Oletko tehnyt parannuksen?

Uskoonsyntynyt

Helluntailainen ystäväni on syntynyt uskovaan kotiin. Näyttää että hän elää oikein, oikein hieno ja keskustelutaitoinen ihminen. Hänen mukaansa siitä huolimatta on jossain vaiheessa tehtävä parannus. Se on voimakas kokemus, jossa tuntee Jumalan kutsun. Myös lestadiolainen perhetuttumme sanoi aikanaan luterilaiselle uskovalle äidilleni: sinä ja kaikki lapsesi joudutte h****ttiin, jollette tee parannusta. Pääosin olemme kuitenkin saavuttaneen aika hyvän elämän, olemme kaikki jo keski-iän ylittäneitä, eikä vanhempamme ole enää elossa.
Itse voin sanoa syntyneeni uskovasta kohdusta. En ole milloinkaan kokenut mitään erikoista kutsua, mutta lapsesta asti Jumala, kirkko ja uskonto ovat kuuluneet elämääni. Jos pitäisi tehdä parannus, en tiedä mitä muuttaisin, kun muutenkin elän niin oikein kuin mitä oikealla ymmärrän. On toki joitakin toimintatapoja, joita toinen pitää oikeana ja toinen vääränä. Tunnen syyllisyyttä heti, jos vähänkin teen väärin, sanon pahasti tms., ja enkä saa rauhaa, ennen kuin pyydän anteeksi tai muuten korjaan asian.
Kuuluuko siis parannuksen teko ja uskoon tulo lainkaan luterilaisuuteen vai onko lahkojen hapatusta?

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • usko.vai.uskonto

      Jumala, kirkko ja uskonto eivät taivaaseen vie. Jeesus on tie, totuus ja elämä.

      • Uskoonsyntynyt

        En ymmärrä vastaustasi. Pahoittelen. Minä tunnen Jumalan läsnäolon kirkossa ja usein muuallakin. Uskontoon kuuluu Jumala, Jeesus, rukous, usko ja paljon muuta. Kyllä uskon Jumalan johdattavan taivaaseen.


    • Tuohon on oikeastaan ainakin kaksi mahdollista vastausta, voi olla ihmisiä jotka ovat tavallaan olleet uskossa jo lapsesta saakka, ainakaan he eivät muista mitään tarkkaa aikaa ja hetkeä jolloin olisivat uskoon tulleet, ehkä kuitenkin jossakin vaiheessa ovat kuulleet kutsun ja mielessään siihen vastanneet myöntävästi, että he haluavat seurata Jeesusta ja totella häntä ja antaa elämänsä hänelle.


      Toinen vastaus on se että ihminen olisi ns. luulouskovainen/ hakee turvaa tekosyistä, kokee että en ole sen syntisempi kuin naapurikaan ja en nyt niin kovin paljon ole pahaa tehnyt ettenkö kelpaisi jne. Eli jos oman uskonelämänsä näkee suoritusten kautta, jos esittää tekosyitä sille miksi jo nyt olen kelvollinen, se on hieman huono merkki.

      • talven.henkäys

        Millaista on olla "tavallaan" uskossa"?
        Ja kuka palstalaisista voisi sanoa varmuudella toisesn ihmisen uskosta millaista ja miten paljon on oikeaa/riittävää uskoa?

        Annetaan Jumalan johdattaa ja jätetään omat rajoituksemme omaan arvoonsa.


      • ArtoTTTeikirjautunut
        talven.henkäys kirjoitti:

        Millaista on olla "tavallaan" uskossa"?
        Ja kuka palstalaisista voisi sanoa varmuudella toisesn ihmisen uskosta millaista ja miten paljon on oikeaa/riittävää uskoa?

        Annetaan Jumalan johdattaa ja jätetään omat rajoituksemme omaan arvoonsa.

        Tässähän oli kyse aloittajan kysymyksestä, kukaanhan ei toisesta varmuudella voi sanoa mitään, mutta hyvin monenlaista tapausta on olemassa. Joku on ns. siivosyntinen ja kokee ettei ole sen pahempi kuin naapurikaan ja omasta mielestä kaikki on jo silloin kunnossa ilman parannuksen tekoakin.


      • HMM___
        ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:

        Tässähän oli kyse aloittajan kysymyksestä, kukaanhan ei toisesta varmuudella voi sanoa mitään, mutta hyvin monenlaista tapausta on olemassa. Joku on ns. siivosyntinen ja kokee ettei ole sen pahempi kuin naapurikaan ja omasta mielestä kaikki on jo silloin kunnossa ilman parannuksen tekoakin.

        Jos parannuksella tarkoitetaan anteeksipyytämistä tehdyistä virheistä (synneistä) niiltä joita kohtaan on tehnyt väärin, niin silloin parannusta tekevät myös ateistit. Ei siihen mitään henkiolentoja tarvita.


      • HMM___ kirjoitti:

        Jos parannuksella tarkoitetaan anteeksipyytämistä tehdyistä virheistä (synneistä) niiltä joita kohtaan on tehnyt väärin, niin silloin parannusta tekevät myös ateistit. Ei siihen mitään henkiolentoja tarvita.

        Tuosta ei ollut kyse.


    • Johanneskalastaja

      Raamatussa puhutaan uudestisyntymisestä pelastuksen ehtona. Jeesus itse opetti näin. Ei tarkoita että on mukana uskonnossa vaan että on tehnyt henkilökohtaisen valinnan Jeesuksen puoleen. Se on kohtaaminen persoonan, Jeesuksen kanssa. Jotku sanovat että on pyytänyt Jeesusta elämäänsa, toiset että on antanut elämänsä Jeesukselle.

      Uudestisyntyminen on sitä että ihminen syntyy Jumalan Valtakunnan kansalaiseksi. Jumalan Pyhä Henki tulee ihmisen elämään ja ihminen tietää sen jälkeen että on ns. Herran oma. Hengellisestä elämästä tulee todellisuutta niin että se ei ole enää uskonto.

      Parannuksen teko on mielestäni sitä että ihminen haluaa kääntyä pois asioista jotka on Jumalan Sanan mukaan syntiä, luopua niistä. Niinhän Jeesuskin opetti että tehkää parannus ja uskokaa Evankeliumi.

      • HMM___

        Ongelma näissä vapaakirkoissa on se että JEESUS EI OLE HENKILÖKOHTAISESTI SIELLÄ vaan häntä näyttelevät tai Jeesukseksi itsensä kuvittelevat uskonnollisen liikkeen pastorit. Jeesus itse varoitti näistä jotka tulevat hänen nimissään. Teoistaan te tunnette heidät, sanoi Jeesus. Viimeaikaiset uutiset baptisteista USA:ssa ei anna hyvää kuvaa heistä.


      • varoituksen.sana

        Tuollainen "Herran oma" -uskonto voi osoittautua hyvin valheelliseksi uskomukseksi viimeistään Viimeisellä tuomiolla kun kirjat avataan Matt. 25 . Jeesuksen mukaan yllätyksiä tulee kumpaankin joukkoon.


      • uudestisyntynyt
        varoituksen.sana kirjoitti:

        Tuollainen "Herran oma" -uskonto voi osoittautua hyvin valheelliseksi uskomukseksi viimeistään Viimeisellä tuomiolla kun kirjat avataan Matt. 25 . Jeesuksen mukaan yllätyksiä tulee kumpaankin joukkoon.

        Vain aidosti uudestisyntyneet tietävät, että he ovat pelastettuja.
        Room 8
        8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        8:15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        8:16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        8:17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.


      • Johanneskalastaja
        HMM___ kirjoitti:

        Ongelma näissä vapaakirkoissa on se että JEESUS EI OLE HENKILÖKOHTAISESTI SIELLÄ vaan häntä näyttelevät tai Jeesukseksi itsensä kuvittelevat uskonnollisen liikkeen pastorit. Jeesus itse varoitti näistä jotka tulevat hänen nimissään. Teoistaan te tunnette heidät, sanoi Jeesus. Viimeaikaiset uutiset baptisteista USA:ssa ei anna hyvää kuvaa heistä.

        JEESUS ON HENKILÖKOHTAISESTI OMIENSA JOUKOSSA. Jeesus itse opetti että missä kaksi tai kolme on Hänen nimessään koolla, siellä Hän itse on heidän keskellään. Ei näkyvässä muodossa vaan Pyhän Henkensä kautta.


    • luterilainen

      "Kuuluuko siis parannuksen teko ja uskoon tulo lainkaan luterilaisuuteen vai onko lahkojen hapatusta?"

      Jeesuksen mukaan lapsen usko on esimerkki aikuisillekin siitä miten pitää uskoa. Sinulla on se. Parannusta (tunnustamme syntejä ja annamme anteeksi) teemme kuolemaamme asti niin kuin aloituksessasi kerroit.

      Asiasi ovat kunnossa. Siunausta elämääsi!

      • ghdfj6y6u8

        Sinä annat väärän todistuksen Jeesuksesta. Jeesus ei koskaan asettanut lasten uskoa esimerkiksi.


      • luterilainen
        ghdfj6y6u8 kirjoitti:

        Sinä annat väärän todistuksen Jeesuksesta. Jeesus ei koskaan asettanut lasten uskoa esimerkiksi.

        Etkö ole koskaan lukenut RAAMATUSTA kun Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." Vastaanottaminen merkitsee USKOA. Nämä lapset olivat pieniä sylilapsia. Jeesus sanoo myös "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, sen olisi parempi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. " Sinun kannattaisi miettiä asioita vähän tarkemmin ennen kuin möläyttelet täällä mitä sattuu.


      • Uskoonsyntynyt
        luterilainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut RAAMATUSTA kun Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." Vastaanottaminen merkitsee USKOA. Nämä lapset olivat pieniä sylilapsia. Jeesus sanoo myös "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, sen olisi parempi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. " Sinun kannattaisi miettiä asioita vähän tarkemmin ennen kuin möläyttelet täällä mitä sattuu.

        Tätä vastasta en ymmärrä, mitä Möläytin? Tunnen raamattua sen pohjalta mitä olen lapsesta asti kuullut pyhäkoulussa, myöhemmin koulussa ja kirkon penkissä, eli mielestäni aika laajasti. En lue raamattua. Tällä helluntailaisella ystävälläni on tapan lähettää minulle raamatunlauseita. Niitä joskus luen kun sattuvat käteen, ovat voimaannuttavia. Olen ottanut Uskon vastaan jo äitini kohdussa. Tuota viettelyjuttua en miellä mitenkään itseeni liittyvän, ihan outoa. Sorri, mutta olemme eri aaltopituuksilla. Jos haluat pitää itsesi korkeammalla aaltopituudella niin pidä vaan.


      • Uskoonsyntynyt
        luterilainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut RAAMATUSTA kun Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." Vastaanottaminen merkitsee USKOA. Nämä lapset olivat pieniä sylilapsia. Jeesus sanoo myös "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, sen olisi parempi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. " Sinun kannattaisi miettiä asioita vähän tarkemmin ennen kuin möläyttelet täällä mitä sattuu.

        Luterilainen, olitkin antanut vastauksen nimimerkille ghdfj6y6u8, et minulle. Pitikin lukea viestejä alhaaltapäin. Kiitos siunauksen toivotuksesta!


      • ghdfj6y6u8
        luterilainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut RAAMATUSTA kun Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." Vastaanottaminen merkitsee USKOA. Nämä lapset olivat pieniä sylilapsia. Jeesus sanoo myös "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, sen olisi parempi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. " Sinun kannattaisi miettiä asioita vähän tarkemmin ennen kuin möläyttelet täällä mitä sattuu.

        Sinä luterilainen et osaa lukea Raamattua ja sinä valehtelet niinkuin jo edellä sanoin. Siksi sinun siunauksen toivotuksesikin on enemmänkin kirouksen toivotusta. Näin sinä kirjoitit:
        "Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." "

        Jeesus ei sano, että lapsi olisi ottanut uskon vastaan tai Jeesus ei asettanut lasta esimerkkiuskovaiseksi. Tuo on luterilaista harhaoppia ja valetta.

        Mitä Jeesus sitten sanoi? Hän sanoi, että AIKUISEN on otettava vastaan usko. Miten usko on otettava vastaan? Niinkuin lapsi ottaa vastaan lahjoja. Usko on siis otettava vastaan lapsenomaisesti, kiitollisena ja luottavaisena.

        Jeesus asetti lapsen aikuisille esimerkiksi sellaisena henkilönä, joka osaa ottaa lahjoja vastaan oikein. Sillä lapset ovat kiitollisia ja innostuneita, kun he saavat lahjoja. Lapset ovat hyviä lahjojen vastaanottajia. Pystyykö aikuinen ottamaan taivaan valtakunnan vastaan sillä tavalla. Aikuiset ovat hyvin varautuneita, epäluuloisia ja omasta mielestään viisaampia kuin Jumala, sellaisen on vaikea ottaa vastaan Jumalalta mitään. Sellainen ääliö sinäkin olet luterilainen.


      • ettäsilleesti
        luterilainen kirjoitti:

        Etkö ole koskaan lukenut RAAMATUSTA kun Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." Vastaanottaminen merkitsee USKOA. Nämä lapset olivat pieniä sylilapsia. Jeesus sanoo myös "Joka viettelee yhdenkin näistä pienistä jotka uskovat minuun, sen olisi parempi että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. " Sinun kannattaisi miettiä asioita vähän tarkemmin ennen kuin möläyttelet täällä mitä sattuu.

        Minulle lapsen usko ja lapsellinen usko ovat eri asioita, eikä niitä pidä sekottaa. Lapsen usko on yksinkertaisimmillaan luottamusta siihen, että Jumalalla on homma hallussa. Lapsellinen usko taas luulee tietävänsä miten Jumala toimii, tai ei toimi.


      • hupu.tupu.ja.lupu
        ghdfj6y6u8 kirjoitti:

        Sinä luterilainen et osaa lukea Raamattua ja sinä valehtelet niinkuin jo edellä sanoin. Siksi sinun siunauksen toivotuksesikin on enemmänkin kirouksen toivotusta. Näin sinä kirjoitit:
        "Jeesus sanoo: "Joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei pääse sinne sisälle." "

        Jeesus ei sano, että lapsi olisi ottanut uskon vastaan tai Jeesus ei asettanut lasta esimerkkiuskovaiseksi. Tuo on luterilaista harhaoppia ja valetta.

        Mitä Jeesus sitten sanoi? Hän sanoi, että AIKUISEN on otettava vastaan usko. Miten usko on otettava vastaan? Niinkuin lapsi ottaa vastaan lahjoja. Usko on siis otettava vastaan lapsenomaisesti, kiitollisena ja luottavaisena.

        Jeesus asetti lapsen aikuisille esimerkiksi sellaisena henkilönä, joka osaa ottaa lahjoja vastaan oikein. Sillä lapset ovat kiitollisia ja innostuneita, kun he saavat lahjoja. Lapset ovat hyviä lahjojen vastaanottajia. Pystyykö aikuinen ottamaan taivaan valtakunnan vastaan sillä tavalla. Aikuiset ovat hyvin varautuneita, epäluuloisia ja omasta mielestään viisaampia kuin Jumala, sellaisen on vaikea ottaa vastaan Jumalalta mitään. Sellainen ääliö sinäkin olet luterilainen.

        Miksi et käytä rekattua nikkiäsi usko.vainen?


    • ettäsilleesti

      Minäkin olen kasvanut helluntailaisessa kodissa. Mutta en ole koskaan allekirjoittanut sitä, että uskoon tulo - tai parannuksen teko - on yksi voimakas kokemus, jonka päivämäärän ja kellonajankin muistaa loppuelämänsä.

      Olemme ihmisinä erilaisia ja Jumala lähestyy jokaista eri tavoin. Emmekä me oikeastaan tule uskoon, vaan usko tulee lahjana meihin. Se voi tapahtua myös vähitellen ja hiljaa. Yhtenä päivänä vain tietää olevansa Jumalan lapsi.

      Parannuksen teko on syntien tunnustamista ja Jumalan armoon turvaamista. Täydellistä meistä ei tule. Ja sen vuoksi parannuksen teon pitäisi olla kristitylle jokapäiväinen tapahtuma.

      • hihula

        Kukaan henkiolento ei ole ottanut yhteyttä ja pyytnyt rukoilemaan, toistaiseksi.


    • Uskoontulo on jokaisella ihmisellä omanlaisensa. Joku on voinut olla uskossa pienestä pitäen, eikä osaa kertoa selvää ajankohtaa, milloin on huomannut seuraavansa Jeesusta. Kirkkokunnalla ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Itsekin olen Vapaakirkossa kuullut useamman todistuksen, jossa henkilö on kertonut, ettei osaa sanoa mitään yksittäistä uskoontulohetkeä, vaan on kasvanut uskoon pienestä saakka.

      Siunausta sinulle.

      • näin.minulla

        Minä olin lapsena vielä kymmenenvuotiaanakin hyvin uskovainen. Mutta aikuistumisen myötä oma kriittinen ajattelu, tieto maailmasta, luonnontieteistä, psykologiasta ja raamatuntutkimuksesta ovat tehneet minusta lähes ateistin. tai ainakin agnostikon. Minun tieni on siis kulkenut uskosta epäuskoon. Lapsena en päättänyt uskoa ,enkä aikuisena ole päättänyt olla uskomatta. Asiat vain kulkevat näin.


      • HMM___
        näin.minulla kirjoitti:

        Minä olin lapsena vielä kymmenenvuotiaanakin hyvin uskovainen. Mutta aikuistumisen myötä oma kriittinen ajattelu, tieto maailmasta, luonnontieteistä, psykologiasta ja raamatuntutkimuksesta ovat tehneet minusta lähes ateistin. tai ainakin agnostikon. Minun tieni on siis kulkenut uskosta epäuskoon. Lapsena en päättänyt uskoa ,enkä aikuisena ole päättänyt olla uskomatta. Asiat vain kulkevat näin.

        Minä tunnen pappejakin jotka ovat tulleet pois uskosta. He eivät yleensä kerro sitä julkisesti koska haluavat pitää työnsä. Minusta se on vahinko ettei voi olla rehellinen. Minä keskustelen mielelläni ateistien kanssa. He ovat viisaita ja ajattelevia. Samaa ei voi valitettavasti sanoa monesta uskovaisesta.


      • Jumalan olemassaoloon uskominen ei vielä tee kenestäkään uskovaista saatika pelasta ketään.


      • Ei ole poistettu. Miksi minun nikkini sinua kiinnostaa?


    • Sana

      Olen törmännyt sellaiseenkin, että tuota vaatimusta Tee parannus käytetään lyömäaseena. Niinkuin sen vaatija olisi toista parempi jotenkin.
      Meidän kaikkien on tehtävä parannus. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea. Tämä koskee nimenomaan uskovia.
      Olemme samalla viivalla Jumalan edessä.
      Jeesus on välimies ihmisen ja Jumalan välissä. Voimme lähestyä Jumalaa vain Jeesuksen kautta. Jolla ei ole poikaa (Jeesusta), hänellä ei ole isääkään (Jumalaa).
      Kun rukoilemme ja pyydämme, että voisimme käsittää Raamattua, se avautuu meille kyllä.

    • Uskoonsyntynyt

      Kiitos vastaajille. Luin ne nyt pikaisesti, mutta perehdyn myöhemmin tarkemmin. Ainakaan ei ole aikaa verrata itseäni naapureihin, ei aavistustakaan miten oikein tai väärin elävät.
      Olin kerran kotisrk:n järjestämän naistenpäivän vietossa. Luennoitsija mainitsi, että hän pystyy näkemään ihmisestä päällepäin, onko tämä todellisessa uskossa vai ei. Minä olisin mennyt vapaaehtoisena eteen testattavaksi, mutta toinen henkilö, se joka oli tilaisuuden järjestänyt, ei päästänyt. enkä sitten ruvennut inttämään ja sotkemaan ohjelmaa. Olin valmis kuulemaan että en ole uskovainen, mutta tietenkin siitä olisi syntynyt keskustelu, olisin ehkä pyytänyt häntä "korjaamaan itseni". Onko tällainen päällepäin uskovaisuuden näkeminen mielestänne mahdollista?

      • magian.houkutus

        "Onko tällainen päällepäin uskovaisuuden näkeminen mielestänne mahdollista?"

        -Ei ole mahdollista. Joka sellaista uskottelee, hän on noita. Vain Jumala näkee.


      • tois.pualt.jokke
        magian.houkutus kirjoitti:

        "Onko tällainen päällepäin uskovaisuuden näkeminen mielestänne mahdollista?"

        -Ei ole mahdollista. Joka sellaista uskottelee, hän on noita. Vain Jumala näkee.

        Tuollaisia maagikkoja on luterilaisen kirkon papistossakin. Esimerkiksi Turun Mikaelinkirkon kirkkoherra tietää omasta mielestään kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei. Siinä kirkkoherra kuvittelee itsestään kyllä liikoja ja asettaa itsensä jo Jumalankin asemaan. Tuollaiset kuvitelmat kuuluvat lähinnä vapaakirkkojen agendaan ei luterilaisuuteen.


      • kristitty_mies
        tois.pualt.jokke kirjoitti:

        Tuollaisia maagikkoja on luterilaisen kirkon papistossakin. Esimerkiksi Turun Mikaelinkirkon kirkkoherra tietää omasta mielestään kuka on oikeassa uskossa ja kuka ei. Siinä kirkkoherra kuvittelee itsestään kyllä liikoja ja asettaa itsensä jo Jumalankin asemaan. Tuollaiset kuvitelmat kuuluvat lähinnä vapaakirkkojen agendaan ei luterilaisuuteen.

        Joka panee oman uskonsa lähimmäiselleenkin mittapuuksi, häntä minä kehoitan tarkastelemaan omaa uskoaan olisiko siinä kenties parannettavaa.


    • ParannuksenTekeminen

      Helluntaiseurakunnassa kasvaneena ja edelleenkin helluntaiseurakunnan yhteydessä elävänä muutama kommentti:

      1.
      Ei parannuksenteko ole välttämättä voimakas kokemus, ei helluntaiseurakuntien keskuudessakaan. Ihmiset kokevat asioita eri tavalla.

      2.
      Ihminen voi olla uudestisyntynyt uskovainen ilman, että on ollut yhtä dramaattista hetkeä, jolloin on kokenut itsensä erityisen syntiseksi ihmiseksi ja pyytänyt Jumalalta anteeksiantoa.

      3.
      On sellaisiakin tapauksia, että ihminen on uudestisyntynyt Jumalan Sanan kautta (julistetun, luetun, uskon synnyttäneen), ihminen on ottanut sanan vastaan ilolla, mutta vasta vuosien päästä ihminen on kokenut itsensä syntiseksi Jumalan edessä. Vasta sen kautta hän on löytänyt myös Jumalan suuren armon.

      4.
      Sitten ajattelen, kun mainitsit, että tunnet syyllisyyttä, jos teet vähänkin väärin: Toisaalta Jumala on laittanut meihin omantunnon. Toisaalta kasvatuksemme vaikuttaa siihen, millainen omatuntomme ja taipumuksemme kokea syyllisyyttä väärintekemisemme jälkeen ovat. Pelkästään niiden perusteella ei voi mielestäni tehdä johtopäätöstä, elääkö ihminen "kristillisessä parannuksenteossa".

      RAAMATUSTA JOITAIN POIMINTOJA PELASTAVASTA USKOSTA:

      A.
      "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan."
      (Paavalin kirje Rooman seurakunnalle, 10. luku, jakeet 9-10)

      KYSYMYS 1: Uskotko tämän, ja oletko tunnustanut tämän suullasi?

      B.
      "Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet. Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja että hän näyttäytyi Keefaalle, sitten niille kahdelletoista. Sen jälkeen hän näyttäytyi yhtä haavaa enemmälle kuin viidellesadalle veljelle..."
      (Paavalin 1. kirje Korintton seurakunnalle, luvun 15 alusta)

      KYSYMYS 2: Uskotko nämä asiat? Uskotko, että Kristus on kuollut syntiemme tähden (ja juuri sinun syntiesi tähden), että hänet haudattiin, että hän nousi kuolleista ja näyttäytyi sen jälkeen usealle henkilölle? Usko näihin asioihin on asetettu pelastuksen "ehdoksi".

      C.
      Jeesuksen sanoja Nikodemokselle (Johanneksen evankeliumin 3. luku):
      3: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
      5: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan." (useimmat sanovat veden viittaavan tässä ainakin Jumalan sanaan, monet sen lisäksi myös kasteeseen)
      13-16: "Ei kukaan ole noussut ylös taivaaseen, paitsi hän, joka taivaasta tuli alas, Ihmisen Poika, joka on taivaassa. Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän, että jokaisella, joka häneen uskoo, olisi iankaikkinen elämä. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."

      EHDOTUS: Jos olet epävarma pelastuksestasi, "uskossaolostasi" ja "parannuksenteostasi", niin voit ihan hyvin rukouksessa sanoa Jumalalle, että uskot nämä edellä mainitut asiat. Voit rukouksessa (mieluummin ääneen) tunnustaa Jeesuksen Herraksi. Ja ei siitä haittaa ole, jos sanot Jumalalle ääneen myös jotain tällaista: "jos en vielä ole sinun lapsesi, niin haluan tulla sinun lapseksesi. Jos en vielä ole sisällä Jumalan valtakunnassa, uudestisynnytä minut sinun valtakuntaasi Henkesi kautta. Jeesus, uskon sinuun. Jeesus, haluan 'seurata' sinua."

      Jos teet tämän sydämestäsi (eikä tarvitnne kaivella sitä, kuinka syvällä sydämessä asia tapahtuu...), niin vähintäänkin sen jälkeen sinun pitäisi olla sisällä pelastavassa uskossa, olla uudestisyntynyt, olla Jumalan lapsi.

      Mitä parannuksentekoon tulee, niin sitäkin voi rukoilla, esim. jotenkin näin: "Jeesus, auta minua tulemaan enemmän kaltaiseksesi. Paljasta minulle asioita, jotka ovat tämän esteenä. Johdata minua elämässäni." Jos tämän tekee sydämessään, niin ehkäpä Jumala alkaa vähitellen näyttää uusia asioita, joista SAA tehdä parannusta. Se voi olla pieniäkin asioita: motiiveja, asenteita ym.

      • lähimmäisiä.kaikki

        Parannuksen tekoon riittää kun vaan parantaa omaa asennettaan lähimmäisiin. Lähimmäisiä ovat nykyisten tiedotusvälineiden ansiosta kaikki maailman ihmiset.


    • Se.on.mielenmuutos

      Parannus merkitsee mielenmuutosta. Se tarkoittaa myös sitä että uskovainen luopuu uskostaa tai tulee uuteen uskoon.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14846
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    10. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3039
    Aihe