Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Onko tapailemallani miehellä asperger?

typykka

Olemme muutaman kuukauden tapailleet ja olen alkanut epäilemään, että mies on asperger. Useampi merkki viittaa vahvasti siihen.

Ensinnäkin miehen kommunikaatio ei ole yhtä sujuvaa kuin muilla ja hän ei välttämättä tajua joitain asioita oikein tai ymmärrä ns. vitsejä. Hänen normaali huumorintajunsa on myös aika olematon ja ottaa asioita tosissaan. Jotain omanlaista huumoria hänellä kuitenkin on, mikä ei mielestäni ole niin hauskaa vaan lähinnä melko outoa.

Mies on hyvin tarkka kaikesta sovitusta ja rutiineista. Jos sovitaan jotain niin asian on mentävä juuri niin ja hän kilahtaa, jos niin ei tapahdu. Ei siedä äkillisiä muutoksia lainkaan. On hyvin tarkka ja säännön mukainen joka asiassa. Jos sovitaan, että nähdään johonkin aikaan niin ei hän koskaan myöhästy ja on hyvin tarkka monesta pikku asiasta kuten sen kaltaisista, että vaikkapa jotkin tavarat on oltava juuri tietyssä järjestyksessä tai kauppaan on mentävä aina samaa tiettyä reittiä.

Viihtyy paljon myös yksikseen ja minun lisäkseni hänellä on pari kaveria, mutta ahdistuu isoissa porukoissa nopeasti. Tämän olen huomannut kun vietettiin iltaa kavereideni kanssa.

Usein aspergereilla on myös jokin kiinnostuksen kohde ja miehelläkin sellainen on nimittäin fysiikka. Opiskelee fysiikkaa yliopistossa huippuarvosanoilla ja tietää siitä kirjaimellisesti kaiken. Välillä saattaa höpöttää siitä vaikka kuinka kauan innoissaan edes tajuamatta, etten jaksa kuunnella ja saattaa loukkaantua kun käsken lopettamaan.

Mies on muuten hyvin ihana ja luotettavan oloinen ja vaikka oli alkuun melko kankea niin olen huomannut hänen tulevan vähitellen rennommaksi seurassani. Onhan hänessä nuo oudot omat piirteensä, mutta ei se ainakaan liikaa haittaa ja jokin tässä miehessä vetää puoleensa. Mietin vain mitä kaverini ja sukulaiset tulevat ajattelemaan jos alan hänen kanssaan suhteeseen. Myönnettäköön, että kaverini sanovat häntä oudoksi. Voisiko suhde toimia tällaisen miehen kanssa vai tuleeko siitä ajan myötä ongelmia?

67

1423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaikuttaa kyllä aika oudolta, jos on noin turhan tarkka jostain mitättömistä asioista, eikä kestä pieniä muutoksia asioihin. Taitaa myös olla hänen sosiaaliset taidot aika vajaavaiset, jos ei kerran osaa tulkita yhtään toisen ihmisen ajatuksia, eikä ole edes huumorintajua.

      • activedirectory

        Tuo mies on kuitenkin käynyt kavereiden kanssa ruotsinlaivalla, joten kovin oudosta hyypiöstä ei voi olla kyse.


    • Trollipeikko

      Tulee ongelmia. Sinä et ole tarpeeksi outo hänelle. 😂 Anna hänen rakastua johonkuhun sopivampaan.

    • Ätmienätmiiiii

      Oletko varma ettei miehen harrastus ole metsästys ja ettei hän kuvittele kaikkien miesten kauppareissulla haluavan nussia kanssasi?

      • Ikvöitkö

        Hehhee... Vähänkö tuttuja juttuja


    • aikaraskasta

      On varmaan.

    • Kusperger

      Ei vaan kaveri on juonut aivonsa. Päällepäin vaikuttaa kehitysvammaiselta, jankuttaa samaa asiaa kymmeniä kertoja ja nauraa höhöttää. Kukaan muu ei naura.

      Epäsiisti nuhjuinen olemus kertoo loput.

    • NäkökulmaaNyt

      Sanoisin, että hän on ihminen ihmisten joukossa. Jos kaverisi sanovat häntä oudoksi, niin yhtä hyvin hän voi pitää sinun kavereitasi outoina. Hei, olisi jo aika ymmärtää, että eri ihmiset ovat erilaisia.
      Muuten, Suomessa on alueita, joissa paikallisten asukkaiden ainoa tavoite on olla mahdollisimman normaali. Jos sellaiselle paikkakunnalle muuttaa joku, jota ei kiinnosta ryyppääminen eikä tanssi, niin... voi voi, onpa outo... Heh.

      • JossainMuualla

        Toit esille todella tuoreen näkökulman.


    • Ujoatm29v

      Tuo kuvaus sopii myös minuun melkein kuin nyrkki silmään. Minulla kun meinaan diagnosoitiin Asperger tuossa loppuvuodesta. Saan kanssa välillä ihan hillittömiä kilareita jos asiat ei mene niinkuin on sovittu ja silloin kyllä läheiset saa kuulla kunniansa ja saa lennellä tavaroita päin seiniä. Myös nuo sosiaalisen komminikaation vaikeudeut, jähmeys, tietynlainen aistiyliherkkyys sopii minuun.

      Tuota huumorintajun puutetta en suostu allekirjoittamaan mutta olen myös joskus huomannut että jotkut ehkä pitää mua hieman outona tyyppinä. Esim lukiossa joku oli puhunut selän takana että olenkohan joku seuraava kouluampuja, en kyllä ymmärrä miksi tollasta paskaa joku meni heittämään, ehkä se oli huumoria?

      • Ujoatm29v

        Ja varsinkin silloin kun otan viinaa saatan joskus tulla "hulluksi" koska en osaa ehkä käsitellä elämän pettymyksiä ihan samalla tavalla kuin ihmiset normaalisti keskimäärin vaan ne patoutuneet pettymykset pulpahtaa esiin silloin paljon voimakkaammin.


    • K.Yöpeli

      "..ei ymmärrä asioita oikein..." "kauppaan samaa reittiä.."
      - On syytä olla varautunut!!
      Miten pitkällä fysiikan opinnot. Tekeekö jotain koko tutkintoa eli muita aineita eli onko kiinnostusta laajemmin.
      Ymmärtääkö vapaasta tekstistä ns,rivien välejä, tai vertauskuvallista tekstiä kuin romaaneissa on, tai sananlaskujen viestejä, esim. "vahinko ei tule kello kaulassa"
      Osaako selostaa tai kuvailla mikä menee pilalle (päivä?, pitääkö 'paikata' ottamalla reissu uusiksi.. tms), jos kauppaan menee 'väärää' reittiä. Ymmärtääkö valkoisia valheita...
      Onko nykymedian luku- ja seulontataitoa, osata poimia mahd.oleellista suuren skeidateksin joukosta... onko kielellinen (tekstillinen) ilmaisu kömpelön oloista..
      onko työlästä saada uusi asia perille, etenkin jos se on mahd.olemassaolevaa ennakkoasennetta vastaan... ärsyyntyykö sellaisista poliitikon puheista, missä pyritään pitämään puhetta yllä niin, ettei siinä varsinaisesti tulisi sanotuksi mitään... (no, tämä on jo ääripäätä ;)

      Mutta, kyllähän tuo ongelmalliselta näyttää, jos tuollaisia piirteitä on. Yhteiselämässä pitäisi olla kyky joustaa monessa. Ja ottamaan uutta (asenteita) vastaan, sellaista mikä ei ole mustavalkoista kantti x kantti -kaavaa. Pitäis osata suhteuttaa asioita (esim.fysiikka ei ole kaikki).
      Mahdollien ongelma myös, mitä voisi tehdä töikseen, kun nykyisin pitää paljon kommunikoida työympäristössään.
      Toki voi olla mukava 'vakiotilassa', mutta mitä jos jokin ei menekään ennakko-ohjelman mukaan?
      Iskitkö Sinä suoraa päätä hänet kokeeksi, vai miten hän suhtautuu kun ihmisuhteessa olis tarvis joskus puhella myös ns.epätieteellisiä ;)

      Olen harvakseltaan selaillut ajanvietemielessä tätä palstaa, kirjoitellutkin parina ajankohtana mutta en kovin. Palsta näyttää tällä hetkellä jotenkin rappiotilaiselta, eli asiakirjoituksia ei juuri ole.

      Viime kesänä vastailin yhden asperger -piirteisen kirjoituksiin, mutta kommunikointi oli vaikeaa. Hän vastasi jos vastasi, niin yleensä jotain omiaan, ei 'täsmä'reagoinut kysymyksiin juurikaan. Ongelma oli hänellä eri ns.iskurepliikkien vaikuttavuus baarissa; ei pitänyt niitä viihdehöttönä, noin korostetusti sanoen, vaan haki tosissaan niitä starttisanoja (pua-oppi), millä parisuhteen saanti ihan yksinkertaisesti pitäisi ratketa. Se 'salainen' kaava tai muoto oli hakusessa, millä "monet onnistuu, olen kuullut".
      Yritin kommentoida, että ei sitä onnistumista voi pelkän muodollisuuden ja koreografian varaan laskea, vaan pitää asiassa jotain henkeäkin olla ja jatkopuhetta, ja olikin vaisusti välillä myöntävinään, mutta seuraavissa kirjoituksissa oltiin alkupisteessä taas, ikään kuin asia ei olisi koskaan esillä ollutkaan. Oli vaan vahvasti mieltä, että alkusanat aiemmissa iskuissa ovat olleet väärät.
      On kirjoitellut myöhemminkin, ja olen ymmärtänyt että oikeita sanoja ei ole toistaiseksi löytynyt.

      Tämä keissi vaan kuvaa asperger-piirteisiin usein liittyvää itsepintaisuutta, ja se on haaste pysyvämmälle suhteelle.
      Edellä kirjoittelin vapaasti mieleentulevia asioita, joita voisi yhdistää asperger-tyyppiin, ja joihinkin voit kommentoidakin. Netistä löytyy tietenkin asiatietoa aiheesta, tämä oli minulla sattumoisin henk.koht.kosketus tämän palstan kautta aiheeseen.

    • autuaita.ovat.assit

      "Tämä keissi vaan kuvaa asperger-piirteisiin usein liittyvää itsepintaisuutta, ja se on haaste pysyvämmälle suhteelle."

      Haasteesta on kyse vain silloin, jos toinen ajattelee eri tavalla. Asperger pysyköön kaukana normaaleista, niin ongelmat pysyvät kaukana aspergerista.

      • kannattaa_harkita

        Seurustelin pitkään asperger-tyyppisen miehen kanssa,
        alkuun aika vaikeaa hyväksyä hänen jääräpäisyyttään rutiineissa: kaikki asiat piti aina tehdä samalla tavalla, tiettyinä aikoina. Pikkuhiljaa sain vähän "koulutettua" ja sosiaalistettua häntä, käytiin jopa yhdessä jossain tapahtumissa, konserteissa, ravintoloissa. ( jos mies "kilahti", hän lähti yllättäin omaan kotiinsa tutkimaan netissä omia, ajoittain vaihtuvia mielenkiinnon kohteitaan, joista hän tiesi paljon)
        Hänellä ei ollut yhtään ystävää, omia sukulaisiaan hän ei suostunut esittelemään ja minulle läheisiin ihmisiin ei suostunut tutustumaan. Yleensä tavatttin vain jommankumman kotona usein samalla kaavalla.
        Seksi ja läheisyys on minulle tärkeää, miehellä mielessä tietyt fantasiat. Teknisesti hän oppi hyvin, mistä minä pidän. Etukäteen sovittin, mitä leikkejä leikitään ja seksi oli erittäin hyvää, mutta tunne puuttui?
        Huippuälykäs, alaansa opiskellut, työssäkäyvä mies kuitenkin kosi minua. Tajusin, ettei yhteiselämä hänen kanssaan voi onnistua. En pystyisi asumaan yhdessä erakon kanssa.


      • autuaita.ovat.assit
        kannattaa_harkita kirjoitti:

        Seurustelin pitkään asperger-tyyppisen miehen kanssa,
        alkuun aika vaikeaa hyväksyä hänen jääräpäisyyttään rutiineissa: kaikki asiat piti aina tehdä samalla tavalla, tiettyinä aikoina. Pikkuhiljaa sain vähän "koulutettua" ja sosiaalistettua häntä, käytiin jopa yhdessä jossain tapahtumissa, konserteissa, ravintoloissa. ( jos mies "kilahti", hän lähti yllättäin omaan kotiinsa tutkimaan netissä omia, ajoittain vaihtuvia mielenkiinnon kohteitaan, joista hän tiesi paljon)
        Hänellä ei ollut yhtään ystävää, omia sukulaisiaan hän ei suostunut esittelemään ja minulle läheisiin ihmisiin ei suostunut tutustumaan. Yleensä tavatttin vain jommankumman kotona usein samalla kaavalla.
        Seksi ja läheisyys on minulle tärkeää, miehellä mielessä tietyt fantasiat. Teknisesti hän oppi hyvin, mistä minä pidän. Etukäteen sovittin, mitä leikkejä leikitään ja seksi oli erittäin hyvää, mutta tunne puuttui?
        Huippuälykäs, alaansa opiskellut, työssäkäyvä mies kuitenkin kosi minua. Tajusin, ettei yhteiselämä hänen kanssaan voi onnistua. En pystyisi asumaan yhdessä erakon kanssa.

        Et ollut tarpeeksi samanlainen kuin hän. Joskus käy niin.


      • autuaita.ovat.assit
        kannattaa_harkita kirjoitti:

        Seurustelin pitkään asperger-tyyppisen miehen kanssa,
        alkuun aika vaikeaa hyväksyä hänen jääräpäisyyttään rutiineissa: kaikki asiat piti aina tehdä samalla tavalla, tiettyinä aikoina. Pikkuhiljaa sain vähän "koulutettua" ja sosiaalistettua häntä, käytiin jopa yhdessä jossain tapahtumissa, konserteissa, ravintoloissa. ( jos mies "kilahti", hän lähti yllättäin omaan kotiinsa tutkimaan netissä omia, ajoittain vaihtuvia mielenkiinnon kohteitaan, joista hän tiesi paljon)
        Hänellä ei ollut yhtään ystävää, omia sukulaisiaan hän ei suostunut esittelemään ja minulle läheisiin ihmisiin ei suostunut tutustumaan. Yleensä tavatttin vain jommankumman kotona usein samalla kaavalla.
        Seksi ja läheisyys on minulle tärkeää, miehellä mielessä tietyt fantasiat. Teknisesti hän oppi hyvin, mistä minä pidän. Etukäteen sovittin, mitä leikkejä leikitään ja seksi oli erittäin hyvää, mutta tunne puuttui?
        Huippuälykäs, alaansa opiskellut, työssäkäyvä mies kuitenkin kosi minua. Tajusin, ettei yhteiselämä hänen kanssaan voi onnistua. En pystyisi asumaan yhdessä erakon kanssa.

        Tuo "kouluttaminen" kuulostaa muuten aika pitkälti henkiseltä väkivallalta.


    • OletkoNarsisti

      Se että henkilö ei toimi kaikissa asioissa kuin sinä olet rutinoitunut toimimaan ei ole mikään diaknoosi.
      Se että teillä on erilaiset ystäväpiirit ja huumori ei ole myöskään diaknoosin paikka.
      Se että hänellä on erilaiset kiinnostus kohteet ei myöskään ole peruste diaknoosille.
      Yleensä narsistiselle ihmiselle toisen ihmisen oletettujen persoonallisuushäiriöiden itsediaknosointi on ns normaalia, koska pyritään tietoisesti tuomaan mielestään toisessa olevat viat esille, koska ne nähdään erilaisina piirteinä omaan persoonallisuuteen.
      Sinuna kysyisin itseltäsi onko sinulla tapana kontrolloida muita ihmisiä ja pyrkiä kääntämään heidän persoonallisuuttaan sinua palvelevaksi? Näetkö toisen ihmisen harrastukset, ystävät, lähisukulaiset, mielenkiinnonkohteet yms uhkana itsellesi?
      Jos vastaat kyllä, löydät sen persoonallisuushäiriön itsestäsi ja se on narsismiin taipuvainen häiriö.

      • autuaita.ovat.assit

        Kontrollointia harjoittavat sekä poikkeavat että ei-poikkeavat. Kontrolloivista ihmisistä on parasta pysyä erossa.


      • Hoitohenkilö

        Diaknoosi on oikeasti diagnoosi... Ihan vain ohimennen huomautus...


    • Ensinnäkin asperger-piirteet eivät ole sairaus, vaan ominaisuus, kuten vaikkapa vasenkätisyys. Jos ajatellaan janaa, jonka toisessa päässä ovat ns. 100% asperger/autisminkirjolaiset ja toisessa päässä ne, joilla näitä piirteitä ei ole yhtään, suurin osa ihmisistä sijoittuu johonkin tässä välillä. Sinullakin tällaisia piirteitä on todennäköisesti jossakin määrin, vaikka sinua ei laskettaisikaan "kirjolaiseksi".

      Assit kutsuvat leikkisästi meitä (?) ns. normaaleja "nenteiksi", eli neurotyypillisiksi. Heille nentit ovat usein vähän "vajaita" sikäli, että nenteillä ei ole kaikkia aisteja ja aivopuoliskoja samanaikaisesti käytössä, kuten "nepsyillä", neuropsykiatrisia erityispiirteitä omaavilla. Meillä on myös usein sosiaalisesti ja monella muulla tavoin helpompaa.

      Assit kykenevät keskittymään omaan mielenkiinnon kohteisiinsa kadehdittavasti, Tunnettuja asseja ovat esim. Einstein, Juice Leskinen, Markku Pölönen, Miina Äkkijyrkkä, Syd Barrett, Susan Boyle, Daryl Hannah, Linus Söderström ... Heitä on siis niin taiteilijoissa, muusikoissa, urheilijoissa, elokuvaohjaajissa, kirjailijoissa, tiedemiehissä, kuin taloustieteen professoreissa. Mikään huippulahjakkuus asperger-piirteinen silti ei välttämättä ole, sen enempää kuin nenttikään.

      Uskon, että asperger-piirteitä omaavan kanssa voi tulla hyvin onnellinen, pitkä liitto, mutta silloin asperger-piirteet puolisossa täytyy paitsi hyväksyä, myös ymmärtää häntä aktiivisesti. Jos koko ajan pelkää, että näyttäytyy hänen seurassaan "erilaisena" ja "outona", on tarkistettava omaa asennettaan ja mietittävä, pelkääkö samalla omia "erilaisia" piirteitään tiedostamatta.
      Asperger-piirteisiä on aina ollut ja tulee aina olemaan. Nyt vasta heille on annettu nimi.

      Suosittelisin sinullekin, että avaisit ystävillesi asperger-tietoutta, kun olet ottanut asioista itse selvää. Varmasti heidänkin lähipiiristään, jopa aivan läheltä, löytyy ihmisiä, joilla nämä piirteet näkyvät selvemmin kuin toisissa. Tietämättömyys voi olla paitsi elämää rajoittavaa, myös tosi tukahduttavaa ja tuhoavaa.

      • autuaita.ovat.assit

        "Uskon, että asperger-piirteitä omaavan kanssa voi tulla hyvin onnellinen, pitkä liitto, mutta silloin asperger-piirteet puolisossa täytyy paitsi hyväksyä, myös ymmärtää häntä aktiivisesti. Jos koko ajan pelkää, että näyttäytyy hänen seurassaan "erilaisena" ja "outona", on tarkistettava omaa asennettaan ja mietittävä, pelkääkö samalla omia "erilaisia" piirteitään tiedostamatta."

        Tämä on aivan täyttä kukkua!

        Ellei puolison asperger-piirteitä pysty RAKASTAMAAN, hänet kannattaa vapauttaa jonkun sellaisen syliin, joka pystyy niitä rakastamaan.


      • autuaita.ovat.assit kirjoitti:

        "Uskon, että asperger-piirteitä omaavan kanssa voi tulla hyvin onnellinen, pitkä liitto, mutta silloin asperger-piirteet puolisossa täytyy paitsi hyväksyä, myös ymmärtää häntä aktiivisesti. Jos koko ajan pelkää, että näyttäytyy hänen seurassaan "erilaisena" ja "outona", on tarkistettava omaa asennettaan ja mietittävä, pelkääkö samalla omia "erilaisia" piirteitään tiedostamatta."

        Tämä on aivan täyttä kukkua!

        Ellei puolison asperger-piirteitä pysty RAKASTAMAAN, hänet kannattaa vapauttaa jonkun sellaisen syliin, joka pystyy niitä rakastamaan.

        Myönnetään, huolimattomasti kirjoitettu, ymmärtää sanan tilalle ehdottomasti rakastaa.


      • autuaita.ovat.assit
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Myönnetään, huolimattomasti kirjoitettu, ymmärtää sanan tilalle ehdottomasti rakastaa.

        Sanat "hyväksyä" ja "rakastaa" ovat aika lailla eri suunnissa. Hyvä että huomasit sen itsekin.


      • Aspie

        Mutta ilman ymmärrystä ja hyväksyntää lienee mahdotonta rakastaa...


      • Aspie kirjoitti:

        Mutta ilman ymmärrystä ja hyväksyntää lienee mahdotonta rakastaa...

        Näinkin. Ja ymmärrystä, hyväksyntää ja rakkautta tarvitaan myös nepsyltä.


      • autuaita.ovat.assit
        Aspie kirjoitti:

        Mutta ilman ymmärrystä ja hyväksyntää lienee mahdotonta rakastaa...

        Niin. Mutta siitä ei ollutkaan puhe. Älä vääristele.


      • autuaita.ovat.assit
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Näinkin. Ja ymmärrystä, hyväksyntää ja rakkautta tarvitaan myös nepsyltä.

        Todellakin! Juuri häneltä sitä tarvitaankin!

        Aloituksessa kuvatussa tilanteessa sitä tarvitaan häneltä liikaa, jotta suhde olisi kestävällä pohjalla.


      • Menehoitoon
        autuaita.ovat.assit kirjoitti:

        Todellakin! Juuri häneltä sitä tarvitaankin!

        Aloituksessa kuvatussa tilanteessa sitä tarvitaan häneltä liikaa, jotta suhde olisi kestävällä pohjalla.

        Turhaan puolustelet narsismiasi.


      • autuaita.ovat.assit
        Menehoitoon kirjoitti:

        Turhaan puolustelet narsismiasi.

        Minulla ei toistaiseksi ole mitään diagnoosia. Elämässäni on paljon rakkautta, vaikka se ei ehkä näistä kommenteistani tule ilmi.


      • JossainMuualla

        Nyt tekisi mieli sanoa nimimerkkinsä mukaiselle blondille aika pahasti.

        En sano.

        Säteileekö pyhimyskehäni sinne asti?


      • JossainMuualla kirjoitti:

        Nyt tekisi mieli sanoa nimimerkkinsä mukaiselle blondille aika pahasti.

        En sano.

        Säteileekö pyhimyskehäni sinne asti?

        Sanopa ihmeessä. Mikä tässä lauseessa ärsytti:

        "Ja ymmärrystä, hyväksyntää ja rakkautta tarvitaan myös nepsyltä."

        Ei ole mikään sääntö, että ns. normaalit ovat ainoita, joiden pitää ymmärtää ja hyväksyä. Myös aspergereilla on kestämistä ja ymmärtämistä meissä ns. normaaleissa. (Jos normaaleita edes ylipäätään on.)


      • JossainMuualla
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Sanopa ihmeessä. Mikä tässä lauseessa ärsytti:

        "Ja ymmärrystä, hyväksyntää ja rakkautta tarvitaan myös nepsyltä."

        Ei ole mikään sääntö, että ns. normaalit ovat ainoita, joiden pitää ymmärtää ja hyväksyä. Myös aspergereilla on kestämistä ja ymmärtämistä meissä ns. normaaleissa. (Jos normaaleita edes ylipäätään on.)

        Tekstisi on melkoista lutkun-lässyä muodostuen asioiden tahallissta sekoittamisesta, vääristä vertauksista, valehtelusta ja todellisuuden kieltämisestä.

        Vastaavaa "argumentointia" käytetään pyrittäessä normalisoimaan mitä tahansa poikkeavaa.

        Saisitko liitettyä mukaan vielä esimerkiksi jotain enemmän tunteisiin vetoavaa?

        Vaikkapa kuutin?


      • JossainMuualla kirjoitti:

        Tekstisi on melkoista lutkun-lässyä muodostuen asioiden tahallissta sekoittamisesta, vääristä vertauksista, valehtelusta ja todellisuuden kieltämisestä.

        Vastaavaa "argumentointia" käytetään pyrittäessä normalisoimaan mitä tahansa poikkeavaa.

        Saisitko liitettyä mukaan vielä esimerkiksi jotain enemmän tunteisiin vetoavaa?

        Vaikkapa kuutin?

        En sekoittanut mitään, eikä ollut vääriä vertauksia, valehtelua, eikä todellisuuden kieltämistä. Olen lukenut ja opiskellut aihetta tässä lähivuosina aika paljon. Tunnen asperger-ihmisiä myös muuten läheisesti ja olen heidän kanssaan päivittäin tekemisissä. Ikävä juttu, jos kommenttini herätti sinussa tunteita jotenkin väärällä tavalla. Tunteisiin vetoaminen ei tässä ollut edes tarkoitukseni.


      • sivullinen
        JossainMuualla kirjoitti:

        Tekstisi on melkoista lutkun-lässyä muodostuen asioiden tahallissta sekoittamisesta, vääristä vertauksista, valehtelusta ja todellisuuden kieltämisestä.

        Vastaavaa "argumentointia" käytetään pyrittäessä normalisoimaan mitä tahansa poikkeavaa.

        Saisitko liitettyä mukaan vielä esimerkiksi jotain enemmän tunteisiin vetoavaa?

        Vaikkapa kuutin?

        Mitä kohkaat, sanomatta itse mitään?
        Asiaahan kirjoitus on ja käsittelee, tosin siltä kantilta kuin lievä 'asperger' on: niissä mahdollinen 'diagnoosi' on suorastaan yhdentekevä/keinotekoinen, niin tai näin, ts.sellaisia ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan, jopa pärjäävät siinä kuin mainitut vasenkätisetkin ;)

        Aloituksessa kiinnittyy huomio vahvempiin piirteisiin: ei siedä äkillisiä muutoksia lainkaan,
        kauppaan on mentävä aina samaa reittiä, sairaalloisen tarkka merkityksettömissä yksityiskohdissa, ahdistuu ennakoimattomien tapahtumien sattuessa ja sosiaalisessa seurassa...
        Sinänsä nuokin eivät ole ylivoimaisia, ongelmallisempi on se alkusyy, mistä tuollaiset käytökset ovat heijastuksia, ja minkä kanssa pitäisi pystyä elää - mitä muita muotoja ilmenee ehkä jatkossa, jos tilannetta ei saa jotenkin hanskattua.....
        tuohon olisi hyvä olla asiantuntijakuvausta ja -apua asian käsittämiseksi.
        Tässä sivullisen mutua, joten sana on vapaa


      • aspergerin-läheinen
        sivullinen kirjoitti:

        Mitä kohkaat, sanomatta itse mitään?
        Asiaahan kirjoitus on ja käsittelee, tosin siltä kantilta kuin lievä 'asperger' on: niissä mahdollinen 'diagnoosi' on suorastaan yhdentekevä/keinotekoinen, niin tai näin, ts.sellaisia ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaan, jopa pärjäävät siinä kuin mainitut vasenkätisetkin ;)

        Aloituksessa kiinnittyy huomio vahvempiin piirteisiin: ei siedä äkillisiä muutoksia lainkaan,
        kauppaan on mentävä aina samaa reittiä, sairaalloisen tarkka merkityksettömissä yksityiskohdissa, ahdistuu ennakoimattomien tapahtumien sattuessa ja sosiaalisessa seurassa...
        Sinänsä nuokin eivät ole ylivoimaisia, ongelmallisempi on se alkusyy, mistä tuollaiset käytökset ovat heijastuksia, ja minkä kanssa pitäisi pystyä elää - mitä muita muotoja ilmenee ehkä jatkossa, jos tilannetta ei saa jotenkin hanskattua.....
        tuohon olisi hyvä olla asiantuntijakuvausta ja -apua asian käsittämiseksi.
        Tässä sivullisen mutua, joten sana on vapaa

        "ei siedä äkillisiä muutoksia lainkaan,
        kauppaan on mentävä aina samaa reittiä, sairaalloisen tarkka merkityksettömissä yksityiskohdissa, ahdistuu ennakoimattomien tapahtumien sattuessa ja sosiaalisessa seurassa..."

        Näitä piirteitä on myös lievissä asperger-ihmisissä, he vain oppivat peittämään asian nopeammin ja paremmin. Näiden asioiden sieto kuitenkin vie heiltä paljon energiaa ja uuvuttaa nopeasti. Asperger-piirteinen kaipaa usein äkillisten muutosten, uusien reittien omaksumisen, yksityiskohtiin puuttumattomuuden, ennakoimattomien tapahtumien ja sosiaalisten tilanteiden jälkeen välittömästi lepoa ja paljon. Sitä on muiden joskus vaikea käsittää.


      • JossainMuualla
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        En sekoittanut mitään, eikä ollut vääriä vertauksia, valehtelua, eikä todellisuuden kieltämistä. Olen lukenut ja opiskellut aihetta tässä lähivuosina aika paljon. Tunnen asperger-ihmisiä myös muuten läheisesti ja olen heidän kanssaan päivittäin tekemisissä. Ikävä juttu, jos kommenttini herätti sinussa tunteita jotenkin väärällä tavalla. Tunteisiin vetoaminen ei tässä ollut edes tarkoitukseni.

        Aspergerin syndrooma on kehityshäiriö ja siten sairaus (ICD-10, F84.5).

        Vasenkätisyyden syvemmästä olemuksesta ei ole kunnollista konsensusta.

        Tuntemani asspergerit omasivat kapean vahvan alueen ja olivat kovin ylimielisiä sekä pitivät meitä "normoja" sekä "nenttejä" jonkinlaisina automaatin ja eläimen välimuotoina.

        Kyky muiden ihmisten tunnetilojen ymmärtämiseen ja yleensäkin minkäänlaiseen tolkulliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen on rajoittunutta tai vain yksinkertaisen raivostuttavaa.

        Minimoidakseen ilmeistä sosiaalista haittaa olivat assit tutkineet "normojen" käytöstä ja tähän perustuen opetelleet käyttäytymään "normojen" kanssa.

        Erityisen autistisen kunniamaininnan ansaitsee psykologinen impulssivastetesti käytösteorian vahvistamiseksi.

        En menisi kuitenkaan kehumaan tulosta.

        Mikäli haluat itsellesi hankalan ja rajoittavan suhteen, kehoitan heti etsimään mahdollisimman kirjon assin.


      • JossainMuualla kirjoitti:

        Aspergerin syndrooma on kehityshäiriö ja siten sairaus (ICD-10, F84.5).

        Vasenkätisyyden syvemmästä olemuksesta ei ole kunnollista konsensusta.

        Tuntemani asspergerit omasivat kapean vahvan alueen ja olivat kovin ylimielisiä sekä pitivät meitä "normoja" sekä "nenttejä" jonkinlaisina automaatin ja eläimen välimuotoina.

        Kyky muiden ihmisten tunnetilojen ymmärtämiseen ja yleensäkin minkäänlaiseen tolkulliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen on rajoittunutta tai vain yksinkertaisen raivostuttavaa.

        Minimoidakseen ilmeistä sosiaalista haittaa olivat assit tutkineet "normojen" käytöstä ja tähän perustuen opetelleet käyttäytymään "normojen" kanssa.

        Erityisen autistisen kunniamaininnan ansaitsee psykologinen impulssivastetesti käytösteorian vahvistamiseksi.

        En menisi kuitenkaan kehumaan tulosta.

        Mikäli haluat itsellesi hankalan ja rajoittavan suhteen, kehoitan heti etsimään mahdollisimman kirjon assin.

        Ilmeisesti olet lukenut jopa samaa tekstiä kuin minä, mutta tulkitset sitä omalla tavallasi. Vaikkapa nyt tätä pätkää:
        "Aspergerin oireyhtymä on autismikirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa hyvin vaihtelevia toimintarajoitteita. Monille diagnosoidulle Aspergerin oireyhtymä on myös tärkeä osa heidän identitettiään: Se ei ole tauti tai sairaus, josta pitäisi "parantua." Autismikirjosta puhuttaessa käytetään sanaa "kirjo" kuvaamaan sitä monimuotoisuutta ja yksilöllistä vaihtelua, jota tällä kirjolla esiintyy. Asperger-henkilöt näkevät, kuulevat ja tuntevat ympäröivän maailman eri tavoin kuin muut. Heidän älykkyytensä on keskitasoa tai sen yläpuolella. Aspergerin oireyhtymään ei liity samalla tavoin oppimisvaikeuksia kuten autismiin. Siitä huolimatta asperger-henkilöt saattavat tarvita erityistä tukea arkeensa. Tämä korostuu etenkin silloin, kun henkilöllä on liitännäisiä diagnooseja. Autisminkirjon diagnoosit eivät yleensä näy ulospäin ja henkilön käyttäytymistä voidaan monesti tulkita väärin. Koko autismikirjolla on havaittavissa joitain yhteisiä tunnistettavia piirteitä, mutta se miten autismi ilmenee on hyvin yksilöllistä."

        Huomaan, että olet näitä hiukan karsastamiani "tunneihmisiä", joten en kuohuta sinua enempää, kuuteilla enkä muutenkaan:)


      • Mittatilaustikari
        JossainMuualla kirjoitti:

        Aspergerin syndrooma on kehityshäiriö ja siten sairaus (ICD-10, F84.5).

        Vasenkätisyyden syvemmästä olemuksesta ei ole kunnollista konsensusta.

        Tuntemani asspergerit omasivat kapean vahvan alueen ja olivat kovin ylimielisiä sekä pitivät meitä "normoja" sekä "nenttejä" jonkinlaisina automaatin ja eläimen välimuotoina.

        Kyky muiden ihmisten tunnetilojen ymmärtämiseen ja yleensäkin minkäänlaiseen tolkulliseen sosiaaliseen kanssakäymiseen on rajoittunutta tai vain yksinkertaisen raivostuttavaa.

        Minimoidakseen ilmeistä sosiaalista haittaa olivat assit tutkineet "normojen" käytöstä ja tähän perustuen opetelleet käyttäytymään "normojen" kanssa.

        Erityisen autistisen kunniamaininnan ansaitsee psykologinen impulssivastetesti käytösteorian vahvistamiseksi.

        En menisi kuitenkaan kehumaan tulosta.

        Mikäli haluat itsellesi hankalan ja rajoittavan suhteen, kehoitan heti etsimään mahdollisimman kirjon assin.

        Jonkin piirteen luokittelu sairaudeksi on sopimuksenvarainen asia. Tilanne voi muuttua, kuten kävi homoseksuaalisuuden kohdalla.

        Voidaan myös ajatella, että joistain epämukavista mutta ei sairaudeksi luokitelluista piirteistä, kuten ylimielisyydestä ja taipumuksesta tehdä laajoja yleistyksiä ihmisryhmistä, saattaa olla haittaa sosiaalisessa kanssakäymisessä.


      • JossainMuualla
        yksinkertainen.blondi kirjoitti:

        Ilmeisesti olet lukenut jopa samaa tekstiä kuin minä, mutta tulkitset sitä omalla tavallasi. Vaikkapa nyt tätä pätkää:
        "Aspergerin oireyhtymä on autismikirjoon kuuluva neurobiologinen keskushermoston kehityshäiriö, joka aiheuttaa hyvin vaihtelevia toimintarajoitteita. Monille diagnosoidulle Aspergerin oireyhtymä on myös tärkeä osa heidän identitettiään: Se ei ole tauti tai sairaus, josta pitäisi "parantua." Autismikirjosta puhuttaessa käytetään sanaa "kirjo" kuvaamaan sitä monimuotoisuutta ja yksilöllistä vaihtelua, jota tällä kirjolla esiintyy. Asperger-henkilöt näkevät, kuulevat ja tuntevat ympäröivän maailman eri tavoin kuin muut. Heidän älykkyytensä on keskitasoa tai sen yläpuolella. Aspergerin oireyhtymään ei liity samalla tavoin oppimisvaikeuksia kuten autismiin. Siitä huolimatta asperger-henkilöt saattavat tarvita erityistä tukea arkeensa. Tämä korostuu etenkin silloin, kun henkilöllä on liitännäisiä diagnooseja. Autisminkirjon diagnoosit eivät yleensä näy ulospäin ja henkilön käyttäytymistä voidaan monesti tulkita väärin. Koko autismikirjolla on havaittavissa joitain yhteisiä tunnistettavia piirteitä, mutta se miten autismi ilmenee on hyvin yksilöllistä."

        Huomaan, että olet näitä hiukan karsastamiani "tunneihmisiä", joten en kuohuta sinua enempää, kuuteilla enkä muutenkaan:)

        Kiitoksia kuutittomuudesta, sillä se olisikin ollut jo aivan liikaa kivapuhetta minulle.

        Olisin pian sulanut pois, kuten Ozin paha noita.

        Negatiivinen näkemykseni kumpuaa liian pitkäkestoisista kontakteista kirjolaisiin, ei niinkään intervepin teksteistä.

        Ensimmäinen tunne aiheesta puhuttaessa on kyllä ihan pelkkä vitutus, näin kymmenenkin vuoden jälkeen.

        Vaan sellaista se elämä on.


      • JossainMuualla
        Mittatilaustikari kirjoitti:

        Jonkin piirteen luokittelu sairaudeksi on sopimuksenvarainen asia. Tilanne voi muuttua, kuten kävi homoseksuaalisuuden kohdalla.

        Voidaan myös ajatella, että joistain epämukavista mutta ei sairaudeksi luokitelluista piirteistä, kuten ylimielisyydestä ja taipumuksesta tehdä laajoja yleistyksiä ihmisryhmistä, saattaa olla haittaa sosiaalisessa kanssakäymisessä.

        No ei paha!


    • NainenRuudunTakaa

      Kuulostaa aspergerilta juu. Ja kyllä, todennäköisesti moni tuttusi pitää tyyppiä outona, varsinkin jos asset ei oo tuttuja. Paljonko sulle on väliä sillä, että sun kaverit/tutut/perhe ei välttämättä ymmärrä tyypin hienosäätöä samoin kuin sinä?

      Mitä itse haluat suhteelta? Toimiiko ne asiat tuon kanssa? Onko sulle ok sopeutua siihen mitä tuo toinen tarvitsee?

      Kuuntele sydäntäsi (ja vähän järkeä kans, ne toimii usein yhdessä), sä tiedät itse parhaiten, mitkä asiat on sulle ihmisessä dealbreakereita.

      • Hoidaomapääsi

        Sinä nyt olet viimeinen ketään määrittelemään.


      • NainenRuudunTakaa
        Hoidaomapääsi kirjoitti:

        Sinä nyt olet viimeinen ketään määrittelemään.

        Puhun kokemuksella, kun kaveripiirissä on paljon asperger-diagnoosin saaneita.

        Mikä ihmeen pakkomielle sulla puskalla on kommentoida wannabe-henkilökohtaisuuksia mun juttuihin silloinkin kun sulla ei ole mitään asiaa? Ootkos vähän ihastunut? Tuntuuko ihan sydämessä vai jossain alempana?


      • aploodit
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Puhun kokemuksella, kun kaveripiirissä on paljon asperger-diagnoosin saaneita.

        Mikä ihmeen pakkomielle sulla puskalla on kommentoida wannabe-henkilökohtaisuuksia mun juttuihin silloinkin kun sulla ei ole mitään asiaa? Ootkos vähän ihastunut? Tuntuuko ihan sydämessä vai jossain alempana?

        tälle :D :D


      • hyvin.lohkastu
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Puhun kokemuksella, kun kaveripiirissä on paljon asperger-diagnoosin saaneita.

        Mikä ihmeen pakkomielle sulla puskalla on kommentoida wannabe-henkilökohtaisuuksia mun juttuihin silloinkin kun sulla ei ole mitään asiaa? Ootkos vähän ihastunut? Tuntuuko ihan sydämessä vai jossain alempana?

        Boom! :D


      • Jeehyvähurraa
        Hoidaomapääsi kirjoitti:

        Sinä nyt olet viimeinen ketään määrittelemään.

        Tälle ablodit.
        Vai montako itsekehuviestiä nrt meinaa vielä itselleen kirjoittaa:D Saati puskaviestiä tähän ketjuun.


      • Oletkoaamupalanen
        Jeehyvähurraa kirjoitti:

        Tälle ablodit.
        Vai montako itsekehuviestiä nrt meinaa vielä itselleen kirjoittaa:D Saati puskaviestiä tähän ketjuun.

        Yks yhyyluonne huomattu! Nrt syö tuollaisia aamuisin! 🤣


      • NainenRuudunTakaa
        Oletkoaamupalanen kirjoitti:

        Yks yhyyluonne huomattu! Nrt syö tuollaisia aamuisin! 🤣

        En syö. Pahaa ja sitkeetä.


      • NainenRuudunTakaa
        Jeehyvähurraa kirjoitti:

        Tälle ablodit.
        Vai montako itsekehuviestiä nrt meinaa vielä itselleen kirjoittaa:D Saati puskaviestiä tähän ketjuun.

        Vaikka ajattelet jatkuvasti minua silloinkin kun viestin kirjoittajana näkyy joku muu nimimerkki, se ei tarkoita, että olisin kirjoittanut niitä viestejä. Mitä luulet minuksi, on vaan omaa projisaatiotasi. Mutta sellaista se on, kun joku täyttää sydämen, niin samalla menee se pääkin mukana.

        Jos kovasti ahdistaa että olen jatkuvasti mietteissäsi, niin kannattaa hankkia palstailun tilalle muita harrastuksia.


      • Morjenssulle
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        En syö. Pahaa ja sitkeetä.

        Olet selkeästi jonkun mielensäpahoittajan kynsissä?

        Mutta sehän merkkaa, että sun jutut uppoo vaan jonkun nahan alle. Joko teit lukkotestin? 😃


      • Äläuhoo
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Vaikka ajattelet jatkuvasti minua silloinkin kun viestin kirjoittajana näkyy joku muu nimimerkki, se ei tarkoita, että olisin kirjoittanut niitä viestejä. Mitä luulet minuksi, on vaan omaa projisaatiotasi. Mutta sellaista se on, kun joku täyttää sydämen, niin samalla menee se pääkin mukana.

        Jos kovasti ahdistaa että olen jatkuvasti mietteissäsi, niin kannattaa hankkia palstailun tilalle muita harrastuksia.

        Eiköhän se ole tuo sinun itsekeskeisyys ja omahyväisyys joka ihmisiä ärsyttää ja se kun kuvittelet useiden eri nikkien, niin rekisteröityjen kuin ei rekattujenkin takaa, että sinua ei tunnista vaikka tuon sekopäisyyden erottaa sokea reettakin.
        Kuvittelet että kaikki ihailevat sinua ja vastailet itsellesikin viestiesi tehostamiseksi, vaikka tällä palstalla ei ole kuin mazy ja pönttis korkeintaan ainoat fiksut naiset.
        Fiksut poistuu, mutta torakan tasaisena sinä multinikkaat 24/7


      • NainenRuudunTakaa
        Äläuhoo kirjoitti:

        Eiköhän se ole tuo sinun itsekeskeisyys ja omahyväisyys joka ihmisiä ärsyttää ja se kun kuvittelet useiden eri nikkien, niin rekisteröityjen kuin ei rekattujenkin takaa, että sinua ei tunnista vaikka tuon sekopäisyyden erottaa sokea reettakin.
        Kuvittelet että kaikki ihailevat sinua ja vastailet itsellesikin viestiesi tehostamiseksi, vaikka tällä palstalla ei ole kuin mazy ja pönttis korkeintaan ainoat fiksut naiset.
        Fiksut poistuu, mutta torakan tasaisena sinä multinikkaat 24/7

        Aikamoinen palstan kaikkivaltias mielessäsi olen. :D

        Ei oo mun ongelma, jos otat kierroksia siitä, että palstalla on ihmisiä, joilla on normaali itsetunto ja ovat tyytyväisiä itseensä. Ja sanovat sen. Ja kertovat kokemistaan asioista omasta näkökulmastaan ja ennen kaikkea eletystä ja koetusta elämästä.

        Vapauta sinäkin oma itsetuntosi ja elämänhalusi, niin ei tarvitse projisoida tarpeitasi kuvittelemaasi palstakaikkivaltiuteeni.


      • EtKunnioitaMuitaIhmisiä
        NainenRuudunTakaa kirjoitti:

        Aikamoinen palstan kaikkivaltias mielessäsi olen. :D

        Ei oo mun ongelma, jos otat kierroksia siitä, että palstalla on ihmisiä, joilla on normaali itsetunto ja ovat tyytyväisiä itseensä. Ja sanovat sen. Ja kertovat kokemistaan asioista omasta näkökulmastaan ja ennen kaikkea eletystä ja koetusta elämästä.

        Vapauta sinäkin oma itsetuntosi ja elämänhalusi, niin ei tarvitse projisoida tarpeitasi kuvittelemaasi palstakaikkivaltiuteeni.

        Mitä sinä toisten itsetuntoja tuot omahyväisyytesi edelle? Ne ovat kaksi eri asiaa.
        Normaali itsetunto ja epänormaali itsekeskeisyys ei sovi tähän konseptiin, jossa kehut toistuvasti itseäsi.
        Tosin helppoahan se on itsensä korostaa muiden yläpuolelle keksimällä, että erimieltä kanssasi olevilla olisi heikko itsetunto.
        Tuohan on suoraan narsismin oppikirjasta miten käyttäydyt:D
        Tottakai saat esittää parempaa kuin olet, mutta älä ota kilareita siitä, että täällä on naiskirjoittajia joilla sekä elämänkatsomus, tapa kohdella muita ihmisiä ja luontaiset ominaisuudet ovat muutenkin paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla.
        Tapasi muutenkin kirjoittaa muista halveksivaan sävyyn ja sen oman kuplasi ylläpito "kunnioitan minua palvelevaa laumaani ja vähättelen erimieltä kanssani olevien" vain sinua palvelevaan sananvaihtoon on suorastaan lapsellista.
        En ole koskaan nähnyt sinulta tekstiä missä osaisit asiallisen artikuloinnin erimieltä kanssasi olevien kanssa, vaan vedät heti henkilökohtaisuudet esille, jos he eivät palvele sinun mieltäsi.
        Osaltani en sinun omakehujasi enää jaksa lukea. Toisesta sisään toisesta ulos.


      • NainenRuudunTakaa
        EtKunnioitaMuitaIhmisiä kirjoitti:

        Mitä sinä toisten itsetuntoja tuot omahyväisyytesi edelle? Ne ovat kaksi eri asiaa.
        Normaali itsetunto ja epänormaali itsekeskeisyys ei sovi tähän konseptiin, jossa kehut toistuvasti itseäsi.
        Tosin helppoahan se on itsensä korostaa muiden yläpuolelle keksimällä, että erimieltä kanssasi olevilla olisi heikko itsetunto.
        Tuohan on suoraan narsismin oppikirjasta miten käyttäydyt:D
        Tottakai saat esittää parempaa kuin olet, mutta älä ota kilareita siitä, että täällä on naiskirjoittajia joilla sekä elämänkatsomus, tapa kohdella muita ihmisiä ja luontaiset ominaisuudet ovat muutenkin paljon korkeammalla tasolla kuin sinulla.
        Tapasi muutenkin kirjoittaa muista halveksivaan sävyyn ja sen oman kuplasi ylläpito "kunnioitan minua palvelevaa laumaani ja vähättelen erimieltä kanssani olevien" vain sinua palvelevaan sananvaihtoon on suorastaan lapsellista.
        En ole koskaan nähnyt sinulta tekstiä missä osaisit asiallisen artikuloinnin erimieltä kanssasi olevien kanssa, vaan vedät heti henkilökohtaisuudet esille, jos he eivät palvele sinun mieltäsi.
        Osaltani en sinun omakehujasi enää jaksa lukea. Toisesta sisään toisesta ulos.

        Aikamoista olkinukkeilua (eli omassa mielikuvituksessasi kuvittelua ja itse keksimiesi sanojen toisten suuhun laittamista) tämä miten suhtaudut minuun. Varmaan elämääsi helpottaa, että lakkaat olkinukkeilemasta, onnittelut hyvästä päätöksestä.

        Kiitos, että annat minun keskittyä asioihin tästä lähin, etkä kärtä huomiota itsellesi.


    • Hdizbhwosydh

      Kas kas, k-virheihminen vauhdissa taas. Opettele ressukka kirjoittamaan se g-kirjain niin et paljasta tyhmyyttäs ja huonoa suomenkielen taitoasi muille. Ei pahalla! 😁 diaknosointi kirjoitetaan diagnosointi eikä k:lla.

      • Puskailelisää

        Voithan oman narsismisi kääntää pilkunviilauksiin muiden teksteissä, jos omat argumentit on koko keskustelussa jo käytetty.
        Tekstiä tehostamaan vielä passiivisagressiiviset hymiöt.
        Kovin näkyy elämäsi olevan edelleen katkeruudessa vellomista. Voivoi!


      • Kohtanarsku
        Puskailelisää kirjoitti:

        Voithan oman narsismisi kääntää pilkunviilauksiin muiden teksteissä, jos omat argumentit on koko keskustelussa jo käytetty.
        Tekstiä tehostamaan vielä passiivisagressiiviset hymiöt.
        Kovin näkyy elämäsi olevan edelleen katkeruudessa vellomista. Voivoi!

        Olenko sulla joku kytkös tuohon narsismiin ;-) ku kaikkia epäilen ja haukut B-). Vai oisko jonkun sortin paranoidihäiriö?


      • etteköosaa

        Ja suomen kieli kirjoitetaan erilleen.


      • Toisteletsamaajatkuvasti
        Kohtanarsku kirjoitti:

        Olenko sulla joku kytkös tuohon narsismiin ;-) ku kaikkia epäilen ja haukut B-). Vai oisko jonkun sortin paranoidihäiriö?

        Et ole kohta narsku, vaan koko päivä narsisti.
        Minkäs sitä työtön, miehille kelpaamaton, ruma, kielitaidoton kurppa muutakaan voi, kuin kehua itseään täällä ja piilotella jossain perähikiän metsässä sosiaalipummina.


      • Hänonvainhuomionkipeä
        etteköosaa kirjoitti:

        Ja suomen kieli kirjoitetaan erilleen.

        Katsos kun hän itse ei ole suomalainen, mutta kovin on neuvomassa täkäläisiä😁
        Koko ketju on vain malliesimerkki hänen jo kohta vuosia jatkuneesta katkeruudesta, jossa yhtenään valittamalla kaipaa exäänsä.
        Toiset siirtyy eteenpäin toiset jää polkemaan paikoilleen. Anna hänelle kirjoitusvirheitä, niin pääsee edes jossain pätemään😉


    • Glögiä.alessa

      Kyllä tuo vaikuttaa melko aspergeriltä. He ovat melko herkkiä luennoitsijoita, joiden on vaikea selvitä sosiaalistaa elämässä. Tunnen itse myös erään fysiikanopiskelijan, jolla on asperger.

    • Ajattelepa nyt ihan itse, äläkä sen mukaan mitä kaverisi miehestä ajattelevat.

      Aspergerilta mies vaikuttaa mutta ei sitä pidä tuomita, jos pidät miehestä ja tulet hänen kanssaan jttuun.

    • laukkavuoren.jarmo

      DarkFearilla on asperger eikä sen takia yhtään naiskokemuksia vaikka ikää tulee huhtikuussa täyteen 38

    • Anonyymi

      Minä tutustuin asperger ihmiseen ja tiedän ja myönnän, ettei suhde olis kantanut pitkään. Ei minusta olisi ollut sellaisen ihmisen kanssa elämään. Onneksi hän itse tajusi laittaa stopin. Olen huojentunut.

    • Anonyymi

      Mitäpä jos kysyisit häneltä itseltään? Auta armias, mitä sakkia...

    • Anonyymi

      Jokainen meistä on omanlaisensa yksilö. Itseäni ei tuollainen haittaisi, muiden mielipiteillä ei ole hitonkaan väliä!
      Kyllä sen melko pian huomaa sopiiko yhteen vai ei.
      Jos on oikeaa rakkautta, niin silloin kaikki menee niinkuin kuuluu mennä.

    • Anonyymi

      Tuntuu oudolta, että oma diagnoosi lyödään pöytään heti alkumetreillä.

      Ehkä parempi olisikin kertoa omista luonteenpiirteistään tutustuessa, eikä heittää kehiin jotain ohjekirjaa?

      Evoluutio ei säästä perinnöllisiä piirteitä, jolleivat ne ole osoittautuneet ajan kulussa hyödyllisiksi. Kuten erityisherkkyys, joka on myös fyysinen eroavaisuus valtaväestöstä.

      Tietysti jotkut piirteet, kuten esim rahanahneus, voivat kärjistyä sairaudeksi, jos niille suo liikaa painoa.

      En itse haluaisi kuulla kumppaniehdokkaan diagnoosista. Menkööt syteen tai saveen ihan luonnollista tietä.

      Tietysti jos joutuu olemaan lääkityksellä, niin siitä pitää mainita yhteen muuttaessa tai ehkä jo aiemmin jos vaikuttaa suhteeseen.

      Mielenkiintoista luettavaa. Nyt voinkin sitten haukkua yliopistonörttejä tappelussa vammaisiksi😃☀

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2307
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      64
      1226
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe