start/stop

Kestäisiköhän "tavallinen" akku jos ei käytä start/stop systeemiä ollenkaan? Onko kukaan kokeillu?
Ilmoita

Mielestäni s/s Suomen talviolosuhteissa kaupunkiajossa on turha ominaisuus. Kesällä se kyllä menettelee.
Talvella on muutakin kulutusta rasittamaan akkua. Toisaalta s/s ei toimi kun akun varaustila laskee noin 80%:in. Mutta muu kulutus jatkaa tästäkin akun kuormitusta. Akku ei saavuta täyttä varaustilaa ja näin alkaa pikkuhiljaa hiipumaan.
Akun pysymistä koko talven hyvässä kunnossa vaatii pitkää työmatkaa maantieajoa (10-20 km) ilman start/stop-järjestelmää.
Start/stop kehiteltiin CO2 päästöjen vähentämiseksi. Kun auto sammu talvella liikennevaloihin, alkaa kone jäähtymään. Kun se käynnistyy jälleen, hieman jäähtyneenä, CO2 päästöt ovat korkeammat eli tulos on +-0. On myös huomioitava alentunut akun varaustila eli laturi kuormittaa moottoria enempi. Myös muu kulutus (valot, puhallin, istuinlämmitin, takalasin lämmitin ja ym.) pysähtymisen aikana täytyy olla toiminnassa ja se käy akun päälle.
Loppupelissä CO2 päästöt ovatkin korkeammat.

Tätä voisi joku insinööri kommentoida. Keskustelua ei synny jos kaikki ovat samaa mieltä.
2 VASTAUSTA:
Eihän se muu kulutus sitä akkua voi kuormittaa jos se s/s ei kerran toimi ja moottori jatkaa käymistään. Ei se että onko ajo maantie vai kaupunkiajoa merkitse akun kunnossa pysymisen kannalta jos ajoihin kuluva aika on samanpituinen, ei sillä ole merkitystä liikkuuko auto 5km vai 50km jos moottori käy saman ajan molempien matkojen suorittamiseen.
ojforjgtoare kirjoitti:
Eihän se muu kulutus sitä akkua voi kuormittaa jos se s/s ei kerran toimi ja moottori jatkaa käymistään. Ei se että onko ajo maantie vai kaupunkiajoa merkitse akun kunnossa pysymisen kannalta jos ajoihin kuluva aika on samanpituinen, ei sillä ole merkitystä liikkuuko auto 5km vai 50km jos moottori käy saman ajan molempien matkojen suorittamiseen.
Start&stop ei siis toimi akun varaustilan laskiessa alle 80%. Mutta jos järjestelmää ei ole, varaustila on lähes 100%. Ero on siis 20%! Se on paljon kovilla pakkasilla.
Ilman start&stop autoilla ei laturia tarvitse kuormittaa turhaa. Jos on lyhyt työmatka, varaustila jää kiistämättä s/s autoilla alivaraukseen.
Alentuneen varaustilan takia alkaa akku pakkasilla pikkuhiljaa hiipumaan, kunnes jäätyvät kokonaan.
On näitä nähty. Vihainen soitto korjaamolle ja haukutaan akun laatu vaikka syy on aivan toinen.
Ylläpitolaturi on hyvä lisävaruste start&stop-autoilla ja miksipä ei muillakin.
+Lisää kommentti
Tuo systeemi ei aktivoidu jos akun lataus on heikko tai käytössä on paljon sähkölaitteita jne..
Ilmoita
Ainakin Bemarissa ja Audissa tuo stop/start aktiivisuus vähenee ekan vuoden jälkeen ja jatkaa vähenemistään. Näin siis kylmillä keleillä. Uutena pysäyteli konetta jopa pakkasilla mutta parin vuoden jälkeen ei käytännössä koskaan.

Ilmeisesti akku kuluu sen verran että auto päättää olla sammuttama konetta vaikka lämmöt olisi täydet normaalit.

Aika turha ominaisuus muuten kuin kesällä ja silloinkin bemarissa tuo olisi tuskastuttavan hidas käynnistymään. Audi vähän parempi mutta huono sekin.
Uusi V60 D4 lähtee liikkeelle kone stopista nopsemmin kuin BMW tai erityisesti Audi kone käynnissä.
Ilmoita
Tekisi mieli kirjoittaa tähän jotain ituhippiäisistä jotka aiheutti nämä paskasysteemit autoihin mutta sehän olisi "#vihapuhetta"... perkele...
1 VASTAUS:
Omassa koslassa ollut tuo kohta kymmenen vuotta. Alkuperäinen akku vielä menossa, joten en minä sitä huononakaan pidä. Ei se tosin kauhean aktiivinen ole. Talvella pätkäajossa ei sammu ikinä.

Muistaakseni akku on hieman erilainen, koska laturi on jollain tavalla "älykäs". Voi olla ettei toimi tavallisen akun kanssa.
+Lisää kommentti
start/stop kehitettiin sen takia, että autonvalmistaja saa muutaman gramman vähennettyä CO2-päästöjä.
Se toimii uudessa autossa lämpimien maiden ruuhkissa, mutta muualla siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Mutta se vähentää valmistajan C=2-päästöjä.
Grammat on todella arvokkaita autonvalmistajille.
Lainaus: CO2-päästöissä astuu vuonna 2021 voimaan valmistajakohtainen keskimääräisen päästön raja 95 g/km. Autovalmistaja joutuu maksamaan EU:lle sakkoa 95 euroa jokaiselta ylittyvältä grammalta jokaista valmistettua autoa kohden. Eli esimerkiksi viime vuoden tilastojen musta lammas Rolls-Royce joutuisi maksamaan 330 g/km:n päästöistään 235 x 95 € = 22 325 € sakkoa per valmistettu auto.
9 VASTAUSTA:
Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...
tyhmäkäynti kirjoitti:
Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...
Mitään ilmastonmuutosta ei olekaan vaan pelkkä ilmastonmuutoskusetus!
Climate.change.is.LIE kirjoitti:
Mitään ilmastonmuutosta ei olekaan vaan pelkkä ilmastonmuutoskusetus!
Kyllä vaan on, kiitos ihmiskunnan hiilentupruttelun. On ilmastonmuutoksesta onneksi jotain hyöytäkin, nimittäin pahalta haisevista dieselrotteloista päästään eroon nopeammin.
onnionnittomuudessa kirjoitti:
Kyllä vaan on, kiitos ihmiskunnan hiilentupruttelun. On ilmastonmuutoksesta onneksi jotain hyöytäkin, nimittäin pahalta haisevista dieselrotteloista päästään eroon nopeammin.
Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...
Climate.change.is.LIE kirjoitti:
Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...
Jos teitä ituhippejä huolestuttaa hiilidioksidi, menkää istuttamaan puita ja kasvillisuutta jotka muodostaa hiilidioksidista happea yhteyttämällä! Eihän laiskaa ituhippiä tietysti kiinnosta TEHDÄ mitään muuta kuin imeä rahaa toisten taskuista laittamatta rikkaa ristiin kuin loinen...
tyhmäkäynti kirjoitti:
Moottorin tyhmäkäyttö on aina tyhmää. Sähköautojen myötä poistuu tietysti tuo ongelma lopullisesti.

Lämpimissä maissa muuten ilmastointilaitteen kompura vaatii polttomoottorin pyörittämistä. Suomen kesä lienee aika optimaalinen on–off-automatiikalle. Tosin viime kesänä tarvitsi kompuraa jonkin verran Suomessakin. No seuraillaan kuinka ilmastonmuutos edistyy...
Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.
Lexun_omistaja kirjoitti:
Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.
Ai niin, unohdin kertoa että kävin testauttamassa hybridini akut ja koko systeemin hiihtolomareissulla Euroopassa pari viikkoa sitten. Maksoi reilut 40€ ja kaiken todettiin olevan kunnossa. Auton ikä nyt 11v ja kaikki akut vielä alkuperäisiä.
Lexun_omistaja kirjoitti:
Toyotan ja ainakin Lexuksen hybrideissä ilmastoinnin kompressorikin toimii sähköllä ja on riippumaton polttomoottorin käynnistä. Ilmastointikompressorin rakenne on siis umpinainen eikä rupea vuotamaan akselitiivisteestään kuten perinteisissä ratkaisuissa. Tiivis vielä yli 10 vuotiaanakin.
Unohdit kertoa mistä järjestelmä sen virran saa. Ilmeisesti akusta?
Akku kuormittuu ilmastointilaitteen käytön aikana ja näin laturi joutuu kehittämään lisävirtaa.
Tämän lisävirran kehittämiseksi polttoainekulutus kasvaa muutamalla kymmenyksellä / sadalle kilometrille.
Vaikka auto olisikin hybridi, ilmastointilaite on kuitenkin lisänä kuluttamassa hybridillä talteen saatua liike-energiaa.
Climate.change.is.LIE kirjoitti:
Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle...
"Maapallon historiassa ilmasto on vaihdellut jo ennenkuin ihmisiä on ollut edes olemassa. Tämä pallo tekee mitä tahtoo riippumatta ihmisistä, olemme pelkkiä matkustajia eikä ilmasto muutu tai ole muuttumatta vaikka antaisimme kaikki rahamme valtiolle "co2 veroina"...
Kyse on jälleen kerran pelkästä ihmisten kusetuksesta, tällä kertaa ihmisten rahojen varastaminen on verhottu "ilmastonverojen" nimikkeelle..."

-Näin väittää mm Mr Trump, että saa sopivan tekosyyn avata taas hiilikaivoksia.

ps.Maailman tiedeyhteisöstä luokkaa 98% on ilmastonmuutosteorian takana. Niin, ja ilmastonmuutokseen ei vaikuta siis valtiolle annettu raha...
+Lisää kommentti
Nykyiset autot tunnistavat akut ja herjaavat väärän tyyppisestä akusta ja erilainen akku pitää ns. ohjelmoida.
3 VASTAUSTA:
Minä ainakin ostin 4 vuotiaaseen laatuautooni tavallisen halpa-akun marketista. Autoon jossa on start/stop ja tietysti muutkin herkut, mukautuvasta vakkarista kaistavahtiin ja vepastoon.

En edes osannut moista ajatella hyvin on yli vuoden toiminut.

Olen ohjelmoinut start/stop pois, pitää kyllä laittaa päälle katsastuksessa.
ohikulkija_vaan kirjoitti:
Minä ainakin ostin 4 vuotiaaseen laatuautooni tavallisen halpa-akun marketista. Autoon jossa on start/stop ja tietysti muutkin herkut, mukautuvasta vakkarista kaistavahtiin ja vepastoon.

En edes osannut moista ajatella hyvin on yli vuoden toiminut.

Olen ohjelmoinut start/stop pois, pitää kyllä laittaa päälle katsastuksessa.
Mulla pysäytti moottorin jo 500 m ajon jälkeen talven nollakelilläkin, lähden autolla +27 asteisesta kerrostalon tallista. En arvosta start/stop systeemiä, koska asun pikkupaikkakunnalla jossa ei paljoa tarvitse pysähtyä, ei ainakaan yli 6 sekunniksi.

Muu ajo on maantieajoa, siellä start/stop on jopa vaarallinen.
Määrittele ’nykyinen auto’.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

start/stop

Kestäisiköhän "tavallinen" akku jos ei käytä start/stop systeemiä ollenkaan? Onko kukaan kokeillu?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta