Kiero mainosmaailma

Ex-ArtDirector

Olin 26 vuotta mainosalalla seitsemässä eri mainostoimistossa, joista kahdessa Helsinkiläisessä ja Turkulaisessa huipputoimistossa. Kaikissa oli samanhenkinen toimintatapa, eli kusetettiin asiakkaita, ylilaskutettiin, heiteltiin hatusta nopeita ideoita, tai käytettyjä ideoita, tai kopioitiin erilaisista kirjoista, ja lisättiin työaikaan ylimääräisiä tunteja, ostettiin alihankintaa halvalla ja myytiin se asiakkaalle vähintään 1,5 kertaisena, puhuttiin teknojargonilla asiakkaat pyörryksiin, seliteltiin huonosti myyviä mainoksia säästöillä tutkimuksesta, tai syytettiin huonoa ajankohtaa yms., teeskenneltiin olevamme parempia ja ylempiä ihmisiä, piti olla myös tiettyyn muottiin sopiva mainostoimistopersoona, sillä erilaisia ihmisiä saattoi kohdata arjalaistyyliset rotuputausvaatimukset... Tämä kaikki on ollut omien kokemuksieni mukaan mainosalalla yleisesti esiintyvää ammattitautia. Nyt olen ollut alalta pois jo kohta 3 vuotta, irtisanouduin itse, ja luin uuden ammatin. Se olisi pitänyt toteuttaa jo paljon aiemmin. Mainostoimistojen asiakkaiden täytyy ehdottomasti vaatia läpinäkyvämpää toimintaa ja pyytää aina ja kaikesta mustaa valkoisella, sekä varmistella mm. alihankintojen hinnat. Mainostoimistoissa kun saattaa olla häikäilemätöntä porukkaa.

6

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyväTuoteMyyItsensä

      Käytännössä mainostaminen on useimmiten täysin turhaa.

      Yrityksen kannattaa julkaista mahdollisimman selkeä ja totuudenmukainen tuoteseloste, josta selviää ihan kaikki mahdollisimman tarkasti. Ja levittää sitä kaikkiin mahdollisiin ilmaispalveluihin. Ostajat löytävät sen kyllä. Heille on myös kerrottava, mihin tuote ei sovellu, jos ei ole itsestään selvää.

      Hyvä esimerkki on tietokoneen emoevy. Ostaja on aina kiinnostunut ainoastaan ja vain ainoastaan siitä mitä siinä on ja erityisesti, mitä siinä ei ole ja mihin sitä ei voi käyttää. Kaikki on selvittävä yksikäsitteisesti ja nopeasti ilman mainostekstiä.

      • Teoriassa olet oikeassa.

        Käytännössä oli tuote miten hyvä sitten tahansa, tulet saamaan hyvällä markkinoinnilla enemmän ylimääräistä myyntiä kuin mitä itse markkinointi maksaa.


    • Avaaja: Tuon vuoksi suuri osa firmoista joille markkinointi on olennainen osa liiketoimintaa pyrkii pitämään erityisesti nykyisin markkinoinnin organisaation sisällä ja ostaa vain tarvittavat lisäpalvelut ulkopuolelta, esim. mediaosto TV-kanavilta joissa yleensä on halvempaa ostaa mediatoimiston kautta kuin suoraan kanavilta.

      Se tärkeinhän juttu markkinoinnissa on että miten paljon lisää myyntiä tulee, ei saako kyseinen kampanja palkinnon luovimmasta markkinointikanavasta. Sama juttu elokuvissa. Todella harvoin Oscarin voittaa se elokuva, josta ihmiset oikeasti eniten ovat kiinnostuneita.

      • HyväTuoteMyyItsensä

        Mainonnasta ei useinkaan tarvitse maksaa mitään ulkopuolisille loisille! Ilmaisia markkinointikanavia riittää. Ja tietysti pitää vähittäismyynnistä huolehtivien liikkeiden kanssa sopia, miten tuotetta myydään (tuotesijoittelu) liikkeiden sisällä.

        Huuhaa-tuotteet ja huijaukset on tiestysti oma juttunsa!


      • HyväTuoteMyyItsensä kirjoitti:

        Mainonnasta ei useinkaan tarvitse maksaa mitään ulkopuolisille loisille! Ilmaisia markkinointikanavia riittää. Ja tietysti pitää vähittäismyynnistä huolehtivien liikkeiden kanssa sopia, miten tuotetta myydään (tuotesijoittelu) liikkeiden sisällä.

        Huuhaa-tuotteet ja huijaukset on tiestysti oma juttunsa!

        Valitettavasti ilmaisilla markkinointikanavilla on vain rajoitettu kattavuus ja hyöty. Jos tahtoo vähänkin enemmän myydä yleensä saa tuottoa siitä että tekee ylimääräistä maksettua markkinointia. Jopa tuotesijoittelu yleensä on maksettua.

        Tämän vuoksi yleensä yritykset jotka seuraavat tulostaan mielellään laittavat osan budjetistaan markkinointiin, koska tuotteen laadusta huolimatta firma aina myy tarpeeksi paljon enemmän että se kattaa markkinointikustannukset ja tuo lisää tuottoa.


    • Noo, en kuitenkaan mainostoimistojen tyypillistä asiakasta, eli kaupan alaa sen kummemmin säälisi.

      Huijarit veivät huijareilta, noin karkeasti sanoen. ; )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä kaivatussasi

      Oikein häiritsee?
      Ikävä
      150
      2019
    2. Stubb kävi pelaamassa golfia Trumpin kanssa Floridassa

      Presidentit tapasivat aamiaisella, pelasivat kierroksen golfia ja lounastivat yhdessä. Vierailu oli luonteeltaan epävir
      Maailman menoa
      320
      1214
    3. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

      Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      83
      1019
    4. Minä tiedän sen

      Sinun ei tarvitse nainen sitä sanoa, minä tiedän jo sen.
      Ikävä
      35
      898
    5. Minkä kultakimpaleen

      Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      31
      839
    6. Hitto että tekis

      Mieli saada sua
      Ikävä
      52
      819
    7. 71
      764
    8. Joustoasuminen , kyykyttämistä vai ihan vaan mielenvikaisuutta?

      https://yle.fi/a/74-20149669 Kun asumistukia leikataan joittenkin sääntöjen mukaan,olis pakko muuttaa halvempaan. Mutta
      Maailman menoa
      18
      756
    9. Onko kaivattusi

      Työelämässä vai ei? Jo on niin mitä ajattelet hänen ammatistaan? Jos ei ole niin haittaako se sinua?
      Ikävä
      44
      711
    10. Ikävä on häntä

      Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      56
      709
    Aihe