Maa tiedettiin myös kristittyjen joukossa varmasti palloksi jo 800 vuotta ennen Kolumbusta.
Vieläkin yleiset käsitykset, että keskiajan eurooppalaiset luulivat Maata litteäksi, eikä
kukaan uskaltanut tutkia asiaa tarkemmin katolisen kirkon pelossa, ovat täysin vääriä.
Olen tämän osoittanut viestissäni https://keskustelu.suomi24.fi/t/15418659#comment-
96541474.
Myös käsitys, että Kolumbuksen merimiehet pelkäsivät syöksyvänsä maailman reunan yli, on
väärä. Osoitan näiden harhakäsitysten alkuunpanijan, kuten myös sen, mistä koko litteän
maan myytti on lähtöisin.
Vastoin yleistä luuloa, litteä maa ei ole Raamattuun perustuva kristillinen näkemys ja usko. Kristikunnat eivät milloinkaan ole tulkinneet Raamattua sillä tavoin.
Myytti sai alkunsa 1800-luvun puolivälin tienoilta alkaen vallinneen uskontovastaisen ilmapiirin myötä. Kun luonnontieteet olivat kehittyessään nostaneet esiin joitakin selkeitä ristiriitoja Vanhan Testamentin kertomusten kanssa, heräsi epäilys, onko Raamattuun muutenkaan luottamista. Tässä ilmapiirissä syntyi ikäviä kirjoituksia, joiden tavoitteena oli saattaa Raamattu naurunalaiseksi tieteen saavutusten rinnalla. Tähän riviin asettuu myös tältä ajalta peräisin oleva myytti, että kristityt muka olisivat aina uskoneet maan olevan litteä kuin pannukakku.
Tarkoituksena siis oli pilkata uskovia levittämällä tällaista väärää tietoa; motiiviksi ei
tarvittu muuta kuin kirkon taholta koettu tieteen saavutusten silloinen vähättely ja
torjuminen (mm. kehitysopin kiistäminen). Koettiin, että menossa on kamppailu tieteen ja
uskonnon välillä, ja molemmin puolin käytettiin melko ronskejakin otteita, kuten tämä
uskovien mollaaminen tekaistuilla, joskin loogisilla vähä-älyisyyssyytteillä.
Siteeraan professori Tapio Markkasta:
" Nordenskiöld keräsi lopulta 24 000 karttaa käsittävän kokoelman, johon kuuluu keskeisiä karttoja 1400-luvulta alkaen sekä lähes täydellinen sarja kreikkalaisen, antiikin ajan tiedemiehen, Klaudios Ptolemaioksen karttoja. Kartoista näkee, että maailma oli jo antiikin aikaan pallon muotoinen, selittää professori Markkanen:
- Ajatus pannukakunmuotoisesta maailmasta syntyi 1800-luvun jälkipuoliskolla, kun tiedemiehet väittivät kirkon väittäneen niin.
- Tuolloin oli käynnissä kova kiista uskonnollisen ja tieteellisen maailmankäsityksen välillä, sanoo Markkanen."
https://yle.fi/uutiset/3-6606604
Siteeraan Tuomas Kangasniemeä:
" Nykyinen väärinkäsitys alkaa vuodesta 1828, jolloin amerikkalaiskirjailija Washington Irwing julkaisi Kolumbuksen elämää käsittelevän romaanin The Life and Voyages of Christopher Columbus. Kirjan tapahtumat olivat kuitenkin historiallisesti virheelliset – todellisuudessa Kolumbus ei riidellyt rahoittajiensa kanssa Maan muodosta, vaan mannerten sijainnista.
Kuusi vuotta Irwingin jälkeen litteän Maan myytti sai pontta ranskalaistutkija Jean Antoine Letronnelta, joka siteerasi valikoiden varhaiskeskiaikaisia kirjoittajia. 1860-luvulla yksipuolinen tieto alkoi levitä amerikkalaisiin koulukirjoihin.
Myytin nopeaa leviämistä lienee auttanut valistusaikana suosituksi noussut tieteen ja uskonnon vastakkainasettelu. Valistuksen ihminen näki mielellään jyrkän eron järjellisen nykyajan ja taikauskoisen keskiajan välillä."
http://tinyurl.com/yxjjd8nf
- Täten, arvoisat litteän maan kannattajat, te ette seuraa ideologiaa, joka olisi ikivnaha ja aidosti raamatullinen ja kristitty.
Te seuraatte, ironista kyllä, 1800-luvun loppupuolelta peräisin olevaa kaunokirjallista, *uskonnonvastaista* ja fiktiivistä propagandaa, joka on - amerikkalaiselle mentaliteetille tyypillisesti - löytänyt tiensä amerikkalaisiin koulukirjoihin toissa vuosisadan lopulla.
Youtuben amerikkalainen tyyli levittää mitä tahansa käyttökelpoiselta tuntuvaa väitettä sen totuusarvosta piittaamatta, oli jo silloin näköjään maan tapa. Eikä siinä ole mitään muutosta tapahtunut sen jälkeen, näinhän toimiim nykyinen presidenttikin.
Oisko tässä omat koirat nyt päässeet puraisemaan lättäriä? Ai jai.
Litteän maan syntyhistoria on lyhyt kuin talvinen päivä.
14
124
Vastaukset
- hähähähähähäähääää
Hra kartan_palloa kirjoitti erinomaisen ansiokkaasti palloteoriaa tukien.
Harmaapartaiset ukkelit menneisyydessä kaljapäissään kynttilänvalossa raapustelivat todellakin mitä lie. Tuskin heitä kannattanee verrata nykyihmisiin.
Nyt on koittanut uusi aika. Tarkkailulaitteet ovat parantuneet ja ihmiset kummastelevat meille syötetyn valheiden määrää mitkä kaikki ovat paljastuneet; ...Kuukäynnit, ISS....yms.Todella kiintoisa näkökulma, haluan ehdottomasti kuulla lisää tästä.
Milloin tuo uusi aika tarkkaan ottaen koitti?
Mistä alkaen ukkeleita kannattaa jo verrata nykyihmisiin?
Siitäkö, kun yksi niistä ukkeleista meni kaljapäissään keksimään sähkövalon?
Vai ehkä siitä, kun yksi harmaapartainen ukkeli nimeltä Washington Irwing tykkäsi, että kirkko sotkeutuu liikaa tieteen tekemiseen ja laski kostoksi vuonna 1828 liikkeelle fake newsin, jonka mukaan kirkko on aina opettanut, että maa on litteä? - Tehdäkseen uskovat ja kirkko naurnalaisiksi.
Vai ehkä vasta siitä, kun amerikkalaiset ottivat tämän vitsin niin tosissaan, että se pääsi koulukirjoihinkin, fundamentalististen harmaapartaisten lahkolaisukkojen suureksi riemuksi?
- Siellähän ei koskaan ole osattu erottaa toisistaan fake newsiä oikeasta tiedosta, eikä osata vieläkään.
Sinulle tekisi varmaan hyvää olla jonkin aikaa tarkkailussa niissä laitteissasi.
Jos kuitenkin saisin vastauksia näihin kysymyksiin. Olen oikein utelias kuulemaan.- mukamas.nykyihminen
"Tuskin heitä kannattanee verrata nykyihmisiin. "
Jos hra hähähähähähäähääää olisi nykyihmisenä, niin ei kyllä kannatakaan.
Mutta hän ei ikävä kyllä ole nykyihminen.
Hän haluaa itse keksiä pyöränkin uudestaan.
Tuskin noilla eväillä siitäkään mitään tulee.
- hähähähähähähähähää
Suosikkini ovat ehdottomasti vanhat palloteoreetikot Ateenalaisten maalla.
Heitä on nyt jälkeenpäin ryhdytty kutsumaan filosofeiksi.
He hörppivät tosin kaljan sijaan viiniä ja piirtelivät tikulla hiekkaan kivoja hymiöitä.- kotkotkotkotkotkotKVAAK
Muttet edelleen uskalla käydä itse toteamassa mitenkä Aurinko taivaalla liikkuu eri puolilla sitä luulemaasi Lättyä.
Kuten enemmän matkustavat tietävät liikkeet taivaalla mitä etelämmäksi mennään on yhä enemmän Litan päällä kierron vastaisia.
Miksi pelkäät todellisuutta? Sinulla on lukuisien ajatusvirheidesi joukossa yksi erityisen ratkaiseva: Ajat eivät muutu ihan omia aikojaan, kuten nähtiin ihmiskunnan ensimmäisten kymmenien miljoonien vuosien aikana.
Ajat muuttuvat vain sillä tavoin, että tällaiset ukkelit miettivät ja saavat selville asioita, merkitsevät ne muistiin ja antavat eteenpäin, jottei jokaisen sukupolven olisi pakko aloittaa kivikaudesta uudestaan, kuten sinä nyt maan olemuksen kohdalla aloitat.
Seuraavaksi sinun nyt pitää vielä itse keksiä itsellesi kirjoitustaito, jotta voit osallistua tähän keskusteluun ja vastata kysmyksiini, mistä alkaen näitä ukkeleita kannattaa verrata nykyihmisiin ja milloin tämä uusi aika oikein koitti?
Tämä on keskustelupalsta ja olet jäänyt minulle vastauksen velkaa, arvoisa herra hähähähähähähähähää.- filos.sofos
Heitä kutsuttiin jo siiloin sillä nimellä.
Tarkoittaa tiedon ystävä.
Sinulle tiedoksi, vaikka et itse olekaan tiedon ystävä. - pannukakku
"Se o vale, jotta maa pyörii ku aina meirän perälasista on kirkko näkyny." (Kuortane)
Näin ollen maa on pannukakku. - oikaisu
pannukakku kirjoitti:
"Se o vale, jotta maa pyörii ku aina meirän perälasista on kirkko näkyny." (Kuortane)
Näin ollen maa on pannukakku.Näin ollen Kuortane ei pyöri.
Palatakseni aloituksen aiheeseen:
Tiedänkin jo, mistä alkaen hähähähähäään mielestä näitä ukkeleita kannattaa varrata nykyihmisiin.
Ihmiskunnan ensimmäinen varteenotettava ajattelija hra hähähähähähäälle on eräs romaanikirjailija, joka 1828 julkaisi seikkailukertomuksen Kolumbuksen matkoista. Hän ryyditti juonta panemalla miehistön pelkäämään maailman reunalta putoamista. Oli muuten tosi partainen ukkeli.
Vihje: siellä on muitakin samanlaisia ja etevämpiäkin historiankirjoittajia, esim Jules Verne.
Myöhemmin esimerkiksi 40-luvulla Orson Welles raportoi radiossa marsilaisten hyökkäyksestä maahan.
Suosittelen lämpimästi, että päivität tietosi tämän uuden ajan tasalle."Maa tiedettiin myös kristittyjen joukossa varmasti palloksi jo 800 vuotta ennen Kolumbusta."
Ketä kutsut tietäjiksi? NASA.n agentteja vaiko meitä aitoja kristittyjä? Maan muodosta nimittäin ei ole vakuuttavia todisteita, maa voi olla pallo tai litteä
Mutta me uskovat pääsemme vasta tuonpuoleisessa kirkkaudessa taivaasta käsin näkemään maan todellisen muodon. Odottakaamme, toverit.- Anonyymi
Kerrotko lisää tästä mistä näitä "aitoja kristittyjä" voi löytää? Ei että haluaisin tulla kylään, mutta koska tunnustavat Kristityt (huomaa erilainen kirjoitusasu itse käyttämääsi) eivät ole koskaan missään tunnetussa Kristillisessä seurakunnassa julistaneet Litteää Maata.
Kristinuskossa ei myöskään ole tapana kutsua toisia "tovereiksi".
Missä lahkossa / kultissa siis saa tuollaista opetusta? Kysyn tätä siksi että mikäli et pysty nimeämään joukkoa joka tuota opetusta antaa paljastutkin Kristinuskon halventajaksi ja valehtelijaksi. Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko lisää tästä mistä näitä "aitoja kristittyjä" voi löytää? Ei että haluaisin tulla kylään, mutta koska tunnustavat Kristityt (huomaa erilainen kirjoitusasu itse käyttämääsi) eivät ole koskaan missään tunnetussa Kristillisessä seurakunnassa julistaneet Litteää Maata.
Kristinuskossa ei myöskään ole tapana kutsua toisia "tovereiksi".
Missä lahkossa / kultissa siis saa tuollaista opetusta? Kysyn tätä siksi että mikäli et pysty nimeämään joukkoa joka tuota opetusta antaa paljastutkin Kristinuskon halventajaksi ja valehtelijaksi."Kerrotko lisää tästä mistä näitä "aitoja kristittyjä" voi löytää?"
Itse uskon litteäänmaahan ja käyn kirkossa noin kerran kuukaudessa. Odotan myös päivää jolloin Jeesus tulee takaisin ja maan litteys paljastuu todeksi myös ateisteille.
"Kristinuskossa ei myöskään ole tapana kutsua toisia "tovereiksi"."
Helluntaikirkossa esim. kutsuvat toisiaan veljiksi ja sisariksi. Mutta koska minä en siellä päässyt kasteelle koska kannatan litteämaa teoriaa niin minä hylkäsin myös heidän käyttämät ilmaisut ja kutsun kirkossa näkemiäni tuttuja tovereiksi.- Anonyymi
Lättäpää kirjoitti:
"Kerrotko lisää tästä mistä näitä "aitoja kristittyjä" voi löytää?"
Itse uskon litteäänmaahan ja käyn kirkossa noin kerran kuukaudessa. Odotan myös päivää jolloin Jeesus tulee takaisin ja maan litteys paljastuu todeksi myös ateisteille.
"Kristinuskossa ei myöskään ole tapana kutsua toisia "tovereiksi"."
Helluntaikirkossa esim. kutsuvat toisiaan veljiksi ja sisariksi. Mutta koska minä en siellä päässyt kasteelle koska kannatan litteämaa teoriaa niin minä hylkäsin myös heidän käyttämät ilmaisut ja kutsun kirkossa näkemiäni tuttuja tovereiksi.Et nyt kuitenkaan vastannut kysymykseen. Mikä on sen "kirkon" nimi missä sinä olet nimenomaan kuullut julistusta Litteästä Maasta? Luterilainen tai (kumpikaan) Katolinen kirkko ei näin tee, eikä tee Vapaa Seurakunta, Adventistit, Anglikaanit, Babtistit, Presbyteerit, Episkopaalit, Metodistit, Vineyard, mainitsemasi Helluntalaiset; tai muut neo-karismaattiset seurakunnat joita on. Olen itse noissa kaikissa käynyt vähintään kerran osallistumalla elämäni aikana, ja useassa eri valtiossa. Ja toki tunnen siis väkeä erilaisista seurakunnista.
En ole käynyt Jehovien tai Mormonien tilaisuuksissa - enkä mene; mutta epäilen suuresti että kummassakaan siitä mitään kuulisit. Sama Moskeijan kohdalla.
Kirjoituksesi perusteella melkein voisi päätellä että et ole itseasiassa kuullut tuota Litteän Maan ilosanomaa missään Kirkossa julistettuna, kyseessä on oma tulkintasi.
Siitäkö on kyse?
Ja tuo "veli" ja "sisar" ei todellakaan ole mikään pelkästään Helluntalainen kutsumatraditio; yleistä ainakin karismaattisissa liikkeissä kautta linjan, mutta olen myös kuullut sen mainittuna Katolisten keskuudessa.
Et päässyt Helluntaiseurakunnassa kasteelle koska kannatat Litteää Maata? Niin, tämä itseasiassa todistaa sen mitä epäilinkin, olet oikeutetusti määritelty harhaoppiseksi koska selvästi koitat tosielämässäkin julistaa Kristinuskoa ja Litteää maata sekaisin; ja koska kyseinen ei kuulu Kristilliseen oppiin lopputulos on ihan odotettu.
Entisaikaan olisit päätynyt kivitetyksi Jumalanpilkasta.
Kiitos että selsivi tämäkin; Kristinusko ja kirkot/seurakunnat siis EIVÄT OPETA Litteää Maata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433394Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan172602Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3762496Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!811730- 861395
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541070SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs70975- 74945
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.26751Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l4704