Onkohan kenties yhä mahdollista muutoskatsastuksen myötä saada KUORMA-AUTOKSI rekisteröityyn Volkswagen lt 35 tyypin autoon lisäistuimet,kolmelle henkilölle.
Väliseinää siirrettäisiin taemmas,ja tämän seinän eteen rakennettaisiin ns. kovat penkit,50mm vahvuudeltaan,jonka istuinosa olisi ylösnostettavissa.
Eihän tästä ole kauaakaan,kuin moisia lisäistuimia pystyi muutoskatsastamaan kuorma-autoiksi rekisteröityihin sprintereihin,ducatoihin,ym. vastaavan kokoluokan peleihin.
Käytäntö kyllä vaihteli ajankohdasta,ja katsastustoimipaikasta riippuen hyvinkin paljon,sillä välillä homma onnistui siten että etummaisten (alkuperäisten) penkkirivien ja noiden lisäistuinten väliin oli asennettava väliseinäksi verkko katosta lattiaan.
Mitenkäs lienee asian laita,vai onko kenties tavaratilan kuutiotilavuus joka asian sanelee.
Kuorma-auton tilapäisistuimista
13
6585
Vastaukset
- PLa
ei esteenä.
Ongelmaksi tullee uudet, muuttuneet määräykset, joita kukaan ei taida oikein hallita. Parasta on keskustella oman katsastuskonttorin kanssa, sieltä saattaa saada tietoa heidän käytäntöstään.
Finlex,istä löytyy...
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021248?search[type]=pika&search[pika]=asetus auton - mb407
kuorma-autoksi rekisteröidyssä autossa saa olla pehmeätkin penkit takana. Eroa löytyy eniten siitä onko penkit ohjaamossa vai tavaratilassa. Jos on tavaratilassa sieltä pitää olla kaksi ulospääsy väylää auton eri puolille mut jos ovat ohjaamossa RIITTÄÄ KUN ON YKSI OVI ja ei väliseinää etu ja takapenkkien välissä. Sen tulee olla takimmaisten penkkien ja tavaratilan välissä. kuutiotilavuudella ei oo merkitystä tässä asiassa kun auto ei oo paku. se säännös on pakuja varten joihin saa tehdä lisäistuimia kuutio tilavuuden sallimana. tuosta penkistä sen verran että istuin osan koko pitää olla 40*40senttiä jotta on riittävän kokonen.tämä asia on tarkka, sillä jos saat mahtumaan sinne 160senttisen penkin saat istuinpaikkoja 4:lle mut jos on sentin alle jää paikat 3:lle. tämä asia on faktaa ja huonosti tiedossa konttorilla.. kun ei oo joka konttorissa oikeuksia katsastaa/rekisteröidä kuorma-autoa ja silloin ei oo oikein tietoa asetuksista. Kuorma autoon saat laittaa penkit vaikka kahdeksalle matkustajalle normaali C-kortilla (1 8=kuski matkustajat) mut jos on enempi tulee siitä silloin linja-auto ja vaatii vähintään d1-kortin.
- XXX
Millähän systeemillä kannattais niitä penkkejä kehitellä?
Kuitenkin pitäis kai olla turvavyöt ja kolmipisteellä olis varmaan paremmat, mutta entä pakolliset?
Onko joku tehny ite vai onko parempi ostaa jostain?
Mistä, millaiset? - psa
XXX kirjoitti:
Millähän systeemillä kannattais niitä penkkejä kehitellä?
Kuitenkin pitäis kai olla turvavyöt ja kolmipisteellä olis varmaan paremmat, mutta entä pakolliset?
Onko joku tehny ite vai onko parempi ostaa jostain?
Mistä, millaiset?nuo turvavyöt taitaa riittää lanne malli, mut on kolme pistevyöt paremmat. kuorma-autossa vyö pakko tuli jossain 80-luvun lopulla, en muista tarkkaan eli uudemmissa pitää olla vyöt.Oma on sen verra vanha ettei ole vöitä ollenkaan. ittellä on tehty huonekaluputkesta perus runko jonka päällä on tuki vaneri jossa 120mm muotoiltua pehmustetta ja verhoilukangas, istuin osa on neljälle. Takaseinä on hieman kallistettu selkänojaksi. pehmustetta 60mm. Jos on ylimmäärästä tilaa (siis sellasta jota ei välttämättä tarvii) voi ajatella linja-autosta penkkejä, niissä on rungot ja pehmusteet valmiina ja helppo laittaa paikoilleen.mut vie n30senttiä tilaa "hukkaan" selkänojan kanssa. turvavyöt kannattaa suunitella siinä vaiheessa kun laittaa väliseinää tukevasti kiinni, jotta olis vöille kunnon tukeva kiinnitys palkki joka kestää varmasti kolarissa.
- Lt 35
eri katsastustoimipisteiden välillä,mutta näinhän se on että mikäli asiantuntevan ja asiakaspalvelu myönteisen katsastusmiehen tapaa,niin hänen kanssaan on ilo asioida.
- mb407
Lt 35 kirjoitti:
eri katsastustoimipisteiden välillä,mutta näinhän se on että mikäli asiantuntevan ja asiakaspalvelu myönteisen katsastusmiehen tapaa,niin hänen kanssaan on ilo asioida.
mut kysytty on tieliikenne laki kysymys ja eivät he välttämättä sitä tunne, mut tuon asian tiedän itte aikasta tarkkaan kun olen just tehnyt kyseisen muutoksen ja katsastusmies ei tuntenut lakia ja luki siitä kirjasta, mut ei löytänyt muuta kuin tavaratilassa olevien istuinten turva määräykset. Ohjaamossa olevat penkeiltä edellytetään vain esteetön ulos pääsy. Se riittää että on sivu ovi josta pääsee ulos. Voi verrata henkilöauton ulos pääsyyn jos ei oo sivu ovea, eli kippaava etu istuin riittää esteettömään ulos pääsyyn.
- Lt 35
mb407 kirjoitti:
mut kysytty on tieliikenne laki kysymys ja eivät he välttämättä sitä tunne, mut tuon asian tiedän itte aikasta tarkkaan kun olen just tehnyt kyseisen muutoksen ja katsastusmies ei tuntenut lakia ja luki siitä kirjasta, mut ei löytänyt muuta kuin tavaratilassa olevien istuinten turva määräykset. Ohjaamossa olevat penkeiltä edellytetään vain esteetön ulos pääsy. Se riittää että on sivu ovi josta pääsee ulos. Voi verrata henkilöauton ulos pääsyyn jos ei oo sivu ovea, eli kippaava etu istuin riittää esteettömään ulos pääsyyn.
Tuo oli hyvä pointti,sillä mikäli lakia tulkitaan oikein,niin nimenomaan,kun alkuperäistä väliseinää siirretään taaemmaksi,jolloin ohjaamotila kasvaa isommaksi - silloinhan alkuperäinen auton sivuovi on toki myös ulospääsytienä käytössä.
Mutta muistaakseni olen kyllä kuullut että tämänkaltaisessa autossa tulisi olla kuitenkin käytössä myöskin toinenkin ulospääsytie,elikkä vastakkaisella puolella kuin tuo ovi,tulisi olla ikkuna jonka viereen on asennettava vasara,näinollen mahdollisen onnettomuustilanteen sattuessa,mikäli auto suistuisi kyljelleen olisi vielä jompikumpi poistumistie käytettävissä.
Ikkunan sijaan myoskin esim. kattoikkuna/luukku käy varapoistumistieksi.
Olenko oikeilla jäljillä?...kuten aiemmin totesin,katsatuskäytäntö vaihtelee paljon,toiset esittävät ns.väliseinää,joka on osittain verkkotyyppinen - asennettavaksi istuinrivien väliin.
Ota näistä sitten selvää. - mb407
Lt 35 kirjoitti:
Tuo oli hyvä pointti,sillä mikäli lakia tulkitaan oikein,niin nimenomaan,kun alkuperäistä väliseinää siirretään taaemmaksi,jolloin ohjaamotila kasvaa isommaksi - silloinhan alkuperäinen auton sivuovi on toki myös ulospääsytienä käytössä.
Mutta muistaakseni olen kyllä kuullut että tämänkaltaisessa autossa tulisi olla kuitenkin käytössä myöskin toinenkin ulospääsytie,elikkä vastakkaisella puolella kuin tuo ovi,tulisi olla ikkuna jonka viereen on asennettava vasara,näinollen mahdollisen onnettomuustilanteen sattuessa,mikäli auto suistuisi kyljelleen olisi vielä jompikumpi poistumistie käytettävissä.
Ikkunan sijaan myoskin esim. kattoikkuna/luukku käy varapoistumistieksi.
Olenko oikeilla jäljillä?...kuten aiemmin totesin,katsatuskäytäntö vaihtelee paljon,toiset esittävät ns.väliseinää,joka on osittain verkkotyyppinen - asennettavaksi istuinrivien väliin.
Ota näistä sitten selvää.niin mulla on vain yksi sivu ovi apukuskin puolella ja kuskin selän takana on vielä työpöytä (ylösnouseva). Ainut että laitoin apukuskin penkin kippaavan mallisen mut sekin kippaa väärään suuntaan taaksepäin, se on tehty vain helpottaakseni huoltoa kun on kone aikasta sisällä. Mulla on ovella kyllä ikkuna mut siitä ei hyötyä jos auto on sinne kylellään. MUTTA, tuo tieliikenne laki pykälä on nimen omaan sellainen missä määritetään TAVARATILASSA olevat istuimet, ja siellä on kaksi ulos pääsy tietä oltava auton eri puolille. Mutta se ei koske ohjaamoa. Sillähän siihen saadaan helpotettua sitä kulkua toiseltakin puolelta kun poistat sen väliseinän etu ja takapenkkien välistä. Ja jos siinä kuskin penkissä on kippaava selkänoja (kallistuu eteenpäin) se voidaan katsoa hyväksi jos on tarkka inssi. Ainut edellytys on ohjaamosta ulos pääsyyn että se on esteetön.. se että onko väyliä yksi niin siitä ei oo mitään mainintaa. Otetaan esimerkiksi 100A datsun, sen takapenkiltä on esteetön ulospääsy!! Epäilen tuota, kun olen kerran istunut tuolla ja en päässyt omin avuin sieltä pois, jäi kalossit etupenkinrautojen alle jumiin silleen ettei saatu edes kenkiä pois jaloista. No siitä selvittiin kun purkivat tuon penkin pois ja jalat sai vapauden.
Ja tuosta penkkirivien väliin asennettavasta werkkoseinästä se tekee siitä takaistuin tilasta tavaratilan koska sen lujuusluokitus on siihen riitävä jolloin sinne vaaditaan kaksi ulos pääsyä.
Pakettiautoissa joissa antaa kuutiot myöten laittaa niitä istuimia eli tilavuus 9m3 saa kolmen istuimen asennuksen tehdä TAVARATILAAN!!! Jolloin vaaditaan siihen etu ja takaistuinten väliin se werkko seinä ja takaistuinten taakse tukeva kiinteä väliseinä. Ja kaksi ulospääsyä!!
Osasinko nyt kertoa sen yksi selitteisesti?? - Lt 35
mb407 kirjoitti:
niin mulla on vain yksi sivu ovi apukuskin puolella ja kuskin selän takana on vielä työpöytä (ylösnouseva). Ainut että laitoin apukuskin penkin kippaavan mallisen mut sekin kippaa väärään suuntaan taaksepäin, se on tehty vain helpottaakseni huoltoa kun on kone aikasta sisällä. Mulla on ovella kyllä ikkuna mut siitä ei hyötyä jos auto on sinne kylellään. MUTTA, tuo tieliikenne laki pykälä on nimen omaan sellainen missä määritetään TAVARATILASSA olevat istuimet, ja siellä on kaksi ulos pääsy tietä oltava auton eri puolille. Mutta se ei koske ohjaamoa. Sillähän siihen saadaan helpotettua sitä kulkua toiseltakin puolelta kun poistat sen väliseinän etu ja takapenkkien välistä. Ja jos siinä kuskin penkissä on kippaava selkänoja (kallistuu eteenpäin) se voidaan katsoa hyväksi jos on tarkka inssi. Ainut edellytys on ohjaamosta ulos pääsyyn että se on esteetön.. se että onko väyliä yksi niin siitä ei oo mitään mainintaa. Otetaan esimerkiksi 100A datsun, sen takapenkiltä on esteetön ulospääsy!! Epäilen tuota, kun olen kerran istunut tuolla ja en päässyt omin avuin sieltä pois, jäi kalossit etupenkinrautojen alle jumiin silleen ettei saatu edes kenkiä pois jaloista. No siitä selvittiin kun purkivat tuon penkin pois ja jalat sai vapauden.
Ja tuosta penkkirivien väliin asennettavasta werkkoseinästä se tekee siitä takaistuin tilasta tavaratilan koska sen lujuusluokitus on siihen riitävä jolloin sinne vaaditaan kaksi ulos pääsyä.
Pakettiautoissa joissa antaa kuutiot myöten laittaa niitä istuimia eli tilavuus 9m3 saa kolmen istuimen asennuksen tehdä TAVARATILAAN!!! Jolloin vaaditaan siihen etu ja takaistuinten väliin se werkko seinä ja takaistuinten taakse tukeva kiinteä väliseinä. Ja kaksi ulospääsyä!!
Osasinko nyt kertoa sen yksi selitteisesti??Niin,tuo sinun mersusi oli myöskin nimenomaan kuorma-auto,vai mitä.
- mb407
Lt 35 kirjoitti:
Niin,tuo sinun mersusi oli myöskin nimenomaan kuorma-auto,vai mitä.
Kyllä on kuorma-auto ja rekisteröity nyt 1 6 eli edessä kolme ja takana neljä henkeä. Lopputila on tavaraa varten. Yksi pointti jota en oo muistanut sanoa on, kun teet muutokset niin joudut laittamaan tavara puolelle sitten noita kuorman sidonta pisteitä ja niissä on omat asetukset. etu ja taka reunasta max 40senttiä ja korkeudesta oli lattia tasosta oliko se metriin maxsimi korkeus.En sitä nyt muista tarkkaan. Mulla on reikä kiskoa kahdella eri korkeudella tavaratilan päästä päähän. Se on näiden muutosten hauskuus että pitää vastata osin tätä päivää vaikka auto on 30vuotta vanha.
- PLa
Että katsastuskonttorisi inssi(t) suostuu keskustelemaan.
Itselläni kävi köpelösti, kun paikkakunnan A-katsastuskonttorin päällikkö ei suostunut keskusteluun. Ovat kuulemma keskittäneet neuvonnan puhelinpalveluun.
Niin, soitin sitten sinne.
Mukava kaveri vastasi puhelimeen ja jutteli että vois se olla niin tai sitten näin tai ehkä noin....
Kaikki juttu ilman pienintäkään takuuta siitä, että paikalliset hyväksyisivät sen, mitä kaveri jutteli.
Ja kaikki vain 900 vanhan MummonMarkan tuntihintaan.
Ongelmana näyttää olevan juuri tuo esille tullut tapaus, jossa vanhaan autoon vaaditaan uusinpien määräysten mukaisia virityksiä. Milloin vaaditaan ja milloin ei?
Esimerkkinä turvavöiden uusimmat määräykset; Ellei ole alkuperäisiä, hyväksyttyjä kiinnityspisteitä, niin on pakko testata vetokokeella (ei tehdä katsastuskonttorilla, voi tehdä myös itse, jos katsastaja sen hyväksyy).
Ota siitä sitten selvää muuten kuin tekemällä ja sitten muuttamalla.- Lt 35
Näinhän se on hyvät ystävät,että pidetään vaan jatkossakin puolemme,eikä alistuta katsastusmiesten mielivaltaisten,ns."musta tuntuu,että"... päätösten edessä,vaan vaaditaan faktoja päätösten vakuudeksi.
Joka tapauksessa kevättä kohti mennään,joten pidetäänpäs mieli virkeänä - eikä unohdeta suinkaan näitä nettikeskustelujakaan!
Palataan asiaan. - PLa
Lt 35 kirjoitti:
Näinhän se on hyvät ystävät,että pidetään vaan jatkossakin puolemme,eikä alistuta katsastusmiesten mielivaltaisten,ns."musta tuntuu,että"... päätösten edessä,vaan vaaditaan faktoja päätösten vakuudeksi.
Joka tapauksessa kevättä kohti mennään,joten pidetäänpäs mieli virkeänä - eikä unohdeta suinkaan näitä nettikeskustelujakaan!
Palataan asiaan.Kerro sitten kuis kävi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883