Kiero mainosmaailma

Ex-ArtDirector

Olin 26 vuotta mainosalalla seitsemässä eri mainostoimistossa, joista kahdessa Helsinkiläisessä ja Turkulaisessa huipputoimistossa. Kaikissa oli samanhenkinen toimintatapa, eli kusetettiin asiakkaita, ylilaskutettiin, heiteltiin hatusta nopeita ideoita, tai käytettyjä ideoita, tai kopioitiin erilaisista kirjoista, ja lisättiin työaikaan ylimääräisiä tunteja, ostettiin alihankintaa halvalla ja myytiin se asiakkaalle vähintään 1,5 kertaisena, puhuttiin teknojargonilla asiakkaat pyörryksiin, seliteltiin huonosti myyviä mainoksia säästöillä tutkimuksesta, tai syytettiin huonoa ajankohtaa yms., teeskenneltiin olevamme parempia ja ylempiä ihmisiä, piti olla myös tiettyyn muottiin sopiva mainostoimistopersoona, sillä erilaisia ihmisiä saattoi kohdata arjalaistyyliset rotuputausvaatimukset... Tämä kaikki on ollut omien kokemuksieni mukaan mainosalalla yleisesti esiintyvää ammattitautia. Nyt olen ollut alalta pois jo kohta 3 vuotta, irtisanouduin itse, ja luin uuden ammatin. Se olisi pitänyt toteuttaa jo paljon aiemmin. Mainostoimistojen asiakkaiden täytyy ehdottomasti vaatia läpinäkyvämpää toimintaa ja pyytää aina ja kaikesta mustaa valkoisella, sekä varmistella mm. alihankintojen hinnat. Mainostoimistoissa kun saattaa olla häikäilemätöntä porukkaa.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HyväTuoteMyyItsensä

      Käytännössä mainostaminen on useimmiten täysin turhaa.

      Yrityksen kannattaa julkaista mahdollisimman selkeä ja totuudenmukainen tuoteseloste, josta selviää ihan kaikki mahdollisimman tarkasti. Ja levittää sitä kaikkiin mahdollisiin ilmaispalveluihin. Ostajat löytävät sen kyllä. Heille on myös kerrottava, mihin tuote ei sovellu, jos ei ole itsestään selvää.

      Hyvä esimerkki on tietokoneen emoevy. Ostaja on aina kiinnostunut ainoastaan ja vain ainoastaan siitä mitä siinä on ja erityisesti, mitä siinä ei ole ja mihin sitä ei voi käyttää. Kaikki on selvittävä yksikäsitteisesti ja nopeasti ilman mainostekstiä.

      • Teoriassa olet oikeassa.

        Käytännössä oli tuote miten hyvä sitten tahansa, tulet saamaan hyvällä markkinoinnilla enemmän ylimääräistä myyntiä kuin mitä itse markkinointi maksaa.


    • Avaaja: Tuon vuoksi suuri osa firmoista joille markkinointi on olennainen osa liiketoimintaa pyrkii pitämään erityisesti nykyisin markkinoinnin organisaation sisällä ja ostaa vain tarvittavat lisäpalvelut ulkopuolelta, esim. mediaosto TV-kanavilta joissa yleensä on halvempaa ostaa mediatoimiston kautta kuin suoraan kanavilta.

      Se tärkeinhän juttu markkinoinnissa on että miten paljon lisää myyntiä tulee, ei saako kyseinen kampanja palkinnon luovimmasta markkinointikanavasta. Sama juttu elokuvissa. Todella harvoin Oscarin voittaa se elokuva, josta ihmiset oikeasti eniten ovat kiinnostuneita.

      • HyväTuoteMyyItsensä

        Mainonnasta ei useinkaan tarvitse maksaa mitään ulkopuolisille loisille! Ilmaisia markkinointikanavia riittää. Ja tietysti pitää vähittäismyynnistä huolehtivien liikkeiden kanssa sopia, miten tuotetta myydään (tuotesijoittelu) liikkeiden sisällä.

        Huuhaa-tuotteet ja huijaukset on tiestysti oma juttunsa!


      • HyväTuoteMyyItsensä kirjoitti:

        Mainonnasta ei useinkaan tarvitse maksaa mitään ulkopuolisille loisille! Ilmaisia markkinointikanavia riittää. Ja tietysti pitää vähittäismyynnistä huolehtivien liikkeiden kanssa sopia, miten tuotetta myydään (tuotesijoittelu) liikkeiden sisällä.

        Huuhaa-tuotteet ja huijaukset on tiestysti oma juttunsa!

        Valitettavasti ilmaisilla markkinointikanavilla on vain rajoitettu kattavuus ja hyöty. Jos tahtoo vähänkin enemmän myydä yleensä saa tuottoa siitä että tekee ylimääräistä maksettua markkinointia. Jopa tuotesijoittelu yleensä on maksettua.

        Tämän vuoksi yleensä yritykset jotka seuraavat tulostaan mielellään laittavat osan budjetistaan markkinointiin, koska tuotteen laadusta huolimatta firma aina myy tarpeeksi paljon enemmän että se kattaa markkinointikustannukset ja tuo lisää tuottoa.


    • Noo, en kuitenkaan mainostoimistojen tyypillistä asiakasta, eli kaupan alaa sen kummemmin säälisi.

      Huijarit veivät huijareilta, noin karkeasti sanoen. ; )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe