvetta näömä sinussa täyttävät? vai tylsää elämääsikö täytät näillä mielikuvituksesi purkauksialla?


      • pöljänpuheet
        ei.voi.ymmärtää kirjoitti:

        No tälläinen mielikuvituspuppuvaikerrus kertoo mielenterveyden huonosta kunnosta sitä ei voi kieltää. mutta valota hieman että mitä mieli hyvää näistä saat ja mitä ytarvetta näömä sinussa täyttävät? vai tylsää elämääsikö täytät näillä mielikuvituksesi purkauksialla?

        Vaihda ketjua. Ymmärryksesi ei riitä muiden ongelmien sisäistämiseen.


      • mielikuvitus.laukkaa

        sitähän täsä juuri yrotän - ymmärtää sun ongelmaas että miksi rykäset aina näitä höpö tariboita nettiin? täytyy kyllä myötää että mun ymmärrys ei riitä mutta kerro sinä. mistä tarinointi tarve tulee? Ootko sairas? no oot, mutta miten?


      • pöljänpuheet
        mielikuvitus.laukkaa kirjoitti:

        sitähän täsä juuri yrotän - ymmärtää sun ongelmaas että miksi rykäset aina näitä höpö tariboita nettiin? täytyy kyllä myötää että mun ymmärrys ei riitä mutta kerro sinä. mistä tarinointi tarve tulee? Ootko sairas? no oot, mutta miten?

        Miksi minun pitäisi kertoa ja tietää kenenkään syistä kirjoituksissaan? Älä vaihda tämän ketjun aihetta, vaan siirry mieltäsi painavien kysymysten pariin tuonne henkisiin hyvinvointeihin ja mielenterveyteen.


      • tyhjä.elämä

        Voi sua pikku mussuttajaa. älä pidä meittä tyhmänä älä siis vertaa itseesi. ei tarvitse olla mikään neropatti tai muu einsteini että tietää sun itse kirjoittelevan näitä ketjuja ja muita höpö tarinoita. olisi milenekiintoista tietää että miksi mutta ethän sä pysty reheelliseen ajatusten vaihtoon.


      • pöljänpuheet
        tyhjä.elämä kirjoitti:

        Voi sua pikku mussuttajaa. älä pidä meittä tyhmänä älä siis vertaa itseesi. ei tarvitse olla mikään neropatti tai muu einsteini että tietää sun itse kirjoittelevan näitä ketjuja ja muita höpö tarinoita. olisi milenekiintoista tietää että miksi mutta ethän sä pysty reheelliseen ajatusten vaihtoon.

        Tässä ketjussa ei ole aiheena sinun ymmärryksen puutteesi. Vaihda ketjua.


    • Mtpotilas

      Opettele kirjoittamaan ja katso vain omaa sekavaa kirjoitustyyliäsi ennen kuin tulet muita osoittelemaan. Väärään ketjuun olet tosiaan eksynyt eikä koko netissä pitäisi tuollaisen ihmisen edes olla. Se että tulet haukkumaan lapsensa menettänyttä äitiä, kertoo susta ihmisenä todella paljon. Toisaalta, susta näkee heti että sulla on mt ongelmia. Hae apua itses kanssa ja katoa netistä. Ei ole sua varten.

    • Äölfdhjggg

      Päinvastoin, tämän aloittelijan kirjoitus oli erittäin vaikuttava. Toivoan sinulle voimia tosi paljon!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1799
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1577
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1132
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe