Uskon syntymisestä

Eenokki12

Syntisen rukous helluntailiikkeessä ei vanhurskauta.

Sen voi lukea vaikka takaperin itse perkelekin ja käydä upotuskasteella, mutta se ei ketään pelasta. Yritätte huijata Jumalaa mutta turhaan. Jumala vanhurskauttaa jumalattoman ja syntisen yksin uskosta yksin armosta ilman lain ja lahkolaisten tekoja sanon minä. Missä kohden raamatussa on määrätty syntisen rukous, upotuskaste ja liittyminen helluntaiseurakuntaan, että Jumala vanhurskauttaisi? Lausua syntisen rukous, käydä upotuskasteella ja liittyä helluntaiseurakuntaan on lahkon eräs kalastusväline, jolla pyydystävät tyhmiä ja vakaantumattomia ihmisiä. Herätkää syntiset varokaa uudestikastajien lahkoja ja katolisuutta. Te pienet pojjankollit saatatte saada kardinaalien sijasta uudestisyntyneitä helluntailaisia kimppuunne. Ps. pitäisikö mennä komeroon sulkea ovi ja lausua muutama voimasana, sarjatulella?.

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkastellaan.eenokki

      Eenokki puhkuu vihaa ja harhaista uskonnollista näköalaa jota hän kumartaa.
      Viha on ikävä moottori, josta Jumala mittaa elämään palkan, viimeisellä tuomiolla.
      Lapsikaste ei pelasta, mutta uskovien kaste on todiste Sanan mukaan siitä, miksi vanha aadam kasteen haudan kautta nousee uuteen elämään.
      Eli hän ja lainaan Nooaa - hän ja kahdeksan pelastui.
      Hän oli arkissa. Arkissa Jumalan suunnitelman mukaan. Arkki kuvaa Kristusta, jonka Jumala on valmistanut pelastukseksi ja jota Pyhä Henki kirkastaa.
      ts. Jeesus pelastaa.
      kaste ei ole sellainen pelastava "sakramentti", jota harhauttavasti sakrataan - että hyväntidonpuusta tulisi hyvännäköinen hedelmä ja käärmeen kielellä opetetaan, että kaste sinut pelastaa.
      Mutta se arkkiin nousu jää tekemättä, ts. Jeesus ei ole pelastava esimerkki.

      Näin ollen luterilainen harhaoppinen kaste- sakramenttina syöksee ihmiset siihen raamatun opettamaan kadotukseen, eli he hukkuvat maailman mukana.

      Tätä ei Eenokki tajua. Hän muotouskonnollisesti on ottanut kastepelastusliivin kaulaansa ja Arkin ulkopuolelle polskuttelemaan päälaki märkänä, että kyllä se tästä, Martti ja katolisten oppi on vievä omaan arkkiinsa. Kristuksen opista viis.

      Näin on Eenokin sokea näköpiste paljastettu. Ja tämäntähden Marttikin hukutti Anabaptisteja - joka on historiallinen tosi.

      Kaste Kristukseen on, että hän, pelastettu uskoo Jumalansanan ja halullisesti haluaa yhtyä Jumalankansaan, ja elää siinä.
      Ja tämäntähden hän käy kasteen hautaan, joka viestii jo Nooan ajasta, että maailma on tullut väkivaltaiseksi ja se on tuomion alaisuudessa, mutta Herran OMAT uskon kautta Hänen sijaisuuteensa, "uhrikaritsa" ja hänen verensä sekä ruumis - leipänä kertoo arkista.
      He haluavat astua ja ovat astuneet arkkiin - uskovat Jeesus pelastaa.
      Ja kun Jeesus pelastaa, niin tuo kasteen hauta on uskon Jeesuksen nimessä ylösnousemususkoon. Eli ihminen saa nousta vedestä, hänelle ei kuulu hukkua, vaan pelastua ja siksi -kaste on hyvänomantunnon LIITTO - Hänen veressään ja lupaus on iankaikkisen elämän armolahja.
      Siksi Uskovienkaste on Kristuksessa Hänen työnsä kautta pelastava ja se kaste on seuraus uskonaskeleesta mennä seuraamaan Häntä. Kilvoittelemaan hyvän uskon kilvoitusta.

      Lapsiksateen hedelmä, mitä se harhassa on tehnyt hedelmään on ikävää luettavaa.
      Inhimillisesti ikävin on luettavissa heidän kohdalla, missä äiti itkee vereslihalla syntymässä kuolleen lapsen muistossa.
      Eli harhainen oppi piirtää näyn, että tuo äiti katsoo tuon ymmärtämättömän vauvan kituvan taivaan ulkopuolella vaivan ajassa.
      Näin äitini kertomana viestin lapsikasteen hedelmää nyt tarkasteltavaksi, että näemme Eenokin sokean pisteen, jota hän ei itse näe.
      Hän opettaa, että kaste pelastaa - kirkollisesti. Se on perinneoppi - joka tekee tyhjäksi Jumalan Sanan, sen Sanan siemenen Pyhimmän osuuden.
      Eenokinkin pitäisi kastenäkemyksissä palata ristille ja nähdä Sijaisen pelastavan osan ja sen, miksi kastetaan, eli kasteen hauta - sen Sanan opillisen näköalan.
      Kun haluan seurata Jeesusta - niin Hän on se arkki - jonka sisällä käydää iankaikkiseen elämään ja se on armolahja.
      Kaste on merkkiä, vanhan aadamin hautaamista ja Hänessä ylösnousemusta.
      Asiasta voisin kirjoittaa Sanasta lisää, mutta eiköhän tuo tullut riittävästi esitetty, ettei jotain harhauta luottamaan vain kasteen pelastukseen, vaan Kristus- on pelastaja.
      Kaste on opetuslapseuden seurausta - "Hyvän omantunnon liitto"! Sanan mukaan.

      Lapsikasteessa ilman Kristuksen sijaisuutta mantrattavat rukoukset eivät kikasta Jeesusta.
      Vasta totuus Herran edessä Hän vanhurskauttaa Kristuksessa omansa.
      Se on liittosuhde.

      • Eenokki12

        En piruuttanikaan viitsi vastata sinulle joka olet ilmiselvästi lahkoriivattu. Lapsikaste on oikea ja sinne takaisin tiesi on pitkä.


      • markku.lievonen

        >>Lapsikaste ei pelasta, mutta uskovien kaste on todiste Sanan mukaan siitä, miksi vanha aadam kasteen haudan kautta nousee uuteen elämään.<<

        Totta, vauvakaste ei pelasta kuin myöskään aikuisuudessa otettu kaste. Ajatellen ihmisen pelastumista, niin punainen lanka on Jeesuksen lupaama kaste,- Hengellä.

        >>Kaste Kristukseen on, että hän, pelastettu uskoo Jumalansanan ja halullisesti haluaa yhtyä Jumalankansaan, ja elää siinä.<<

        Juuri Hengellä kastamisen vaikutus on usko Jeesukseen. Mutta aloittaja kysyykin otiskossaan uskon syntyisestä. Juuri tämä tekijä, miten usko Jeesukseen tulee / muodostuu on tänä aikana ihmiseltä täysin ymmärtämisen ulkopuolellla.

        Luterilaisuus opettaa miten usko tulee vauvakasteessa jne.... jokaisella on iki oma näkemys. Mutta, todellisuus on, jota moni ei edes myönä - puhuattakaan ymmärrä, niin uskon tekijä on itse kaikkivaltias JUMALA. Kaikkivaltiaan JUMALAN tahdon alaisuutta on keneen hän tekee uskon.
        Siis usko tulee kuulemisen KAUTTA. Ihminen lukee /kuulee - tiedostaa syntisyytensä Kristuksen sanan kautta ja JUMALA tahdon alaisuutta on kuka uskoo mitä ymmärtää ja tiedostaa.

        Tuohon todellisuuteen liittyen on mieletöntä ajatella vauvakasteen pelastavan tai aikuisuutena otettu kaste. Edes uskonnollisten puolueiden jäsenyys ei liity pelastukseen.

        Siis koko pelastuminen on kaikkivaltiaan JUMALAN tahdon alaisuutta,- ei ihmisen.


      • Eenokki12

        Lyhyesti: Lutherin ja minunkin mukaan lapsi syntyy uudesti lain kannalta katsottuna, mutta syntyäkseen uudesti ylhäältä hengen(evankeliumin) kautta on se uudestisyntyminen josta kiistellään. Kasteessa ja kasteen kautta ei pelkkänä tekona kuten homokirkko opettaa. Lahkon upotuskaste synnyttää riivaajat esiin heissä.


      • Eenokille.12
        Eenokki12 kirjoitti:

        Lyhyesti: Lutherin ja minunkin mukaan lapsi syntyy uudesti lain kannalta katsottuna, mutta syntyäkseen uudesti ylhäältä hengen(evankeliumin) kautta on se uudestisyntyminen josta kiistellään. Kasteessa ja kasteen kautta ei pelkkänä tekona kuten homokirkko opettaa. Lahkon upotuskaste synnyttää riivaajat esiin heissä.

        Ole Eenokki varovainen puheestasi, ettet pilkkaa itse Herraa, Hänen oppinsa ja neuvojensa suhteen.
        Huomaatko ongelmaasi? Nostat jakkarasi Herran rinnalle ja sanot... "Lutherin ja MINUN mukaan. Siinä se robleemanne on.
        Luhter- itse paini sen kanssa, että kaste kuuluu uskovalle ja päästäkseen ongelmastaan, siis katolisen hapatteen tuoman robleeman, hapatelapsikaste - hän rakensi kummijärjestelmän.
        Ja kummien usko - juuri tuo perinneoppiin tuon lapsikasteen.
        Siksi Luther- lapsikasteen ja ongelma - mies ei voinut mennä synnytykseen, annettiin "lapsenpäästäjälle" se kastevelvoite. Hoksaa robleemat mitä perinneoppi tuo.
        Ja näin lapsenpäästäjä sai tehdä hätäkasteen, joka oli papin aluetta.
        Nyt tuli maassamme, mistä äitini on - Lestadiolais- uskon alueelta - ongelmaa- Kastamaton lapsi ei pääse taivaaseen, vaan on sen näkemyksen mukaan helvetin tulessa. Mieti mikä pirullinen oppi hyväntiedonpuulta - epäpätevä raamattuoppi.
        Nyt tuolla Pohjois-Suomessa - lestadiolaispuolen äidit, kun paljon on lapsia - joku kuoli synnytykseen ja jäi kastetta vaille.
        Eli opista tuli hirvittävä äidille, ja mikä kuva Jumalasta annetaan harhan muodossa

        Tästä sinä Eenokki et pääse mihinkään ja siksi ontuvana Eriksonina, sinä onnut Lutherisi tahtiin ja olette tyhjän päällä. Koskaan teidän julistus ja todistus ei saa Jumalallista painoarvoa, vaan on rienaajalähtöinen sekasikiö jolle haetaan muka-pyhitystä ihmisen papin liperivallankumouksen kautta ja siihen sinäkin olet kompastunut.
        Ja kun se kääritään muka siihen että tuo lapsikasteusko on pyhempi, kun se teko on siitä pois. Ilmeisesti se eräs uskonvaikuttaja ryyppäsi säännöllisesti omansuunsa tunnustuksen kautta, että ei lakihenkisyys tartu kupeisiin.
        Tällaisia on teidän harhaiset sakramentit, jolla pyritte pönkittämään omaa muotojumalisuutta ja kirkkonne kaatuvia seiniä.
        Ei halvat huulet vauvavalenuineen, josta puuttuu Kristus, ketään pelasta, vaan kun siihen pannaan valhe, moni valheen tuutiuneen vaivutettuna on kadotuksen lapsi ja sitähän sinä Eenokki puolustat. Siitä et pääse mihinkään. Siksi huulesi on valheen huulet. Ja siitä ei kuulu kun ne perkeleet, mitä suusi kylvää muka evankeliumina.
        Martti ja sinä olet kova noitumaan. Mutta Herralla on suloiset sanan Ylimmäisenä pappia, joita et ole kuullutkaan.
        Todistuksesi sen kertoo. Eli LIHASI puhuu ihmisen äänellä.


      • Eenokki12

        Sinunkaltaisia paskaläjiä olen vuosia pöyhinyt että hajusta sinutkin tunnetaan. Uskosi ei ole mitään etkä sinäkään ole muu kuin laahustava lahkoriivattu.


      • Syntinenvanhaäijä

        Ihmisen tarvitsee uudestisyntyä siten, että syntinsä tuntevana...ei ainoastaan tekosyntiensä mutta myös pahojen ajatustensa yms.tuntien saa uskoa syntinsä anteeksi Herran Jeesuksen nimessä ja veressä. Ainoastaan näin usko syttyy. Ja tätä syntiturmelusta tarvitsee kuolettaa päivittäin. Upotuskaste on perkeleen petosta, sillä ei ole uudestisyntymisen kanssa mitään tekemistä. Tämä on minun kokemukseni. Ja sen raamattu vahvistaa.


    • Usko.Toivonen

      Uskovia, Jeesuksen pyhiä, alettiin vainoamaan heti alkuseurakunnan alusta lähtien.

      Uskovan tunnusmerkkinä on se, että hän avuksensa huutaa Herraa Jeesusta.

      1. Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
      2. ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
      ..
      13. Mutta Ananias vastasi: "Herra, minä olen monelta kuullut siitä miehestä, kuinka paljon pahaa hän on tehnyt sinun pyhillesi Jerusalemissa;
      14. ja täälläkin hänellä on ylipapeilta valtuus vangita kaikki, jotka sinun nimeäsi avuksi huutavat".
      ( Apt. 9. )

      Ja Raamatun lupaushan on, että:

      8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
      9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
      10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
      11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
      12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
      13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".
      14. Mutta kuinka he huutavat avuksensa sitä, johon eivät usko? Ja kuinka he voivat uskoa siihen, josta eivät ole kuulleet? Ja kuinka he voivat kuulla, ellei ole julistajaa?
      15. Ja kuinka kukaan voi julistaa, ellei ketään lähetetä? Niinkuin kirjoitettu on: "Kuinka suloiset ovat niiden jalat, jotka hyvää sanomaa julistavat!"
      16. Mutta eivät kaikki ole olleet kuuliaisia evankeliumille. Sillä Esaias sanoo: "Herra, kuka uskoo meidän saarnamme?"
      17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
      ( Room. 10. )

      Palastuksen evankeliumi, Sana rististä, siinä on Jumalan voima, siihen Paavalikin viittaa tuossa edellä, " se on se uskon sana, jota me saarnaamme".

      Ja kuten voimme lukea, Herran avukseen huutaminen, kuuluu uskoon tulemiseen, kuten myös sydämen kääntymys.

      Apostolit toimivat, kuten Paavali kirjoittaa, ja osa kuulijoista kääntyi, ja tuli uskoon.

      18. Mutta kaikki on Jumalasta, joka on sovittanut meidät itsensä kanssa Kristuksen kautta ja antanut meille sovituksen viran.
      19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.
      20. Kristuksen puolesta me siis olemme lähettiläinä, ja Jumala kehoittaa meidän kauttamme. Me pyydämme Kristuksen puolesta: antakaa sovittaa itsenne Jumalan kanssa.
      21. Sen, joka ei synnistä tiennyt, hän meidän tähtemme teki synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.
      1. Hänen työtovereinaan me myös kehoitamme teitä vastaanottamaan Jumalan armon niin, ettei se jää turhaksi.
      2. Sillä hän sanoo: "Otollisella ajalla minä olen sinua kuullut ja pelastuksen päivänä sinua auttanut". Katso, nyt on otollinen aika, katso, nyt on pelastuksen päivä. ( 2. Kor. 5:18-21; 2. Kor. 6:1-2 )

      Evankeliumin kautta ihmistä kehoitetaan antamaan sovittaa itsensä, ottaamaan vastaan Jumalan armon, kuten edeltä voimme lukea.

      Ja Jumalan seurakunnan voi tunnistaa esim. tämän mukaan.

      2. Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.
      ( 1. Kor. 1. )

      Eli kaikki on Jumalasta, ei ihminen voi estää Jumalan vaikuttamaa uskoa keneltäkään eikä missään, vai onko niin "Eenokki12", että sinä pystyt estämään uskoon tulemisen niiltä, joita Jumala kutsuu Pelastuksen evankeliumin kautta?

      • Eenokki12

        En minä estele vaan osoitan uskosi olevan perkeleestä . Itseuskoisuus on helluntailaisuutta ja sellainen okkultismi on helluntailaisten herrasta lähtöisin. Vai kutsuu tekemään ratkaisuja ja päätöksiä koska vain haluaa.


      • markku.lievonen
        Eenokki12 kirjoitti:

        En minä estele vaan osoitan uskosi olevan perkeleestä . Itseuskoisuus on helluntailaisuutta ja sellainen okkultismi on helluntailaisten herrasta lähtöisin. Vai kutsuu tekemään ratkaisuja ja päätöksiä koska vain haluaa.

        Tuo on totta, miten helluntalaisuus painottaa / opettaa itseuskoisuutta. Siis turmeltuneella ihmisellä olisi jokin kyky tai tahtotila itse päättää uskooko Jeesukseen vaiko ei. Kyseessä siis on ihmisen oma tahtotilan käyttäminen ,- ei JUMALAN aivoitus / tahto.


        4niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        5edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen......... oman......... tahtonsa........ mielisuosion mukaan, Ef 1

        Ymmärrätkö miten kaukana todellisuudesta on myös vauvakaste / kasteen armo - oppi? Mutta, uskotko miten jokaisena aikana on myös sisaria ja veljiä, joihin JUMALA on tehnyt aivoituksensa mukaisesti uskon. Aikuisiällä ja tolokun ihmisiä.


      • Usko.Toivonen

        No, jos nuo Raamatunkohdat kerovat itseuskoisuudesta, kun Jumala kutsuu pelastuksen evankeliumin kautta ihmisiä yhteyteensä ja Raamattu ilmoittaa että heidät tunnistaa siitä, ettöä he kääntyvät sydämestään Herran Jeesuksen puoleen, turvautuvat Häneen, huutavat uskon kautta Herranaan Jeesusta avukseen, niin kyllä minä silloin teidän määrityksenne mukaan olen määrittämänne "itseuskovainen", koska olen kääntynyt Herran puoleen, kuultuani Sanan rististä.

        Niin kuin Kandiken hoviherra, tai kuten Saulus tarsolainen.
        Ja monet muut teidän "itseuskoisiksi" määrittämänne.
        Kuten ne 3000 miestä, jotka kääntyivät kuultuaan apostolien julistuksen Herrasta Jeesuksesta.

        16. Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi ja pestä pois syntisi.' ( Apt. 22. )


      • Eenokki12
        markku.lievonen kirjoitti:

        Tuo on totta, miten helluntalaisuus painottaa / opettaa itseuskoisuutta. Siis turmeltuneella ihmisellä olisi jokin kyky tai tahtotila itse päättää uskooko Jeesukseen vaiko ei. Kyseessä siis on ihmisen oma tahtotilan käyttäminen ,- ei JUMALAN aivoitus / tahto.


        4niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
        5edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen......... oman......... tahtonsa........ mielisuosion mukaan, Ef 1

        Ymmärrätkö miten kaukana todellisuudesta on myös vauvakaste / kasteen armo - oppi? Mutta, uskotko miten jokaisena aikana on myös sisaria ja veljiä, joihin JUMALA on tehnyt aivoituksensa mukaisesti uskon. Aikuisiällä ja tolokun ihmisiä.

        Etkö sinä tollo ymmärrä lukemasta etten opeta homokirkon käsitystä kasteesta. He eivät selitä oikein.


      • Eenokki12

        Ja toinen tollo se hokee kandaken hoviherrasta ja miten tollo sovittaa sen omaan lahkoonsa. Suututtaa nämä lahkonuijat.


      • Usko.Toivonen

        Ja missähän kohtaa olen kirjoittanut jonkin "lahkon" opin perusteela?
        Laitahan esille "Eenokki12".

        Jos Raamatun ilmoitus saa sinut vihastumaan, niin mistä moinen mahtaa johtua?

        Luehan uudestaan kommenttini ja osoita sieltä "lahko".


    • Eenokki12

      Miten tuo liittyy helluntailaisuuteen hehän ilmestyivät riivaajineen n.1400 vuotta myöhemmin kiusaamaan lutherilaisia.

    • SyntymäTapahtunut

      Joh.3:3. "..Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."..."

      "Kiasmi"
      Asiayhteydessä ymmärtääkseni ei ole mitään "vesikasteesta", eikä siitä tule tehdä "eisegeesiä" ( eli laittaa sen sanomaan jotain mitä sen ei ole koskaan tarkoitettukaan ilmaisevan) vaan pysyä tekstin asiayhteydessä ( eksegeesissä) , jossa on kirjallisena tyylinä "kiasmi" , kerronnallinen tehokeino, joita Raamatussa esiintyy muuallakin )

      Asiayhteydessä on ymmärtääkseni ensinnäkin kyseessä luonnnollisen ihmisen luomisesta ( vrt. 2.Piet.3:5. 1.Moos.1.luku ) sekä luonnollisen ihmisen (sukupuoli yhteyden välityksellä) syntymisestä " lihasta" . Asiayhteydessä kerrotaan ihmisen "uudestisyntymisestä " ylhäältä ( vrt. 1.Piet.1:23.) Jumalan Hengen vaikutuksesta ( Jumala joka on Henki, ilmoitti itsensä Sanassa , joka tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa , ts "ilmestyi lihassa" 1.Tim.3:16.)

      ".. synny vedestä .........6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha...." . Luomisen kautta syntynyt elämä (vedestä ) Luonnollinen syntymä , sukupuolisen yhteydestä syntynyt.."Mikä lihasta on syntynyt, on liha"

      4. "..Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"....Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä .........Mikä lihasta on syntynyt, on liha;.." ( 2.Piet.3:5. "..Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.." 1.Moos.1. luku)

      Jumalan Sanan synnyttämä elämä

      3"..Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"........jos joku ei synny Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.......mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."..."

      1.Piet.1:22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, 23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta......25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu....." ...Room.10.luku, Room 10:17.

      • SyntymäTapahtunut

        EIHÄN "PELASTUSVARMUUS" ole ihmisen häilyvissä tunteissa? MISSÄ SITTEN?

        Room.10: 6. "..Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, 7. tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. 8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"..."

        Room.8:16"... Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. 17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme..."

        Pelastusvarmuus? Tunnetilako? Tunteet vaihtelee?Aamulla "tuntuu", illalla ei enään "tunnu" MITEN SITTEN "...Henki itse todistaa.."?? MITEN "HENKI" TODISTAA ??KIRJOITUKSISSA! KIRJOITUSTEN KAUTTA "HENKI ITSE" , EI TUNTEET, JUMALAN HENKI EI OLE TUNNE, HENKI ON JUMALA, Jumala on itse ilmoittanut ITSENSÄ SANANSA KAUTTA. ( Joh.16:14.".. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. 15. Kaikki, mitä Isällä on,( Jumalan Sana ) on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille..."

        Henki ilmoittaa kirjoituksissa että Jeesus kuoli syntiemme tähden,, että hänet kuolleista herätettiin, ja että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.
        Minä uskon tämän, ja tunnustan suullani Jeesuksen Kristuksen Herraksi.
        "...sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." ( Room. 10.luku )


      • Eenokki12
        SyntymäTapahtunut kirjoitti:

        EIHÄN "PELASTUSVARMUUS" ole ihmisen häilyvissä tunteissa? MISSÄ SITTEN?

        Room.10: 6. "..Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, 7. tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. 8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"..."

        Room.8:16"... Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia. 17. Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme..."

        Pelastusvarmuus? Tunnetilako? Tunteet vaihtelee?Aamulla "tuntuu", illalla ei enään "tunnu" MITEN SITTEN "...Henki itse todistaa.."?? MITEN "HENKI" TODISTAA ??KIRJOITUKSISSA! KIRJOITUSTEN KAUTTA "HENKI ITSE" , EI TUNTEET, JUMALAN HENKI EI OLE TUNNE, HENKI ON JUMALA, Jumala on itse ilmoittanut ITSENSÄ SANANSA KAUTTA. ( Joh.16:14.".. Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille. 15. Kaikki, mitä Isällä on,( Jumalan Sana ) on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille..."

        Henki ilmoittaa kirjoituksissa että Jeesus kuoli syntiemme tähden,, että hänet kuolleista herätettiin, ja että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt.
        Minä uskon tämän, ja tunnustan suullani Jeesuksen Kristuksen Herraksi.
        "...sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." ( Room. 10.luku )

        Herra tunnustaa sinut tuomiolla sellaiseksi jota ei ole koskaan tuntenut.


      • SyntymäTapahtunut

        Room.10: 6. "..Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas, 7. tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista. 8. Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme. 9. Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; 10. sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. 11. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". 12. Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 13. Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"..."

        Room.8:1."..Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat. 2. Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista. 3. Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, 4. että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen. 5. Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli. 6. Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha; 7. sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan. 8. Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset...."


    • hghtt

      Vauvakaste on Perkeleestä.

      • niin.niin

        Tarkoitat siis, että se on muotouskonnollisuutta, ihmisestä lähtöisin.
        Totta, näinhän se on. Muotouskonnolliset huuttaa sarvipäitä ja se on heidän herransa pyhyys ja sen uskon sisään päästään päänvalelulla.
        Onneksi uskovat kastavat, seurakuntanimestä viis - kokonaan, mitä jäi kesken luterilaisilta.
        Ei päälaki kasteeseen edes riitä, se on kastelua.
        Mikä ei ole Herrasta, se ei ole taivaallista.

        Hapatteesta puhuen, mielenkiintoista on hapatekirkon, siis kirkko, jonka jäsenrekisteri EI OLE Elämänkirjallinen, vaan perinnekirkollinen ja raamatunvastainen.
        Siis kummin joka lopottaa lapsen uskontunnustusta - että kaste voidaan suorittaa- niin se pitää olla hapatekirkollinen myös, että se taikina säilyisi happaneena, eikä totuus tulisi esiin.
        Sokea, sokeaa neuvoo. Raamattu ei tunne kummiutta. Se on kirkon omaa soppaa se

        Lapsikaste on korkeintaan nähtävä nimenantotilaisuus, mutta se ei kerro mitään siitä, että ihminen on taivaskelpoinen sen perusteella, ilman uskoa.
        Eihän juutalainen ympärileikkauskaan ole elämänkirjallinen. Ei siellä pelastuta ympärileikkauksen avulla, vaan kyllä usko täytyy olla mukana.
        Johan ne kirjoitukset sen sanoo.
        Eenokki on Lutterinsa kanssa ikäänkuin julistamassa, että kaste ja ympärileikkaus on ainut pelastava elementti. ja joka ei usko, niin johan sarvipäät on ilmassa.

        Sellainen usko hänellä on. Millainenhan se sarvipään taivas on, mene ja tiedä.


      • Eenokki12
        niin.niin kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että se on muotouskonnollisuutta, ihmisestä lähtöisin.
        Totta, näinhän se on. Muotouskonnolliset huuttaa sarvipäitä ja se on heidän herransa pyhyys ja sen uskon sisään päästään päänvalelulla.
        Onneksi uskovat kastavat, seurakuntanimestä viis - kokonaan, mitä jäi kesken luterilaisilta.
        Ei päälaki kasteeseen edes riitä, se on kastelua.
        Mikä ei ole Herrasta, se ei ole taivaallista.

        Hapatteesta puhuen, mielenkiintoista on hapatekirkon, siis kirkko, jonka jäsenrekisteri EI OLE Elämänkirjallinen, vaan perinnekirkollinen ja raamatunvastainen.
        Siis kummin joka lopottaa lapsen uskontunnustusta - että kaste voidaan suorittaa- niin se pitää olla hapatekirkollinen myös, että se taikina säilyisi happaneena, eikä totuus tulisi esiin.
        Sokea, sokeaa neuvoo. Raamattu ei tunne kummiutta. Se on kirkon omaa soppaa se

        Lapsikaste on korkeintaan nähtävä nimenantotilaisuus, mutta se ei kerro mitään siitä, että ihminen on taivaskelpoinen sen perusteella, ilman uskoa.
        Eihän juutalainen ympärileikkauskaan ole elämänkirjallinen. Ei siellä pelastuta ympärileikkauksen avulla, vaan kyllä usko täytyy olla mukana.
        Johan ne kirjoitukset sen sanoo.
        Eenokki on Lutterinsa kanssa ikäänkuin julistamassa, että kaste ja ympärileikkaus on ainut pelastava elementti. ja joka ei usko, niin johan sarvipäät on ilmassa.

        Sellainen usko hänellä on. Millainenhan se sarvipään taivas on, mene ja tiedä.

        Uudestikastajien kahluu altaaseen on paholaisen toimenpide joka vaikuttaa vapinan ja demoniset ilmiöt joista olemme tietoisia.


    • Oopperalaulaja

      Lahkokaste on mitätöity sillä ei ole merkitystä muualla kuin heidän pakanalastensa leikeissä. Kaato veteen sen osaavat suorittaa lapsetkin.

    • Oopperalaulaja

      Uusi Viini Juovuttaa" Ripaus helluntailaisuudesta.
      Erilaiset ääntelyt ovat myös tavallisia. Muutaman kerran kerrotaan siitä, kuinka henkilö on karjunut kuin leijona. Leijonan karjumisella samoin kuin joillakin muilla eleillä tai äänillä katsotaan olevan profeetallista merkitystä. Huutamista ja kirkumista on myös esiintynyt. Henkilö, joka mainitsi nämä ilmiöt, tunsi, kuinka ”uskomaton voima” kulki hänen lävitseen ja kuinka tämä antoi hänelle sysäyksen huutoon ja kirkunaan. On kerrottu naisesta, joka näyssä näki itsensä vauvana ja Jeesuksen kutittavan häntä. Tämän seurauksena nainen oli äännellyt vauvanääniä. Eräs henkilö kertoi huokailleensa ja vaikertaneensa maatessaan lattialla. Ääntely liittyi henkilön kertoman mukaan siihen, että ”Pyhä Henki vapautti hänen tunne-elämäänsä”. Huokailu ja vaikerointi saattaa myös liittyä ”vaikeroivaan esirukoukseen”, jossa ääntely kertoo synnytyskipujen kaltaisesta ”rukoustaistelusta”.

    • 098546

      Laitetaan nyt vielä kerran tämä:


      Kuka aloitti lapsikasteen?

      100- ja 200-luvuilla Ireneus, Hippolytus, Origenes, Kyprianus Karthagolainen Afrikan paavi joka ehdotti, että lapset tulisi kastaa 250 jaa. Perinteinen aikuiskaste muutettiin lapsikasteeksi. Lapsikasteen vakiinnutti Augustinus (400 jaa), jonka mukaan "kastamattomat lapset joutuvat kadotukseen". Lapsikasteen yhteydessä alettiin korostaa perisynnin poispesemistä. "Kaikki, jotka kuolevat kastamattomina, myös pienet lapset, joutuvat helvettiin kärsimään loppumattomia tuskia Meillä ei ole oikeutta valittaa tätä, koska olemma kaikki pahoja." Hän katsoi, ettei kukaan voinut pelastua ilman kastetta ja kirkon jäseneksi tulemista. Evankeeliset ovat kuitenkin jatkaneet apostolista tapaa ja kastavat edelleen ainoastaan uskovien kasteella eivätkä ole katolisen piispan oppia omaksuneet. Jeesus itse esimerkkinä. Johanneksenkin kasteen ottaneet kastettin myöhemmin Herran nimeen. Kristillisen kasteen taustana on Johanneksen kaste ja myöhäisjuutalaisuuden proselyytti- eli käännynnäiskaste. Ne taas olivat saaneet lähtökohtansa Vanhan Testamentin lain puhdistusmääräyksistä (4Moos.19:20; 31:19- 20 ym.). Kristuksen perintönä jäi evankeliumin julistus sekä kaste Herran nimeen, kaste on tarkoitettu Jeesuksen vapaaehtoisille seuraajille. ”..se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät” (Mt.7:14). Veden pirskottaminen päälle ei siis ole kuin siunausta muistuttava toimitus, joten sitä ei voida pitää Kristuksen kasteena. Käännynnäiskaste on aina upotuskaste. Hätäkasteoppia harjoitetaan Augustinuksen oppien mukaan. Hätäkasteen voi toimittaa kirkon jäsen tai muu kristitty, jos lapsen pelätään kuolevan eikä pappia ole heti saatavissa. Raamattu ei tunne hätäkastetta eikä sitä ole siellä, maapallokin oli litteä kirkon kirouksen uhalla. Saksalaisen filosofin Immanuel Kantin (1724-1804) mukaan valistuksen päämääränä oli vapauttaa ihmiset henkisen alaikäisyyden tilasta, johon yksilöt olivat joutuneet siksi, että eivät uskaltaneet käyttää omaa järkeään. ("Uskalla tietää", "käytä rohkeasti omaa järkeäsi.") Augustinuksen historiaa ja elämää käsitellään myös suomalaisessa lukiouskonnonopetuksessa, kyse ei ole fiktiivisestä henkilöstä. Valistuksella kyseenalaistettiin kirkkojen opetuksia, tässä tapauksessa pureuduimme raamatun ja kirkon opetuksen eroihin emmehän kannata ateismia. Rahasta, syntien anteeksiannosta ja jäsenhankinnasta kumpuaa usein miten mitä merkillisimpiä harhaopetuksia. Totuus kuitenkin on, että ei ole muuta nimeä kuin Jeesus Kristus, jossa meillä on pelastus ja syntien anteeksiantamus ja yksi apostolinen Pyhä kaste Kristuksen nimeen.

      Lapset
      Jeesuksen luo tuotiin myös pieniä lapsia, jotta hän koskisi heihin. Tämän nähdessään opetuslapset moittivat tuojia, mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Luuk 18 [Lapsia tulee kuitenkin siunata!]

      Jeesus sanoi opetuslapsilleen: "Jos joku tahtoo seurata?"
      "Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan." (Mt. 16:24–27)

      Perinne ja traditio
      Käännynnäiskaste on eri asia kuin kristillinen kastetraditio. Ortodoksit ja evankeeliset kastavat vain upottamalla, koska Kreikan kielessä kaste tarkoittaa upottamista. Kaste on kristillinen toimitus, jossa kastettu liitetään kirkon eli Kristuksen ruumiin jäseneksi. Kreikkalaisessa Uudessa testamentissa käytetään kastamisesta verbiä baptizō, "upottaa", "painaa veden sisään", "pestä", "kastaa", ja kasteesta substantiivia baptisma. Kristillisen kasteen perustana on lähetyskäsky Raamatussa: »Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."» (Matteus 28:18–20)

      • 58535777

        "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."
        Gal. 1:8


    • 08098

      Terveisin katolilainen:

      Siis vaikka väärää evankeliumia, oppia opettaisi itse apostolit tai Herran enkelit, niin he olisivat Jumalan Sanan mukaan kirotut.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1679
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1554
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1444
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      54
      1425
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1343
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1288
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1158
    8. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1140
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    Aihe