Annammeko terroristien voittaa?

Näkökulma

Yle uutisoi otsikolla "Annamme aina terroristien voittaa – vaikka liikenteessä on syytä pelätä enemmän" ja uutisessa käsiteltiin sitä, että muuttamalla käyttäytymistään ihmiset antavat terroristien voittaa. Esim. jos ette menekään illalla baariin, vaikka oli suunniteltu, kun tulee tieto terrori-iskusta kaupungissa, jossa olet. Niin, liikennekin on vaarallisempaa.

No onko tämä sitä, että annamme terroristien voittaa? Itse en viihdy julkisilla paikoilla (siis kulkuvälineissä, ostoskeskuksissa, kaupungilla, tapahtumasaleissa jne.) varsinkaan ruuhka-aikaan. Mahdollisuuksien mukaan välttelen kaikkea minkä koen hässäkkänä. En pidä matkustamisesta junilla, busseilla, lentokoneella, laivalla - en oikeastaan pidä matkustamisesta ollenkaan, eikä minua voisi vähempää kiinnostaa joku suurkaupunkiloma.

Viihdyn kotona, lenkkipolulla, metsässä, meren rannassa, peltotiellä jne. Liikun mieluiten omalla autolla tai lyhyet matkat kävellen. Minua ei oikeastaan mikään muu kuin jokin asiointipakko vedä semmoisiin paikkoihin, jotka olisivat tyypillisiä terrori-iskun kohteita; siis paikkoihin, joissa on aina tai tiettyyn ajankohtaan paljon ihmisiä. Kysymys kuuluu, että mitä terroristit minun osaltani voittavat, jos en muutenkaan ole paikalla heidän iskukohteissaan ja varsinkin nyt kun iskujen uhka on kohonnut, niin entistä vähemmän pyrin viettämään aikaa sellaisissa paikoissa?

Tässä on nyt vain siis yksi näkökulma asiaan. Minua ärsyttää, kun sanotaan, että annamme teroristien voittaa, mikäli muutamme käytöstämme. Jos saat nakkijonossa joka perjantai turpaasi, koska olet känninen idiootti, niin annatko paikallisten öykkäreitten voittaa, mikäli olet vähän skarpimmassa kunnossa, kenties vähän eri aikaan liikkeellä ja mietit, että provosoitko omalla käytökselläsi? Kun poimit marjoja ja huomaat, että joka kerta kun yrität ottaa kyykäärmeen käteen, se puree, niin annatko sen voittaa jos muutat käytöstäsi ja toimit jatkossa kuten FIKSU IHMINEN?

Ja nyt siihen liikenneosuuteen vielä. Ymmärrän, että tilastollisesti liikenne on vaarallisempaa kuin terrorismi sikäli, että enemmän uhreja tulee liikenteessä. Huomauttaisin, että useimmiten nämä tapahtumat ovat kuitenkin onnettomuuksia. Onnettomuksia sattuu aina ja kaikkialla ja kaikenlaisia. Myös kotona. Myös siellä Pariisin ihanalla kaupunkilomalla. Et voi juurikaan vaikuttaa siihen mitä muut tekevät, mutta voit vaikuttaa omaan tekemiseesi.

Mitä tarvitset? Mitä haluat? Miten haluat sen toteuttaa? No jos minä vaikka haluan täältä pääkaupunkiseudulta lähteä metsäretkelle johonkin kaupunkimetsiköitä kauemmas, niin otan sen riskin, että ajan selvin päin, levänneenä ja muonitettuna, tyynellä mielellä tekemään jotain mistä pidän, eli vaikka sinne metsikköön menen samoamaan. Jos minä kuolen tämän takia liikenneonnettomuudessa, niin ainakin minä kuolen harrastukseni parissa. Jos minä kuolisin Pariisissa terrori-iskussa, niin kuolisin todennäköisesti oltuani tekemässä jotain mitä en edes halua tehdä.

Mutta terroristit ne vain voittavat nyt kun luonnostani ihan muutenki jo ennestään ja nyt varsinkin välttelen paikkoja, joissa he voisivat todennäköisimmin iskeä. Niinkö? Vai onko niin, että terroristit ovat jo ylipäätään voittaneet, kun olemme tehneet huonoa siirtolaisuuspolitiikkaa, sosiaalipolitiikkaa sekä ulkomaanpolitiikkaa, sekaantumalla muiden maiden konflikteihin. Niin. Olemme tehneet itsestämme vääränlaista numeroa ja olleet samalla sinisilmäisiä monin tavoin. Ja nyt terroristit voittavat - aina välillä, mutta eivät siksi, että muutamme käyttäytymistämme. Kaikki riippuu siitä miten muutame käyttäytymistämme, jos muutamme!

Tässä uutinen, linkki pätkäistynä, ettei poistobotti provosoidu:

yle.fi/uutiset/3-10644573

0

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Suomi on täysin sekaisin

        Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
        Maailman menoa
        448
        4795
      2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

        minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
        Ikävä
        15
        1712
      3. Aivan täysin tahallinen teko

        Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
        Suomussalmi
        93
        1448
      4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

        Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
        Suomussalmi
        53
        1349
      5. Olet saanut minut sekoamaan

        Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
        Ikävä
        22
        1306
      6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

        Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
        Suomussalmi
        50
        1181
      7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

        Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
        Suomalaiset julkkikset
        0
        1075
      8. Myönnän sinulle nyt

        Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
        Ikävä
        54
        990
      9. Pysytäänkö nainen

        edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
        Ikävä
        57
        875
      10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

        eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
        Ikävä
        60
        839
      Aihe