Vanhat saarnaajat, ajatuksia heistä

voinko_uskoa

Onko vai ei oikeassa tämä Kristillisyys yksin? En nyt mieti sitä, mutta kiinnostaisi muiden tämän palstan käyttäjien kokemukset, tunteet, tunnelmat ja ajatukset vanhoista edesmenneistä meille niin rakkaista tai mahdollisesti myös ei rakkaista saarnaajista.

Minulle Kalle L oli ja on vieläkin ykkönen. (Muistan viimeisiä saarnojaan Viinikankadulta kun hieman silloin epäilin onko kaikki se totta mitä häneltä olin 60 -luvun alulta asti kuullut).

Joel A myös piirtyy meileeni paremmin kuin Eelis.

EeroH mieleenjäänyt hyvässä kuten VViljanen ja EinariK. Myös IMielonen oli karismaattinen minulle.

ENousiainen Turussa oli nuorelle hyvä hahmo.

Paljon oli myös lähetysmiehiä, joita nineltä tunsi ja toki saarnoja kuuli mutta ei ehkä tarkkaan kuunnellut.
Sitten suuri joukko saarnaajia joita vaikka kuunteli ei oikein saanut kiinni, eivät kai osanneet uskosta oikein "kirkastaa".

Lähetysmiehiksi "painettiin" 80 -luvulla sellaisia, joita en oikein osannut ajatella edes hyviksi paikallissaarnaajiksi. Mutta ymmärrän kyllä sen, kun parempiakaan ei ehkä ollut tarjolla. Ja jos uskoo, että Pyhä Henki ne sanat suuhun tuo, niin vaikka minut olisi lähetysmieheksi laitettu, asia on ihan ok.

153

1643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • UskotaanTänäänJeesukseen

      Tuttuja ovat. Tunteet ovat mitä itse kullakin ovat. Tunteiden mukaan ei kukaan kuitenkaan pelastu, vaan uskomalla Jumalan sanaan sellaisena kun se on Raamatussa kirjoitettu.

      Edesmenneiden pujujien vertailu tai muu julkinen arviointi jälkikäteen ei ole sopivaa.

      • siksipäonkinvastuu

        Olisi hyvä ymmärtää että tämän päivän lestalaiset ovat niiden tilille menneiden opetuksien tulosta, suurelta osin !

        Koska lestoilla on paljon käsityksiä joita ei löydy Raamatusta, niin mistä ne ovat sitten kotoisin ellei menneiden puhujien puheista.


      • siksipäonkinvastuu kirjoitti:

        Olisi hyvä ymmärtää että tämän päivän lestalaiset ovat niiden tilille menneiden opetuksien tulosta, suurelta osin !

        Koska lestoilla on paljon käsityksiä joita ei löydy Raamatusta, niin mistä ne ovat sitten kotoisin ellei menneiden puhujien puheista.

        Jokaisella julistajalla on vastuu valinnasta: Ottaako sanoja Raamatusta vai toisilta puhujilta. Profeetta varottaa puhumasta toisten sanomisia.


      • JeesuksessaOnPelastus
        siksipäonkinvastuu kirjoitti:

        Olisi hyvä ymmärtää että tämän päivän lestalaiset ovat niiden tilille menneiden opetuksien tulosta, suurelta osin !

        Koska lestoilla on paljon käsityksiä joita ei löydy Raamatusta, niin mistä ne ovat sitten kotoisin ellei menneiden puhujien puheista.

        Esikoislestadiolainen perinne on jo aiemmin syntynyt, kun nämä avauksessa mainitut henkilöt ovat julistustyössä olleet. Esikoislestadiolainen perinne on jo 1800 luvun puolelta lähtöisin.

        Ensimmäisten hajaannusten aika joka alkoi 1800 luvun loppupuolella on ollut hyvin traaginen kokemus. Sen myötä on tämä vain me pelastumme oppi syntynyt, jonka tavoitteena on muiden kristittyjen, kuin oman porukan, sysäämninen helvettiin.
        Sellainen oppi ei voi mitenkään menstyä Kristuksen seurakunnassa, jossa kaikki Kristukseen uskovat pelastuvat, kautta koko maapallon.

        Liikehän on alunperinkin ollut pietististä herrnhutilaisuutta, jonka juurewt ovat jossakin 1700 luvulla. Ei lestadiolaisuus ole mitään taivaasta tippunut yht'äkkiä.

        Herrnhutilaisuus on kristillinen herätysliike, jonka katsotaan olevan lähtöisin pietismistä. Herrnhutilaisuus syntyi kreivi Nikolaus Ludwig von Zinzendorfin maatilalla Böömissä 1700-luvulla. Herrnhut tarkoittaa suomeksi ”Herran katseen alla” (tai ”Herran suoja”). Zinzendorf otti vastaan vainottuja kristittyjä eri liikkeistä. Hänen maatilalleen tuli bööminveljiä, hussilaisia, metodisteja ja schwenckfeldiläisiä.


      • JosKerranToistoKirkastuu
        vihne kirjoitti:

        Jokaisella julistajalla on vastuu valinnasta: Ottaako sanoja Raamatusta vai toisilta puhujilta. Profeetta varottaa puhumasta toisten sanomisia.

        Jos tai kun saarna on Jumalan Sanaa, niin kyllä sen voi edelleen jakaa.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Jokaisella julistajalla on vastuu valinnasta: Ottaako sanoja Raamatusta vai toisilta puhujilta. Profeetta varottaa puhumasta toisten sanomisia.

        Niihin vanhojen edesmenneiden saarnaajien sanomisiin monet nykysaarnaajat puheensa perustavat, kuten tekivät suuri osa niistä edesmenneistäkin saarnaajista.

        Miten voi luottaa heidän puheisiinsa? Onko se oppi, noin 120 vuotta siten joidenkin ihmisten, siis aivan muutaman tai jopa ehkä vain yhden ihmisen, keksimä oppi? Että vain tämä kristillisyys pelastaa? Sitähän seurakunnassa saarnataan .

        Kuinkahan paljon nämä nykyhetken vanhat saarnaajat ovat ehtineet ajatella sitä, mitä viestiä tämän lyhyen ajan, jonka ovat sitä tehneet, ovat seurakunnalle kertoneet? Ja miksi he ovat sen tehneet? Hehän ovat kuitenkin jatkaneet vain esikoislestadiolaisuuden, 1902 lestadiolaisuudesta eronneen joukon, perinneuskoa, jossa opetataan, että vain me pääsemme taivaaseen, koska vain meillä on Pyhä Henki keskuudessamme.

        Kuitenkin jokainen Raamattuun tutustunut tietää, että millään lestadiolaisjoukolla ei ole yksinoikeutta Pyhään Henkeen, vaikka lähes jokaisessa niistä niin vakuutetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niihin vanhojen edesmenneiden saarnaajien sanomisiin monet nykysaarnaajat puheensa perustavat, kuten tekivät suuri osa niistä edesmenneistäkin saarnaajista.

        Miten voi luottaa heidän puheisiinsa? Onko se oppi, noin 120 vuotta siten joidenkin ihmisten, siis aivan muutaman tai jopa ehkä vain yhden ihmisen, keksimä oppi? Että vain tämä kristillisyys pelastaa? Sitähän seurakunnassa saarnataan .

        Kuinkahan paljon nämä nykyhetken vanhat saarnaajat ovat ehtineet ajatella sitä, mitä viestiä tämän lyhyen ajan, jonka ovat sitä tehneet, ovat seurakunnalle kertoneet? Ja miksi he ovat sen tehneet? Hehän ovat kuitenkin jatkaneet vain esikoislestadiolaisuuden, 1902 lestadiolaisuudesta eronneen joukon, perinneuskoa, jossa opetataan, että vain me pääsemme taivaaseen, koska vain meillä on Pyhä Henki keskuudessamme.

        Kuitenkin jokainen Raamattuun tutustunut tietää, että millään lestadiolaisjoukolla ei ole yksinoikeutta Pyhään Henkeen, vaikka lähes jokaisessa niistä niin vakuutetaan.

        Jo vain!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jo vain!

        Mitä sie meinaat ku noin kirjotit? Aatteletko sammaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sie meinaat ku noin kirjotit? Aatteletko sammaa?

        En!


    • Raamatussa on kehotus: Muistakaa opettajianne, jotka teille evankeliumia saarnanneet ovat ja katsokaa millainen loppu heidän mmenollansa on. Se on totta, ettei ketään edesmennyttä puhujaa tai puhumatonta, pidä antaa ikäänkuin raadeltavaksi. Jos ei ole hyvää sanottavaa, ei kannata sanoa mitään. Minä olen tullut siihen johtopäätökseen, että armo on pelastus kaikille, niillekkin joita on jonakin pidetty.

      Joitakin välähdyksiä on jäänyt mieleen. VViljasen kasvot loistivat kuin aurinko, kun hänet viimeksi kohtasin. Olavi Savosta jäi mieleeni juttu, kun joskus viimeisinä vuosina häntä kuskasin palvelutaloon. Hän oli siinä 90 korvilla, kun hän sanoi: Semmosta rollaattorikin tarjosivat, mutta jos sellasen ottaa, niin sitä saa työntää koko loppuelämänsä.

    • VAINJeesusPelastaa

      Avaaja kysyi onko tämä kristillisyys yksin oikeassa. Ei ole, eikä kaksinkaan. Kukaan ihminen, tai ihmisten muodostama yhteisö ei ole oikeassa, - vaan väärässä.

      Mutta:

      Fil. 3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen

      • tääontätäkin

        Ihanko olet kaikki menettänyt, saanen epäillä sitä jonkin verran !

        MUTTA, jos se on totta, olet kaiketi nytkin vankilassa, et omist amitään muuta kuin vaaterämät päälläsi, sellainen oli todellisuus tuon kirjeen kirjoittajalla.

        meillä ja teillä olisi hyvä kirjoittaa oma jae, jossa painopiste on siinä että mitään ei ole haluttu menettää sen kalliin pelastuksen tähden.


    • siininkorvessaympyrää

      MInä olen kaiken ikäni ollut paljon vesillä eri syistä ja olen huomannut että venettä on ohjattava kaiken aikaa jos mielii välttyä karikoilta ja eksymisiltä.

      muistan kerran kuinka paksussa sumussa lähdin jostain tarkoituksena tula kotirantaan. aikani ejettuani poäädyin siihen mistä oli lähtenyt, eli ajoin kilometristolkulla ympyrää.

      Hengellisessä kontekstissa käy ihan samoin ellei ole selvät merkit jonka mukaan ohjataan ja korjataan suuntaa, eikä pyritä sementoimaan aina nykyhetken käsityksiä.

      Raamatussa mainitaan Berean uskovista että h eolivat jalompia, koska tarkistivat aina Raamatuistaan oliko niin kuin oli heil epuhuttu.

      Niitä puhujia kyllä riittää, mutta missä ovat ne jotka puhutun tarkistavat Raamatun sisältä!

    • AnnaOhjatJumalalle

      Raamattu tarvitaan. Tuo on totta. Mutta sanasta ei avaudu mitään jos se jää ihmisjärjen päätelmien tasolle. Joka ei luovuta Jumalalle elämänsä ohjaksia, niin hän jää järkitiedon omien tuntidensa ja toisten mielipiteidem varaan.

      • OnksTietoo

        Mitä tarkoitat? Miten sitä Raamattua muuten kuin ihmisjärjellä availet?

        Kerroppa se nyt aluksi.


      • AnnaOhjatJumalalle
        OnksTietoo kirjoitti:

        Mitä tarkoitat? Miten sitä Raamattua muuten kuin ihmisjärjellä availet?

        Kerroppa se nyt aluksi.

        Sitten kun Raamattu alkaa lukemaan sinua, ja sinä tyhjenet kaikesta omastasi, niin tiedät jotakin tästä.

        Jos näin onnellisesti kävisi.


      • Sanankuulossa

        Kun Sanaa lukee ja sitä kuuntelee, niin kyllä ihan varmasti uskovaa ihmistä Pyhä Henki neuvoo ja opettaa ymmärtämään luettua ja kuultua. Ei ihmisjärjellä Sana avaudu niin, kuin se avautuu Pyhän Hengen ohjauksella, kun siihen Sanaan uskoo, sen ymmärtää, eikä keskity ihmisjärjen selityksiin siitä.
        Kun kuuntelee monella eri suulla saarnattua Sanaa, saman Raamatunpaikan pohjalta, niin kyllä siinä saa kuulla hyvin erilaisia tulkintoja ja ymmärryksiä luetusta. Jokainen myös lisää omia ymmärryksiään, jotka jollainen tavalla liittyvät luettuun Sanaan - siis ihmisoppia mukana.


    • nytontärkeäpaikka

      Kokeilleenpas laittaa yski ahkerasti lutetrin ja lestojen taholta siteerattu Raamatun kohta niin nähdään pian miten siinä käy kun pitäisi n'hdä mitä se oikeasti sanoo ja mitä itsekunkin oppiin sopii nähdä, ok !

      "27. Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
      28. Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?"
      29. Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt."
      30. He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? "

      Siinä se, ja nyt vain kertomaan mitä siinä Jeesus oikeasti sanoo ja kenelle ja miksi ?!

      Lutterin väki ja lestaväki useat heistä n'äkee siinä vain yhden asian ja se on se ikisiteerattu joka paikkaan sovitettu eli, ..." se on Jumalan teko jne..."!

      ja oikeasti siinä ei ollenkaan ole siitä kyse, mutta kertokaapas nyt mistä siinä on kyse ok !

    • PysyppäPoissa

      Sulla on kristinuskon vastaiset asenteet, sekä kiellät Kristuksen ruumiin ja veren nauttimisen. Ja ilman Jumalan lahjoittamaa uskoahan ei Kristuksen ruumista ja verta voi kukaan nauttiakkaan.

      Luther uskoi Kristukseen ja kirkasti Jumalan sanaa. Lutherilla ei ole mitään väkeä.

    • Vasenjalkainen

      Esikoislestadiolaisuudessa ollessani usein kuulin saarnattavan, että "näin ovat vanhat saarnaajat sanoneet tästä asiasta".

      Olen aina kyseenalaistanut tuon pesrustelun. Asiat pitäisi pystyä perustelemaan Raamatun sanalla eikä vanhojen saarnaajien mielipiteiden perusteella.

      Siinäkin herätysliikkeessä on ollut niin kirjava joukko saarnaajia, että mielipiteet ovat menneet ristiin monta kertaa.

    • KaikkiOnValmistettu

      Oikeassa olet. 10 pistettä tästä vastauksesta. Silloin menee aina pieleen kun aletaan apinoimaan toinen toisiaan ja edeltäneitä sukupolvia. Raamattu on elävää JUmalan sanaa, se ei ole mikään perinnekirja. Sitten kun yksi perinteen vaalija tulkitsee pieleen ja seuraava taas vahvistaa, niin lopulta ollaan kaukana Kristuksesta, joka on syntisten synnit jo sovittanut 2000 vuotta sitten. Tämä evankeliumi pitää vain USKOA.

      • Vasenjalkainen

        Mutta miksi perustellaan siteeraamalla vanhoja saarnaajia?

        Luulempa että siksi, kun puhujat ovat kuunnelleet vanhoja saarnaajia koko ikänsä eivätkä ole opiskelleet Raamattua varsinaisesti, niin heidän tietämyksensä ovat paljolti näiden vanhojen saarnojen varassa. Lisäksi, kun herätysliikkeessä ei suvaita saarnojen valmistelua, niin ymmärrettävästi vaikea on puheita Raamatulla perustella.


    • VäliHuomautusVain

      Ongelmahan on kun joku yksittäinen Teuta tai tonttu alkaa yksin ymmärtämään enempi ku koko seurakunta Aletaan keräämään omalle kuningas ajatukselle tukea Silloin mennään metsään ja lujaaa
      Sen me olemme nähneet ja tällaisesta työstä ovat kaikki eriseurat alkaneet

      • Alkaen mistä ja milloin? Eikös yksi porukka lähtenyt ja perustanut seuran nimeltä VanhaLestadiolaisKristillinenYhdistys? Juuresta lähti.


      • PidäTotuusMielessäsi

        Tuo on täyttä paskapuhetta, että joku yksilö riviseurakuntalaisista hajoittaisi seurakunnan. Syy Esikoislestadiolaisuuden hajaannukseen on johtajiston luopuminen Kristuksen opista ja siirtyminen "tämä kristillisyys ja lapinluottamus"- Jumalan palvelijoiksi.


      • eiköpä_näin_ole
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        Alkaen mistä ja milloin? Eikös yksi porukka lähtenyt ja perustanut seuran nimeltä VanhaLestadiolaisKristillinenYhdistys? Juuresta lähti.

        Kyllä "tielläkenvaeltaa" esitti hyvän kysymyksen. Kiitos siitä.

        Miksi "VäliHuomautusVain" pystyy näkemään asian vain niin, että muut menevät metsään ja ja lujaa. Ymmärtääköhän esimerkiksi lainkaan mitä tapahtui 1902? Kuka silloin lähti eriseuraan.

        Silloin tosin ainakin jossakin paikkakunnalla pidettiin klo 12 toisen porukan ja klo 15 toisen porukan seurat (esikoiset ja vanhoilliset) samassa entisessä yhteisessä rukoushuoneessa. Esikoiset, pienempi ryhmä (oliko siis eriseura) maksoi vuosikaudet vuokraa kun sai kokoontua kyseisessä rukoushuoneessa, joka siis jäin vanhoillisille. Kuten nyt 2016 ne jäivät Esikoislestadiolaiset ry:lle.

        Sovintokokouksen epäonnistutta noin kymmenen vuoden jälkeen hajaannuksesta alettiin kokoontua muualla VLKY:n (eriseura?) toimesta.


      • eiköpä_näin_ole kirjoitti:

        Kyllä "tielläkenvaeltaa" esitti hyvän kysymyksen. Kiitos siitä.

        Miksi "VäliHuomautusVain" pystyy näkemään asian vain niin, että muut menevät metsään ja ja lujaa. Ymmärtääköhän esimerkiksi lainkaan mitä tapahtui 1902? Kuka silloin lähti eriseuraan.

        Silloin tosin ainakin jossakin paikkakunnalla pidettiin klo 12 toisen porukan ja klo 15 toisen porukan seurat (esikoiset ja vanhoilliset) samassa entisessä yhteisessä rukoushuoneessa. Esikoiset, pienempi ryhmä (oliko siis eriseura) maksoi vuosikaudet vuokraa kun sai kokoontua kyseisessä rukoushuoneessa, joka siis jäin vanhoillisille. Kuten nyt 2016 ne jäivät Esikoislestadiolaiset ry:lle.

        Sovintokokouksen epäonnistutta noin kymmenen vuoden jälkeen hajaannuksesta alettiin kokoontua muualla VLKY:n (eriseura?) toimesta.

        On se merkillistä miten uskovat voivat olla niin pahoja toisilleen. Kuvitellaan, että toinen ei ole matkalla sinne mihin minä olen menossa, ei ole samassa joukossa, on omia mutkia matkassa, ei osaa olla kuulianen, jollekin muulle kuin Sanalle.
        Kun ihminen saa elää Hengessä, niin silloin ei todellakaan ole syytä, kykyä ja tarvetta olla syyttelemässä ja tuomitsemassa toisia. Ongelmana hengellisissä asioissa ihmisten kanssa on se, että niin pienestä, ulkoisestakin asiasta, voi saada aikaan tuomion hengen ja syytökset.
        Siispä - kukaan ei pysty menemään kenenkään uskoa oikeaksi tunnistamaan. Nyt voin olla Hengessä, kohta voin olla muun kuin Hengen vallassa, ja mitä sitten, jos silloin ylkä saapuu???


      • eiköpä_näin_ole

        Kiitos, kirjoitat sanoiksi tiivistäen juuri samaa mitä minä ajattelen joskus tai useinkin nykyisin. En toki ajattele samoin kuin sinä kaikesta tai kuin kukaan muukaan kaikesta. Jokainenhan me omat ajatukset ajattelemme. Vaikka koittaisimme järjen kuunvaloa kuinka polkea alas.


      • MiksiPanettelette
        tielläkenvaeltaa kirjoitti:

        On se merkillistä miten uskovat voivat olla niin pahoja toisilleen. Kuvitellaan, että toinen ei ole matkalla sinne mihin minä olen menossa, ei ole samassa joukossa, on omia mutkia matkassa, ei osaa olla kuulianen, jollekin muulle kuin Sanalle.
        Kun ihminen saa elää Hengessä, niin silloin ei todellakaan ole syytä, kykyä ja tarvetta olla syyttelemässä ja tuomitsemassa toisia. Ongelmana hengellisissä asioissa ihmisten kanssa on se, että niin pienestä, ulkoisestakin asiasta, voi saada aikaan tuomion hengen ja syytökset.
        Siispä - kukaan ei pysty menemään kenenkään uskoa oikeaksi tunnistamaan. Nyt voin olla Hengessä, kohta voin olla muun kuin Hengen vallassa, ja mitä sitten, jos silloin ylkä saapuu???

        Eivät uskovat toisilleen pahoja ole.

        Paha on hän joka uskoa tunnustavana ei epäuskoisille kerro mihin epäusko ihmisen vie, elämän päätyttyä.

        Netti ei kerro mitään. Tuo on jatkuvasti toistuvaa tyhjää uskovien panettelua.

        Uskovia tavatakseen on tultava uskovien tilaisuuksiin, kohtaamaan uskovia.

        Miksi nämä uskovia täällä panettelevat ja mustamaalaavat henkilöt eivät tule tapaamaan uskovia?

        Siksi koska he nimenomaan rakastavat tällaista uskovien panettelua netissä.

        Ei heitä pelastuminen kiinnosta pätkääkään.


    • muistojavanhoista

      "Kyl ihmiin on raarolliin...."

      • Tottaseon

        Ihana muisto Oksalasta tuo.


      • voinko_uskoa
        Tottaseon kirjoitti:

        Ihana muisto Oksalasta tuo.

        40 vuotta sitten 1979 keväällä Oksala oli Pohjois-Karjalassa Nousiaisen Konttorin ja Lammisen kanssa lähetettynä. Kaikista heitä hyvät muistot minulla. SK:in ehkä heitä silloin kuunteli.

        Kiitos "UskotaanTänäänJeesukseen". Olen samaa mieltä kommentisi "Edesmenneiden puhujien vertailu tai muu julkinen arviointi jälkikäteen ei ole sopivaa." No julkinen arvionti hyvässä hengessä ja kunnioituksella voi kai tulla kyseeseen?

        Tarkoitukseni olikin muistella heitä jo minulle osittain unohtuneita ja kuulla muiltakin, kuten jo Vihneeltä saimmekin Savosta, hyviä muistoja siis edesmenneistä.
        Vaikka eivät ne muistot ja tuntemiset meitä taivaaseen vie, tai mikään muukaan kuin omakohtainen usko... niin kai nyt voi jotain muutakin kierjoittaa, kuin vain että minä tai me olemme oikeassa?


      • UskotaanTänäänJeesukseen
        voinko_uskoa kirjoitti:

        40 vuotta sitten 1979 keväällä Oksala oli Pohjois-Karjalassa Nousiaisen Konttorin ja Lammisen kanssa lähetettynä. Kaikista heitä hyvät muistot minulla. SK:in ehkä heitä silloin kuunteli.

        Kiitos "UskotaanTänäänJeesukseen". Olen samaa mieltä kommentisi "Edesmenneiden puhujien vertailu tai muu julkinen arviointi jälkikäteen ei ole sopivaa." No julkinen arvionti hyvässä hengessä ja kunnioituksella voi kai tulla kyseeseen?

        Tarkoitukseni olikin muistella heitä jo minulle osittain unohtuneita ja kuulla muiltakin, kuten jo Vihneeltä saimmekin Savosta, hyviä muistoja siis edesmenneistä.
        Vaikka eivät ne muistot ja tuntemiset meitä taivaaseen vie, tai mikään muukaan kuin omakohtainen usko... niin kai nyt voi jotain muutakin kierjoittaa, kuin vain että minä tai me olemme oikeassa?

        Kyllähän hyvistä muistoistaan voi tietenkin kertoa. :)


    • UskotaanTänäänJeesukseen

      Bernhard Niemeläinen oli yksi hiuksia nostattava puhuja, persoonallisuus.

      Hän oli tukaissut jollekin hevosella seuroihin tulleelle, että sinulla se on kauramoottori ja piiskasytytys. Henkilö oli loukkaantunut ja sanonut ettei kaikilla oli varaa autoon, niin kuin Niemeläisellä. No ... Niemeläinen lähti illalla pyytämään asianomaiselta anteeksi puheitaan.

      Hän siteerasi saarnassaan erästä biisiä, tuohinen sormus ja lempeni vaan, se kestää yhden illan kerrallaan. Kuvasi irrallisia seksisuhteita.

      Kerran hän sanoi "panevat lihaa ristiin", tarkoitti tietenkin, että "panevat lihaa piiloon", kuvasi huorimiesten sukupuoliyhteyksiä. Bernhardin saarnat olivat tosiaan hyvin mielenkiintoisia ja omintakeisia. :D

    • ryhyhy

      Muistellessa vanhoja opettajia, tulee itse kukin muistaa se, mikä oli silloin ja mikä on nyt.

      Silloin lapsena tai varhaisnuorena ajatteli asioista lapsen mielellä ja rakkaus saarnaajiin oli ehkä vilpitöntä ja aitoa, luonnollista lapsen luottamista vanhempaan kristittyyn, esikuvaansa.

      Mutta mutta...….aika kuluu...….aika kuluu...…………...ja aika kului.


      Tuli yhtä ja toista...
      Tuli sellaista, että saarnat alkoivat tuntumaan kitkeriltä. Sana tuli kohti. Seuroissa käyminen tuli raskaaksi. Maailma tuli lähelle, aivan iholle. Joissakin seurakunnissa sana maistui pahville.
      Ensin tuli ns. eteiskristillisyyttä. Jäätiin eteiseen koko seurain ajaksi. Kunnes sekin jäi pois.
      Sitten alkoi syntymään eriseuraa. "Eihän se nyt aivan noin ole", "no se on sellainen lakisaarnaaja"
      Niin syntyi ERISEURA kuten aina ennenkin, se on syntynyt synnin vaikutuksesta itsekussakin.
      Ensin se oli pinnan alla, ehkä vuosikymmeniä.


      Niin ne vanhat saarnaajat olivat vielä rakkaita ja myöskin ne vanhimmat siellä Lapinmaalla olivat rakkaita silloin, siis ne silloin ennen vanhaan. Silloin kun olin lapsi, nuori, nuori aikuinen ja aika teki muistoista vielä kullattuja.

      Mutta miten on nyt. Oppi ja opetus ovat täysin sama, muuttumaton. Mutta he eivät enää olekkaan rakkaita. Ei se oppi olekkaan enää rakas.


      Sopii kysyä miksi?

      • Yhdynedelliseen

        ASIAAA,KIITOS!


      • VanhojaMuostellen
        Yhdynedelliseen kirjoitti:

        ASIAAA,KIITOS!

        Heti kun tulee asiaa noussoo eriseuralla niskakarvat pystyyn
        Halmettakin oli kiva kuunnella kunnes käski hävittää ja polttaa vanhat saarnat


      • enautuas
        VanhojaMuostellen kirjoitti:

        Heti kun tulee asiaa noussoo eriseuralla niskakarvat pystyyn
        Halmettakin oli kiva kuunnella kunnes käski hävittää ja polttaa vanhat saarnat

        Miksi ei sen jälkeen? Olisiko ne ollut syytä polttaa?


    • MiksiValehtelet

      Oppi ja opetus eivät ole samat. Kristinuskkossa ei uskota yhdistyksiin eikä sen johtajiin.

      Näkee ettet ole kovin vanha napero.

      • eiköpä_näin_ole

        Kristinuskossa uskotaan tähän yhteen oikeaan seurakuntaan, jonka Jeesua perusti lukittujen ovien takana. Nykyisin kyseinen seurakunta löytyy vain Esikoislestadiolaisest Ry rukoushuoneilta. Eriseura lähti pari suotta sitten.


    • MiksiValehtelet

      Väärät opit ja opetukset on tietenkin hävitettävä. Mutta Halme ei sellaista ole koskaan käskenyt tekemään. Sen teki Jeesus Kristus joka vapautti ihmisoppien orjuudesta Jumalan lasten vapauteen evankeliumin uskomisen kautta.

      • KysymysKuuluu

        Aikas jännää Täällä muistellaan rakkaudella ja kehuskellaan vieläkin vanhempia saarnamiehiämme Halmekin silloin vielä saarnasi sama naulan kantaan kuin hekin Siltikin hänen saarnansa piti hävittämän...
        Viiden pisteen kysymys Oliko Halme ajautunut harhateille vaiko nämät kaikki muistelemanne rakkaat saarna miehet?


      • KysymysKuuluu kirjoitti:

        Aikas jännää Täällä muistellaan rakkaudella ja kehuskellaan vieläkin vanhempia saarnamiehiämme Halmekin silloin vielä saarnasi sama naulan kantaan kuin hekin Siltikin hänen saarnansa piti hävittämän...
        Viiden pisteen kysymys Oliko Halme ajautunut harhateille vaiko nämät kaikki muistelemanne rakkaat saarna miehet?

        Saarnoja ei voida vertailla varsinkaan päivämäärien perusteella, minä päivänä asiat muuttuivat. Meidän ei tarvitse spekuloida kenenkään pelastuksella. Jokainen on työstänyt lahjoillaan ja ymmärryksellään. Pelastus heilläkin on olut vain usko kristukseen ei mikään ansio. Pienen ajatustehtävän heittäisin: Jos henkilö saarnaa vaikkapa cviidellä vuosikymmenellä eikä ssarnat ole yhtään muuttuneet, herää kysymys onko sellainen henkilö ollut elossa, jos ympäristön muutokset ei olisi vaikuttanut yhtään mitään.


      • jellivaara
        vihne kirjoitti:

        Saarnoja ei voida vertailla varsinkaan päivämäärien perusteella, minä päivänä asiat muuttuivat. Meidän ei tarvitse spekuloida kenenkään pelastuksella. Jokainen on työstänyt lahjoillaan ja ymmärryksellään. Pelastus heilläkin on olut vain usko kristukseen ei mikään ansio. Pienen ajatustehtävän heittäisin: Jos henkilö saarnaa vaikkapa cviidellä vuosikymmenellä eikä ssarnat ole yhtään muuttuneet, herää kysymys onko sellainen henkilö ollut elossa, jos ympäristön muutokset ei olisi vaikuttanut yhtään mitään.

        Saarnoja pitää verrata. Salomaa ja Helvilä, mitä mieltä heistä itse olet?
        Verrattuna Reinoon ja Raimoon?
        No se, että vain me olemme oikeassa on sama, Mutta onko paljon muuta?


      • jellivaara kirjoitti:

        Saarnoja pitää verrata. Salomaa ja Helvilä, mitä mieltä heistä itse olet?
        Verrattuna Reinoon ja Raimoon?
        No se, että vain me olemme oikeassa on sama, Mutta onko paljon muuta?

        Salomaa ja Helvilä, en tunne enkä ole kuullut puhuvan. En voi verrata. Heitän lonkalta, että Lappiorientuneita täytyy olla, jos ovat lähetysmiehiä.


      • RauhaMaassa
        jellivaara kirjoitti:

        Saarnoja pitää verrata. Salomaa ja Helvilä, mitä mieltä heistä itse olet?
        Verrattuna Reinoon ja Raimoon?
        No se, että vain me olemme oikeassa on sama, Mutta onko paljon muuta?

        Eikö ole hyvä, että on yksimielisyys!


      • kalle334
        vihne kirjoitti:

        Salomaa ja Helvilä, en tunne enkä ole kuullut puhuvan. En voi verrata. Heitän lonkalta, että Lappiorientuneita täytyy olla, jos ovat lähetysmiehiä.

        Tässä pätkä helvilän saarnaa:
        Katkelma eräästä saarnasta
        …tervehtii heitä rauhan tervehdyksellä, näyttää heille haavojaan ja jättää heille Pyhän Hengen ja antaa vallan, vallan päästää ja sitoa, nimittäin syntien anteeksiantamisen vallan. Ja sitä ei ole jätetty mihinkään muuhun ryhmään, ei mihinkään muuhun joukkoon, kuin siihen joukkoon, jossa me saamme olla suuresta armostaan. Ja rakkaat matkaystävät, jos me ajattelemme alkuseurakuntaa noin kahdentuhannen vuoden päähän, ja jos me ajattelemme, kuinka monta seurakuntaa on perustettu sen jälkeen, ja jos niitä olisi muutamia kymmeniä per vuosi, maan päältä löytyy yli kaksikymmentätuhatta erilaista seurakuntaa, ja ehkä paljon enemmän. Mutta minkälaisen seurakuntaopin Pyhä Raamattu vahvistaa, että on yksi lammashuone ja yksi paimen ja siinä lammashuoneessa kaikki ne , jotka ovat tulleet oven kautta sisälle, ja jolle ovenvartija on avannut, heistä on tullut paimenia ja he käyvät sisälle ja ulos ja näillä opetuslapsilla on asuvainen Pyhä Henki ja tämä syntien anteeksiantamisen valta. Se on sidottu asuvaiseen Pyhään Henkeen ja se on jätetty sen seurakunnan siihen seurakuntaan ja te rakkaat matkaystävät saatte olla siinä seurakunnassa, ÄLKÄÄ ENÄÄ NAPISKO..


        "vain me".... jne


      • kalle334 kirjoitti:

        Tässä pätkä helvilän saarnaa:
        Katkelma eräästä saarnasta
        …tervehtii heitä rauhan tervehdyksellä, näyttää heille haavojaan ja jättää heille Pyhän Hengen ja antaa vallan, vallan päästää ja sitoa, nimittäin syntien anteeksiantamisen vallan. Ja sitä ei ole jätetty mihinkään muuhun ryhmään, ei mihinkään muuhun joukkoon, kuin siihen joukkoon, jossa me saamme olla suuresta armostaan. Ja rakkaat matkaystävät, jos me ajattelemme alkuseurakuntaa noin kahdentuhannen vuoden päähän, ja jos me ajattelemme, kuinka monta seurakuntaa on perustettu sen jälkeen, ja jos niitä olisi muutamia kymmeniä per vuosi, maan päältä löytyy yli kaksikymmentätuhatta erilaista seurakuntaa, ja ehkä paljon enemmän. Mutta minkälaisen seurakuntaopin Pyhä Raamattu vahvistaa, että on yksi lammashuone ja yksi paimen ja siinä lammashuoneessa kaikki ne , jotka ovat tulleet oven kautta sisälle, ja jolle ovenvartija on avannut, heistä on tullut paimenia ja he käyvät sisälle ja ulos ja näillä opetuslapsilla on asuvainen Pyhä Henki ja tämä syntien anteeksiantamisen valta. Se on sidottu asuvaiseen Pyhään Henkeen ja se on jätetty sen seurakunnan siihen seurakuntaan ja te rakkaat matkaystävät saatte olla siinä seurakunnassa, ÄLKÄÄ ENÄÄ NAPISKO..


        "vain me".... jne

        Veli todistaa väkevästi ja ytimeltään ihan oikein, mutta ei ota huomioon Raamatun sanaa. Jeesus ilmestyskirjan mukaan lähetti kirjeet seitsemän seurakunnan enkeleille. Ehkä ei tarvitse enempää laittaa.


      • MyösSaarnanKuullut
        vihne kirjoitti:

        Veli todistaa väkevästi ja ytimeltään ihan oikein, mutta ei ota huomioon Raamatun sanaa. Jeesus ilmestyskirjan mukaan lähetti kirjeet seitsemän seurakunnan enkeleille. Ehkä ei tarvitse enempää laittaa.

        Huomaatko, että tuossa H ikään kuin lainaa Raamattua, lammashuoneen vertausta, mutta lisää siihen jotain, mitä Raamatussa ei mainita ja siten muuttaa kohdan alkuperäistä tarkoitusta.
        Muuten koko saarna oli vain me opin korostusta ja vaatimusta, ja erimieliset olkaa hiljaa komentoja.


      • PimeyteenVietiin
        MyösSaarnanKuullut kirjoitti:

        Huomaatko, että tuossa H ikään kuin lainaa Raamattua, lammashuoneen vertausta, mutta lisää siihen jotain, mitä Raamatussa ei mainita ja siten muuttaa kohdan alkuperäistä tarkoitusta.
        Muuten koko saarna oli vain me opin korostusta ja vaatimusta, ja erimieliset olkaa hiljaa komentoja.

        Näinhän vihollinen toimii.

        Se vääristelee ja vääntelee Raamatun kirjoituksia. Lisäilee teksteihin sellaista mitä siinä ei ole. Ja ottaa pois tekstistä lauseita ja sanoja, jotta saa kirjoitukset sovitettuoa omiin, Kristuksesta pois johdattaviin tarkoitusperiinsä.

        Mikään ryhmä ei Raamatusta löydä sellaista oppia, että evankeliumi olisi jonkun ajallisen ryhmän tai kirkon yksityiaomaisuutta, jota se valheillaan hallitsee niin, että muut Joosukseen uskovat jäisivät evankeliumin ulkopuolelle.

        Tämän syvemmälle tuskin kukaan voi eksyä, että alkaa evankeliumin vastustajaksi, omimalla Kristuksen hallinnassaan olevaksi yksityisomaiduudeksi.

        Esikoislestadiolaisuus sukelsi nykyjohdon perässä itseihailun ja itseylistyksen pimeyteen. Eroon Kristuksen evankeliumista joka kuuluu koko maailmalle julistettavaksi, kuten Jeesus lähetyskäskyssään sanoo.


    • Mieleeni tuli Iisakki Mielosen ensimmäinen matka kotikylälle Teuvan Perälään. Ensimmäinen kommellus hänellä kävi junan vaihto ei onnistunut Seinäjoella. Hän tuli siis myöhässä. Ruokailussa tapahtui sitten onnettomuus. Hän oli tottunut lyömään veitsellä kananmunan poikki. No, kananmuna oli vähän löysä ja sieltä valahti jotain hänen housuilleen. Hän totesi lakonisesti: Olisi nämä saanut keittää!

      • joku_vaan_kuuntelija

        kiitos, juuri tällaisia kokemuksia ja ajatuksia heistä toivoin, Itselleni Iisakki oli isähahmo, äitini oli yksinhuoltaja.


    • MennyttäAikaa

      Joo, nämä puhujat olivat persoonia. Mielosella oli mahtava basso ääni.

      Ja Luoman Kalle karjahteli välillä, että seinät tärähtelivät.

      • oiNiitäAikoja

        Kallellakin saarna kesti parhaimmillaan (pahimmillaan) kaksikin tuntia, huh huh.


    • nhoijakkaa

      Olispa se ihme kuulla mitä ne saarnat sisälsivät ja kenelle ne oli osoitettu !

      oliko näillä saarnaajilla minkäänlaista koulutusta Raamatun tuntemiseen, oliko mitään muuta kuin se Raamattu ja siitä ikiomat käsitykset ja mielikuvat !

      Mistä oli saatu mitään tietoa Jeesuksenaikaisesta kulttuurista kielestä ihmisten tavoista joka tulisi olla jokaisen saarnaajan jokapäiväinen leipä kun saarnoja valmistellaan !

      Juopoille on helppo saarnata parannusta, mutta entäs kun he tekevä t sen, mitäs sitten saarnataan, lakia tietenkin vain koska se ei vaadi mitään noista ylläolevista, riittää pelkkä vihainen mieli kaikkea kohtaan.

    • TaitoTarvitaan

      Tuo on totta, että lähes kaikilta maallikkosaarnaajilta puuttuu syvällisempi tuntemus ihmisen sisälliseen toimintaan, ja juutalaiseen kulttuuriin, josta kristinusko kumpuaa.

      Maallikoiden puheet on yleensä tämänkaltaisia, " älä tee", "ei saa tehdä", " jos teet saat vitsaa", tai "joudut helvettiin."

      Kol. 1:20 Jos te olette Kristuksen kanssa kuolleet pois maailman alkeisvoimista, miksi te, ikäänkuin eläisitte maailmassa, sallitte määrätä itsellenne säädöksiä:
      Kol. 1:21
      "Älä tartu,
      älä maista,
      älä koske!"

      Kol. 1:22 - sehän on kaikki tarkoitettu katoamaan käyttämisen kautta-ihmisten käskyjen ja oppien mukaan?
      Kol. 1:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine
      itsevalitun jumalanpalveluksen
      ja nöyryyden vuoksi
      ja sentähden, ettei se ruumista säästä;

      mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.

    • voinko_uskoa

      EI ole maallikkosarnaajalla tukenaan muu kuin PyhäHenki. Papilla on pappiskoulutus.

      Toki maallikkosaarnaajalla, jos on kuunnellut vanhoja saarjaajia , hänellä on niiden opit ja jopa kertomukset ainakin osa niistä.

      No papilla voi olla myös samoja kokemuksia.

      Aloitajana toivon heistä mukavia kertomuksia. Paavo Tamsi fyysienä mielessä, mutta en muista mitä saarnasi ja millä äänellä. ETEISESSÄ usein poikasena tuli oleskeltua tyttöjä katsellen. Niitäkin siellä oli.

      • Paavo Tamsin muistan lapsuudesta asti. En nyt arvioi enempää, mutta yhden lauseen häneltä muistan: Hän sanoi jossain keskustelussa: kun muistaa mitä on tullut puhuttua, niin kyllä aiva hävettää! En tiedä mitä hän tarkoitti, mutta ehkä nuoruuden saarnoja. Hän teki työtä melko kauan.

        Tamsin Liisa, Paavaon vaimo, oli Jämsästä ja niinpä hänen veljensä vieraili jopka kesä siellä Äystöllä. Hän osallistui myös seuratilaisuuksiin ja sama näytelmä näyteltiin joka kerta. Häntä pyydettiin saarnaamaan ja joka kerta hän kieltäytyi. Se oli ainakin silloin 50-luvulla käytäntö. Vain lähetysmiehillä oli a-oikeudet ja muilla b.


    • MiksiTääOnNiiNvaikeeta

      Veikko Viljanen, Einari Koponen.... No ei tosiaan saisi arvostella. Mutta kyllä mainitut olivat hyviä kuunella silloin joskus.
      Halmeen Eero myös henkilökohtaisesti minulle oli hyvä. Kaikki eivät pitäneet.

    • kunhanmietin

      Mihinkähän sekin perustuu että maallikkosaarnaajila oli tukenaan vain Pyhä Henki ja koulutetuilla ei kai sitä sitten ollut, niinkö?

      Mitä se Pyhä Henki siinä opinhankinnassa mahtaa pelätä jos kyse on uudestisyntynesstä ihmispolosta, onko siitä ollut puhetta.

      Koulutus ei uudestisynnytä ketään sen enempää kuin kouluttamattomuuskaan, Pyhä Henki synnyttää ja jatko on sitten mitä on, joko kapeaa naulanreikäistä ymmärrystä tai sitten sellaista jossa on laajempi ymmärrys, näinhän se menee.

      • Teologinen koulutus on ainakin kaksijakoinen asia. Otetaan hyvät puolet ensin: Yliopistojen teologiset tiedekunnat antavat koiulutusta alkukielien ymmärrykseen, joihin pitäisi kai liittää myös aramea.Kulttuurihistoriallinen opetus antaa mahdollisuuden ymmärtää millaista elämä Raamatun aikoihin oli. Uudestisyntyneet teologit voivat avata asioita pilaamatta niitä.

        Huonot puolet: Monet asiantuntijatahot ovat todistaneet, että on olemassa professoreita ja dosentteja, jotka opettavat asioita, mutta eivät itse usko niihin. Eli ovat tiedemiehiä eivätkä julistajia. On myös pakko sanoa, että akateemiset opinnot eivät aina lisää nöyryyttä maallikkojohtoisen liikkeen johdon edessä. En tässä nyt tarkoita mitään vaadittua luottamusta, mutta Jumalan sana edellyttää alamaisuutta niille, jotka kantavat vastuuta. Opetuksesta voi tarttua sellaisia asioita mukaan, jotka eivät brakenna, vaan hajottavat ja yksi vaikea asia on kriittinen Raamatun tutkimus ja käännösten vertailu, joka murentaa Raamatun arvovaltaa.


    • Tuli vielä toinenkin juttu mieleen Tamsista. Teuvalla rakennettiin rukoushuonetta ja osallistuin lomalla muutamana päivänä siihen homaan. Se oli kai 70-luvun alkupuoleta. Siellä oli asennettuna kauniit liimapalkit ja siihen piti naulata kakkosnelosta kylkeen. Paavo totesi: Kyllä son niinku syntiä tekis, kun aletaan naulata.

      Olimme siihen aikaan kotimökillä lomalla kesäisin. Erään kerran oli siellä lähetysmiehinä Savo ja Vasterinen. Minä pääsin noutajan autossa mukaan Ähtäriin. Ahopellolla oli seurat ja Heikki oli kuskina. Minä sain siinä siivellä lähetysmiehen kohtelun eikä se hullumpaa ollut. Eläintarhassa käytiin ja jossain saaressa saunomassa. Johannes oli silloin voimissaan ka päivät aloitettiin saunomisella siinä kello kahdeksan paikkeilla.

      • voinko_uskoa

        Voin ihan nähdä mielessäni kun Paavo tuon noin sanoo.

        O Savo ja T Vestrinen olivat Teuvalla seuroja pitämässä ainakin heinäkuussa 1980. Elokuussa olivat Ähtärissä ja Virroilla. Ähtärissä 7.-8. elokuuta. Muita lähetysmatkoja heillä ei kyseisenä vuonna tainnut olla. Hieno kuulla muisteluitasi, olikohan juuri kyseiseltä vuodelta, kiitokset sinulle Vihne niistä.

        Samana kesänä 1980 Paavo oli Luoman kanssa Heinolassa ja Mikkelissä lähetysmiehenä. Muualla Paavo ei sinä kesänä ollut lähetettynä. Kalle oli vielä loppukesällä Imatralla ja Lappenrannassa Eeliksen kanssa.

        Einari ja Eero saarnasivat tuona kesänä parivaljakkona kuudella paikkakunnalla isot seurat. Joensuu, Eno, Tampere, Vammala, Pori ja Huittinen. Muilla paljon kiertäneillä kaveri vaihtui.

        Helsingin ruokushuone taidettiin ottaa sinä syksynä käyttöön Mikkelinpäiväseurojen merkeissä. Muistaako kukaan niistä mitään?


      • voinko_uskoa kirjoitti:

        Voin ihan nähdä mielessäni kun Paavo tuon noin sanoo.

        O Savo ja T Vestrinen olivat Teuvalla seuroja pitämässä ainakin heinäkuussa 1980. Elokuussa olivat Ähtärissä ja Virroilla. Ähtärissä 7.-8. elokuuta. Muita lähetysmatkoja heillä ei kyseisenä vuonna tainnut olla. Hieno kuulla muisteluitasi, olikohan juuri kyseiseltä vuodelta, kiitokset sinulle Vihne niistä.

        Samana kesänä 1980 Paavo oli Luoman kanssa Heinolassa ja Mikkelissä lähetysmiehenä. Muualla Paavo ei sinä kesänä ollut lähetettynä. Kalle oli vielä loppukesällä Imatralla ja Lappenrannassa Eeliksen kanssa.

        Einari ja Eero saarnasivat tuona kesänä parivaljakkona kuudella paikkakunnalla isot seurat. Joensuu, Eno, Tampere, Vammala, Pori ja Huittinen. Muilla paljon kiertäneillä kaveri vaihtui.

        Helsingin ruokushuone taidettiin ottaa sinä syksynä käyttöön Mikkelinpäiväseurojen merkeissä. Muistaako kukaan niistä mitään?

        Jos en nyt ihan väärin muista, niin taisi olla kaksi reissua Ähtäriin. Johannes ja Viivi oli vanhempieni ystäviä, koska isäni oli sieltä kotoisin. Viimeisen kerran kun olin siellä, Viivi oli jo sairastunut ja mieleeni jäi lähtemättömästi johanneksen iltarukoukset ja siunaukset miten hän siunasi itsensä ja puolisonsa yöunille. Ähtäri oli Lahtisen suvun mielissä ja niinpä 1948 oli seurat Kortteisen talossa Olisiko ollut Rämälää? Minä olin silloin 5v, joten paljon en muista muuta kuin, että vieraat yövytettiin talon ullakolla. Sinne oli varustettu oitkä siskonpeti, jossa nukuimme.

        Helsingissä käytiin Turusta käsin talkoissa ja muistan miten kävimme joukolla tutustumassa asioihin, kun Turun hanke tuli vähän perässä.


      • voinko_uskoa
        vihne kirjoitti:

        Jos en nyt ihan väärin muista, niin taisi olla kaksi reissua Ähtäriin. Johannes ja Viivi oli vanhempieni ystäviä, koska isäni oli sieltä kotoisin. Viimeisen kerran kun olin siellä, Viivi oli jo sairastunut ja mieleeni jäi lähtemättömästi johanneksen iltarukoukset ja siunaukset miten hän siunasi itsensä ja puolisonsa yöunille. Ähtäri oli Lahtisen suvun mielissä ja niinpä 1948 oli seurat Kortteisen talossa Olisiko ollut Rämälää? Minä olin silloin 5v, joten paljon en muista muuta kuin, että vieraat yövytettiin talon ullakolla. Sinne oli varustettu oitkä siskonpeti, jossa nukuimme.

        Helsingissä käytiin Turusta käsin talkoissa ja muistan miten kävimme joukolla tutustumassa asioihin, kun Turun hanke tuli vähän perässä.

        Kiitos Vihne muistojesi jakamisesta. Juuri tällaista toivoin vaikka eivät ne muistot meitä taivaaseen vie, kuten joku varmaan ajattelee.

        Nyt on käyty Lappeenrannassa talkoissa, moni nyt nuori varmaan muistaa niitä 40-50 vuoden kuluttua vanhana ukkona tai akkana.


    • VAINJeesusPelastaa

      Jukka Norvantoa muutaman vuoden kuunnelleena voin sanoa että käännösten vertailu päinvastoin tuo lisävalaistusta vaikeaselkoisiin kohtiin.

      Tieteenä teologia koittaa selvittää Jumalaa tämä on jo lähtökohtaisesti väärä lähestymistapa. Eihän luotu voi Luojaansa tutkia.

      Tiede perustuu erilaisilla menetelmillä tutkittuihin faktoihin. Ja kun kukaan ei pysty tieteellisesti todistamaan Jumalaa, ei kuolleista yläsnousemusta, eikä iankaikkista elämää, niin he ovat päätyneet siihen tulokseen, ettei sellaisia oikeasti ole olemassa.

      Voiko joku toimia opettajana asiassa jota pitää satuna? Ei voi.

      Tämä on tieteen ongelma. He ovat tutkivinaan asiaa joka on tutkimaton ja pysyy tutkimattomana.

      Jumala lähestyy meitä ja tarjoaa meille pelastusta joko otamme lupaukset (Jumalan sanan) uskossa vastaan, tai ylpeinä hylkäämme pelastuksen.

    • SanaOnJumala

      Pyhä Henki ei kyllä puhu muuta, kuin sen saman, minkä pyhiin kirjoituksiin kirjoitettu Jumalan sana vahvistaa. Mielikuvitusta ja intuitioita luullaan usein Pyhäksi Hengeksi kun nämä omaista aivoista tulleet ilmoitukset vahvistavat sen, minkä mielikuvitus ja intuitiot tuottavat. Siksi on niin tärkeätä aina pysyä Raamattuun kirjoitetussa sanassa, ryhtymättä tulkitsemaan sanaa omien opittujen mieltymysten ja ajatustensa mukaisesti.

      Järkeileminen ja päättely kuuluvat ajallisen elämän avuihin, iankaikkisuusasiassa mennään pieleen, jos aletaan järkeilemään mitä tuo ja tuo sana tarkoittavat. Käännösten sanat eivät läheskään aina vastaa alkuperäistä merkitystä, siksi eri käännösten tuntemus on hyödyksi. Vanhojen alkukielien tuntemus on hyvin harvojen kielentutkijoiden hallussa. Ja vaikka alkukielisen sanan merkitys olisikin oikea, niin kahdessatuhannessa vuodessa ovat kaikki käytänteet muuttuneet todella paljon, alkuperäisessäkin kulttuurissa.

      • näinkin

        Sellainekin vaara on olemassa puhujilla, että rakennetaan puhe ennekaikkea siten että varmistetaan kutsu seuraavaankiin puhumiseen ja ollaan samaan aikaa olevinaan Pyhän Hengen välittäjiä.

        Mangs kirjoittaa kirjassaan eräässä tupakokouksessa kuin hän aloitti puheensa sanomalla, että "tänä iltana saarnaan teille varastettujen lattialankkujen päältä.." !

        sillä puheella ei ollut tarkoitus varmistaa tulevien kokousten puhujaksi pääsyä, vaan välittää se mitä Jumalan Henki tahtoi sanoa.

        puheen lopputulos oli se että talon isäntä teki parannusta kun rikoksensa tuli ilmi, eikä kenellekkään jäänyt epäselväksi kuka oli tiedon antanut lattialannkujen alkuperästä.

        kun Jumalan Henki järjestää hoitokokouksen, siitä ei kukaan tule katkeraksi eikä kymmenien vuosien tuskakierteeseen.


    • LihanTeotEiPelasta

      Frank Fridolf Mangs (19. elokuuta 1897 Närpiö, Suomi – 31. heinäkuuta 1994 Karlstad, Ruotsi) oli suomenruotsalainen evankelista ja vapaakirkollinen saarnaaja. Suurimman osan elämästään hän vietti Ruotsin Karlstadissa, ja hän kiersi herätyspuhujana myös Yhdysvalloissa.

      Sori vaan, älä kanna vierasta tulta Herran alttarille. Vapaakirkolla (uudestikastajilla) ei ole mitään tekemistä lestadiolaisuuden kanssa.

      Eihän se ketään pelasta, vaikka varastamasta lakkaisi ja varastamansa tavaran palauttaisi, tai muutoin korvaisi. KUN ASIASTA TIETÄVÄ SIITÄ PÖYDÄN TAKAA JULISTAA, Tämähän kuuluu aivan luonnolliseen elämään, ettei toisten omaa ole lupa ottaa JA JOS VARAS TIEDETÄÄN, ASIASTA ILMOITETAAN VIRANOMAISILLE.

      Usko Kristukseen SÄRKEE SYDÄMEN.

      • mitäjärjetöntä

        Ei hyvänen aika näitä juttuja, kyllä ei pimeys voi paljoa sakeampaa enää olla !!

        yhä hartaampi on kiitos ettei suvussa ole lähelläkään minklän lajin lestalaisia, siis ei voi käsitää että umpisokeutta on noinkin syvää laatua !

        Mangs on yksinään tuonut Jumalan aittoihin enemmän ihmispoloja kuin koko lestakaarti koko elonsa aikana, siitä voitte alkaa pään kynsimisen.


    • ÄlkääKristitytEksykö

      Ihmisopit on rationaalisen järjen tuotetta ja siksi helppoja. Ihmiset eivät kenekään sydäntä särje. Jeesuksen verihaavat sen tekevät, kun ihminen saa niitä uskossa katsella.

      Eihän se toki paha asia ole, luonnollinen siveys ja rehellisyyteen pyrkivä omatunto. Ei lihalla voi kuitenkaan pelastusta itselleen kukaan veivata, vaikka kuinka kurittaa ja ruoskii.

    • HäpeäSaastainen

      "Mangs on yksinään tuonut Jumalan aittoihin enemmän ihmispoloja kuin koko lestakaarti koko elonsa aikana, siitä voitte alkaa pään kynsimisen."

      Tällaista röyhkeyttä se perkeleen orjien touhu on. Ihmisistä leuhkitaan ja troisia halveksien panetellaan. Jos sinua kiinnostaa oikea tieto, niin tuo(kaan) mies ei ole pelastanut yhtäkään ihmistä kadotuksesta, eikä pelasta.

      • kaikkeasitäonkin

        Siis tätä on lestadiolaisuus !?


      • Aameen
        kaikkeasitäonkin kirjoitti:

        Siis tätä on lestadiolaisuus !?

        Aamen


    • eiköpä_näin_ole

      Kun nyt on kyse uskosta, ei kai kukaan täysiärkinen ala täällä tosissaan esittämään, että joku laisuus tai joku henkilö on taivasmatkalle se matkalippu?

      Tiedän, että tänäkin iltana esimerkiksi Teuvalla, joku ilmeisesti koitti kuulijat vakuuttaa siihen uskoon, että vain tästä kristillisyydestä kiinni pitämällä voi päästä taivaaseen.

      Se on heillä tuota saarnaavilla "pakko" noin julistaa. Ovat siihen "työhön" joutuneet, osa toki paljon halunneetkin, mietin vain mikä oli heillä motiivi halutessaan. Kunpa edes joku noin viidestätoista avautuisi näin julkisesti. Ei kai ole mahdollista, ruodussa on pysyttävä itsekunnioituksenkin takia.

      • näinsemeneetämä

        MITÄÄN muutahan ei lestaisuus ole koskaan esittänytkään kuin sen että vain tässä joukossa on taivaan avaimet, mutta aina se yllättää ja lyö kasvoille kun se konkretisoituu edelleen tällä vuosituhannella j aluvulla, ei sitä meinaa uskoa aikuisiten ihmisten julkituomaksi millään ilveellä.


    • Vapaakirkon puhujaa täällä kaupattiin pelastajaksi. On se härskiä touhua.

      Pastori terapeutti Seppo Jokisen tunnen. Sydämestään uskova mies.

      • vaihdapatterit

        saanen kysyä oletko tyhmä vai leikitkö vain sellaista, vai mikä on motiivisi kirjoittaa tuollaista ropaskaa häh !??

        kerro samalla millä mittarilla mittasit jokisen sydämen uskon määrän, eikö sama mittari toimikkaan vaapakirkkoiseen julistajaan häh!?!?


    • JeesusOnAinutTie

      Lestadiolaisuus on ihan omanlaisensa ryhmä. Siis useita ryhmiä. Seurakuntakäsitys eri ryhmissä on tämä, "vain me pelastumme". Pienet lapsina kuolleet hyväksytään pelastettujen joukkoon.

      Esikoiset ry ja Rauhan Sana poikkeavat muista tässä suhteessa. Oppi on terve Kristuksen oppi. Jeesus pelastaa ne jotka häneen uskovat.

      Muissa ryhmissä kaikki muut Jeesuksen verellä Jumalan valtakunnan perillisiksi lunastetut tuomitaan julmasti helvettiin. Ikäänkuin ihmiset olisivat tuomareita. Vain oma ryhmä päästetään taivaaseen näissä ryhmissä, ja pieninä kuolleet lapset.

      Todella hatarasti tuntevat Raamattua. Edes keskeisiä evankeliumitekstejä ei tunneta ollenkaan. Sitä että jokainen jolla on usko Kristukseen, pelastuu. Eikä sitäkään, että Kristuksen seurakuntaan kuuluvat kaikki Jeesukseen Kristukseen uskovat, kaikkialla maapallolla.

      Tuomitessaan toisia Jeesukseen uskovia he ovat sokeutuneet. Ei Jumala salli ihmisille oikeutta tuomita.

      Eikä ihme että tuomarin oikeudet on vain kolmiyhteisellä Jumalalla. Eihän kukaan silloin pelastuisi, jos ihminen pääsisi tuomaroimaan toisia ihmisiä.

      Ihminen on maasta otettu ja maaksi hän on jälleen tuleva.
      Hengen on Jumala antanut. Ja Jumalan tahto on, että kaikki luodut kuulisivat Kristuksen sanan, uskoisivat sen ja pelastuisivat.

      Siksi me kristityt julistamme Kristusta, emme ihmisten perustamia yhdistyksiä kirkkoja tai kirkkokuntia.

      • hohoijaa

        Ketkä "me" ?

        laita osoite ja postinumero.


    • JeesusOnAinutTie

      Maailmanlaajuinen Kristukseen uskovien joukko. Miksi et lue viestejä?

      • niisitäminävain

        Niinpä mutta kun minä kerron lestapalstalla kuinka tulin uskoon, niin minulle sanotaan, mm häivy saastainen ja elävässä kontekstissa minulle lestapomo nauroi !

        siksi halusin varmistaa taas kerran ketä ne mahtavat olla ne "maailmanlaauijet" uskovat!


      • ÄläValehteleTäällä
        niisitäminävain kirjoitti:

        Niinpä mutta kun minä kerron lestapalstalla kuinka tulin uskoon, niin minulle sanotaan, mm häivy saastainen ja elävässä kontekstissa minulle lestapomo nauroi !

        siksi halusin varmistaa taas kerran ketä ne mahtavat olla ne "maailmanlaauijet" uskovat!

        Sinä ja sun lestapomot. Et ole ikinä lestapomoa nähnytkään! Jeesuksen veren pilkaten maahan tallannut ei ole koskaan kristinuskoon tullut. Eikä luterilaisen tunnustuksen pilkkaaja.


    • Kuten aiemmin kerroin, pastori terapeutti Seppo Jokisen tunnen vapaakirkosta. Jumalan lapsia yhdistää yksi ja sama Henki. Kaikki me Jeesukseen Kristukseen uskovat tunnemme toisemme, - riippumatta asianomaisen kirkosta kirkkokunnasta tai herätysliikkeestä.

      • Kitaratesiin

        Sinulla on selvästi väärä palsta


      • PysytäänAsiassa
        Kitaratesiin kirjoitti:

        Sinulla on selvästi väärä palsta

        Vastusta julkisesti evankeliumia Kristuksesta. Miksi?


      • eikösniin

        Eri henki on vapaakirkossa ja lestasiolaisuudessa. Kumpiko on oikein, sitä kukaan meistä ei tiedä.


    • Eäällä Petroskoin reissulla oli myös sotaveteraani Einari Koponen mukana. Silloin pyöräytettiin Nurmoilan ja muistakseni Syvärin luostarin kautta. Muistoja veresteltiin. Petroskoissa tuli eteen käynti Tsalnassa ja Einarin piti mennä sinne. No, me tiedämme, että yksin ja yksin ei ole tapana. Niinpä kai muita ei ollut, kun minut latettiin siihen Ladan takapenkille sinne vasemmalle. Pääsimme perille ja tervehdimme Juho Pakkaria, joka oli siellä paimenea siihen aikaan. Juh o esitti minulle kysymyksen: Oletkos sinäkin, muuta hän ei ehtinyt jatkaa, kun Einarille tuli kiire sanoa eiei. Se tilanne oli jotenkin niin hauska, että kaikenkaikkiaan muistan lämmöllä Einaria.

      • voinko_uskoa

        Kiitosta Vihne taaas., on aarteita näin maalliselle taipaleelle muistelusi minulle vasta vvsikymmenluvulla syntyneelle.


    • MuistotElää

      Einari ei mielestä unohdu. Hän oli yksi Jeesuksen todistajista esikoislestadiolaisessa liikkeessä.

      • YksiOppi

        Mukava on muistella näitä vanhoja, rakkaita saarnaajia, ja mukava on kuunnella näitä tämänpäivän saarnaajia, samaa Jumalan Sanaa puhuvat!


      • ValehteleminenSyntiä
        YksiOppi kirjoitti:

        Mukava on muistella näitä vanhoja, rakkaita saarnaajia, ja mukava on kuunnella näitä tämänpäivän saarnaajia, samaa Jumalan Sanaa puhuvat!

        Miksi valehtelet? Itseäsi sinä vain petät, tai sitten olen napero, joka ei entisestä esikoislestadiolaisuudesta tiedä mitään.


      • ffghfhy
        YksiOppi kirjoitti:

        Mukava on muistella näitä vanhoja, rakkaita saarnaajia, ja mukava on kuunnella näitä tämänpäivän saarnaajia, samaa Jumalan Sanaa puhuvat!

        Kyllä oppi on sama ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Tosin painotukset saattavat liikkua eri aikoina eri asioissa. Esikoislestadiolaisuudessa mm nykyisin puhutaan paljon internetin ja kännyköiden vaaroista erityisesti nuorille. Herkkänahkaisille sekin on varmaan opin muuttumista, jos puhutaan nykytekniikasta(Eihän Lestadiuskaan puhunut somesta)
        Mutta ihmiset kyllä muuttuvat aikojen kuluessa.
        Olin eräässä hartaustilaisuudessa jossa oli esikoislestadiolaisia ja esikoisia. Huomasin , että jotkut vaimo ihmiset olivat kovastikin muuttuneet. Hiukset olivat leikattu lyhyeksi, useimmilla oli otettu vielä permanentti siihen. En aluksi edes tuntenut muutamia, vaikka olimme aiemmin kulkeneet samoissa seuroissa. Näitä, joita en ollut nähnyt pitkiin aikoihin Kristittyin kokoontumisissa oli myös pään peittäminen tässä tilaisuudessa unohtunut kokonaan ja josta 70 ja 80 luvuillakin useasti muistutettiin. No tämä oli vain se mitä voi silmillään nähdä, mitähän kaikkea siellä on mitä ei edes tiedä.

        Mitähän ajattelee äiti, joka esimerkillään ja käytöksellään on viemässä jälkikasvuaan maailmaan ja sen orjuuteen. Muutos on ollut hämmästyttävän nopeaa.


      • EtTunneKristustaLainkaan
        ffghfhy kirjoitti:

        Kyllä oppi on sama ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Tosin painotukset saattavat liikkua eri aikoina eri asioissa. Esikoislestadiolaisuudessa mm nykyisin puhutaan paljon internetin ja kännyköiden vaaroista erityisesti nuorille. Herkkänahkaisille sekin on varmaan opin muuttumista, jos puhutaan nykytekniikasta(Eihän Lestadiuskaan puhunut somesta)
        Mutta ihmiset kyllä muuttuvat aikojen kuluessa.
        Olin eräässä hartaustilaisuudessa jossa oli esikoislestadiolaisia ja esikoisia. Huomasin , että jotkut vaimo ihmiset olivat kovastikin muuttuneet. Hiukset olivat leikattu lyhyeksi, useimmilla oli otettu vielä permanentti siihen. En aluksi edes tuntenut muutamia, vaikka olimme aiemmin kulkeneet samoissa seuroissa. Näitä, joita en ollut nähnyt pitkiin aikoihin Kristittyin kokoontumisissa oli myös pään peittäminen tässä tilaisuudessa unohtunut kokonaan ja josta 70 ja 80 luvuillakin useasti muistutettiin. No tämä oli vain se mitä voi silmillään nähdä, mitähän kaikkea siellä on mitä ei edes tiedä.

        Mitähän ajattelee äiti, joka esimerkillään ja käytöksellään on viemässä jälkikasvuaan maailmaan ja sen orjuuteen. Muutos on ollut hämmästyttävän nopeaa.

        Jolla oppi on asusteissa tekniikassa teollisuuden valmisteissa ihmistrn peustamissa yhdistyksissä yms. Hän ei tiedä kristinuskosta vielä mitään.


      • YksiOppi
        ffghfhy kirjoitti:

        Kyllä oppi on sama ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Tosin painotukset saattavat liikkua eri aikoina eri asioissa. Esikoislestadiolaisuudessa mm nykyisin puhutaan paljon internetin ja kännyköiden vaaroista erityisesti nuorille. Herkkänahkaisille sekin on varmaan opin muuttumista, jos puhutaan nykytekniikasta(Eihän Lestadiuskaan puhunut somesta)
        Mutta ihmiset kyllä muuttuvat aikojen kuluessa.
        Olin eräässä hartaustilaisuudessa jossa oli esikoislestadiolaisia ja esikoisia. Huomasin , että jotkut vaimo ihmiset olivat kovastikin muuttuneet. Hiukset olivat leikattu lyhyeksi, useimmilla oli otettu vielä permanentti siihen. En aluksi edes tuntenut muutamia, vaikka olimme aiemmin kulkeneet samoissa seuroissa. Näitä, joita en ollut nähnyt pitkiin aikoihin Kristittyin kokoontumisissa oli myös pään peittäminen tässä tilaisuudessa unohtunut kokonaan ja josta 70 ja 80 luvuillakin useasti muistutettiin. No tämä oli vain se mitä voi silmillään nähdä, mitähän kaikkea siellä on mitä ei edes tiedä.

        Mitähän ajattelee äiti, joka esimerkillään ja käytöksellään on viemässä jälkikasvuaan maailmaan ja sen orjuuteen. Muutos on ollut hämmästyttävän nopeaa.

        Näin on nykyään, internetin ja pelaamisen vaaroista on hyvä puhua ja uskon, että se on Jumala, joka tietää , mistä kulloinkin on puhuttava.
        Lisäksi lastenpsykiatrit nykyään puhuvat samoista vaaroista!


      • ibodandroid
        ffghfhy kirjoitti:

        Kyllä oppi on sama ainakin esikoislestadiolaisuudessa. Tosin painotukset saattavat liikkua eri aikoina eri asioissa. Esikoislestadiolaisuudessa mm nykyisin puhutaan paljon internetin ja kännyköiden vaaroista erityisesti nuorille. Herkkänahkaisille sekin on varmaan opin muuttumista, jos puhutaan nykytekniikasta(Eihän Lestadiuskaan puhunut somesta)
        Mutta ihmiset kyllä muuttuvat aikojen kuluessa.
        Olin eräässä hartaustilaisuudessa jossa oli esikoislestadiolaisia ja esikoisia. Huomasin , että jotkut vaimo ihmiset olivat kovastikin muuttuneet. Hiukset olivat leikattu lyhyeksi, useimmilla oli otettu vielä permanentti siihen. En aluksi edes tuntenut muutamia, vaikka olimme aiemmin kulkeneet samoissa seuroissa. Näitä, joita en ollut nähnyt pitkiin aikoihin Kristittyin kokoontumisissa oli myös pään peittäminen tässä tilaisuudessa unohtunut kokonaan ja josta 70 ja 80 luvuillakin useasti muistutettiin. No tämä oli vain se mitä voi silmillään nähdä, mitähän kaikkea siellä on mitä ei edes tiedä.

        Mitähän ajattelee äiti, joka esimerkillään ja käytöksellään on viemässä jälkikasvuaan maailmaan ja sen orjuuteen. Muutos on ollut hämmästyttävän nopeaa.

        Siinä näette. Lestadius ei puhunut mitään internetin vaaroista. Helvilan ja Salomaan jutut ovat itse keksittyä "puppua". Niin se vaan on. Olen lukenut Postillat kuuteen kertaan ja ei mitään yhteistä mainittujen saarnamiesten saarnoihin. Ottakaa järki käteej lähetyssaarnaajaringissä nyt heti!

        Jumala kyllä tietää, mutta jos Helvilä tai Salomaa luulevat tietävänsä, onko eroa?


    • selkä.suoraksi

      Onko tosiaan sama oppi ja opetus?

      Kuuluuko nyt Jellivaarassa ja Jellivaarasta sama opetus kuin aiemmin, vaikkapa 70 tai 80 - luvuilla?
      Ettäkö opetus oli samaa kuin nyt, mutta muistot kuultavat erilaisiksi?

      Ettäkö muistot kuultavat GJ:n sanoneen, että lapinluottamus tarkoittaa, että heitäkin jaksetaan pitää kristittyinä?

      Että GJ tarkoitti, että tosiasiassa sittenkin lapinluottamus tarkoittaa taivuttamista itsensä GP:n esittämän kristillisyyden hallintomallin mukaan, jossa siis GP ja OM itse ovat ensimmäisinä. Että he ovat erehtymättömiä kristillisyyden asioissa ja että heidän kanssa eri mieltä oleminen on PH:n pilkkaamista?

      Uskoisin, että monelle Raamattuun perustuen on vaikeaa taivuttaa itseään tällaiseen pörssiyhtiöiden hallintomallin mukaiseen kristillisyyden hallintokaavioon.
      Varsinkin, kun Lutheriltakaan ei saa tukea eikä LLL:lta.

      Vaihtoehtoja on siis tasan kaksi:
      joko Raamattu tai nykyiset lapinvanhimmat (GP ja OM) erehtyvät.

      Määräys sakramenttien itselle otosta on vain väline itsensä taivuttamiskokeessa.

      • Polkkatukkakerho

        Meillä on kuitenkin kaikki hyvin eriseura järjestää ihan omat asiansa


    • NäinKävi

      IKävä kyllä, juuri näin.

    • Lapin luottamus on kinkkinen juttu! Onhan selvää, ettei heitä kutsuttaisi Suomeen, jos kutsuhat eivät luottaisi heihin. Rajatusta luottamuksesta kertoo se, että keskimäärin rukoushuoneilla eivät julista muut, kuin omat julistajat elisaarnaajat. Turusta muistelen, että siellä on puhunut John Wikström, Jouni Lehikoinen ja Pentti Kokko, jos en ihan väärin muista sitten maallikko Johannes Pelkonen. Ei siinä ole iso luottamuksen piiri.

    • NäinhänSeOn

      Kutsujat luottavat, tuo on totta. Sehän tässä on ongelmana, että MIKSI he luottavat. Kun puheita kuunteli, niin eivät ne vastanneet Raamatusta luettua tekstiä.

      • Tämä luottamusasia on ollut rikkaus, mutta käsittääkseni muuttunut riesaksi.


      • SanaOnLuotettavaa
        vihne kirjoitti:

        Tämä luottamusasia on ollut rikkaus, mutta käsittääkseni muuttunut riesaksi.

        Väki vaihtui ja sen mukana opinkäsitykset, arvot ja asenteet. Kiinnekohdaksi kristitty ei voi ottaa herätysliikettä, ei sen johtajia, eikä saarnaajia. Kristittyjen usko ja katse on oltava kiinnittyneenä siihen mikä pysyy, Raamattuun kirjoitetussa Jumalan sanassa. Kristukseen kiinnittyminen antaa samalla taitoa ja rohkeutta huomioimaan muuttuva aika, joka tuo koko ajan uusia haasteita. Liike jysähti vuosikymmenia takaisiin asuste ja kodinsisustumuotoihin, 1700 luvulta peräisin olevaan voimakkaasti puritaaniseen ja lakihenkiseen elämäntapaan. Tästä puritanismista tuli lopulta uskonto, jota liikkeen ruotsalaisjohto on vartioinut 1990 luvulta saakka, kaiken näköisin voimakeinoin. Liike on hautautunut itseihailun, johtajiensa korottamisen ja itsensä kiittelemisen suohon, eristyksiin kaikesta muusta kristikunnasta.

        Ikään kuin Jumala mielistyisi ihmisen päälleloistavaan tekovanhurskauteen. Jeesus päinvastoin lähetti omansa viemään KOKO MAAILMALLE ILOSANOMAA pelastuksesta joka on Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla ansaittu. Tämä merkitsee jalkautumista evankeliumin julistajina koko ihmiskunnan keskelle, ei eristäytymistä joksikin erikoisporukaksi.

        Tämä eristäytymisen vaara on olemassa, elo maailmassa on muuttunut hyvin pelottavaksi. Kristinusko halutaan kitkeä pois Suomesta ja Euroopasta, samaan uskontojen sekasoppaan.

        Juuri haukuttiin koluja kun ateistit ja muslimit eivät saa vakaumuksensa mukaista kouluopetusta Suomen peruskoulussa. Kukaan ei puhu siitä, etteivät kristityt ole saaneet enään vuosikymmeniin kristinuskon mukaista tunnustuksellista koulutusta Suomen peruskoulussa. Tämä kristinnuskosta luopuminen tietää suurta tuskaa koko maapallolle lähitulevaisuudessa. Erityisen raskaasti tämä iskee näihin maihin, joista kristinusko on 500 vuoden aikana tehnyt vakaita, sosiaalisesti oikeudenmukaisia valtioita.


    • Otetaan kevennytEinari Koposen kertomana. Hän oli virallinen delegaatti jouluna. Hään istuu siellä ruksan pömpelissä ja jotenkin kiinnittyi huomio omiin kenkiinsä. Näytti siltä, että toinen oli musta ja toinen ruskea. Sopivassa hetkessä hän soittaa vaimolleen: Katoppa sinne vaatkomeroon onko siellä kenkäpari jossa toinen on ruskea ja toinen musta. Vaimo todistaa, että kyllä täällä sellainen pari on johon Einari: Täällä on toinen samanlainen pari. Sitä ruskeaa kai sitten maskeerattiin mustalla lankilla, jos oikein muistan.

      • voinko_uskoa

        Kiitos. Juuri noin se oli. Einari oli ihminen isolla Iillä. Kuten me kaikki.

        Tällaisia muisteluitakin toivoin aloituksessani. KIITOS!


    • promillenero

      Jos esimerkiksi teuta011 olisi aikanaan "painettu" saarnaajaksi, niin olisi kaiketi jo mahdollista muistella hänen edesottamuksiaan ja hauskoja tarinoita matkoiltaan.

      Vaikka hän vielä täysissä sielun ja ruumiin voimissa olisikin.

    • EtteiTotuusUnohdu

      Mehän emme tiedä, kuka ilkeämielinen teuta011 on. Ei ainakaan esikoislestadiolainen henkilö. Padasjoenukko on puolestaan ihan eri mies, - eikä saarnaaja ollenkaan.

      Nimimerkkien metsästäjät on yksi viheliäinen kirjoittajaryhmä, ei koskaan mitään asiaa, pirullinen kyttäys ja ilkeily päällä koko ajan, ihmisten nimiä kirjoitellaan tuntemattomien ihmisten viesteihin, häpäisytarkoituksessa.

      • teuta011

        " Ettei... "
        -
        Niin minä se olen , se teuta enkä muuksi muutu.
        -


    • Testathan

      Et padasjoen ukko kylläkään. Testillähän se selkiää, vaimosi tyttönimen (sukunimen) alkukirjain.

    • voinko_uskoa

      Aloitajana kiitän, hyviä kirjoituksia ovat kaikki. Teuta ei ole saarnaaja eikä käsitykseni mukaan ole siihen virkaan halunnutkaan, vaikka olisi voinut olla keskiverto sellainen, ehkä parempi tai pahempi, en tiedä, tietääkö kukaan? Ei Teutakaan.

      Onko kenelläkään muistoja Martti K:sta Imatralta? Olin hänen kanssaan tekemisissä 60-luvulla, ja jäi mies mieleen hyvässä. FarmariTaunuksella ajettiin ympäri Itä-Suomea. Pieni uima-allas oli pihassaan Imatralla. Lämmöllä muistan miestä.

    • Muistanheidät

      Kyllä senaikaiset lähetysmiehet olivat miehiä eikä marjanpoimijoita kuten nykyään

      • Totta. Nykyisen henkiset henkilöt olivat vielä silloin oikeassa ohjauksessa. Persäterin noustua valtaan, muuttui liike hänen myötään Persäterin komentotaloudeksi. Tunnetuin seurakuksin.
        Samanhenkisille tämä tietenkin käy, enkä minäkään ole keneltäkään ottamassa pois luottamusta heihin joihin he luottavat.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Totta. Nykyisen henkiset henkilöt olivat vielä silloin oikeassa ohjauksessa. Persäterin noustua valtaan, muuttui liike hänen myötään Persäterin komentotaloudeksi. Tunnetuin seurakuksin.
        Samanhenkisille tämä tietenkin käy, enkä minäkään ole keneltäkään ottamassa pois luottamusta heihin joihin he luottavat.

        Ei kristillisyys ole mihinkään muuttunut. Maailma on muuttunut ja synnin teon muodot lisääntyneet, mutta Pyhä Henki, jonka Jeesus on lähettänyt seurakuntaan, neuvoo siitä, mikä on syntiä ja mikä johdattaa syntiin.
        Ihmiset ovat myös muuttuneet. Ei kestetä kuunnella parannussaarnaa. Miksi luullaan, että Lapissa olisi saarnat muuttunut nykyisten vanhimpien aikana? Siksi, että Suomessa on ollut saarnaajia, jotka ovat antaneet luvallisuuksia ja ovat jättäneet toisen terän Jumalan sanasta pois. Lainaan Eelis Ahosen viimeisestä saarnasta pari kohtaa:
        Niin kuin muistan kerran Lapinmaalla Jällivaarassa, kun minäkin olin siellä matkalla jo, joulukokouksiin mennyt. No me tulimme siihen majapaikkaan, missä Suomen lähetysmiehet olivat. Tulimme siihen Riuttalahden Armas ja minä ja jäätiin seisomaan näitten Suomen vanhimpain eteen. He alkoivat kohdistamaan puhetta meille. Me olemme täällä jo käyneet monen kymmenen vuoden aikana, mutta nyt tulee aika, että heiltä on täällä käymiset käyty ja ikää tulee ja niin se jääpi taas seuraavan sukupolven huoleksi, että säilyttää Ruotsin Lapinmaan kristillisyys tärkeänä ja kalliina. He antoivat ymmärtää, että jos se katkeaa tänne Lapinmaalle, sanoi siinä isäni Joel Ahonen, niin että silloin meillä on huonosti asiat. Mutta niin kauan, kuin meillä on turvan ja suojan paikka tänne ja uskomme sen, että tämä on se, jossa on kristillisyys aamunkoitossa etsikonaikana niin saanut sen valkeuden ja on alettu saarnaamaan elävää Jumalan sanaa.
        No niin, helppohan se oli käsittää ja ymmärtää, siinä kun Armaksen kanssa seisoimme, että no näinhän se on ollut tähänkin asti. Juu ja näinhän se tulee edelleenkin oleman. Ja jos on nyt sitten, kun ikääntynyt minäkin olen ja monet sen aikaiset nuoremmat ovat jo päättäneet tämän elämän, niin ajattelimme, että näin se on ilman muuta. Meidät on kasvatettu ja kiinnitetty siksi lujasti tänne Äitiseurakuntaan, tunsimme näin meidän ajatuksissamme. Ja sitten se rukous Jumalan tykö, että emme koskaan vain jättäisi, nimittäin tätä yhteyttä tänne Äitiseurakuntaan. Ja jos se joskus jää, niin mehän olemme kuin joku ajelehtiva laiva ilman peräsintä ja ohjaajaa aavalla merellä.

        Jos alamme halveksimaan niitä, jotka meidän edellämme ovat olleet, se on suuri virhe, se on suuri virhe, toistan sen vielä, He ovat työtä tehneet ja rakentaneet Herran temppeliä. Juu ja paljon ankeammissa vaikeimmissa olosuhteissa, kuin mitä osaamme yksikään ajatella tässä. Mutta he ovat uhranneet, he ovat jättäneet työnsä ja toimensa ja lähteneet sille työlle, joka Herran työksi mainitaan.
        Juu ja niin kauan kuin tällä mielellä työtä tehdään. Juu niin tulee usein mieleeni tuon Mikko Hulkon sanat Lappeenrannassa, joka saarnaajien kokouksessa aloitti saarnan ja sanoi siinä näin, että niin kauan te Suomen veljet saatte olla vakuutettuna, että te olette työtä oikealla tavalla tehneet, jos se työ tulee iloksi Lapinmaan vanhimmille. Ei he ole meitä pakolla johdatelleet, eikä ole kovia ja ankaria sanoja sanoneet. Mutta he ennen sanoivat sen, jos ei se kelpaa, niin he kyllä lähtevät pois. Juu, siinä se silloin meillä olisi hukka edessä.

        Kristillisyydessämme on muisteltu ja olen varmasti itsekin lukenut vanhimpien kirjoituksista, että jos te kuulette, että elävä kristillisyys on Lapinmaalla tuhkaksi palanut, niin siitä tuhkasta täytyy kaivaa esille elävä kristillisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kristillisyys ole mihinkään muuttunut. Maailma on muuttunut ja synnin teon muodot lisääntyneet, mutta Pyhä Henki, jonka Jeesus on lähettänyt seurakuntaan, neuvoo siitä, mikä on syntiä ja mikä johdattaa syntiin.
        Ihmiset ovat myös muuttuneet. Ei kestetä kuunnella parannussaarnaa. Miksi luullaan, että Lapissa olisi saarnat muuttunut nykyisten vanhimpien aikana? Siksi, että Suomessa on ollut saarnaajia, jotka ovat antaneet luvallisuuksia ja ovat jättäneet toisen terän Jumalan sanasta pois. Lainaan Eelis Ahosen viimeisestä saarnasta pari kohtaa:
        Niin kuin muistan kerran Lapinmaalla Jällivaarassa, kun minäkin olin siellä matkalla jo, joulukokouksiin mennyt. No me tulimme siihen majapaikkaan, missä Suomen lähetysmiehet olivat. Tulimme siihen Riuttalahden Armas ja minä ja jäätiin seisomaan näitten Suomen vanhimpain eteen. He alkoivat kohdistamaan puhetta meille. Me olemme täällä jo käyneet monen kymmenen vuoden aikana, mutta nyt tulee aika, että heiltä on täällä käymiset käyty ja ikää tulee ja niin se jääpi taas seuraavan sukupolven huoleksi, että säilyttää Ruotsin Lapinmaan kristillisyys tärkeänä ja kalliina. He antoivat ymmärtää, että jos se katkeaa tänne Lapinmaalle, sanoi siinä isäni Joel Ahonen, niin että silloin meillä on huonosti asiat. Mutta niin kauan, kuin meillä on turvan ja suojan paikka tänne ja uskomme sen, että tämä on se, jossa on kristillisyys aamunkoitossa etsikonaikana niin saanut sen valkeuden ja on alettu saarnaamaan elävää Jumalan sanaa.
        No niin, helppohan se oli käsittää ja ymmärtää, siinä kun Armaksen kanssa seisoimme, että no näinhän se on ollut tähänkin asti. Juu ja näinhän se tulee edelleenkin oleman. Ja jos on nyt sitten, kun ikääntynyt minäkin olen ja monet sen aikaiset nuoremmat ovat jo päättäneet tämän elämän, niin ajattelimme, että näin se on ilman muuta. Meidät on kasvatettu ja kiinnitetty siksi lujasti tänne Äitiseurakuntaan, tunsimme näin meidän ajatuksissamme. Ja sitten se rukous Jumalan tykö, että emme koskaan vain jättäisi, nimittäin tätä yhteyttä tänne Äitiseurakuntaan. Ja jos se joskus jää, niin mehän olemme kuin joku ajelehtiva laiva ilman peräsintä ja ohjaajaa aavalla merellä.

        Jos alamme halveksimaan niitä, jotka meidän edellämme ovat olleet, se on suuri virhe, se on suuri virhe, toistan sen vielä, He ovat työtä tehneet ja rakentaneet Herran temppeliä. Juu ja paljon ankeammissa vaikeimmissa olosuhteissa, kuin mitä osaamme yksikään ajatella tässä. Mutta he ovat uhranneet, he ovat jättäneet työnsä ja toimensa ja lähteneet sille työlle, joka Herran työksi mainitaan.
        Juu ja niin kauan kuin tällä mielellä työtä tehdään. Juu niin tulee usein mieleeni tuon Mikko Hulkon sanat Lappeenrannassa, joka saarnaajien kokouksessa aloitti saarnan ja sanoi siinä näin, että niin kauan te Suomen veljet saatte olla vakuutettuna, että te olette työtä oikealla tavalla tehneet, jos se työ tulee iloksi Lapinmaan vanhimmille. Ei he ole meitä pakolla johdatelleet, eikä ole kovia ja ankaria sanoja sanoneet. Mutta he ennen sanoivat sen, jos ei se kelpaa, niin he kyllä lähtevät pois. Juu, siinä se silloin meillä olisi hukka edessä.

        Kristillisyydessämme on muisteltu ja olen varmasti itsekin lukenut vanhimpien kirjoituksista, että jos te kuulette, että elävä kristillisyys on Lapinmaalla tuhkaksi palanut, niin siitä tuhkasta täytyy kaivaa esille elävä kristillisyys.

        Olen aloittaja (voinko_uskoa)19.2.2019, ja iso kiitos kirjoituksestasi. Sehän oli vain vastaus "yksikristityn" kommenttiin, mutta toi esille entisen vanhan saarnaajan muistelua. Tai siis hänen puheidensa muistelua.

        "Kristillisyys", jolla tarkoittanet esikoislestadiolaisuutta on niin nuori, vain 120 vuotta, eihän se kovin paljon ole voinut muuttuakaan. Maailma on muuttunut enemmän, syntiä on helpompi tehdä, mahdollisuuksia on enemmän. Ihminen ei ole muuttunut varmaankaan kovin paljon edes Jeesuksen ajoilta, vai onko sinulla jotain perusteluja, että olisi?

        Ei se ole halveksimista jos ajattelee. Eli mitä työtä tekivät esikoislestadiolaisuuden "pellonraivaajat"?

        Miksi uskoisit, että Jumala Jällivaaraan olisi perustanut "äitiseurakunnan"? Laestadiukselta ei ainakaan tällainen oppi ole peräisin.


      • Anonyymi

        Kokeile poimia kymmenenkin ämpärillistä mustikoita niin tiedät onko se työtä vaiko ei !

        eli vertaus ontuu raskaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aloittaja (voinko_uskoa)19.2.2019, ja iso kiitos kirjoituksestasi. Sehän oli vain vastaus "yksikristityn" kommenttiin, mutta toi esille entisen vanhan saarnaajan muistelua. Tai siis hänen puheidensa muistelua.

        "Kristillisyys", jolla tarkoittanet esikoislestadiolaisuutta on niin nuori, vain 120 vuotta, eihän se kovin paljon ole voinut muuttuakaan. Maailma on muuttunut enemmän, syntiä on helpompi tehdä, mahdollisuuksia on enemmän. Ihminen ei ole muuttunut varmaankaan kovin paljon edes Jeesuksen ajoilta, vai onko sinulla jotain perusteluja, että olisi?

        Ei se ole halveksimista jos ajattelee. Eli mitä työtä tekivät esikoislestadiolaisuuden "pellonraivaajat"?

        Miksi uskoisit, että Jumala Jällivaaraan olisi perustanut "äitiseurakunnan"? Laestadiukselta ei ainakaan tällainen oppi ole peräisin.

        ""Kristillisyys", jolla tarkoittanet esikoislestadiolaisuutta on niin nuori, vain 120 vuotta, "

        N. 120 vuotta sitten äitiseurakunta lähetti saarnaajat Suomeen. Sitä edelsi monien seurakuntalaisten kutsut. Jotkut olivat käyneet Lapissa kuuntelemassa ja todenneet, että oppi on sama mikä Suomessakin on ollut. Muutoksia oli tullut niin oikealle kuin vasemmallekin puolelle, mutta osa oli jäänyt kaipaamaan alkuperäistä oppia.

        Kun lähetys miehet sitten tulivat ensin Turkuun, niin heti alkoivat kiitosäänet kuulumaan. Ihmiset tulivat pitkienkin matkojen takaa jalkaisin ja polkupyörillä kuulemaan elävää Jumalan sanaa.

        Esikoislestadiolaisuudessa luetaan lähes joka seuroissa ja muissa kokoontumisissa aluksi rovasti Laestadiuksen saarna ja sitten on äänellinen saarnakuultavana, jossa Pyhä Henki ilmoittaa asioita, jotka ovat ajankohtaisia kullekin ajalle. Laestadiusta pidetään kuitenkin tämän etsikkoajan ensimmäisenä ja parhaana työntekijänä. Meillä on myös luettavana Raattamaan ja muiden vanhinten kirjoituksia, joihin voimme verrata uskoamme. Ei ole väärin kutsua äidiksi seurakuntaa, joka pitä huolta koko kristillisyyden laveudesta lähetyskirjeiden ja -matkojen kautta. Lapissa on puun juuret. Raattamaa sanoo nähneensä kristillisyyden niin pienenä kuin sinapinsiemen, muta näki sen jo kasvaneen suureksi puuksi, joka on oksansa levittänyt yli valtakunnan rajojen ja valtamerien ja taivaan linnut ovat tehneet pesänsä sen oksille. Seurakuntaa kutsutaan myös esikoisten seurakunnaksi. Tämän ajan esikoiset ovat olleet Laestadius, Raattamaa ja muutamat muut ja me olemme saanneet tulla tähän esikoisten seurakuntaan. Nyt on kuitenkin perustettu seurakunta, jotka nimittävät itseään esikoisiksi. Ovatkohan ne niinkuin Kain ja Esau?

        Seurakuntamme on kuitenkin perustettu 2000 vuotta sitten lukittujen ovien takana. Se on rakennettu apostolien ja profeettojon perustusten päälle, jos Jeesus Kristus on paras kulmakivi. Tämä seurakunta on myös esikoisten seurakunta, jossa Jeesus on esimmäinen esikoinen. Raamattu kertoo, että olemme tulleet esikoisten seurakunnan tykö, jossa on myös priiskoitus veri.


    • Anonyymi

      Kristllisyys on ihmisten kirjoittama argumentti
      mikä perustuu kuoleman paelkoon.

      Ihminen on ainoa eläin joka tietää
      tulevasta kuolemataan etukäteen.
      "Siksi ihminen keksi jumalat?

      Jumalia ei ole olemassa, elämä jatkuu lapsissamme.

      • Anonyymi

        Olet siis jo kuollut, kun tuon tiedät?

        Neuvoksi sinulle, älä kirjoittele asiasta josta et tiedä mitään. Petät vain itseäsi.


      • Anonyymi

        "Ihminen on ainoa eläin joka tietää
        tulevasta kuolemataan etukäteen.
        "Siksi ihminen keksi jumalat?"

        Tarkoittanet, että vain ihminen olisi tietoinen kuolevaisuudestaan toisin kuin muut eläimet, jos nyt haluat nykyviisaiden tapaan sanoa ihmistä eläimeksi. Tuo oletus saattaa kuitenkin olla virheellinen, koska ihminen tietää todella vähän siitä mitä eläimet tietävät, tuntevat tai ajatelevat. Ei liene varmaa sekään, että eläimillä ei olisi jumalia.

        Jumalien olemassaolemattomuudestakaan minulla ja yhtä vähän sinulla ei ole mitään varmaa tietoa. Se on eräänlaista uskontoa kai se ateismikin.


      • Anonyymi

        Miten luulet, että elämä on syntynyt? Räjähdyksessäkö? Räjähdys vain tuhoaa!

        Olet oikeassa siinä, että raamattu on ihmisten kirjoittama, mutta ne ovat olleet pyhiä ihmisiä, vaikutettuina Pyhältä Hengeltä. Ilman tätä henkeä ei voi myöskään raamattua selittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten luulet, että elämä on syntynyt? Räjähdyksessäkö? Räjähdys vain tuhoaa!

        Olet oikeassa siinä, että raamattu on ihmisten kirjoittama, mutta ne ovat olleet pyhiä ihmisiä, vaikutettuina Pyhältä Hengeltä. Ilman tätä henkeä ei voi myöskään raamattua selittää.

        Esikoislestadiolaiset uskovat, että vain heillä on keskuudessaan Pyhä Henki, josta seuraa, että kukaan muu kuin esikoislestadiolainen ei voi selittää Raamattua oikein.

        Tämä usko on kulkenut liikkeen piirissä saarnaajalta toiselle perinteenä lähes 120 vuotta. Liikkeen piirissä on jonkin verran ihmisiä, jotka tosissaan uskovat saarnaajien vakuutteluihin yksinoikeudesta Pyhään Henkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset uskovat, että vain heillä on keskuudessaan Pyhä Henki, josta seuraa, että kukaan muu kuin esikoislestadiolainen ei voi selittää Raamattua oikein.

        Tämä usko on kulkenut liikkeen piirissä saarnaajalta toiselle perinteenä lähes 120 vuotta. Liikkeen piirissä on jonkin verran ihmisiä, jotka tosissaan uskovat saarnaajien vakuutteluihin yksinoikeudesta Pyhään Henkeen.

        Älä valehtele. Uskomme, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esikoislestadiolaiset uskovat, että vain heillä on keskuudessaan Pyhä Henki, josta seuraa, että kukaan muu kuin esikoislestadiolainen ei voi selittää Raamattua oikein.

        Tämä usko on kulkenut liikkeen piirissä saarnaajalta toiselle perinteenä lähes 120 vuotta. Liikkeen piirissä on jonkin verran ihmisiä, jotka tosissaan uskovat saarnaajien vakuutteluihin yksinoikeudesta Pyhään Henkeen.

        On jo aika jättää nämä asiat Jumalan haltuun, elämme vakavia lopun aikoja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Uskomme, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton.

        Vai niin, ei seuroissa ainakaan niin saarnata. Kyllä siellä aivan selvästi vakuutetaan Pyhän Hengen ohjaavan vain esikoislestadiolaisia.

        Koskaan en ole kuullut mistään mittaamattomasta vaikutuspiiristä saarnattavan. Oletko sinä, vai keksitkö hätähämäyksen?

        Vai tarkoitatko kenties, että Pyhä Henki voi vaikka jostain Kiinasta tai ehkä jopa Intiasta yhden ihmisen saattaa esikoislestadiolaisuuteen, jonka kautta vain voi päästä taivaaseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä valehtele. Uskomme, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton.

        Erittäin esikoislestadiolaismaista on väittää totuuden kertojaa valehtelijaksi? Onko näin?

        "Uskomme", keitä tarkoitat? Puhutko esikoislestadiolaisuuden nimissä? Siinä joukossa on todella paljon eri tavalla uskovia, kai sen ymmärrät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erittäin esikoislestadiolaismaista on väittää totuuden kertojaa valehtelijaksi? Onko näin?

        "Uskomme", keitä tarkoitat? Puhutko esikoislestadiolaisuuden nimissä? Siinä joukossa on todella paljon eri tavalla uskovia, kai sen ymmärrät?

        Kannattaisiko nyt jokaisen ajatella OMAA uskoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai niin, ei seuroissa ainakaan niin saarnata. Kyllä siellä aivan selvästi vakuutetaan Pyhän Hengen ohjaavan vain esikoislestadiolaisia.

        Koskaan en ole kuullut mistään mittaamattomasta vaikutuspiiristä saarnattavan. Oletko sinä, vai keksitkö hätähämäyksen?

        Vai tarkoitatko kenties, että Pyhä Henki voi vaikka jostain Kiinasta tai ehkä jopa Intiasta yhden ihmisen saattaa esikoislestadiolaisuuteen, jonka kautta vain voi päästä taivaaseen?

        Sinä et ilmeisesti ole ollutkaan seuroissa tai jos olet ollut, niin et ole kuunnellut. Monta kertaa on sanottu, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton. Pyhä Henki vaikuttaa jo heränneessä ihmisessä. Hän voi alkaa saarnata syntikumppaneilleen, ettei tämä elämä, jota me elämme ole oikein. On kaksi eri asiaa vaikuttavainen PH ja asuvainen PH.

        Joku kirjoitti, että alussakin oli useampia seurakuntia, joille Johannes kirjoitti. Voi pimeys! Ne olivat samaa seurakuntaa eri paikossa Aasiaa. Ei samalla paikkakunnalla ollut useita Kristuksen seurakuntia. Johannes käskettiin kirjoittamaan näiden seurakunnan enkeleille, eli niille, jotka johtivat niiden paikkakuntien seurakuntaa. Näkyy, ettei heidän uskossaan ja elämässään oli tullut muutoksia. Laestadiuskin saarnaa, että elävä usko voi muuttua kuolleeksi yhdessä silmänräpäyksessä, ihmisen itse sitä huomaamatta.

        Myös apostolit kirjoittivat monille eri paikkakunnille sekä omia, että yhteisiä kirjeitä. Pietari kirjoitti:

        1. Pietari, Jesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, hajalla asuvaisille Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Asiassa ja Bityniassa,
        2. Isän Jumalan aivoituksen jälkeen Hengen pyhittämisen kautta, kuuliaisuuteen ja Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen: armo ja rauha lisääntyköön teille!
        3. Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä suuresta laupiudestansa on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista,
        4. Katoomattomaan ja saastuttamattomaan ja turmelemattomaan perintöön, joka taivaassa tähdelle pantu on teitä varten,
        5. Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis.

        Vieläkin paikasta, jossa kristillisyys on eläväksi syntynyt tällä ajalla, kirjoitetaan kirjeitä eri maihin, joihin kristillisyys on levinnyt ja tehdään myös lähetysmatkoja, kuten apostolitkin tekivät. Näitä eivät ota vastaan sellaiset, jotka ovat olleet ennen yhtä meidän kanssamme, mutta syystä tai toisesta ovat perustaneet oman seurakunnan, jossa eivät tarvitse kuunnella mitä neuvoja Pyhä Henki antaa vanhinten kautta.

        Olisi kiva tietää mitä Johannes kirjottaisi näille seurakunnille, vai kirjoittaisiko mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ilmeisesti ole ollutkaan seuroissa tai jos olet ollut, niin et ole kuunnellut. Monta kertaa on sanottu, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton. Pyhä Henki vaikuttaa jo heränneessä ihmisessä. Hän voi alkaa saarnata syntikumppaneilleen, ettei tämä elämä, jota me elämme ole oikein. On kaksi eri asiaa vaikuttavainen PH ja asuvainen PH.

        Joku kirjoitti, että alussakin oli useampia seurakuntia, joille Johannes kirjoitti. Voi pimeys! Ne olivat samaa seurakuntaa eri paikossa Aasiaa. Ei samalla paikkakunnalla ollut useita Kristuksen seurakuntia. Johannes käskettiin kirjoittamaan näiden seurakunnan enkeleille, eli niille, jotka johtivat niiden paikkakuntien seurakuntaa. Näkyy, ettei heidän uskossaan ja elämässään oli tullut muutoksia. Laestadiuskin saarnaa, että elävä usko voi muuttua kuolleeksi yhdessä silmänräpäyksessä, ihmisen itse sitä huomaamatta.

        Myös apostolit kirjoittivat monille eri paikkakunnille sekä omia, että yhteisiä kirjeitä. Pietari kirjoitti:

        1. Pietari, Jesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, hajalla asuvaisille Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Asiassa ja Bityniassa,
        2. Isän Jumalan aivoituksen jälkeen Hengen pyhittämisen kautta, kuuliaisuuteen ja Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen: armo ja rauha lisääntyköön teille!
        3. Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä suuresta laupiudestansa on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista,
        4. Katoomattomaan ja saastuttamattomaan ja turmelemattomaan perintöön, joka taivaassa tähdelle pantu on teitä varten,
        5. Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis.

        Vieläkin paikasta, jossa kristillisyys on eläväksi syntynyt tällä ajalla, kirjoitetaan kirjeitä eri maihin, joihin kristillisyys on levinnyt ja tehdään myös lähetysmatkoja, kuten apostolitkin tekivät. Näitä eivät ota vastaan sellaiset, jotka ovat olleet ennen yhtä meidän kanssamme, mutta syystä tai toisesta ovat perustaneet oman seurakunnan, jossa eivät tarvitse kuunnella mitä neuvoja Pyhä Henki antaa vanhinten kautta.

        Olisi kiva tietää mitä Johannes kirjottaisi näille seurakunnille, vai kirjoittaisiko mitään?

        Pyhä Henki toimii Jumalan sanan kautta. Höpinät Jumalana toimivista vanhimmista on erittäin vaarallista harhaoppia, josta jokaisen Jeesukseen uskovat on syytä pysyä kaukana.
        Tuollainen oppi jossa ihmisiä korotetaan tuolla tavalla, on Jumalan pilkkaamista


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et ilmeisesti ole ollutkaan seuroissa tai jos olet ollut, niin et ole kuunnellut. Monta kertaa on sanottu, että Pyhän Hengen vaikutuspiiri on mittaamaton. Pyhä Henki vaikuttaa jo heränneessä ihmisessä. Hän voi alkaa saarnata syntikumppaneilleen, ettei tämä elämä, jota me elämme ole oikein. On kaksi eri asiaa vaikuttavainen PH ja asuvainen PH.

        Joku kirjoitti, että alussakin oli useampia seurakuntia, joille Johannes kirjoitti. Voi pimeys! Ne olivat samaa seurakuntaa eri paikossa Aasiaa. Ei samalla paikkakunnalla ollut useita Kristuksen seurakuntia. Johannes käskettiin kirjoittamaan näiden seurakunnan enkeleille, eli niille, jotka johtivat niiden paikkakuntien seurakuntaa. Näkyy, ettei heidän uskossaan ja elämässään oli tullut muutoksia. Laestadiuskin saarnaa, että elävä usko voi muuttua kuolleeksi yhdessä silmänräpäyksessä, ihmisen itse sitä huomaamatta.

        Myös apostolit kirjoittivat monille eri paikkakunnille sekä omia, että yhteisiä kirjeitä. Pietari kirjoitti:

        1. Pietari, Jesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, hajalla asuvaisille Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Asiassa ja Bityniassa,
        2. Isän Jumalan aivoituksen jälkeen Hengen pyhittämisen kautta, kuuliaisuuteen ja Jesuksen Kristuksen veren priiskottamiseen: armo ja rauha lisääntyköön teille!
        3. Kiitetty olkoon Jumala ja meidän Herran Jesuksen Kristuksen Isä, joka meitä suuresta laupiudestansa on synnyttänyt jälleen elävään toivoon, Jesuksen Kristuksen ylösnousemisen kautta kuolleista,
        4. Katoomattomaan ja saastuttamattomaan ja turmelemattomaan perintöön, joka taivaassa tähdelle pantu on teitä varten,
        5. Jotka Jumalan väellä uskon kautta autuuteen kätketään, joka sitä varten valmistettu on, että se viimeisellä ajalla ilmi tulis.

        Vieläkin paikasta, jossa kristillisyys on eläväksi syntynyt tällä ajalla, kirjoitetaan kirjeitä eri maihin, joihin kristillisyys on levinnyt ja tehdään myös lähetysmatkoja, kuten apostolitkin tekivät. Näitä eivät ota vastaan sellaiset, jotka ovat olleet ennen yhtä meidän kanssamme, mutta syystä tai toisesta ovat perustaneet oman seurakunnan, jossa eivät tarvitse kuunnella mitä neuvoja Pyhä Henki antaa vanhinten kautta.

        Olisi kiva tietää mitä Johannes kirjottaisi näille seurakunnille, vai kirjoittaisiko mitään?

        Kristillisyys on syntynyt eläväksi tällä ajalla? Tarkoitatko todella, että uskot niin, että Laestadiuksen omien kipuilujen seurauksena syntyneestä eräänlaisesta heräyksestä erkaantuneesta eriseurasta, Länsilestadiolaiset, Suomessa Esikoislastadiolaiset, kirjoittamalla kirjeitä toisilleen, ovat sitten nyt Jeesuksen perustama seurakunta? Mieti hetki kuinka hullua on uskoa esikoislestadiolaisuuteen. Et malttanut? Se ei ole ihme, koska olet tuota oppia saanut kuulla vuosia tai vuosikymmeniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristillisyys on syntynyt eläväksi tällä ajalla? Tarkoitatko todella, että uskot niin, että Laestadiuksen omien kipuilujen seurauksena syntyneestä eräänlaisesta heräyksestä erkaantuneesta eriseurasta, Länsilestadiolaiset, Suomessa Esikoislastadiolaiset, kirjoittamalla kirjeitä toisilleen, ovat sitten nyt Jeesuksen perustama seurakunta? Mieti hetki kuinka hullua on uskoa esikoislestadiolaisuuteen. Et malttanut? Se ei ole ihme, koska olet tuota oppia saanut kuulla vuosia tai vuosikymmeniä.

        Näin on. Kun vanhurskauttamisoppiin sotketaan anteeksianelemisen "sakramentti" ja Jeesuksen asettamista sakramenteista tehdään vain merkkejä, niin pohja ei ole Kristuksen opin mukainen.

        Raskas tie se on, kokemuksesta tiedän. Omanvanhursksuden rakentajan tie.

        Kun pelastuminen on osittain omien tekojen varassa ja Jumala kuitenkin vaatii täydellistä lain täyttämistä, silloin elämästä tulee epäilyksien täyttämää ilotonts puurtamista, pelkojen häpeän ja dyyllisyyden täyttämää. Tämä ihmisoppien käskyjen ja kieltojen orjan elämä on hyvin surullista. 🤕

        Jeesuksella olisi paljon parempaa tarjolla. Lahjavanhurskaus ja sitä kautta yhteys myös toisten kristittyjen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyhä Henki toimii Jumalan sanan kautta. Höpinät Jumalana toimivista vanhimmista on erittäin vaarallista harhaoppia, josta jokaisen Jeesukseen uskovat on syytä pysyä kaukana.
        Tuollainen oppi jossa ihmisiä korotetaan tuolla tavalla, on Jumalan pilkkaamista

        Höpinät jumalana toimivista vanhimmista on eriseuraisten hopinöitä. He nimittävat vanhimpia möys paaveiksi. Kukaan kristitty ei pidä heitä jumalina vaan uskovat sen sanan jonka he Pyhän Hengen kautta tuovat edes raamatun kirjoitusten pohjalta. Hei tä ei koroteta eivätkä he korota itseään, mutta Jumalan sanan mukaan heitä on pidettävä kaksinkertaisessa kunniassa.

        Entä sitten ne, joille tämä oppi ei ole enää kelvannut. He ovat korottaneet itsensä ja luulevat ymmärtävänsä asioita paremmin, kuin mitä henki seurakunnalle sanoo. Monet menivät eriseuraan purtasen, siltalan ja muiden väärien työntekijöiden perässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Kun vanhurskauttamisoppiin sotketaan anteeksianelemisen "sakramentti" ja Jeesuksen asettamista sakramenteista tehdään vain merkkejä, niin pohja ei ole Kristuksen opin mukainen.

        Raskas tie se on, kokemuksesta tiedän. Omanvanhursksuden rakentajan tie.

        Kun pelastuminen on osittain omien tekojen varassa ja Jumala kuitenkin vaatii täydellistä lain täyttämistä, silloin elämästä tulee epäilyksien täyttämää ilotonts puurtamista, pelkojen häpeän ja dyyllisyyden täyttämää. Tämä ihmisoppien käskyjen ja kieltojen orjan elämä on hyvin surullista. 🤕

        Jeesuksella olisi paljon parempaa tarjolla. Lahjavanhurskaus ja sitä kautta yhteys myös toisten kristittyjen kanssa.

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tulee vika, tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi. Niitä ei saa sotkea keskenään. Luther otti pois kaikki muut sakramentit. Ainoaiksi jäivät kaste ja ehtoollinen.

        Luther saarnasi joulupäivänä: Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, ei saa luottaa itseensä, hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää mennä seurakuntaan ja sieltä etsien kyselemään. Seurakunta, kirkko ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmosiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä, heidän opetustaan. Heidän keskuudessa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta.

        Siinä tuli esille, että on yksi seurakunta ja yksi vanhurskauttaminen. Anteeksianomiset lähimmäisiltä ja seurakunnalta kuuluvat pyhitysoppiin.

        Ikävä jos olet ollut omavanhurskas. Sitä vastaan seuroissa kuitenkin saarnataan. Siellä ei vaadita laintäyttämistä, vaikka laki ei ole ihmisiltä, vaanJumalalta. Raamatussa on annettu uusi käsky, rakastaa toinen toisiaan. Tosin lain summa, jonka fariseuskin tiesi on, että Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestä siulusta ja mielestä ja lähimmäistä niin kuin itseään. Fariseus ei vaan tienyt, kuka hänen lähimmäisensä oli. Samoin tuntuu täälläkin. Pilkkaajat eivät tunne lähimmäisiään.

        Monet lulevat ottavansa vastaan lahjavanhurskauden, mutta kun he ottavat sen salaa, niin se on varastamista ja he ovat näin armonvarkaita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tulee vika, tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi. Niitä ei saa sotkea keskenään. Luther otti pois kaikki muut sakramentit. Ainoaiksi jäivät kaste ja ehtoollinen.

        Luther saarnasi joulupäivänä: Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, ei saa luottaa itseensä, hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää mennä seurakuntaan ja sieltä etsien kyselemään. Seurakunta, kirkko ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmosiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä, heidän opetustaan. Heidän keskuudessa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta.

        Siinä tuli esille, että on yksi seurakunta ja yksi vanhurskauttaminen. Anteeksianomiset lähimmäisiltä ja seurakunnalta kuuluvat pyhitysoppiin.

        Ikävä jos olet ollut omavanhurskas. Sitä vastaan seuroissa kuitenkin saarnataan. Siellä ei vaadita laintäyttämistä, vaikka laki ei ole ihmisiltä, vaanJumalalta. Raamatussa on annettu uusi käsky, rakastaa toinen toisiaan. Tosin lain summa, jonka fariseuskin tiesi on, että Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestä siulusta ja mielestä ja lähimmäistä niin kuin itseään. Fariseus ei vaan tienyt, kuka hänen lähimmäisensä oli. Samoin tuntuu täälläkin. Pilkkaajat eivät tunne lähimmäisiään.

        Monet lulevat ottavansa vastaan lahjavanhurskauden, mutta kun he ottavat sen salaa, niin se on varastamista ja he ovat näin armonvarkaita.

        Tismalleen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tulee vika, tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi. Niitä ei saa sotkea keskenään. Luther otti pois kaikki muut sakramentit. Ainoaiksi jäivät kaste ja ehtoollinen.

        Luther saarnasi joulupäivänä: Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, ei saa luottaa itseensä, hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää mennä seurakuntaan ja sieltä etsien kyselemään. Seurakunta, kirkko ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmosiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä, heidän opetustaan. Heidän keskuudessa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta.

        Siinä tuli esille, että on yksi seurakunta ja yksi vanhurskauttaminen. Anteeksianomiset lähimmäisiltä ja seurakunnalta kuuluvat pyhitysoppiin.

        Ikävä jos olet ollut omavanhurskas. Sitä vastaan seuroissa kuitenkin saarnataan. Siellä ei vaadita laintäyttämistä, vaikka laki ei ole ihmisiltä, vaanJumalalta. Raamatussa on annettu uusi käsky, rakastaa toinen toisiaan. Tosin lain summa, jonka fariseuskin tiesi on, että Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestä siulusta ja mielestä ja lähimmäistä niin kuin itseään. Fariseus ei vaan tienyt, kuka hänen lähimmäisensä oli. Samoin tuntuu täälläkin. Pilkkaajat eivät tunne lähimmäisiään.

        Monet lulevat ottavansa vastaan lahjavanhurskauden, mutta kun he ottavat sen salaa, niin se on varastamista ja he ovat näin armonvarkaita.

        Kas kuinka keteellinen omavanhurskas on, kun häneltä salaa otetaan Jeesuksen ilmaiseksi kaikille ihmisille tarjoama vanhurskaus vastaan.

        Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
        Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        Ja joka janoaa, tulkoon,
        ***) ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

        Voi teitä te ihmisopeilla ahdasmieliseen lakihenkiseen yhteisöön vietellyt raukat.
        MIksi te uskotte vallanhaluisiin ihmisiin, mutta hylkäätte Jumalan ilmaiseksi tarjoaman armon. Luuletteko te ihan oikeasti että Jeesuksen valmistama vanhurskaus on esikoislestadiolaisen liikkeen paranneltavissa? HÄVETKÄÄ,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kuinka keteellinen omavanhurskas on, kun häneltä salaa otetaan Jeesuksen ilmaiseksi kaikille ihmisille tarjoama vanhurskaus vastaan.

        Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!"
        Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
        Ja joka janoaa, tulkoon,
        ***) ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.

        Voi teitä te ihmisopeilla ahdasmieliseen lakihenkiseen yhteisöön vietellyt raukat.
        MIksi te uskotte vallanhaluisiin ihmisiin, mutta hylkäätte Jumalan ilmaiseksi tarjoaman armon. Luuletteko te ihan oikeasti että Jeesuksen valmistama vanhurskaus on esikoislestadiolaisen liikkeen paranneltavissa? HÄVETKÄÄ,

        Itse saat hävetä. Syytät toisia, ja kumoat heidän kirjoituksensa, mutta et anna itse koskaan minkäänlaista selitystä mihinkään.

        Vastaa nyt miten tämä lahjavanhurjkaus ja elämänvesi otetaan vastaan ja mitä on elämän vesi, mistä sitä löytyy?

        Oletko lukenut ilmestyskirjasta seuraavaa:

        13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
        14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
        15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
        16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
        17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."

        Miten tämä vaatteiden peseminen ja valkaisu tapahtuu? Mikä on tämä vaiva tai ahdistus, mistä nämä valkeavaatteiset ovat tulleet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raattamaa on jo sanonut, että jos oppiin tulee vika, tulee vika koko kristillisyyteen. Oppejahan ovat vanhurskauttamisoppi, pyhitysoppi ja seurakuntaoppi. Niitä ei saa sotkea keskenään. Luther otti pois kaikki muut sakramentit. Ainoaiksi jäivät kaste ja ehtoollinen.

        Luther saarnasi joulupäivänä: Sen siis jonka on löydettävä Kristus, on ensin löydettävä seurakunta. Ei myöskään se, joka tahtoo tietää jotakin Kristuksesta, ei saa luottaa itseensä, hän ei saa oman järkensä avulla rakentaa omatekoista siltaa taivaaseen, vaan hänen pitää mennä seurakuntaan ja sieltä etsien kyselemään. Seurakunta, kirkko ei olekaan puuta ja kiveä, vaan joukko Kristukseen uskovia ihmosiä. Heihin on pitäydyttävä ja tarkattava heidän uskoansa, heidän elämäänsä, heidän opetustaan. Heidän keskuudessa Kristus varmasti on, sillä kristillisen seurakunnan ulkopuolella ei ole olemassa mitään totuutta, ei mitään Kristusta, ei mitään autuutta.

        Siinä tuli esille, että on yksi seurakunta ja yksi vanhurskauttaminen. Anteeksianomiset lähimmäisiltä ja seurakunnalta kuuluvat pyhitysoppiin.

        Ikävä jos olet ollut omavanhurskas. Sitä vastaan seuroissa kuitenkin saarnataan. Siellä ei vaadita laintäyttämistä, vaikka laki ei ole ihmisiltä, vaanJumalalta. Raamatussa on annettu uusi käsky, rakastaa toinen toisiaan. Tosin lain summa, jonka fariseuskin tiesi on, että Rakastaa Jumalaa kaikesta sydämestä siulusta ja mielestä ja lähimmäistä niin kuin itseään. Fariseus ei vaan tienyt, kuka hänen lähimmäisensä oli. Samoin tuntuu täälläkin. Pilkkaajat eivät tunne lähimmäisiään.

        Monet lulevat ottavansa vastaan lahjavanhurskauden, mutta kun he ottavat sen salaa, niin se on varastamista ja he ovat näin armonvarkaita.

        Mutta tarkoittiko Lutherin Martti sitä, että tuo ensin löydettävä seurakunta olisi Esikoislestadiolaiset ry? 100 % varmuudella me kaikki tiedämme että ei tarkoittanut.


    • Anonyymi

      "Monet lulevat ottavansa vastaan lahjavanhurskauden, mutta kun he ottavat sen salaa, niin se on varastamista ja he ovat näin armonvarkaita."

      Viestini on siis tälle kateudesta vihreälle fariseuksen penikalle. Onneksi Jeesus ei kysele sinulta neuvoja!

      • Anonyymi

        Miten lahjavanhurskaus otetaan salaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten lahjavanhurskaus otetaan salaa?

        Kun sitä ei oteta esikoislestadiolaisen puhujien kaulalta porun kanssa viikottain kerjäämällä.
        Silloin fariseus katsoo Kristukselta lahjaksi ilman ansioita saadun armon varastetuksi.

        Tämä on yksi keskeisiä esikoislestadiolaisuutta halvaavia, muista kristityistä eristäviä harhaoppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sitä ei oteta esikoislestadiolaisen puhujien kaulalta porun kanssa viikottain kerjäämällä.
        Silloin fariseus katsoo Kristukselta lahjaksi ilman ansioita saadun armon varastetuksi.

        Tämä on yksi keskeisiä esikoislestadiolaisuutta halvaavia, muista kristityistä eristäviä harhaoppeja.

        Fariseukset eivät tarvitse syntien anteeksiantamista, ne ovat niin hyviä ja pikkaavat syntisiä, jotka tarvitsevat anteeksiantamusta.

        Salainen armo eli parantuminen ei kelvannut Jeesukselle:

        43. Ja yksi vaimo, joka oli punaista tautia kaksitoistakymmentä vuotta sairastanut, ja oli kaiken saatunsa parantajille kuluttanut, ja ei voitu keltään parannettaa;
        44. Mutta kuin hän kävi takana ja rupesi hänen vaatteensa palteesen, niin kohta hänen verensä juoksu asettui.
        45. Ja Jesus sanoi: kuka on se, joka minuun rupesi? Mutta kuin he kaikki kielsivät, sanoi Pietari ja ne, jotka hänen kanssansa olivat: Mestari, kansa ahdistaa ja tunkee sinua, ja sinä sanot: kuka minuun rupesi?
        46. Mutta Jesus sanoi: joku minuun rupesi, sillä minä tunsin voiman minusta lähteneen ulos.
        47. Mutta kuin vaimo näki, ettei se salaa ollut, tuli hän vapisten, ja maahan lankesi hänen eteensä, ja julisti kaikelle kansalle, minkä syyn tähden hän oli häneen ruvennut, ja kuinka hän niin äkisti terveeksi tuli.
        48. Mutta hän sanoi hänelle: ole hyvässä turvassa, tyttäreni, sinun uskos on sinua auttanut: mene rauhaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun sitä ei oteta esikoislestadiolaisen puhujien kaulalta porun kanssa viikottain kerjäämällä.
        Silloin fariseus katsoo Kristukselta lahjaksi ilman ansioita saadun armon varastetuksi.

        Tämä on yksi keskeisiä esikoislestadiolaisuutta halvaavia, muista kristityistä eristäviä harhaoppeja.

        Katsotko, että siitä tulisi jotakin ansiota, kun turvautuu Jeesuksen armoon ja anoo syntejään anteeksi. Niiden ei tietenkään tarvitse anoa, jotka eivät tunne syntejään, eivätkä edes tiedä mitä synti on. Apostoli kuitenkin kirjoittaa:

        Epistola Hebrealaisille 12
        1. Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,
        2. Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella.
        3. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotko, että siitä tulisi jotakin ansiota, kun turvautuu Jeesuksen armoon ja anoo syntejään anteeksi. Niiden ei tietenkään tarvitse anoa, jotka eivät tunne syntejään, eivätkä edes tiedä mitä synti on. Apostoli kuitenkin kirjoittaa:

        Epistola Hebrealaisille 12
        1. Sentähden myös me, että meillä on näin suuri todistusten joukko meidän ympärillämme, niin pankaamme pois kaikki kuorma ja synti, joka aina meihin tarttuu ja hitaaksi tekee, ja juoskaamme kärsivällisyyden kautta siinä kilvoituksessa, joka meidän eteemme pantu on,
        2. Ja katsokaamme uskon alkajan ja päättäjän Jesuksen päälle, joka, vaikka hän olis kyllä taitanut iloita, kärsi ristiä, ei totellut pilkkaa, ja nyt istuu oikialla kädellä Jumalan istuimella.
        3. Niin muistakaat häntä, joka senkaltaisen vastahakoisuuden on syntisiltä itse vastaansa kärsinyt, ettette väsy teidän mielessänne ja lakkaa.

        Paavali kirjoittaa myös:

        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

        Miten tämä pois paneminen tapahtuu? Sinun ei tarvitse varmasti panna mitään pois, vaikka täällä vihassa, kiukussa ja vanhassa aatamissa haukut toisia kirjoittajia ja panettelet heitä ja heidän saarnaajiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali kirjoittaa myös:

        5. Niin kuolettakaat sentähden teidän jäsenenne, jotka maan päällä ovat, huoruus, saastaisuus, häpiällinen himo, rietas halaus ja ahneus, joka on epäjumalan palvelus,
        6. Joidenka tähden Jumalan viha epäuskoisten lasten päälle tulee;
        7. Joissa tekin muinen vaelsitte, kuin te niissä elitte.
        8. Mutta nyt pankaat myös te pois nämät kaikki, viha, närkästys, pahuus, pilkka, ilkiät sanat, teidän suustanne.
        9. Älkäät valehdelko keskenänne, ja riisukaat pois teistänne vanha ihminen tekoinensa,
        10. Ja pukekaat päällenne uusi, joka hänen tuntemiseensa uudistetaan, hänen kuvansa jälkeen, joka sen luonut on.

        Miten tämä pois paneminen tapahtuu? Sinun ei tarvitse varmasti panna mitään pois, vaikka täällä vihassa, kiukussa ja vanhassa aatamissa haukut toisia kirjoittajia ja panettelet heitä ja heidän saarnaajiaan.

        Miten sinä panet pois tuon Kristuksen evankeliumin mitättömäksi julistamisen? 😂🤣

        Kaikki lain vaatimukset päättyvät, kun eletään Hengen johdatuksessa ja luottaen Jeesuksen lunastustyön täydelliseen sovitukseen ja luovutaan edustamastasi lihanjalostuksen valheesta.

        Rukoile silmänvoidetta Jeesukselta, ja luovu tuosta kirotusta ihmisoppeihin ja ihmisiin luottamisesta. Sinua ei voi kukaan ihminen pelastaa, eikä mikään yhdistys. Rukoile siis parannuksen armoa ja Kristus-uskon käsittämistä omassa sydämessäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinä panet pois tuon Kristuksen evankeliumin mitättömäksi julistamisen? 😂🤣

        Kaikki lain vaatimukset päättyvät, kun eletään Hengen johdatuksessa ja luottaen Jeesuksen lunastustyön täydelliseen sovitukseen ja luovutaan edustamastasi lihanjalostuksen valheesta.

        Rukoile silmänvoidetta Jeesukselta, ja luovu tuosta kirotusta ihmisoppeihin ja ihmisiin luottamisesta. Sinua ei voi kukaan ihminen pelastaa, eikä mikään yhdistys. Rukoile siis parannuksen armoa ja Kristus-uskon käsittämistä omassa sydämessäsi.

        Oletko sinä tehnyt jo pornon katselusta parannuksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko sinä tehnyt jo pornon katselusta parannuksen?

        Me emme suinkaan ole samanlaisia. Voisi jopa luonnehtia, että' olemme samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia, ei ole kahta samanlaista ihmistä olemassakaan. Identtisillä kaksosillakin on erilaiset kokemukset jo syntyessään. Toisiahan meistä pornon katselu ei kiinnosta lainkaan, toiset taas eivät pysty sen katselusta pidättäytymään. Varsinkin kun se nykyaikana on niin helppoa, ei tarvitse enää lähteä kylän kioskille ostamaan Jallua.

        Miksi jotakuta kiinnostaa, että onko joku toinen ihminen tehnyt pornon katselustaan parannuksen? Mitä ylipäätään tarkoittaa, että "on jo tehnyt pornon katselusta parannuksen"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me emme suinkaan ole samanlaisia. Voisi jopa luonnehtia, että' olemme samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia, ei ole kahta samanlaista ihmistä olemassakaan. Identtisillä kaksosillakin on erilaiset kokemukset jo syntyessään. Toisiahan meistä pornon katselu ei kiinnosta lainkaan, toiset taas eivät pysty sen katselusta pidättäytymään. Varsinkin kun se nykyaikana on niin helppoa, ei tarvitse enää lähteä kylän kioskille ostamaan Jallua.

        Miksi jotakuta kiinnostaa, että onko joku toinen ihminen tehnyt pornon katselustaan parannuksen? Mitä ylipäätään tarkoittaa, että "on jo tehnyt pornon katselusta parannuksen"?

        Neuvo on tietty tarkoitettu pornovaiton parhaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me emme suinkaan ole samanlaisia. Voisi jopa luonnehtia, että' olemme samankaltaisuudesta huolimatta hyvin erilaisia, ei ole kahta samanlaista ihmistä olemassakaan. Identtisillä kaksosillakin on erilaiset kokemukset jo syntyessään. Toisiahan meistä pornon katselu ei kiinnosta lainkaan, toiset taas eivät pysty sen katselusta pidättäytymään. Varsinkin kun se nykyaikana on niin helppoa, ei tarvitse enää lähteä kylän kioskille ostamaan Jallua.

        Miksi jotakuta kiinnostaa, että onko joku toinen ihminen tehnyt pornon katselustaan parannuksen? Mitä ylipäätään tarkoittaa, että "on jo tehnyt pornon katselusta parannuksen"?

        Se kiinnostaa sen takia, jos mies katselee pornoa, niin se ei voi toimia täällä "opettajana".
        Vai voiko mielestäsi synnissä elävä opettaa toista? Parannus tehdään kääntymällä Herran puoleen. Pyytämällä Jeesukselta anteeksi ja voimaa olla lankeamatta samaan syntiin enää.
        Armo ei koskaan anna lupaa syntiin, synnistä on tehtävä aina parannus Herran edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kiinnostaa sen takia, jos mies katselee pornoa, niin se ei voi toimia täällä "opettajana".
        Vai voiko mielestäsi synnissä elävä opettaa toista? Parannus tehdään kääntymällä Herran puoleen. Pyytämällä Jeesukselta anteeksi ja voimaa olla lankeamatta samaan syntiin enää.
        Armo ei koskaan anna lupaa syntiin, synnistä on tehtävä aina parannus Herran edessä.

        Minä vaiton asemassa etsisin jonkun luottohenkilön ja kertoisin ominaisuuksistani syntiin.
        Tällä tavoin toimien ehkä vapautuisi riettaan vaikutuksista.


    • Anonyymi

      Jokaisella on omat lahjat, jotka Jumala on antanut, jokaista tarvitaan!

      • Anonyymi

        On kaunista ajatella noin. Moni kuitenkin käyttää lahjojaan väärin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On kaunista ajatella noin. Moni kuitenkin käyttää lahjojaan väärin.

        Miten, kerro!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten, kerro!

        Et minulta kysynyt, mutta vastaan kuitenkin. Se on lahjojen väärin käyttämistä, jos ei puhu sitä mitä Henki ilmoittaa, vaan saarnaa kuulijoiden mieliksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et minulta kysynyt, mutta vastaan kuitenkin. Se on lahjojen väärin käyttämistä, jos ei puhu sitä mitä Henki ilmoittaa, vaan saarnaa kuulijoiden mieliksi.

        Mielenkiintoista, kerro lisää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1927
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe