start/stop

akkuko

Kestäisiköhän "tavallinen" akku jos ei käytä start/stop systeemiä ollenkaan? Onko kukaan kokeillu?

24

3527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RMB54

      Mielestäni s/s Suomen talviolosuhteissa kaupunkiajossa on turha ominaisuus. Kesällä se kyllä menettelee.
      Talvella on muutakin kulutusta rasittamaan akkua. Toisaalta s/s ei toimi kun akun varaustila laskee noin 80%:in. Mutta muu kulutus jatkaa tästäkin akun kuormitusta. Akku ei saavuta täyttä varaustilaa ja näin alkaa pikkuhiljaa hiipumaan.
      Akun pysymistä koko talven hyvässä kunnossa vaatii pitkää työmatkaa maantieajoa (10-20 km) ilman start/stop-järjestelmää.
      Start/stop kehiteltiin CO2 päästöjen vähentämiseksi. Kun auto sammu talvella liikennevaloihin, alkaa kone jäähtymään. Kun se käynnistyy jälleen, hieman jäähtyneenä, CO2 päästöt ovat korkeammat eli tulos on -0. On myös huomioitava alentunut akun varaustila eli laturi kuormittaa moottoria enempi. Myös muu kulutus (valot, puhallin, istuinlämmitin, takalasin lämmitin ja ym.) pysähtymisen aikana täytyy olla toiminnassa ja se käy akun päälle.
      Loppupelissä CO2 päästöt ovatkin korkeammat.

      Tätä voisi joku insinööri kommentoida. Keskustelua ei synny jos kaikki ovat samaa mieltä.

      • ojforjgtoare

        Eihän se muu kulutus sitä akkua voi kuormittaa jos se s/s ei kerran toimi ja moottori jatkaa käymistään. Ei se että onko ajo maantie vai kaupunkiajoa merkitse akun kunnossa pysymisen kannalta jos ajoihin kuluva aika on samanpituinen, ei sillä ole merkitystä liikkuuko auto 5km vai 50km jos moottori käy saman ajan molempien matkojen suorittamiseen.


      • RMB54
        ojforjgtoare kirjoitti:

        Eihän se muu kulutus sitä akkua voi kuormittaa jos se s/s ei kerran toimi ja moottori jatkaa käymistään. Ei se että onko ajo maantie vai kaupunkiajoa merkitse akun kunnossa pysymisen kannalta jos ajoihin kuluva aika on samanpituinen, ei sillä ole merkitystä liikkuuko auto 5km vai 50km jos moottori käy saman ajan molempien matkojen suorittamiseen.

        Start&stop ei siis toimi akun varaustilan laskiessa alle 80%. Mutta jos järjestelmää ei ole, varaustila on lähes 100%. Ero on siis 20%! Se on paljon kovilla pakkasilla.
        Ilman start&stop autoilla ei laturia tarvitse kuormittaa turhaa. Jos on lyhyt työmatka, varaustila jää kiistämättä s/s autoilla alivaraukseen.
        Alentuneen varaustilan takia alkaa akku pakkasilla pikkuhiljaa hiipumaan, kunnes jäätyvät kokonaan.
        On näitä nähty. Vihainen soitto korjaamolle ja haukutaan akun laatu vaikka syy on aivan toinen.
        Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste start&stop-autoilla ja miksipä ei muillakin.


    • PaskaSysteemi

      Tuo systeemi ei aktivoidu jos akun lataus on heikko tai käytössä on paljon sähkölaitteita jne..

    • 2.4STW__

      Ainakin Bemarissa ja Audissa tuo stop/start aktiivisuus vähenee ekan vuoden jälkeen ja jatkaa vähenemistään. Näin siis kylmillä keleillä. Uutena pysäyteli konetta jopa pakkasilla mutta parin vuoden jälkeen ei käytännössä koskaan.

      Ilmeisesti akku kuluu sen verran että auto päättää olla sammuttama konetta vaikka lämmöt olisi täydet normaalit.

      Aika turha ominaisuus muuten kuin kesällä ja silloinkin bemarissa tuo olisi tuskastuttavan hidas käynnistymään. Audi vähän parempi mutta huono sekin.
      Uusi V60 D4 lähtee liikkeelle kone stopista nopsemmin kuin BMW tai erityisesti Audi kone käynnissä.

    • vitun.ituhipit

      Tekisi mieli kirjoittaa tähän jotain ituhippiäisistä jotka aiheutti nämä paskasysteemit autoihin mutta sehän olisi "#vihapuhetta"... perkele...

      • ihanhyvinkestää

        Omassa koslassa ollut tuo kohta kymmenen vuotta. Alkuperäinen akku vielä menossa, joten en minä sitä huononakaan pidä. Ei se tosin kauhean aktiivinen ole. Talvella pätkäajossa ei sammu ikinä.

        Muistaakseni akku on hieman erilainen, koska laturi on jollain tavalla "älykäs". Voi olla ettei toimi tavallisen akun kanssa.


    • sormipoisnenästä

      start/stop kehitettiin sen takia, että autonvalmistaja saa muutaman gramman vähennettyä CO2-päästöjä.
      Se toimii uudessa autossa lämpimien maiden ruuhkissa, mutta muualla siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta se vähentää valmistajan C=2-päästöjä.
      Grammat on todella arvokkaita autonvalmistajille.
      Lainaus: CO2-päästöissä astuu vuonna 2021 voimaan valmistajakohtainen keskimääräisen päästön raja 95 g/km. Autovalmistaja joutuu maksamaan EU:lle sakkoa 95 euroa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohden. Eli esimerkiksi viime vuoden tilastojen musta lammas Rolls-Royce joutuisi maksamaan 330 g/km:n päästöistään 235 x 95 € = 22 325 € sakkoa per valmistettu auto.

      • tyhmäkäynti

        Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

        Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...


      • Climate.change.is.LIE
        tyhmäkäynti kirjoitti:

        Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

        Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...

        Mitään ilmastonmuutosta ei olekaan vaan pelkkä ilmastonmuutoskusetus!


      • onnionnittomuudessa
        Climate.change.is.LIE kirjoitti:

        Mitään ilmastonmuutosta ei olekaan vaan pelkkä ilmastonmuutoskusetus!

        Kyllä vaan on, kiitos ihmiskunnan hiilentupruttelun. On ilmastonmuutoksesta onneksi jotain hyöytäkin, nimittäin pahalta haisevista dieselrotteloista päästään eroon nopeammin.


      • Climate.change.is.LIE
        onnionnittomuudessa kirjoitti:

        Kyllä vaan on, kiitos ihmiskunnan hiilentupruttelun. On ilmastonmuutoksesta onneksi jotain hyöytäkin, nimittäin pahalta haisevista dieselrotteloista päästään eroon nopeammin.

        Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
        Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...


      • climate.change.IS.LIE
        Climate.change.is.LIE kirjoitti:

        Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
        Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...

        Jos teitä ituhippejä huolestuttaa hiilidioksidi, menkää istuttamaan puita ja kasvillisuutta jotka muodostaa hiilidioksidista happea yhteyttämällä! Eihän laiskaa ituhippiä tietysti kiinnosta TEHDÄ mitään muuta kuin imeä rahaa toisten taskuista laittamatta rikkaa ristiin kuin loinen...


      • Lexun_omistaja
        tyhmäkäynti kirjoitti:

        Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

        Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...

        Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.


      • Lexun_omistaja
        Lexun_omistaja kirjoitti:

        Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.

        Ai niin, unohdin kertoa että kävin testauttamassa hybridini akut ja koko systeemin hiihtolomareissulla Euroopassa pari viikkoa sitten. Maksoi reilut 40€ ja kaiken todettiin olevan kunnossa. Auton ikä nyt 11v ja kaikki akut vielä alkuperäisiä.


      • RMB54
        Lexun_omistaja kirjoitti:

        Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.

        Unohdit kertoa mistä järjestelmä sen virran saa. Ilmeisesti akusta?
        Akku kuormittuu ilmastointilaitteen käytön aikana ja näin laturi joutuu kehittämään lisävirtaa.
        Tämän lisävirran kehittämiseksi polttoainekulutus kasvaa muutamalla kymmenyksellä / sadalle kilometrille.
        Vaikka auto olisikin hybridi, ilmastointilaite on kuitenkin lisänä kuluttamassa hybridillä talteen saatua liike-energiaa.


      • Climate.change.is.TRUE
        Climate.change.is.LIE kirjoitti:

        Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
        Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...

        "Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
        Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle..."

        -Näin väittää mm Mr Trump, että saa sopivan tekosyyn avata taas hiilikaivoksia.

        ps.Maailman tiedeyhteisöstä luokkaa 98% on ilmastonmuutosteorian takana. Niin, ja ilmastonmuutokseen ei vaikuta siis valtiolle annettu raha...


      • Anonyymi
        Climate.change.is.LIE kirjoitti:

        Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
        Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...

        Juu tämä akkuteollisuus on tulevaisuuden saate kasa. Start Stop on perseestä puolen metrin matkalla lähestyttäessä tallin seinaa sammuu ja starttaa kolmesti. Lähtiessä kone tärisee ja rikkoutuu lopuksi. Kylmänä toimii hetken normaalisti, hoitoon tuon keksijä.


    • HienojaLaitteita

      Nykyiset autot tunnistavat akut ja herjaavat väärän tyyppisestä akusta ja erilainen akku pitää ns. ohjelmoida.

      • ohikulkija_vaan

        Minä ainakin ostin 4 vuotiaaseen laatuautooni tavallisen halpa-akun marketista. Autoon jossa on start/stop ja tietysti muutkin herkut, mukautuvasta vakkarista kaistavahtiin ja vepastoon.

        En edes osannut moista ajatella hyvin on yli vuoden toiminut.

        Olen ohjelmoinut start/stop pois, pitää kyllä laittaa päälle katsastuksessa.


      • ohikulkija_vaan
        ohikulkija_vaan kirjoitti:

        Minä ainakin ostin 4 vuotiaaseen laatuautooni tavallisen halpa-akun marketista. Autoon jossa on start/stop ja tietysti muutkin herkut, mukautuvasta vakkarista kaistavahtiin ja vepastoon.

        En edes osannut moista ajatella hyvin on yli vuoden toiminut.

        Olen ohjelmoinut start/stop pois, pitää kyllä laittaa päälle katsastuksessa.

        Mulla pysäytti moottorin jo 500 m ajon jälkeen talven nollakelilläkin, lähden autolla 27 asteisesta kerrostalon tallista. En arvosta start/stop systeemiä, koska asun pikkupaikkakunnalla jossa ei paljoa tarvitse pysähtyä, ei ainakaan yli 6 sekunniksi.


        Muu ajo on maantieajoa, siellä start/stop on jopa vaarallinen.


      • Aavii

        Määrittele ’nykyinen auto’.


    • Anonyymi

      Mitenkähän turbo tykkää, kun 200 km: n moottoritie ajon jälkeen tulee liikennevalot ja moottori sammuu heti kun pysäytät, tosin jos pidät kytkimen pohjassa, niin eipä sammukkaan...

      • Anonyymi

        Ei se sammu ihan heti jos kone on kovin rasittunut mutta eipä silti ei moottoritieajo nykyaikaista autoa rasita juuri ollenkaan.

        S-S systeemi ei myöskään pysäytä moottoria jos ulkona kylmä eikä kone ole käyntilämmin.
        Bemari ei tainnut talvella pysäytellä ollenkaan. Nykyinen Audi vain kun kelit on -5 lämpöisempiä ja kone ollut normaalilämmin pidempään.
        Lisäksi jos olen aamulla käyttänyt 15min webastoa ennen starttia niin 25min työmatkalla ei sammuta missään risteyksessä. Tällä ilmeisesti huolehtii että akku pysyy täynnä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1535
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1321
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1257
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1255
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1214
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1190
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe