Hebrealaiskirjeen 4. luku opettaa uuden liiton "sapatinlepoa" joka-aikaiseksi sydämen lepotilaksi. Olemme päässeet Hänen lepoonsa ja siten saaneet levon sieluillemme saadessamme syntimme anteeksi Jeesuksen veren kautta.
Seurakunnassa (en tarkoita kirkkoa) tulee pitää raamatullinen uuden liiton opetus, että sapatin pitäminen jonain määrättynä viikonpäivänä on yhdentekevää. Yksilöuskovat saavat valita uuden liiton sapatin, joka on sydämen lepo Jeesuksessa. Mutta jokainen voi valita myös viikon seitsemännen päivän lepopäiväkseen, kunhan ei ala esittää sitä Jumalan tahtona. Viikon ensimmäistä arkipäivää, sunnuntaita, ei tietenkään tule valita lepopäiväksi. Se olisi katolista uskontoa kunnioittavaa.
Sapatin vietto oli tärkeää Adamin suvun aikaisessa lakiliitossa. - Nyt olemme uusia luomuksia Jeesuksessa, ja elämme taivaallisissa. ... Kiitos Jumalalle! Adamin suvun jäsenyys haudattiin kasteen hautaan upotuskasteessa Jeesuksen nimeen.
Jokainen yksilöihminen saa pitää toisen päivän toista parempana, mutta sillä ei ole vähäistäkään merkitystä hengelliseen elämään. Alkuseurakunnan opetus oli näin:
"Toinen pitää yhtä päivää toista parempana, toinen pitää kaikkia päiviä yhtä hyvinä. Kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka kiinnittää huomionsa tiettyihin päiviin, tekee sen Herran tähden." Room. 14:5,6.
Edellisessä linkissäni tuo asia selviää kokonaan Raamatun opetusten pohjalta.
Elämme Jumalan valtakunnan kansalaisuudessa.
"Miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? Tahdotteko jälleen tulla niiden (lakiliiton päivien) orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa." Gal. 4:9-11.
Uskossa olevien uuden liiton sapatinlepo
53
55
Vastaukset
- eikatolinenkeksintö
Miksi sunnuntai olisi jotenkin katolisen kirkon keksintö?
Kaikkialla maailmassa, Aasiaa, lähi-itää ja amerikkaa myöten vietetään meidän kalenterin mukaista päiväjakoa. Pakanallinen Rooma kyllä omi kristinuskon kun ei kyennyt sitä hävittämään, mutta ei se keksinyt sunnuntaita, vaan otti se muulta maailmalta erotuksensa juutalaisista. Mikä aivan oikein.- tämä.totuus
Markus 7:7. Mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä.
Ellei Herra huonetta rakenna, niin turhaan rakentajat vaivaa näkevät !
- Tiedän.kyllä
Näin se on, "eikatolinenkeksintö".
Mutta aloittaja taitaa tarkoittaa asiaa raamatullisesta näkökulmasta, ettei Raamattu opeta sunnuntailepopäivän viettoa. Ei Raamattu tosin opeta missään lauantaisapatinkaan viettoa uuden liiton kristityille,.- harhaennustuksia
Se raamatullinen näkökulma tarkoittaa yhtä kuin harhaoppi. Danielin kirjan ennustukset muka käyvät toteen katolisen kirkon kohdalla kun se muuttaa lait ja ajat. Se tarkoittaisi sapatin muuttamista ja olisi suuri profetia, joka toteutui kun juutalaista sapattia ei vietetä muualla maailmassa eikä ole koskaan vietetty.
Sunnuntai on erotettu kieltämättä sapatista, mutta vaikka katolinen kirkko ei olisi muuttunut muun maailman kalenterijärjestykseen, olisi se silti ollut muualla maailmassa erilainen. Asia oli enemmän käytännöllinen kuin uskonnollinen. Sapatista ei koskaan olisi tullut yleismaailmallista päivää. Joskin sehän on viiden työpäivän järjestyksessä lepopäivä ympäri maailmaa, joten lait ja ajat ovat muuttuneet takaisin. - 1234567---
harhaennustuksia kirjoitti:
Se raamatullinen näkökulma tarkoittaa yhtä kuin harhaoppi. Danielin kirjan ennustukset muka käyvät toteen katolisen kirkon kohdalla kun se muuttaa lait ja ajat. Se tarkoittaisi sapatin muuttamista ja olisi suuri profetia, joka toteutui kun juutalaista sapattia ei vietetä muualla maailmassa eikä ole koskaan vietetty.
Sunnuntai on erotettu kieltämättä sapatista, mutta vaikka katolinen kirkko ei olisi muuttunut muun maailman kalenterijärjestykseen, olisi se silti ollut muualla maailmassa erilainen. Asia oli enemmän käytännöllinen kuin uskonnollinen. Sapatista ei koskaan olisi tullut yleismaailmallista päivää. Joskin sehän on viiden työpäivän järjestyksessä lepopäivä ympäri maailmaa, joten lait ja ajat ovat muuttuneet takaisin.Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. jolloin katolisessa Laodikean konsiilissa Paavi Liperiuksen johdolla kehoitettiin kirkon jäseniä sapatin sijasta alkamaan kunnioittaa sunnuntaita.
Pedonmerkki sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi. Pedon muuttama lepopäivä on ollut pedonmerkkinä siitä alkaen kuin se on ollut katolisen vallan tunnusmerkki, eli alusta asti. Tuomioiden julistaminen on eri asia kuin merkin aikaansaaminen Paavin toimesta keskiajoista lähtien, mutta merkki säilyy muuttumattomana ajan loppuun saakka.
- k.alenteri
Meillä on Tyr-jumalan päivä (tiistai), ukkosenjumalan Tor-jumalan päivä (torstai), Freja-jumalan päivä (perjantai) ynnä Auringon päivä (sunnuntai) ja Kuun päivä (maanantai). Sitten vielä Pesupäivä (lauantai) ja Keskiviikko.
- Dogmatikos.ei.rek
Rooman valtakunnassa ei vietetty vapaapäivää. Muut roomalaiset pitivät juutalaisia laiskoina, koska he noudattivat sapattia.
Kristillinen sunnuntai on täysin eri syntyä, kuin sapatin siirto. Varhaiset kristityt kokoontuivat sunnuntaina, viikon ensimmäisenä päivänä, Kristuksen ylösnousemuksen päivänä, varhain aamulla ennen työhön menoa. Sunnuntai on siis ylösnousemisen juhla, mutta pienempi kuin pääsiäisen suuri juhla, jota myös vietettiin ylösnousemisen muistoksi.
300-luvulla määrättiin, että sunnuntaita sai pitää vapaapäivänä. 500-luvulla se tuli pakolliseksi vapaaksi.
Myöhemmin historiat unohdettiin, ja ihmiset rupesivat ajattelemaan, että kyse oli sapatin siirtämisestä. Lutherin kirjoittamat Pieni- ja Iso katekismus eivät missään vetoa sapatti-käskyyn, vaan puhuvat vain mieluisasta Jumalan sanan kuulemisesta ja oppimisesta.
Ongelma syntyi siitä, että 10 käskyä otettiin perinteisistä syistä katekismuksen pohjaksi, mutta sapatin pyhittämistähän ei ollut noudatettu puoleentoista tuhanteen vuoteen. Luther tiesi ongelman, mutta vaikeni siitä, ettei väki menisi sekaisin. - Lepo.vaan
Uskossa olevilla ei ole viikkosapattia sunnuntaina eikä lauantaina, mutta toisaalta heillä on jokapäiväinen lepo Jeesuksessa ja syntien anteeksisaamisessa. Matt. 11:28-30 sanoo sen.
- 1234567---
Huomioi tämä, sapatin yllä on pyhyys, koska Jumala siunasi ja pyhitty sapatinpäivän. Siinä ero muihin päiviin.
Sapatista Jumala kirjoitti kivitauluun "MUISTA". Ihmisen ei kannattaisi alkaa poistelemaan Jumalan käskyjä. Se on tuhon tie. Käskyt ovat aina voimassa. Matt. 5:17-19!
>>Uskossa olevilla ei ole viikkosapattia sunnuntaina eikä lauantaina, mutta toisaalta heillä on jokapäiväinen lepo Jeesuksessa ja syntien anteeksisaamisessa. Matt. 11:28-30 sanoo sen. >>
Joo. Raatamista joka päivä. Burnout on syntiä.- totuussunnuntaista
Täysin harhaoppinen näkemys että katolinen kirkko olisi muuttanut lait ja ajat.
Paavali seuralaisineen kokoontui murtamaan leipää "viikon ensimmäisenä päivänä" (Ap. t. 20:7)
Rooman valtakunnassa sunnuntain historia on seuraava:
"Ensimmäisillä vuosisadoilla kristityt joutuivat kokoontumaan jo ennen auringonnousua, sillä sunnuntai oli tavallinen työpäivä Rooman valtakunnassa. (Gaius Pliniuksen kirje Keisari Trajanukselle). 300-luvulla Keisari Konstantinus määräsi sunnuntain Rooman valtakunnan viralliseksi lepopäiväksi. Tämä johtuu siitä, että hän oli kääntynyt kristityksi ja halusi nyt tarjota kristityille paremmat mahdollisuudet vanhaan käytäntöönsä kokoontua sunnuntaisin. "
Rooman valtakunnassa ei alun perin ollut vapaapäiviä ollenkaan. Töitä tehtiin joka päivä ja he ihmettelivät jo alkuaan juutalaisia, jotka laiskottelivat yhden päivän. Kun sitten ns. kristityt alkoivat Paavalin johdolla kokoontua sunnuntaisin, tuli siitä sen vuoksi lepopäivä Rooman valtakunnassa.
Mutta mitäpä ihminen ei harhaoppinsa eteen valehtelisi.- Dogmatikos.ei.rek
Luennolla saamani tiedon mukaan keisari Konstantinos salli 300-luvulla sunnuntain pitämisen vapaapäivänä ja keisari Justinianus määräsi sen pakolliseksi 500-luvulla.
- 1234567---
Jokaisena viikonpäivänä voi murtaa leipää, mutta sapatin on Jumala valinnut pyhäpäiväksi. Sapatin yllä on pyhyys ja pysyy.
Sapatti on Jumalan merkki.
Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti: Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo varhain KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka yleinen lepopäivä siitä tuli vasta 300-luvulla.
Jesaja: Maa on saastunut asukkaittensa alla, sillä he ovat rikkoneet lait, muuttaneet käskyt ja hyljänneet iankaikkisen liiton.
- Luin.ja.tutkin
Voi lepopäivää viettää lauantaisin. Ei sitä ole kielletty. Room. 14. Vaikka se ei enää merkitse vähääkään uuden liiton kristityn hengelliseen elämään.
Linkissä opetus:
http://Jeesus-on-Herra.com/taivassanomat-5-2017/- 1234567---
Merkitsee Uudenliiton kristitylle sitä, että Jumalan antama sapatti tulee pitää pyhänäpäivänä "MUISTA".
- valheenjäljet
Kun Keisari Konstantinus ollen uskova itsekin, salli sunnuntain lepopäivänä, ei se ollut edes mitenkään silloin katoliseen kirkkoon liittyvä. Sallittiin levätä yhtenä päivänä, jona tuon ajan apostoliset kristityt olivat ottaneet tapana kokoontua. Ei päivää siirretty, koska aikaisemmin ei lepopäivää ollut ollenkaan.
Katolinen kirkko tietenkin noudatti myöhemmin tuota Keisarin määräystä eikä suinkaan harhaoppisten opetusten mukaan muuttanut aikoja eikä käskyjä.
Jostain syystä meillä on vain hirveä vimma valehdella historiaakin. Joskaan eihän harhaoppi olisi harhaoppi ellei se perustuisi valheeseen.- 1234567---
>>>>Katolinen kirkko tietenkin noudatti tuota Keisarin määräystä<<<<
No ei olleet viisaita katolisen kirkonkaan piispat ja paavit, kun yhtyivät Keisarin määräykseen. Heillä nyt ainakin olisi pitänyt olla viisautta ja ymmärrystä pitää Korkeimman Jumalan antamaa sapattia pyhänäpäivänä, MUTTA EI !
Kääntymystä pitää Jumalan antama sapatti pyhänäpäivänä, ei ole näköpiirissä Paavillakaan.
Kotimaa 24 3.8.2014. Paavin kymmenen ohjetta onneen 5:des ohje: Pyhitä lepopäivä sunnuntai on perheen aikaa.
Jumala kirjoitti omalla sormellaan kivitauluun sapattikäskyn MUISTA !
- laitjaajateimuuttu
Harhaoppiset selittävät että kirkolliskokouksessa katolinen kirkko päätti ottaa sunnuntain lepopäiväksi ja hylätä sapatin. Että siten se muutti ajat ja lait kuten Danielin kirja ennustaa.
Kirkolliskokous tosin päätti asiasta, mutta sillä ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa kuin ottaa keisarin määräämä päivä lepopäiväksi. Sapatti ei ollut edes vaihtoehto tässä tilanteessa eikä olisi ollut mitään järkeä ottaa juutalaisten juhlapäivää lepopäiväksi, kun keisari oli sunnuntain määrännyt alkuseurakunnan mukaan lepopäiväksi. Se oli tapahtunut kristillisesti seuraten apostolien opetusta ja uskoa Jeesukseen.
Tästä näemme miten voidaan raamatullisuutta rakentaa valheelle ja monesti onkin niin, että kun oikein pyritään Raamatulla jotain asiaa selittämään ja siitä väittelemään, niin se kiivaus paljastaa sen, ettei kyseessä ole oikea Henki, vaan valehtelun henki, joka käyttää Raamattua suojapukunaan.- 1234567---
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä mieluummin kunnioittain Herran päivää. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta.
Sapatti annettiin 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa. Jeesus sanoi: Sapatti on asetettu ihmistä varten.
Jumala kirjoitti myöskin sapattikäskyn omalla sormellaan kivitauluun "MUISTA". - paratiisisssa.annettu
1234567--- kirjoitti:
Laodikean kirkolliskokouksessa 364 jKr. Jumalan oikean sapatin viettäjät julistettiin pannaan. Canon XXIXX alkaa: Kristittyjen ei tule seurata juutalaisuutta lepäämällä sapattina, vaan heidän on työskenneltävä tuona päivänä mieluummin kunnioittain Herran päivää. Mutta jos joku havaitaan olevan juutalaisuuden kannattaja julistettakoon hänet pannaan, eroon Kristuksesta.
Sapatti annettiin 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa. Jeesus sanoi: Sapatti on asetettu ihmistä varten.
Jumala kirjoitti myöskin sapattikäskyn omalla sormellaan kivitauluun "MUISTA".Ei ollu juutalaisia Paratiisissa. Aatami ja Eeva ja sapatti heilläkin.
- Oikea.totuus.se.on
Aloitus on oikea opetus, kun ymmärrämme sen perimmäisen sisällön:
Jeesus Kristus on uuden liiton kristittyjen uusi "kantaisä". Olemme syntyneet Hänestä. Vanha Adamin suvun ihminen kuoli yhdessä Kristuksen kanssa, kun tulimme uskoon. Mutta vanhaan koteloon luotiin sisälle uusi ihminen, "LUODUT Kristuksessa Jeesuksessa .." Ef. 2.
"Jos siis joku on Kristuksessa, hän on uusi luomus. Vanha on kadonnut, uusi on tullut tilalle!" 2 Kor. 5:17.
Vanha ihminen haudattiin kasteen hautaan kuten Room. 6:3-23 sanoo. - Uusi.luotu.ihminen
No nyt meni tosi suureksi asiaksi. Suuri totuus. Ihan mahtava.
Uusi ihmisrotu syntyy uudestistyntymäsä.
KIITOS. - eiolemuuttanutaikoja
Harhaoppiset tekevät Laodikean kirkolliskokouksesta 364, jotenkin erikoisen sapatin suhteen, että silloin olisi muutettu ne ajat ja lait. Silloin ei itseasiassa muuttunut yhtään mikään, katolinen kirkko vain otti virallisesti sen kannan mikä Rooman valtakunnassa ja kristittyjen keskuudessa oli ollut jo pitkään vallalla.
Jo apostolit olivat viettäneet sunnuntaita Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana. Rooman valtakunnan juhlapäiväksi sunnuntai tuli Keisari Konstantinus oli tullut uskoon ja halusi tarjota alkuseurakunnalle mahdollisuuden viettää lepopäivää sunnuntaina. Sitä päivää mitä he olivat itse viettäneet Jeesuksen ylösnousemuksen juhlana. Rooman valtakunnassa kun ei ollut aikaisemmin olleenkaan lepopäiviä. Ja miksi tarvitsi olla kun orjat tekivät työn.
Kun kristittyjen vainot lakkasivat kun Konstantinus jo vuonna 313 sääti lain, joka poisti vainot, sekä palautti kristityiltä ryöstetyn omaisuuden.
Kun kristinuskosta tuli hyväksytty uskonto, sitä alkoivat harjoittaa muutenkin kuin vain alkuseurakunnan kristityt. Niin synti valtiollinen Rooman kirkko, johon kieltämättä liittyi myös pakanallisia piirteitä, mutta mitään tekemistä sillä ei ollut sapatin siirtämisessä sunnuntaiselle. Se oli jo tehty ennen kuin kirkko oli osa Rooman valtakuntaa. Katolinen kirkko joutui vain mukautumaan siihen apostolien tapaan kokoontua Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä.
On sinänsä ikävää, jos uskonto perustuu historian valheisiin ja sitä jopa kirkon viralliset sivut kertovat. Sellaisesta kannattaa erota tai ei ainakaan lietso lisää noita valheita. Siitä ei seuraa kellekään yhtään mitään hyvää. Eikä sitä muuta se jos siihen haparoivin sitein lisää raamatunlauseita. Se lisää vain laittomuutta, kun Raamattu liitetään omiin valheisiin. - Alkusr.on.ainoa.esim
Keisari Konstantinus Suuri ei ollut olemassa alkuseurakunnan aikana. Hän alkoi vaikuttaa vasta 300 vuotta apostolisen ajan jälkeen. Silloin oli tapahtunut jo luopumus alkuseurakunnan käytännöistä.
- 1234567---
Vuonna 321 jKr. Konstantinus sääti kuuluisan sunnuntailakinsa, joka kuului seuraavasti: Auringon kunnioitettavana päivänä asettukoot kaupungin viranomaiset ja kansa lepoon jne..
- eivalheenvoimalla
Konstantinus oli itse uskova ja siitä johtui se että alettiin viettää sunnuntaita sekä kristittyjen vainot loppuivat. Ja jos oli vielä hänen aikanaan vainoja, niin kai silloin oli vielä ns. alkuseurakunnan kristittyjäkin. Jos Konstantinus ei olisi tullut uskoon, ei olisi syntynyt koko katolista kirkkoa, vaan kristinusko olisi pyritty hävittämään valtakunnasta. Hän on se, joka tavallaan mahdollisesti katolisen kirkon synnyn. Se sitten kyllä maallistui kuten valtiollinen kirkko väistämättä tekee kun siinä palvellaan virkamiesmäisesti eikä Pyhässä Hengessä. Se ei ole mitenkään erikoista tänäkään päivänä missään kirkoissa.
Jos me hyökkäämme voimakkaasti katolista kirkkoa kohtaan-silti että siinä on virheitä paljonkin- me tavallaan hyökkäämme oma protestantista perintöämme vastaan. Myös amerikkalaista harhaopit ovat protestanttisuudesta lähtöisin ja katolinen kirkko piti uskonnon olemassa sekä Raamattua esillä siten, että siitä saattoi sitten kehittyä eri kirkkokuntia.
On tosiaan harhaoppinen, omaa valheellista oppia korostavat näkemys, että katolinen kirkko olisi muuttanut sapatin sunnuntaiksi ja että se ennustuksen mukaan muutti ajat ja lait. Vaikkei omasta opistaan halua luopua, niin noiden valheiden levittämisen voisi lopettaa sekä etsiä sille Danielin kirjan kohdalle joku muu selitys.
Toinen mitä harhaoppiset vaalivat, on että sunnuntai olisi pyhitetty auringolle ja sitä vietettäisiin auringon vuoksi. Sunnuntai vain on latinaksi auringon päivä eikä se tarkoita sitä että palvotaan aurinkoa. Sen nimi on vain se.
Toisaalta jos itse rakentaa uskonsa valheelle, niin silloin ei pitäisi olla ensimmäisenä muita arvostelemassa, vaan katsoa sitä malkaa omasta silmästä.- 1234567---
Sapatti on Jumalan antamapyhäpäivä. . Sunnuntai on ihmiskäsky pyhäksi, ja viikon ensimmäinen arkipäivä.
Sunnuntai muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi vuonna 1973 Kellä valta ? - valta.muilla
1234567--- kirjoitti:
Sapatti on Jumalan antamapyhäpäivä. . Sunnuntai on ihmiskäsky pyhäksi, ja viikon ensimmäinen arkipäivä.
Sunnuntai muutettiin viikon seitsemänneksi päiväksi vuonna 1973 Kellä valta ?Atventistit eivät saa valtaa, heitä on niin vähänkin, ei mitään mahiksia.
- Ulos.kirkoista
Jumalaton Keisari Konstantinus Suuri alkoi eksyttävän vaikutuksensa 300 vuotta apostolisen ajan jälkeen. Silloin oli tapahtunut jo luopumus alkuseurakunnan käytännöistä. Kirkon opetuksia ja ratkaisuja ei siis tule liittää seurakunnan toimintoihin. Kaikki kirkot toimivat Roomasta alkaneissa eksytyskuvioissa.
- jatkumistaan
Seuraavat näitä eksytyskuvioita, ja luopumus jatkuu.
- Kirkko.on.kirottu
Juuri näin tuo asia on.
Kirkkokehitys ei ole ollut Jumalasta. Mei kyl bonjata, miten aikuiset miehet jaksaa tapella pyhäpäivist. Mekun vedetääl lonkkaa joka päivä ja ollaan ihan tyytyväisii. Ja on meil ohjelmaakin. Keijut tanssii joka aamu puolentoista tuntii kukkakedolla ihan ilkosillaan. Sit mennään koko porukka herkkukorpulle ja teelle ja turistaan.
- mieluummineivalheita
Harhaoppiset vääristelevät historiaa. Keisari Konstantinus nimenomaan oli uskova, hän oli tutustunut kristittyihin ja tullut uskoon lopettaen vainot. Hän määräsi sunnuntain lepopäiväksi juuri siksi, että kristityt saattoivat kokoontua Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä kuten oli tapana. Rooman valtakunnassa kun ei ollut aikaisemmin ollenkaan vapaapäiviä. Ei siis tapahtunut mitään sapatin siirtämistä tai mitään muutakaan, vaan uskova keisari mahdollisti uskovien kokoontumisen sinä päivänä minä apostolit olivat tapansa mukaan kokoontuneet muistamaan Jeesusta. Sunnuntai on nimenomaan Jeesuksen muiston päivä, hänen ylösnousemuksensa päivä, joka antaa meille toivon siitä, että Hän on kerran tuleva takaisin.
Jos Keisari Konstantinus olisi ollut jumalaton, miksi hän olisi lopettanut vainot? Tai miksi hän yleensä olisi määrännyt mitään lepopäivää. Kyllä orja olisivat jaksaneet työskennellä joka päivä sekä se olisi ollut tuottavaa.
Mutta ei harhaoppisia ole koskaan kiinnostanut totuus. Heitä ei kiinnosta mikään muu kuin pitää kiinni omista valheistaan ja pönkittää niitä toisilla valheilla.
Uskova keisari Konstantinus synnytti valtiollisen katolisen kirkon, mikä ei aivan apostolien opetuksen mukaan mennyt, johtuen siitä ettei sitä johtanut Pyhä Henki, vaan se oli valtiollinen uskonto. Mutta samasta syystä tänäkin päivänä eksytään. Meitä ei ohjaa Pyhä henki, vaan omat valheemme.
Katolinen kirkko ei kuitenkaan muuttanut mitään päiviä, aikoja tai lakeja, vaan ne kaikki olivat jo olemassa kun kirkko perustettiin. Konstantinus oli määrännyt ylösnousemuksen päivän lepopäiväksi valtakunnassa jo aikaisemmin apostolin tavan mukaan. Hän myötäili siinä alkuseurakunnan tapoja, jotka kokoontuivat Jeesuksen ylösnousemuksen päivänä.
Ja jos haluaa sapattiaan viettää, niin sen voi ainakin voi yrittää perustella jollain sellaisella asialla, joka ei ole suoranainen valhe. Lainailee vaikka epätoivoisesti Raamattu kohdista missä käsky on pyhä ja missä ei katoa yksinkään piirto laista. Ne eivät sentään ole silkkoja valheita kuten se, että katolinen kirkko olisi muuttanut ajat ja lait. - Oikein.mennee
Ei sunnuntai ole lepopäivä, eikä raamattu sano sitä pyhäksi sen enempää kuin maanantaitakaan.
Mutta luvin tämän opetuksen sapatista:
http://Jeesus-on-Herra.com/taivassanomat-5-2017/ - kokoontumisenjuhla
Kyse olikin siitä mikä on sunnuntain alkuperä. Ns. harhaoppiset väittävät, että katolinen kirkko muutti sen sapatista sunnuntaiksi. Mikä on valhe. Rooman valtakunnassa sunnuntai oli lepopäivä jo ennen kuin oli katolista kirkkoa. Ja siellä tosiaan tarvittiin se lepopäivä, Jeesuksen taivaanastumisen päivä, koska aikaisemmin ei valtakunnassa ollut lepopäivää. Keisari kontantinus tullen uskoon, halusi että valtakunnassa on yks päivä jolloin uskovat voivat kokoontua ilman työnteon pakkoa. Sunnuntailla on siis aivan kristillinen alkuperä eikä se ole pedon merkki kuten harhaoppiset väittävät.
Sunnuntai annettiin nimenomaan siksi, että uskovat saattoivat kokoontua muistelemaan Jeesusta hänen ylösnousemuksen päivänään. Ei se tosiaan ole mikään lain käsky että kello reikä reikä tee niin, äläkä tee näin, vaan silloin on mahdollisuus uskovien Hengessä kokoontua ja virkistäytyä yhteisestä uskosta. Mitä opista väitteleminen ei ole. Se tekee ihmisestä vain paholaisen kätyrin.
Uusi liitto Kristuksessa on juuri sitä, että se Hengessä yhdistää ihmisiä. He tulevat yhteen tunteakseen yhdessä Jumalan, eivätkä he noudata jotain perinnäissääntöjä kiihkomielisen paatoksen vallassa, josta ei kukaan virkisty ja joka aiheuttaa ihmisen sielulle vain turmion ja johtaa laittomuuteen.- ymmärrystä.tarvitaan
Mikä on pedon merkki ? Viisaat ja ymmärtäväisethän sen tietävät. Raamattu: Tässä on viisaus. Jolla ymmärrys on.
- 1234567---
WIKIPEDIA SUNNUNTAI.
Juutalaisen sapatinvieton merkitys on myöhemmin SIIRRETTY SUNNUNTAIHIN. Tämä tapahtui Roomalaiskatolisen kirkon toimesta Laodikean kirkolliskokouksessa 400-luvun alkupuolella. Tänä ennen, sekä JUUTALAISET, ETTÄ KRISTITYT VIETTIVÄT PYHÄPÄIVÄNÄÄN SAPATTIA LAUANTAITA.
Kirkkohistorioitsijoiden mukaan ensimmäisellä vuosisadalla myös KAIKKI KRISTILLISET SEURAKUNNAT VIETTIVÄT SAPATTIA LEPOPÄIVÄNÄÄN.
300-LUVUN alussa alkoi Rooman seurakunnasta muotoutua Valtion kirkko, mikä sai loppuhuipennuksensa 500-luvun alussa. Näiden muutosten lomassa kirkko muokkautui osittain silloisen yhteiskunnan mukaisesti. Yksi muutos oli se, että kirkko lopetti sapatin vieton ja siirtyi VIETTÄMÄÄN JUMALANPALVELUSPÄIVÄNÄÄN SUNNUNTAITA, jonka Keisari Konstantinus oli jo MÄÄRÄNNYT ROOMAN VALTAKUNNAN VIRALLISEKSI LEPOPÄIVÄKSI.
Monet tutkijat, myös katolinen kirkko sijoittaa tämän lepopäivämuutoksen vuoteen 364 jKr. JOLLOIN KATOLISESSA LAODIKEAN KONSIILISSA PAAVI LIPERIUKSEN JOHDOLLA KEHOITETTIIN KIRKON JÄSENIÄ SAPATIN SIJASTA ALKAMAAN KUNNIOITTAA SUNNUNTAITA.
Luterilainen katekismus v.1948 Artikkeli Sapatti ja sunnuntai: Sunnuntai alkoi VÄHITELLEN MUODOSTUA kristittyjen tärkeimmäksi juhlapäiväki SYRJÄYTTÄIN lopulta täysin lauantaisen sapatin vieton.
Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.
- Totuuden.sanoma
Eivät Jumalan tahtoa seuranneet kristityt tarvinneet lauantaia tai sunnuntain sapattia. Lepotila tuli uskoon tulossa täydelliseksi. "Saimme levon teoistamme." Hebr. 4.
- ei.kannata.vesitellä
Kaikenlaiset vesittelyt kyllä huomataan.
"Niin pysyy Jumalan kansalle sapatin pitäminen" (Hepr. 4:9, alkukielen mukaan)
Raamattu ei opeta mitään ihmeen sapatin lepoa, joka on pysyvä olotila. Luku ja jae kiitos, missä kohtaa näin sanotaan. Luku ja jae kiitos, missä kohtaa sanotaan, että päivän pyhittäminen on yhdentekevää. Raamatussa kymmenessä käskyssä käsketään pyhittää sapatinpäivä, viikon seitsemäs päivä. Se on on päivä, jonka Jumala siunasi ja pyhitti ja luomisviikolla. Missään kohtaa Raamattua ei sanota, että uudessa liitossa ei tarvitse pyhittää sapattia vaan saa levätä milloin huvittaa. Missään kohtaa Uutta testamenttia ei sanota, että saamme nyt rikkoa kymmentä käskyä ja häpäisät sapatinpäivän. Jeesus opetti, että laista ei katoa pieninkään piirto, se tarkoittaa myös sapattikäskyä. Jos kerran sapattikäsky kumottiin tai muutettiin koskemaan joka päiväistä jatkuvaa sydämen lepoa, miksi Raamattu ei opeta tästä sanaakaan?
"Muista pyhittää sapatinpäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi; mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on. Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi sapatinpäivän ja pyhitti sen." (2. Moos. 20:8-11)“Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.” (Room. 14:5,6)
Luvun konteksti paljastuu kuitenkin jakeesta yksi, “Heikkouskoista hoivatkaa, rupeamatta väittelemään mielipiteistä.” Sapatin rikkomisesta oli määrätty kuolemanrangaistus, tuskin siis mikään mielipidekysymys. Mikäli Jumala kumosi näin vakavan käskyn, luulisi että siitä kerrottaisiin meille selkeästi Raamatussa. Ei ole mahdollista, että Paavali ohimennen sivulauseessa kumoaisi sapatin pyhyyden. Sapatin vietto oli alkuseurakunnalle itsestään selvä asia. Koska heti jakeessa kuusi puhutaan syömisestä, on todennäköistä, että päivillä tarkoitetaan esimerkiksi paastopäiviä. Sana sapatti ei esiinny tässä luvussa, joten jakeessa viisi tuskin viitataan sapattiin.
Mikäli Paavali olisi opettanut, että sapattikäskyä saa rikkoa, juutalaiset olisivat vuorenvarmasti syyttäneet häntä tästä opetuksesta. Raamatussa ei kuitenkaan ole ainuttakaan kiistaa apostolien ja heidän vastustajieen välillä siitä, tuliko sapatti pyhittää vai ei. Oikeudessa Paavali todistaa, ettei ole mitään rikkonut juutalaista lakia vastaan:
”Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan” (Apt. 25:8)
On siis selvää, ettei Paavali rikkonut sapattiakaan. Jos Paavali olisi rikkonut sapattia, oltaisiin häntä varmasti syytetty siitä. Jos sapatti olisi ollut kumottu, olisi ollut naurettavaa että Paavali olisi viettänyt sapattia “huvikseen” tai vain miellyttääkseen juutalaisia.
Väitetään että galatalaiskirjeessä Paavali kumoaa sapatin:
“Mutta silloin, kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka luonnostaan eivät jumalia ole. Nyt sitävastoin, kun olette tulleet tuntemaan Jumalan ja, mikä enemmän on, kun Jumala tuntee teidät, kuinka te jälleen käännytte noiden heikkojen ja köyhien alkeisvoimien puoleen, joiden orjiksi taas uudestaan tahdotte tulla? Te otatte vaarin päivistä ja kuukausista ja juhla-ajoista ja vuosista. Minä pelkään teidän tähtenne, että olen ehkä turhaan teistä vaivaa nähnyt.” (Gal. 4:8-11)
Tässä sanotaan “kun ette tunteneet Jumalaa”, joten on selvää että galatalaisten tausta on pakanuudessa, he eivät olleet juutalaisia. Mitä ovat heikot ja köyhät alkeisvoimat? Selvästi jotain pakanoiden juttuja, tässä ei puhuta Mooseksen laista tai sapatista. Sanotaan että galatalaiset ottavat vaarin päivistä, kuukausista ja juhla-ajoista. Jakeessa 11 meidän annetaan ymmärtää että se ei ole hyvä asia. Mutta viitataanko tässä sapattiin? Tuskin, koska galatalaiset olivat pakanoita. Eiköhän tässä ennemmin tarkoiteta pakanoiden omia juhla-aikoja. Tässäkään jakeessa ei sanota, että älkää viettäkö sapattia.- Sapatinviettäjä
Opetuskirjoitus syvällisetä sapatin levosta ohjaa tietämme:
http://Jeesus-on-Herra.com/taivassanomat-5-2017/ - Seurakunnan.vanhimmisto
Galatalaiskirje on kirjoitettu juutalaisuudesta sekä pakanuudesta kääntyneille, kaikille uskoon tulleille, silloisille samoin kuin meille nykyajan kristityillekin. Gal. 4:8-11 opetus tarkoittaa siis nimenomaan vanhan liiton juutalaisia juhla-aikoja.
Galatalaiskirjeen sisällöstä ja Apostolien teoista käy samoin ilmi, että sen vastaan ottajat olivat juutalaisia sekä pakanoita. Apt. 14:1; Gal. 3:23-29; 4:4-11 ym. Esimerkiksi Ikonion oli Galatian maakunnan pääkaupunki. ”Ikonionissa he (Paavali ja Barnabas) samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.” Apt. 14:1. Näille pääosin juutalaisuudesta kristinuskoon kääntyneille galatalaisille Paavali kirjoitti Galatalaiskirjeensä.
Alkuajan kristityt tiesivät, että uudelle paikkakunnalle mentäessä evankeliumi julistetaan ensin juutalaisille. Room. 1:16. Näin ollen tiedämme, että seurakunnan alkuaiakana jokaisella paikkakunnalla seurakunta koostui juutalaisista ja pakanoista.
"Silloin kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole. (Juutalaisilla oli historiansa eri vaiheissa pakanallisia epäjumalia, mm. Salomolla). Mutta nyt, kun te tunnette Jumalan, tai paremminkin, kun Jumala tuntee teidät, miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? (= Lakiliittoon yms. "kirkkovuosisysteemiin".) Tahdotteko jälleen tulla niiden orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. (Juutalaista tai katolista kirkkovuotta.) Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa. " Gal. 4:8-11. RK.
Uskon vaellus menee hengettömäksi uskonnoksi siirtymällä takaisin siihen, mistä olemme saaneet kuolla pois: "Olemme irti laista ja kuolleet pois siitä." Room. 7.- juhannuss
Seurataan kuukausia: Tammi helmi maalis huhti touko kesä heinä elo syys loka marras ja joulukuu.
- Raamatun.opetus
! ! !
- Raamatun.opetusta
! ! !
- Totuudessa.ja.Hengessä
No voihan kuukausia ja päiviä seurata, kunha n poistaa niistä uskonnollisuuden ja elää päivät ja hetket Pyhän Hengen johdatukzsessa.
Keisari Konstantinus oli murhaaja. Murhasi poikansa Crispuksen ja vaimonsa.
Katolinen kirkko väärensi Konstantinuksen testamentin, se on jopa myönnetty.
Tällainen lähtö kristinuskolla. Murhaaja alusta asti.- Tyhjentävästi.opetettu
Kiitos vanhimmistpoveli tästä:
"Galatalaiskirje on kirjoitettu juutalaisuudesta sekä pakanuudesta kääntyneille, kaikille uskoon tulleille, silloisille samoin kuin meille nykyajan kristityillekin. Gal. 4:8-11 opetus tarkoittaa siis nimenomaan vanhan liiton juutalaisia juhla-aikoja.
Galatalaiskirjeen sisällöstä ja Apostolien teoista käy samoin ilmi, että sen vastaan ottajat olivat juutalaisia sekä pakanoita. Apt. 14:1; Gal. 3:23-29; 4:4-11 ym. Esimerkiksi Ikonion oli Galatian maakunnan pääkaupunki. ”Ikonionissa he (Paavali ja Barnabas) samoin menivät juutalaisten synagoogaan ja puhuivat niin, että suuri joukko juutalaisia että kreikkalaisia uskoi.” Apt. 14:1. Näille pääosin juutalaisuudesta kristinuskoon kääntyneille galatalaisille Paavali kirjoitti Galatalaiskirjeensä.
Alkuajan kristityt tiesivät, että uudelle paikkakunnalle mentäessä evankeliumi julistetaan ensin juutalaisille. Room. 1:16. Näin ollen tiedämme, että seurakunnan alkuaiakana jokaisella paikkakunnalla seurakunta koostui juutalaisista ja pakanoista.
"Silloin kun ette tunteneet Jumalaa, te palvelitte jumalia, jotka eivät todellisuudessa jumalia ole. (Juutalaisilla oli historiansa eri vaiheissa pakanallisia epäjumalia, mm. Salomolla). Mutta nyt, kun te tunnette Jumalan, tai paremminkin, kun Jumala tuntee teidät, miksi te taas käännytte noiden heikkojen ja arvottomien alkeisvoimien puoleen? (= Lakiliittoon yms. "kirkkovuosisysteemiin".) Tahdotteko jälleen tulla niiden orjiksi? Te seuraatte tarkoin päiviä, kuukausia, juhla-aikoja ja vuosia. (Juutalaista tai katolista kirkkovuotta.) Pelkään puolestanne, että olen ehkä turhaan nähnyt teistä vaivaa. " Gal. 4:8-11. RK.
Uskon vaellus menee hengettömäksi uskonnoksi siirtymällä takaisin siihen, mistä olemme saaneet kuolla pois: "Olemme irti laista ja kuolleet pois siitä." Room. 7. " - Kuollut.pois.laista
Olen irti laista, mutta lepään sunnuntaisin, kun on kokouspäivämme.
- Parempi.keksintö
Pitäkää sapattia mieluimmin yöaikaan nukkuessanne.
- Olisiko.hyvä
Olisiko siinä ideaa?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik124510MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar882316Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5611758Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1011481- 81299
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671177Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331118Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt219990Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o64947Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3918